Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:45

Shadow0 schreef:
Raineri schreef:
Maar vraag me af in welke mate dit nog kan veranderen naarmate hersenen zich ontwikkelen. Zolang dit niet bekend is, ben ik voor zelfbescherming.

Het punt van bescherming zou op z'n minst moeten zijn dat het beschermt. Maar dat doet het niet. We weten dat het alternatief (bijvoorbeeld niets doen en de puberteit ongehinderd door laten gaan) vele en vele malen schadelijker is, met in aanzienlijk veel te veel gevallen zelfhaat, automutilatie en suicide tot gevolg. Er is wat dat betreft niet echt een ethisch dilemma. De bescherming is dat wat beschermt.

Oef dat wist ik niet! Het is zo lastig hier iets van te vinden. Ik begrijp dit soort dingen niet, en ik zal dit nooit begrijpen. Ik denk het gros ook niet van de meeste personenen.Ik zie wel de logica nu meer in van de bestaande behandelingen en welke afweging er wordt gemaakt.

Het gaat misschien in op de vraag: is er een duidelijk startpunt waarbij je zelfbeschikkingsrecht krijgt?
Soms kan een volwassene heel duidelijk voor een kind beslissen: ondergaan van medische behandeling want het is in het voordeel van het kind.
Maar besnijdenis is al lastig. En wat als je je kind niet wilt laten vaccineren? Of gaatjes schieten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:47

Popstra schreef:
Wat voor nadelige gevolgen heeft hwt verwijderen van je baarmoeder dan? Ben er zeer benieuwd naar aangezien ik ze zelf nooit heb ondervonden en mij dat ook nooit verteld is door de chynacoloog

Door de wat? :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:49

Popstra schreef:
Wat voor nadelige gevolgen heeft hwt verwijderen van je baarmoeder dan? Ben er zeer benieuwd naar aangezien ik ze zelf nooit heb ondervonden en mij dat ook nooit verteld is door de chynacoloog

ik heb gehoord/gelezen dat er grotere kans op verzakkingen is als de hele baarmoeder verwijderd wordt. Of dat waar is weet ik niet. Fijn dat jij daar in ieder geval geen last van hebt gekregen iig.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:57

Pfoe, wat vliegen de verschillende onderwerpen snel voorbij. Het is wel lastig ergens op in gaan zo.

Er schoot me net wel een "oplossing" te binnen voor euthanasie. Wel een pil, maar dat je die "in het gebouw" moet nemen, en niet mee naar huis mag nemen. Dan hoeft een arts het niet daadwerkelijk uit te voeren, maar kun je er ook niemand mee vermoorden.

Mbt sterilisatie, er kleven flink wat nadelen aan je baarmoeder laten verwijderen dus dat zou ik niet zomaar aanraden. Je krijgt oa veel eerder botontkalking bijvoorbeeld, en dus botbreuken. Maar sterilisatie kan prima door je baarmoeder te laten zitten dus die discussie kan gewoon doorgaan..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:59

Popstra schreef:

Eventuele incontinentie en andere plasproblemen evenals verzakkingen.

Verder zijn de meeste dingen waar mensen meteen aan denken juist als de eierstokken weggehaald worden. Namelijk meteen de overgang in schieten. Maar die verzakking is erg naar en dat verhelpen ook. Plus dat er dan nog kans is dat het opnieuw verzakt als ik het me goed herinner van toen familielid die operaties had allemaal. Die moet de rest van haar leven opletten en mag bepaalde dingen absoluut niet meer doen. En dit was nog zonder complicaties beide operaties.

Botontkalking is een klein risico, dat is groter als eierstokken weggehaald worden.

Anjali; die genoeg andere opties valt erg tegen hoor en die zijn zeker niet allemaal onschuldig of betrouwbaar. Ik zit aan anticonceptie pil waar ik het slecht op doe, maar andere vormen zijn nog slechter in mijn geval. Condooms niet betrouwbaar genoeg, hormonen echt niet prettig, spiraal zonder hormonen verhelpt andere klachten niet en ga zo maar door.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:26

Je eierstokken worden niet weg genomen. (Alleen in ernstige gevallen zoals kanker) Dus ook geen vervroegde overgang.
Verzakkingen?? Die gebeuren juist als de baarmoeder er nog zit :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:50

Popstra schreef:
Je eierstokken worden niet weg genomen. (Alleen in ernstige gevallen zoals kanker) Dus ook geen vervroegde overgang.
Verzakkingen?? Die gebeuren juist als de baarmoeder er nog zit :')

Dat de vervroegde overgang komt als de eierstokken weggehaald worden is dus precies wat ik zeg. Mensen denken vaak dat het wel gebeurd en daardoor denken ze aan de risico's van eierstokken verwijderen bij baarmoederverwijdering.

En verzakkingen zijn juist ook als de baarmoeder eruit gehaald is. Dat risico wordt daadwerkelijk groter na het verwijderen van de baarmoeder. Dat is letterlijk 1 van de risico's waar voor gewaarschuwd wordt en waar mijn familielid aan geopereerd is na de baarmoederverwijdering. Baarmoeder is niet het enige orgaan wat kan verzakken, juist de andere organen ook omdat het bindweefsel waarmee de baarmoeder aan de bekkenbodem vast zit wordt doorgesneden en daardoor wordt de bekkenbodem minder stevig. Na de verwijdering kan de vaginatop gaan verzakken, de darmen en allerlei andere organen ook allemaal. De verzakkingen kunnen ook allemaal terugkomen na operaties en er kunnen dus heel wat dingen zijn die je niet meer mag doen om de kans zo klein mogelijk te maken.

Je gaat nu anderen die wel ervaring hebben en wel de kennis hebben van mensen die ervoor geleerd hebben uitlachen omdat je ergens zelf niet van gehoord hebt.

juval schreef:
Popstra schreef:

ik heb gehoord/gelezen dat er grotere kans op verzakkingen is als de hele baarmoeder verwijderd wordt. Of dat waar is weet ik niet. Fijn dat jij daar in ieder geval geen last van hebt gekregen iig.

Ja, de kans is inderdaad groter. En kan ook vaker gebeuren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:44

Maar sterilistatie kan toch gewoon met behoud van zowel de baarmoeder alsook de eileiders?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:48

soesita schreef:
Maar sterilistatie kan toch gewoon met behoud van zowel de baarmoeder alsook de eileiders?

Tegenwoordig verwijderen ze de eileiders liever dan dat ze het afsluiten. Risico op eierstokkanker wordt kennelijk lager en hormonaal gezien veranderd er niets.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:50

Raineri schreef:
soesita schreef:

Tegenwoordig verwijderen ze de eileiders liever dan dat ze het afsluiten. Risico op eierstokkanker wordt kennelijk lager en hormonaal gezien veranderd er niets.

OK, da's nieuw voor me. Maar dan kom je dus in de overgang?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:00

Nee. Want eileiders en eierstokken zijn niet hetzelfde. Die worden nogal vaak door elkaar gehaald. Een gezonde vrouwen brengen ze liever niet zonder medische reden in de overgang (dacht ik). Eileiders is alleen een doorgang waar bevruchting plaatsvindt. Zonder eileiders kan het eitje nergens heen en ruimt het lichaam dit op. Maar dames met een gedegen achtergrond hierin: corrigeer gerust.

Ik had de keuze: ringetje of eileiders verwijderen. Gynaecoloog sprak voorkeur voor eileiders verwijderen uit dus voor mij was dit ook zo klaar als een klontje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:27

Raineri schreef:
soesita schreef:

Klopt.
Ze verwijderen inderdaad de gehele eileiders, niet de eierstokken of er moet een medische oorzaak voor zijn.
Bij een reguliere sterilisatie.
Bij mij zijn ook de eileiders volledig verwijderd, ipv afgebonden of geknepen wat ze eerst altijd deden wat inderdaad voor meer complicaties zorgde en een groter risico dat het niet 100% save was.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 21:31

Raineri schreef:
Shadow0 schreef:
Oh nee, niet die onzin weer.

In Nederland kunnen jongeren, na een behoorlijke wachtlijst en traject en vragenlijsten en wat niet al, soms op 12-jarige leeftijd puberteitsremmers krijgen. Doel: deze jongeren tijd te geven zodat er juist niets onomkeerbaars gebeurt. Stopt men de puberteitsremmers, dan komt de puberteit op gang.

Op 16-jarige leeftijd kunnen jongeren (nog steeds met een heel traject en vragenlijsten en wat niet al) hormonen krijgen. Deze hormonen hebben dan dezelfde invloed als die tijdens de puberteit van andere jongeren. De gevolgen zijn herstelbaar maar niet zomaar omkeerbaar, net als de gewone puberteit.

Pas als iemand volwassen is mag iemand beslissen over eventuele aanvullende operaties.

Een geweldig zorgvuldig protocol met een boel tijd om te zorgen dat er geen beslissing overhaast genomen wordt. Eigenlijk precies wat iedereen wil dus.

Dat er andere gebieden in de medische sector zijn waar men wat minder hecht aan autonomie... tsja, dat is jammer. Puntje van aandacht wellicht.

Poeh. Ik vind het wel lastig.
Je hersenen zijn niet uit ontwikkeld tot 25? Ik heb toen ik begin 20 was nogal wat tatoeages laten zetten. Merk dat ik toch mentaal in ander vaarwater zit. Ik zou het niet weer doen. Wel blij er mee omdat er leuke verhalen achter zitten. Twee heb ik er laten zetten toen ik me een ongeluk had gezopen aan de andere kant van de wereld. Ik werd wakker met overal folie. Ik dacht dat het een gekke droom was maar ik had dus echt die nacht lam tattoos laten zetten. Mega dom en onnodig. Wel leuk verhaal nu en een mooie herinnering aan de tijd toen ik in Cambodja woonde _O-

Ik vond Raineri van begin 20 een beetje dom. Maar misschien vind Raineri van begin 40 Raineri van begin 30 ook wel een beetje dom. Je groeit gedurende de jaren. Nu wil ik de algemene mentale ontwikkeling niet gelijkstellen aan iemand die niet cis gender is. Ik heb begrepen dat ze ook echt de hersenen hebben van hrt geslacht waar zij zich eigenlijk mee identificeren. Maar vraag me af in welke mate dit nog kan veranderen naarmate hersenen zich ontwikkelen. Zolang dit niet bekend is, ben ik voor zelfbescherming.

Tegelijkertijd wel voor zelfbeschikking. Niemand bepaalt wat jij wel of niet met je lichaam mag doen.

Ik denk dat de vraag hierbij ook is waar de grens zou moeten liggen tussen zelfbescherming en zelfbeschikking? Kun je hier echt een leeftijd aan plakken?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 21:39

journee schreef:
Maar zou je dan bijvoorbeeld ook voorstander zijn van een standaard amber alert voor verdachten? Of een openbare lijst van veroordeelde criminelen, met het idee een gewaarschuwd mens telt voor twee?

Ik vraag me bijvoorbeeld af of zoiets de dood van de 17 jarige Lisa had kunnen voorkomen?

Ik quote mezelf nog even omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar jullie mening. Nu werd er pas een 3d versie van van de verdachte gemaakt terwijl de zaak al zo'n 15 jaar oud was, maar zouden jullie er voorstander van zijn als er juist direct na een delict zo'n afbeelding zou worden gedeeld?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:12

journee schreef:
journee schreef:
Maar zou je dan bijvoorbeeld ook voorstander zijn van een standaard amber alert voor verdachten? Of een openbare lijst van veroordeelde criminelen, met het idee een gewaarschuwd mens telt voor twee?

Ik vraag me bijvoorbeeld af of zoiets de dood van de 17 jarige Lisa had kunnen voorkomen?

Ik quote mezelf nog even omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar jullie mening. Nu werd er pas een 3d versie van van de verdachte gemaakt terwijl de zaak al zo'n 15 jaar oud was, maar zouden jullie er voorstander van zijn als er juist direct na een delict zo'n afbeelding zou worden gedeeld?

Dit lijkt me sowieso niet handig? Soms publiceren ze ook geen info omdat het de verdachte een voorsprong kan geven.

Over het algemeen zou ik er voorzichtig mee zijn. Onschuldig tot tegendeel is bewezen.

Ladyson

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:44

Ik lees hier andere info dan die ik heb gehad dus ga met deze nieuwe kennis opnieuw het gesprek aan over het verwijderen van mijn baarmoeder..

Ik betwijfel in hoeverre een lijst met veroordeelde verdachten wat oplevert als die openbaar is. Ik denk dat het er teveel zijn om te kunnen onthouden. (En als je veroordeeld bent, dan hebben we het over criminelen toch? Een verdachte ben je als je nog niet bent veroordeeld?)

En een soort amber alert.. dat is toch gewoon de burgernet alert?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Ik dacht dat bij het verwijderen van de baarmoeder er vooral kans is op verzakkingen als mensen niet echt heel rustig aan doen die zes weken na het verwijderen.

Om op jouw vraag terug te komen Journee, alleen als het echt 300% zeker is dat het echt de dader is, zodra er een spoortje twijfel is kun je iemand voor het leven tekenen en dat lijkt me niet wenselijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Precies dat Lisa. Je darmen kunnen ietwat anders gaan liggen omdat er wat ruimte vrij gekomen is. Dan heb je een beetje buikpijn maar dat gaat weer over.
Verder kan er weinig verzakken want je baarmoedermond is ook weg en de boel is daar dicht genaaid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

journee schreef:
journee schreef:

Bij zulke ernstige misdaden met een kans dat de dader ook een ander weer pakt zeer zeker wel. Omdat daardoor mensen kunnen opletten en nieuwe slachtoffers hopenlijk voorkomen worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Ik ben dus ook voorstander van abortus. Dat moet gewoon altijd kunnen in mijn ogen, wat de reden ook is. Zelfs als de moeder naief of dom is. Een kind ongewenst op de wereld zetten maakt nog veel meer kapot. De moeder, die zit 9 maanden met de zwangerschapsellende en dan dat kind wat elders op moet groeien, vragen krijgt, enz. En dan heb ik het dus nog niet eens over abortus, of een zwangerschap beëindigen als er wat met het kind mis is, geestelijk of lichamelijk.

Als ik ongewenst zwanger zou zijn en ik zou het niet mogen beëindigen, dan ging ik echt alles doen om dat kind maar niet geboren te laten worden of ongezond geboren te laten worden. Ik ben een duiker en no way dat ik daar wegens een zwangerschap 9 maanden van af zou zien. Ik heb als kind altijd al gezegd dat mijn ouders geen opa en oma van mij zouden worden. Als ik op mijn 70ste nog aan kinderen begin, dan leven ze niet meer. Maar dan is het kind wel echt gewenst. Als ik dus ooit zwanger wil worden, op dit moment zeg ik echt nee.
Gelukkig is in Nederland abortus mogelijk en kun je ook het moment zelf kiezen. Het kan tot 24 weken, dus feitelijk de leeftijd waarop men als het kind wel gewenst is gaat proberen om de baby te redden. Dat is wel mooi. Abortus zelf stelt medisch gezien niet veel voor, ook niet als het wat later in het traject is. Je kunt daarna direct alles weer. Maar ja, het kan mogelijk een geestelijke impact hebben. Medisch is het dus echt peanuts. Het is vaak de maatschappij die zo'n vrouw veroordeelt. Dat heeft soms meer geestelijke impact dan de abortus zelf. Dat vind ik wel triest. In sommige gevallen is er gelukkig geen bedenktijd zoals na een verkrachting.
En wat denk je wat zo'n ongewenst kind later gaat kosten? En als we dat even doortrekken naar de zgn. milieu/klimaat impact? Dan is het echt fijn dat abortus hier mogelijk is.

Je maakt geen ongeboren leven kapot. Je maakt het leven kapot van de moeder als je het niet toestaat.

Na 15 jaar een 3d beeld publiceren van iemand vind ik niet verkeerd. Hier is de dader immers bekend. Als het niet bekend is, dan kun je krijgen dat een dubbelganger herkend wordt en die heeft er niets mee te maken. Dus alleen als de dader bekend is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

@Germie, in jouw profiel staat dat je een man bent. Dus naar alle waarschijnlijkheid zul jij niet gewenst of ongewenst zwanger raken. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:29

Popstra schreef:
Precies dat Lisa. Je darmen kunnen ietwat anders gaan liggen omdat er wat ruimte vrij gekomen is. Dan heb je een beetje buikpijn maar dat gaat weer over.
Verder kan er weinig verzakken want je baarmoedermond is ook weg en de boel is daar dicht genaaid.

Toch ken ik meerdere vrouwen met verzakkingen. Wel op latere leeftijd trouwens. En dat is ook terug te vinden op Google.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Jessix schreef:
Popstra schreef:

Toch ken ik meerdere vrouwen met verzakkingen. Wel op latere leeftijd trouwens. En dat is ook terug te vinden op Google.

Hebben ze dan misschien ook kinderen gebaard? Want dat is heel vaak de reden van die verzakkingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Nee niet allemaal. Hadden ook geen baarmoederverzakking maar een verzakking na het verwijderen van de baarmoeder. Als je Google raadpleegt kan dat zijn de vaginawand, darm of andere organen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Popstra schreef:

Je zit echt mis. Er zijn meer mensen die jaren later nog een operatie moeten ondergaan voor een verzakking na een baarmoederverwijdering. Niet alleen als je de 1e weken niet rustig aan doet en ook niet alleen een beetje buikpijn wat weer overgaat.

Een baarmoeder is niet het enige orgaan wat kan verzakken en na een verwijdering wordt het risico op verzakkingen van die anderen groter. En dat kan meerdere keren gebeuren, ook als je je keurig houdt aan de 6 weken rustig aan doen. Het kan ook jaren later mis gaan
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op Gisteren, 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt