Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CobCowgirl schreef:Ik ben zelf enorm zuinig, koop alles 2e hands en alleen als het nodig is. Daarnaast kies ik liever praktisch, comfortabel & tijdloos boven hip & trendy, dus vaak iets duurder en kwalitatief ipv goedkoop en meer rommel.
Uit eten en afhaal valt voor mij wel een beetje onder overconsumptie als je het zeer regelmatig doet, ook omdat je in die gevallen vaak veel meer eet dan nodig is of er meer restjes overblijven dan wanneer je thuis eet.
Wat ik daarnaast qua eten ook steeds meer zie qua overconsumptie: het lijkt wel of de Kerst- en Paasdagen steeds langer en uitbundiger worden. Ik hoor steeds vaker dat mensen een 3e of 4e Kerstdag vieren en waar het vroeger nog zo was dat je met Kerst in de avond uitgebreid at, komt er nu steeds vaker overdag nog een brunch bij.
Pasen idem dito, dit was ooit vooral een Paasontbijt, werd een Paasbrunch en nu komt daar nog een uitgebreid diner bij. Als ik dan vervolgens zie wat er overblijft na zo'n eetmoment.. dan vind ik het allemaal niet zo gezellig meer..

germie schreef:Ik heb ook veel paardenspullen. Ik heb dekjes voor zeker m'n hele leven. Maar, bij mij is dat geen overconsumptie. Ik heb een aantal nieuw gekocht en kon een keer 53 dekjes voor minder dan 1 euro per stuk overnemen. Dus die zijn gebruikt en hebben een tweede leven. En als ze wat beginnen te slijten, dan geef ik ze wel weg aan duikers om de bumper van de auto mee te beschermen. Dat doe ik zelf ook.
Ook heb ik voor m'n hele leven lang genoeg rijbroeken. Ook geen overconsumptie. Heb ze in bulk opgekocht bij een restantenwinkel.
Als schoenen of rijlaarzen die ik fijn vind in de aanbieding zijn wil ik wel eens 2 kopen. Want later is het dan vaak niet meer te koop. Ik gebruik dan 1 en de andere leg ik op zolder. Maar de prijs is dan dus minder dan 1 keer 1 kopen niet in de aanbieding. Zeker omdat ik moeilijke voeten heb is dit voor mij belangrijk. Ook heb ik zeker 15 paar schoenen staan waar ik ooit weer op hoop te lopen. En soms lukt dat zelfs. Ook dat is geen overconsumptie, maar met een hielspoor kon ik nergens op lopen en pas als je enkele kilometers gewandeld hebt weet je of een schoen werkt of niet. Dus ik heb toen heel veel semi-miskopen gedaan. Terug kan niet, verkopen levert niets op. Dus die blijven liggen. En een deel kan ik nu soms weer aan, of een klein stukje op lopen zodat ik ze toch kan dragen. Het zijn allemaal merkschoenen, dus er zit echt geld in. Geen overconsumptie, maar helaas noodzakelijke uitgaven.
Ik heb best wel veel truien, maar ook dat zijn aanbiedingen en ik doe pas iets weg als het echt versleten is.
Bij schoenen en truien hanteer ik het principe: 2 versleten is 1 weer nieuw mogen kopen. Het lukt met schoenen niet altijd, want ik ben nog steeds op zoek naar de ideale bergschoen en heb dus meerdere paren moeten kopen. MAAR, ik wacht nu op mijn eerste aankoop van Vinted. Een paar nieuwe merkbergschoenen in mijn maat voor 1/6 van de nieuwprijs. Dat is dan eventueel ook het enige paar wat ik weer zal verkopen als het niet bevalt, want dan verlies ik er geen geld op. Ik weet dat tweedehands betekent dat de waarde minder dan 20% van de nieuwprijs geworden is, maar ik wil daarom mooie dingen niet altijd wegdoen, ook al gebruik ik ze niet. Dan stapel ik het liever op op zolder om het over 5 jaar terug te vinden.
Ook heb ik in het verleden wel eens iets weggedaan omdat ik het nooit nodig had en vervolgens kon ik het later toch weer nieuw en duur kopen. Dus ik heb graag een grote voorraad van spullen.
Ik koop nooit modespullen. Vind daar niets aan. Dus hier geen kersttrui o.i.d. en ik heb wel eens kerstsokken als kado gekregen, maar die worden gewoon gedragen. Niemand die het ziet.
Heb ook genoeg duikspullen en heb een voorraadje automatensets gekocht toen ze nog betaalbaar waren nieuw. Het grappige is dat ik mijn duikspullen nu weer kan verkopen voor de prijs wat ik er nieuw voor betaald heb, zo duur is alles geworden.
Mijn paard heeft een westernzadel, dressuurzadel, en springzadel. En dan heb ik nog een zadel voor een paard wat ik rij voor een ander en er liggen nog zadels hier van mijn ruin die ik ongewenst gefokt heb, maar verkocht heb omdat 2 paarden te duur werden. Die zadels zijn te koop, maar ik wil er een minimale prijs voor hebben. En als ze in de weg liggen en ik heb het geld er niet voor gekregen, dan kan het ook een keer gebeuren dat ik het zo in de container flikker. Ik ben namelijk wel een beetje zo dat ik een reeele prijs wil, of ik sloop het liever zelf. De reden is dat ik wel eens iets verkocht heb aan iemand met het verhaal weinig geld, toch iets nodig, blabla. En 2 dagen later zie je het veel duurder weer aangeboden worden, bleek het gewoon een handelaar/opkoper te zijn. Wees dan eerlijk met je verhaal. Maar het heeft mij dus ook gemaakt dat ik niet zomaar meer wat weggeef aan onbekenden, want ik wil niet dat ik geen reëele prijs kan vangen en dat zij er winst op maken. Zo netjes ben ik dan ook wel weer.
Ik breng ook best wel eens wat naar een kringloop hoor. Dat zijn goede spullen, maar geen spullen waar een ander dik winst op zou kunnen maken. Zelf verkopen heb ik bij die spullen vaak geen zin in.
Wat terug kopen bij de kringloop voor in huis doe ik eigenlijk nooit. Alleen boeken. Ik heb toch liever nieuwe kleding. Mijn vriend koopt voor de kinderen geregeld bijna nieuwe spullen voor relatief weinig geld bij Vinted, maar ook wel vaak past het net niet goed en dan zit hij er weer mee. Aangezien ik geen zin heb om dan de boel weer te verkopen blijft het hier dan liggen, dus dat werkt voor mij niet.
Af en toe heb ik een goede opruimbui en gaat er best veel weg. Maar zoals gezegd, het is me al meer dan eens overkomen dat ik 2 jaar later het toch weer opnieuw moet kopen omdat ik het dan nodig heb. Dus ik ben heel voorzichtig geworden met bruikbare spullen wegdoen. Maar dingen voor op de vensterbank hoef ik niet meer uit te breiden en ik heb daar dus veel opgeruimd. Dat zijn geen noodzakelijke spullen.
En in het kader van wie wat bewaart heeft wat: Ik heb inderdaad wel 6 of 7 paar leren rijlaarzen. Die zijn nog uit mijn wedstrijdtijd. Die gebruikte ik ook allemaal, dus het was geen overconsumptie. Maar ik kon op een gegeven moment er niet meer in. En nu 13 jaar later lukt het wel weer. Dus ik heb GEEN nieuwe laarzen hoeven kopen en zo beslist bespaard, want toen had je voor minder dan 300 euro kalfslederen topkwaliteitlaarzen en nu betaal je voor soortgelijke laarzen 700 euro. Alleen denk ik niet dat ik ze nog echt allemaal ga verslijten, want ik rij tegenwoordig ook vaak met westernlaarzen uit gemak van aantrekken en uitttrekken, dus ze slijten niet hard. Maar ik ben blij dat ik de laarzen dus bewaard heb. Ze komen dus zeker nog van pas.
Eigenlijk zie ik om mij heen dus heel weinig overconsumptie. Afhaalmaaltijden vallen bij mij absoluut niet onder overconsumptie, maar onder luiheid of gemakzucht (en ik doe er zelf ook wel eens aan mee hoor).
Mijn huis is vol, toch ben ik een minimalist. Ik heb alleen spullen waar ik blij van word of die ik echt gebruik. En ja, dat zijn er misschien wel veel. Maar de collectie verandert niet echt over de jaren.

) topics op Bokt. Soms voor een normaal bedrag, maar ik verschoot laatst een beetje toen ik er een zag met een budget van 250 euro. Dat heeft toch niets meer met 'even iets leuks voor elkaar doen' te maken? mavantos schreef:Overconsumptie begint wanneer het antwoord op de vraag "heb ik dit écht nodig?" Nee is.
mavantos schreef:53 dekjes is het schoolvoorbeeld van overconsumptie. Dat iets goedkoop is betekent niet dat je er zoveel moet kopen.
Overconsumptie begint wanneer het antwoord op de vraag "heb ik dit écht nodig?" Nee is.
Foaly schreef:foxy80 schreef:Ik hoorde laatst de moedermaffia oreren dat je elke nacht een schone pyjama aanmoet, want kleding wissel je ook dagelijks.
In die logica moet je ook elke dag je bed verschonen. Doen ze dat ook?