Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Travel_me

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:51

Ik den niet dat het alleen Social Media is (speelt wel mee). Ik denk dat het er ook vooral mee te maken heeft dat alles zo ontzettend makkelijk beschikbaar is. 1 druk op de knop en je hebt het volgende dag in huis of ff naar de Action en je mandje volgooien.

Zelf geef ik weinig om spullen, maar reis wel veel. Koop kleding al jaren op Vinted (uitgezonderd wandel en hardloopschoenen, maar dat is altijd collectie van je jaar ervoor). Loop kleding ook echt af en dan verwijnt het in de container. Spullen tja ik geef er niet zoveel om en ben erg zuinig (soms wel te)

CobCowgirl

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:55

Ik ben zelf enorm zuinig, koop alles 2e hands en alleen als het nodig is. Daarnaast kies ik liever praktisch, comfortabel & tijdloos boven hip & trendy, dus vaak iets duurder en kwalitatief ipv goedkoop en meer rommel.

Uit eten en afhaal valt voor mij wel een beetje onder overconsumptie als je het zeer regelmatig doet, ook omdat je in die gevallen vaak veel meer eet dan nodig is of er meer restjes overblijven dan wanneer je thuis eet.

Wat ik daarnaast qua eten ook steeds meer zie qua overconsumptie: het lijkt wel of de Kerst- en Paasdagen steeds langer en uitbundiger worden. Ik hoor steeds vaker dat mensen een 3e of 4e Kerstdag vieren en waar het vroeger nog zo was dat je met Kerst in de avond uitgebreid at, komt er nu steeds vaker overdag nog een brunch bij.

Pasen idem dito, dit was ooit vooral een Paasontbijt, werd een Paasbrunch en nu komt daar nog een uitgebreid diner bij. Als ik dan vervolgens zie wat er overblijft na zo'n eetmoment.. dan vind ik het allemaal niet zo gezellig meer..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11 min geleden

CobCowgirl schreef:
Ik ben zelf enorm zuinig, koop alles 2e hands en alleen als het nodig is. Daarnaast kies ik liever praktisch, comfortabel & tijdloos boven hip & trendy, dus vaak iets duurder en kwalitatief ipv goedkoop en meer rommel.

Uit eten en afhaal valt voor mij wel een beetje onder overconsumptie als je het zeer regelmatig doet, ook omdat je in die gevallen vaak veel meer eet dan nodig is of er meer restjes overblijven dan wanneer je thuis eet.

Wat ik daarnaast qua eten ook steeds meer zie qua overconsumptie: het lijkt wel of de Kerst- en Paasdagen steeds langer en uitbundiger worden. Ik hoor steeds vaker dat mensen een 3e of 4e Kerstdag vieren en waar het vroeger nog zo was dat je met Kerst in de avond uitgebreid at, komt er nu steeds vaker overdag nog een brunch bij.

Pasen idem dito, dit was ooit vooral een Paasontbijt, werd een Paasbrunch en nu komt daar nog een uitgebreid diner bij. Als ik dan vervolgens zie wat er overblijft na zo'n eetmoment.. dan vind ik het allemaal niet zo gezellig meer..

Ook dat, ik vond de kerstreclame van de Aldi dit jaar echt degoutant eerlijk gezegd.