15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:00

VuurVleugels schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja en ik lees ook dat je schrijft dat de politie niet oefent met bewegend doelwit. Ik vind daar andere dingen over. :)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0008332/1996-11-15

Dit klopt inderdaad, sorry, onduidelijkheid aan mijn kant. Ik refereerde naar realistische situaties buiten, zoals hoe de Amerikaanse politie oefent. Dat wordt niet geoefend. Maar inderdaad wel lopend schieten op bewegende 'bollen'!

Ja het kan natuurlijk altijd beter.

Maar ik geloof ook best dat er meer geleerd kan worden tijdens de opleiding. Maar ik denk niet dat het in deze situatie verschil gemaakt had. Een rennend persoon op een drukke plek met een vuurwapen is gewoon altijd noodweer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:02

VuurVleugels schreef:
DuoPenotti schreef:
om eerlijk te zijn geloof ik hier geen bal van...
Als beveiliger leer je dit als eerste en dan zou het bij de politie niet zo zijn?

Bij de politie ligt de focus op massa/crowd management. De straat/omgeving veilig stellen en houden. Interessante links hierover:

https://www.politieacademie.nl/over-ons ... -opleiding:

Citaat:
Hoe geven we politiemensen de goede training en opleiding mee? Is daar tijd voor? En kan je dat bijvoorbeeld ook meer in de praktijk doen? Politiemensen zijn bijvoorbeeld positief over de opleiding de-escalerend communiceren. Maar er kunnen maar een beperkt aantal mensen per jaar deze opleiding volgen. Docent IBT Peter Walterbos vertelde over de moeite die het kost om de-escaleren in te bouwen. Er is 24 uur nascholing beschikbaar voor operationele agenten. De roep om tijd en opleidingscapaciteit op dit vlak werd breed gedeeld.

https://www.politieacademie.nl/opleidin ... 8-001-2025

maar dat is een extra opleidig naast de gewone.
En de gewone opleiding bevat als eerste het leren de-escaleren.

Nee vind het niet sjiek dit... dit op deze manier omschrijven :n

Denk juist in Nederland de politie erg de-escalerend te werk gaat.
Pas in een laatste geval een taser gebruikt en al helemaal geen pistool.
Eerst honder miljoen keer proberen de situatie onder controle te krijgen met praten.

VuurVleugels

De-escalerend werken is ook een enorm breed begrip, wat ook nog eens door iedereen anders wordt opgevat. Bij de één betekent het "het gesprek aangaan", bij de ander "het wapen afpakken".

Dus ntuurlijk zijn overal 100 nuances bij aan te brengen, en misschien moet dat ook wel, maar dan worden het posts van een meter lang.

Mijn punten zijn vooral samen te vatten als: de opleiding van de politie is lang niet zo goed als veel mensen aannemen. Dus de politie moet ook maar roeien met de riemen die ze hebben. En ik vind het écht heel erg voor de agent die nu waarschijnlijk helemaal gebroken thuis zit, want die krijgt het hele internet over zich heen momenteel. En ik acht de kans dat dat terecht is gewoon heel klein. Al geef ik zo toe dat mijn beeld ook gewoon gekleurd is door mijn eigen omgeving en ik dingen dus ook niet objectief kan bepalen. Net zo min als 99,99% van de mensen.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 25-09-25 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Jemig, wat een aannames en irrelevante dingen staan er in de OP zeg.
Het gaat van 'sterk verminderd geweten' naar 'eventueel misbruik' naar 'psychopaat' :roll:

Maar goed, over de jongen is genoeg gezegd. Ik vind het sneu dat een agent de keuze heeft moeten maken om te schieten, dat zal niet voor niks geweest zijn, en hoop van harte dat deze persoon dit een plek kan geven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:07

Polar schreef:
DuoPenotti schreef:
Bij in een been schieten kan een dader ook nog schieten.
Maar daarnaast vraag ik me af hoe goed men kan mikken in zo'n situatie?
En waarom meerdere keren geschoten, geen idee, agent zal dat toch noodzakelijk hebben gevonden.
Als je in zo'n situatie niet goed kunt mikken, moet je i.m.o absoluut niet als agent met een vuurwapen rond gaan lopen. :o

Kijk, dit is weer een mening/opmerking waarvan ik denk: die heeft geen flauw idee waar ze over praat.

Saga

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:19

Joh, lees even bij, dan zie je hoe ik het bedoel. ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:25

Brainless schreef:
@roodvos
Kun je wel vinden, maar zo werkt het niet.
Voor sommige kinderen zou het juist beter zijn als ouders niet primaire rechten hadden.

Eens, in sommige gevallen zou het beter zijn als mens(en) geen kinderen kregen.

Maar het gaat hier niet over deze "sommige kinderen". Maar over deze jongen.
De informatie is summier, maar ik lees niet dat moeder uit het ouderlijk gezag gezet was. Moeder ging wel bewust terug met achterlating van haar oudste kinderen.
En daar heb ik een -niet zo positieve- mening over.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:32

Tja, ik ben echt heel simpel hierin.... alles kan een excuus zijn : thuissituatie, school, achtergrond etc etc.. Feit blijft: menig kind komt uit een verkeerde achtergond / jeugd/gezin..... en die blijven wél normaal.

Jeugd van 15 van nu is heel anders dan jeugd van 15 van 30 jaar geleden......wereld is verandert...
jeugd van 15 van nu weet héél goed wat ze doen, wat ze verkeerd doen dus ik denk gewoon wat al eerder is gezegd, : werken met je luie donder en sparen voor die fiets!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:33

Polar schreef:
Joh, lees even bij, dan zie je hoe ik het bedoel. ;)

Joh, schrijf het dan zodanig dat er geen misverstand ontstaat :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:40

Welke moeder? Dat jong zat in een pleeg gezin.

Hier op de weg woont ook zo een ,lieverdje, 16 jaar
Constant gedonder daar. Fatbikjes, scooters, ruzies, dealen,overlast...
Allemaal zwarte capuchonnetjes.
En ja hoor, op een donderdag avond begin dit jaar een schiet partij!!
We zaten op de bank tv te kijken rond 20 uur. Een uur lang cirkelde de politie heli hier boven met zoeklicht aan!
Op onze camera beelden hoorden je het schieten even daarvoor vanuit een auto die hard langs kwam.
2 dagen is er onderzoek geweest en kwam recherge ook hier aan de deur voor de beelden.
Dat zijn dus jochies van 15..16..18 jaar. Tuich uit alle lagen want zn moeder is notabene DA

Ik heb er geen medelijde mee dat de politie er eens 1 kapot schiet! Die moeten veel harder op treden! Geen pardon

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:46

Polar schreef:
Ik vind het een hele lastige kwestie.
Blijkbaar is de jongen neergeschoten terwijl hij wegvluchtte en bij het eerste schot al in elkaar gezakt, waarom dan nog meerdere keren schieten?
Waarom niet in het been schieten, zodat er kans is op overleven?
Maar ik zie dat ik hier één van de weinige in ben...

Ik vind absoluut dat de problemen die spelen aangepakt moeten worden en ook dat er veel meer geld naar gezondheidszorg moet gaan.

We moeten natuurlijk nog de uitkomsten van het onderzoek afwachten.
Maar de politie - die in een split second een besluit moet nemen - kan de afweging hebben gemaakt de persoon die ze ook vanwege zn lengte wellicht als volwassene zagen uit te schakelen omdat hij richting de McDonalds (vol met families met kinderen) vluchtte. In de media staat vlakbij de McDonalds maar aan de foto's te zien is het nagenoeg op het terras gebeurd. Dan is zo'n afweging wel voorstelbaar.

Dat de biologische moeder nu aangifte doet. Tja.
Daar kan ze verschillende redenen voor hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 11:53

Waar staat DA voor?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:54

https://www.nu.nl/binnenland/6370268/om ... raakt.html

Citaat:
De vijftienjarige jongen die zondag werd doodgeschoten door de politie na een beroving in Capelle aan den IJssel werd niet in zijn rug geschoten. Dat meldt het OM nadat de advocaat van de moeder van de jongen dat woensdagavond had beweerd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:01

Vast een hoop aannames van mijn kant maar:
Ik kan mij niet voorstellen dat een agent graag iemand doodschiet. Volgens mij gaan de meeste mensen bij de politie om de samenleving te helpen door te handhaven.
De jongen had eerder met een gewelddadige overval gepleegd met dat wapen samen met nog een aantal leeftijdsgenoten. Over het slachtoffer daarvan horen we erg weinig. Hopelijk gaat het daar goed mee.
De jongen is gevlucht van het plaats delict met het wapen en bij de McDonalds is geprobeerd hem aan te houden. Het was daar dus druk en hij werkte blijkbaar niet mee. Wilde niet het wapen neergooien.
Wat moet je dan doen om te zorgen dat hij niet nog meer geweld kan plegen? Want hij heeft eerder al laten zien dat hij geweld niet schuwt.

Zoals bij elk schietincident bij de politie wordt er door de Rijksrecherche onderzoek gedaan. Maar de moeder die niet in Nederland verblijft en dus niet zelf haar kind opvoedde (om wat voor reden dan ook) schakelt een bekende advocaat is die meteen de publiciteit opzoekt om te melden dat moeder aangifte doet.
Ik moet bekennen dat ik bij deze advocaat over het algemeen altijd een onaangenaam gevoel krijg en de neiging heb om te gaan zappen.

Exitium schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6370268/om ... raakt.html

Citaat:
De vijftienjarige jongen die zondag werd doodgeschoten door de politie na een beroving in Capelle aan den IJssel werd niet in zijn rug geschoten. Dat meldt het OM nadat de advocaat van de moeder van de jongen dat woensdagavond had beweerd.

Als dat werkelijk het geval is dan zouden moeder en/of advocaat m.i. ook een aanklacht wegens laster aan hun broek mogen krijgen.
E.e.a. zorgt al voor een verhitte discussies en dit is een flinke lont in het kruidvat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:03

In nieuwsberichten wordt met verkleinwoordjes gesproken: Jongetje.
Het was geen jongetje maar een knoest van een puber.
Ik ben van mening dat hij zelf de verkeerde keuzes heeft gemaakt en dit is jammer voor hem het gevolg.

Al was ik getuige van het incident ging ik mezelf niet bij moeder melden.
Verdrietig voor de moeder maar het kind woonde allang niet bij haar en dat is niet voor niks.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:06

Dat verkleinwoordje werd door de advocaat in kwestie gebruikt. Vermoed om de boel af te zwakken.
Pubers van 15 jaar zijn geen jongetjes meer en willen ook niet graag zo worden beschreven.

Lekker tegenstrijdig: groep van 4 15-jarigen die een gewelddadige roofoverval plegen mét vuurwapen omschrijven als jongetjes....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:15

Dit was behoorlijk dichtbij... Familie woont een halve straat verder... Die beroving was niet min...

Dus ja... Niet luisteren= consequenties dragen..
Nouja die hoeft ie niet meer te dragen.

Ben blij dat er gehandeld is...wat een achterlijke idiot. Stelletje kansparels van de samenleving.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:16

Tja. Ik hoop de laatste dagen eigenlijk alleen maar dat de agent en het slachtoffer van de gewelddadige beroving oké zijn. :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:16

nevica schreef:
Tja. Ik hoop de laatste dagen eigenlijk alleen maar dat de agent en het slachtoffer van de gewelddadige beroving oké zijn. :(:)

Nou dit dus....

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:26

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:26

fiets around and find out.

Ik kan alleen maar medelijden hebben met de politieagent(en) in kwestie en de jongen waarvan de fatbike werd gejat.
Ieder minderjarig persoon die zulke fratsen uithaalt altijd de hand boven het hoofd houden, "want ze zijn nog maar 15", is wat er eng is aan deze maatschappij. Hoe haal je het in je hoofd om dit goed te praten? Echt bizar.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:28

Moeder wilde vanwege heimwee terug en heeft haar kinderen hier gelaten. Dat is daar ook vrij normaal. Ik weet er van meer die van de ABC eilanden komen, met kinderen, en vervolgens terug gaan vanwege heimwee en kids hier laten voor een betere toekomst.
Alleen ze schuiven de opvoeding af op een ander en gaan verder met hun leven daar.
Hoe kan ze dan aangifte gaan doen, ze heeft haar recht verspeelt doen ze besloot terug te gaan en alleen aan haarzelf te denken. En nu, imo, probeert ze er een slaatje en schadevergoeding uit te slaan, want de Makamba’s hebben daar geld zat en zij in Curacao niet.
Ik hoop dat het slachtoffer van de overal en de agent goede hulp en steun krijgen.
En er worden hier harde woorden gezegd en ben het met die woorden eens. Al dat gepamper van tegenwoordig, krijg er een puntmuts van, als je realistisch bent en daardoor misschien wat harder, ben je slecht en een verkeerd persoon..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:33

Captain schreef:
Polar schreef:
Als je in zo'n situatie niet goed kunt mikken, moet je i.m.o absoluut niet als agent met een vuurwapen rond gaan lopen. :o

Mikken op de benen en per ongeluk misschien iemand anders raken die er achter loopt? Ja goed idee!

Heb wel eens een interview beluisterd, en nee, dat in de benen schieten verhaaltje, dat ze dat geleerd wordt, vergeet het maar. Want benen zijn erg moeilijk te raken, (je kunt trouwens al doodgaan door een schot in de dijbeenslagader...) en onderbenen raak je al helemaal niet, zeker niet in beweging. Nee, er wordt getraind op de romp, meeste kans om te raken, en degene die het schot krijgt, zal hoe dan ook de lust ontgaan om terug te schieten. En ja, dan kunnen er ook vitale organen geraakt worden en is het einde verhaal, zoals in dit geval.

Ik hoop dat het goed gaat met de agent en het slachtoffer van de gewelddadige beroving, want die vergeten dat nooit meer. Die agent zal het niet makkelijk hebben, maar wat kon hij anders?

Hopelijk schrikt het andere jongens af om ook gewapende overvallen te plegen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:35

prugelpiet schreef:
fiets around and find out.

Ik kan alleen maar medelijden hebben met de politieagent(en) in kwestie en de jongen waarvan de fatbike werd gejat.
Ieder minderjarig persoon die zulke fratsen uithaalt altijd de hand boven het hoofd houden, "want ze zijn nog maar 15", is wat er eng is aan deze maatschappij. Hoe haal je het in je hoofd om dit goed te praten? Echt bizar.
Je hoeft iets niet goed te praten om iets van empathie te hebben voor de jongen die is neergeschoten.
Om te denken; was er maar eerder/betere hulp en begeleiding geweest voor hem, zodat het nooit zover was gekomen.
En natuurlijk is het naïef om te denken dat je met vroegtijdige, goede hulp en begeleiding al dit soort gebeurtenissen kunt voorkomen, maar wel een deel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:35

De agent heeft gewoon goed gehandeld, als de moeder deze uitkomst niet gewild zou hebben dan had ze misschien haar kind moeten opvoeden of eerder aan de bel moeten trekken?

Het is heel sneu dat het zo gelopen is voor deze jongen maar ik hoop wel dat het een goede waarschuwing is voor andere jongeren die wapens bezitten. (wat eigenlijk al van de zotte is)