Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:39

AppleSter schreef:
DuoPenotti schreef:
dan is daaruit lijkt mij op te maken dat bokt linkser is dan landelijk.

Ik vraag me regelmatig af hoe dat komt? Op sociale media, waar toch ook veel mensen tijd aan besteden, zie je ook veel rechts georiënteerde mensen. Heeft het te maken met bepaalde opleidingen? Functies? Wel of geen werk, jong of oud? Werkzaam voor overheid of niet?
Misschien leuk om hier eens een poll over te maken? Of is dat al eens gedaan?

Bij een paardenforum verwachtte ik ook meer BBB stemmers of meer rechtste meningen… Nu weet ik al wel dat Bokt veel linkser is dan de weerspiegeling van de Nederlandse samenleving. Maar het hoe en erachter vind ik wel heel interessant.

Voor jou en iedereen die dit nog meer interesseert - zoek op “Plaatjes van de electoraatjes” van StukRoodVlees, een blog van een aantal politicologen. Die doen iedere verkiezingen vergelijkend op kenmerken van de achterban. Oa opleidingsniveau en gezondheid bijvoorbeeld.

Zie oa: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... inks-pvda/

En

https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/

En jaaaa, ze doen het in 2025 weer! https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 25-de-bbb/

Ze hebben ook iets geschreven wat best hout snijdt over waarom links zo klein is: https://stukroodvlees.nl/waarom-is-links-zo-klein/ . Economisch gezien is het voor mensen die het niet breed hebben veel verstandiger links te stemmen, maar sociaal-culturele waarden geven vaak de doorslag, even samengevat.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:47

Even terugkomen op BBB en wat ze bereikt hebben ( ook geldig voor andere partijen) een motie is mooi maar geeft geen enkele garantie op dat het ook daadwerkelijk gebeurt. En BBB is er als de kippen bij om te zeggen dat ze leveren , ja moties maar daadwerkelijk beleid ? Echt niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:48

Petpa schreef:
Mensen stemmen in de regel toch naar de portemonnee.

Goh, dan stem ik toch echt verkeerd _O-

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:49

JudithGigi schreef:
Petpa schreef:
Mensen stemmen in de regel toch naar de portemonnee.

Uitzonderingen bevestigen de regel :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:50

Petpa schreef:
JudithGigi schreef:

En toch zie ik in mijn directe omgeving precies het tegenovergestelde. Vrienden met uitkeringen stemmen allemaal pvv/fvd/ja21 en de rijkeren stemmen juist gl/pvda/d66

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 12:51

BigOne schreef:
Even terugkomen op BBB en wat ze bereikt hebben ( ook geldig voor andere partijen) een motie is mooi maar geeft geen enkele garantie op dat het ook daadwerkelijk gebeurt. En BBB is er als de kippen bij om te zeggen dat ze leveren , ja moties maar daadwerkelijk beleid ? Echt niet.

moties (meerderheid in de kamer) zijn nodig om beleid te maken. In feite hebben ze nog te weinig tijd gehad om te bereiken wat ze graag willen. Voornamelijk door alle gedoe met de coalitiepartijen intern denk ik. Ik ben in ieder geval heel blij dat er nu in de kamer een meerderheid is om de stikstofnorm te verhogen naar 1 mol. Dat gaat een boel problemen oplossen. Ik hoop echt dat BBB daar nog de tijd voor krijgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:53

BigOne schreef:

nee dat gaat niet als de rest dan niet mee doet

Dat is het probleem bij elke partij.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:59

JudithGigi schreef:
Petpa schreef:

En toch zie ik in mijn directe omgeving precies het tegenovergestelde. Vrienden met uitkeringen stemmen allemaal pvv/fvd/ja21 en de rijkeren stemmen juist gl/pvda/d66

En de data bevestigd dit. Hoogopgeleide mensen die het goed hebben stemmen vaker links en progressief, laagopgeleide mensen die het minder goed hebben en ook bozer en wantrouwender zijn stemmen vaak rechts en conservatief. Zie de stukjes van SRV en kijk bijv ook amerika, waar de armste staten diep rood zijn. Ik vind dat dus heel fascinerend - iedereen stemt tegen eigen economisch belang in ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:08

Ik denk omdat veel mensen met een uitkering of (te) laag inkomen gefrustreerd en/of ontevreden zijn en niets is makkelijker om asielzoekers de schuld te geven.
Het maakt ze ook niet uit dat rechtse politici een leugentje vertellen. Genoeg voorbeelden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:10

Electra63 schreef:
Ik denk omdat veel mensen met een uitkering of (te) laag inkomen gefrustreerd en/of ontevreden zijn en niets is makkelijker om asielzoekers de schuld te geven.
Het maakt ze ook niet uit dat rechtse de meeste politici een leugentje vertellen. Genoeg voorbeelden.

Even voor je verbeterd :) Ze liegen allemaal als het ze uit komt. Dat is niet voorbehouden aan links, rechts, midden of wat dan ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:14

Celiien schreef:
Electra63 schreef:
Het maakt ze ook niet uit dat rechtse de meeste politici een leugentje vertellen. Genoeg voorbeelden.

Even voor je verbeterd :) Ze liegen allemaal als het ze uit komt. Dat is niet voorbehouden aan links, rechts, midden of wat dan ook.

Nee hoor, sommigen hebben alleen problemen met actieve herinneringen. :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:16

8nnemiek schreef:
Een partijprogramma zegt weinig. Het gebeurt met regelmaat dat een partij gewoon dwars tegen hun eigen programma in stemt. Afgelopen jaar nog; de PVV stemt TEGEN de wet voor meer natuurlijk gedrag voor veedieren. Maar wel roepen dat ze tegen dierenleed zijn.. BBB stemde daar uiteraard ook tegen.

Er is ook altijd een stemmen tracker toch? Als aanvulling op de kieswijzer en zo.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:18

Lieser schreef:
8nnemiek schreef:
Een partijprogramma zegt weinig. Het gebeurt met regelmaat dat een partij gewoon dwars tegen hun eigen programma in stemt. Afgelopen jaar nog; de PVV stemt TEGEN de wet voor meer natuurlijk gedrag voor veedieren. Maar wel roepen dat ze tegen dierenleed zijn.. BBB stemde daar uiteraard ook tegen.

Er is ook altijd een stemmen tracker toch? Als aanvulling op de kieswijzer en zo.

Dat is deze bedoel je denk ik:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... ~v1477077/

Is op basis van wat er daadwerkelijk gestemd wordt in de 2e kamer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:21

journee schreef:
Celiien schreef:

Nee hoor, sommigen hebben alleen problemen met actieve herinneringen. :+

Of ze verzwijgen de helft, en zorgen dat het niet tot nauwelijks in de Nederlandse media terecht komt :+ Iets met een lopende zaak in verband met NGO's en lobbyisten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:23

Als ik de verschillende stemwijzers in vul krijg ik ook verschillende antwoorden… Eigenlijk mis ik een partij die wel links is, maar wel genuanceerder dan GL/PvdA, daar zit voor mij echt een gat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:29

Eigenlijk ben ik van oudsher ook links. Maar vanwege de standpunten over milieu, huisvesting, "dierenwelzijn", wolf, asielzoekers, Frans Timmermans, woningbouw, slecht beleid voor ondernemers, etc. ga ik dit keer een rechtse partij stemmen. Weet alleen nog niet wat.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 03-10-25 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:29

Miran schreef:
Als ik de verschillende stemwijzers in vul krijg ik ook verschillende antwoorden… Eigenlijk mis ik een partij die wel links is, maar wel genuanceerder dan GL/PvdA, daar zit voor mij echt een gat.

Volt? Maar die zijn wel een stuk meer pro-europees dan GL/PvdA geloof ik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:36

julius_juut schreef:
Elisa2 schreef:
Denken jullie dat paarden houden nog mogelijk gaat zijn op langer termijn bij PVDA/ Groenlinks?

https://pvdagroenlinks.nl/zijn-paarden- ... e-varkens/

https://meijel24.nl/2022/04/28/kritisch ... ruiterste/

https://groenlinkspvda.nl/verkiezingspr ... -te-wonen/

Ze willen meer woningen en minder agrarische bestemmingen.

Jawel hoor, paarden houden gaat echt niet verdwijnen, net zoals honden of katten houden.

Zeer grootschalige paardenhouderij misschien wel, en dat vind ik ook prima. Een schuur met een paar honderd paarden is net zo goed een forse belasting voor omgeving/milieu als een stal met een paar honderd koeien, ook al zijn die paarden dan misschien van allemaal verschillende eigenaren.

Ik denk dat dit heel naief is..ze willen meer huizen en minder agrarische bestemmingen, daar vallen dus alle paardenhouderijen onder. Ook die twee paarden in een weitje aan huis.
Zo zullen er nog meer pensionstallen gaan verdwijnen, paarden houden steeds duurder worden totdat het onmogelijk gemaakt wordt omdat NL helemaal volgebouwd is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:42

Celiien schreef:
Miran schreef:

Daar ligt voor mijn gevoel de nadruk weer teveel op Europa. Maar goed, ik ga nog maar wat programma’s naast elkaar zetten ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:43

Elisa2 schreef:
julius_juut schreef:

Jawel hoor, paarden houden gaat echt niet verdwijnen, net zoals honden of katten houden.

Zeer grootschalige paardenhouderij misschien wel, en dat vind ik ook prima. Een schuur met een paar honderd paarden is net zo goed een forse belasting voor omgeving/milieu als een stal met een paar honderd koeien, ook al zijn die paarden dan misschien van allemaal verschillende eigenaren.

Ik denk dat dit heel naief is..ze willen meer huizen en minder agrarische bestemmingen, daar vallen dus alle paardenhouderijen onder. Ook die twee paarden in een weitje aan huis.
Zo zullen er nog meer pensionstallen gaan verdwijnen, paarden houden steeds duurder worden totdat het onmogelijk gemaakt wordt omdat NL helemaal volgebouwd is.

De meeste linkse partijen willen vooral minder intensieve veehouderij.. minder megastallen, minder vee. Dat is iets heel anders dan minder boeren, maar dat is wel wat mensen vaak lijken te horen.

Minder megastallen en meer kleine boerderijen, dat klinkt toch juist alleen maar mooi?
Niemand hoeft met zijn paardenhobby te stoppen, daar zijn ze echt niet op uit. Ik hoop dat mensen zich niet op die manier angst laten aanpraten.

juval

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:48

niet minder boeren maar wel minder vee, dat zal betekenen dat de prijs van voedsel (uit Nederland) in de winkels een stuk hoger worden. Dat is toch ook niet wat linkse partijen willen.
De concurrentiepositie van onze agrarische sector t.o.v. het buitenland zal verslechteren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:50

Miran schreef:
Celiien schreef:

Daar ligt voor mijn gevoel de nadruk weer teveel op Europa. Maar goed, ik ga nog maar wat programma’s naast elkaar zetten ook.[/quote]

D66 wellicht? Hangt ook beetje af wat zwaarder weegt voor jou. Ik denk dat als liever wat conservatiever wilt stemmen je direct een eind verder uit komt bij cda. Als je althans op een gedegen, grote partij wilt stemmen.

In de progressief liberale hoek is helaas geen vertegenwoordiging. Hoewel, wat ik het andere topic ook zei, de figuur van het politieke spectrum niet alleszeggend is. Er wordt gemeten op basis van partijprogramma's, stemgedrag in de kamer, kieswijsers, onderzoek van universiteiten en publieke perceptie. Per bron kan de indeling wat verschillen. Zo kan een partij op het gebied van wonen bijvoorbeeld liberaler scoren dan andere onderwerpen. Misschien als je weet waar jij bevindt per onderwerp, dat je wat beter kan categoriseren/prioriteren?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:51

Elisa2 schreef:

Twee paarden in een weitje aan huis heeft niets met agrarische bestemming te maken. Dat is het hobbymatig houden van paarden, en dat mag gewoon op een woonbestemming.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:54

juval schreef:
niet minder boeren maar wel minder vee, dat zal betekenen dat de prijs van voedsel (uit Nederland) in de winkels een stuk hoger worden. Dat is toch ook niet wat linkse partijen willen.
De concurrentiepositie van onze agrarische sector t.o.v. het buitenland zal verslechteren.

Nee hoor. Meer dan 70 % van de varkens in Nederland bijvoorbeeld worden geëxporteerd. Daarmee stoppen doet niets voor de prijs in de Nederlandse supermarkten. Maar wel heel veel voor de stikstofuitstoot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:03

juval schreef:

Ik denk dat dat nog wel eens heel erg mee kan vallen.
Ten eerste importeren we heel veel vlees en ander voedsel. Ten tweede wordt minstens 65% van de landbouwgrond gebruikt voor het telen van veevoer, dus gras en voedergewassen. Minder vee betekent meer landbouwgrond over voor het telen van groente en fruit voor humane consumptie, en aangezien je veel meer grond nodig hebt voor een kilo vlees dan voor een kilo groente of bonen kunnen we meer voedsel zelf verbouwen. Meer aanbod betekent normaal gesproken lagere prijzen, en meer opbrengst voor de boer (want aan diervoer is minder te verdienen dan aan bloemkool/aardappel/bonen)..