Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:47

MarlindeRooz schreef:
BarbaLala schreef:
Verdeel en heers, angst zaaien.
Follow the money ;)

Bronnen? Waar haal jij dan je nieuwe vandaan?

Je snapt dat je niemand overtuigt met dit soort teksten??

Kijk naar haar onderschrift, dan herken je het ;)

MarlindeRooz

Re: Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:49

Ja dat heb ik gezien maar dan vind ik alsnog dat iemand een kans moet krijgen zijn of haar standpunten te onderbouwen.

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:02

pien_2010 schreef:
BarbaLala schreef:
Misschien goed om je eens te verdiepen in wat de MSM eigenlijk is en wat ze doen.
Dan druk je de TV niet meer aan en sla je de krant niet meer open ;)

:? Wat en tegen wie wil je iets zeggen. Ik begrijp het niet je post en je post er na als antwoord op MarlindeRooz begrijp ik ook niet. Ik ken MSM niet, dus leg het maar uit.

MSM is mainstreammedia, de grote nieuwsbronnen. De term wordt vaak aangehaald door complotdenkers

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:06

MarlindeRooz schreef:
Ja dat heb ik gezien maar dan vind ik alsnog dat iemand een kans moet krijgen zijn of haar standpunten te onderbouwen.

Ik heb inmiddels, sinds Corona, wel geleerd dat je daar niet mee kunt discussieren.
Die zitten zo in een bubble.
De geloven geen serieuze journalistiek, geen wetenschap, zij geloven alleen in figuren als Baudet, Haga, Engel en nu weer Jan Huzen enz... die er een mooi verdienmodel van hebben gemaakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:52

Nico12 schreef:
Wat de Russen doen of dat testen/ provoceren of wat dan ook is zie ik als onbelangrijk. Zolang er geen slachtoffers vallen zie ik het fantastisch. Immers de geleerden kunnen behalve vergaderingen hopelijk op het idee komen hoe kun je adequate verdediging opbouwen en als de nood aan de man komt misschien aanvallen. Ook tegen terreur groepen kun je je beter verdedigen. Wat mij stoort is dat er teveel aandacht in het nieuws wordt gepubliceerd over "provocatie" en daardoor de binnenlandse problemen minder aan bod komen. Mede daarom heb ik nieuws ook vervangen door propaganda.

Het is wapengekletter Nico. En dat wapengekletter is -tot nu toe met veel beloften van we doen niks - altijd vooraf gegaan aan daadwerkelijke agressie. Ook in het geval van Oekraine.
Ik las dat Trump heeft besloten Polen en de Baltische straten te beschermen bij een aanval door Rusland, ook al zei Hegseth eerst wat anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 22:20

Dit topic over Drones in Polen is inmiddels van September. In de tussentijd is er heel wat gebeurd met vorige week die sabotage van die spoorlijn in Polen wat tot zeer gevaarlijke situaties heeft geleid.

En dan overal in Europa verschijnen er drones in de buurt van luchthavens. Vanavond is het raak in Eindhoven.

https://nos.nl/artikel/2591558-luchtver ... oor-drones

Nu ruim 2 maanden verder is de dreiging alleen maar erger geworden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 07:38

Het meest verdrietige is imo dat Europa er geen antwoord op heeft en die dingen niet uit de lucht kan schieten.
Dat voelt voor mij pas echt onveilig.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:03

pien_2010 schreef:
Het meest verdrietige is imo dat Europa er geen antwoord op heeft en die dingen niet uit de lucht kan schieten.
Dat voelt voor mij pas echt onveilig.

Nou dit. En het verbaast me enorm. Ik was er echt van overtuigd dat we beter beveiligd waren dan dit ..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:23

Verwonderde mij ook in eerste instantie maar een tijdje geleden las ik de uitleg. Die ben ik inmiddels weer even vergeten maar die maakte het iets minder raar, hoewel nog steeds zorgwekkend dat er niet ingegrepen kan worden.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:26

Het schijnt heel lastig te zijn om een drone uit de lucht te schieten d.m.v kogels.

Ik vind het ook allemaal heel apart hoe dit gaat nu.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:28

Wat ik zelf ook wel een beetje dom vind is dat de politie bijv ook drones wil gaan inzetten om te zien of mensen een telefoon hanteren achter het stuur in de auto.
Als burger die het nieuws volgt en leest over die rottige drones en het gevaar ervan schrik je je toch de rambam als je ineens drones boven de snelweg ziet?
Hoe moeten wij nou weten wanneer het veilige drones zijn en wanneer niet?

Ik vind de brutaliteit van (naar alle waarschijnlijkheid) Ru ook zorgelijk. Ook die schepen boven de kabels in de zee. Schaamteloos.
En met van die afgekeurde barrels van vrachtschepen olie vervoeren. Met nu al milieurampen tot gevolg.
Laatst is er zelfs met een laser op een vliegtuig gericht.

De beer is los en schijnbaar kan nog niemand m vangen..

Mysa een stukje van die uitleg is oa terug te vinden in podcasts als je robin radar intypt. De luchtverkeersdienst ziet ze niet want onder hun radar, de radar die gebruikt wordt voor vogeldetectie is nu onze hoop.
De drones schijnen zonder licht te vliegen tot ze op lokatie zijn. Alsof ze expres even willen laten zien van joehoe, kiekeboe. Je krijgt me toch niet.
En wat hebben de Ru nog te verliezen ook eigenlijk.. volgens mij niks.. -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:53

Oh ja, dank. Maar dat betekent wel dat vooral kleine drones (spionage) onder de radar blijven maar grotere drones, die eventueel explosieven vervoeren, wel onderschept kunnen worden? Al zal dat waarschijnlijk ook lastig zijn.
Denk dat we even wat mensen naar Oekraïne moeten sturen voor een training.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:46

mysa schreef:
Verwonderde mij ook in eerste instantie maar een tijdje geleden las ik de uitleg. Die ben ik inmiddels weer even vergeten maar die maakte het iets minder raar, hoewel nog steeds zorgwekkend dat er niet ingegrepen kan worden.

En dat boven een gebied als Volkel, waar volgens "best bewaard geheim" _O- kernwapens liggen.
Er zijn al vanaf 2022 drones op het slagveld en het verbazend dat NL weer achterovergeleund heeft gezeten.
Drones kun je - denk ik - het beste uit de lucht halen met drones, dus er moet meer detectie en drone piloten opgeleid.

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:48

Wij hebben ze gisterenavond zien vliegen! Wij wonen ongeveer 65 kilometer noordelijker van Eindhoven. Rond 23 uur gingen wij naar bed en ik keek door het dakraam naar de lucht/sterrenhemel. Ineens zie ik meerdere witte lampjes naast en achter elkaar in een colonne voorbij schieten. Dus ik riep tegen mijn man: “ik zie die drones!” Ik realiseerde mij dat het erg idioot klonk omdat ik het precies zie op het moment dat ik onder het dakraam sta en ging ervan uit dat hij mij niet serieus nam, hij reageerde namelijk niet. Maar nog geen 30 seconden later schiet er weer een zwerm voorbij, die hij ook zag. Ik heb vervolgens het dakraam open gedaan en ben er uit gaan hangen om te kijken. Niks meer te zien natuurlijk. Ze gingen richting het noorden. Er hing nog wel een helikopter of iets in de lucht met duidelijke rode knipperende lampjes zoals een vliegtuig. Maar het gekke is dat we het geluid van de helikopter niet hoorden.
Mijn man is er ook van overtuigd dat het die drones waren. Het was zeker niet het ISS station, dat ziet er anders uit. Het gingen razend snel, ik snap dat deze dingen niet zo makkelijk gefilmd kunnen worden. Wij hebben 2 groepjes voorbij zien vliegen van ongeveer 7 stuks. Je kunt ze niet tellen, zo snel gaat het. Het kan ook dezelfde groep zijn die heen en weer vloog. Dit moet echt professioneel spul zijn en geen huis tuin en keuken drone.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:48

Het is niet alleen in Nederland, ook in o.a Zweden, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, België, Spanje, etc.
Het is toch apart dat er nog niet bekend is wie erachter zit(ten)?

Wat bijzonder dat je die drones gezien hebt.
En inderdaad, geen enkele amateur met een beetje verstand offert z'n drone op voor zoiets en riskeert de straf die je ervoor krijgt.
Laatst bijgewerkt door Saga op 23-11-25 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:49

Ben ik de enige die het allemaal maar overtrokken vind?
We hebben al jaren te maken met een stijgend aantal drone incidenten rond vliegvelden. Wie zegt dat dit de Russen zijn? Welk bewijs is daar precies voor? En hoe moeten ze dat doen? Denk niet dat die drone vanuit Moskou helemaal naar west Europa vliegt. Of laat een Russische agent deze in de struikjes op vlakbij het vliegveld? Als het al Russische drones zijn lijkt het me meer om angst te zaaien, maar we weten de reden niet eens. En anders: stuur lekker irritante drones terug naar Rusland. Waarom doen we alsof we zulke enorme slachtoffers zijn?

Vijf vragen over de grote gevaren van drones bij luchthavens | VRT NWS: nieuws https://share.google/iRbwqROO4kHhIRPdF
15 incidenten tussen drones en vliegtuigen: stijging van 50 procent in een jaar | Binnenland | HLN.be https://share.google/bYtqynXAFbAVTSkPb
Gemelde dronevoorvallen | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) https://share.google/4t2CqFCTXQmLMNQ2V

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:35

Raineri schreef:
We hebben al jaren te maken met een stijgend aantal drone incidenten rond vliegvelden. Wie zegt dat dit de Russen zijn? Welk bewijs is daar precies voor? En hoe moeten ze dat doen? Denk niet dat die drone vanuit Moskou helemaal naar west Europa vliegt. Of laat een Russische agent deze in de struikjes op vlakbij het vliegveld? Als het al Russische drones zijn lijkt het me meer om angst te zaaien, maar we weten de reden niet eens. En anders: stuur lekker irritante drones terug naar Rusland. Waarom doen we alsof we zulke enorme slachtoffers zijn?

Omdat het gelijk oploopt met het beeld dat in heel Europa te zien is, niet alleen bij vliegvelden maar ook bij andere militair gevoelige plaatsen is het aannemelijk dat de Russen hierachter zitten, met welk motief ook. Want met het zaaien van angst en chaos in de EU is Rusland zeker gebaat.
De drones kunnen vanaf elke locatie zijn opgestegen (ja ook in NL zijn er mensen die voor geld alles doen) of van een schip. Pas als er een drone is neergehaald kun je beter zien wat de bedoeling ervan was (bv wat voor gegevens het aan het verzamelen was) en hopelijk waar het vandaan komt (al zijn ze bijna allemaal made in China). Maar daar zijn we nog niet in geslaagd.
Ik denk dat het wel goed is dat men hier serieus mee omgaat omdat het ook een serieus risico kan zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:15

Raineri schreef:

Vijf vragen over de grote gevaren van drones bij luchthavens | VRT NWS: nieuws https://share.google/iRbwqROO4kHhIRPdF
15 incidenten tussen drones en vliegtuigen: stijging van 50 procent in een jaar | Binnenland | HLN.be https://share.google/bYtqynXAFbAVTSkPb
Gemelde dronevoorvallen | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) https://share.google/4t2CqFCTXQmLMNQ2V

Democratisering van geweld worden de huidige dronecapaciteiten ook wel genoemd. Die dingen zijn goedkoop en kunnen veel, incl. gezichtsherkenning + genoeg explosief om de herkende op te blazen. Het is niet enkel mensen van elders laten rondkijken hoe een land beveiliging regelt of wat er aan middelen beschikbaar zijn. Er zijn ook zat active opties om die middelen en mensen te beschadigen (al dan niet permanent). Rusland heeft ons (het westen) de oorlog verklaard, alleen is het erg lastig om een goed beschermend antwoord te hebben op dit soort aanvallen. De burgers hier snappen de ernst niet en onze afweer is er ook (nog) niet op ingericht. De middelen die defensie heeft zijn ten eerst nog steeds gericht op geleerde van laatste oorlog (WOII, dus tanks en vliegtuigen met bommen). Dit kleine potentieel zeer destructieve spul is nieuw en dat schakelen kost tijd en het om de oren slaan van de defensie-industrie, want die maakt er duur, nutteloos spul van, beter dat we van oekraine leren ipv zelf het wiel uitvinden. Gaat hoop tijd en geld schelen, drones zijn goedkoop, maar je hebt er wel heel veel van nodig. Het is meer een verbruiksvoorwerp net als munitie, niet het gereedschap dat het verbruikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:19

de russen zijn al jaren aan het provoceren. Al ver voor de oorlog met oekraine kwamen ze her en der en ook bij ons wel eens ,per ongeluk, in ons vliegruim met straaljagers. of op het water..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:23

Ja, en ook omdat wij daar niks aan doen anders dan meevliegen. Turkije deden ze dat 1x bij acties boven Syrie, die is neergeschoten en sinds dien weten ze precies waar die grens loopt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:35

monica73 schreef:
Wij hebben ze gisterenavond zien vliegen! Wij wonen ongeveer 65 kilometer noordelijker van Eindhoven. Rond 23 uur gingen wij naar bed en ik keek door het dakraam naar de lucht/sterrenhemel. Ineens zie ik meerdere witte lampjes naast en achter elkaar in een colonne voorbij schieten. Dus ik riep tegen mijn man: “ik zie die drones!” Ik realiseerde mij dat het erg idioot klonk omdat ik het precies zie op het moment dat ik onder het dakraam sta en ging ervan uit dat hij mij niet serieus nam, hij reageerde namelijk niet. Maar nog geen 30 seconden later schiet er weer een zwerm voorbij, die hij ook zag. Ik heb vervolgens het dakraam open gedaan en ben er uit gaan hangen om te kijken. Niks meer te zien natuurlijk. Ze gingen richting het noorden. Er hing nog wel een helikopter of iets in de lucht met duidelijke rode knipperende lampjes zoals een vliegtuig. Maar het gekke is dat we het geluid van de helikopter niet hoorden.
Mijn man is er ook van overtuigd dat het die drones waren. Het was zeker niet het ISS station, dat ziet er anders uit. Het gingen razend snel, ik snap dat deze dingen niet zo makkelijk gefilmd kunnen worden. Wij hebben 2 groepjes voorbij zien vliegen van ongeveer 7 stuks. Je kunt ze niet tellen, zo snel gaat het. Het kan ook dezelfde groep zijn die heen en weer vloog. Dit moet echt professioneel spul zijn en geen huis tuin en keuken drone.

Dus je woont 65km vanaf Eindhoven, deze lichtjes in de lucht vlogen van Eindhoven vandaan richting het noorden met een hoge snelheid, zo hoog dat ze niet te tellen zijn.

Ik vermoed dat je gewoon een rijtje starlink satellieten hebt gezien.

Heel veel drone meldingen boven luchthavens blijken telkens toch wat anders te zijn.

Vorige week in België, drones boven een luchthaven. Blijkt een politieheli te zijn geweest en een vrachtvliegtuig.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:40

Zo snel dat ze niet te tellen zijn.
Ik moest namelijk in eerste instantie ook aan starlink denken, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je die voor een drone aan ziet.
Tot die opmerking.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:16

Er verschijnen nu wel filmpjes van mensen die de drones gefilmd hebben.

De starlink zou je na kunnen checken via een website. Maar ik kreeg een beetje error van de data en tijden die door elkaar stonden.

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:28

Ze vlogen helemaal niet zo hoog als een satelliet. Ook niet in het welbekende treintje. Ze vlogen snel, maar niet snel genoeg dat het 1 lichtvlaag was. Het waren lichtbolletjes als sterrenlicht, maar dan echt niet hoog. Het was de hoogte van een heli of een klein vliegtuigje. Zeker niet de hoogte van 2, 5 of 10 km, want ik zag ook vliegtuigen veel hoger overvliegen (wij wonen onder een drukke vliegroute). Vanmorgen dacht ik nog: kunnen die dingen eigenlijk wel op grote afstand bestuurd worden? Ik dacht altijd dat er een busje zou staan ergens op 10 km van een vliegveld met een paar gekkies erin, maar die dingen blijken zelfs op 100 km afstand bestuurd te kunnen worden. Ik heb inmiddels een filmpje kunnen vinden van iemand die het wel heeft kunnen vastleggen op de luchthaven. Dit is welliswaar 1 drone, maar het ziet er hetzelfde uit als wat wij gisterenavond gezien hebben in een groter aantal.
Laatst bijgewerkt door monica73 op 23-11-25 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:29

Babootje schreef:
Raineri schreef:

Omdat het gelijk oploopt met het beeld dat in heel Europa te zien is, niet alleen bij vliegvelden maar ook bij andere militair gevoelige plaatsen is het aannemelijk dat de Russen hierachter zitten, met welk motief ook. Want met het zaaien van angst en chaos in de EU is Rusland zeker gebaat.
De drones kunnen vanaf elke locatie zijn opgestegen (ja ook in NL zijn er mensen die voor geld alles doen) of van een schip. Pas als er een drone is neergehaald kun je beter zien wat de bedoeling ervan was (bv wat voor gegevens het aan het verzamelen was) en hopelijk waar het vandaan komt (al zijn ze bijna allemaal made in China). Maar daar zijn we nog niet in geslaagd.
Ik denk dat het wel goed is dat men hier serieus mee omgaat omdat het ook een serieus risico kan zijn.

Dank voor je uitleg!
Als we ze neerhalen zal er inderdaad niet groetjes van Putin opstaan. Maar we weten het niet, en dat is mijn punt. Er is direct een soort paniek dat het wel Rusland zal zijn.
Als het Rusland is, weten we de motivatie niet. Ik denk dat we de neiging hebben Rusland enorm veel toe te dichten zonder enige grond van bewijslast.
Rusland had noordkorea nodig om de klus in Oekraïne te klaren. Als een oorlog volgt, zal het eerder een hybride oorlog zijn. Ik heb niets met paniekvoetbal, want in paniek mis je nuances die belangrijk zijn om adequaat te reageren.

Pest Rusland lekker terug, alsof wij zo heilig zijn en onderworpen worden aan het oh zo grote Russische rijk.

Wat ik vele malen erger vind is het feit dat Europa niet betrokken is bij de gesprekken tussen Rusland en Amerika. Wij hebben absoluut geen baat bij de demilitarisatie van Oekraïne bijvoorbeeld. Sterker nog, denk dat dat enorm nadelig is.