Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:46

Ik kan het wel volgen. Waar we nu wonen hebben we in 2011 gekocht. De laatste 14 jaar hebben we de wind aardig meegehad. Maar vandaag de dag zouden we dit huis niet meer kunnen kopen ondanks dat wij er toch financieel op vooruit gegaan zijn.

En het heeft geen zin om bij de pakken neer te zitten, dat heeft nog nooit wat opgelost. Maar je mag er best even van balen dat het voor starters (jong-volwassenen) op dit moment gewoon even niet zo gunstig is.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:46

Mavantos dat dit te maken heeft het met het studiefinancieringsstelsel is mij bekend en vervolgens gaat het hele stuk over pech. Letterlijk heb je gelijk, figuurlijk gaat het over het sentiment dat haar post uitstraalt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:48

Er is ook niets mis met huren hè. De huizenmarkt is er niet op ingericht dat iedereen een huis kan kopen en dat zal voorlopig ook zo blijven. Als dat voor nu of voor jou niet haalbaar is, is dat niet gek of uitzonderlijk…

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:48

Nee de pech generatie is gedefinieerd als de generatie die geen stufi kreeg. Dat staat echt lol van wat jij of wie dan ook vindt.

Daarnaast is een huurappartementje in je eentje al enorm lastig. Of je moet 10 jaar ingeschreven staan, maar je verdient al snel ook teveel voor sociale huur en dan mag je 4x de kale huur verdienen voor de vrij sector. Dat is een top salaris.
Dus zeggen dat je gewoon eerst even wat moet huren... Erg simpel gedacht.

Ik verhuur zelf mijn appartement nog in Nederland, in de vrije sector. Binnen een week ruim 100 inschrijvingen waar ik vrij uit mocht selecteren. Mensen die ver boven modaal verdienen om een appartementje van 50m2 te huren

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:53

Ik snap de " ik was zieliger dus stel je niet aan" reacties van anderen bokkers niet zo := .
Open gerust een eigen topic.

De ts opende dit topic opzoek naar andere die dit ook hadden, opzoek naar tips en advies om het leven leuker en makkelijker te maken. Maar op de een of andere manier vinden sommige mensen dat een uitnodiging om te zeggen dat ze zich niet aan moet stellen en moet waarderen wat ze heeft? Mag ze niet vragen om ideeën hoe t anders kan?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:55

Renee schreef:
Ik snap niet helemaal waarom TS overtuigd moet worden dat de huidige generatie-situatie er eentje is die altijd zo is geweest. Sowieso vraagt ze naar ervaringen van anderen in dezelfde situatie.

)

Omdat “pechgeneraties” er altijd al zijn geweest? En juist de oudere “pechgeneraties” zeggen gewoon blijven ademen, je plan trekken en er voor gaan..Uiteindelijk komt alles goed. Iedere generatie heeft zn uitdaging. Jaren 50tig en 80tig hadden ook sterke woning tekorten. Studeren jaren in 60, 70, 80 tig betekende ook dikke vette leningen aangaan. Dat was heel normaal. Wij noemde ons geen pech generatie. De generatie van de studie financiering was een “geluks generatie” . Kwestie van perspectief…

Het leven heeft zn uitdagingen, je krijgt niets kado. Als 30 tiger een mooi koophuis hebben, prachtig ingericht, auto voor de deur en paard op stal is een groot geluk. Maar het is gewoon niet de norm. Het is geluk. Streven mag men altijd maar wees realistisch anders voel je je idd een pechvogel.

Houd vol TS , ga ervoor , wees positief maar heb vooral geduld. Het leven is niet zo maakbaar als vaak wordt gedacht. Maak lange termijn plannen voor wat je echt belangrijk vindt. Deze oude taart is ook begonnen op een piepklein appartementje, matras op de grond, onder betaalde baantjes, gevlogen vriendjes en veel pech. Maar na tientallen jaren wel daar waar ik wil zijn. Mooi huis, paarden aan huis en het ontbreekt me aan niets.

Stap uit het idee van pech generatie! Het is verzonnen term, niets meer, niets minder. Leef je leven zonder dat idee…succes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:56

Omdat relativeren heel goed kan helpen bij de gedachte wat heb ik toch een enorme pech.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:03

Maar ik lees niet dat de ts echt meer moet relativeren, ze zegt oprecht geen bijzondere dingen. Het klinkt bijna alsof mensen jaloers zijn? Is goed voor jezelf, je leven en je toekomst willen zorgen en bewuste keuzes maken een gebrek aan relativering?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:04

Dat is een zeer rare manier van lezen imo..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:07

Sintara schreef:
Dus zeggen dat je gewoon eerst even wat moet huren... Erg simpel gedacht.

TS heeft al een huurwoning :) !

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:08

smurffie schreef:
Maar ik lees niet dat de ts echt meer moet relativeren, ze zegt oprecht geen bijzondere dingen. Het klinkt bijna alsof mensen jaloers zijn? Is goed voor jezelf, je leven en je toekomst willen zorgen en bewuste keuzes maken een gebrek aan relativering?

Ze zegt wel bijzondere dingen. Op je 25ste een huis kopen is niet normaal. Een master doen en daarnaast flink moeten werken is heel normaal. Een baan als adviseur met haar werkervaring is niet normaal.

Het bevestigd wel de problematiek van deze generatie op de werkvloer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:15

Benzz schreef:
smurffie schreef:

Ze zegt wel bijzondere dingen. Op je 25ste een huis kopen is niet normaal. Een master doen en daarnaast flink moeten werken is heel normaal. Een baan als adviseur met haar werkervaring is niet normaal.

Het bevestigd wel de problematiek van deze generatie op de werkvloer.

Nee? De meeste van mijn hbo opgeleiden vrienden hebben met 25 een huis gekocht. Wij zijn net voor deze generatie (nu 30-35).
Mijn master is volledig door mijn werkgever betaald en kreeg ik ook ( betaalde) uren voor, zoals meer zorg gerelateerde opleidingen.

Ze zegt dat ze uiteindelijk zo iets zou willen, niet dat ze verwacht dat nu te kunnen? Sterker nog, ze zou onderzoek willen doen en dat daar een adviserende rol uit komt. Ook heel normaal?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:20

Ik lees ook niemand die zegt dat diegene het zwaarder etc had. De voorbeelden die ik aanhaal zijn iig puur ter relativering bedoeld. En idd het grootste probleem zit hem er tegenwoordig in dat veel mensen alles willen. Daarmee doel ik niet specifiek op ts. Maar ik zie het wel om me heen. Ze willen al jong die goede baan, dat koophuis, mooie auto voor de deur. Niks mis met dromen en ambities begrijp me niet verkeerd. Maar om dat te krijgen moet je hard willen werken ( nogmaals, ik bedoel niet dat ts dat niet wil doen) het is geen recht. Ik zou ook wel een ander huis willen. De waarheid is echter dat we dit met 2 goede banen niet kunnen betalen in deze regio, tenzij de paarden weg gaan. Het leven bestaat vaak uit keuzes maken en vooral ook blij zijn met wat je wel hebt. Van daaruit kun je doelen stellen, en voor jezelf bedenken waar je over x jaar wil staan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:29

Ik bedoelde mijn post ook echt niet als klaagzang. Ik denk dat het juist goed is om te lezen en je te realiseren dat je het zo slecht nog niet hebt. Niet omdat je niet ontevreden mag zijn. Je mag altijd streven naar meer/beter en dat zou ik ook iedereen aanraden, maar het is ook wel goed om eens bij een ander achter de voordeur te kunnen kijken en je eigen situatie in perspectief te plaatsen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:33

Maar dat is toch juist wat de ts doet? Steven naar meer, doelen zetten voor de toekomst en advies en hulp vragen hoe daar te komen?

Ze schrijft nergens dat ze niet ziet wat ze heeft, ze heeft alleen de ambitie naar meer. Niet ten nadelen van een ander..
Maar toch krijgt ze te horen dat ze met een fulltime job maar gewoon harder ernaast moet werken, of pas van pech mag spreken als ze door ziekte haar toekomstplan niet waar kan maken?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:37

Gitana schreef:
Ik bedoelde mijn post ook echt niet als klaagzang. Ik denk dat het juist goed is om te lezen en je te realiseren dat je het zo slecht nog niet hebt. Niet omdat je niet ontevreden mag zijn. Je mag altijd streven naar meer/beter en dat zou ik ook iedereen aanraden, maar het is ook wel goed om eens bij een ander achter de voordeur te kunnen kijken en je eigen situatie in perspectief te plaatsen.

Inderdaad denk ik dat iedereen hier TS wil laten relativeren. Je hebt een huurhuis én een paard én geen studieschuld. Ik vind dat op je 25e echt behoorlijk luxe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:43

smurffie schreef:
Maar dat is toch juist wat de ts doet? Steven naar meer, doelen zetten voor de toekomst en advies en hulp vragen hoe daar te komen?

Ze schrijft nergens dat ze niet ziet wat ze heeft, ze heeft alleen de ambitie naar meer. Niet ten nadelen van een ander..
Maar toch krijgt ze te horen dat ze met een fulltime job maar gewoon harder ernaast moet werken, of pas van pech mag spreken als ze door ziekte haar toekomstplan niet waar kan maken?

Nu pik je echt 2 of 3 posts uit alle posts.
De meeste posts zeggen dat ze het voor haar leeftijd echt goed voor elkaar heeft en de rest tijd, geduld en gewoon doorwerken en ervaring opdoen is.
Dat ze echt geen uitzondering is die op deze manier het werkende leven in gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:45

Tiggs schreef:
Gitana schreef:

Inderdaad denk ik dat iedereen hier TS wil laten relativeren. Je hebt een huurhuis én een paard én geen studieschuld. Ik vind dat op je 25e echt behoorlijk luxe.

Precies dat :j

Gewoon heel goed voor elkaar.

Kan het beter?
Vast :j

Slechter, bij mensen die net zo hard er voor werken?
Ja dat ook.

Ik zie een nichtje van in de 20. Die het niet lukt een huurhuis te krijgen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:45

Ik hoor ook bij de ‘pech generatie’. Ik ben jaloers op TS. Had ik maar een huurhuis of een goede opleiding. Ik zie mijzelf ook echt niet binnen 5 jaar een huis kopen (ben nu 27). Ik woon in een grote stacaravan bij mijn ouders op het erf :+ Maak ik mij er soms zorgen over? Ja. Ja zeker. Ga ik er bij neer zitten? Nee. Dat werkt niet

Ik werk ook veel. Heb een eigen bedrijf aan huis wat in half 8 begint en half 10 ‘s avonds klaar is (hondenopvang) en nogsteeds haal ik er nog niet een volledig loon uit (buiten vakanties, ben nog startende) en moet ik ‘s nachts ook nog 3 nachten werken. Mijn man werkt ook 40 uren. We komen wel rond, heb 2 paarden, 2 auto’s en 2 honden. Maar het is hard werken ja. Of ik een huis wil/ga kopen weet ik nog niet. Zit wel te denken aan een luxere woonunit. Ze maken die tegenwoordig erg luxe met veel wooncomfort (beter dan een appartement). Mocht ik de veulens goed kunnen verkopen zitten we toch over emigratie te denken. Maar dan moet er eerst wat op de spaar

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 20:51

Oké, even proberen samen te vatten. Met het woord pechgeneratie refereer ik naar mensen die in een periode 2015-2023 hebben gestudeerd en daarbij dus geen recht hadden op een basisbeurs. Daarnaast studievertraging hebben opgelopen wegens de coronapandemie, geen recht hadden op een enkele toeslag omdat ze onder het leenstelsel vielen en daarbij de flinke inflatie. Dit is een daadwerkelijk begrip en verwijst voor mij niet naar het zieliger of zwaarder hebben dan mensen die in een andere periode hebben gestudeerd. Ik begrijp nu dat niet iedereen bekend is met dit begrip.
Ik vind het dan ook erg vreemd dat er in een topic waarin ik benoem waar ik tegenaan loop, vraag hoe leeftijdsgenoten hiermee omgaan, wordt geopperd om na te denken over het verkopen van mijn paard. Ik ga nog liever onder een brug liggen dan dat ik mijn diertjes weg doe.
Ik zit er ontzettend goed bij, zoals ik in de OP uitlicht heb ik mooie diploma’s op zak en geen schuld weten op te bouwen. In de OP staat ook dat ik al ruim 7 jaar een woning huur en al werkend bezig ben om carrière te maken.
Met buiten het net vissen bedoel ik bijvoorbeeld dat ik teveel verdien voor sociale huur maar 60% van mijn maandinkomen kwijt ben aan particuliere huur voor mijn flatje. Ik zou recht hebben op huurtoeslag, maar doordat ik ORT heb en veel overuren maak (en laat uitbetalen) mocht ik alles terugbetalen en bleek ik toch geen recht te hebben op toeslag. Ik kies ervoor om hier toch te blijven wonen, zeker. Ik ben liever meer geld kwijt aan een plekje voor mijzelf dan een kamer van 10m2 te moeten huren met meer geld over. Dat is de afweging die voor mij telt. Ook bij de boodschap van DUO op tegemoetkoming was ik erg blij mee. Dat zou al een jaar aan kosten voor een master dekken. Het doet dan iets met mij als ik weer hoor “nee sorry, geldt niet voor jou”. Zoals ik al eerder benoemde, dat is een gevoel van mij en wil ik graag delen met mensen in een soortgelijke situatie. Maar ik begrijp dat bokt hier niet de plek voor is.
Ik ben ontzettend gelukkig en blij met alles wat ik heb en heb bereikt. Ik realiseer mij ook zeker dat dit niet voor iedereen geldt en ik ontzettend veel geluk heb. Neemt niet weg dat ik ook tegen dingen aanloop. Hier blijf ik absoluut niet in hangen en mijn hele leven draait er niet om, maar ik ben ook niet van mening dat ik dit maar weg moet stoppen omdat anderen het misschien wel slechter hebben.

Ik lees gelukkig op de laatste pagina’s ook hele fijne berichten :o. Oa het benoemen van stapje voor stapje, komt wel, geef het tijd doet mij goed. Dit is namelijk niet iets wat mijn directe omgeving laat zien en doet me soms een beetje denken alsof ik achter loop.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:54

Eline_S_S schreef:
Ik lees gelukkig op de laatste pagina’s ook hele fijne berichten :o. Oa het benoemen van stapje voor stapje, komt wel, geef het tijd doet mij goed. Dit is namelijk niet iets wat mijn directe omgeving laat zien en doet me soms een beetje denken alsof ik achter loop.

Heeft je omgeving bepaalde verwachtingen van je dan? Op wie loop je achter?
Bedenk dat hun verwachtingen of meningen meer over hen zeggen dan over jouw situatie. Je doet het heel goed zo te lezen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:55

Ik ben in 2017 afgestudeerd, maar ik vind mezelf alles behalve een pechgeval. Ik heb altijd hard gewerkt naast mijn studie en heb zo snel mogelijk mijn studieschuld afbetaald. Op mijn 26e kocht ik een eigen huis, in mijn eentje. En dat allemaal met een baan waar mijn passie niet lag. Toen ik eenmaal gesetteld was ben ik gaan zoeken naar een baan die echt bij me paste en ging ik een keer per week een avond naar school, gedurende 3 jaar naast mijn 40-urige baan. Ik ben nu 32 en zit eindelijk op de plek waar ik me fijn voel.

Het enige advies wat ik je mee wil geven, heb geduld en hou je ogen goed open. Probeer een netwerk op te bouwen van mensen die je bewonderd. Het heeft gewoon echt tijd nodig en soms moet je even tegen een kans aanlopen waarna je weer verder kunt.

Verder zou ik het idee van de pechgeneratie lekker loslaten. Je hebt in die periode voornamelijk deeltijd gestudeerd en dan val je sowieso buiten de boord. Het brengt je niks om jezelf te kwellen met vergoedingen die je mogelijk bent misgelopen. Kijk vooruit want aan doorzettingsvermogen ontbreekt het je niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:00

Dieuwke, maar jij valt toch ook niet onder de pechgeneratie? Als je in 2017 klaar was, ben je voor 2015 gestart met je opleiding.
Mijn eerste hbo had ik namelijk ook in 2017 klaar, en dat was net de generatie ervoor.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:02

TS, vooral ook solliciteren naar banen die een bepaald aantal jaar ervaring vragen. Vaak hebben recruiters een bepaald aantal gesprekken nodig, en dan heb je in ieder geval al een stap binnen gezet. Ik zou ook zeker solliciteren naar een richting waar je in verder wil. Ik ben destijds de accountancy ingerold, omdat ik vond dat ik me hierin niet genoeg ontwikkeld had in school. Maar mijn ervaring is wel dat je daardoor in die sector/richting blijft hangen, omdat je daar nu eenmaal ervaring in hebt. De enige reden dat ik een huis heb, is omdat we hier de boel delen, en mijn ouders een deel in hebben gebracht. Maar ik heb die eerste twee jaar in de accountancy echt idioot hard gewerkt, op een plek die me mentaal de grond in heeft geholpen, tegen een salaris wat beneden het marktconform startsalaris lag van de post.

Ik denk dat dat gewoon zo is als starter. Sowieso als twintiger. Tegen de tijd dat je de dertig nadert krijg je pas weer wat meer ademruimte. Ik zou dus gewoon gaan solliciteren, en als je wat meer ervaring op hebt gedaan, wat stabieler bent in je woon-werkbalans en je financiën op orde hebt, eens gaan kijken naar een eventuele vervolgstudie. Vaak worden deze ook nog eens aangeboden en/of bekostigd door de baas. Veel werkplekken weten wel welke studies er naast een baan gevolgd kunnen worden.

Edit: ik lees net dat je al werk hebt, dus solliciteren is niet per se nodig, maar ik laat het staan indien iemand anders er iets aan heeft. Ik herken het kromme idiote gedoe van huren en kopen. Je mag krom liggen voor je huur, die je elke maand netjes op tijd betaald, maar een hypotheek krijg je van de bank niet. Tegen mijn nichtje hebben ze destijds zelfs gezegd dat ze maar een rijke vent aan de haak moest slaan 8)7

Ik snap je frustratie helemaal. Twintiger zijn is ruk. Ik houd altijd maar deze quote van Guillermo del Toro in mijn achterhoofd:
Afbeelding

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:03

Eline_S_S schreef:

1 ding wat ik in de loop der jaren hebt geleerd:

Je ziet nooit echt hoe het bij anderen gaat, ook al denk je van wel. Tenzij jij hun financiën beheert. ;)

Genoeg lijken het top voor elkaar te hebben, koop huis, vakanties, dikke auto, paarden enz.
En op eens klapt alles, blijken er dikke schulden te zijn die niet terug betaald kunnen worden, criminele activiteiten, enz.
Ik heb genoeg Instagram mooie plaatjes kapot zien klappen omdat het toch niet allemaal goud was wat blonk.

Maak je eigen toekomst en wees blij met wat je hebt, geniet van de weg die je aflegt om te komen waar je wezen wilt. Wees trots op wat je reeds bereikt hebt.