Shadow0 schreef:Raineri schreef:Maar vraag me af in welke mate dit nog kan veranderen naarmate hersenen zich ontwikkelen. Zolang dit niet bekend is, ben ik voor zelfbescherming.
Het punt van bescherming zou op z'n minst moeten zijn dat het beschermt. Maar dat doet het niet. We weten dat het alternatief (bijvoorbeeld niets doen en de puberteit ongehinderd door laten gaan) vele en vele malen schadelijker is, met in aanzienlijk veel te veel gevallen zelfhaat, automutilatie en suicide tot gevolg. Er is wat dat betreft niet echt een ethisch dilemma. De bescherming is dat wat beschermt.
Oef dat wist ik niet! Het is zo lastig hier iets van te vinden. Ik begrijp dit soort dingen niet, en ik zal dit nooit begrijpen. Ik denk het gros ook niet van de meeste personenen.Ik zie wel de logica nu meer in van de bestaande behandelingen en welke afweging er wordt gemaakt.
Het gaat misschien in op de vraag: is er een duidelijk startpunt waarbij je zelfbeschikkingsrecht krijgt?
Soms kan een volwassene heel duidelijk voor een kind beslissen: ondergaan van medische behandeling want het is in het voordeel van het kind.
Maar besnijdenis is al lastig. En wat als je je kind niet wilt laten vaccineren? Of gaatjes schieten?