Dorine92 schreef:Ik vind persoonlijk dat geen enkel onderzoek dit goed kan onderbouwen (zowel om het te bewijzen als om het te ontkrachten). De natuur gaat gewoon vaak onze pet te boven, er zijn zoveel factoren waar wij niet eens weet van hebben, wij hebben het grote plaatje niet, en wij denken maar dat alles maakbaar is, en dat is niet zo, maar dat willen mensen niet accepteren. Daarom storten ze zich op bijvoorbeeld de wetenschap, en anders wel op iets anders, zoals Facebook of desnoods het geloof.
Ik geloof dat uitstoot niet goed is, maar dat we wel grotere problemen hebben, zoals vergiftiging van de lucht, de bodem en het water, en daarmee onszelf. Ook vind ik de zogenaamde oplossingen niet geschikt, want die creëeren weer nieuwe problemen. Het allergrootste probleem is nog altijd dat wij met teveel zijn, en dat wil niemand accepteren. Ik ga helemaal geen onderzoeken opzoeken om iets te moeten bewijzen tegenover mensen die allang een mening hebben waar ik niks mee kan. Zonde van mijn tijd. Beter luisteren zulke mensen lekker naar het 8 uur journaal als ze daar gelukkig van worden. Alleen dan niet later gaan klagen als de wereld niet wordt zoals het 8 uur journaal deze mensen voorhoudt. Dat alles opgelost wordt als je maar naar de overheid en het 8 uur journaal luistert
Ik ben het helemaal met je eens, alleen op het punt dat we met veel teveel zijn verschillen we van mening. Ik geloofde dat ook heel lang, maar je kunt heel eenvoudig uitrekenen of dat klopt. Stel; De schattingen van de Verenigde Naties kloppen en we hebben inderdaad zo’n 8,24 miljard mensen. Ik weet het niet; maar we rekenen ermee.
Verdeel al die mensen over heel Nederland. Nederland, ons kleine kikkerlandje, heeft een landoppervlak van ca. 41.543 km2. Als je al die 8,24 mensen over Nederland verdeeld heeft iedereen 5m2 aan ruimte. De grootte van een kleine slaapkamer, maar de rest van de aardbol is dan wel helemaal leeg.
Als je al die mensen over Europa verdeelt en iedereen 100m2 geeft dan heb je maar 8% van het totaal oppervlak van Europa nodig. En de rest van de aardbol (die enorm is) is leeg.
Net zoals ons werd wijsgemaakt dat de prikjes werkten en dat de mensen zo’n enorme invloed op klimaatverandering heeft, is ons ook wijsgemaakt dat we met teveel zijn. Sinds ik die berekening heb gezien en ook zelf heb gemaakt (juist omdat ik het niet zomaar voor waar aannam) zie ik dat compleet anders.
En dan ga ik er bij deze berekening ook nog vanuit dat wat de VN zegt qua schatting ook daadwerkelijk klopt…