Tieners en drankgebruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elisatjj

Re: Tieners en drankgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:43

Ik ben 16 en ik drink elk weekend en dan niet zo´n beetje ook.
Maar ik ken mijn grenzen, ik ben 1 keer zo slecht gegaan (scheelde niet veel of ik had ook afgevoerd kunnen worden) en dat wil ik nooit meer mee maken!
Ik ben wel bijna elk weekend zwaar aangeschoten/dronken, maar dat is normaal bij ons, als ik aan kom in de kroeg waar ik vaak heenga en ik ben alleen een beetje aangeschoten dan staat al die dronke lui al om me heen "wat ben jij nuchter ".
Bij ons is het de gewoonte om voor te drinken, met ze 2en of 3en gaat ook bijna elk weekend een fles coebergh 20% puur achterover en dan nog zo'n grote fles bacardie breezer dr achteraan, en als we in de kroeg zijn gewoon verder zuipen met ze allen.
Dit gewoon omdat het lekker is en vooral heel gezellig, zolang jeje grenzen kent is het oke.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:24

Mm, had niet het idee dat het zó erg was.

Ik ben zelf 14 [bijna 15] maar drink bijna nooit. Heel af en toe is op een feestje ofzo. Maar dat is dan ook niet meer dan 2 glazen/ flesjes. En zeker geen sterke drank. Ben ook nog nooit aangeschoten of dronken geweest. [dan zouden m'n ouders trouwens ook helemaal flippen]

Maar tja, dr zitten meisjes bij mij in de klas [3e klas] die bijna elke week dronken zijn.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:15

Tja, hoor velen hier van het gebeurt niet vaak, of bij uitzondering ben ik pas eens echt zat.
Levensgevaarlijk, ik spreek uit ervaring.

Veel ervaring zelfs... Hoeveel aanvaringen ik al niet heb zien gebeuren tussen dronken mensen, soms met de ziekenwagen als gevolg. Je kan je evengoed jeunen met wat minder drank.

Het is eigenlijk echt achterlijk van de regering dat ze drinken niet gewoon ineens verbíeden.... After all is het een HARDDRUG, en harddrugs zijn in principe verboden. Tel daarbij op hoeveel een misloopt door alcohol, en ik denk dat het rekensommetje gemaakt is.

Maarja, de hoge pieten zullen zelf al graag eens een pintje pakken zeker?

Overdreven? Zeker niet. Kijk maar in de krant elke dag, of gewoon om je heen

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:20

Ik drink niet zo heel vaak, 2 keer per maand ofzo, maar dan drink ik wel behoorlijk veel. Maar het is nog nooit zo geweest dat ik afgevoerd moest worden ofzo, of dat ik echt niks meer wist van de avond ervoor(de dag erna dan he ). Ik doe het omdat ik het lekker vind en je hebt gewoon meer plezier

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:35

Melanie15 schreef:
Ik drink niet zo heel vaak, 2 keer per maand ofzo, maar dan drink ik wel behoorlijk veel. Maar het is nog nooit zo geweest dat ik afgevoerd moest worden ofzo, of dat ik echt niks meer wist van de avond ervoor(de dag erna dan he ). Ik doe het omdat ik het lekker vind en je hebt gewoon meer plezier

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat zo'n slappe reden.
Net alsof je geen lol kunt hebben zonder dat je dronken bent. net als mensen die alleen maar blowen enzo omdat de sfeer dan fijner is. Onzin. Het is zo gezellig als dat je het wilt hebben of maken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:46

Ik werk in het ziekenhuis waar het over ging, op de kinderafdeling, en het is helaas echt zo erg! Ik werk meestal in het weekend, dus zie ook regelmatig kinderen die met een alcoholintoxicatie opgenomen worden, compleet de weg kwijt...

meer plezier? wacht maar tot je er zo ziek van wordt, dan voel je je echt niet lekker en zul je je wel dood schamen (als het goed is..)

Mzz_emmatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:30

Ik ben vaak zat op feestjes waar overmatig alcohol geschonken wordt.
Twee vrienden van me zijn allebei ontzettend ziek geworden.
De ene heeft alles uitgekotst, en die had serieus bijna een alcoholvergiftiging.
Een andere vriend heeft een avond doodziek boven de wc gehangen.
Jongeren drinken tegenwoordig veel!
Veel vrienden van me.
Zelf drink ik niet, ik vind er niks aan.
Het zal best dat je 'stoer bent' en lol hebt,
als je dronken of aangeschoten bent,
maar ik heb net zoveel lol zonder die alcohol, dat vind ik nog veel stoerder.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:36

Een vriendin van me heeft in het ziekenhuis gelegen met alcohol vergiftiging..

Ik zuip me niet klem. Vind ik niks aan. Ik weet liever wat ik de avond van te voren heb gedaan. En dat ik me niet voorschut heb gezet of zo. Ik vind het niet bepaald stoer, zo dronken rondrennen.. Okee, ik drink wel, maar ik hoef me niet klem te zuipen om lol te hebben.

diandra_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:39

Mazzel-meid schreef:
Mocca schreef:
Ik heb die uitzending gisteren met verbazing zitten te bekijken.
Meisje van 13 die meer dan een halve liter pure wodka had gedronken.

Overigens drink ik zelf heel zelden, misschien 1 keer per jaar een breezer, maar ik zie het nut van drinken ook niet, en vind het daarbij niet eens lekker. Ik ben overigens 17.

zelfde hier, maar ik ben 18
ik zie ook niet in waarom ik sterke drank zou gaan drinken als ik het niet echt echt lekker vindt.
Toen ik 16 was dronk ik overigens wel veel, dat was stoer
nu zie ik niet in waarom ik dat ooit gedaan heb
(maar dat was geen halve liter wodka hoor )

sluit me er helemaal bij aan

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:41

Mzz_emmatje schreef:
Ik ben vaak zat op feestjes waar overmatig alcohol geschonken wordt.
Twee vrienden van me zijn allebei ontzettend ziek geworden.
De ene heeft alles uitgekotst, en die had serieus bijna een alcoholvergiftiging.
Een andere vriend heeft een avond doodziek boven de wc gehangen.
Jongeren drinken tegenwoordig veel!
Veel vrienden van me.
Zelf drink ik niet, ik vind er niks aan.
Het zal best dat je 'stoer bent' en lol hebt,
als je dronken of aangeschoten bent,
maar ik heb net zoveel lol zonder die alcohol, dat vind ik nog veel stoerder.

Door die eerste zin dacht ik dat je vaak dronken was. En aan het eind zei je opeens: Zelf drink ik niet. Maar ik snap hem nu wel.

Toen ik in groep 8 (!!) zat, toen is er een meisje uit mijn groep toen onderkoelt geraakt en in het ziekenhuis beland.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:52

Nog even wat uit een foldertje gehaald over wat de gevolgen kunnen zijn bij jongeren en alcoholgebruik:

Invloed op de hersenen:
Jongeren tussen de 12 en de 15 jaar die regelmatig veel alcohol drinken, hebben in vergelijking met jongeren die dat niet doen een vier keer zo hoog risico op een alcoholverslaving op volwassen leeftijd. Uit hersenscans blijkt dat overmatig alcoholgebruik onder jongeren leidt tot verstoring van de hersenontwikkeling.

Verminderde school-en werkprestaties
Het geheugen functioneert na een avond alcoholgebruik slechter. Jongeren die in het weekend veel alcohol drinken, hebben zeker twee dagen nodig voor lichamelijk en geestelijk herstel.

Onveilig vrijen
Alcohol heeft een ontremmend effect. Onzekere of angstige gevoelens nemen af. Zo vrijen jongeren die hebben gedronken vaker onveilig. De kans op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) en ongewenste zwangerschappen is daardoor groter. Bijna de helft van jongeren twijfelt of het ze onder invloed van drank of drugs wel zou lukken om een condoom te gebruiken.

Ongelukken en agressie
Naast controlevermindering neemt ook het reactievermogen af. De kans op ongelukken, ook op de fiets en lopend, is hierdoor veel groter.
Bovendien ontstaat er sneller ruzie of geweldadig gedrag.

Alcoholvergiftiging
Jongeren drinken tijdens het uitgaan vaak veel in een korte tijd. De kans op een alcoholvergiftiging neemt hierdoor toe. Het zenuwstelsel raakt bij een vergiftiging verdoofd. Bewusteloosheid treedt op, een coma kan ontstaan en het ademhalingscentrum kan verlamd raken.

Black-out
Wanneer er veel alcohol in een korte tijd wordt gedronken, kan een black-out ontstaan. Een black-out is een tijdelijke stoornis van de hersenen. Op het moment van drinken lijkt er niets aan de hand, maar later ( de volgende ochtend) blijkt de herinnering aan een deel van de avond uit het geheugen te zijn verdwenen. Als iemand regelmatig een black-out heeft, kan dit blijvende schade veroorzaken aan de hersenen.

Invloed op de lichamelijke ontwikkeling
In de puberteit is sprake van versnelde groei van spieren en botten en ontwikkelt zich de seksualiteit. Dit wordt geregeld door hormonen. Alcohol verlaagt deze hormonen en verstoort de balans. Het verlaagt bijvoorbeeld mannelijke hormonen en de hoeveelheid groeihormonen. Van jongens is bekend dat alcoholgebruik daardoor de botontwikkeling remt.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:05

Nooit gedacht dat er zoveel gedronken werd door jongeren

Mijn ouders nemen zelden alcohol, in een restaurant of af en toe een blikje thuis. Maar heel weinig. De grootste hoeveelheid alcohol die ik op heb gehad was in een restaurant, was een glas Murphy's Irish Red (trouwens, dat restaurant deelt geen alcohol aan jongeren uit, maar ik vond het best lekker bier en nam dus elke keer slokjes van mijn ouders)

Die er overigens geen problemen mee hebben zolang ik maar niet elke dag een glas bier of wat dan ook opdrink. Daarbij lust ik geen dranken zoals wijn. Op feestjes krijgen we ook wel eens een glas champange. Na een half glaasje vind ik het al niet meer lekker, moet eerlijk zijn dat ik er dan ook nog eens een likeurtje doorheen gooi.

Mijn ouders zijn er dus redelijk makkelijk in. Zolang het alleen maar gebeurd wanneer zij erbij zijn en ik het dus niet stiekem doe. Ben trouwens niet eens zo gek om 2 glazen achterover te gooien of stomdronken thuis te komen. Af en toe is lekker, maar om nou een halve liter wodka naar achter te gooien? Jak! Nee, af en toe een slokje is lekker, maar te vaak niet. Van mijn vriendinnen ben ik trouwens de enige die alcohol lust die andere hebben het wel eens geproefd, maar erg lekker vonden ze het niet.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:13

Ik ben 19 maar ben nog nooit dronken geweest, ik vind het zelfs irritant om aangeschoten te zijn.. Ik drink dus ook niet veel, wel wat maar niet overdreven.

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:17

Ik (15 -> mei 16) drink meestal op 1 januari voor het hele jaar .
Ik drink eigenlijk rest van het jaar nooit, alleen 2 dagen met kermis hier in ons dorpje. Voor de rest ja met oud & nieuw. Nooit dronken geweest

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:23

alf en toe vind ik kunnen maar niet (dagelijks) of ontzettend veel. ik moet zeggen ik neem ook wel eens een mirnoff vind dat nog kunnen.

ben overgens 16

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:45

elisatjj schreef:
Ik ben 16 en ik drink elk weekend en dan niet zo´n beetje ook.
Maar ik ken mijn grenzen

Voor jou en de anderen die roepen dat ze hun grenzen zo goed kennen: je bedoelt daarmee alleen de grens tussen wel/niet dronken zijn!
De grens waarna je je lichaam schade toebrengt is voor een vrouw 1,5 glas en voor een man 3 glazen alcohol. Al wat je daar overheen gaat is een aanslag op je lijf, drink je een aantal dagen (heel weekend) achter elkaar tot die limiet heb je al langer nodig om te herstellen en als je iedere dag drinkt of langere tijd grote hoeveelheden drinkt beschadig je oa je lever al dusdanig dat hij een behoorlijke tijd nodig zou hebben om volledig te herstellen. Als hij daar dus al de kans voor zou krijgen.
Het feit dat je dit zelf niet voelt wil niet zeggen dat het geen roofbouw plegen is.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:55

Jaduuh schreef:
Melanie15 schreef:
Ik drink niet zo heel vaak, 2 keer per maand ofzo, maar dan drink ik wel behoorlijk veel. Maar het is nog nooit zo geweest dat ik afgevoerd moest worden ofzo, of dat ik echt niks meer wist van de avond ervoor(de dag erna dan he ). Ik doe het omdat ik het lekker vind en
je hebt gewoon meer plezier

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat zo'n slappe reden.
Net alsof je geen lol kunt hebben zonder dat je dronken bent.

Meestal als je wat alcohol op hebt, kom je wat losser. Ben je wat gezelliger en meliger. En dus heb je meer plezier. Bij mij en Melanie15 iig wel

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:33

Ik drink zelf wel en ben een keer goed dronken geweest, heb ik veel van geleerd, errrg misselijk geweest. Dat was op mijn 17e.

Verder ben ik wel eens aangeschoten maar ik weet heel goed tot waar het leuk is (en vanaf waar niet ) ik drink het liefst wijn, witte, rode of rose, ik vind alle wijn lekker

Ik ken wel probleemdrinkers in mijn directe omgeving. Ook mensen die erdoor in het ziekenhuis hebben gelegen.Helemaal begrijpen doe ik het niet want op een gegeven moment is drank niet lekker meer en raak je de weg kwijt na een aantal glaasjes, maar kennelijk bezitten sommige mensen die rem niet..misschien omdat ze dan eindelijk wel durven wat ze zonder drank niet kunnen?

Ik ben trouwens zelf 22.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:36

Ik ben 14 en ik drink niet. Ik vind het gewoon niet lekker, hou meer van frisdrank enz. Heb het wel is geproeft, maar nee niets voor mij!
Trouwens, ik heb ook geen alcohol nodig om "gek" te gaan doen.
Ik ben soms zo hyper en melig, waardoor mensen denken dat ik aangeschoten ben, terwijl dat helemaal niet is.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:39

Tis echt erg, ik ben 14 en drink heel af en toe. of eigenlijk nooit, maar als ik dan uit ga ofzo zie je gewoon jongetjes van 11 jaar, waar zijn die ouders die hun in bed stoppen? snap dat echt niet. (ga overigens ook niet vaak uit)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:05

Bezopen is de perfecte omschrijving voor wat ik van het drankgebruik (of moet ik zeggen misbruik) vind. Ik ben een echte achterhoeker en daarvan is bekend dat de jongeren daar het meeste drinken in vergelijking met de rest van het land.

Ik ben nu 18 en heb in het jaar na mijn 16e verjaardag voor het eerst alcohol gehad, hoewel mijn vriendengroep vanaf mijn 14e ongeveer heeft geprobeerd om mij, net als de rest aan de alcohol te krijgen. In het begin vonden ze het maar stom, maar nadat ze het duidelijk werd dat ik er niet aan wilde beginnen "omdat iedereen dat doet" sloegen de aanmoedigingen en het "dreigen" van je hoort er anders niet bij, om in respect. Respect omdat ik mijn eigen weg durfde te gaan en op dat gebied mijn eigen principes naleefde.

Ik heb ook een tijd in een vriendengroep gezeten (vriendin heeft een vriend uit die vriendengroep en zo raak je daar verzeild) waar het heel normaal was om je helemaal van de wereld te zuipen. Een kratje bier? nee daar heben ze niet genoeg aan dat moest haast per persoon zijn. En dan de volgende dag maar klagen dat ze zo brak zijn.

Ik ben nog nooit dronken of zelfs maar aangeschoten geweest. Niet omdat ik zo'n heilig boontje ben, maar omdat ik er geen behoefte aan heb. Bovendien zie ik het nut er niet van in. Is het werkelijk zo leuk om de volgende dag niet meer te weten wat je gedaan/gezegt hebt? Lijkt me niet toch.

Drinken vind ik best, maar weet waar je grenzen liggen zodat het voor iedereen gezellig en ook veilig blijft.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:12

Ben nu 15 en drink hoogstens 2/3 mixjes op een feestje. Drinken op een feestje is voor mij 4/5 keer per jaar. Ik weet wanneer ik moet stoppen want als ik mensen om me heen zie die aangeschoten/dronken zijn, hou ik het wel op 2/3 mixjes.
Hoogst irritant zijn ook kinderen die je soms op feestjes ziet zuipen die 11/12 zijn, waarvan de ouders 2 meter verderop straalbezopen rondlopen

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:10

'k had het ook. In het begin dat ik niet dronk werd ik soms nogal raar bekeken, maar op den duur dwingt het respect af: echt nog nooit? nog nooit geproefd? wil je eens proeven? mag hoor!? amai, sterk hoor, ik zou het niet kunnen! (en dan beginnen lachen en nog een slok nemen )

Ik heb overigens niets tegen mensen die af en toe wat drinken. Maar liefst zie ik het overal verboden voor gelijk welke leeftijd, net als alle andere harddrugs

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:02

Ik ben zelf heus wel een paar keer dronken geweest en soms als ik nu uitga drink ik nog wel veel, maar dat is nog maar heel zelden. Zodra ik nu een beetje "licht" wordt dan ga ik over op spa over ander fris......

Ik heb er geen zin meer in om op zndag de hele dag brak op de bank te hangen en de rest van de week ook nog eens moe te zijn. Nee dan misschien maar iets minder plezier (waar ik trouwens niet in geloof) maar dan voel ik me wel goed........

Escha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:27

Ik drinks nauwelijks tot nooit, heel af en toe als er een feestje is of als ik bij mijn vriendinnen ben(dat is ook maar 1 maal in de 2, 3 maand)
Als ik drink dan drink ik maar 1 glas maximaal 2 glazen en ga dan over op gewone drankjes
Ik vind het zelf echt abnormaal als 'leefdtijdsgenootjes' echt heel erg veel gaan drinken en dan ook nog is zo'n beetje elke week..
Ik kan het zelf niet echt begrijpen wat hun zichzelf aan willen doen, je krijgt er later alleen maar problemen mee.. en dat wil ik dus niet.
Kies wel lekker voor mezelf en laat andere niet voor me kiezen, als ik geen alchohol meer wil dan wil ik dat ook niet meer