Erfbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Cer schreef:
BigOne schreef:
Je kunt je druk maken over erfbelasting maar misschien eens goed het gesprek met ouders aangaan wat betreft vermogen.
Buurvrouw had een zeer fikse bankrekening en drie kids, kwam in verzorgingstehuis en kon toen meer dan 2000 per maand aftikken want veel geld op de bank. Tegen alle verwachtingen in leefde ze nog vijf jaar dus 125.000 betaald.
Alleen omdat ze het niet nodig vond om een goed testament op te maken.
Iedereen die verwacht redelijk wat te erven zou met ouders in gesprek kunnen gaan om advies bij notaris in te winnen. Want je kunt veel zaken simpelweg voorkomen.

Wat had ze dan moeten doen?

Schenken bij leven, aan alle 3 de kids. Eenmalig en daarna ieder jaar. Dat scheelt al enorm.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Vooraf al over deze situatie nadenken en/of in het eerste jaar van het wonen in een verzorgingstehuis maatregelen nemen. Je kunt altijd een peiljaarverlegging aanvragen als dat beter uitkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

Moska schreef:
Vooraf al over deze situatie nadenken en/of in het eerste jaar van het wonen in een verzorgingstehuis maatregelen nemen. Je kunt altijd een peiljaarverlegging aanvragen als dat beter uitkomt.

ja dat zegt me zo niks.. "vooraf nadenken"... is dat dan inderdaad bij leven schenken?
Welke maatregelen had ze kunnen nemen?

Ik vraag dat serieus, ik zou zo ook niet weten hoe je dat aan moet pakken

(geen idee wat een pijljaarverlegging is, en wat dat dan helpt?)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

AS1999 schreef:
Erfenissen zouden veel harder belast moeten worden dan bijvoorbeeld werk. Werk voegt iets toe voor de hele samenleving, erfenissen alleen voor specifieke personen (die het vaak niet eens superhard nodig hebben). Op de huidige manier neemt de kloof tussen arm en rijk vooral toe ipv af. En dat systeem is niet toevallig zo ontstaan natuurlijk...

Dus als ik het huis erf van mijn man, moet ik daar 50% over gaan betalen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

eestheer schreef:
Mars schreef:
Anderen voeren aan dat het sws oneerlijk is dat een deel van de mensen een (grote) erfenis krijgt en een ander deel niet omdat hun ouders het niet breed hadden. En dat de erfbelasting dit een beetje recht trekt. Hoe kijken jullie aan tegen erfbelasting?

Ik vind erfbelasting echt belachelijk.. Mijn schoonouders hebben heel hard gewerkt voor hun geld, en hebben hun vermogen helemaal van niks opgebouwd.. En dus ook jarenlang hoge belasting moeten betalen (Want hoe meer geld, hoe meer belasting je betaald) en dan komt dus dat als ze straks dood gaan, ze weer belasting erover moeten betalen..

En het argument wat jij benoemt, komt een beetje als calimero op mij over. Omdat de een niks heeft, mag de ander ook niks hebben?

Zie ik ook zo, de afgunst druipt er soms vanaf.

Ik zou graag mijn huis nalaten aan een van de neven of nichten (wij hebben zelf geen kinderen) om er gewoon in te kunnen wonen, maar de erfbelasting hierover is voor hen niet op te brengen gewoon.

We hebben dan maar nogmaals onze testamenten aangepast (ja kost weer geld!), en geven ze netto legaten, wat dan nog overblijft gaat naar goede doelen, die betalen daar tenminste geen erfbelasting over.
Kwestie van tenminste nog een beetje kunnen bepalen waar het geld waar wij voor gewerkt hebben naar toe gaat.

Dus ja, maak testamenten, informeer je bij een notaris zou ik zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Ik denk dat uberhoupt het betalen van hoge belastingen nu best een ding is.
Mensen zijn zich goed bewust waaraan het word uitgegeven door de overheid. Ik denk dat als het geld nog beter besteed word namelijk aan voorzieningen waar WIJ in ons land beter van worden men er al anders over denkt.
Nu zien we vooral oneindig veel geld in de oorlogen en in asiel opvang e.d gepompt worden. Iets waar wij zelf weinig aan hebben. Vele miljarden die naar het buitenland gaat.
Logisch men zijn bedenkingen er over heeft. We voelen ons steeds meer genaaid.

En dat gewijs naar de grote rijken moet ook eens op houden. Die zitten ook niet hier op een Bokt forum.
We zijn jan modaal of iets boven modaal maar niet super rijk.

Ik vind de hoogte van erf belasting ook zot.

En ja als jij gebruikt maakt van een uitkering, toeslagen of andere voorzieningen in jouw voordeel snap ik dat je het wel best vind dat de mensen die het net wat beter hebben dan jou veel moeten betalen!
Maar stel je toch eens voor je uitkering, toeslagen, bijslagen e.d gekort word om al die boven genoemde dingen te bekostigen....
Mij benieuwen of men dat ook allemaal maar best vind dan

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Winged schreef:
Als het goed is hebben mijn ouders onlangs alles weer financieel geregeld. Maar alsnog heb ik liever dat ze het zelf gaan opmaken. Zij hebben ervoor gewerkt, ik kan mijn eigen broek wel ophouden.

Ik denk er zelf over om informatie uit te gaan zoeken. Ik ben 37 en heb een koophuis, maar ben zo single als wat zonder kinderen. Heb wel 4 neefjes/nichtjes dus in mijn geval zou ik het over die 4 willen verdelen.

Mijn oom en tante hebben geen kinderen, van hen krijgen wij als nichtjes elk jaar 2500 euro. Mede dankzij hen heb ik ook een lagere hypotheek omdat ze nog in een regeling het e.a. hebben geschonken. (uiteraard heb ik liever dat ze er zelf van genieten, maar dat is niet meer mogelijk) Ben ze er enorm dankbaar voor, maar zie ook nu in dat ik mijn zaken ook moet gaan regelen gezien ik geen directe erfgenamen heb.

Ik heb als single zonder kinderen en in bezit van een eigen woning idd een testament waarin staat dat de kinderen van mijn broer direct van mij erven. Met een aantal voorwaarden daaraan verbonden (o.a. dat ze een minimale leeftijd moeten hebben). Dat scheelt een stap erfbelasting. Sowieso valt je erfenis zonder partner/kinderen onder het 40% tarief. Als het (in theorie) eerst naar mijn broer gaat moet hij 40% betalen. Gaat daarna zijn erfenis naar zijn kinderen dan betalen die over het deel wat van mij afkomstig is nog eens 10%. Door mijn broer (in overleg) te onterven scheelt het 10% erfbelasting (onder de huidige regeling).

Wat ik nog niet heb geregeld is een WLZ-clausule (Wet langdurige zorg). En ik wil nog een levenstestament. Dit wil ik binnenkort regelen.

AI schreef:
Een Wlz-clausule (Wet langdurige zorg) in een testament is primair bedoeld voor gehuwden/samenwonenden om te voorkomen dat het vermogen van de langstlevende opgaat aan een hoge eigen bijdrage bij opname in een zorginstelling. Voor alleenstaanden is deze clausule doorgaans niet effectief of noodzakelijk, omdat de erfenis dan direct opeisbaar is.

Belangrijke aspecten van de Wlz-clausule en alleenstaanden:
* Doel: De clausule zorgt dat kinderen hun erfdeel kunnen opeisen bij opname in een tehuis, waardoor het vermogen van de langstlevende daalt en de eigen bijdrage lager wordt.
* Alleenstaanden: Als er geen partner is, is de clausule vaak overbodig omdat het vermogen niet via een langstlevende-constructie "vast" zit bij een ouder die zorg nodig heeft.
* Vermogensgrens (2026): Voor alleenstaanden geldt een vermogensgrens (boven €33.748, red.) waarboven een hogere eigen bijdrage kan worden opgelegd.
* Alternatieven: In plaats van een clausule kan een alleenstaande tijdens leven vermogen schenken (met de Schenken op papier regeling) om de eigen bijdrage te verlagen.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/awbz-clausule-wlz-clausule/

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Ik vind op zich erfbelasting over geld geen probleem of een huis waar je zelf niet in woont.
Voor mij is het op dit moment geen ondenkbaar scenario dat mijn partner er in de toekomst niet meer is ivm ziekte.
We hebben samen een huis en 2 kinderen. Dat houdt in dat wij straks erfbelasting zouden moeten betalen over een huis waar we samen voor betaald en gespaard hebben. Voor de belasting wordt je dan gewoon gezien als gezamenlijk huishouden en heb je door groter inkomen dus nergens recht op. Gaat er vervolgens iemand dood van dat gezamenlijke huishouden wordt je gezien als 2 aparte individuen en mag je fijn erfbelasting betalen en met een beetje pech je huis verkopen.
Dus ik vind dat ze onderscheid moeten maken tussen samenwonende partner met inwonende kinderen en diegene die erven die niet bij het gezamenlijke huishouden horen. De hogere vrijstelling is leuk, maar is soms niet hoog genoeg voor partner en kinderen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Tzt ga ik hier ook tegen op lopen. Wegens erfgenaam van de broer van mijn moeder, want mijn moeder wilde het niet.

Weigeren kan en mag ik niet wegens uitkering onder sociaal minimum. Al moet ik eerst nog zien of het echt zo rooskleurig is als mijn broer het zeg. Met over 2 jaar moet mijn oom zelf zorg gaan inkopen. Dus dan kan het hard gaan financieel.

Zolang mijn vader leeft is er van mijn moeder nog niks te erven. Ook niet onder druk van de sociale dienst. Dit is op papier vast gelegd door mijn ouders.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Cer schreef:
martichr schreef:
Dat hangt van de omstandigheden af, maar bij partners met een gemeenschap van goederen is de helft van het huis al van jezelf. .

Ohhh ja dat vergat ik steeds bij het rekenen, het is al door de helft inderdaad :j

Overigens ik vind het argument 'je eft geld dus je hebt mazzel met waar je wieg gestaan hebt' wel een beetje een kul argument ergens.
Die kinderen met rijke ouders hebben hun hele leven al mazzel. wonen in een betere buurt, krijgen meer spullen, worden in andere zaken gesponsord.. dan is die erfenis wat het is.. Moet je de kansen die ze dan eerder krijgen omdat ze in een zogenaamde gouden wieg geboren zijn, ook korten?

De kinderen met gemiddelde ouders erven ook niet ineens een miljoen ofzo. Althans, dat lijkt me sterk?

Nee die hoef je niet hun hele leven te korten, maar die hebben hun hele leven dus al mazzel. Wat is er dan mis mee om bij het overlijden van die ouders belasting te betalen? Ik kan er echt niet bij dat mensen daar zo'n bezwaar tegen hebben. En ja ik verwacht zelf ook een redelijke erfenis te krijgen als mijn ouders overlijden, zij wonen namelijk ook al zo lang als ik me kan herinneren in een koophuis, maar vind het geen probleem om daar een x % van in te leveren. Tegen de tijd dat zij overlijden hoop ik toch eind 40 te zijn en mijn eigen leven allang ingericht :j Waar vast wel weer dingen anders en beter kunnen maar ik ook gewoon heel tevreden kan zijn met wat ik heb.

En wat betreft het erven van een huis: dan kun je toch een hypotheek afsluiten om de belasting te betalen? Heb je voor een mega lage hypotheek alsnog een prachtig huis, dat is toch top? Als mijn tante nu zou overlijden en ze zou haar huis van 5 ton aan mij nalaten dan moet ik volgens mij zo'n €183.000 betalen aan erfbelasting. Als ik daar een hypotheek voor afsluit dan heb ik het toch super voor elkaar?
En ja dat is echt wel regelwerk en gedoe maar het kan wel voor mensen die zo graag dan in dat huis willen wonen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Als ik het goed begrepen heb, hoeft een partner pas wat te gaan betalen als het huis (minus de hypotheek die er nog op zit) een hogere waarde heeft dan 1.6 miljoen toch? Want als je dat door 2-en deelt is het 800.000 pp, dus het deel van je partner waar je belasting over moet betalen moet hoger zijn dan 800.000 (het vrijstellings bedrag)

Of reken ik nu weer verkeerd?

Citaat:
Een Wlz-clausule (Wet langdurige zorg) in een testament

Ik heb daar echt nog nooit van gehoord :o

mijn moeder heeft geen testament. Geen idee wat er gebeurt als ze naar een verzorgings huis gaat. Volgens mij mag het huis dan nog een periode aangehouden worden meen ik, en pas als het verkocht is, wordt het haar vermogen en moet ze een eventuele bijdragen gaan betalen aan een verzorgingshuis (maar ze zou dan nog steeds wel mogen schenken. En ik zou mijn vaders erfdeel van het huis kunnen eisen op dat moment (meen ik?).

Er is wel al een levenstestament. Maar zou daarnaast dan nog een Wlz clausule / testament opgemaakt moeten worden?

Citaat:
Ik kan er echt niet bij dat mensen daar zo'n bezwaar tegen hebben
Ik heb er geen bezwaar tegen perse, ik snap alleen het argument niet 'omdat ze mazzel hebben'. Ja dat hebben ze, hun hele leven al. Zij hadden altijd al meer, hoezo is het na een erfenis dan ineens 'oneerlijk'?
Het argument 'omdat geld boven een bepaald bedrag van eigenaar wisselt en er dus belasting over betaald moet worden want inkomen' (of zoiets dergelijks) zou ik dan beter snappen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Natasja22 schreef:
Ik vind op zich erfbelasting over geld geen probleem of een huis waar je zelf niet in woont.
Voor mij is het op dit moment geen ondenkbaar scenario dat mijn partner er in de toekomst niet meer is ivm ziekte.
We hebben samen een huis en 2 kinderen. Dat houdt in dat wij straks erfbelasting zouden moeten betalen over een huis waar we samen voor betaald en gespaard hebben. Voor de belasting wordt je dan gewoon gezien als gezamenlijk huishouden en heb je door groter inkomen dus nergens recht op. Gaat er vervolgens iemand dood van dat gezamenlijke huishouden wordt je gezien als 2 aparte individuen en mag je fijn erfbelasting betalen en met een beetje pech je huis verkopen.
Dus ik vind dat ze onderscheid moeten maken tussen samenwonende partner met inwonende kinderen en diegene die erven die niet bij het gezamenlijke huishouden horen. De hogere vrijstelling is leuk, maar is soms niet hoog genoeg voor partner en kinderen.

Vanuit eigen ervaringen om me heen (op mij gelukkig niet van toepassing geweest, wij bleven onder de grens) vind ik hier ook echt de erfbelasting schuren.
Vaak zitten deze bedragen vast in huizen, bedrijven e.d. Dat betekent dus dat je je huis moet gaan verkopen om de erfbelasting te kunnen betalen. Zeker wanneer het gaat om nog thuiswonende kinderen vind ik dat echt ontwrichtend: ouder overlijdt en dan moet je ook nog verhuizen. Daar zou voor mij echt een andere vrijstelling moeten zitten. Overigens geldt dat in deze huizencrisis ook zonder kinderen bedenk ik me, je zit niet te wachten op ook nog een huizenjacht als je partner nog geen jaar dood is. Dan wil je juist zoveel mogelijk stabiliteit creëren.

En idem zit hij ook op de kinderen die dan erven, maar het vermogen is wel nog van de (alleenstaande) ouder, die ineens ook maar de helft vermogen mag hebben wat ze daarvoor mocht hebben voordat daar vermogensbelasting overheen moet. Heb je samen gespaard voor de kinderen, nog wat eigen spaargeld voor dat huis en ineens moet je bergen belasting betalen.

Wanneer het gaat om erven "buiten" je eigen huishouden vind ik het prima dat je daarvoor betaalt. De vrijstellingen zijn fors. Ja, er is al belasting betaald, maar dat is zo'n dooddoener. Dat is met alles zo, dat belasting stapelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

@s193
Voor een hypotheek van 183000 (en de kosten van de notaris komt daar nog bij) moet een inkomen hebben van 45.000 per jaar. Dat is 3500 per maand. Veel mensen hebben dat niet.

Daarnaast lees ik nu dat over de hele pensioenpot en (eventuele) uitkering van het werk van je partner alsnog (boven een bepaald bedrag) erfbelasting moet worden betaald.
Laatst bijgewerkt door Brainless op Vandaag, 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

s1993 schreef:
En wat betreft het erven van een huis: dan kun je toch een hypotheek afsluiten om de belasting te betalen? Heb je voor een mega lage hypotheek alsnog een prachtig huis, dat is toch top? Als mijn tante nu zou overlijden en ze zou haar huis van 5 ton aan mij nalaten dan moet ik volgens mij zo'n €183.000 betalen aan erfbelasting. Als ik daar een hypotheek voor afsluit dan heb ik het toch super voor elkaar?
En ja dat is echt wel regelwerk en gedoe maar het kan wel voor mensen die zo graag dan in dat huis willen wonen.

Nu ga jij ervan uit dat iedereen zo maar die hypotheek van haast 2 ton krijgt.
Mensen die ziek zijn (neem Marcella op dit forum maar als voorbeeld, sorry dat ik jou nu als voorbeeld neem Y;( ), denk je nu echt dat die dat bij een bank voor elkaar krijgen?
Nee, voor hun zit er dan niks anders op dan het huis maar te verkopen.

Ik zie dat nu gebeuren, de erfenis die we aan het afwikkelen zijn na het overlijden van mijn broer, de neven en nichten die mee erven zullen waarschijnlijk de erfbelasting moeten gaan ophoesten (wat ze niet hebben) eerdat de woning verkocht is. Ook al gaan we uitstel aanvragen.
En aangezien we zelf ook al veel moeten voorstrekken en betalen (crematiekosten, notariskosten, na 3 maanden hebben we nog steeds geen verklaring van erfrecht etc.) ga ik ze daar ook niet mee kunnen helpen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Cer schreef:
De kinderen met gemiddelde ouders erven ook niet ineens een miljoen ofzo. Althans, dat lijkt me sterk?

Nou, denk dat dat toch nog tegenvalt. Als ik naar mijzelf kijk en toevallig ook 2 vriendinnen. Gewoon normale, hardwerkende ouders en dus hebben wij ook allemaal gewoon onze "strenge" 90's opvoeding gekregen, maar door slimme investeringen en kneiterhard werken van de ouders, blijkt het vermogen dus jouw voorbeeldbedrag ruimschoots te overschrijden. Weet niet of het toeval is dat die vriendinnen en ik allemaal enigkind zijn? Als je broers en zussen hebt, wordt dat bedrag (bij normale omstandigheden) vanzelfsprekend minder. Dus dat zou ook een rol kunnen spelen natuurlijk hoor, maar ik zie het dus persoonlijk niet als gekke of bijzondere situatie.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Sansevieria schreef:
s1993 schreef:

Nu ga jij ervan uit dat iedereen zo maar die hypotheek van haast 2 ton krijgt.
Mensen die ziek zijn (neem Marcella op dit forum maar als voorbeeld, sorry dat ik jou nu als voorbeeld neem Y;( ), denk je nu echt dat die dat bij een bank voor elkaar krijgen?
Nee, voor hun zit er dan niks anders op dan het huis maar te verkopen.

Ik zie dat nu gebeuren, de erfenis die we aan het afwikkelen zijn na het overlijden van mijn broer, de neven en nichten die mee erven zullen waarschijnlijk de erfbelasting moeten gaan ophoesten (wat ze niet hebben) eerdat de woning verkocht is. Ook al gaan we uitstel aanvragen.
En aangezien we zelf ook al veel moeten voorstrekken en betalen (crematiekosten, notariskosten, na 3 maanden hebben we nog steeds geen verklaring van erfrecht etc.) ga ik ze daar ook niet mee kunnen helpen.

Ik snap dat dit niet voor iedereen kan, maar dat is een hypotheek die je kan krijgen met een inkomen die iets onder modaal ligt. Voor de 'doorsnee nederlander' is dat dus betaalbaar. Maar inderdaad niet iedereen is doorsnee en er zijn altijd mensen die daaronder zitten. Vraag is of het dan echt nodig is om in een huis van 5 ton te wonen, er is natuurlijk de optie van het huis verkopen en heb je ruim 3 ton om in een nieuw huis te steken. Daar kan je niet overal iets voor krijgen, maar op veel plekken buiten de grote steden is daar wel een appartementje voor te vinden. Nogmaals, ik begrijp dat het een hoop gedoe is want je moet het huis verkopen en het duurt een tijd voordat het geld dan vrij komt en die belasting moet betaald worden.

Maar dat zijn natuurlijk wel veel uitzonderingen, want generationele rijkdom is natuurlijk een ding. Dus over het algemeen zijn de mensen die relatief veel geld erven ook mensen die al relatief veel geld hebben. En de mensen waarvan hun ouders altijd in een sociale huurwoning hebben gewoond hebben zelf ook grotere kans om in een sociale huurwoning te wonen. En er zijn natuurlijk altijd individuele situaties die anders zijn maar gemiddeld genomen zijn dat wel de statistieken. En die verschillen zouden we iets kleiner kunnen maken door erfenissen wat hoger te belasten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

s1993 schreef:
Maar dat zijn natuurlijk wel veel uitzonderingen, want generationele rijkdom is natuurlijk een ding. Dus over het algemeen zijn de mensen die relatief veel geld erven ook mensen die al relatief veel geld hebben. En de mensen waarvan hun ouders altijd in een sociale huurwoning hebben gewoond hebben zelf ook grotere kans om in een sociale huurwoning te wonen. En er zijn natuurlijk altijd individuele situaties die anders zijn maar gemiddeld genomen zijn dat wel de statistieken. En die verschillen zouden we iets kleiner kunnen maken door erfenissen wat hoger te belasten.

Tja, ik snap wat je zegt. En dat klinkt heel mooi. Maar mijn ouders hebben ook een (groot) financieel risico genomen toen ze hun huis kochten.
Ik heb ook een groot financieel risico genomen om te wonen zoals ik nu woon.
Mijn broer heeft ook een financieel risico genomen om zijn ex uit te kunnen kopen.

Daarnaast hebben al die woningbezitters en mensen die relatief veel geld hebben ook al die jaren al meebetaald aan de huurtoeslagen en andere toeslagen van die mensen in sociale huurwoningen.
(ca. 80% van de belastingen wordt opgebracht door ca. 30% van de belastingbetalers)

En dat misgun ik die mensen niet, maar ik vind het ook echt onnodig om daar nog meer aan te betalen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Trouwens mag nog niet eens als je aanvulling heb met bijstand. In geval van eigen huis moet je dit eerst opeten. Dus eigenlijk zit gedwongen aan sociale huurwoningen.

Ene kant kan ik het wel begrijpen, maar het is wel zuur. Zou aan de ene kant het geld graag gebruiken om een soort inkomen te genereren dat ik niet afhankelijk zou zijn van de sociale dienst. Maar weet eigenlijk niet hoe door de lichamelijke beperking.

Enige voordeel van wia iva wel is dat ik een hypotheek zou kunnen krijgen. Nadeel deze zal zo weinig zijn dat het niet rendabel is. :+

En de erfenis zou ik ook moeten delen met mijn broer.

Geld staat nu geparkeerd over verschillende rekeningen.

Eretria

Re: Erfbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Ik vind erfbelasting niet oke.
Hoe sommigen het beschrijven als ‘geluk met gratis geld’ vind ik ook intens triest. Is het echt zo’n geluk als een dierbare overlijdt? Ik heb liever mijn dierbare dan die rotcenten.
Als de dierbare dan toch overlijdt, heb ik liever dat ik zelf een goed doel mag uitkiezen om een schenking te doen, dan dat de overheid zijn handje weer komt ophouden. De overheid had immers geen relatie tot mijn dierbare. En geeft het geld uit aan dingen waar ik het niet mee eens ben.

Nee, ik kies dan liever zelf.
Daarnaast betaal ik al over alles belasting. Over mijn loon, de dingen die ik koop, over alles. De belasting pikt genoeg graantjes mee van iedereen.

In geval van huis erf… dan vind ik helemaal triest. Je erft een huis door verdrietige omstandigheden, en mag dan tonnen belasting gaan betalen over iets wat de overheid niet eens bezit. Het is het bezit van je dierbare dat nu bij jou komt. En dan mag jij dus tonnen gaan ophoesten, of je moet het maar weg doen. Veel mensen zullen die tonnen niet hebben om het huis te kunnen aanhouden.

Het ‘oneerlijk’ vinden van een erfenis zie ik ook voorbij komen. Dat komt best over als jaloezie….
Maar hoe jaloers kun je zijn op het overlijden van iemands dierbare? Kom op….

Maargoed, dat is mijn visie, en uiteraard staat iedereen er anders in. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

Cer schreef:
Moska schreef:

ja dat zegt me zo niks.. "vooraf nadenken"... is dat dan inderdaad bij leven schenken?
Welke maatregelen had ze kunnen nemen?

Ik vraag dat serieus, ik zou zo ook niet weten hoe je dat aan moet pakken

(geen idee wat een pijljaarverlegging is, en wat dat dan helpt?)

Een eigen bijdrage voor een verzorgingstehuis wordt gebaseerd op inkomen en vermogen. Je kunt op voorhand al berekenen wat je kwijt zult zijn. Wil je dat niet, dan kun je op voorhand al maatregelen nemen om, met name, het vermogen te gaan plannen. Daar kan schenken een onderdeel van zijn.

Peiljaarverlegging kun je toepassen als je inkomen/vermogen in een volgende jaar fors lager is geworden.Zou de bijdrage eerst gebaseerd worden op bijvoorbeeld 2024, dan kun je een verzoek indienen om 2025 te gebruiken.

En er over nadenken is eigenlijk niets meer dan nadenken over de gevolgen van bepaalde scenario’s (overlijden, verhuizen, verpleeghuis etc) en dan voor jezelf bedenken of je die gevolgen acceptabel vindt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Yv_ schreef:
Cer schreef:

Nou, denk dat dat toch nog tegenvalt. Als ik naar mijzelf kijk en toevallig ook 2 vriendinnen.....[knip] .

en dan houden ze nog ruim 8 ton over, als ik goed reken (teminste, als ik google goed begrijp) Is dat dan veel of weinig? ze leveren net geen 2 ton in toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Moska schreef:
En er over nadenken is eigenlijk niets meer dan nadenken over de gevolgen van bepaalde scenario’s (overlijden, verhuizen, verpleeghuis etc) en dan voor jezelf bedenken of je die gevolgen acceptabel vindt.

Ik denk dat wel dat je redelijkerwijs moet weten wat gevolgen kunnen zijn, en waar je dat dan uit moet zoeken. Een aantal dingen had ik nog helemaal niet van gehoord..
Dus ik denk dat mensen dat weten omdat ze uit een bepaald milieu komen, of via werk ermee in aanraking komen ofzo?
Ik heb zelf een aantal keren gegoogled op bijdrage, erfenis en verzorgingtehuis, en eigenlijk weet ik nog niet veel. (dat kan heel goed aan mij liggen hoor).
En kan je dat navragen bij een notaris? Ik denk dat je daar naar toe gaat als je weet wat je wil. Maar eer je daar bent..?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Zo is het nu ook bekend dat over 2 jaar mijn oom zelf zorg moet gaan inkopen. Wegens teveel vermogen door verkoop flat.

We kunnen op het moment weinig met het geld doen, maar vind het prima dan gaat het maar lekker op aan de zorg van mijn oom. Deel geld staat apart voor royale begrafenis.

Mijn oom heeft levenstestament en testament. In beide zijn mijn broer en ik begunstigde wel met de taak om elkaar te controleren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Even voor de goede orde:

Toen ik 6 was ging mijn moeder weer werken, ik moest dus overblijven op school en regelmatig was ze er ook na schooltijd niet.
Mijn vader heeft een tijd gehad dat hij zoveel en ver weg werkte dat hij vaak pas na 21 uur thuiskwam.

Mijn ouders hebben die keuzes gemaakt toendertijd en zijn verstandig om gegaan met hun geld. En dus word er in een hopelijk verre toekomst geërfd door mij en mijn broer.

Om die erfenis "gratis geld" te noemen, terwijl twee mensen bewust gekozen hebben knetterhard te werken en daardoor óók dingen te missen én meer belasting bij leven te betalen, vind ik schandalig!

Het spreekt voor zich dat ik tegen de erfbelasting ben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

Cer schreef:
mijn moeder heeft geen testament. Geen idee wat er gebeurt als ze naar een verzorgings huis gaat. Volgens mij mag het huis dan nog een periode aangehouden worden meen ik, en pas als het verkocht is, wordt het haar vermogen en moet ze een eventuele bijdragen gaan betalen aan een verzorgingshuis (maar ze zou dan nog steeds wel mogen schenken. En ik zou mijn vaders erfdeel van het huis kunnen eisen op dat moment (meen ik?).

Dit is exact de situatie hier. Schoonmoeder is naar een verzorgingshuis, huis werd verkocht, vaders erfdeel is uitgekeerd en jaarlijks een schenking aan de kinderen. Mijn zwager is notaris, die heeft dat allemaal (goed) geregeld.