Femicide !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Femicide !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:10

Ik denk dat dit een ander issue is dan femicide maar mijn ervaring is dat het hetzelfde is.. vroeger waren er meer handtastelijkheden op kantoor (zoals de vreselijke zoenen+) en nu is het nog steeds maar dan verbaal.. niet gehoord worden, niet serieus genomen worden, voor schut gezet worden.. (en dat door een leidinggevende die zelf ook tot een community behoort (maar wel man is)) maar ook vrouwen onderling zijn geen feestje..

Dit vind ik overigens wel van een ander niveau dan femicide

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:13

996981 mij baart de mansophere ook zorgen. Als echt veel vrouwen voor gelijkwaardigheid opstaan denk ik dat het wel zou helpen, we maken toch 50% van de bevolking uit. Maar ik denk dat er veel vrouwen zijn met 'internalized misogyny' (https://en.wikipedia.org/wiki/Internalized_sexism, sorry voor Engels), kort gezegd dat vrouwen zo gewend zijn aan de ongelijkheid dat ze niet merken dat ze zelf sexistische opvattingen hebben en in de hand spelen. Daarnaast zijn er, denk ik, veel vrouwen die in principe voor echte gelijke kansen zijn maar niet de energie/tijd willen vrijmaken om er echt voor te staan. Of hun eigen carriere of wat dan ook willen riskeren door op te staan voor andere vrouwen.

Ook denk ik dat het echt zou helpen als meer mannen zich hier ook over uitspreken. Mannen die echt in de manosphere zitten, nemen denk ik niks serieus dat door vrouwen wordt gezegd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:09

Elisa2 schreef:
wend2009 schreef:
Ik zit bij stap 5 de keuze gemaakt om te scheiden helaas heeft de politie alles verwezen naar hulpverlening en de hulpverlening zegt we doen niet aan waarheidsbevinding...
Tja nu zo vast in de bureaucratie dat het gewoon wachten is op de overige stappen.
Want (ex) verslaafde en (ik zeg het even zo want vader met normen en waarden is hij niet) zaaddonors zijn sneu en zielig.
Met als conclusie hij mag en kan alles en ik word nog steeds overheerst en kapot gemaakt psygisch.
En hij schroomt er niet om om de kinderen daarvoor in te zetten...
Iedere hulpverlening ziet het duidelijk dat hij geen normaal realistisch beeld heeft maarja je kan niks.

Ik hoop oprecht dat hij zelf een keer de verkeerde persoon tegen komt en Karma zijn werk doet.

Ik woon nog steeds in de woning waar hij me zo te pakken heeft gehad.
Slaap nog op de kamer waar die mij heeft proberen 3 keer te wurgen..
Tenminste in hoeverre je daar kan slapen.
De Kids hebben het gehoord en gezien dus die durven ook niet op de kamer te komen.
En ik mag geen kant op hij woont max 2 km van mij vandaag.

En als moeder zijnde word er maar verwacht dat je alles blijft doen.
Ondanks het terreur...

Wat een nare situatie :(:) misschien naar een Blijf van mijn lijf huis gaan als het te link wordt?

Ik vind dat de bedreigde vrouw zelf gewoon in het huis kan blijven en dat daarentegen de dader maar naar een of andere instelling (met tralies eromheen) moet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:43

juliedo24 schreef:
996981 mij baart de mansophere ook zorgen. Als echt veel vrouwen voor gelijkwaardigheid opstaan denk ik dat het wel zou helpen, we maken toch 50% van de bevolking uit. Maar ik denk dat er veel vrouwen zijn met 'internalized misogyny' (https://en.wikipedia.org/wiki/Internalized_sexism, sorry voor Engels), kort gezegd dat vrouwen zo gewend zijn aan de ongelijkheid dat ze niet merken dat ze zelf sexistische opvattingen hebben en in de hand spelen. Daarnaast zijn er, denk ik, veel vrouwen die in principe voor echte gelijke kansen zijn maar niet de energie/tijd willen vrijmaken om er echt voor te staan. Of hun eigen carriere of wat dan ook willen riskeren door op te staan voor andere vrouwen.

Ook denk ik dat het echt zou helpen als meer mannen zich hier ook over uitspreken. Mannen die echt in de manosphere zitten, nemen denk ik niks serieus dat door vrouwen wordt gezegd.

Als die andere 50% de problemen niet (h)erkend heeft opstaan geen zin. Dat is juist deel van het probleem imo. Interessante link en ook zeker deel van het probleem. Meisjes worden opgevoed door vrouwen die niets anders kennen dat de huidige cultuur etc. Vrouwen hebben áltijd een ondergeschikte positie gehad ten opzichte van mannen en nog steeds. Zolang men dat niet ziet of wil zien verandert er niets.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:54

Vrouwen over de hele wereld, zeker ook hier, moeten aanpassen omdat mannen hun lusten niet kunnen beheersen.
Dat klopt natuurlijk al niet.

Maar waar het helemaal misgaat is dat vrouwen andere vrouwen gaan veroordelen over bijvoorbeeld dat hun kledingkeuze aanranding uitlokt.

Maar ik ga nu wel wat offtopic l.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:54

fransje23 schreef:
Dorine92 schreef:
In deze tijd is het volgens mij ook vaak om financiële redenen, het feit dat er vaak twee inkomens nodig zijn maakt vrouwen een flink stuk kwetsbaarder, want ja, kan niet weggaan. Dat is wel zorgelijk.

Vrouwen zijn nu niet kwetsbaarder dan vroeger. Zeker niet!

Kwetsbaarder dan wanneer het financieel beter gaat bedoel ik

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:03

wend2009 schreef:
Ik zit bij stap 5 de keuze gemaakt om te scheiden helaas heeft de politie alles verwezen naar hulpverlening en de hulpverlening zegt we doen niet aan waarheidsbevinding...
Tja nu zo vast in de bureaucratie dat het gewoon wachten is op de overige stappen.
Want (ex) verslaafde en (ik zeg het even zo want vader met normen en waarden is hij niet) zaaddonors zijn sneu en zielig.
Met als conclusie hij mag en kan alles en ik word nog steeds overheerst en kapot gemaakt psygisch.
Iedere hulpverlening ziet het duidelijk dat hij geen normaal realistisch beeld heeft maarja je kan niks.

Ik hoop oprecht dat hij zelf een keer de verkeerde persoon tegen komt en Karma zijn werk doet.

De Kids hebben het gehoord en gezien dus die durven ook niet op de kamer te komen.

Ondanks het terreur...

Wat een nare situatie :(:) misschien naar een Blijf van mijn lijf huis gaan als het te link wordt?[/quote]
Ik vind dat de bedreigde vrouw zelf gewoon in het huis kan blijven en dat daarentegen de dader maar naar een of andere instelling (met tralies eromheen) moet.[/quote]

Het is ook duidelijk dat de Kids hun belangen nooit voor op staan bij hem.

Het probleem is hij is de vader van de kinderen dus in belang van de kinderen moet er omgang en contact zijn.
En de kids zijn het laatste restje waarbij hij mij nog kan pakken.
Opnieuw aangifte doen kan niet.
Vluchten ook niet want buiten psygologische spelletjes kleurt hij net nog in de lijnen.
Het ergste is ze kunnen er niks mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:50

wend2009 schreef:
wend2009 schreef:

Ondanks het terreur...

Wat een nare situatie :(:) misschien naar een Blijf van mijn lijf huis gaan als het te link wordt?

Ik vind dat de bedreigde vrouw zelf gewoon in het huis kan blijven en dat daarentegen de dader maar naar een of andere instelling (met tralies eromheen) moet.[/quote]

Het is ook duidelijk dat de Kids hun belangen nooit voor op staan bij hem.

Het probleem is hij is de vader van de kinderen dus in belang van de kinderen moet er omgang en contact zijn.
En de kids zijn het laatste restje waarbij hij mij nog kan pakken.
Opnieuw aangifte doen kan niet.
Vluchten ook niet want buiten psygologische spelletjes kleurt hij net nog in de lijnen.
Het ergste is ze kunnen er niks mee.[/quote]
Ik vind het niet in het belang van kinderen om met een dergelijke persoon nog contact te hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:03

fransje23 schreef:
Vrouwen over de hele wereld, zeker ook hier, moeten aanpassen omdat mannen hun lusten niet kunnen beheersen.
Dat klopt natuurlijk al niet.

Maar waar het helemaal misgaat is dat vrouwen andere vrouwen gaan veroordelen over bijvoorbeeld dat hun kledingkeuze aanranding uitlokt.

Maar ik ga nu wel wat offtopic l.

ik vind het niet off topic, dit heeft er ook allemaal mee te maken.
En inderdaad, ik begrijp er helemaal niets van dat vrouwen en masse andere vrouwen afvallen als hun iets is overkomen. Zie je op Bokt ook regelmatig gebeuren. Bijvoorbeeld bij het Johan Derksen verhaal, of die zanger van Rammstein waar een meisje dingen van naar buiten bracht. Er waren zoveel 'dan had ze maar niet mee moeten gaan' reacties :(

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:13

niet het hele topic gelezen.

@wend2009 wat vreselijk. elke situatie is anders en de bureaucratische regels zijn niet altijd passend bij de situatie. is het een mogelijkheid om te verhuizen voor jou?

--------------

Er is op dit moment heel veel aandacht voor Femicide en het niet veilig zijn van dames alleen over straat. er is zelfs al heel veel geld ingezameld. Iedereen keurt het af en toch is het er.

Vroeger waren vrouwen ondergeschikt aan mannen en ook afhankelijk van hen. ik denk dat het toen allemaal niet minder gebeurde (misschien wel meer), maar dat er minder over werd gesproken.

waar ik vooral over nadenk is. HOE KUNNEN WE DIT VERANDEREN?
hoe zorgen we dat vrouwen weer alleen over straat kunnen? hoe zorgen we dat mannen hun (ex)partner (en kinderen) wat aan doen?

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:25

Joltsje schreef:
niet het hele topic gelezen.

@wend2009 wat vreselijk. elke situatie is anders en de bureaucratische regels zijn niet altijd passend bij de situatie. is het een mogelijkheid om te verhuizen voor jou?

Jammer genoeg niet word ook geweigerd hopelijk nu een rechter die wel wat mee werkt maarja het is echt wel poedersuiker allemaal en elke keer rechtbank kost ook een godsvermogen.
In theorie kan ik wel alleen verhuizen.
Maar de kinderen mogen niet mee.
En laten die juist zelf ook niet zoveel of niet naar pa willen.
En daarbij altijd bij mij zijn geweest hij was er nooit.
Het is echt een heel frustrerend en vermoeiend traject.

--------------

Er is op dit moment heel veel aandacht voor Femicide en het niet veilig zijn van dames alleen over straat. er is zelfs al heel veel geld ingezameld. Iedereen keurt het af en toch is het er.

Vroeger waren vrouwen ondergeschikt aan mannen en ook afhankelijk van hen. ik denk dat het toen allemaal niet minder gebeurde (misschien wel meer), maar dat er minder over werd gesproken.

hoe zorgen we dat vrouwen weer alleen over straat kunnen? hoe zorgen we dat mannen hun (ex)partner (en kinderen) wat aan doen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:10

Joltsje schreef:

Zeker niet minder.

Ik zeg weleens dat we iedere man die over de schreef gaat maar moeten castreren. Lijkt mij best een oplossing..
:Y)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:51

Ik ben ook wel voor die oplossing, maar ik denk niet dat dat snel zal gebeuren.

Ik denk dat het bij de opvoeding begint. Op scholen en thuis mag er wel meer aandacht zijn voor gelijkwaardigheid. Al is dat met andere culturen misschien lastiger.

Zwaarder straffen kan zeker ook, maar dat weerhoudt die drang / kortsluiting niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:34

nafkedemi schreef:
Zit net een playlist te luisteren...komt het nummer how come,how long van babyface en Stevie Wonder voorbij. Vind het wel behoorlijk actueel nu...

Toendertijd met corona was er ook een liedje wat spontaan door alle radiostations gedraaid werd. Misschien kunnen ze dat met dit nummer ook doen.
Ik heb hem ook even opgezet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:25

Zolang het een man's world is gaat castreren nooit gebeuren..want ze zijn veel te bang om daar zelf dan slachtoffer van te worden.

Overigens zag ik die reacties niet zo in die topics die jij aanhaalt Kinke, maar wel dat er een bepaalde naiviteit soms bij vrouwen een rol speelt. Geeft de mannen nog steeds niet het recht om te doen wat ze gedaan hebben maar het zijn wel dingen waar een vrouw zelf op kan (leren) letten voor haar eigen veiligheid zolang deze problemen niet getackeld zijn. En ik denk zelf dat dat nooit helemaal gaat gebeuren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:27

ik heb ooit eens zelfverdedigingsles gehad bij Krav Maga (vechtsport) was echt wel heel interessant.
maar ik heb geen idee wat ik zou doen als het zou gebeuren. fight, flight or freeze.

bij huiselijke femicide sluipt het er ook in en wanneer het te laat is zit je er al tot over je oren in. en de instanties kunnen je dan dus ook niet voldoende helpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:53

fransje23 schreef:
Joltsje schreef:

Zeker niet minder.

Ik zeg weleens dat we iedere man die over de schreef gaat maar moeten castreren. Lijkt mij best een oplossing..
:Y)

Ja als angst aanjagen zou dit kunnen werken, want dat de kans bestaat dat dit kan gebeuren is misschien voor sommigen een hogere drempel :P

Ondanks dat je het zou denken, werkt castreren niet bij echte lust-sadistische en lust-moordende gevallen.
Het toebrengen van geweld of dood is namelijk de high die ze zoeken. Dat kan daarna gewoon nog steeds.
Er zit dan vaak een bepaald extra frustratie moment in omdat het seksuele deel niet volledig afgerond kan worden, al sluit castratie een erectie en orgasme trouwens niet volledig uit. Waardoor er meer geweld wordt toegepast dan er voor.

Er zijn medicijnen die dit beter doen, zoals bv androcur, omdat ze op andere lagen werken en de lust afremmen, en vaak in combi met andere middelen ook de behoefte aan geweld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:59

Toch denk ik dat het voor sommige mannen wel een preventieve werking kan hebben als ze weten dat hun zaakje op het spel staat.
Nooit voor allemaal, maar elke is meegenomen.

Maar dat gaat inderdaad niet gebeuren

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:16

Elisa2 schreef:
Zolang het een man's world is gaat castreren nooit gebeuren..want ze zijn veel te bang om daar zelf dan slachtoffer van te worden.

Overigens zag ik die reacties niet zo in die topics die jij aanhaalt Kinke, maar wel dat er een bepaalde naiviteit soms bij vrouwen een rol speelt. Geeft de mannen nog steeds niet het recht om te doen wat ze gedaan hebben maar het zijn wel dingen waar een vrouw zelf op kan (leren) letten voor haar eigen veiligheid zolang deze problemen niet getackeld zijn. En ik denk zelf dat dat nooit helemaal gaat gebeuren.

[ENT] Me too: Rammsteins Till.

'je weet dat wanneer je wordt uitgenodigd voor een Rammstein afterparty dat het om seks gaat etc.etc.etc…
[ENT] Me too: Rammsteins Till.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:22

Dat Rammstein topic vind ik wat ingewikkeld.. en wat is er uiteindelijk van aangetoond?
Dat gold volgens mij ook voor Marylin Manson (en in zekere mate voor Johnny Depp, vooral vrouwen zoals Amber Heard zijn dan weer vrij negatieve reclame voor 'de vrouw')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:23

tja, de uitkomst is een ander verhaal, maar de 'eigen schuld dikke bult' reacties zijn er meer dan genoeg

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:27

ligt eraan hoe die situatie is. Als iemand meegaat naar een sex-after, en staat te vozen, en dan weggaat en achteraf zegt "hij zat aan me".. ja, wat dan? Dat is het meest lastige aan die dingen. Iemand kan dan op minimaal 3 momenten nee zeggen; niet meegaan, niet vozen, weggaan.
Wordt iemand tegen zijn/haar zin betast, dan is het een heel ander verhaal

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:49

DuoPenotti schreef:
Toch denk ik dat het voor sommige mannen wel een preventieve werking kan hebben als ze weten dat hun zaakje op het spel staat.
Nooit voor allemaal, maar elke is meegenomen.

Maar dat gaat inderdaad niet gebeuren

Ja dat was idd mijn eerste zin :P
Al houdt in veel landen de doodstraf men ook niet tegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:52

Nee niets houd alles 100% tegen, nooit.
Maar als het 20% tegen zou houden?
Kijk die persoon die zo zoveel kortsluiting heeft en alleen nog maar doorgebrande draadjes daarboven hebben die hou je niet tegen.
Maar die met 1 door gebrand draadje kan misschien nog wel net genoeg nadenken om op tijd te stoppen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 11:04

Cer schreef:
ligt eraan hoe die situatie is. Als iemand meegaat naar een sex-after, en staat te vozen, en dan weggaat en achteraf zegt "hij zat aan me".. ja, wat dan? Dat is het meest lastige aan die dingen. Iemand kan dan op minimaal 3 momenten nee zeggen; niet meegaan, niet vozen, weggaan.
Wordt iemand tegen zijn/haar zin betast, dan is het een heel ander verhaal

nou ja en dit maakt de materie ook zo ingewikkeld. (al is dit alweer veel breder dan femicide).
en ik merk ook dat mensen er wel mee struggelen en ik merk ook zelf dat ik daar niet altijd objectief in ben.

2 voorbeelden:
ik heb veel manneleijke collega's. bij een van mijn vorige werkgever was er een directe collega die soms best vieze of vrouw gerichte praatjes had en opmerkingen. vond ik helemaal prima. het was in het algemeen en op persoonsniveau of richting minderheden is hij altijd heel respectvol. andere collega die niet zo vaak zulke praatjes heeft die maakt een soortgelijke opmerking en ik vind het niet echt gepast. misschien ook wel de intentie die er achter zit. dat ik bij de eerste collega zeker weet dat hij er niets mee bedoeld.

maar hoe kun je dit nu objectief beoordelen. mogen ze dan helemaal geen grapjes meer maken? waarom de een wel en de ander niet?

ander voorbeeld is dat er vroeger wel eens wat is gebeurd en er eigenlijk misbruik is gemaakt dat ik te dronken was. was het echt tegen mijn zin? weet ik niet. had ik het gedaan als ik nuchter was, nee dat niet. heb ik er last van, nee. pas jaren later dat ik dacht, ooh ja eigenlijk was dat niet zo netjes.

dus ja als je naar zo'n concert gaat en je wordt backstage uitgenodigd en er gebeurd wat. ja ik weet t niet. en voor sommige is dat ook wel prima. je kijkt er soms achteraf ook anders naar.

en ja er zijn ook vrouwen die er weer misbruik van maken. of juist hun lichaam inzetten om dingen voor elkaar te krijgen. of die zeggen dat er wat gebeurd is, zodat degene die hun heeft laten zitten schuldige wordt.

oftewel, het is zo'n lastige materie