Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:17

StalNollie schreef:
Paarden gebeurd al lang hier in Nederland hoor.
Als paard ongeldig paspoort heeft mag het geslacht worden maar niet meer voor menselijke consumptie, deze gaat dan als voer naar de dierentuin.

Ik snap dat wanneer een paard naar de slacht moet, dat je dan misschien voor een dierentuin kiest.
Meestal slacht je een dier met een blessure die niet meer op te lossen is.

Ik vind het compleet iets anders als je gewoon een huisdier hebt, waar je gewoon geen zin meer in hebt, dat zo simpel bij het 'afleverpunt' van de dierentuin kunt inleveren, want dan ben je er lekker makkelijk af. Vind het even triest als je dier dumpen. Maar goed in mijn beleving is het gros van de mensheid een dier niet waard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 05:42

mooney schreef:
Ik vind er wat van. Ik snap het in het kader van efficiëntie, maar ik vind het ook te rooskleurig om te zeggen dat het niet vervelend is voor de dieren.

Ik geloof echt dat je dier er rust uit kan halen als het wordt ingeslapen in vertrouwde omgeving en mensen die ze kennen en vertrouwen, het liefst nog met de groepsgenoten in de buurt.
Naar mijn mening doe je een paard dus echt wel extra stress aan door ze dan naar de dierentuin te brengen waar ze zonder bekenden geslacht worden (want dat is de euthanasie in dit geval). Dan gaat het me dus niet zo zeer over die paar seconden doodgaan, maar om de stress voor dat moment.

Maar dat geldt voor elk dier dat naar de slacht gaat.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 06:44

Lieser schreef:
mooney schreef:
Ik vind er wat van. Ik snap het in het kader van efficiëntie, maar ik vind het ook te rooskleurig om te zeggen dat het niet vervelend is voor de dieren.

Ik geloof echt dat je dier er rust uit kan halen als het wordt ingeslapen in vertrouwde omgeving en mensen die ze kennen en vertrouwen, het liefst nog met de groepsgenoten in de buurt.
Naar mijn mening doe je een paard dus echt wel extra stress aan door ze dan naar de dierentuin te brengen waar ze zonder bekenden geslacht worden (want dat is de euthanasie in dit geval). Dan gaat het me dus niet zo zeer over die paar seconden doodgaan, maar om de stress voor dat moment.

Maar dat geldt voor elk dier dat naar de slacht gaat.

Klopt, ik vind ook dat die vervelend hun dood tegemoet gaan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:39

Hier de oproep op de website van Aalborg:
Citaat:
Aalborg Zoo gratefully accepts live horses, which we euthanise and slaughter for feed at Aalborg Zoo. Our needs vary throughout the year, and there may be a waiting list.

Before you consider contacting us about donating, the following conditions must be met:

You must provide your name, address and phone number when registering your horse

1 The horse must be a maximum of 147 cm in pole measurement

2 The horse must be in a sound animal welfare condition for transport and not have been treated for illness at least within the last 30 days

3 The horse must have a horse passport

The horse will be delivered alive to Aalborg Zoo, where it will be euthanised by a zookeeper and a veterinarian and then slaughtered.

Aalborg Zoo receives the horse as a donation, and as the owner of the horse, you can obtain a tax deduction for the value of the horse. All you need to do is provide your civil registration number and/or CVR number when handing in the horse. The value of the horse is calculated at DKK 5 per kg.

If you do not wish to provide a social security number for tax deductions, we are still happy to receive the horse.

We also accept chickens, rabbits and guinea pigs on weekdays between 10am and 1pm, but no more than four at a time. If you want to donate several animals at once, please contact us to make an appointment for delivery.

https://aalborgzoo.dk/en/zoo-parade/don ... s-for-feed

Het gaat niet om honden of katten. En ik denk eerlijk gezegd dat ze vooral regelmatig haantjes krijgen. Voor je paard krijg je dus ook een slachtprijs.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:41

mooney schreef:

Zijn er vervelendere manieren om dood te gaan? Jazeker. Zijn er betere? Jazeker.

Ben ik met jou eens. Ik vind het ook fijn dat ik mijn dieren in mijn bijzijn en in voor hun de vertrouwde omgeving kan laten inslapen.
Veel vrediger.

Stel je paard word dan opgehaald om gevoerd te worden aan de predators ipv de rendac zou ik geen moeite mee hebben.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:01

Ah bedankt voor de toelichting Beert. In Nederlandse begrippen gaat het dus enkel om pony's ivm maximale formaat.

Eerlijk, ik zou hier ook niet zo veel moeite mee hebben. Of mijn paard geslacht zou worden bij een slager en dan naar een dierentuin of direct daar geslacht zou worden.. het verschil vind ik niet groot mits het netjes gebeurt. Ik kan begrijpen dat mensen er op tegen zijn om een paard nog te moeten vervoeren voor inslapen/slacht. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die ook om een paard in te slapen dit op de kliniek laten doen om welke reden dan ook. Als een slager náást de dierentuin zou zitten, of zelfs dat hoeft niet eens, maar er open over zou zijn dat ongeschikt vlees naar de dierentuin gaat, zouden mensen er dan ook moeite mee hebben? Want het verschil is bijna nul.

Wat er na met het lijf van je paard gebeurt daar hecht ik opzich geen waarde aan. Dat is imo enkel de link die wij hebben met wat het paard geweest is en niet meer relevant. Maar dat is een persoonlijke mening en gevoel, dat zullen veel mensen anders zien als je bijvoorbeeld ook kijkt dat bv cremeren voor paarden bestaat.

Ann_moi

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:11

Ik vind het om eerlijk te zijn juist een heel realistische vraag. Dieren in de dierentuin moeten ook eten. met de huidige vlees prijzen voor rund/varken/kip is een gedoneerde pony natuurlijk super fijn voor ze. Een hond of kat zou ik niet gauw brengen, maar bij een nette dood kan ik het me met kippen of een pony eigenlijk best voorstellen.
Ik vind het vooral bizar hoe social media allemaal staat te steigeren, terwijl de meeste mensen zelf ook vlees eten en graag de dierentuin bezoeken.
Het is wel een mooie vraag voor bewustwording, want als je hier absoluut niet achter kan staan, is de dierentuin dan uberhaubt een plaats waar grote roofdieren gehouden moeten worden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:28

Honden en katten niet, dat dacht ik al. Voor zover ik weet eten roofdieren geen andere roofdieren (carnivoren), maar voornamelijk herbivoren en gevogelte.

Voor mij zou de manier van doden het belangrijkst zijn in de overweging. Als de dierentuin een volwaardige eigen slachtlijn heeft is het niet anders dan je pony naar de slacht brengen.
Tuurlijk is dat naar, daar niet van. Maar als je daar in de buurt woont en je dier daarheen brengt dan bespaar je hem ook eventueel langer transport. Geen idee hoe groot of klein het aanbod aan lokale slagers is in dat land.

Ik zou eerder verwachten dat een dierentuin klant is bij een lokale slachterij maar misschien wil deze dierentuin aandacht vestigen op awareness ofzo.
One way or another: roofdieren leven van vlees.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:40

En ik denk dat mensen het wel een fijn idee vinden aan de circle of life mee te kunnen werken als het einde van hun paard dan toch is gekomen.
En niet dat het vernietigd word of in weet ik wat word verwerkt.
En ik kan me juist voor een vegetariër voorstellen dat ze liever zien dat het naar een roofdier gaat die het moet eten ipv naar een mens waar ze van vinden dat die het niet moet eten.
En als je hem bij de dierentuin aflevert weet je dat zeker.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:54

Alleen voor een dier wat uitzichtloos lijden heeft vind ik het op zich een aanvaardbare optie. Dieren heen brengen wegens overschot vind ik een no go, dat had voorkomen moeten worden. Wat mij wel heel erg tegen de borst stuit, is onderstaande quote uit de tekst:
"Het verliep heel rustig en kalm. Het was een geweldige ervaring voor zowel het paard als mijzelf. Het personeel was heel vriendelijk en zorgde op een uitstekende manier voor alles. We zijn dankbaar voor de donatie." :r

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:04

Misschien is het iets voor het overschot aan koniks.

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:21

noviceh schreef:
Alleen voor een dier wat uitzichtloos lijden heeft vind ik het op zich een aanvaardbare optie. Dieren heen brengen wegens overschot vind ik een no go, dat had voorkomen moeten worden. Wat mij wel heel erg tegen de borst stuit, is onderstaande quote uit de tekst:
"Het verliep heel rustig en kalm. Het was een geweldige ervaring voor zowel het paard als mijzelf. Het personeel was heel vriendelijk en zorgde op een uitstekende manier voor alles. We zijn dankbaar voor de donatie." :r

Bij uitzichtloos lijden ben ik er idd opzich niet op tegen, maar die "geweldige ervaring" vond ik wel een beetje... bijzonder

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:30

Ik vind het een treurige toestand. Zelf ben ik vegetarier trouwens. Natuurlijk moeten sommige diersoorten vlees eten, maar om daar nou je huisdier of pony aan te gaan opvoeren? Dat zijn toch dieren waar je een persoonlijke band mee hebt, ik althans wel.....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:31

Misschien heeft ‘geweldige ervaring’ iets te maken met het emotioneel afschalen van geliefde pony/huisdier naar vlucht/prooidier dat in zijn natuurlijke proces deze rol nu krijgt.
Daar kan ik me tenminste wel iets bij voorstellen, dat je bij het wegbrengen door de manier van handelen in de dierentuin, een heel andere bril opkrijgt als het ware en dat dat de scherpe randjes er wat vanaf haalt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:35

Is 'geweldige ervaring' niet gewoon een rare vertaling?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:48

Marigold schreef:
Misschien heeft ‘geweldige ervaring’ iets te maken met het emotioneel afschalen van geliefde pony/huisdier naar vlucht/prooidier dat in zijn natuurlijke proces deze rol nu krijgt.
Daar kan ik me tenminste wel iets bij voorstellen, dat je bij het wegbrengen door de manier van handelen in de dierentuin, een heel andere bril opkrijgt als het ware en dat dat de scherpe randjes er wat vanaf haalt.

Maar ze zegt dat het een geweldige ervaring was zowel voor het paard (!!!?) als voor haarzelf. Voor het paard lijkt het me niet zo geweldig eigenlijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:25

Ik kan me niet voorstellen dat een paard dit een geweldige ervaring vindt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:32

Cer schreef:
Is 'geweldige ervaring' niet gewoon een rare vertaling?

Dit denk ik ook.

Ik zie dat ze het bericht op Facebook gesloten hebben voor reacties. Veel Nederlanders die hun zegje moeten doen daar. Wat dat betreft is het echt komkommertijd bij de redactie van nu.nl om er “nieuws” van te maken. Ik heb niet de indruk dat het iets nieuws is.

Overigens heb ik vaker in dierentuinen gezien dat cavia’s werden gevoerd aan de beren (Amersfoort of Ouwehands?). En in Noorwegen lagen er hele koeien bij de beren. Het grote verschil is dat het nu om je eigen dier kan gaan.

Ik zou het zelf niet doen, maar vind het wel een mooi principe dat ze goed vlees willen voor de dieren. Ook dat ze er gewoon open over zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:34

Wintu schreef:
Ik vraag me af van iedereen die het een goede oplossing vind, zelf zijn huisdier er naar toe zou brengen.

Ik vind het geen fijn idee. Maar dat vind ik van geen enkele stap ná het doodmaken van een dier.

Wegrotten in de aarde vind ik niet echt een fijn idee. En bij de rendac heb ik ook weinig fluffy gevoelens eigenlijk. Verbranden voelt dan nog het minst walgelijk. Maar is voor een paard duur en eigenlijk energie en grondstoffen verspilling.

Zal ik het eens omdraaien: als je met de dood van jouw dier nog een ander die 'in leven kunt houden'. Want voeden en er hoeft dan geen andere dier gedood te worden voor dat doel. Is dat dan niet juist mooi?

Het enige wat ik heel zeker zou willen weten is of het slachtproces nog anders is dan bij andere oplossingen. Als dat stressvoller zou zijn, zou ik het niet doen.

Maar verder kan ik er weinig tegenin brengen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:39

Als je daar in de buurt woont en je bent toch al van plan je pony naar de slacht te brengen, dan is het een overweging waard. Het is veel kleinschaliger en ik kan me voorstellen dat het rustig eraan toe gaat. Maar goed, dat zal er echt aan liggen welke andere slachterijen in de buurt zijn en hoe het er daar aan toe gaat.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat huisdierhouders niet hun geliefde flappie of Karel de cavia gaan brengen. Dat zullen eerder hobbyhouders zijn die teveel haantjes hebben of “fokkers” die hun mannelijke konijnen niet kwijt kunnen. En natuurlijk moeten ze dan niet fokken, maar in praktijk gebeurt dat toch.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:42

Laten we het zo zeggen het was een slechte vertaaling (wat zovaak gebeurt).Ik heb het bericht gelezen.
Aan veel Deense dierentuinen kan men dieren doneren (geen honden en katten)hoe en wat en hoeveel
is per dierentuin verschillend.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:11

Ik denk dat het inderdaad een beetje een rare vertaling is, maar zeker als je eerder een negatieve ervaring hebt gehad met het sterven of de euthanasie van een dier, kan het wel degelijk heel positief zijn en een enorme opluchting als een euthanasie goed en redelijk vredig verloopt voor je dier. Dus ik kan me ergens wel voorstellen dat als je een slachter hebt die het echt netjes snel en zo vreedzaam mogelijk doet voor je paard dat 'geweldig' kan zijn, ook al wil je altijd liever dat je dier nooit dood gaat.

Ik zou door een negatievere ervaring met euthanasie in mijn omgeving slacht met een paard zeker wel overwegen. En wat er dan daarna gebeurt, of ie nu verbrand word of opgegeten door een wolf of leeuw dat is sowieso niet zo fijn om aan te denken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:12

pol013 schreef:
Wintu schreef:
Ik vraag me af van iedereen die het een goede oplossing vind, zelf zijn huisdier er naar toe zou brengen.

Ik vind het geen fijn idee. Maar dat vind ik van geen enkele stap ná het doodmaken van een dier.

Wegrotten in de aarde vind ik niet echt een fijn idee. En bij de rendac heb ik ook weinig fluffy gevoelens eigenlijk. Verbranden voelt dan nog het minst walgelijk. Maar is voor een paard duur en eigenlijk energie en grondstoffen verspilling.

Zal ik het eens omdraaien: als je met de dood van jouw dier nog een ander die 'in leven kunt houden'. Want voeden en er hoeft dan geen andere dier gedood te worden voor dat doel. Is dat dan niet juist mooi?

Het enige wat ik heel zeker zou willen weten is of het slachtproces nog anders is dan bij andere oplossingen. Als dat stressvoller zou zijn, zou ik het niet doen.

Maar verder kan ik er weinig tegenin brengen.

Het dode lichaam vind ik niet belangrijk want dan is de ziel er uit. Maar deze dieren worden levend aangeleverd. Bij de Rendac worden alleen dode dieren verwerkt. Die dus al dood waren!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:13

anjali schreef:
Het dode lichaam vind ik niet belangrijk want dan is de ziel er uit. Maar deze dieren worden levend aangeleverd. Bij de Rendac worden alleen dode dieren verwerkt. Die dus al dood waren!

dat snap ik niet helemaal..
wil je dan alleen dat ze op het erf ingeslapen worden? Want als ze naar een DA gaan om in te laten slapen, worden ze ook levend aangeleverd

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:17

liedje89 schreef:
Ik denk dat het inderdaad een beetje een rare vertaling is, maar zeker als je eerder een negatieve ervaring hebt gehad met het sterven of de euthanasie van een dier, kan het wel degelijk heel positief zijn en een enorme opluchting als een euthanasie goed en redelijk vredig verloopt voor je dier. Dus ik kan me ergens wel voorstellen dat als je een slachter hebt die het echt netjes snel en zo vreedzaam mogelijk doet voor je paard dat 'geweldig' kan zijn, ook al wil je altijd liever dat je dier nooit dood gaat.

Ik zou door een negatievere ervaring met euthanasie in mijn omgeving slacht met een paard zeker wel overwegen. En wat er dan daarna gebeurt, of ie nu verbrand word of opgegeten door een wolf of leeuw dat is sowieso niet zo fijn om aan te denken.

Er zijn mensen die zichzelf willen laten euthanaseren,met een spuit door een arts, maar toch geen zin zullen hebben om zichzelf te laten slachten.Wat gij niet wilt dat u geschiedt, zo doe dat ook een ander niet.