Aanslag Bondi Beach - Sydney

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Aanslag Bondi Beach - Sydney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Het woord zionist is ontstaan in de tijd dat Israël opgericht werd. Daarbij is er een verschil tussen een eigen land willen en mensen vermoorden om dat te krijgen. Daar staan veel Joden niet achter.

Hoeveel Joden ik zelf ken is absoluut niet van belang ook. Dat de VN het geen genocide noemt zal mij aan mijn reet roesten. Anderen noemen het wel zo. En al noem je het “uitmoorden van een heel land” dat mag ook. Is ook afgrijselijk.

“Stoute joden toch”. Wat een walgelijke uitspraak. Spreek voor jezelf en leg mij geen woorden in de mond. Heel veel Joden spreken zich ook uit tegen de genocide die Israël nu aan het uitvoeren is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Echwel schreef:
Iedere jood is wel zionist want we geloven allemaal dat we recht hebben op een land waar we kunnen wonen

Extremisme en fascisme hebben dit als vrij standaard praktijk: doen alsof je voor iedereen spreekt. Wat dat betreft klink je niet heel erg anders dan rechtsextremistische populisten die de hele tijd voor 'het' volk spreken, ook al laten heel veel mensen duidelijk weten dat die extremisten NIET namens hen spreken.

Maar verder vind ik de hele discussie over Hamas niet zo zinnig: van heel veel mensen weten we dat het geen Hamas is, omdat het gaat om jonge kinderen. Als je het bombarderen van kinderen, en hun leefgebied, en de ziekenhuizen die hun levens proberen te redden probeert goed te praten of te relativeren ga je al snel een grens over die volgens mij niet te verdedigen is.

En 'jamaarhunnie' helpt daar ook niet in.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Ik moest even opzoeken waar het woord “Zionist” precies voor stond. Ik kon het namelijk alleen als een scheldwoord. Maar dat is het niet:

Citaat:
Een zionist is iemand die het streven naar een onafhankelijke Joodse staat in het historische thuisland Israël steunt, een beweging die ontstond uit eeuwenlange vervolging en nationalistische idealen, en uiteindelijk leidde tot de oprichting van de staat Israël in 1948. Het is een politieke en culturele beweging, niet per se gebonden aan religie, en kan zowel Joden als niet-Joden omvatten, hoewel het vaak wordt verward met Joden of antisemitisme.

Kernbegrippen

Zionisme: De nationalistische beweging die de terugkeer van het Joodse volk naar hun historische thuisland bevordert en de oprichting en het behoud van Israël als een Joodse staat ondersteunt.

Zionist: Een aanhanger van deze beweging. De naam is afgeleid van Zion, een heuvel in Jeruzalem, een symbool voor het Joodse volk en land.

Belangrijke kenmerken

Zelfbeschikking: Het recht van het Joodse volk op zelfbeschikking in hun eigen land, als antwoord op vervolging.

Diversiteit: Er zijn religieuze zionisten (die geloven dat God het land beloofde) en seculiere zionisten, en de ideologie omvat verschillende opvattingen over de invulling van de staat Israël.

Onderscheid: Het is belangrijk om zionisme te onderscheiden van Jodendom (religie/etniciteit) en Israëlisch (staatsburgerschap), aangezien niet alle Joden zionisten zijn en er ook antizionisten zijn.

Misschien ook goed om even te lezen:
https://www.annefrank.org/nl/themas/ant ... zionisten/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Is het een idee om het te houden bij de aanslag ipv bij 'ikwilmijngelijkhalen'?!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

Oh nou, ik heb hier nog niets gezegd en weinig gelezen. Maar het zionisme is veel ouder dan de oprichting van de staat Israël.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:24

Goof schreef:
Is het een idee om het te houden bij de aanslag ipv bij 'ikwilmijngelijkhalen'?!

:j
Zo praten ouderen dus ook aan de keukentafels en krijgen kinderen het mee. Niet gek dus dat het maar doorgaat en doorgaat en doorgaat. Wel afschuwelijk.