Datalek Odido

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:09

Ik sta er sinds vandaag ook bij.

Ik heb alleen een opwaardeer kaart van ooit ben tmobile en nu dus odido. Geen abbo dus. Ik heb geen idee wat ik destijds allemaal op heb moeten geven maar niet veel lijkt mij.

Weet iemand dat ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:04

De meeste spam filtert Gmail er al uit. Ik kijk soms voor de grap in die spam filter en ben blij dat die bestaat. Tig mails per dag van pakketjes die ik moet volgen met een link, of accounts die worden afgesloten als ik nu niet via de link dingen update. Zucht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:40

Nyaleti schreef:
Oh :')
[ Afbeelding ]
Odido ook. Gelukkig ook mijn 2e mail waar ik dus al jaren veel spam op binnen krijg.

Oh dan valt de 3 die ik heb nog mee. :+

Zeedraakje

Re: Datalek Odido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:05

Zowel mijn ouders als ik zijn langer dan 2 jaar geen klant meer (waren bij T-Mobile) en ook wij horen bij de gehackte info. Zwaar irritant en heel slecht aangezien ze nota bene gewaarschuwd waren voor deze zwakke plek qua hackgevoeligheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:12

Ik zat ooit bij tele2. Maar Odido vond de data te waardevol en heeft het niet conform de wet vernietigd. Dus ik zit er bij. :+

Heb gelukkig overal tegenwoordig een sterk en door een password manager gegenereerd wachtwoord voor. En indien mogelijk tweestapsverificatie. Dus echt bang ben ik niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:35

Ik heb idd ook waar mogelijk 2-stapsverificatie.

Ik kreeg gisteren een mail van Instagram of ik een ww-reset aangevraagd had. Nee, dus het werkt :)).

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:38

Ik ben ook de pineut. Zat ooit bij T-Mobile en nu, na een uitstap elders, bij Ben. Dus ’t komt van een van die twee.

Zal maar eens aan de gang met wachtwoorden aanpassen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:17

Met deze tool kun je zien wat er (tot aan gisteren toe) precies gelekt is. De data van vandaag komt er later nog bij:

https://beholder.watchmen.io/

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:51

zou het nut hebben een brief te sturen naar Odido waarin je hun aansprakelijk stelt voor eventuele toekomstige schade veroorzaakt door dit lek? Dus zodra er aankopen gedaan worden of een lening afgesloten enz dat je Odido daarvoor aansprakelijk stelt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:56

Yom schreef:
zou het nut hebben een brief te sturen naar Odido waarin je hun aansprakelijk stelt voor eventuele toekomstige schade veroorzaakt door dit lek? Dus zodra er aankopen gedaan worden of een lening afgesloten enz dat je Odido daarvoor aansprakelijk stelt?

Waarom? Met de gelekte gegevens kan dit geloof ik niet zomaar. Dan moet je zelf ook op een link oid klikken.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:05

nou ja ik weet niet hoeveel gegevens ze precies hebben, maar hebben ze alles kunnen ze daar vast iets mee aankopen/afsluiten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:07

Alleen als je zo onverstandig bent om hetzelfde wachtwoord meerdere keren te gebruiken. Verder dan dat zou ik mij niet te veel zorgen maken. De spam is vooral irritant.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:09

anca schreef:
Ik sta er sinds vandaag ook bij.

Ik heb alleen een opwaardeer kaart van ooit ben tmobile en nu dus odido. Geen abbo dus. Ik heb geen idee wat ik destijds allemaal op heb moeten geven maar niet veel lijkt mij.

Weet iemand dat ?

Ben ik ook benieuwd naar. De vriendin van mijn vader heeft ook een prepaid kaart van eerst Tmobile en nu Odido. Hun emailadres staat er ook bij, geeft haveIbeenpowned aan. Verklaard bij mij waarom ze ineens 60+ aan spammails krijgen.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 01-03-26 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:17

Yom schreef:
nou ja ik weet niet hoeveel gegevens ze precies hebben, maar hebben ze alles kunnen ze daar vast iets mee aankopen/afsluiten

Natuurlijk niet, hoe gaan ze dat doen dan?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:47

MarlindeRooz schreef:
Alleen als je zo onverstandig bent om hetzelfde wachtwoord meerdere keren te gebruiken. Verder dan dat zou ik mij niet te veel zorgen maken. De spam is vooral irritant.

Heb jij overal een ander wachtwoord dan?

Ik heb van de week met collega's op dat PWND gekeken en mijn emailadres is blijkbaar 7 keer gelekt. Waarvan 1x bij zo'n eetdagboek/sport-app, 1x bij bevolkingsonderzoek en 1x bij Shein, waar ik werkelijk nog nooit wat heb besteld of me uberhaupt heb aangemeld. Nog niet bij Odido trouwens. De rest van de meldingen zeggen me echt helemaa niks.

Edit: Oh, nu wel via Odido zie ik.
Ik ben sowieso nooit zo goedgelovig met die mailtjes, dus ga er vanuit dat het wel goedkomt. Nu is het Odido, volgend jaar is het Apple, jaar daarop Ziggo. Volgens mij komen die datalekken zo vaak voor. Ben wel wat alerter met rare telefoonnummers zonder afzender, maar ben sowieso nooit zo'n goede opnemer, dus dat scheelt :').

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:54

Ja ik heb voor alle belangrijke dingen een uniek, sterk door een password manager gegenereerd wachtwoord.

Er zijn wat oude accounts van onbelangrijke dingen die nog m’n oude herhaalde wachtwoord hebben. Maar daar heb ik vandaag een groot deel van gewijzigd.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:59

Okee, wel heel slim. Ik kan dat echt niet onthouden, dus heb er een paar waar ik mee afwissel. Heb het wel zo gedaan dat de 'belangrijkste' van elkaar verschillen, maar die @Z!93mgFGHJ!!)%fjB-wachtwoorden kan ik echt niks mee gewoon. Heb het geprobeerd, maar dat resulteert erin dat ik telkens een nieuw wachtwoord moet gaan aanvragen. Op zich wel veilig, maar niet handig _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:01

Daarvoor heb je een password manager. Die onthoudt dat voor je en die vult hem zelfs automatisch voor je in. :P

Herhalende en simpele wachtwoorden zijn echt heel gevaarlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:02

Daar heb je apps voor.
Ik gebruik gewoon de wachtwoord app van mijn iPhone. Die maakt overal een niet te onthouden en te raden wachtwoord voor en onthoudt ze zelf :j.

In deze tijd waarin iedereen z’n gegevens al 384x zijn gelekt is het best dom om nog zelf wachtwoorden te verzinnen en die overal te gebruiken :o

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:05

MarlindeRooz schreef:
Daarvoor heb je een password manager. Die onthoudt dat voor je en die vult hem zelfs automatisch voor je in. :P

Herhalende en simpele wachtwoorden zijn echt heel gevaarlijk.

Maar in hoeverre is dat echt betrouwbaar?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:07

Ja en die doet het dus voor geen meter. Dat automatisch aanmaken gaat prima, maar dan wil ik een wachtwoord laten onthouden; doet-ie niks. Wil ik maanden later weer inloggen, weet-ie dat wachtwoord dus niet, en ik ook niet, en dan kan ik weer een nieuwe aanvragen. Ik heb ook een Iphone trouwens.

Nouja, dom weet ik niet perse. Het zijn geen abc en 1234 wachtwoorden. En als een hacker wil hacken, zullen ze vast en zeker ook wel een foefje hebben om de "onbreekbare" wachtwoorden te hacken. Niks is meer veilig tegenwoordig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:11

Het is zeker wel dom om voor meerdere sites / apps dezelfde wachtwoorden te gebruiken. Ook een simpel wachtwoord vergroot de kans van een hack enorm. En “niks is veilig” is niks nieuws, vroeger moest je ook je fiets al op slot zetten. En je tas dicht.

Lees dit anders:
https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/arti ... aren-12694

De podcast / het boek “Ik Weet Je Wachtwoord” is echt een aanrader. Goede tips verpakt in grappige verhalen in normale taal.
https://open.spotify.com/show/5EA4Ev2J5 ... jOYMEL7fiA

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:20

Ja, maar dat was gewoon een simpel slot die prima deed waarvoor het bedoeld was. Evenals die rits van de tas. Toen hoefde je je fiets niet via 6 bomen en tussendoor nog een grondrooster en nog even een extra km staal om verwarring te veroorzaken vast te zetten. Je snapt heus wel wat ik bedoel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 22:50

Ze hebben mijn mail, telefoonnummer van mijn collega (betreft zakelijk nr), naam, geboortedatum en documentnr. Ik wilde inloggen bij ben.nl (onderdeel van odido blijkbaar) maar dan wordt sms verstuurd naar tel nr. En die hrb ik niet bij de hand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 06:07

Ik dacht "oh gelukkig ik heb geen odido of tmobile".. wist ik veelndat "ben" onderdeel is van odido... ik heb wel mail gehad dat ik bij het datalek zit.

Wat vinden jullie er van dat, mijn gevoel, odido niks doet?