Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Travel_me

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 06:51

Ik den niet dat het alleen Social Media is (speelt wel mee). Ik denk dat het er ook vooral mee te maken heeft dat alles zo ontzettend makkelijk beschikbaar is. 1 druk op de knop en je hebt het volgende dag in huis of ff naar de Action en je mandje volgooien.

Zelf geef ik weinig om spullen, maar reis wel veel. Koop kleding al jaren op Vinted (uitgezonderd wandel en hardloopschoenen, maar dat is altijd collectie van je jaar ervoor). Loop kleding ook echt af en dan verwijnt het in de container. Spullen tja ik geef er niet zoveel om en ben erg zuinig (soms wel te)

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 07:55

Ik ben zelf enorm zuinig, koop alles 2e hands en alleen als het nodig is. Daarnaast kies ik liever praktisch, comfortabel & tijdloos boven hip & trendy, dus vaak iets duurder en kwalitatief ipv goedkoop en meer rommel.

Uit eten en afhaal valt voor mij wel een beetje onder overconsumptie als je het zeer regelmatig doet, ook omdat je in die gevallen vaak veel meer eet dan nodig is of er meer restjes overblijven dan wanneer je thuis eet.

Wat ik daarnaast qua eten ook steeds meer zie qua overconsumptie: het lijkt wel of de Kerst- en Paasdagen steeds langer en uitbundiger worden. Ik hoor steeds vaker dat mensen een 3e of 4e Kerstdag vieren en waar het vroeger nog zo was dat je met Kerst in de avond uitgebreid at, komt er nu steeds vaker overdag nog een brunch bij.

Pasen idem dito, dit was ooit vooral een Paasontbijt, werd een Paasbrunch en nu komt daar nog een uitgebreid diner bij. Als ik dan vervolgens zie wat er overblijft na zo'n eetmoment.. dan vind ik het allemaal niet zo gezellig meer..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:59

CobCowgirl schreef:
Ik ben zelf enorm zuinig, koop alles 2e hands en alleen als het nodig is. Daarnaast kies ik liever praktisch, comfortabel & tijdloos boven hip & trendy, dus vaak iets duurder en kwalitatief ipv goedkoop en meer rommel.

Uit eten en afhaal valt voor mij wel een beetje onder overconsumptie als je het zeer regelmatig doet, ook omdat je in die gevallen vaak veel meer eet dan nodig is of er meer restjes overblijven dan wanneer je thuis eet.

Wat ik daarnaast qua eten ook steeds meer zie qua overconsumptie: het lijkt wel of de Kerst- en Paasdagen steeds langer en uitbundiger worden. Ik hoor steeds vaker dat mensen een 3e of 4e Kerstdag vieren en waar het vroeger nog zo was dat je met Kerst in de avond uitgebreid at, komt er nu steeds vaker overdag nog een brunch bij.

Pasen idem dito, dit was ooit vooral een Paasontbijt, werd een Paasbrunch en nu komt daar nog een uitgebreid diner bij. Als ik dan vervolgens zie wat er overblijft na zo'n eetmoment.. dan vind ik het allemaal niet zo gezellig meer..

Ook dat, ik vond de kerstreclame van de Aldi dit jaar echt degoutant eerlijk gezegd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:38

Hier met de feestdagen geen last van. Als iedereen en alles het enkel nog over eten heeft dan is dat stuk minder aantrekkelijk. Wij gourmetten wel vaak maar overig vlees gewoon terug de vriezer in (nee nooit ziek door geworden) of we bakken dat de dag later in de pan naast de aardappelen en groente. Overige groenten gaan de dag er na in macaroni bijvoorbeeld of soep oid en sausjes komen ook gewoon op. Ik eet echt niet meer dan anders maar wel wat ander eten dan gebruikelijk dus. Verder gebruiken we dd feestdagen voornamelijk om extra bezig te zijn met onze dieren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:46

Voor mij is overconsumptie ook een vorm van gemakkelijker nieuwe apparaten aanschaffen ipv repareren. Ergens wordt het ook wel in de hand gewerkt door de fabrikanten vind ik, als een nieuwe kan voor je koffiezetapparaat duurder is dan een heel nieuw apparaat ben je gek als je geen hele nieuwe koopt. Zie het met steeds meer dingen, dat een reparatie of een onderdeel wat makkelijk te vervangen zo duur is dat je dan een dief bent van je eigen portemonnee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:51

Voor mij geldt dit niet.
Ben nooit materialistisch geweest. En ik heb een hekel aan winkelen. Zou ik echt nooit voor de lol gaan doen en nu ik er al typend bij nadenk: ik doe dat dus ook niet.
Tuurlijk soms wel eens bijvoorbeeld een boek of een schriftje of nieuwe pennen maar dat is heel gericht.

In de supermarkt haal ik eigenlijk altijd hetzelfde en ken de route.
Make-up alleen van de Hema wegens geen dierproeven.
Ondergoed en sokken vul ik periodiek natuurlijk wel aan met nieuwe wegens verslijten, daar ontkom je niet aan.

Wat ik verder nodig ben scoor ik in kringloop of soms marktplaats. Nooit nieuw uit een winkel. Nouja, bijna nooit, laatst wel een keer een nieuw halster gekocht (wat niet eens past (paard laat zich sowieso niet halsteren) dus gelijk spijt en het kopen weer afgeleerd, en weggegeven).
Ik ‘fantaseer’ wel eens wat items bij elkaar op marktplaats (zoekfuncties en dingen op favoriet zetten) om me te oriënteren, maar bij elk spoor van twijfel koop ik het niet. Ik wacht dan eigenlijk op het x-factor item. En koop dan dat uiterlijk, misschien. Soms. Zoals mijn jas waarmee ik nu alweer 8+ jaar doe.

Ook in winkels, ik kan soms wel eens naar iets kijken bijv uit nieuwsgierigheid naar de soort stof waarvan het gemaakt is. Maar ik loop doorgaans zonder iets te kopen weer naar buiten want als ik het niet echt nodig ben dan hoef ik het niet. Ik voel me sowieso ongemakkelijk in kledingwinkels. (eigenlijk sowieso in de consumptie maatschappij).

Ik had voor 2jaar terug commentaar van de schoenmaker: ik wou de zolen weer laten lijmen maar hij zei letterlijk, het houdt echt een keer op. Ik kon ze beter weggooien want het voetbed was helemaal door.
En daar baalde ik wel van want ze liepen zo lekker.

Temu en aanverwanten zullen van mij nooit een order ontvangen, no way ik ben daar erg op tegen.
In mijn opinie gaat nu al 20+ jaar een groot deel van ons geld naar (made in) China. En de afvalberg hier groeit en groeit. (al is het nu misschien meer microplastic en pfas in de natuur dan letterlijk een berg).
Ik kan er niet bij dat zo voor mijn idee wel 80% van de mensen blij zijn met dingen goedkoop kunnen scoren.
Ik heb ook gemerkt zelf, dat eenmaal iets meer luxe dan de basis hebben geen gevoel van tevredenheid geeft, maar eerder aanzet tot onrust en nog meer willen. Less is more.
Van bezittingen wordt je alleen maar zenuwachtig omdat het kan worden afgepakt of gestolen en dat leidt eigenlijk je aandacht af van .. ja hoe zeg je dat.
Ik kijk trouwens ook geen tv en zie dus ook minder reclames dan gemiddeld denk ik.

Ivm microplastics uit polyester vervang ik versleten kleding nu bewust voor 100% natuurlijke stoffen kleding. Want door het uitwassen van kleding komen de microvezels los en in het water terecht.
Veel van de goedkope kleding slijt als een gek en gaat dan maar enkele jaren mee.

Ik merk ook om me heen wel dat veel kinderen niet anders weten dan dat ze een overload aan goedkope spullen tot hun beschikking hebben. Waarom zijn die ouders niet wat meer bewust van de aarde die ze aan hun kinderen nalaten?
Leuk dat alles goedkoop is maar met het geld dat men bespaard kan je geen nieuwe aarde kopen.
En door al het geld aan die bedrijven te geven sponsor je ook de uitbuiting in lage lonen landen, en maak je landen financieel sterk waarvan toch al een tijdje duidelijk is dat ze de macht gaandeweg willen overnemen?

Mooie Loesje spreuk zeg, uit zwart zaad groeien de mooiste ideeën. Die schrijf ik even op!
Tuurlijk, zuinig moeten leven ligt wel ten grondslag aan de gewoontes die ik heb ontwikkeld maar ik vind het prima zo.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:59

Zou dat van die langere kerstdagen ook niet kunnen komen doordat er voor mensen scheiden?
Ik ben nu bijvoorbeeld single maar ik ben heel gelukkig dat slechts de helft van mijn families iets doen met kerst, anders had ik 4 familiefeesten gehad. Dat red je natuurlijk niet op 2 dagen. Mijn stiefzus bijvoorbeeld heeft zelf gescheiden ouders en haar partner ook. Dus dat zijn vier familiefeesten minstens. En dan langs de kant van mijn stiefvader vieren ze het zeeer uitgebreid (een keer op kerstdag, een keer op nieuwjaar, en dan nog een keer kerstfeest apart) dus ja als je op zoveel feesten je gezicht moet laten zien kom je vaak niet rond op 2 dagen.

Volgens mij dat daar nu ook de tegenzin voor de kerstfeesten vandaan komt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:15

@Waidida: dit is bij ons ook het geval. Gescheiden ouders aan man zijn kant, dus 3 keer kerst achterelkaar. Maar we willen de opa’s & oma’s ook niet tekort doen..

Is een lastig iets hier, ik ben altijd helemaal gesloopt na die periode van al het verplichte sociale gedoe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:18

Dat is toch keuzes maken qua kerst?

Ik ga me niet in allerlei bochten wringen om iedereen te zien op die twee dagen omdat mensen besloten hebben te scheiden.
Heb nog 363 andere dagen in het jaar dat ik iedereen kan zien, hoeft van mij niet op precies die dagen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:29

Ik heb ook veel paardenspullen. Ik heb dekjes voor zeker m'n hele leven. Maar, bij mij is dat geen overconsumptie. Ik heb een aantal nieuw gekocht en kon een keer 53 dekjes voor minder dan 1 euro per stuk overnemen. Dus die zijn gebruikt en hebben een tweede leven. En als ze wat beginnen te slijten, dan geef ik ze wel weg aan duikers om de bumper van de auto mee te beschermen. Dat doe ik zelf ook.

Ook heb ik voor m'n hele leven lang genoeg rijbroeken. Ook geen overconsumptie. Heb ze in bulk opgekocht bij een restantenwinkel.
Als schoenen of rijlaarzen die ik fijn vind in de aanbieding zijn wil ik wel eens 2 kopen. Want later is het dan vaak niet meer te koop. Ik gebruik dan 1 en de andere leg ik op zolder. Maar de prijs is dan dus minder dan 1 keer 1 kopen niet in de aanbieding. Zeker omdat ik moeilijke voeten heb is dit voor mij belangrijk. Ook heb ik zeker 15 paar schoenen staan waar ik ooit weer op hoop te lopen. En soms lukt dat zelfs. Ook dat is geen overconsumptie, maar met een hielspoor kon ik nergens op lopen en pas als je enkele kilometers gewandeld hebt weet je of een schoen werkt of niet. Dus ik heb toen heel veel semi-miskopen gedaan. Terug kan niet, verkopen levert niets op. Dus die blijven liggen. En een deel kan ik nu soms weer aan, of een klein stukje op lopen zodat ik ze toch kan dragen. Het zijn allemaal merkschoenen, dus er zit echt geld in. Geen overconsumptie, maar helaas noodzakelijke uitgaven.

Ik heb best wel veel truien, maar ook dat zijn aanbiedingen en ik doe pas iets weg als het echt versleten is.

Bij schoenen en truien hanteer ik het principe: 2 versleten is 1 weer nieuw mogen kopen. Het lukt met schoenen niet altijd, want ik ben nog steeds op zoek naar de ideale bergschoen en heb dus meerdere paren moeten kopen. MAAR, ik wacht nu op mijn eerste aankoop van Vinted. Een paar nieuwe merkbergschoenen in mijn maat voor 1/6 van de nieuwprijs. Dat is dan eventueel ook het enige paar wat ik weer zal verkopen als het niet bevalt, want dan verlies ik er geen geld op. Ik weet dat tweedehands betekent dat de waarde minder dan 20% van de nieuwprijs geworden is, maar ik wil daarom mooie dingen niet altijd wegdoen, ook al gebruik ik ze niet. Dan stapel ik het liever op op zolder om het over 5 jaar terug te vinden.
Ook heb ik in het verleden wel eens iets weggedaan omdat ik het nooit nodig had en vervolgens kon ik het later toch weer nieuw en duur kopen. Dus ik heb graag een grote voorraad van spullen.

Ik koop nooit modespullen. Vind daar niets aan. Dus hier geen kersttrui o.i.d. en ik heb wel eens kerstsokken als kado gekregen, maar die worden gewoon gedragen. Niemand die het ziet.

Heb ook genoeg duikspullen en heb een voorraadje automatensets gekocht toen ze nog betaalbaar waren nieuw. Het grappige is dat ik mijn duikspullen nu weer kan verkopen voor de prijs wat ik er nieuw voor betaald heb, zo duur is alles geworden.

Mijn paard heeft een westernzadel, dressuurzadel, en springzadel. En dan heb ik nog een zadel voor een paard wat ik rij voor een ander en er liggen nog zadels hier van mijn ruin die ik ongewenst gefokt heb, maar verkocht heb omdat 2 paarden te duur werden. Die zadels zijn te koop, maar ik wil er een minimale prijs voor hebben. En als ze in de weg liggen en ik heb het geld er niet voor gekregen, dan kan het ook een keer gebeuren dat ik het zo in de container flikker. Ik ben namelijk wel een beetje zo dat ik een reeele prijs wil, of ik sloop het liever zelf. De reden is dat ik wel eens iets verkocht heb aan iemand met het verhaal weinig geld, toch iets nodig, blabla. En 2 dagen later zie je het veel duurder weer aangeboden worden, bleek het gewoon een handelaar/opkoper te zijn. Wees dan eerlijk met je verhaal. Maar het heeft mij dus ook gemaakt dat ik niet zomaar meer wat weggeef aan onbekenden, want ik wil niet dat ik geen reëele prijs kan vangen en dat zij er winst op maken. Zo netjes ben ik dan ook wel weer.

Ik breng ook best wel eens wat naar een kringloop hoor. Dat zijn goede spullen, maar geen spullen waar een ander dik winst op zou kunnen maken. Zelf verkopen heb ik bij die spullen vaak geen zin in.
Wat terug kopen bij de kringloop voor in huis doe ik eigenlijk nooit. Alleen boeken. Ik heb toch liever nieuwe kleding. Mijn vriend koopt voor de kinderen geregeld bijna nieuwe spullen voor relatief weinig geld bij Vinted, maar ook wel vaak past het net niet goed en dan zit hij er weer mee. Aangezien ik geen zin heb om dan de boel weer te verkopen blijft het hier dan liggen, dus dat werkt voor mij niet.

Af en toe heb ik een goede opruimbui en gaat er best veel weg. Maar zoals gezegd, het is me al meer dan eens overkomen dat ik 2 jaar later het toch weer opnieuw moet kopen omdat ik het dan nodig heb. Dus ik ben heel voorzichtig geworden met bruikbare spullen wegdoen. Maar dingen voor op de vensterbank hoef ik niet meer uit te breiden en ik heb daar dus veel opgeruimd. Dat zijn geen noodzakelijke spullen.

En in het kader van wie wat bewaart heeft wat: Ik heb inderdaad wel 6 of 7 paar leren rijlaarzen. Die zijn nog uit mijn wedstrijdtijd. Die gebruikte ik ook allemaal, dus het was geen overconsumptie. Maar ik kon op een gegeven moment er niet meer in. En nu 13 jaar later lukt het wel weer. Dus ik heb GEEN nieuwe laarzen hoeven kopen en zo beslist bespaard, want toen had je voor minder dan 300 euro kalfslederen topkwaliteitlaarzen en nu betaal je voor soortgelijke laarzen 700 euro. Alleen denk ik niet dat ik ze nog echt allemaal ga verslijten, want ik rij tegenwoordig ook vaak met westernlaarzen uit gemak van aantrekken en uitttrekken, dus ze slijten niet hard. Maar ik ben blij dat ik de laarzen dus bewaard heb. Ze komen dus zeker nog van pas. :D

Eigenlijk zie ik om mij heen dus heel weinig overconsumptie. Afhaalmaaltijden vallen bij mij absoluut niet onder overconsumptie, maar onder luiheid of gemakzucht (en ik doe er zelf ook wel eens aan mee hoor).

Mijn huis is vol, toch ben ik een minimalist. Ik heb alleen spullen waar ik blij van word of die ik echt gebruik. En ja, dat zijn er misschien wel veel. Maar de collectie verandert niet echt over de jaren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:34

ik vind overconsumptie ook niet per sé in relatie staan met "geld besparen".
Ik zie ook wel in topics hier op bokt mensen met gigantische voorraadkasten "ja, maar het is met X% korting in de supermarkt" of mensen die een heel aanrecht vol hebben staan met TGTG pakketten. Of het voorbeeld hier boven (53 dekjes omdat ze toevallig goedkoop waren...)

Ik vraag me oprecht af of dat dan echt allemaal opgegeten gaat worden, dozen vol taartjes, laatst iemand met pakken vol carpaccio (ik geloof een stuk of 12) e.d. Prima dat het een stuk goedkoper is, maar is het echt nodig? Moet het zo overdadig allemaal?

Die laatste categorie kan ik ook mezelf snel schuldig aan maken. Ik bespaar graag en kijk dan graag op TGTG. Het is dan erg aanlokkelijk, zo'n verrassingspakket bij weetikwaar. Maar zou ik het ook gekocht hebben als het niet op TGTG stond? Of als het niet met 60% korting in de supermarkt lag? Waarschijnlijk niet.

Hetzelfde heb ik bij sommige vrienden met een hele trappenkast vol kinderspeelgoed. Prima, allemaal via marktplaats. Maar hebben je kinderen echt zo ongelooflijk veel nodig? Ik stoei hier al met de hoeveelheid spullen die ze krijgen op verjaardagen en met sinterklaas en dat is echt een fractie van die voorbeelden. Wellicht was die hele kast van hun goedkoper dan wat mijn kinderen hebben, dat kan hoor, geen idee. Maar moet het per sé zo veel zijn?

Ik wil mezelf geen minimalist noemen, dat lukt me niet. Maar ik probeer wel heel kritisch te kijken naar wat er allemaal in huis hoeft te zijn. Hier wordt op dit moment bloedfanatiek gekleurd, dan vind ik het prima om 100 stiften te halen omdat ik weet dat ze allemaal gebruikt worden. Dat hoef je echt niet te doen met 5 stiften omdat ik minimalistisch wil leven. Maar wel kritisch kijken naar of het inderdaad "joy sparks".
Idem met sporten. Mijn zoontje is net klaar met zwemles en is dus in de modus dat hij een andere sport zoekt. Na 2 lessen gaat hij het liefst een voltallige uitrusting uitzoeken. Om dan mogelijk na een half jaar te denken "hmmm, nee, toch iets anders". Prima dat je zoekend bent, maar dan zijn we dus voorlopig nog wel kritisch op wat je echt nodig hebt voor de sport.
Zo ben ik ook nog opgegroeid, ik heb het eerste half jaar paardgereden in regenlaarzen en een legging. Wel een goede cap!
Als ik zie dat kinderen nu al na 5 lessen met leren laarzen,4 rijbroeken en voltallige poetsuitrustingen komen en na een half jaar niet meer komen ("Nee, nu wil ze leren dansen") dan vraag ik me echt af wat we aan het doen zijn met elkaar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:38

Ik heb het idee dat het altijd een fase is. Als 20er ben je daar erg mee bezig, als 30er al minder en daarna komt bij de meeste mensen wel het besef gelukkig dat je spullen je niet maken tot wie je bent.

Al ben ik heel benieuwd naar de jonge generatie en die vergroeide telefoon. Ik hoop dat er een dag komt dat social media niet meer mag voor kids onder de 18..want dat brein wordt erdoor verziekt en al die naieve ouders denken dat dit een vorm van vrijheid is. Op je 14edronken worden in de kroeg kon 40 jaar geleden ook nog ( nu niet meer voor te stellen) net als roken in het vliegtuig. Hoop dat het ook hiervoor zal gelden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:43

germie schreef:
Ik heb ook veel paardenspullen. Ik heb dekjes voor zeker m'n hele leven. Maar, bij mij is dat geen overconsumptie. Ik heb een aantal nieuw gekocht en kon een keer 53 dekjes voor minder dan 1 euro per stuk overnemen. Dus die zijn gebruikt en hebben een tweede leven. En als ze wat beginnen te slijten, dan geef ik ze wel weg aan duikers om de bumper van de auto mee te beschermen. Dat doe ik zelf ook.

Ook heb ik voor m'n hele leven lang genoeg rijbroeken. Ook geen overconsumptie. Heb ze in bulk opgekocht bij een restantenwinkel.
Als schoenen of rijlaarzen die ik fijn vind in de aanbieding zijn wil ik wel eens 2 kopen. Want later is het dan vaak niet meer te koop. Ik gebruik dan 1 en de andere leg ik op zolder. Maar de prijs is dan dus minder dan 1 keer 1 kopen niet in de aanbieding. Zeker omdat ik moeilijke voeten heb is dit voor mij belangrijk. Ook heb ik zeker 15 paar schoenen staan waar ik ooit weer op hoop te lopen. En soms lukt dat zelfs. Ook dat is geen overconsumptie, maar met een hielspoor kon ik nergens op lopen en pas als je enkele kilometers gewandeld hebt weet je of een schoen werkt of niet. Dus ik heb toen heel veel semi-miskopen gedaan. Terug kan niet, verkopen levert niets op. Dus die blijven liggen. En een deel kan ik nu soms weer aan, of een klein stukje op lopen zodat ik ze toch kan dragen. Het zijn allemaal merkschoenen, dus er zit echt geld in. Geen overconsumptie, maar helaas noodzakelijke uitgaven.

Ik heb best wel veel truien, maar ook dat zijn aanbiedingen en ik doe pas iets weg als het echt versleten is.

Bij schoenen en truien hanteer ik het principe: 2 versleten is 1 weer nieuw mogen kopen. Het lukt met schoenen niet altijd, want ik ben nog steeds op zoek naar de ideale bergschoen en heb dus meerdere paren moeten kopen. MAAR, ik wacht nu op mijn eerste aankoop van Vinted. Een paar nieuwe merkbergschoenen in mijn maat voor 1/6 van de nieuwprijs. Dat is dan eventueel ook het enige paar wat ik weer zal verkopen als het niet bevalt, want dan verlies ik er geen geld op. Ik weet dat tweedehands betekent dat de waarde minder dan 20% van de nieuwprijs geworden is, maar ik wil daarom mooie dingen niet altijd wegdoen, ook al gebruik ik ze niet. Dan stapel ik het liever op op zolder om het over 5 jaar terug te vinden.
Ook heb ik in het verleden wel eens iets weggedaan omdat ik het nooit nodig had en vervolgens kon ik het later toch weer nieuw en duur kopen. Dus ik heb graag een grote voorraad van spullen.

Ik koop nooit modespullen. Vind daar niets aan. Dus hier geen kersttrui o.i.d. en ik heb wel eens kerstsokken als kado gekregen, maar die worden gewoon gedragen. Niemand die het ziet.

Heb ook genoeg duikspullen en heb een voorraadje automatensets gekocht toen ze nog betaalbaar waren nieuw. Het grappige is dat ik mijn duikspullen nu weer kan verkopen voor de prijs wat ik er nieuw voor betaald heb, zo duur is alles geworden.

Mijn paard heeft een westernzadel, dressuurzadel, en springzadel. En dan heb ik nog een zadel voor een paard wat ik rij voor een ander en er liggen nog zadels hier van mijn ruin die ik ongewenst gefokt heb, maar verkocht heb omdat 2 paarden te duur werden. Die zadels zijn te koop, maar ik wil er een minimale prijs voor hebben. En als ze in de weg liggen en ik heb het geld er niet voor gekregen, dan kan het ook een keer gebeuren dat ik het zo in de container flikker. Ik ben namelijk wel een beetje zo dat ik een reeele prijs wil, of ik sloop het liever zelf. De reden is dat ik wel eens iets verkocht heb aan iemand met het verhaal weinig geld, toch iets nodig, blabla. En 2 dagen later zie je het veel duurder weer aangeboden worden, bleek het gewoon een handelaar/opkoper te zijn. Wees dan eerlijk met je verhaal. Maar het heeft mij dus ook gemaakt dat ik niet zomaar meer wat weggeef aan onbekenden, want ik wil niet dat ik geen reëele prijs kan vangen en dat zij er winst op maken. Zo netjes ben ik dan ook wel weer.

Ik breng ook best wel eens wat naar een kringloop hoor. Dat zijn goede spullen, maar geen spullen waar een ander dik winst op zou kunnen maken. Zelf verkopen heb ik bij die spullen vaak geen zin in.
Wat terug kopen bij de kringloop voor in huis doe ik eigenlijk nooit. Alleen boeken. Ik heb toch liever nieuwe kleding. Mijn vriend koopt voor de kinderen geregeld bijna nieuwe spullen voor relatief weinig geld bij Vinted, maar ook wel vaak past het net niet goed en dan zit hij er weer mee. Aangezien ik geen zin heb om dan de boel weer te verkopen blijft het hier dan liggen, dus dat werkt voor mij niet.

Af en toe heb ik een goede opruimbui en gaat er best veel weg. Maar zoals gezegd, het is me al meer dan eens overkomen dat ik 2 jaar later het toch weer opnieuw moet kopen omdat ik het dan nodig heb. Dus ik ben heel voorzichtig geworden met bruikbare spullen wegdoen. Maar dingen voor op de vensterbank hoef ik niet meer uit te breiden en ik heb daar dus veel opgeruimd. Dat zijn geen noodzakelijke spullen.

En in het kader van wie wat bewaart heeft wat: Ik heb inderdaad wel 6 of 7 paar leren rijlaarzen. Die zijn nog uit mijn wedstrijdtijd. Die gebruikte ik ook allemaal, dus het was geen overconsumptie. Maar ik kon op een gegeven moment er niet meer in. En nu 13 jaar later lukt het wel weer. Dus ik heb GEEN nieuwe laarzen hoeven kopen en zo beslist bespaard, want toen had je voor minder dan 300 euro kalfslederen topkwaliteitlaarzen en nu betaal je voor soortgelijke laarzen 700 euro. Alleen denk ik niet dat ik ze nog echt allemaal ga verslijten, want ik rij tegenwoordig ook vaak met westernlaarzen uit gemak van aantrekken en uitttrekken, dus ze slijten niet hard. Maar ik ben blij dat ik de laarzen dus bewaard heb. Ze komen dus zeker nog van pas. :D

Eigenlijk zie ik om mij heen dus heel weinig overconsumptie. Afhaalmaaltijden vallen bij mij absoluut niet onder overconsumptie, maar onder luiheid of gemakzucht (en ik doe er zelf ook wel eens aan mee hoor).

Mijn huis is vol, toch ben ik een minimalist. Ik heb alleen spullen waar ik blij van word of die ik echt gebruik. En ja, dat zijn er misschien wel veel. Maar de collectie verandert niet echt over de jaren.

Dit klinkt niet als overconsumptie, maar als hoarden :=

Ik zie het trouwens ook wel een beetje in die wildgroei aan Secret Santa (en nu ook een Secret Easter Bunny :+ ) topics op Bokt. Soms voor een normaal bedrag, maar ik verschoot laatst een beetje toen ik er een zag met een budget van 250 euro. Dat heeft toch niets meer met 'even iets leuks voor elkaar doen' te maken?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:50

Sowieso zijn extreem veel feestdagen enorm vercommercialiseerd en van ingetogen vieringen verworden tot consumptieve feesten.

Voedsel en spullen

Dat geldt voor Sinterklaas en Kerst (ik denk dat vrijwel geen kind meer tevreden is met in de volledige schoenzetperiode 1x een etui met drie pennen en 1 keer een schoen met chocolademunt en muis...)

Tot Kerst,

Valentijnsdag

Pasen

Halloween/sint Maarten

Babyshower

Gender reveal

Kraamfeest

Verjaardag

Huwelijk

Bachelorparty

Vow renewal

Etc.

Bij vrijwel al die feesten is het speerpunt van gezellig samenzijn aan het verschuiven naar consuMEER consuMEER consuMEER.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:57

Laatst bijgewerkt door foxy80 op 14-01-26 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:02

KLopt F_T!

Ik vind het ook bizar. Mensen kopen vanalles en nog wat alsof het koekjes zijn. Bestellen bankstellen online, en sturen die weer terug als ze niet bevallen. Wat ik daar heel moeilijk aan vind, is dat mensen geen enkele verwantwoordelijkheid willen afleggen over consumeergedrag. Je ziet het op bokt ook, in topics over bijv Shein en Temu enzo. We worden met zijn allen vadsig en dat kost heel veel geld, maar willen geen suikertaks (roverheid!!!). We willen eindeloos goedkope spullen kunnen kopen, maar niet nadenken over de impact die dat heeft op milieu of de dingen die je daarmee in stand houdt.

Ik ben zelf gevoelig voor mooie spulletjes (ja, ik heb een aantal dure dekjes, en een relatief dure auto) maar besef héél goed wanneer ik voor de mooi shop. Bewustwording is het halve werk. Aan de andere kant kopen wij enorm veel tweedehands, maken we dankbaar gebruik van spullen die we krijgen, koop- en verkoop ik veel kleding via vinted. Ik interesseer met totaal niet voor mode, en als ik wel mooie spulletjes van (duurdere) ecomerken wil koop ik die tweedehands. De hele baby uitzet? Kinderwagen gekregen, autostoel overgekocht van collega, maxicosi en wipstoel marktplaats. Bam, meteen al rustig 1500 tot 2000 euro bespaard. Geen babyshower of gender reveal (mijn god, wat een onzin). Tuinset? Nieuw 2000 euri, tweedehands 200 via Marktplaats. Lekker dikke kinderjas? Nieuw 100 euro, tweedehands 7 euro via Vinted! Ik vind het echt een sport om mooie dingetjes te vinden via MP en Vinted. We hebben zoveel en er is zoveel te koop.

Ik vind de prijzen die mensen uitgeven aan dingen ook zo absurd. 1000 euro voor een cap, 700 euro voor een stel laarzen. Meer dan 1000 euro voor een wedstrijd outfit. Ik hoef bepaald niet op een houtje te bijten (onder andere omdat ik zo'n cheapskate ben), maar ik sla echt steil achterover van het geld wat mensen stukslaan op dingen. Ik huil al als ik 300 euro moet uitgeven aan mijn laarzen, maar dat is echt niks tegenwoordig.

Ik denk ook dat we zwaar overconsumeren, en weinig daarover willen nadenken. Met alle gevolgen van dien.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:02

Klopt Femke, wij waren vroeger blij met wat snoep in je schoen, of een mandarijntje.
En dan hadden mijn ouders het financiëel niet slecht voor die tijd.

Moet je de kinderen van nu niet meer mee aankomen.
Zelfde met vakanties, merkkleding, you name it...

Ik hoorde iemand op een hulpgroep eens beweren dat ze het wel niet zo slecht hadden, ze moesten met kerst notabene kip eten, zoooo arm waren ze.
Wat is er in godsnaam mis met een lekker stukje kip?

@Secrible, dat in de aanbieding kopen doe ik ook, hanteer voor eten daar een FIFO systeem in.
En een fles poetsmiddel word niet slecht hé?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:05

53 dekjes is het schoolvoorbeeld van overconsumptie. Dat iets goedkoop is betekent niet dat je er zoveel moet kopen.

Overconsumptie begint wanneer het antwoord op de vraag "heb ik dit écht nodig?" Nee is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:07

Ik hoorde laatst de moedermaffia oreren dat je elke nacht een schone pyjama aanmoet, want kleding wissel je ook dagelijks.

Zie je jezelf al 7 pyjama' s minimum per persoon hamsteren om 1 week door de komen, en deze dan ook nog eens telkens te wassen???

Er waren serieus mensen die dat heel normaal vonden. Of elke handdoek na 1 keer gebruiken in de was gooien want 'vuil' - hoezo vuil, je hebt je net gewassen toch???

Wat ook de overconsumptie van wasmiddel als een raket doet stijgen.

Ook extreme couponners kunnen er wat van. Dat ze alles goedkoop inslaan, geen probleem, maar deel dat dan gelijk uit en zit niet te kwijlen op overvolle kasten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:10

mavantos schreef:
Overconsumptie begint wanneer het antwoord op de vraag "heb ik dit écht nodig?" Nee is.

En als dat antwoord ‘nee’ is, maar dat overtuigd je nog niet genoeg om het te laten liggen, kan het helpend zijn om bewust te denken: dan gun ik het aan een ander die het wél nodig is.
Bij normale artikelen althans.
Bij troep: als niemand het koopt wordt het misschien uiteindelijk niet meer gemaakt/aangeboden en dat is beter.

Net zoals varkensvlees, ben ik op tegen en koop ik dus ook niet uit de afgeprijsde artikelen, ik heb liever dat overschot wordt gemeld aan de producenten zodat ze minder varkens gaan slachten op termijn.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:10

foxy80 schreef:
Ik hoorde laatst de moedermaffia oreren dat je elke nacht een schone pyjama aanmoet, want kleding wissel je ook dagelijks.

In die logica moet je ook elke dag je bed verschonen. Doen ze dat ook? _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:15

mavantos schreef:
53 dekjes is het schoolvoorbeeld van overconsumptie. Dat iets goedkoop is betekent niet dat je er zoveel moet kopen.

Precies. Hetzelfde gaat op voor een levenslange voorraad rijbroeken.
En hoe weet je nou of je over 5 jaar nog in dezelfde maat past?
Dit klinkt absoluut niet als minimalistisch maar juist als een schoolvoorbeeld van overconsumptie.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:18

Foaly schreef:
foxy80 schreef:

Je hebt dan je schone pyjama aan, dan wordt je bed niet vuil hé :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:22

Foaly schreef:
foxy80 schreef:

die zie ik ook steeds vaker op IG ja. Ochtendroutines met daarin dagelijks bedden verschonen..

@Sanseviera: ik zeg ook niet dat er standaard iets mis mee is. Maar 12 pakken carpaccio kopen "omdat het goedkoop is" vind ik wat anders dan 10 flessen van je standaard poetsmiddel inslaan omdat het toevallig op dat moment sterk in de aanbieding is. In het ene geval is het product leidend (ik heb het nodig en koop het nu groot in omdat het goedkoop is), in het andere geval de prijs (ik heb het niet nodig, maar koop het omdat het goedkoop is).

Goedkoop de spullen inslaan die je normaal ook gebruikt vind ik niet heel gek (tot op zekere hoogte), maar "goedkoop" als excuus zien om in extreme mate te kopen om het kopen en je zolder of voorraadkast vol te stouwen, dat vind ik wat anders.

En gigantische voorraadkasten, zolang je het ook daadwerkelijk op kan eten hoor je mij er niet over. Maar ik zie soms ook kasten voorbij komen waar men langer vna kan eten dan dat een houdbaarheidsdatum redelijkerwijs kan zijn. Daar heb je met schoonmaakmiddel gelukkig niet zo'n last van lijkt me :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:25

Hier dus geen hoarder, absoluut niet en ook geen overconsumptie. De dekjes gebruik ik nu eerst en heb al JAARRRREEEN niets meer erbij gekocht. Bovendien heb ik ze dus GEBRUIKT gekocht, iets wat juist goed is tegenwoordig. Ik geloof dat ik 40 euro inclusief verzenden betaald heb. Nou, ikke blij. Eet niets, vreet niets, en ligt in huis niet in de weg. Er ligt uiteraard ook wel wat op stal. En die persoon wilde een alles of niets. Ja, ik kan er best wat van weg doen, maar ik ben niet degene die ze nieuw gekocht heeft. Ik had een paar dekjes nodig. En heb sindsdien dus niets nieuw meer gekocht. Dus dan is het van mijn kant ABSOLUUT GEEN overconsumptie. Dan moet je bij degene zijn die ze dus allemaal nieuw gekocht heeft.
Ik stel mezelf bij alles de vraag of ik het nodig heb. En mocht iemand dus wat dekjes zoeken, ik heb ook echt wel eens wat weggegeven (dus ik weet niet hoeveel ik er nu nog exact heb, maar het zijn dus wel minder geworden al).

Ik ben echt een MINIMALIST. Maar heb geen leeg huis omdat ik dat weer niet fijn vindt. Plus, te vaak wat weggedaan wat je jaren later weer kon kopen. Maar de laatste paar jaar koop ik eigenlijk weinig er bij, bij alles vraag ik me af of ik het nodig heb. Alleen boeken mogen gewoon van mezelf als ik ze leuk vind. Eigenlijk verdwijnt er momenteel meer in huis dan wat ik er bij koop. Vind dat ergens ook wel prettig moet ik zeggen. Alleen het aantal boeken groeit dus wel, maar niet heel snel meer. Dat mag van mij niet.
Oh, en het aantal medailles stijgt, maar dat vind ik leuk en die nemen haast geen plaats in. Ik doe namelijk alleen mee aan runs waar je een medaille krijgt.

En een cap van 20 euro volstaat hier ook, net zo veilig en op dat gebied heb ik een makkelijk hoofd, past eigenlijk altijd.

Ik vind wel dat de prijzen van sommige dingen inderdaad absurd geworden zijn.

Ik heb alleen wat last van een soort fomo bij een bepaald abonnement op een duiktijdschrift. Ik heb in juli vorig jaar besloten om nog 1 jaar lid te blijven wegens het fomo gevoel. Maar nu zeg ik het wel op in mei/juni heb ik besloten. Als ik al de moeite neem om het plastic van het tijdschrift te halen heb ik het binnen 15 minuten geheel uit en dan echt alles gelezen wat er in staat. Het is zo veel reclame en ik doe aan snellezen. Er liggen hier ook nog heel wat nummers ongeopend.
Maar dat abonnement gaat nu wel de deur uit. Ik heb ook alle jaargangen al weggegeven.
Had dit ooit ook met Bit, had het compleet vanaf nummer 1. Heb nu alleen nog de nummers 1 tot en met 100 bewaard. En eigenlijk nooit spijt gehad van het opzeggen, heb het blad nooit gemist. Ook Hoefslag heb ik al wel 20 jaar geleden opgezegd.
Running kon ik voor 10 euro een jaar krijgen, dus die moet ik in augustus weer opzeggen, want ik wil geen 40 euro betalen, dat is het blad me niet waard. Bovendien komt er vanuit loopwedstrijden wel vaker een aanbieding langs voor een jaar abo voor 10 euro en dan meld ik me via zoiets weer aan.
Maar dit jaar gaat dat opzeggen lukken.

Secret Santa van bokt vind ik leuk. Ik twijfel nog over de easter bunny omdat ik op dit moment nog geen behoefte heb aan zoiets.

Enne, als die wandelschoenen bevallen van Vinted kan het best zo zijn dat ik nog een keer wat koop daar.

Kinderen heb ik niet, dus daar hoef ik geen geld aan uit te geven.

Met eten hanteer ik ook FIFO en koop ook wel eens too good to go. Dan weet je niet wat je krijgt. Gaat eigenlijk maar heel weinig van echt in de container. Dat doe ik als ik nog naar de winkel moet om eten te halen voor diezelfde dag en ik weet zeker dat ik dan toch wat te eten heb 's avonds. Ook moet ik ruimte in de diepvries hebben voor de rest.

Ik ben begonnen met tweedehands meubelen hier, maar nu is bijna alles vervangen door nieuw. Ik vind dat ik dat ook wel eens verdiend heb na 15 jaar. Wel Ikea, dus mindere kwaliteit dan de tweedehands eiken, maar toch ben ik er blij mee.

Ik was eens per 1 a 2 weken mijn beddengoed. En doe 1 keer per week een nieuwe pyama aan. Handdoeken doe ik rustig 3-4 dagen mee en was ik als ik de wasmachine bijna vol heb.
Kleding draag ik normaal gesproken 2 dagen, behalve hardloopkleding, daar heb ik inderdaad best veel setjes van, want ook na een half uurtje dragen stinkt het. En aangezien ik maar 1 keer per week een wasmachine vol heb, heb ik dus meerdere setjes nodig.

Er is nog 1 ding waar ik echt voor jaaaren voorraad heb, en dat zijn incontinentieluiers voor bejaarden. Ik gebruik die bij lange duiken, en voor 3 pakken was ik 90 euro kwijt. En toen kwam iemand op de lijn, overleden, en de zooi moet dan weggegooid worden ook al zit het nog volledig in een dichte verpakking. Dus ik heb iets van 5 pakken gekregen en die liggen op zolder. Van een 2e lichting van een ander heb ik het weer weggegeven aan een andere duiker.
Want daar vind ik wel wat van. Als dit gewoon nog dicht zit moet het toch weggegooid worden. Het mag niet teruggenomen worden.