Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 16:09

Sunnda schreef:
Prima2Donna schreef:

Ik studeer klimaatverandering, is dat goed genoeg voor jou? Het is behoorlijk helder dat deze MATE van klimaatverandering veroorzaakt wordt door menselijke activiteiten sinds de industriële revolutie. Klimaatverandering an sich niet nee, maar daar kwamen dan ook vaak massa-extincties vandaan. Is dat wat de mens wil?

An sich niet? Maar in deze mate wel..gek verhaal voor iemand die het bestudeert. Klimaatverandering WORDT veroorzaakt door mijn eerder genoemde redenen en de industriele revolutie draagt voornamelijk enorm bij aan het verzieken van het milieu en op veel kleinere schaal beinvloed dit het klimaat.

Vind het vrij duidelijk wat ze zegt en lees geen tegenstrijdigheid. Ze benoemde specifiek de mate van klimaatverandering en maakt onderscheid tussen natuurlijke en antropogene activiteiten. Volledig correct naar mijn idee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:02

8nnemiek schreef:
Maar je kan er vanuit gaan dat, als letterlijk alle onderzoeken in dezelfde richting wijzen, en bewijzen dat klimaatverandering door de mens komt, dat dat ook waar is.
Plaats gerust een wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel bewijst. Ik ben benieuwd. En dan bedoel ik ook echt een onderzoek, niet een samenvatting van een complot website die aan elkaar hangt van cherrypicking en slechte analyses.

Ik vind persoonlijk dat geen enkel onderzoek dit goed kan onderbouwen (zowel om het te bewijzen als om het te ontkrachten). De natuur gaat gewoon vaak onze pet te boven, er zijn zoveel factoren waar wij niet eens weet van hebben, wij hebben het grote plaatje niet, en wij denken maar dat alles maakbaar is, en dat is niet zo, maar dat willen mensen niet accepteren. Daarom storten ze zich op bijvoorbeeld de wetenschap, en anders wel op iets anders, zoals Facebook of desnoods het geloof.
Ik geloof dat uitstoot niet goed is, maar dat we wel grotere problemen hebben, zoals vergiftiging van de lucht, de bodem en het water, en daarmee onszelf. Ook vind ik de zogenaamde oplossingen niet geschikt, want die creëeren weer nieuwe problemen. Het allergrootste probleem is nog altijd dat wij met teveel zijn, en dat wil niemand accepteren. Ik ga helemaal geen onderzoeken opzoeken om iets te moeten bewijzen tegenover mensen die allang een mening hebben waar ik niks mee kan. Zonde van mijn tijd. Beter luisteren zulke mensen lekker naar het 8 uur journaal als ze daar gelukkig van worden. Alleen dan niet later gaan klagen als de wereld niet wordt zoals het 8 uur journaal deze mensen voorhoudt. Dat alles opgelost wordt als je maar naar de overheid en het 8 uur journaal luistert

germie

Re: Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:32

Vroeger was er ook klimaatverandering. Denk maar aan de wegen de ze gevonden hebben onder de gesmolten gletsjers. Dat betekent dat er ooit geen gletsjers waren op die plek.
De Maya's zijn ook verdwenen door klimaatverandering denkt men.
De grotten in Mexico zijn ontstaan toen het zeewaterpeil daar veeeeel lager stond, ruim voor menselijke invloeden.

In Nederland is het ooit VEEEEEEEL warmer geweest dan nu, in het Pleistoceen. Toen hadden we hier een subtropisch klimaat en leefden er haaien en walvissen in Brabant. Dat is GEEN complottheorie, maar er worden gewoon nog steeds haaientanden en wervels van mastodonten, haaien en andere dieren uit die tijd gevonden. In Nederland hebben ook apen geleefd en tapirs. Haaientanden en wervels uit die tijd heb ik hier op de vensterbank liggen. Zelf gevonden in de Kuilen in Mill/Langenboom.

En zo'n subtropisch klimaat heeft ook bijvoorbeeld Zuid Duitsland gehad in het jura-tijdperk.

In het pleistoceen waren de periodes tussen ijstijden en warmere tijden korter dan daarna. Dus mogelijk worden ze nu ook weer korter. Er zijn ook onderzoeken die het weer over een aanstaande ijstijd hebben. Golfstromen hebben een enorme invloed op het klimaat. https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... we-ijstijd

Ondertussen hebben mensen van mijn leeftijd al het gat in de ozonlaag overleefd, zure regen, en dat soort dingen.

En waterdamp is nog steeds een veel sterker broeikasgas dan CO2. CO2 is ook weer nodig voor het leven op aarde. Vroeger was er een (veel) hogere concentratie CO2 in de lucht. Dit hing inderdaad samen met een warmer klimaat. Maar toen waren het geen menselijke invloeden. Dus dat betekent dat CO2 ook weer kan afnemen en dan koelt alles weer af.

Omdat ijstijden en warmere periodes weliswaar afhangen van de stand van de aarde/aardas t.o.v. de zon en de baan van de aarde om de zon zal het absoluut in de toekomst weer koeler worden. In al die miljarden jaren dat de aardkloot bestaat vindt dit proces al plaats, dus waarom zou dat nu ineens ophouden? Dat doet het niet. En ook de periodes tussen glacialen verschilden al in het verleden.

Ik geloof ik, net als Dorine92 dat we simpelweg met te veel mensen op deze aarde zijn. En als corona (coronavirussen waren er al ruim voor 2019 overigens) werkelijk door de natuur ontstaan is, dan was dat een mooie poging geweest van moedertje natuur om iets aan de (over)bevolking te doen. De mens is immers gewoon een zoogdier en onder dieren komt er af en toe ook een ziekte die de totale populatie doet kelderen. Waarom zou dat bij de mens niet kunnen gebeuren?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:50

De Zwarte Dood is de epidemie die van 1347 tot 1352 in Europa woedde en vele slachtoffers maakte, soms tientallen procenten van de bevolking. De epidemie werd veroorzaakt door de pestbacterie en kostte wereldwijd tussen de 75 en 200 miljoen mensen het leven. De pestepidemie greep om zich heen, in de rampzalige veertiende eeuw met politieke en religieuze instabiliteit (Honderdjarige Oorlog en de Babylonische Ballingschap der pausen naar Avignon) en grondige klimaatveranderingen met misoogsten en hongersnood.

Klimaatveranderingen kunnen dus blijkbaar wel snel…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:05

janderegelaa schreef:
De Zwarte Dood is de epidemie die van 1347 tot 1352 in Europa woedde en vele slachtoffers maakte, soms tientallen procenten van de bevolking. De epidemie werd veroorzaakt door de pestbacterie en kostte wereldwijd tussen de 75 en 200 miljoen mensen het leven. De pestepidemie greep om zich heen, in de rampzalige veertiende eeuw met politieke en religieuze instabiliteit (Honderdjarige Oorlog en de Babylonische Ballingschap der pausen naar Avignon) en grondige klimaatveranderingen met misoogsten en hongersnood.

En zo zijn de Maya's ook uitgestorven schijnt. Klimaatveranderingen zijn er altijd al geweest. En de ene keer ook sneller dan de andere keer.

Net als dat mensen in de tijd van het oude Egypte ook al lastige operaties konden uitvoeren, terwijl men er van uit gaat dat wij verder zijn dan toen. Maar is dat dan wel zo? Ook zijn er over de hele wereld piramides gevonden die dezelfde verhoudingen hebben als in Egypte. Ook dat is best bijzonder.
Met de C-13 methode kunnen we best goed dateringen doen, maar toch weten we niet alles uit het verleden en vergeet niet dat de Bijbeltekst '1000 jaar is als 1 dag en 1 dag is als 1000 jaar' ook opgaat voor het menselijk geheugen. Al heel snel weet men niet meer hoe snel of langzaam iets gegaan is. Verder hebben we niet altijd dezelfde kalenders gehad.

Oh en voor wie het ook nog interessant vindt: er waren in het verleden tussen 1900 en 1950 meer hittegolven dan die nu geregistreerd staan. Dit omdat het knmi een ander meetstation als referentie genomen heeft en daarvan de gegevens van sommige meetmomenten ineens geheel anders geïnterpreteerd heeft. Dit heeft plaatsgevonden rond 2016 en is natuurlijk behoorlijk bijzonder. Waarom ga je ineens dingen herzien? En dan ook nog op een manier die niet echt wetenschappelijk correct is.
Maurice zit er ook wel eens naast, maar in dit geval vraagt hij zich wel dingen af. En die vragen zijn in mijn ogen terecht. https://maurice.nl/2025/08/16/de-verras ... -uit-1947/
Oh ja, ik woon niet zo ver van Eelde en kan je vertellen dat wij het echt vaker een paar graden koeler hebben dan in het zuiden van het land. Wij hebben minder tropische dagen dan in de Bildt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:24

janderegelaa schreef:
De pestepidemie greep om zich heen, in de rampzalige veertiende eeuw met politieke en religieuze instabiliteit (Honderdjarige Oorlog en de Babylonische Ballingschap der pausen naar Avignon) en grondige klimaatveranderingen met misoogsten en hongersnood.

Nee, het verschil tussen de klimaatverandering toen en nu is makkelijk te googlen;

Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:29

Bespaar de moeite Annemiek, dat is aan dovemansoren besteed. Zelfs al kom je met feiten en bronnen over iets waar wetenschappelijke consensus over is, wordt het toch niet aangenomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:31

Het doet er niet eens wat toe wat mij betreft.
Het feit dat er een „top“ is die zich op papier zorgen maakt over het klimaat maar in de praktijk naar exotische oorten vliegt en het niet erg vind dat er regenwoud voor om moet is gewoon…..nogal bijzonder

Noem jezelf dan gewoon de klimaatontkenningstop.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:51

Maar ze vliegen natuurlijk lekker de wereld rond,om vervolgens te kunnen zeggen dat dat toch echt nodig was,en waardoor de gewone mens weer in de buidel moet tasten voor klimaatmaatregelen om dat dan weer recht te trekken.
Totale bullshit is het.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:54

Raineri schreef:
Bespaar de moeite Annemiek, dat is aan dovemansoren besteed. Zelfs al kom je met feiten en bronnen over iets waar wetenschappelijke consensus over is, wordt het toch niet aangenomen.

Ja, je hebt gelijk. Aan de echte complottheorieën ga ik mijn tijd ook niet meer verspillen. Af en toe probeer ik nog wel eens wat uitleg te geven in de hoop dat er mensen meelezen die wel oprecht geïnteresseerd zijn en iets willen leren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:59

Ja je vraagt je af waarom het überhaupt mensen interesseert dat de klimaattop vliegt als ze toch niet "geloven" in antropogene klimaatverandering. Wat maakt het dan überhaupt uit dat ze vliegen?

Het is slechts spuien van onvrede. Geen energie aan besteden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:14

8nnemiek schreef:
Raineri schreef:

Ja, je hebt gelijk. Aan de echte complottheorieën ga ik mijn tijd ook niet meer verspillen. Af en toe probeer ik nog wel eens wat uitleg te geven in de hoop dat er mensen meelezen die wel oprecht geïnteresseerd zijn en iets willen leren.

Aha dus als jij iets zegt moeten mensen ervan leren. Maar als anderen proberen aan te geven dat je schemaatje niet klopt, omdat er altijd al extreem weer is geweest bij vlagen, dan is het ineens verspilde tijd om aan zulke mensen jouw ideeën op te dringen uit te leggen.
Er zijn gewoon heel veel gegevens, en er zijn ook heel veel gegevens niet, en mensen met mening A kijken naar de gegevens die mening A ondersteunen, mensen met mening B kijken naar gegevens die mening B ondersteunen. Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden, als in: wij zijn sowieso niet goed bezig, maar we geven onszelf ook teveel credits. Of: we zijn sowieso niet goed bezig, maar we focussen ons op de verkeerde dingen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:43

Dorine92 schreef:
8nnemiek schreef:
Maar je kan er vanuit gaan dat, als letterlijk alle onderzoeken in dezelfde richting wijzen, en bewijzen dat klimaatverandering door de mens komt, dat dat ook waar is.
Plaats gerust een wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel bewijst. Ik ben benieuwd. En dan bedoel ik ook echt een onderzoek, niet een samenvatting van een complot website die aan elkaar hangt van cherrypicking en slechte analyses.

Ik vind persoonlijk dat geen enkel onderzoek dit goed kan onderbouwen (zowel om het te bewijzen als om het te ontkrachten). De natuur gaat gewoon vaak onze pet te boven, er zijn zoveel factoren waar wij niet eens weet van hebben, wij hebben het grote plaatje niet, en wij denken maar dat alles maakbaar is, en dat is niet zo, maar dat willen mensen niet accepteren. Daarom storten ze zich op bijvoorbeeld de wetenschap, en anders wel op iets anders, zoals Facebook of desnoods het geloof.
Ik geloof dat uitstoot niet goed is, maar dat we wel grotere problemen hebben, zoals vergiftiging van de lucht, de bodem en het water, en daarmee onszelf. Ook vind ik de zogenaamde oplossingen niet geschikt, want die creëeren weer nieuwe problemen. Het allergrootste probleem is nog altijd dat wij met teveel zijn, en dat wil niemand accepteren. Ik ga helemaal geen onderzoeken opzoeken om iets te moeten bewijzen tegenover mensen die allang een mening hebben waar ik niks mee kan. Zonde van mijn tijd. Beter luisteren zulke mensen lekker naar het 8 uur journaal als ze daar gelukkig van worden. Alleen dan niet later gaan klagen als de wereld niet wordt zoals het 8 uur journaal deze mensen voorhoudt. Dat alles opgelost wordt als je maar naar de overheid en het 8 uur journaal luistert

Ik ben het helemaal met je eens, alleen op het punt dat we met veel teveel zijn verschillen we van mening. Ik geloofde dat ook heel lang, maar je kunt heel eenvoudig uitrekenen of dat klopt. Stel; De schattingen van de Verenigde Naties kloppen en we hebben inderdaad zo’n 8,24 miljard mensen. Ik weet het niet; maar we rekenen ermee.

Verdeel al die mensen over heel Nederland. Nederland, ons kleine kikkerlandje, heeft een landoppervlak van ca. 41.543 km2. Als je al die 8,24 mensen over Nederland verdeeld heeft iedereen 5m2 aan ruimte. De grootte van een kleine slaapkamer, maar de rest van de aardbol is dan wel helemaal leeg.
Als je al die mensen over Europa verdeelt en iedereen 100m2 geeft dan heb je maar 8% van het totaal oppervlak van Europa nodig. En de rest van de aardbol (die enorm is) is leeg.

Net zoals ons werd wijsgemaakt dat de prikjes werkten en dat de mensen zo’n enorme invloed op klimaatverandering heeft, is ons ook wijsgemaakt dat we met teveel zijn. Sinds ik die berekening heb gezien en ook zelf heb gemaakt (juist omdat ik het niet zomaar voor waar aannam) zie ik dat compleet anders.

En dan ga ik er bij deze berekening ook nog vanuit dat wat de VN zegt qua schatting ook daadwerkelijk klopt…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:49

Interessant.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 02:14

AppleSter schreef:
Dorine92 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, alleen op het punt dat we met veel teveel zijn verschillen we van mening. Ik geloofde dat ook heel lang, maar je kunt heel eenvoudig uitrekenen of dat klopt. Stel; De schattingen van de Verenigde Naties kloppen en we hebben inderdaad zo’n 8,24 miljard mensen. Ik weet het niet; maar we rekenen ermee.

Verdeel al die mensen over heel Nederland. Nederland, ons kleine kikkerlandje, heeft een landoppervlak van ca. 41.543 km2. Als je al die 8,24 mensen over Nederland verdeeld heeft iedereen 5m2 aan ruimte. De grootte van een kleine slaapkamer, maar de rest van de aardbol is dan wel helemaal leeg.
Als je al die mensen over Europa verdeelt en iedereen 100m2 geeft dan heb je maar 8% van het totaal oppervlak van Europa nodig. En de rest van de aardbol (die enorm is) is leeg.

Net zoals ons werd wijsgemaakt dat de prikjes werkten en dat de mensen zo’n enorme invloed op klimaatverandering heeft, is ons ook wijsgemaakt dat we met teveel zijn. Sinds ik die berekening heb gezien en ook zelf heb gemaakt (juist omdat ik het niet zomaar voor waar aannam) zie ik dat compleet anders.

En dan ga ik er bij deze berekening ook nog vanuit dat wat de VN zegt qua schatting ook daadwerkelijk klopt…

Het gaat mij er niet om dat het niet zou passen, maar om dat het leidt tot veel ruzies/oorlogen en een te zware belasting van de aarde. We zitten elkaar in de weg en vergiftigen de boel.
Dat het volgens de theorie zou moeten kunnen, betekent niet dat het ook kan. Dat blijkt ook wel, want zo goed gaat het niet.
Bovendien, het is ook maar net welke theorie je wilt gebruiken om je punt te maken, want als we de theorie van de exponentiële groei erbij halen, wordt het allemaal een beetje een moeilijk verhaal natuurlijk..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 06:07

Ik zie weer een hoop mooie voorbeelden van het dunning-kruger effect :')
En uiteraard moeten de complotdenkers meteen weer de ‘prikjes’ overal bij halen _O-

Jullie zitten hier niet op Facebook, dames..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:29

8nnemiek schreef:
Ik zie weer een hoop mooie voorbeelden van het dunning-kruger effect :')
En uiteraard moeten de complotdenkers meteen weer de ‘prikjes’ overal bij halen _O-

Jullie zitten hier niet op Facebook, dames..

Nou, gelukkig maar dat jij er bent dan, de alwetende, om het 8 uur journaal na te praten en "ons" dommerds te vertellen hoe het echt zit. Wat een opluchting

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:35

Zo, ook goedemorgen 8nnemiek! Je reageert precies zoals eerder omschreven werd hier over de arrogantie van 20.00 uur journaal kijkers.
En ik zit niet eens op Facebook :D En of Bokt nou zoveel beter us _O-
Zolang je gelooft dat de machtige mannetjes van deze wereld uitsluitend het beste met ons voorhebben en goed doen en je zelf geen onderzoek doet en braaf het nieuws kijkt en doet wat ze zeggen zonder zelf iets uit te zoeken kom je ook niet verder. Wel lekker simpel en veilig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:38

Jammer dat het persoonlijk moet worden in een verder interessante discussie met verschillende zienswijze. Ik denk zelf altijd, de waarheid zal ergens in het midden liggen.

Persoonlijk vind ik wel dat er teveel mensen zijn en dat ze de Aarde teveel misbruiken. Daarnaast denk dat het kappen van bomen/ natuur weghalen zeker kan zorgen voor opwarming van de Aarde. Net als de industrieen (en na de individuele revolutie en oorlogen) en daarom maak ik me ook mede zorgen om AI gebruik. (datacenters)

Dat de polen van de Aarde verschuiven en Nederland ooit toen het nog Doggerland was dichter bij de evenaar lag en daarom een ander klimaat had dat staat imo los van klimaatopwarming. Er is ook weleens een kleine ijstijd geweest nadat er veel inheemse mensen gestorven waren door Europese kolonisatie en er weer meer bos terug kwam ipv akkers.

Dus ontopic, bos kappen is zo ongeveer het domste wat de mens kan doen in mijn ogen en ik snap nog steeds niet dat de klimaattop er niet alles aan doet om dit tegen te houden in het regenwoud.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:44

Wat hebben jullie toch met dat 8 uur journaal :')
Ik heb niet eens een tv. Ik lees onderzoeken van wetenschappers. Dat zouden jullie ook eens moeten proberen ;)

Het zou fijn zijn om weer ontopic te gaan ja. Voor complottheorieën zijn andere topics.

Het teveel aan mensen (en daardoor te veel vee, ontbossing en industrie enz) is zeker een oorzaak van klimaatverandering inderdaad :j Helaas wordt daar nauwelijks over gesproken, zeker niet op zo'n klimaattop.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:50

Het was een heel interessant onderwerp. Namelijk waarom moet zo'n top op een locatie die totaal niet handig is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:58

Er komen anders steeds meer onderzoeken naar boven waaruit gewoon blijkt dat die prikjes helemaal niet gewerkt hebben.

En zo zijn er ook echt wel onderzoekers die bij klimaat het tegendeel beweren, maar die worden monddood gemaakt. Het klimaat is niet zo eenvoudig te begrijpen en te voorspellen. Waarom waren er vroeger ook wisselende periodes tussen ijstijden? En waarom zijn er wegen gevonden onder de nu gesmolten gletsjers? Dat betekent dat het ooit ook al veel warmer was. We hebben in Nederland ook een subtropisch klimaat gehad. De zeespiegel is al hoger geweest, want anders kon je nu niet die fossielen vinden in bijvoorbeeld de Schäbische Alb.
En in andere landen was de zeespiegel vroeger lager. Tja, allemaal dus klimaatverandering. En soms hebben ze ergens ook werkelijk geen verklaring voor.

Kijk dat we nu te veel vervuilen op bepaalde vlakken, daar ben ik het wel mee eens. Maar als de overheid dan een bedrijf als Chemours nog niet verbiedt om GenX, een pfas te lozen, tja, dan maak ik me echt geen zorgen om een vliegreisje meer of minder hoor. Dan ben ik niet de vervuiler.

Dit doet me denken aan iemand die ik ken die een paar jaar geleden meegedaan heeft aan zo'n demonstratie van xr. En vervolgens zelf in dat jaar 3 keer op vliegvakantie geweest is. Die lui die bij die klimaattop komen mogen ook alles, maar het klootjesvolk moet zich maar aan gaan passen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:14

8nnemiek schreef:
Wat hebben jullie toch met dat 8 uur journaal :')
Ik heb niet eens een tv. Ik lees onderzoeken van wetenschappers. Dat zouden jullie ook eens moeten proberen ;)

Het zou fijn zijn om weer ontopic te gaan ja. Voor complottheorieën zijn andere topics.

Het teveel aan mensen (en daardoor te veel vee, ontbossing en industrie enz) is zeker een oorzaak van klimaatverandering inderdaad :j Helaas wordt daar nauwelijks over gesproken, zeker niet op zo'n klimaattop.

Hoe weet je dan dat er teveel mensen zijn? Heb je ze zelf allemaal geteld? En daarna een berekening gemaakt? Hoeveel mensen zouden er dan mogen zijn?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:17

Klimaatveranderingen zijn er altijd geweest, alleen ging dat over duizenden en duizenden jaren en niet met de snelheid waarmee de veranderingen nu gaan. De mens heeft wel zeker invloed waardoor het klimaat versneld verandert.
Maar zo lang overheden alleen maar veel praten en ondertussen doorgaan met bomen omhalen met de opmerking: 'het is productiebos dus we moeten zagen'. Met een beetje geluk zetten ze kleine sprietjes weer terug die jaren nodig hebben om uit te groeien tot grote bomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:25

AppleSter schreef:
Hoe weet je dan dat er teveel mensen zijn? Heb je ze zelf allemaal geteld? En daarna een berekening gemaakt? Hoeveel mensen zouden er dan mogen zijn?

Het kan toch niet zo moeilijk te begrijpen zijn dat er onderzoekers en wetenschappers zijn die hier een heel lange studie voor hebben gevolgd om precies dit in kaart te brengen en uit te rekenen?
Wat een rare reactie :')
Je weet hoe je moet googlen, toch?
Alsjeblieft, leef je uit: https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... n+effects+