Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:27

verootjoo schreef:
Wapengebruik vs vrouwen in een minderwaardige positie plaatsen.

Dat is toch niet te vergelijken?

Vrouwen die al sinds we bestaan minderwaardig zijn aan mannen, waarbij dat zeer sterk is ingebakken in onze cultuur en allerlei culturen, vs wapengebruik slaat hetzelfde als een banketstaaf op een drumstel :?

Willen we van het vrouwengeweld en vrouwen als minderwaardigheid af, moeten we ook af van filmpjes waarin vrouwen als minderwaardig object worden getoond.

Dan kan je de meeste films wel van de buis halen, want vrouwen staan veelal in een minderwaardige positie. Zelfs in het eerder aangehaalde Bridgerton, waar de vrouw niet veel meer is dan decoratie.

Nine1987 bedoeld denk ik dat we wapengebruik ook niet normaliseren omdat we het op tv zien. Dus het is niet zo dat we ineens vrouwen veilen en door de shredder halen opeens normaal vinden. Ik denk dat je beter ergens in therapie moet gaan als je realiteit niet van fictie kunt onderscheiden, want dan ontbreekt er sowieso al een stukje.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:28

verootjoo schreef:
Goof schreef:
Wat had de inhoud van al jullie posts geweest als het een man i.p.v. een vrouw was geweest in het filmpje?

Dan is het anders want wordt er eindelijk eens een man in een ondergeschikte rol geplaatst ipv een vrouw.

Dus wat je niet wilt dat je zelf gebeurd, mag je wel naar een ander doen? Zo fantastische moraal houd je er dan op na.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:32

Wintu schreef:
verootjoo schreef:
Wapengebruik vs vrouwen in een minderwaardige positie plaatsen.

Dat is toch niet te vergelijken?

Vrouwen die al sinds we bestaan minderwaardig zijn aan mannen, waarbij dat zeer sterk is ingebakken in onze cultuur en allerlei culturen, vs wapengebruik slaat hetzelfde als een banketstaaf op een drumstel :?

Willen we van het vrouwengeweld en vrouwen als minderwaardigheid af, moeten we ook af van filmpjes waarin vrouwen als minderwaardig object worden getoond.

Dan kan je de meeste films wel van de buis halen, want vrouwen staan veelal in een minderwaardige positie. Zelfs in het eerder aangehaalde Bridgerton, waar de vrouw niet veel meer is dan decoratie.

Nine1987 bedoeld denk ik dat we wapengebruik ook niet normaliseren omdat we het op tv zien. Dus het is niet zo dat we ineens vrouwen veilen en door de shredder halen opeens normaal vinden. Ik denk dat je beter ergens in therapie moet gaan als je realiteit niet van fictie kunt onderscheiden, want dan ontbreekt er sowieso al een stukje.

Dat is ook precies wat het probleem is ;)
VS de maatschappij.
Veel fictie is helemaal niet zo fictief.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:38

verootjoo schreef:
Dat is ook precies wat het probleem is ;)
VS de maatschappij.
Veel fictie is helemaal niet zo fictief.

Waarom trek je dan niet aan de bel als het over Bridgerton gaat? Of om eh Sense and Sensibility of al die kostuumdramas, daar heb ik nog geen topic van gezien. Je kunt overal aanstoot aan nemen en van alles een probleem maken, maar hoe zou het volgens jou moeten dan. Revenge van de vrouwen? Nu maar de mannen allemaal in de positie van de vrouw zetten en jezelf vermaken?

verootjoo

Re: Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:44

Ongelooflijk eigenlijk hoeveel onwetendheid er nog is.
De Dolle Mina’s hebben nog veel werk te doen. Goed dat ze weer actief zijn :)

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:45

Valt het ongelukkig samen? Absoluut, 100%. Maar ik zie geen link tussen de moord de dag daarvoor en dit filmpje. Lisa is toch niet verhandeld aan monsters? Daarnaast zie je ook 'vrouwen' bieden.
Ik zie het als een promo filmpje voor het halloween evenement wat ieder jaar rond dit tijdstip veel bekijks krijgt. Waarschijnlijk hebben ze dit van tevoren ingepland op dag x op tijdstip x en was dat net toevallig afgelopen woensdag. Als we dit allemaal zo gaan vergelijken met elkaar dan kun je beter helemaal geen horror, fictie etc. meer gaan produceren.

Ik vind dat we ons beter druk kunnen maken over het feit dat je als vrouw zijnde niet meer 's nachts alleen over straat kan zonder dat je bang moet zijn om door een man te worden aangevallen. Daar ligt het hele punt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:52

verootjoo schreef:

ik begrijp niet helemaal hoe je dit onder 'onwetendheid' kan scharen omdat er volgens mij door een aantal mensen duidelijk het onderscheid tussen fictie en werkelijkheid wordt gemaakt.. Ik vind dit een beetje een rare manier van schuld verschuiven ofzo?

Omdat de meeste mensen wel het verschil zien, maar een aantal niet, zijn de mensen die er geen probleem mee hebben, onwetend? Of hoe bedoel je dat?

Ik zie nl het probleem van walibi niet, maar ben ik dan onwetend?

Citaat:
Ik vind dat we ons beter druk kunnen maken over het feit dat je als vrouw zijnde niet meer 's nachts alleen over straat kan zonder dat je bang moet zijn om door een man te worden aangevallen. Daar ligt het hele punt.
ja precies, richt je op de werkelijkheid, en kijk wat daar mis gaat.. ipv het bij een evenement (of andere fictie) neerleggen.. dat kan echt het probleem niet zijn..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:54

Voor mij persoonlijk zou ik het meer fictie hebben gevonden als je slachtoffer ook een fictief persoon was geweest. Mijn part een lieve fee of zo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:55

verootjoo schreef:

Niemand hier in dit topic is onwetend die het filmpje niet direct schokkend vind. Iedereen bevestigd dat femicide en vrouwenhaat niet wenselijk is en niet geaccepteerd mag worden. Het een staat echter compleet los van het ander.

Het is niet omdat ik niet geschokt ben door het filmpje ik dan ook maar mijn ogen sluit voor vrouwenhaat of femicide, of 'sta erbij en kijk ernaar' als ik persoonlijk iets aan een situatie in de realiteit kan doen.

DuoPenotti schreef:
Voor mij persoonlijk zou ik het meer fictie hebben gevonden als je slachtoffer ook een fictief persoon was geweest. Mijn part een lieve fee of zo.

Dat hoort echter niet bij de Fright Nights.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:57

dus enkel een bange vrouw hoort daarbij?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:59

In dit filmpje blijkbaar wel, volgens mij heb ik bij Down Below, of hoe heet dat, The Clinic, mannen op die brancard gezien..

(ik zeg even niks over bange vrouwen (Psycho) en gillen vs mannen etc.. iets met stereotyp ofzo :) )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:00

DuoPenotti schreef:
dus enkel een bange vrouw hoort daarbij?

Dat klopt, want het hoort bij het thema waar ze dit jaar voor gekozen hebben. En dan maakt het weinig uit of ze een vrouwelijke ziel, of een mannelijke ziel verkopen. Ze hebben gekozen voor een vrouw, helemaal prima. Misschien hadden ze ook beter voor een man kunnen kiezen, wie weet was het acteerwerk dan beter geweest ook.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:01

Ik zie de link ook niet en zie ook niks mis met het filmpje, het is een promo voor een horor evenement en dat is precies wat het uitstraalt.

Verder vind ik het een walgelijke houding dat als het een man was geweest het geen probleem was. Mannen worden nog steeds vaker vermoord dan vrouwen, zo is er in Amsterdam twee weken geleden een jongen neergeschoten van 17 jaar oud. Moord is een probleem in Nederland maar niet alleen moord op vrouwen. https://www.nu.nl/binnenland/6365093/jo ... doost.html
Als je graag mannen in een onderdanige positie ziet is er in Frankrijk een man doodgemarteld door zijn 'vrienden' allemaal voor een paar likes op internet (waarbij hij zei dat het vrijwillig was maar in een tijd van social media is de vraag wat we hier mee moeten) https://www.nieuwsblad.be/buitenland/do ... 20066.html
Mensen handel is een groot probleem maar niet alleen vrouwen worden verhandeld maar ook mannen.

Het lijkt me dat er veel zaken zijn in de wereld maar ook in Nederland waar we ons druk om kunnen en moeten maken, of een filmpje daar een van is vind ik niet. Helemaal niet als het echt zo duidelijk fictie is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:05

Ik heb het filmpje gezien en kan me eigenlijk in beide standpunten wel vinden. Aan de ene kant is het fictie, aan de andere kant worden vrouwen al eeuwen onderdrukt en altijd in de zwakke positie geplaatst en ik denk dat dit onbewust wel degelijk invloed heeft op het menselijk brein.

Wat mij wel zorgen baart, maar wat denk ik andere oorzaken heeft is de toegenomen vrouwenhaat. Ik vraag me af of influencers zoals Andrew Tate daar niet een grotere rol in hebben dan zo'n filmpje.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:08

Elisa2 schreef:
Wat mij wel zorgen baart, maar wat denk ik andere oorzaken heeft is de toegenomen vrouwenhaat. Ik vraag me af of influencers zoals Andrew Tate daar niet een grotere rol in hebben dan zo'n filmpje.

Precies en daar helpt dit filmpje niet bij. In Engeland is er een onderzoek gedaan onder 200 docenten van de universiteiten. 75% van die docenten maken zich extreem zorgen om de opkomst van steeds meer mysogynie. Dat is heel fors. En dat gebeurd in NL ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:10

een ander gesprek, maar ik weet niet of dat zo is.. en over welke periode het dan bekeken wordt..
als je teruggaat naar heksenjacht, stemrecht, vrouwenrechten pak m beet 1700 (daarna kwam de verlichting lees ik) en er zijn culturen / landen waar het nog heel niet verbetert is..
Wordt het slechter / beter ? Sinds wanneer werd het onveiliger, of is het toch veiliger geworden? Vrouwen hebben altijd al (helaas) het onderspit gedolven denk ik.. dat is echt een groter probleem dan een vrouw die vrijwillig meedoet aan een horrorfilm..

Onvrijwilig en bijv vrouwen in films (fictie) , is weer een heel ander verhaal..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:28

Cer schreef:
een ander gesprek, maar ik weet niet of dat zo is.. en over welke periode het dan bekeken wordt..
als je teruggaat naar heksenjacht, stemrecht, vrouwenrechten pak m beet 1700 (daarna kwam de verlichting lees ik) en er zijn culturen / landen waar het nog heel niet verbetert is..
Wordt het slechter / beter ? Sinds wanneer werd het onveiliger, of is het toch veiliger geworden? Vrouwen hebben altijd al (helaas) het onderspit gedolven denk ik.. dat is echt een groter probleem dan een vrouw die vrijwillig meedoet aan een horrorfilm..

Onvrijwilig en bijv vrouwen in films (fictie) , is weer een heel ander verhaal..

Daar is onderzoek naar gedaan en dat is echt zo.

Hier lees je er ook het een en ander over; https://spui25.nl/programma/de-manosphe ... -nederland

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:37

rien10 schreef:
Little_Gift schreef:
Overdrijven is ook een kunst.

Het is fake hé, het is geen standpunt dat Walibi inneemt om voortaan iedereen te motiveren om vrouwen te veilen, kopen en shredden hé _O-

Maar wel een verwijzing naar.
Fout gekozen van Walibi.

De serie Criminal Minds ooit gekeken? De film Saw ooit gezien? Allemaal verwijzingen naar hoe je mensen (voornamelijk vrouwen) zo pijnlijk mogelijk kan folteren tot de dood...
Waar was men toen om te krijsen dat dit niet mag?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:42

Nooit gezien maar vroeger zongen we ook liedjes zoals Moriaantje zo zwart als roet, lazen we 10 kleine negertjes en op de basisschool kreeg ik voor het eerst een ‘zwartje’ in de klas.
Vonden wij toen normaal, maar gelukkig vinden wij dit niet meer normaal.
Ik hoop dat dat met vrouwengelijkheid ook zal gebeuren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:43

Benzz schreef:
Cer schreef:

Daar is onderzoek naar gedaan en dat is echt zo.

Hier lees je er ook het een en ander over; https://spui25.nl/programma/de-manosphe ... -nederland

Waarom zitten daar enkel jonge vrouwen? Vrouwen zijn er in alle leeftijden immers?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:46

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:47

verootjoo schreef:
Nooit gezien maar vroeger zongen we ook liedjes zoals Moriaantje zo zwart als roet, lazen we 10 kleine negertjes en op de basisschool kreeg ik voor het eerst een ‘zwartje’ in de klas.
Vonden wij toen normaal, maar gelukkig vinden wij dit niet meer normaal.
Ik hoop dat dat met vrouwengelijkheid ook zal gebeuren.

En je denkt dat te doen door anderen neerbuigend (vrouwen in deze) als onwetend te bestempelen en het ok te vinden als ze mannen wel zo behandelen?

Denk je dat die wijze helpt?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:54

Benzz schreef:
Wintu schreef:
Waarom zitten daar enkel jonge vrouwen? Vrouwen zijn er in alle leeftijden immers?

Misschien omdat het juist een groot probleem onder de jeugd is?

Hier een filmpje met uitleg : https://www.google.com/search?q=manosph ... GNKoU,st:0

Joh, dat mannen zo denken is al zo oud als de weg naar Rome. Toch ken ik veel mannen welke gewoon hun eigen plan daar in trekken en gewoon heel fijne mensen zijn en wiens vrouw ook echt niet de onderdanige types zijn. Nu wordt dat gelijk een beweging genoemd en heet het Manosphere. Had er werkelijk nog nooit van gehoord.

Ik denk eerder dat het probleem van nu is, dat overal een term aan wordt gehangen en ieder over alles een plasje moet doen. Als een man zegt kostwinner te willen zijn, dan ligt zn kop nog net niet op het hakblok. Misschien eens op de jeugd vertrouwen soms, bij velen die dit soort filmpjes kijken gaat het vast wel goed en kunnen ze prima maken tussen feit en fictie. Ik neem namelijk aan dat ze ook gewoon normen en waarden van thuis uit krijgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:57

verootjoo schreef:
Goof schreef:
Wat had de inhoud van al jullie posts geweest als het een man i.p.v. een vrouw was geweest in het filmpje?

Dan is het anders want wordt er eindelijk eens een man in een ondergeschikte rol geplaatst ipv een vrouw.

Amber_anne schreef:
Verder vind ik het een walgelijke houding dat als het een man was geweest het geen probleem was.

Dit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:02

Wintu schreef:
Joh, dat mannen zo denken is al zo oud als de weg naar Rome. Toch ken ik veel mannen welke gewoon hun eigen plan daar in trekken en gewoon heel fijne mensen zijn en wiens vrouw ook echt niet de onderdanige types zijn. Nu wordt dat gelijk een beweging genoemd en heet het Manosphere. Had er werkelijk nog nooit van gehoord.

Ik denk eerder dat het probleem van nu is, dat overal een term aan wordt gehangen en ieder over alles een plasje moet doen. Als een man zegt kostwinner te willen zijn, dan ligt zn kop nog net niet op het hakblok. Misschien eens op de jeugd vertrouwen soms, bij velen die dit soort filmpjes kijken gaat het vast wel goed en kunnen ze prima maken tussen feit en fictie. Ik neem namelijk aan dat ze ook gewoon normen en waarden van thuis uit krijgen.

Nee, dat is dus niet zo. Zelfs de Britse premier Starmer wijst op de grote problematiek rondom dit onderwerp en de grote opkomst van deze groep. Maar bagataliseer dit probleem maar lekker verder.
Vroeger had je geen internet waarin je via de algoritmes steeds verder gezogen wordt. Dus nee, dit probleem is niet zo oud als de weg naar Rome en de agressiviteit waarin die jongens terecht komen is extreem.