Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Re: Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:43

Ik heb hier ook al een paar dagen wat naar gekeken. Las ook van een expert die vertelde; het is mogelijk dat de vluchtroute wel toegankelijk was, maar mensen zijn ook sneller geneigd om dezelfde terugweg te nemen als hoe ze binnen zijn gekomen. Helemaal in een donkere ruimte met rook en vuur is alles natuurlijk erg desoriënterend en het vinden van de andere uitgang kan dan best een uitdaging zijn, helemaal als anderen zich snellen naar de (smalle) trap.

De eigenaren zijn een Corsicaans stel, waarvan de man in het verleden ook al vanwege een en ander wangedrag in de gevangenis hebben gezeten. 90% van de verbouwing is ook door hemzelf gedaan, wat al wat zegt over de kwaliteit van de verbouwing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:47

Dat mensen de uitgang pakken waar ze ook binnen zijn gekomen is idd een bekend gegeven dat dit inderdaad zo werkt.

Bij ontruimingsoefening word daarom ook vaak de normale weg versperd om te kijken hoe snel de mensen in het pand de vluchtdeuren weten te vinden.

En dat valt behoorlijk tegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:35

In de ‘ideale’ situatie hoort er natuurlijk ook een BHV’er of meerdere aanwezig te zijn, die in zo’n geval de mensen naar buiten leidt. Anders krijg je idd chaos en gaan mensen zelf een weg zoeken, wat nooit werkt. Want mensen gaan niet zelf op zoek naar een nooduitgang.

Dat is allemaal een groot gemis hier. De boel was duidelijk niet goed geregeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:39

Klopt, de bhv-ers leiden de mensen naar buiten.
Maar bij een oefening in een pand word er ook wel eens gekeken, wat doen mensen zelf.
Stukje bewustwording creëren.

Maar ook zijn dingen bijvoorbeeld niet goed aangegeven enz.

uiteraard totaal niet in vergelijk wat er hier gebeurt is.
Maar ik gaf het als reactie op, als de nooddeur wel open was geweest, dan hebben alsnog veel mensen voor het trapje gekozen waar ze binnen zijn gekomen.
Want dat blijkt heel gewoon te zijn dat mensen dat doen.
Zelfs als ze dus dagelijks langs een nooddeur lopen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:41

Klopt, ik voegde het eraan toe omdat dit een ongeleide situatie was. Dan gaan mensen in paniek idd domme dingen doen.
Was er wél fatsoenlijke BHV, had de boel mogelijk op de juiste manier en tijdig naar buiten geleid kunnen worden en paniek voorkomen.

Als er nooduitgangen waren dan, want dat is nog onduidelijk.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:41

De BBC heeft net gepubliceerd dat er zojuist bekend is geworden dat er de laatste vijf jaar geen inspecties hebben plaatsgevonden. Tevens is er een verbod op het gebruik van sterretjes/ijsfonteinen aangekondigd, volgens mij in binnenruimtes maar het ging me iets te snel om volledig te begrijpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:45

verootjoo schreef:
Klopt, ik voegde het eraan toe omdat dit een ongeleide situatie was. Dan gaan mensen in paniek idd domme dingen doen.
Was er wél fatsoenlijke BHV, had de boel mogelijk op de juiste manier en tijdig naar buiten geleid kunnen worden en paniek voorkomen.

Als er nooduitgangen waren dan, want dat is nog onduidelijk.

ja en als je dan leest wat voor troep dat is als het brand, dan vraag ik mij af of 10 nooddeuren en bhv-ers het hadden kunnen redden. Wel vast minder doden en gewonden.
Maar als het beschreven staat als vaste benzine... dan komt er zuurstof bij is is het ook gedaan.

Zeker met jeugd die de ernst niet zien. Want stoer, teveel op enz.
Dat vertraagd de boel. En dat bedoel ik niet naar, maar gewoon zoals de dingen zullen gaan.

Ook dat heb je bij een oefening al, altijd van die stugkoppen die blijven zitten want hebben een belangrijk telefoontje.
Is maar een oefening.... beetje zelfde idee

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:50

En de onwetendheid. Ik was zelf voor de brand van het Hemeltje te jong en wist echt niet dat het binnen 15 seconden compleet kon veranderen. Wellicht veel te naïef maar dat filmpje dat hier gedeeld is heeft veel indruk op me gemaakt.

Overigens is het in de persconferentie net een beetje naar voren gekomen dat er alleen naar de geluidsisolatie is gekeken van het materiaal en niet naar de brandveiligheid ervan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:21

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:56

X2305 schreef:
En de onwetendheid. Ik was zelf voor de brand van het Hemeltje te jong en wist echt niet dat het binnen 15 seconden compleet kon veranderen. Wellicht veel te naïef maar dat filmpje dat hier gedeeld is heeft veel indruk op me gemaakt.

Overigens is het in de persconferentie net een beetje naar voren gekomen dat er alleen naar de geluidsisolatie is gekeken van het materiaal en niet naar de brandveiligheid ervan.

Niet naïef, gewoon logisch.
Dat verwacht niemand..
Daarom zou het gewoon vaste lesstof moeten zijn.
Want ja in het middelbaar gaan de kinderen zelfstandig naar gelegenheden.

Ik heb dat ook pas ingezien toen dat aan de orde kwam bij bhv.
Dan schrik je echt hoe snel dat gaat...dat is echt sneller dan snel.

Hoe fijn zou het zijn dat ze dan allen wat meer info hebben. En misschien al zeggen: zoek het uit met je ballentent, maar hier ga ik niet eens uit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:57

Ik las net dat een vrouw die een aantal jaren geleden nieuwjaarsnacht daar vierde, op de proppen is gekomen met een videofragment waarin een ober hen tot 2x toe wijst op het gevaar van het plafond icm het bengaals vuur.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:24

Tiggs schreef:
Voor degenen die Duits kunnen lezen: op https://www.srf.ch/news/schweiz/katastr ... chgefuehrt staat wat meer over de controles.

Juist, daar staat o.a. dat de laatste controle in 2019 was, en dat deze niet juist uitgevoerd zijn.
Lijkt me dat hier meer mensen dan enkel en alleen de eigenaar/uitbater van het pand schuldig zijn.

Gestern, 21:54 Uhr
Anzeige nach Brand in Crans-Montana – Behörden im Fokus
Nach dem verheerenden Feuer in Crans-Montana liegt der Staatsanwaltschaft Wallis eine Strafanzeige gegen unbekannte Amtsträger der Gemeinde vor. Die Anzeige liegt dem «Spiegel» vor. Die Vorwürfe: fahrlässige Tötung, schwere Körperverletzung und Verursachung einer Feuersbrunst. Der Jurist, der die Anzeige erstattete und nicht direkt von der Katastrophe betroffen ist, kritisiert mutmassliche Pflichtverletzungen beim Brandschutz: seltene Kontrollen, Duldung von Pyrotechnik im Innenraum, hochentzündliche Materialien sowie fehlende Fluchtwege. Aus dem Keller führte laut Anzeige nur eine schmale Treppe ins Freie – ein möglicher Verstoss gegen Vorschriften für Betriebe dieser Grösse.

Gegenüber dem «Spiegel» wollte die Gemeinde keine Stellung nehmen. Ein Sprecher verwies darauf, dass Fragen zum Sachverhalt in einer Pressekonferenz am Dienstagvormittag adressiert würden. SRF News streamt die Pressekonferenz live.

Er is dus ook al aangifte gedaan tegen de verantwoordelijken, zie hierboven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:16

Oh daar zijn zij stelliger in dan de Zwitserse media.

Maar eerst en vooral is de eigenaar natuurlijk verantwoordelijk. Controle zou niet nodig hoeven zijn.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:20

Ja, mee eens. Inspectie heeft steken laten vallen, maar de eigenaar heeft in eerste instantie de verantwoordelijkheid. Je verdiept je zelf toch ook in (brand)veiligheid als je een pand wilt uitbaten, of je zorgt er in elk geval voor dat je iemand betaalt die dat voor je doet?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:08

Sansevieria schreef:
Tiggs schreef:
Voor degenen die Duits kunnen lezen: op https://www.srf.ch/news/schweiz/katastr ... chgefuehrt staat wat meer over de controles.

Juist, daar staat o.a. dat de laatste controle in 2019 was, en dat deze niet juist uitgevoerd zijn.
Lijkt me dat hier meer mensen dan enkel en alleen de eigenaar/uitbater van het pand schuldig zijn.

Gestern, 21:54 Uhr
Anzeige nach Brand in Crans-Montana – Behörden im Fokus
Nach dem verheerenden Feuer in Crans-Montana liegt der Staatsanwaltschaft Wallis eine Strafanzeige gegen unbekannte Amtsträger der Gemeinde vor. Die Anzeige liegt dem «Spiegel» vor. Die Vorwürfe: fahrlässige Tötung, schwere Körperverletzung und Verursachung einer Feuersbrunst. Der Jurist, der die Anzeige erstattete und nicht direkt von der Katastrophe betroffen ist, kritisiert mutmassliche Pflichtverletzungen beim Brandschutz: seltene Kontrollen, Duldung von Pyrotechnik im Innenraum, hochentzündliche Materialien sowie fehlende Fluchtwege. Aus dem Keller führte laut Anzeige nur eine schmale Treppe ins Freie – ein möglicher Verstoss gegen Vorschriften für Betriebe dieser Grösse.

Gegenüber dem «Spiegel» wollte die Gemeinde keine Stellung nehmen. Ein Sprecher verwies darauf, dass Fragen zum Sachverhalt in einer Pressekonferenz am Dienstagvormittag adressiert würden. SRF News streamt die Pressekonferenz live.

Er is dus ook al aangifte gedaan tegen de verantwoordelijken, zie hierboven.

In de persconferentie van vanmiddag is dat niet aangegeven. Er is toen enkel door de burgemeester aangegeven dat de laatste controle in 2019 was. Over een foute controle of andere aangiftes is niet gesproken, er is alleen aangifte gedaan tegen de bar eigenaren op drie punten afgelopen zaterdag. Over andere aangiftes of verantwoordelijkheden is niet besproken behalve dat alles tot op de bodem wordt uitgezocht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:17

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:25

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:34

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:06

Ik ben benieuwd of de regels in andere landen nu ook verder worden aangescherpt omtrent controles en vuurwerk. Ik hoop het.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:50

DuoPenotti schreef:
Ponytante schreef:
Bij Nu.nl staat dat 5 personen 1000 restaurants moesten controleren (jaarlijks?).

https://www.nu.nl/buitenland/6381702/ja ... brand.html

Dat moet toch ook wel lukken.
Elk 200 per jaar.
Ongeveer 230 werkdagen per jaar.

Te snel getypt, er staat ruim 10 000... dan wordt het lastiger.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:31

Ja dan word het inderdaad onmogelijk.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 06:44

Dit is een interview met Simon Keizer over de brand van Volendam, ik snap nu wel beter dat de mensen in Zwitserland bleven filmen. Het dringt gewoon niet door hoe erg het allemaal is. Ik merk wel dat het me bezig blijft houden op de één of andere manier. Ik vind het echt vreselijk.

https://www.youtube.com/watch?v=OSImQAGE4H0

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 08:47

Ik heb dat ook Texas. En nu met alle video’s van de uitvaarten, het is zo ontzettend verdrietig. En wat zijn de ouders sterk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:26

Jessica Moretti 1 van de de eigenaren van La Constellation zou het cafe verlaten hebben toen de brand zich verspreidde met de geldlade van de kassa en is gefilmd door bewakingscamera's. Ook is daar een getuige van.
https://x.com/FranceNews24/status/20089 ... 38904.html

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:47

Citaat:
Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat Jacques Moretti in contact komt met het gerecht. Volgens Le Parisien en BFM werd hij in het verleden al veroordeeld voor pooierschap, fraude, ontvoering en wederrechtelijke vrijheidsberoving.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/01/07 ... itserland/

Citaat:
Volgens Romain Jordan, een advocaat die een deel van de slachtoffers vertegenwoordigt, hebben de eigenaars bewijsmateriaal willen vernietigen terwijl de brand nog bezig was.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/liveblog/i ... 255945750/