Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Echwel schreef:Iedere jood is wel zionist want we geloven allemaal dat we recht hebben op een land waar we kunnen wonen
Citaat:Een zionist is iemand die het streven naar een onafhankelijke Joodse staat in het historische thuisland Israël steunt, een beweging die ontstond uit eeuwenlange vervolging en nationalistische idealen, en uiteindelijk leidde tot de oprichting van de staat Israël in 1948. Het is een politieke en culturele beweging, niet per se gebonden aan religie, en kan zowel Joden als niet-Joden omvatten, hoewel het vaak wordt verward met Joden of antisemitisme.
Kernbegrippen
Zionisme: De nationalistische beweging die de terugkeer van het Joodse volk naar hun historische thuisland bevordert en de oprichting en het behoud van Israël als een Joodse staat ondersteunt.
Zionist: Een aanhanger van deze beweging. De naam is afgeleid van Zion, een heuvel in Jeruzalem, een symbool voor het Joodse volk en land.
Belangrijke kenmerken
Zelfbeschikking: Het recht van het Joodse volk op zelfbeschikking in hun eigen land, als antwoord op vervolging.
Diversiteit: Er zijn religieuze zionisten (die geloven dat God het land beloofde) en seculiere zionisten, en de ideologie omvat verschillende opvattingen over de invulling van de staat Israël.
Onderscheid: Het is belangrijk om zionisme te onderscheiden van Jodendom (religie/etniciteit) en Israëlisch (staatsburgerschap), aangezien niet alle Joden zionisten zijn en er ook antizionisten zijn.
Barramundi schreef:Klopt. Dat is de zoon, die in 2019 door ASIO onderzocht is vanwege banden met degene die zichzelf ‘leider van IS in Australie’ noemt.
Na 6 mnd hebben ze geconcludeerd dat hij geen gevaar vormde en is het onderzoek gestopt. Daarna is hij als ik het goed begrepen heb, niet meer in beeld geweest.
Hij schijnt vandaag bijgekomen en verhoord te zijn.
Zag ook een interview met een oud collega van hem en die zei dat hij op zn laatste dag ofzo gezegd had: I want to be remembered.
Echwel schreef:Laat me je uit die droom helpen
Iedere jood is zionist
Het betekend puur dat joden het recht hebben op een eigen land, niets meer of minder
En het antisemitisme is altijd aanwezig geweest, alleen nu blijkt hoe erg..
Als iedereen zijn kop eens uit valse berichtgeving op x enz uit zou halen en gewoon eerlijk andere bronnen zou lezen
Kinderen die Hamas zijn ontsnapt en vrouwen die ontsnapt zijn ..
Dan wordt het oordeel wat minder
Ik ga maar weer eens ontstippen want er valt niet te discussiëren hierover....
Wijzen en wijzen..
Terwijl zelfs Amnesty nu rapporten naar buiten brengt hoe erg.7.oktober was...
mysa schreef:Nee, echt niet iedere jood is zionist maar ik denk dat vrij veel joden het recht (en het nut) van bestaan van het land Israël wel onderschrijven.
_San87_ schreef:Barramundi schreef:Klopt. Dat is de zoon, die in 2019 door ASIO onderzocht is vanwege banden met degene die zichzelf ‘leider van IS in Australie’ noemt.
Na 6 mnd hebben ze geconcludeerd dat hij geen gevaar vormde en is het onderzoek gestopt. Daarna is hij als ik het goed begrepen heb, niet meer in beeld geweest.
Hij schijnt vandaag bijgekomen en verhoord te zijn.
Zag ook een interview met een oud collega van hem en die zei dat hij op zn laatste dag ofzo gezegd had: I want to be remembered.
Nou dat laatste is gelukt. Pffrt.
heidy_wilco schreef:mysa schreef:Nee, echt niet iedere jood is zionist maar ik denk dat vrij veel joden het recht (en het nut) van bestaan van het land Israël wel onderschrijven.
Ik wilde het eigenlijk niet posten omdat ik het niet verder aan wil wakkeren, maar ik denk wel dat dit verhelderend kan zijn en hopelijk is dit dan ook waar iedereen tevreden mee kan zijn.:
[ Video ]
DuoPenotti schreef:https://www.nu.nl/buitenland/6379647/ou ... oppen.html
Jammer dat jullie het niet over deze 2 helden hebben.
Die helaas toch zijn dood geschoten
wat een moedig stel
Dappere man, ik hoop dat het goed met hem gaat!