Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:32

Mistic schreef:
ingeborg schreef:
Het gaat niet om een rookvrije eetgelegenheid voor klanten.. Het gaat er om dat mensen die in de horeca werken, recht hebben op een rookvrije werkplek (maar zoals ik al zei... aangezien 80% daarvan rookt, is die behoefte niet enorm.. zeker niet in café's..)

Dan heb jij vast niet alles goed gelezen. Het gaat om de rookvrije horeca. Niet roken bij eten dus.
Vanochten bij 538 ook nog eens haarfijn uitgelegd door de voorzitter van Clean Air Nederland.

Ongetwijfeld gaat het Clean Air NL daar om. Om het echter bij de wet te kunnen verbieden moeten ze het volgens mij gooien op het recht op een rookvrije werkplek. Een klant kan immers een andere horecagelegenheid kiezen, maar voor een werknemer is dat wat lastiger. Daarom moet de werknemer in bescherming genomen worden.

Ach als puntje bij paaltje komt vind ik het best. Dan kan ik bij een biertje niet meer in de verleiding komen. Maar het gaat me te ver een handtekening te zetten.

Ze hebben zwaar depressieve psychiatrische patienten ook verboden te roken in de gesloten instelling waar ze zijn opgenomen (vanwege het recht op een rookvrije werkplek voor de werknemers). Die patienten mogen niets doen zonder begeleiding. Ook niet meer roken dus, want in het bijzijn van begeleiding is dat verboden. Ik denk 'laat die mensen lekker hun shaggie roken; het enige pleziertje dat ze nog hebben om te ontspannen.' Valt daar nou geen mouw aan te passen.

Rokers worden de paria's van deze samenleving.

Kayla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:11

ingeborg schreef:

Overdrijven is ook een vak .

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:16

Kayla schreef:
ingeborg schreef:

Gelukkig wel! Vroeger rookte iedereen en was het normaal. Door de overvloed aan maatregelen ben je een viespeuk als je rookt.

Gisteren nog in de krant dat het aantal rokers heel hard aan het dalen is. En er komen ook minder nieuwe rokers bij. Alle maatregelen werken dus prima. Ik geniet in ieder geval van mijn rookvrije werkplek, treincoupe, school etc.

Rokers gebruiken nog wel heel veel smoesjes over belasting, kanker door eten of luchtvervuiling. In tegenstelling tot fast food, alcohol en drugs hebben anderen hier last van. Sterker nog meerokers kunnen door rokers dezelfde problemen krijgen.

In het buitenland is al een rookvrije horeca en gelukkig gaat die er hier ook komen. In het begin loopt het misschien wat terug maar dat trekt wel weer aan (net als na de invoering van de europrijzen). De rokers gaan gewoon buiten staan of roken minder tijdens het uitgaan. In andere landen is dit al heel gewoon.

Over 10 jaar kan niemand zich meer indenken dat je vroeger in een restaurant mocht roken! Net als niemand zich nu nog voor kon stellen dat een docent in de klas heeft gerookt of er reclame werd gemaakt voor roken.

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:19

Olle schreef:
Dat het blauw staat in uitgaansgelegenheden betekent het dat er geen goede afzuiging is. En die rookmachines zijn ook niet echt bevordelijk. Maar goed je kan neem ik aan ook begrijpen dat sommige mensen gewoon niet kunnen stoppen met roken.
Ik ben tegen een verbod op roken in café's, maar ik ben zeker voor een goede afzuiging, zodat mensen geen last meer hebben van de rook.

Als er dusdanige afzuiging zou zijn dat ik er niets meer van merk lijkt me dat uiteraard ook een prima oplossing . Ik vraag me alleen af of dat wel echt bestaat, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat je er dan echt geen last meer van hebt als je astma hebt oid. Maar goed, elk beetje dat helpt is mooi meegenomen.

Verder heb ik niets tegen rokers in het algemeen; het zijn gewoon mensen en ik heb niets tegen mensen . Iedereen mag van mij ook een eind weg roken als ze dat willen, maar ík kan gewoon echt niet tegen rook, helaas.
Ik vind rokers ook absoluut niet per definitie asociaal. Maar roken waar iemand anders er last van heeft is wél asociaal. En om eerlijk te zijn vind ik dat je als je een beetje fatsoen hebt dat je überhaupt niet rookt in een ruimte met anderen mensen tenzij je weet dat ze er geen last van hebben. En al helemáál niet als iemand aan het eten is.

En die zin over paria's vind ik onzin. Ter eerste sterk overdreven en ten tweede denk ik bij zoiets dan weer "eigen schuld". Roken is namelijk wél een keuze, en het is toch alleen maar logisch dat je met elkaar rekening houdt? Zeg nou zelf; het is toch eigenlijk te belachelijk voor worden dat mensen met astma e.d. nauwelijks uit kunnen gaan doordat anderen per sé moeten roken???

Jennifer

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:00

Wij hebben ook speciale afzuiging. En je merkt echt duidelijk verschil, maar helemaal weg gaat het toch nooit

Er is wel iets nieuws uitgevonden, maar dat kost echt een vermogen!
Dat is voor de gemiddelde ondernemer te duur om aan te schaffen vrees ik

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:03

Ik heb uiteraard ook getekend.. Ik heb een vriendin met lichte astma, en zij kan dus bijna nooit uit. Ik ben zelf ook wel gevoelig, en kom nooit een nachtje uit door zonder te hoesten..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:32

ingeborg schreef:

Zó mee eens

Ik vind het geen probleem om tijdens mijn werk buiten een peuk te roken, maar als ik vervolgens buiten sta en er staat iemand me geirriteerd aan te kijken, dan vertel ik dat hij beter kan gaan genieten van zijn rookvrije werkplek.

Gaan we dan ook alcohol in de horeca verbieden? Heb ik veel meer last van. Hoef ik alleen maar te denken aan vechtpartijen, gekots, etc.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:41

nouja ik heb meer last van al die stonede mensen die ik overal zie lopen... laat ze dat maar eens verbieden en flinke straf op leggen.

ik vind het soms echt sneu voor mijn moeder ja ze is inderdaad zelf begonnen met roken, maar hoe graag ze ook wil ze kàn niet stoppen.. ze heeft al zo vaak minder gerookt maar stoppen lukt haar gewoon niet, ze heeft echt al vanalles geprobeerd.

zei voelt zich erg gediscrimineerd als ze bijvoorbeeld op 1 of ander feest niet mag roken etc. ik kan me dit best voorstellen. misschien dat sommigen het overdreven vinden omdat het ongezond is maargoed. ik vind dit ergere discriminatie als een negerzoen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:31

Niet roken is ook een keus En als je geen last wil hebben van rokers in de horeca, dan ga je er toch niet naar toe?

Op het moment dat het wel verboden wordt, zal je mij er ook niet meer zien. Tenzij het niet anders kan, maar dan ben ik zo snel mogelijk weer weg.

Ik mocht altijd graag met de trein reizen, maar nu pak ik altijd de auto, misschien slecht voor het milieu maar goed voor mijn rookgedrag.

Linda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:54

Mistic schreef:
Wat me opvalt is dat de meeste mensen die in dit topic tegen zijn het over het algemeen alleen over hebben dat het schadelijk is voor de gezondheid.

De petitie is daar helemaal niet voor bedoeld, het gaat juist om dat het tijdens het eten niet fijn en niet lekker is voor niet rokers.

De petitie is daar wél voor bedoeld. Ik heb de voorzitter van Clean Air Nederland gisteren nog aan de telefoon gehad.

En ja, ik rook zelf wel, ze mogen het van mij in restaurants best verbieden...In café's liever niet

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:03

Het is ondertussen toch wel algemeen bekend dat CAN hun uitspraken elke keer aanpassen zoals het hun het beste uitkomt?

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:07

Ik zou het ook helemaal niet erg vinden als er rookvrije horeca kwam!

Ik werk zelf ook in de horeca, en elke avond dat ik gewerkt heb kunnen mn kleren weer in de was ...omdat ze gewoon zo vies naar de rook stinken.... Dan bespaart het ook weer waswater hihi!

ping

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:23

Ik werk al sinds ik mag werken in de horeca (daar ook mijn opleiding voor gedaan), sinds een paar jaar hoor je over het niet-roken beleid in de horeca. Bij mij op mijn werk (open van 09.00u tot 02.00u) mogen wij pas in onze pauze (half uurtje) roken en 's avonds na 22.00u. Een rook vrije horeca is absurd, ik vind dat horeca bedrijven zelf mogen en kunnen kiezen wat hun beleid is. Ik rook zelf ook maar ik accepteer wel deze voorwaarden van mijn werkgever en als ik bij iemand thuis ben en daar hebben ze het liever niet dan accepteer ik dat ook maar ga me niets verplichten want dat vind ik zo'n onzin. Mijn ouders zijn bv nu gestopt met roken maar heel mijn jeugd goed doorgestoomt (als ik na het leren beneden kwam stond de kamer blauw- toen hoorde je niemand erover) echter nu zijn ze beide vooral mijn moeder gewicht aangekomen..tja hier het dilemma. Roken en je longen bezwarten of dichtslippen van het voedsel wat je toch stiekem meer naar binnen eet en dus aan overgewicht lijdt en je hartritme naar de hel helpt.
Mijn motto: Liever roken dan dat ik dadelijk met mijn 1.60m in maatje 46 moet hijsen- sorry dat wordt geen fraai gezicht!

En voor de rest..laat iedereen in zijn waarde. Schadelijk voor de gezondheid tjee wat is er al niet meer schadelijk..onder een tram komen ook. En al dat vette voedsel ook, laten we een petitie maken voor het sluiten van fastfoodzaken...dit is net zo nutteloos.

Tja en er zijn sommige mensen (ben ik al tegen gekomen) die gewoon over de flip gaan als er geen rookvrije ruimte is..dan is mijn enige respons dat het niet verplicht is. Maar hoe zit het dan betreft terrassen..het seizoen begint weer, gaat deze voorzitter van Clean Air dan ook op de bres om het feit dat hij niet buiten op een terrasje kan zitten eten omdat zijn/haar buurman/vrouw een sigaret opsteekt!!!

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:27

flowerxxx schreef:
Rokers gebruiken nog wel heel veel smoesjes over belasting, kanker door eten of luchtvervuiling.
In tegenstelling tot fast food, alcohol en drugs hebben anderen hier last van.

Sterker nog meerokers kunnen door rokers dezelfde problemen krijgen.

Oh, in tegenstelling tot ja?
Uhm, volgens mij vergeet je een paar dingen.
Door roken verandert je gedrag niet (niet in grote mate dan tenminste), door alchohol en drugs wel, zeker als je overmatig gebruikt.
Kan het zelfs nog wel zo gek maken dat doordat iemands anders fastfood eet en andere ongezonde troep (met het gevolg veel en veels te dik zijn) anderen er last van kunnen krijgen.
Maar dat is mierengeneuk, maar wat betreft drugs en alchohol sla je de plank volledig mis.

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:44

Ik heb ook getekend.. Gister nog in een blauwe, stinkende kantine gezeten met als gevolg de volgende dag ziek thuis..
Ik heb een hekel aan rokers, het zijn vaak egoistische mensen die totaal geen rekening met anderen houden! En gewoon lekker terwijl je bijv. in de bushalte staat te wachten gewoon even een sigaret opsteken.. Ik ben er erg gevoelig voor en heb soms tijden dat ik steken krijg van het inademen van rook..
Ik vind het voorbeeld van in een grote stad wonen een beetje een stom voorbeeld... Daar heb ik niet direct last van, van rokers wel!

Een van de ergste dingen vind ik wel rokende mensen, ze stinken ontzettend, met als gevolg dat je zelf ook gaat stinken.. Je haar, je kleding echt verschrikkelijk! Ik maak ook absoluut geen onderscheid tussen rokers.. Een roker is een roker allemaal even erg! Of het nou familie, vrienden of vreemden zijn..

En geef me nou eens 1 goede reden, waarom je zou beginnen met roken?

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:45

Karl66 schreef:
Het is ondertussen toch wel algemeen bekend dat CAN hun uitspraken elke keer aanpassen zoals het hun het beste uitkomt?

Voor zover ik de artikelen artikelen heb gelezen die wij hebben gepubliceerd waarin zij gequote zijn niet.

Linda

Re:

miesie schreef:
Ik heb ook getekend.. Gister nog in een blauwe, stinkende kantine gezeten met als gevolg de volgende dag ziek thuis..
Ik heb een hekel aan rokers, het zijn vaak egoistische mensen die totaal geen rekening met anderen houden! En gewoon lekker terwijl je bijv. in de bushalte staat te wachten gewoon even een sigaret opsteken.. Ik ben er erg gevoelig voor en heb soms tijden dat ik steken krijg van het inademen van rook..
Ik vind het voorbeeld van in een grote stad wonen een beetje een stom voorbeeld... Daar heb ik niet direct last van, van rokers wel!

Een van de ergste dingen vind ik wel rokende mensen, ze stinken ontzettend, met als gevolg dat je zelf ook gaat stinken.. Je haar, je kleding echt verschrikkelijk! Ik maak ook absoluut geen onderscheid tussen rokers.. Een roker is een roker allemaal even erg! Of het nou familie, vrienden of vreemden zijn..

Hoezo kort door de bocht

sans6

Re:

miesie schreef:

Ik heb een hekel aan rokers, het zijn vaak egoistische mensen die totaal geen rekening met anderen houden!
En gewoon lekker terwijl je bijv. in de bushalte staat te wachten gewoon even een sigaret opsteken.. Ik ben er erg gevoelig voor en heb soms tijden dat ik steken krijg van het inademen van rook..

zegge... een beetje minder kan ook wel he!!!

Vind dit wel heel erg overedreven!!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:49

Ik heb opzich niks tegen rokers, ze moeten lekker zelf weten wat ze hun longen aan hun. Zolang ze met zen allen de mijne maar niet verzieken. Van mij mag iedere ruimte rook vrij worden, laat ze maar lekker buiten gaan staan roken.

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:54

Linda schreef:
miesie schreef:

Hoezo kort door de bocht

Hoezo kort door de bocht? Dit is gewoon mijn mening.. Voor iemand die er geen last van heeft is het makkelijk om lekker door te blijven roken en dat moeten mensen ook zelf weten, maar doe het dan niet in het bijzijn van anderen..

Mijn reactie was misschien wat heftig, maar het onderwerp roken, daar wordt ik altijd een beetje agressief van

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:57

miesie schreef:

Ik ben over het algemeen een hele sociale roker die altijd rekening met anderen houdt. Maar de laatste tijd krijg ik daar steeds minder behoefte aan, vul zelf maar in waarom...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:02

Linda schreef:
Karl66 schreef:

Voor zover ik de artikelen artikelen heb gelezen die wij hebben gepubliceerd waarin zij gequote zijn niet.

Hun basis-uitgangspunt verandert niet, ze willen gewoon roken het liefst volledig verbieden. Maar als het in een discussie zo uitkomt worden de uitspraken zonder problemen aangepast om dat punt te kunnen benadrukken. Ik heb de beste dame tijdens een radio-discussie haar standpunten drie keer horen veranderen om een extra punt te kunnen scoren.

Het is gewoon een fundamentalistische organisatie en daar ben ik per definitie nou eenmaal niet zo gek van.

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:02

precies Karl, zou er bijna een peuk bij aansteken!!!

(hoezo bijna??? Pak er nu wel 1 bij)

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:10

sans6 schreef:
precies Karl, zou er bijna een peuk bij aansteken!!!

(hoezo bijna??? Pak er nu wel 1 bij)

krijg bij dit topic ook steeds de neiging om er 3 tegelijk optesteken

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:18

Als er een rookverbod wordt opgelegd komt er nooit een eind aan de overbevolking.