Vaderschapsverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:48

Vakantiedagen inderdaad

En een half jaar van te voren weet je echt wel globaal wanneer de bevalling gaat plaatsvinden!

ShirleyA

Re: Vaderschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:57

Jamayka schreef:
Tsjonge jonge, dan staat er dus ook echt opmerkingen bij dat de man geen last heeft gehad van die 9 maanden. Nee, de vrouw heeft al 9 maanden een band kunnen vormen met de kleine. De man niet.

Bovendien, als je net bevallen bent, dan wil je toch ook dat je man/vriend thuis is. Het kindje is van jullie samen en je moet samen wennen aan de kleine. En dan die vrouwen maar klagen dat de man niet mee helpt en niks kan. Ook daarom zou hij vrij moeten kunnen zijn.

En vakantie nemen gaat dus niet altijd. In sommige gevallen moet je dat gewoon van tevoren plannen en wees eerlijk, een bevalling kun je niet plannen.

Mijn opmerking was dat waarschijnlijk... en ik sta daar ook achter! Mannen kunnen prima een band opbouwen met hun kind zonder daar verlof voor te hoeven hebben. En wil hij dat toch moet dat op eigen kosten! En hoezo kan je n bevalling niet plannen? Daar staat n bp tijd voor en daar kan je prima omheen plannen (uitzonderingen daargelaten!). Dan plan je de vakantie rond de uitgerekende datum. Of je neemt onbetaald verlof op.
Hoe je ook went of keert een man heeft geen 'last' vd zwangerschap zoals n vrouw dat heeft. Niet dat ik zwanger zijn als n last heb ervaren, maar als vrouw ben je zwange,r als man niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:02

Wordt het tijd dat ziekte door eigen schuld ook niet meer betaald wordt. Als jij van je paard lazert heb je zelf bewust een risico genomen, dus draai je er ook zelf maar voor op

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:04

Dat doe ik ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:04

Dat geldt alleen omdat je freelancer bent

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:19

Ja, maar dat risico neem ik dus bewust. En ik zou daar ook geen moeite mee hebben, er zijn voldoende CAOs waar je de 1e 2 ziektedagen ook niet uitbetaald wordt.

Overigens zie ik nog niet wat dit met het vaderschapsverlof te maken heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:25

Ik wil alleen maar duidelijk maken dat we allemaal aan dingen mee betalen waar we geen gebruik van maken of niet aan wensen mee te betalen.

Het lijkt wel afgunst hier in dit topic, beetje sneu....
Ben er weer weg van

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:28

Dat vind ik een gemakkelijke uitweg, het op afgunst gooien. Ik sta principieel niet achter zo'n enorm uitgebreide verzorgingsstaat, je mag van mensen verwachten dat ze zelf ook keuzes maken en daarvan de consequenties dragen. En als je graag twee weken thuis bent na de geboorte van je kind, neem je daarvoor gewoon een paar weken vrij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:33

Ach we betalen voor veel uitkeringstrekkers die best kunnen werken en veel meer scheven zaken die van ieders belastingcenten betaald worden, maar zodra het woord kind op dit forum valt, kun je al precies voorspellen waar het op uitdraait en door wie

En dan bedoel ik niet afgunst in de zin van zou ook een kind willen, maar het puur misgunnen van een ander, en ik vind het sneu en triest. En nu ben ik er echt weg van

Ja vader kan twee weken vrij nemen na de geboorte maar daar is hij er niet mee he? Of moet moeder alleen vrij nemen als kindje ziek is (En dat kan heel erg oplopen hoeveel dagen je daaraan kwijt bent)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:38

faye schreef:
Ach we betalen voor veel uitkeringstrekkers die best kunnen werken en veel meer scheven zaken die van ieders belastingcenten betaald worden, maar zodra het woord kind op dit forum valt, kun je al precies voorspellen waar het op uitdraait en door wie

En ook daarmee heb ik ernstig moeite. Ik vind het solidariteitsprincipe geweldig, maar wel binnen bepaalde grenzen. Ik betaal met liefde voor iemand met ene chronische ziekte, heb ook geen moeite met zwangerschapsverlof voor moeders, en ik wil er zo nog een hoop meer noemen.

Citaat:
En dan bedoel ik niet afgunst in de zin van zou ook een kind willen, maar het puur misgunnen van een ander, en ik vind het sneu en triest. En nu ben ik er echt weg van

Dat maak jij er nu van, dat het gaat om niet gunnen. Ik ben principieel tegen vaderschapsverlof, ik vind het uitganspunt gewoon fout. Eigen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes. Er zijn voldoende regelingen (ouderschapsverlof, onbetaald verlof, parttime werken) om tot een oplossing te komen.

Citaat:
Ja vader kan twee weken vrij nemen na de geboorte maar daar is hij er niet mee he? Of moet moeder alleen vrij nemen als kindje ziek is (En dat kan heel erg oplopen hoeveel dagen je daaraan kwijt bent)

Om de beurt? Onbetaald? Met 35 dagen die toch bijna iedereen heeft kom je een heel eind.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:40

35 dagen????? Zo dat is luxe als freelancer werken!!!

Bovendien, waarom zouden beide ouders parttime moeten werken, er bestaat ook nog zoiets als kinderopvang

En kindje bedenkt echt niet, morgen is mama vrij, dus ik wordt morgen ziek
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-06 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:41

Als freelancer heb je zoveel als je zelf wil opnemen en betalen

Maar de bedrijven waar ik werk en gewerkt heb, kennen minstens 23 vakantie dagen + 12 ADV dagen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:41

Zeker ambtenaar geweest dan

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:43

Nope, anders zei ik niet bedrijven Maar volgens mij gaat het niet om mij, maar om het uitgangspunt voor vaderschapsverlof.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:47

De bedrijven waar ik gewerkt heb en hubbie zaten gemiddeld op 24 dagen per jaar, dus dat scheelt nogal een slok op een borrel (en nee geen adv)

Je kunt nu eenmaal niet alles plannen , een zwangerschap zeker niet. En persoonlijk heb ik totaal geen bezwaar om mee te betalen aan twee weekjes verlof voor vader. Er zijn zoveel regelingen waar ik niet voor zou kiezen maar ook aan mee betaal, waar maak je je druk om zeg!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:52

Om het uitgangspunt, het principe erachter. In mijn ogen is een verzorgingsstaat bedoeld om te zorgen dat je een menswaardig bestaan kunt leiden als je daar door omstandigheden zelf niet voor kunt zorgen. En vaderschapsverlof hoort dat daar niet bij, dat is de chocolade op het kersje op de slagroom op de taart.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:54

je weet duidelijk niet waar je het over hebt, maar goed, ik vind het een goed plan en hopelijk komt het er ook echt van, al heb ik er zelf niets meer aan

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:56

faye schreef:
Wordt het tijd dat ziekte door eigen schuld ook niet meer betaald wordt. Als jij van je paard lazert heb je zelf bewust een risico genomen, dus draai je er ook zelf maar voor op

Dat doe ik dus ook! Helaas betaal ik er ook voor als jij van je knol lazert!!!!!!!!!!! En daar baal ik dan dus weer van!
Verder vind ik jouw reacties erg dom en agressief!
Je noemt ook jaloersie.... op wat? Kinderen? Ik heb n kind en ben niet jaloers op anderen die dat ook hebben. Leuk als vaders bij hun nieuwbakken baby willen zijn, maar niet op mijn rekening!!!!!!

Eneh: blijf aub op je paard zitten anders moet ik nog meer gaan betalen
faye schreef:

Dat doe ik dus ook! Helaas betaal ik er ook voor als jij van je knol lazert!!!!!!!!!!! En daar baal ik dan dus weer van!
Je noemt ook jaloersie.... op wat? Kinderen? Ik heb n kind en ben niet jaloers op anderen die dat ook hebben. Leuk als vaders bij hun nieuwbakken baby willen zijn, maar niet op mijn rekening!!!!!!

faye schreef:

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:58

Hahahah hij wil er blijbaar erg vaak op staan, misschien om de strekking van mijn verhaal duidelijker onder de aandacht te brengen Hahahah hij wil er blijbaar erg vaak op staan, misschien om de strekking van mijn verhaal duidelijker onder de aandacht te brengen Hahahah hij wil er blijbaar erg vaak op staan, misschien om de strekking van mijn verhaal duidelijker onder de aandacht te brengen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:01

faye schreef:
je weet duidelijk niet waar je het over hebt, maar goed, ik vind het een goed plan en hopelijk komt het er ook echt van, al heb ik er zelf niets meer aan

Leg me eens uit waarom ik niet weet waar ik het over heb. Ik licht MIJN ideeen over de verzorgingsstaat toe, lijkt me toch al snel dat ik weet wara ik het over heb dan.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:02

faye schreef:

Dat denk ik dus over jou: je hebt geen idee..... Ik ben tegen deze waanzin, kost te veel geld en dat moet echt ergens van daan komen!!

Eneh, zoi jij niet weg gaan v dit toppic? Heb je al een paar x gemeld, of ben je altijd zo overtuigd van je eigen beslissingen.....

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:38

Een vrouw krijgt toch al kraamzorg?! Die man kan gewoon naar zijn werk hoor, zijn prestatie is al 9 maanden terug gedaan hahahaha. Ik vind t onzin dat n man verlof moet hebben op kosten van andere mensen. Het geld moet wel weer opgebracht worden door anderen. Als je als man bij je baby en vrouw wil zijn moet je dat maar op eigen kosten doen: vakante opnemen dus.[/quote]

Gelukkig krijgen ze kraamzorg, maar dat is ook maar een dagdeel.
Mijn schoonzus heeft bekkeninstabiliteit, maar ze heeft ook nog een dochtertje rondlopen van 2 jaar. Zij was verplicht om na de bevalling van haar zoontje nog minimaal 5 dagen op bed te blijven liggen.
Har kraamhulp kwam iedere ochtend tot 12 uur. Daar lig je dan de rest van de dag.
Je eigen man kan je dan niet eens verzorgen, omdat hij geen vakantie dagen meer heeft, en het bedrijf vertikt het om die dagen op verzorgverlof te gooien.
Dus ik ben er voor dat mannen beter regelingen krijgen op het gebied van vaderschapsverlof.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:04

Geen vakantie dagen meer heeft

Had hij dan niet beter zorgvuldig om moeten gaan met die dagen?
Het is niet zo dat zijn vrouw ineens volgende maand een kindje krijgt, je weet dat ruim van te voren hoor

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:29

faye schreef:
Zeker ambtenaar geweest dan

Even tussendoor: ik ben ambtenaar en heb maar 21 vakantiedagen op fulltime basis. Zo riant is het allemaal niet meer, hoor dames als ambtenaar zijnde.

Mijn mening over vaderschapsverlof: prima, als die 16 weken dan maar verdeeld worden over de vrouw en de man.
Gelijk een goede reden voor werkgevers om niet te denken bij vrouwen: o jee, misschien heeft die nog recht op zwangerschapsverlof in de toekomst

Overigens, in de CAO van mijn vorige werk kreeg de man wel 5 extra dagen 'ter verzorging van de kraamvrouw': dit heette ook kraamverlof.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:51

En hoeveel ADV en compensatieverlof heb je dan Fitzroy?

Ik agressief Shirley? Ik gun iedereen zijn verlog hoor, man of vrouw en ik vind het geleuter dat iemand het over zijn/haar centen heeft. Dacht je dat je belastingafdracht minder werd als dit niet doorging

Je hebt gewoon af te dragen en het is niet aan jou om te bepalen hoe het wordt besteed en dat is maar goed ook!

En als je zo genoeg hebt van onze verzorgingsstaat, ga je toch lekker emigreren?