Aanslag Bondi Beach - Sydney

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Aanslag Bondi Beach - Sydney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:06

Het woord zionist is ontstaan in de tijd dat Israël opgericht werd. Daarbij is er een verschil tussen een eigen land willen en mensen vermoorden om dat te krijgen. Daar staan veel Joden niet achter.

Hoeveel Joden ik zelf ken is absoluut niet van belang ook. Dat de VN het geen genocide noemt zal mij aan mijn reet roesten. Anderen noemen het wel zo. En al noem je het “uitmoorden van een heel land” dat mag ook. Is ook afgrijselijk.

“Stoute joden toch”. Wat een walgelijke uitspraak. Spreek voor jezelf en leg mij geen woorden in de mond. Heel veel Joden spreken zich ook uit tegen de genocide die Israël nu aan het uitvoeren is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:09

Echwel schreef:
Iedere jood is wel zionist want we geloven allemaal dat we recht hebben op een land waar we kunnen wonen

Extremisme en fascisme hebben dit als vrij standaard praktijk: doen alsof je voor iedereen spreekt. Wat dat betreft klink je niet heel erg anders dan rechtsextremistische populisten die de hele tijd voor 'het' volk spreken, ook al laten heel veel mensen duidelijk weten dat die extremisten NIET namens hen spreken.

Maar verder vind ik de hele discussie over Hamas niet zo zinnig: van heel veel mensen weten we dat het geen Hamas is, omdat het gaat om jonge kinderen. Als je het bombarderen van kinderen, en hun leefgebied, en de ziekenhuizen die hun levens proberen te redden probeert goed te praten of te relativeren ga je al snel een grens over die volgens mij niet te verdedigen is.

En 'jamaarhunnie' helpt daar ook niet in.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:18

Ik moest even opzoeken waar het woord “Zionist” precies voor stond. Ik kon het namelijk alleen als een scheldwoord. Maar dat is het niet:

Citaat:
Een zionist is iemand die het streven naar een onafhankelijke Joodse staat in het historische thuisland Israël steunt, een beweging die ontstond uit eeuwenlange vervolging en nationalistische idealen, en uiteindelijk leidde tot de oprichting van de staat Israël in 1948. Het is een politieke en culturele beweging, niet per se gebonden aan religie, en kan zowel Joden als niet-Joden omvatten, hoewel het vaak wordt verward met Joden of antisemitisme.

Kernbegrippen

Zionisme: De nationalistische beweging die de terugkeer van het Joodse volk naar hun historische thuisland bevordert en de oprichting en het behoud van Israël als een Joodse staat ondersteunt.

Zionist: Een aanhanger van deze beweging. De naam is afgeleid van Zion, een heuvel in Jeruzalem, een symbool voor het Joodse volk en land.

Belangrijke kenmerken

Zelfbeschikking: Het recht van het Joodse volk op zelfbeschikking in hun eigen land, als antwoord op vervolging.

Diversiteit: Er zijn religieuze zionisten (die geloven dat God het land beloofde) en seculiere zionisten, en de ideologie omvat verschillende opvattingen over de invulling van de staat Israël.

Onderscheid: Het is belangrijk om zionisme te onderscheiden van Jodendom (religie/etniciteit) en Israëlisch (staatsburgerschap), aangezien niet alle Joden zionisten zijn en er ook antizionisten zijn.

Misschien ook goed om even te lezen:
https://www.annefrank.org/nl/themas/ant ... zionisten/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:27

Is het een idee om het te houden bij de aanslag ipv bij 'ikwilmijngelijkhalen'?!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:42

Oh nou, ik heb hier nog niets gezegd en weinig gelezen. Maar het zionisme is veel ouder dan de oprichting van de staat Israël.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 22:04

Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 22:24

Goof schreef:
Is het een idee om het te houden bij de aanslag ipv bij 'ikwilmijngelijkhalen'?!

:j
Zo praten ouderen dus ook aan de keukentafels en krijgen kinderen het mee. Niet gek dus dat het maar doorgaat en doorgaat en doorgaat. Wel afschuwelijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 09:36

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 09:54

Ik las ook dat een van de twee al langer bij de veiligheidsdienst in beeld was, inderdaad vanwege banden met IS.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 12:40

Klopt. Dat is de zoon, die in 2019 door ASIO onderzocht is vanwege banden met degene die zichzelf ‘leider van IS in Australie’ noemt.
Na 6 mnd hebben ze geconcludeerd dat hij geen gevaar vormde en is het onderzoek gestopt. Daarna is hij als ik het goed begrepen heb, niet meer in beeld geweest.
Hij schijnt vandaag bijgekomen en verhoord te zijn.

Zag ook een interview met een oud collega van hem en die zei dat hij op zn laatste dag ofzo gezegd had: I want to be remembered.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 12:51

Barramundi schreef:
Klopt. Dat is de zoon, die in 2019 door ASIO onderzocht is vanwege banden met degene die zichzelf ‘leider van IS in Australie’ noemt.
Na 6 mnd hebben ze geconcludeerd dat hij geen gevaar vormde en is het onderzoek gestopt. Daarna is hij als ik het goed begrepen heb, niet meer in beeld geweest.

Zag ook een interview met een oud collega van hem en die zei dat hij op zn laatste dag ofzo gezegd had: I want to be remembered.

Nou dat laatste is gelukt. Pffrt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 13:04

Echwel schreef:
Laat me je uit die droom helpen
Iedere jood is zionist
Het betekend puur dat joden het recht hebben op een eigen land, niets meer of minder
En het antisemitisme is altijd aanwezig geweest, alleen nu blijkt hoe erg..
Als iedereen zijn kop eens uit valse berichtgeving op x enz uit zou halen en gewoon eerlijk andere bronnen zou lezen
Kinderen die Hamas zijn ontsnapt en vrouwen die ontsnapt zijn ..
Dan wordt het oordeel wat minder

Ik ga maar weer eens ontstippen want er valt niet te discussiëren hierover....
Wijzen en wijzen..
Terwijl zelfs Amnesty nu rapporten naar buiten brengt hoe erg.7.oktober was...

Laat me je uit de droom helpen:Zijn alle Joden zionisten?

Anne Frank Stichting
https://www.annefrank.org › themas › antisemitisme › z...
Niet alle Joden wonen in Israël, niet alle Israëli's zijn Joods en niet alle Joden zijn zionist. Daarnaast bestaan er ook niet-Joodse zionisten,

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:34

Nee, echt niet iedere jood is zionist maar ik denk dat vrij veel joden het recht (en het nut) van bestaan van het land Israël wel onderschrijven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:43

mysa schreef:
Nee, echt niet iedere jood is zionist maar ik denk dat vrij veel joden het recht (en het nut) van bestaan van het land Israël wel onderschrijven.

Daar is geloof ik ook zeker begrip voor. De oorsprong van dit conflict is heel erg ingewikkeld. Dat zal niemand ontkennen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:51

mysa schreef:

Ik wilde het eigenlijk niet posten omdat ik het niet verder aan wil wakkeren, maar ik denk wel dat dit verhelderend kan zijn en hopelijk is dit dan ook waar iedereen tevreden mee kan zijn.:

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:55

Ok. Maar hoe komt het nu van hoecerg de aanslag is naar een discussie over Zionisme etc.? Die discussie voelt voor mij in dit topic nogal ongepast. Daarbij word er aardig gegeneraliseerd. En laat dat nou 1 vd redenen zijn waarom mensen bepaalde groeperingen willen vermoorden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 06:29

_San87_ schreef:
Barramundi schreef:

Nou dat laatste is gelukt. Pffrt.

Nou echt.
En toch is het ook nu weer zo dat die mafketels al in beeld waren geweest. En hun waanideeën al te kennen hadden gegeven.

Dat is bijna altijd of misschien altijd zo. Dat ze of wel ergens voor behandeld zijn of wel met iemand gesproken hebben over hun denkwijze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:29

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:41

Wat een dapper stel mensen was dat!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:03

heidy_wilco schreef:
mysa schreef:

Ik wilde het eigenlijk niet posten omdat ik het niet verder aan wil wakkeren, maar ik denk wel dat dit verhelderend kan zijn en hopelijk is dit dan ook waar iedereen tevreden mee kan zijn.:

[ Video ]

Ik zag ook zo'n protest in Amerika.

DuoPenotti schreef:
https://www.nu.nl/buitenland/6379647/ou ... oppen.html

Jammer dat jullie het niet over deze 2 helden hebben.
Die helaas toch zijn dood geschoten |(

Die had ik nog niet gezien, bedankt voor het delen. Zo verdrietig |( wat een moedig stel

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:29

Ik zag vandaag ergens een artikel (wat ik nu uiteraard niet meer kan vinden) met de helden van Bondi Beach.

Onder andere het stel wat hierboven genoemd wordt. Een jonge meid die schreeuwend rond gerend heeft om mensen te waarschuwen tot ze geen stem meer had. De lifeguard die anderhalve kilometer op blote voeten van Tamarama naar Bondi (dus op het geluid van schoten af) gerend heeft met een defibrillator om te kunnen helpen. De andere lifeguard die een paar mensen uit de golven geplukt heeft terwijl er nog volop geschoten werd. Een dame die bovenop een voor haar onbekend kind is gaan liggen ter bescherming terwijl haar eigen kind kwijt was (bleek later in orde te zijn). Locals die hun huizen open gooiden en vluchtende mensen naar binnen haalden zodat ze van de straat waren. Politie agenten die ambulances naar ziekenhuizen reden zodat meer paramedics beschikbaar bleven om eerste hulp te verlenen.

Er stonden er vast nog meer op maar kan het zo even niet bedenken. Als ik het artikel weer vind, zal ik het delen.

Er was ook nog een vrouw spontaan gaan bevallen die ze opgevangen hebben in een vd surfclubs maar heb niet kunnen vinden hoe dat afgelopen is.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:21

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:26

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:38

Barramundi, kippenvel om te lezen. Het zal je overkomen. Geweldig zoals mensen elkaar hebben proberen te helpen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:15