Wie is er nog meer langzaam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 07:06

DuoPenotti schreef:
Sinds mijn NAH vind ik tijd ook een moeilijk ding.
Zet 10 wekkers in mijn telefoon omdat ik tijd anders vergeet.

En dan is het alsnog moeilijk en daarom ben ik als ik niet oplet overal een half uur te vroeg. Dus wacht ik in de auto.
Zo'n hekel aan te laat. Maar andere vinden te vroeg niks, dus dan maar zo.

Waarom kan neurodivergent brein dat ook niet zo oplossen?

Dat kan wel maar als er dan 1 ding anders gaat of tegen zit dan gaat het bij mij mis. En als ik te veel tijd neem ben ik ook te laat. :=

Maar met veel discipline ben ik meestal op tijd. Scheelt dat het op werk niet heel erg is als ik een paar minuten later ben. Wij doen eerst 15 min thee drinken haha. En ik blijf vaak genoeg veel langer. :7

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 07:34

Dieuwke_ schreef:
Vind je? Daarin verschillen we dan van mening. Jij komt hier het topic binnen als "team snel", zet je vriend vervolgens online te kakken en probeert dat dan recht te praten met "maar ik zie dat hij echt zijn best doet". Ik zie niet in wat dat voor nuttige bijdrage heeft voor TS, maar dat zal hem dan wel aan mij liggen.

:D

Dan lees je maar de helft van mijn berichten. Het scheelt dat jij wel echt wat bijdraagt :D
Gelukkig kan mijn vriend daar heel hard om lachen en heeft TS het topic niet met serieus randje geopend :D
Ennnn weer ontopic.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 07:44

Punz schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat traag zijn hier bijna gelijk gesteld wordt met te laat komen of mensen laten wachten..

Ik ben van nature motorisch traag. Inderdaad: doe langer over op/afzadelen.. vroeger bij het gymmen het laatste omgekleed

Maar: Ik ben zelden te laat. Als ik met iemand afspreek om samen te gaan rijden, en er hangt een tijd aan, dan sta ik op dat tijdstip klaar. Het betekent wel dat ik veel eerder met het opzadelen begin dan de ander.
Als ik samen met een vriendin iets ga ondernemen sta ik op het afgesproken tijdstip klaar ( en nee, ik hoef dan echt niet nog eens terug voor de sleutels oid).

In groepen iets doen wat een motorische activiteit omvat en dan tegelijk met die groep klaar zijn met iets.. Nope.. dat gaat hem niet worden. Hoe zeer ik ook mijn best doe.... Dat lukt me niet.

Niet uit nonchalance.. niet omdat ik iets perfect wil doen / foutloos wil doen..... maar gewoon domweg omdat ik motorisch traag ben ( heeft daardoor ook best lang geduurd voordat ik mijn supersnel reagerende merrie kon rijden _O- )

Ik compenseer dat dan weer met wél een extreem snelle denker zijn.... Dat wel.

Wat jij zegt, dan zorg je dat anderen niet op jou hoeven wachten. Je zorgt dat je klaarstaat. Maar velen die langzamer zijn interesseert het niet, en in mijn ogen is te laat komen gewoon een kwestie van slecht plannen. En ja, iedereen is wel eens te laat, maar het hoeft echt niet elke keer.

Ik zou het een verademing vinden als men met rondreizen of excursies gewoon direct vertrekt op het afgesproken tijdstip. Ben je te laat, jammer dan.
En reken maar dat ook de langzame mensen dan ineens wel op tijd kunnen zijn. Er zijn maar heel weinigen die een vliegtuig missen bijvoorbeeld.

Ik heb in mijn vriendenlijst wel mensen die langzaam zijn, maar geen 1 die structureel te laat komt. De meesten zijn altijd te vroeg, net als ik. Ik voel me ook altijd enorm schuldig als ik te laat kom, dat is dan bijvoorbeeld door een onvoorziene file onderweg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 07:49

Punz schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat traag zijn hier bijna gelijk gesteld wordt met te laat komen of mensen laten wachten..

Ik ben van nature motorisch traag. Inderdaad: doe langer over op/afzadelen.. vroeger bij het gymmen het laatste omgekleed

Maar: Ik ben zelden te laat. Als ik met iemand afspreek om samen te gaan rijden, en er hangt een tijd aan, dan sta ik op dat tijdstip klaar. Het betekent wel dat ik veel eerder met het opzadelen begin dan de ander.
Als ik samen met een vriendin iets ga ondernemen sta ik op het afgesproken tijdstip klaar ( en nee, ik hoef dan echt niet nog eens terug voor de sleutels oid).

In groepen iets doen wat een motorische activiteit omvat en dan tegelijk met die groep klaar zijn met iets.. Nope.. dat gaat hem niet worden. Hoe zeer ik ook mijn best doe.... Dat lukt me niet.

Niet uit nonchalance.. niet omdat ik iets perfect wil doen / foutloos wil doen..... maar gewoon domweg omdat ik motorisch traag ben ( heeft daardoor ook best lang geduurd voordat ik mijn supersnel reagerende merrie kon rijden _O- )

Ik compenseer dat dan weer met wél een extreem snelle denker zijn.... Dat wel.

Precies. Daarom verbaasde mij dit ook.
Je weet toch hoe lang je ergens over doet.

Dan begin je gewoon eerder.

@marlinde
Daarom ben ik altijd te vroeg. Als er wat tussen komt gaat mijn brein ook in eror.
Heeft even tijd nodig en dan gaat het weer en ben ik nog op tijd.

Vaak komt er niks tussen dus heb ik tijd over.

Vraag mij ook niet of het uit komt dat je langs komt over een uur. Krijg je zeker weten een nee te horen.
Vroeg je dat gisteren voor hetzelfde tijdstip is dat prima

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 07:53

Het "Traag" zijn heeft idd helemaal niks met te laat komen te maken.
Dat zie je juist weer bij een aantal uit Team snel. Die zijn ook van het nog even snoozen. Ik kan wel binnen een half uur klaar zijn maar dan voel ik me enorm gehaast.
Ik ga er graag optijd uit om gewoon de tijd te nemen, mijn koffie. rustig op te kunnen drinken, nog met de hondjes naar buiten enz.

Ik heb echt een hekel aan te laat komen. En voor mezelf vind ik dat ook niet nodig. Omdat ik dus gewoon zorg dat ik de tijd kan nemen en zo heeft ieder natuurlijk een eigen ding.

Suzanne F.

Re: Wie is er nog meer langzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:02

Precies, ik wilde het net zeggen. Langzaam zijn heeft niks te maken met te laat komen, maar met plannen. Gebrek aan goed kunnen plannen hebben heel veel mensen. Vooral het verkeerd inschatten van tijd, wat dus eigenlijk verkeerd plannen is.
Ik ben zelf niet heel snel maar kan wel goed plannen. Maar dat zit er van jongs af aan al ingebakken: Tijd is tijd, afspraak is afspraak. Je komt niet te laat, dat is onbeschoft. Dus ik weet niet beter of je houdt je aan de tijd. En je leert na enkele keren wel hoeveel tijd iets je kost. In de ochtend pak ik altijd 1,5 uur voordat ik wegrijd met de auto. Dan hoef ik ook niet te haasten. Ik heb een hekel aan haasten. Waar vroegere Deurne-genootjes nog voor school meerdere paarden konden rijden, kon ik net voeren en mesten. Maar ik doe ook graag dingen met aandacht, en dat kost tijd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:04

Ik ben niet super snel, ook niet super traag volgens mij.

Maar wel trager dan sommige anderen.
Ik weet dat ik in de ochtend tijd nodig heb om goed wakker te worden.
Als ik echt vroeg weg moet, zet ik de wekker 3 kwartier van te voren en leg ik alles klaar wat ik nodig heb.
Als ik iets minder vroeg weg hoef, neem ik lekker een uur de tijd.
Ik ontbijt alleen met koffie, maar maak wel brood voor onderweg.
Wanneer mijn man eens vroeg weg moet, staat zijn wekker max een half uur voor hij weg moet en dan heeft ie zich in die tijd ook geschoren.

Ik vind dat traag zijn niets met te laat komen te maken heeft. Ervaren of inschatten van tijd is iets complex en er zijn mensen die de tijd die nodig is, of over is, altijd overschatten en daardoor standaard te laat komen.
En er zijn mensen die een bloedhekel hebben aan te laat komen en dan dus extra marges rekenen om op tijd te zijn en dan gerust een half uur te vroeg zijn.

Maar idd, wanneer ik samen met stalgenoten ga rijden en we spreken een tijd "op stal" af, dan ben ik vaak als laatste klaar.
Spreken we een tijd "te paard" af, dan sta ik op het juiste moment klaar, maar ben ik wel eerder begonnen met poetsen en opzadelen etc.
Dus ja, daar zit snelheidsverschil in, maar dat is dan maar zo.

Wanneer iemand niet wil wachten, spreek ik daar voortaan een "te paard" tijd mee af.
Dan zorg ik dat ik dan klaarsta.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:11

MarlindeRooz schreef:
Celebi schreef:
/germie/
En hoe moeilijk is het om als je om 9 uur afspreekt er gewoon om 1 minuut voor 9 te zijn? Dan hou je de rest niet op. Is dat niet gewoon een basis van afspraken nakomen?
/

Welkom in het leven met een neurodivergent brein. Nee dat is helaas niet altijd zo gewoon. En ja dat vinden we zelf ook reuze vervelend. :j

Ja dat dus. Ik overschat de tijd áltijd. Het is altijd een strijd om op tijd te komen.

Heb ik ook, dat type brein en ik puzzel de hele tijd met tijd. Als ik zo laat daar moet zijn, moet ik uiterlijk zo laat weg. En nu is het.. dus dat is over zoveel uur en zoveel minuten weggaan. En dat is dan om zo en zo laat klaarmaken. En dan heb ik dus nog zo en zoveel tijd tijd om.. *blup* start opnieuw met de berekening.
En daarnaast nog een onbepaald aantal denklijntjes en een slecht inzicht van wat er wel of niet kan binnen bepaalde tijd en dan na gevoelsmatig vooral wachten tot het tijd is, ineens ontdekken dat het al bijna tijd is omdat ik dacht, ik kan zo lang nog wel even..

Dus traag zou ik het niet willen noemen want er speelt genoeg aan drukte, maar wel grootdeels intern en niet altijd even functioneel.
En verder voel ik me bijna altijd gejaagd en haastig terwijl een tikkeltje vertragen voor mij zoveel beter zou zijn (scheelt tenen stoten, dingen vergeten en weet ik wat). Dus bijv douchen doe ik te haastig. Zit de conditioner nog half om half in mn haar, kan ik weer terug eronder. Maar gáán douchen, dat kan een hele aanloop hebben. Snapje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:20

Ja die tijd berekenen dat is voor mij ook echt herkenbaar.
Google maps erbij.
Ik rij 20 minuten.
Vanuit de parkeerplaats gratis parkeren is het volgens maps 5 minuten lopen.
Ik wil speling voor die trekker voor me dus rij 35 voor die tijd aan.
En dan gaat er ook een alarm op mijn telefoon: aanrijden.

Kwartier daarvoor gaat er een alarm: omkleden.
Uur daarvoor: douchen.

Dit had ik precies zo toen ik nog werkte.
Want tijd zegt mij niks meer. Maar op die manier kwam ik niet te laat.

Heeft imo ook niks met snel of traag te maken.
Want je weet dat je x tijd over iets doet.

Het gaat dan idd over plannen.
En nee van die planning af want ik kan die wasmand handdoeken nog even opvouwen. Nee dat gaat niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:53

Die alarmen staan hier ook. Uur voor vertrek half uur voor vertrek kwartier en dan nog 5 minuten voor vertrek. En dan reken ik ruim. Ellende is dan ben je een keer iets minder ruim vertrokken en zit alles tegen
Tandarts vorige week 1340 afspraak. 13.05 (telefoontje gekregen)vertrokken ipv 13.00. de route is 15/20 minuten en 3 minuten lopen. Ruim voldoende dus. En ik was er pas om 1345. Al het verkeer zat tegen. En de hele ochtend geblokkeerd omdat ik op tijd ergens moest zijn. Ik haat haasten dan gaat alles mis en voel ik me fysieke ellendig

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:56

Ik licht mijzelf op. Ik maak mezelf wijs dat ik om 8:00 weg moet (eigenlijk 8:20). Dat lukt nooit dus dan zeg ik tegen mezelf "8:15 moet je echt wegrijden voor als er file staat". En dat wordt meestal 8:20 en dan ben ik op tijd (ben er nu zelfs 10 min te vroeg haha). Maar iedereen moet zelf weten wat voor diegene werkt. :)

Want als ik een half uur eerder op sta dan denkt mijn brein "je hebt tijd genoeg" en dan ga ik het alsnog verkeerd inschatten. :=

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 09:07

TS tot op zekere hoogte benijd ik je. Ik doe alles gestructureerd op de klok en super snel en ik zou zooooo graag meer willen vertragen in het leven in plaats van alles op standje maximaal :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 09:23

MarlindeRooz schreef:
Ik licht mijzelf op. Ik maak mezelf wijs dat ik om 8:00 weg moet (eigenlijk 8:20). Dat lukt nooit dus dan zeg ik tegen mezelf "8:15 moet je echt wegrijden voor als er file staat". En dat wordt meestal 8:20 en dan ben ik op tijd (ben er nu zelfs 10 min te vroeg haha). Maar iedereen moet zelf weten wat voor diegene werkt. :)

Want als ik een half uur eerder op sta dan denkt mijn brein "je hebt tijd genoeg" en dan ga ik het alsnog verkeerd inschatten. :=

Dit is ook mijn tactiek. En zeker tegenover mijn vriend. Ik zeg gewoon tegen hem dat we 8.15 echt weg moeten terwijl ik weet dat we met 8.30 wegrijden nog steeds op tijd zijn. En vaak is nog iets later wegrijden ook nog op tijd, maar dan is het wel heel krap en moet er niks tegen zitten.

Functioneel ben ik dus bijna nooit echt te laat. Maar ik geef gerust toe dat het helaas toch wel af en toe voorkomt. Nou ben ik ook wel chronisch ziek en dat helpt daaraan mee. Dan ben ik een uur vroeger opgestaan, helemaal op tijd klaar, maar voel ik me vlak voor vertrek opeens toch plots ziek. Ja dan moet ik echt even extra de tijd nemen voordat ik weg kan gaan. Gelukkig snappen mensen in mijn omgeving dat inmiddels aardig goed. En ik moet zeggen dat er ook een paar neurodivergente mensen in mijn vriendenkring zitten die exact hetzelfde hebben qua tijd, planning en toch wat trager te werk gaan dan je misschien had ingeschat.

De momentjes waar ik blij van kan worden? Dat een vriendin verontschuldigend appt dat ze iets te laat is weg gegaan en 5 minuten later is terwijl bij mij precies hetzelfde gebeurde. Kunnen we vervolgens hard om lachen omdat we precies om dezelfde tijd aankomen en dus eigenlijk perfect op tijd zijn. Gelukkig komen de meeste afspraken niet op de minuut aan. En als dat wel zo is, zoals de afspraak in het ziekenhuis vanmiddag, dan maak ik inderdaad exact zo'n planning als hierboven staat met tijden en marges verwerkt. Maar dat kost bakken met energie, dus ik ben blij dat de mensen om me heen die 5 minuten zo af en toe voor lief nemen. Of daar zelf ook dankbaar gebruik van maken. :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:06

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Sinds mijn NAH vind ik tijd ook een moeilijk ding.
Zet 10 wekkers in mijn telefoon omdat ik tijd anders vergeet.

En dan is het alsnog moeilijk en daarom ben ik als ik niet oplet overal een half uur te vroeg. Dus wacht ik in de auto.
Zo'n hekel aan te laat. Maar andere vinden te vroeg niks, dus dan maar zo.

Waarom kan neurodivergent brein dat ook niet zo oplossen?

Dat kan wel maar als er dan 1 ding anders gaat of tegen zit dan gaat het bij mij mis. En als ik te veel tijd neem ben ik ook te laat. :=

Maar met veel discipline ben ik meestal op tijd. Scheelt dat het op werk niet heel erg is als ik een paar minuten later ben. Wij doen eerst 15 min thee drinken haha. En ik blijf vaak genoeg veel langer. :7

Precies dit :') Want, óf mijn hoofd denkt, "ik heb tijd zat en kan rustig aan doen" om vervolgens overal té veel tijd voor te nemen en alsnog te laat te komen. Óf ik ben ruim op tijd klaar maar wil nog niet weg omdat ik anders echt veel te vroeg ga zijn (ik heb een hekel aan 30 minuten wachten, vind 10min wel lang zat) dus denk dan "ik heb nog wel even tijd om zus en zo te doen" en dan alsnog te laat te zijn.

Iemand had het trouwens over "je weet toch hoe lang je ergens mee bezig bent", nou, eh, nee dus. Nog naast dat ik denk dat alles korter duurt dan daadwerkelijk het geval is, kan ik soms met precies dezelfde routine echt hele verschillende tijdsduren bezig zijn. Ik werkte heel veel avonddiensten dus mijn routine van spullen pakken, tas inpakken en gaan, was eigenlijk altijd hetzelfde. Soms was ik in 3 minuten klaar maar ik heb ook wel eens naar de klok staan kijken dat het ineens 10 minuten later was en ik dus weer moest haasten om niet te laat te komen. Terwijl ik echt niet iets anders dan anders gedaan had en er dus zelf ook geen fluit van snapte.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:35

Zelf kan ik me wel vergissen in tijd. Alleen als ik een afspraak heb laat ik het geen waar ik mee bezig ben wat tijd in beslag neemt gewoon liggen. Want afspraak is afspraak. Ik vind het getuigen van geen interesse of disrespect als ik te laat kom. Dus zorg ik gewoon dat ik optijd ben.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 11:08

Marije_jiplover schreef:
Ik ben niet super snel, ook niet super traag volgens mij.

Maar wel trager dan sommige anderen.
Ik weet dat ik in de ochtend tijd nodig heb om goed wakker te worden.
Als ik echt vroeg weg moet, zet ik de wekker 3 kwartier van te voren en leg ik alles klaar wat ik nodig heb.
Als ik iets minder vroeg weg hoef, neem ik lekker een uur de tijd.
Ik ontbijt alleen met koffie, maar maak wel brood voor onderweg.
Wanneer mijn man eens vroeg weg moet, staat zijn wekker max een half uur voor hij weg moet en dan heeft ie zich in die tijd ook geschoren.

Ik vind dat traag zijn niets met te laat komen te maken heeft. Ervaren of inschatten van tijd is iets complex en er zijn mensen die de tijd die nodig is, of over is, altijd overschatten en daardoor standaard te laat komen.
En er zijn mensen die een bloedhekel hebben aan te laat komen en dan dus extra marges rekenen om op tijd te zijn en dan gerust een half uur te vroeg zijn.

Maar idd, wanneer ik samen met stalgenoten ga rijden en we spreken een tijd "op stal" af, dan ben ik vaak als laatste klaar.
Spreken we een tijd "te paard" af, dan sta ik op het juiste moment klaar, maar ben ik wel eerder begonnen met poetsen en opzadelen etc.
Dus ja, daar zit snelheidsverschil in, maar dat is dan maar zo.

Wanneer iemand niet wil wachten, spreek ik daar voortaan een "te paard" tijd mee af.
Dan zorg ik dat ik dan klaarsta.

Ik heb inderdaad last van dat ik mezelf overschat qua tijd. Dat ik denk dat ik meer kan in weinig tijd. Uitwerking is dat ik altijd aan het haasten ben in de ochtend. Maar accepteren dat ik een uur en 10/15 min nodig heb om te ontbijten, aan te kleden, spullen pakken, poes eten geven en onvoorziene momenten is nog altijd. :')

Maar het voelt zoveel beter, gewoon rustig aan kunnen doen. Even naar buiten kunnen kijken met koffie en de witte wereld bewonderen. <3

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:54

Ik ben vaak ook langzaam en kwam vroeger ook vaak te laat. Ik heb nu wel beter geleerd om te plannen, maar nog lukt dat niet altijd even goed waardoor ik met stress de deur uit ga.

Toevallig kwam ik net onderstaand stuk tegen.

Bron: Neurodivers denken (facebook)

Citaat:
Tijdblindheid gaat niet alleen over te laat komen.
Het gaat over tijd niet kunnen vóelen. Over stress die tijd vervormt. Over hyperfocus, toekomst die abstract blijft en altijd het gevoel achter de feiten aan te lopen.

Voor veel neurodivergente mensen is tijd geen rechte lijn, maar iets wat verdwijnt, versnelt of overweldigt.

In deze blog leg ik uit wat tijdblindheid is, hoe stress en tijd elkaar versterken en waarom hulpmiddelen geen zwakte zijn, maar noodzaak.

Lees de blog hier: https://neurodiversdenken.nl/tijdblindh ... t-ervaren/

Wat zou er veranderen als we stoppen met tijd zien als iets wat iedereen hetzelfde ervaart, en erkennen dat sommige mensen tijd actief moeten bewaken om overeind te blijven?

#neurodiversiteit #tijdblindheid #autisme #adhd #executievefuncties #hyperfocus #overprikkeling #stress #neurodiversdenken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 14:36

En toch, als je weet dat je daar last van hebt, dan kun je er rekening mee houden zodat anderen niet onnodig hoeven te wachten. Het lijkt soms of neuridiversiteit een smoes is om maar mensen te laten wachten. En dat is het niet. Het is in mijn ogen zelfs disrespect naar mensen die wel op tijd zijn, zelfs als die er ook moeite voor moeten doen. Je mist ook geen vliegtuig, dan weet je te laat komen wel te voorkomen.
Je kunt ook denken als je om 10 uur afspreekt dat het voor jou dan half 9 is. Dan ben je wel op tijd (hoop ik). Een keer te laat komen kan gebeuren, dat is iedereen wel eens. Maar keer op keer te laat komen en dan nog een oorzaak aanwijzen, sorry, dan plan je niet goed en moet je daar wat aan doen, ongeacht de oorzaak. Ik heb het dus niet over een ongeluk wat een file veroorzaakt, maar echt je eigen gedrag waardoor je keer op keer te laat komt.

Te laat komen vind ik ook irritanter dan mensen die gewoon wat langzamer zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:15

Nee Germie dat kan niet. :n Te laat komen en hier last van hebben zijn twee heel verschillende dingen. Het is zoiets als aan een vis vragen of hij een boom kan beklimmen op het droge. Of vragen of een olifant kan vliegen. Of een nederlander een ingewikkelde politieke kwestie laten uitleggen in het mandarijn chinees.

Zo te lezen nemen de meeste tragen hier zeer ruim de tijd om weg te kunnen komen. Nemen voorzorgsmaatregelen in de vorm van alarm zetten. Meer kun je gewoon niet doen. Soms zitten er dingen tegen, of werkt een lijf niet mee waardoor je even pas op de plaats moet nemen. Of verkeer zit dwars, stoplichten, tractoren, geen parkeerplaats vinden of zeer dringend naar het toilet moeten

Aan de andere kant kun je ook omdraaien en de het moet op de seconde nu meteen en geen halve seconde te laat mensen. Een beetje relativeren en zolang er geen mensen dood gaan door iets te laat komen denken adem in adem uit en in geniet even van de iets extra tijd die je hebt.

Zuidelijke landen leven ietsje relaxter daarin en worden vaak ook ouder dan de gemiddelde nederlander en ervaren mogelijk ook minder stress.

Geen idee wat de meerderheid is trouwens, de het moet nu exact of de dan maar iets kalmer aan en een paar minuten later functioneel aankomen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:23

karuna schreef:
Nee Germie dat kan niet. :n Te laat komen en hier last van hebben zijn twee heel verschillende dingen. Het is zoiets als aan een vis vragen of hij een boom kan beklimmen op het droge. Of vragen of een olifant kan vliegen. Of een nederlander een ingewikkelde politieke kwestie laten uitleggen in het mandarijn chinees.

Zo te lezen nemen de meeste tragen hier zeer ruim de tijd om weg te kunnen komen. Nemen voorzorgsmaatregelen in de vorm van alarm zetten. Meer kun je gewoon niet doen. Soms zitten er dingen tegen, of werkt een lijf niet mee waardoor je even pas op de plaats moet nemen. Of verkeer zit dwars, stoplichten, tractoren, geen parkeerplaats vinden of zeer dringend naar het toilet moeten

Aan de andere kant kun je ook omdraaien en de het moet op de seconde nu meteen en geen halve seconde te laat mensen. Een beetje relativeren en zolang er geen mensen dood gaan door iets te laat komen denken adem in adem uit en in geniet even van de iets extra tijd die je hebt.

Zuidelijke landen leven ietsje relaxter daarin en worden vaak ook ouder dan de gemiddelde nederlander en ervaren mogelijk ook minder stress.

Geen idee wat de meerderheid is trouwens, de het moet nu exact of de dan maar iets kalmer aan en een paar minuten later functioneel aankomen

En die komen dan op tijd. Maar er zijn dus ook mensen die echt ALTIJD te laat komen en dan dus met allerlei smoezen aan komen zetten. Dan doe je gewoon niet je best. Er zijn ook echt mensen die het niets kan schelen dat ze altijd te laat zijn.

Als je weet dat je extra tijd nodig hebt, dan neem je die tijd. Maar kom niet continu met smoezen aan als 'ik kan er niets aan doen'. Ja, ook als je langzaam bent kun je er voor zorgen dat je alsnog op tijd bent. Een keer te laat kan, daar zeurt ook niemand over.
Het verkeer wat dwars zit, stoplichten, tractoren, moeten plassen of geen parkeerplaats kunnen vinden zijn allemaal dingen die je voor 90% kunt incalculeren. Alleen dus onverwachte files of andere onverwachte situaties niet. Maar je zorgt gewoon voor een marge, 15-20 minuten bij korte afstanden, tot meerdere uren bij grotere afstanden. Dat kan niet moeilijk zijn. Dan is er echt nog alleen de factor echte pech over.
Als ik weet dat ik gemiddeld 17 minuten over een autoritje van mijn huis naar de stad doe, dan neem ik geen 17 minuten, ook geen 20, maar 30 minuten. Dan heb ik dus meer dan een derde speling. Dat kan een ander ook doen. Ook check je parkeergelegenheid van te voren zodat je niet ergens komt en er blijkt in de verste omtrek geen parkeergelegenheid te zijn. Dat is een kwestie van goed plannen en vooruit denken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:29

Ik ben juist heel snel. Met alles, ook met denken. Dat is ook lastig, zeker als je met langzame mensen te maken hebt en deze in hun waarde wil laten omdat nu eenmaal iedereen anders is.

Herinner me ook nog dat op tentamens op de universiteit ik al klaar was. En dan maar bleef zitten tot iemand anders het inleverde. Was zo raar anders. En dat duurde soms wel een kwartier.

Te laat komen kan ik dan weer wel prima. Misschien omdat ik mijn snelheid soms toch overschat. Maar ook omdat ik dat niet zo spannend vind. Vind het ook nooit erg als mensen bij mij te laat komen. Dan kan ik in de tussentijd nog iets doen. Als mensen te vroeg komen vind ik wel vervelend.

Een vliegtuig missen zal niet gebeuren (tenzij echt overmacht), dus het heeft iets te maken met het niet belangrijk vinden om op tijd te komen. Bij de tandarts of zo ben ik wel gewoon op tijd.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 23:16

Ik ben zelf van team traag, maar wel nauwkeurig.
Op het werk heb ik een collega die altijd alles snel snel doet, de hele dag letterlijk door de werkplaats stuitert (ik word daar bloednerveus van) en naar eigen zeggen op het einde van de dag veel werk verzet heeft.
Collega komt maar enkele dagen per week, ik voltijds.
Uiteindelijk komt het er steeds op neer dat ik op de overige dagen als de collega er niet is de fouten tegenkom en moet oplossen die de 'snelle' collega voortdurend maakt omdat die ergens overheen leest of de tijd gewoon niet neemt om te kijken wat er juist gevraagd wordt.
Dan heb ik liever dat het wat trager gaat, maar wel correct dan dat er constant fouten moeten rechtgezet worden omdat er te snel doorheen gegaan wordt.