Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:21

karuna schreef:
Het enige dat ik aankaart is dat natuur in nederland steds lastiger te bereiken en te beleven is in nederland door steeds verdergaande afsluitingen, parkeerplaatsen die gesloten worden, hekken en slagbomen die geplaatst worden waardoor je er niet in of niet uit kan. Of niet kunt parkeren, of een heel eind moet lopen vanaf de parkeerplaats voor je er bent.

Er wordt door talloze mensen (waaronder ik) benoemd dat er gigantisch veel plekken zijn waar je gewoon door het bos lan rijden, in het bos kan parkeren etc. Maar je houdt nogal vast aan je eigen idee en lijkt dit helemaal niet te willen lezen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:23

karuna schreef:
Nee dat wil ik niet en zeg ik ook nergens :n weer een "fijne" persoonlijke reactie die niets met het onderwerp te maken heeft . iemand (die de verkeerde conclusie trok) vroeg ietwat cynisch hoe het zat in frankrijk.

Doel je met die laatste zin nou op mijn reactie?
Was allesbehalve cynisch bedoeld, gewoon interesse omdat ik Frankrijk helemaal niet ken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:27

JorineV schreef:
Als ik het goed lees, is waar je eigenlijk behoefte aan hebt meer parkeerplek voor invaliden, toch? Liefst aan de paden die nu gesloten zijn. Maar anders misschien bij de gewone parkeerplaats, het dichtst bij een asfaltpaadje?

Dat zou een hele goede oplossing zijn. Hier een daar een paar kleine parkeerplaatsen uitsluitend voor invaliden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:31

Goof schreef:
karuna schreef:
Het enige dat ik aankaart is dat natuur in nederland steds lastiger te bereiken en te beleven is in nederland door steeds verdergaande afsluitingen, parkeerplaatsen die gesloten worden, hekken en slagbomen die geplaatst worden waardoor je er niet in of niet uit kan. Of niet kunt parkeren, of een heel eind moet lopen vanaf de parkeerplaats voor je er bent.

Er wordt door talloze mensen (waaronder ik) benoemd dat er gigantisch veel plekken zijn waar je gewoon door het bos lan rijden, in het bos kan parkeren etc. Maar je houdt nogal vast aan je eigen idee en lijkt dit helemaal niet te willen lezen.

Proberen te zien wat je wél kan, in plaats van de dingen altijd negatief benaderen. Maakt het leven een stuk leuker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 09:32

Goof die plekken zijn er hier nagenoeg niet meer :n het gaat in de regio steeds verder dicht overal. En ik hoor en lees er veel over dat de natuur steeds minder toegankelijk is voor minder fitten als je geen kilometer of meer kunt wandelen of fietsen. Door het sluiten van parkeerplaatsen, wegen enz. Waar dan de bestuurders soms met de meest bizarre oplossingen komen die domweg niet haalbaar zijn of ronduit kwetsend zijn. Veel ouderen en gehandicapten kaarten het aan en voelen zich buitensgesloten omdat er gewoonweg geen rekening mee gehouden wordt.

Misschien dat het elders anders is maar de regio waar ik vooral zit wordt er niet toegankelijker op. En dat terwijl er juist verplichtingen zijn bijgekomen ivm toegankelijkheid, een rare ontwikkeling.

Heeft niks met negativiteit te maken maar domweg de wetgeving in nederland, maar wat structureel wordt genegeerd bij de natuur dat er iets is als gelijke rechten voor iedereen en kunnen meedoen en zo. :) En als dat mee kunnen doen steeds verder wordt beperkt is dat iets minder tof zullen we maar zeggen

Even een lap tekst,
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 20Handicap.
Citaat:
Gelijke rechten voor mensen met beperking of chronische ziekte
Mensen met een beperking of chronische ziekte moeten net als ieder ander kunnen meedoen. Op school, op hun werk, in het openbaar vervoer en in hun vrije tijd. Dat staat in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte, in de Grondwet en in het VN-verdrag Handicap.

Toegang voor iedereen
Scholen, werkplekken, winkels en bedrijven moeten ervoor zorgen dat iedereen er gebruik van kan maken. Het verbeteren van de toegankelijkheid kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:

Bij de supermarkt worden de paden zo breed dat iemand er ook met een rolstoel door kan.
Werkgevers zorgen voor computers die ook te gebruiken zijn als iemand niet goed ziet of hoort.
De informatie die de gemeente geeft, is begrijpelijk voor zoveel mogelijk mensen. Ook voor wie een licht verstandelijke handicap heeft.
Speciale aanpassingen zijn niet verplicht als ze heel veel geld of moeite kosten, voor een onveilige situatie zorgen of niet uit te voeren zijn.

Geen verschil maken
Het is verboden om mensen met een beperking anders te behandelen dan mensen zonder. Direct of indirect onderscheid maken mag niet:

Direct onderscheid betekent rechtstreeks discrimineren. Bijvoorbeeld een werknemer niet aannemen omdat die een beperking heeft.
Indirect onderscheid is lastiger te herkennen. Een voorbeeld is als een bedrijf een verbod heeft om honden mee te nemen. Hierdoor is het werk niet meer toegankelijk voor mensen die een hulphond nodig hebben in hun dagelijks leven.
Aanpassen aan de persoon
Mensen met een beperking kunnen in veel gevallen vragen om een aanpassing voor hun eigen situatie. Bijvoorbeeld om begeleiding als je in een rolstoel zit en met het vliegtuig reist. Het College voor de Rechten van de Mens kan bekijken of het weigeren van de aanpassing terecht was.

Positie mensen met beperking verbeteren
Nederland verbetert de positie van mensen met een beperking. Dat is afgesproken in het VN-verdrag Handicap: daarin staat wat landen moeten doen om de rechten van gehandicapten te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het toegankelijk maken van stations en haltes, zodat mensen in een rolstoel met de trein kunnen reizen. Of stilteruimtes op festivals, zodat mensen die prikkelgevoelig zijn tot rust kunnen komen.

Naast vervoer en vrije tijd gaat het om:

werk en inkomen;
wonen;
onderwijs en ontwikkeling;
gezondheid en ondersteuning;
sport, cultuur en media;
veiligheid en rechtsbescherming.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:37

Zouden er geen leuke apparaten bestaan waarmee je daar wel nog zou kunnen rijden, in Nederlandse natuur maar ook in Frankrijk, iets waarmee je ook offroad kan? Een quad of buggy bijvoorbeeld? Ik zag zo snel dat er ook offroad scootmobielen bestaan, dat is denk ik nog fijner omdat die elektrisch zijn en de natuur dan neem ik aan minder verstoren (minder herrie in elk geval).

Hier in mijn omgeving merk ik vooral veranderingen in positieve zin, zo zijn hier de perrons bij het ov meer gelijkvloers gemaakt voor de toegankelijkheid, en bij het strand is ook meer verhard zodat je er prettig kan rijden. Ik erger mij suf aan slecht onderhouden straten, stoepen en fietspaden maar dat deed ik als gezond persoon met de fiets/scooter/auto ook al, in die zin is het niet veranderd. Sommige wegen zijn voor iedereen k*t :+ maar het strand is hier voor mijn gevoel wel beter bereikbaar geworden.

Goof

Die plekken zijn er wel. Ook op de Veluwe, zeker op de Veluwe zelfs.
Maar blijf vooral in het negatieve hangen in plaats van het positieve te willen horen en onderzoeken.

Myfairytale

Ik vraag me een beetje af wat je nu eigenlijk met dit topic wil bereiken TS?
Velen geven als aan dat er meer paden en wegen etc. afgesloten worden voor IEDEREEN, maar dat er juist zelfs nog uitzonderingen zijn voor mensen met een invalidenparkeerkaart.
De andere opties/mogelijkheden/tips wordt óf niets mee gedaan óf alsnog negatief op gereageerd.

Je geeft aan dat je op sommige dagen wel wat meer kunt lopen? Dan juist gebruik maken van de paden waar je met scoot/rolstoel niet zo makkelijk doorheen komt.

En verder vind ik het wel heel bijzonder dat juist jij kennelijk overal belaagd werd en alleen maar negatieve ervaringen hebt gehad.

Soms is het pick your battles en soms moet je dingen loslaten en accepteren dat ze zo zijn.
Dingen zoals fatsoenlijke opritten van stoepen en ingangen van winkels etc. kun je vaak nog wat mee bereiken, maar als wegen en paden afgesloten zijn voor IEDEREEN (en soms zelfs met uitzondering van mensen met een invalide parkeerkaart), dan zul je dat wellicht wel moeten accepteren. Genoeg bos/groen etc is wel prima bereikbaar nog, ook in NL.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:39

In dat - overigens heel goede - stuk van de Rijksoverheid staat niets over natuurgebieden. Die gebieden zijn voor mij, als fit mens, nu ook afgesloten, dus de behandeling is gelijk. En de dieren en planten die in de afgesloten gebieden leven hebben ook rechten, daar wordt nu ook rekening mee gehouden :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:40

Maar de gebieden die nu afgesloten zijn, zijn niet uitsluitend voor mindervaliden afgesloten.

Iedereen wordt tegengehouden om met gemotoriseerd vervoer door bepaalde gebieden te rijden.

Ik zie mensen met kleine kinderen ook niet 3 km lopen voordat ze op het Rozendaalse Zand lekker kunnen picknicken.

De parkeerplaats bij de Elsberg werd bijvoorbeeld enorm veel gebruikt door ruiters die daar hun trailer parkeerden. Die mogen daar nu ook niet meer met de auto/trailer komen. Mensen met een mountainbike moeten ook verder buiten het gebied parkeren ipv er middenin.
Het is dus imo geen uitsluiting van mindervaliden, het is afsluiting van een gebied voor gemotoriseerd verkeer om de natuur de kans te geven op herstel.

Mijn partner weet nog dat de Burgemeester Bloemersweg, de weg tussen de Beekhuizenseweg/Posbank en de Lange Juffer de doorgaande weg naar Eerbeek was. Heeft hij talloze keren gereden met de auto.
Ik woon hier inmiddels 17 jaar en die weg is voor mij altijd al "fietspad" en verboden voor auto's. Het is dus ook niet nieuw ofzo, dat men besluit dat auto's maar eens niet meer dwars door natuurgebieden heen mogen rijden, maar beter er omheen.

Natuurlijk is het jammer dat gebieden voor alle bezoekers afgesloten worden, of in ieder geval voor bezoekers die niet willen of kunnen lopen/fietsen. Het gevolg is dat het in die gebieden veel rustiger wordt, en de natuur daadwerkelijk kan herstellen.
Het wordt er zoveel rustiger, dat ik zeker weet dat het niet uitsluitend de mindervaliden zijn die het gebied niet meer in gaan.

Het wordt voor álle mensen afgesloten die met de auto of motor willen komen.
En die motoren?
Die mis ik zeker niet in dat gebied.
Er werd daar op zondagen rondjes gereden met sportwagens en motoren dat horen en zien je verging.

Het ruikt nu veel schoner zonder alle uitlaatgassen in het gebied, het is er veel stiller, dus ja, afsluiten voor (alle) auto's werkt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:45

Ik blijf erbij, ik herken dit totaal niet als invalide persoon. Probeer vooral positief te zijn en zoek dingen die wel kunnen. Zeker het discriminatieverhaal klopt niet, dat gevoel leg je echt jezelf op.

Kijk bijvoorbeeld eens naar iemand als Nicole den Dulk en haar man. Beide rolstoelgebonden en die reizen de hele wereld over. Gaan het bos in over onverharde paden. Zij zijn zo positief ingesteld. Misschien kun je daar iets uithalen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:47

Het leven is zo veel leuker als je het niet benadert vanuit een slachtofferrol en kijkt naar wat er wel allemaal is en wat je wel allemaal kan. En natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen, maar je bepaalt zelf welke waarde je die zaken toekent. En alles kapot relativeren moet ook niet, maar een beetje helpt wel...

(En ik schrijf dit vanuit een ziekenhuisbed.)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:51

Je zoekt dus helemaal geen gelijkheid en inclusie. Je eist juist positieve discriminatie, omdat je wilt dat er extra mogelijkheden worden gecreeerd voor jou als mindervalide.

Tazzey

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:57

Beterschap Tieneke! :(:)

Lieser, dat gevoel krijg ik ook een beetje. En laten we eerlijk zijn, invalide zijn sucks maar het is wat het is en je kunt het niet veranderen. Maar blijven hangen in de slachtofferrol maakt het leven als invalide zoveel zwaarder dan nodig. Er zijn nog zo ontzettend veel dingen die wel kunnen.
Tuurlijk mag je je af en toe gewoon poedersuiker voelen maar je moet opletten dat het niet de overhand gaat nemen. Het leven is, ondanks je beperking, gewoon erg mooi en fijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:57

Stukken natuur afsluiten ter bescherming levert grotere concentraties elders op, meer probleem verplaatsing dus. Minder druk op de natuur zal ook moeten komen van een zo verspreid mogelijk gebruik en dus toegang. En dat is niet wat er nu gebeurt door meer en meer stukken af te sluiten. En de vraag is of als de natuur zich ontwikkeld met die hoeveelheid mensen (die ook paden open houden bv) er niet juist verlies ontstaat als dat wegvalt. Ken hier ook wel het voorbeeld van pad afsluiten ivm speciaal bloemetje. Resultaat? Bloemetje weg, want die had juist de kleine beschadigingen en verminderde concurrentie nodig die door de wandelaars veroorzaakt werd...
Zo voordelig voor de natuur is dat afsluiten niet altijd. Dat je auto's beperkt best, maar idd zorg voor opties voor mensen die niet zonder kunnen (iets met die mentaal gezond houden = minder medicijnen etc.) heeft net zo goed voordelen.
We hebben stomweg meer mensen dan het gebied Nederland aan kan. We zien dat met meer plekken waar woningen staan die daar eigenlijk niet gebouwd hadden moeten worden (Enschede bv) en nu dat er ook "natuur"parken onder druk staan. Dan zal er meer realistisch gekeken moeten worden naar wat kan en misschien wel accepteren dat de nederlandse natuur meeveranderd met die ontwikkelingen ipv moet voldoen aan ideaalplaatje waarvoor de voorwaarden niet mogelijk zijn. En dat heeft inderdaad ook zijn nadelen, maar kan je forceren wat duidelijk niet werkt? Tegen de natuur vechten verlies je altijd, waarom nog steeds proberen ook al hang je er een label herstel aan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:09

Maar dat die plekken zijn afgesloten, dat geldt voor iedereen. Ik kan ook veel plekken op de Veluwe waar ik graag kwam niet meer bezoeken simpelweg omdat het gesloten is. Er zijn nog heel veel mooie plekken in de natuur waar je wel kan komen, bijvoorbeeld bij het Leersumse Veld. Daar is een hele mooie route ook toegankelijk voor mensen in rolstoel of scootmobiel. De toegangshekken die ze daar hebben zijn een mooi voorbeeld voor de rest van Nederland. Heel simpel te bedienen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:12

Jup en dan schuif je dus al die mensen op een kleiner oppervlak wat daar ook niet bepaald goed is voor de natuur (of de mensen). Liever meer verspreiding dan hutje mutje opgestapeld. En het wild doet niet zo moeilijk, wat nachtactief is heeft rustig slaaphol naast wandelpad (dassenburcht op steenworp afstand hoofdroute wandelpad). Soms is wild en natuur beter in staat tot samendelen dan mensen willen zien.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:13

Er zijn ook veel plekken in Nederland die niet of nauwelijks met openbaar vervoer te bereiken zijn. Dat is toch ook geen discriminatie van mensen zonder auto? Of pretparken die te duur zijn voor minima, gaan die gratis toegang eisen op grond van inclusie?
Niet alles kan voor iedereen. Dat is zuur, maar zo is het leven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:17

tamary schreef:
Jup en dan schuif je dus al die mensen op een kleiner oppervlak wat daar ook niet bepaald goed is voor de natuur (of de mensen). Liever meer verspreiding dan hutje mutje opgestapeld. En het wild doet niet zo moeilijk, wat nachtactief is heeft rustig slaaphol naast wandelpad (dassenburcht op steenworp afstand hoofdroute wandelpad). Soms is wild en natuur beter in staat tot samendelen dan mensen willen zien.

Dat ben ik met je eens hoor. Die soorten waar het met name voor zou zijn oa zwarte specht, boomleeuwerik, die hebben we bij ons op de Heuvelrug ook. Ik kom ze vaak tegen. Terwijl bij ons nergens rustgebieden zijn. Ook reeën kom ik vaak tegen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:17

Ik vind het ook jammer dat er bepaalde stukken zijn afgesloten op de Veluwezoom en ook de parkeerplaats bij de Elsberg.
Want toen ik corona had genoot ik er wel van om een klein stukje te hoeven lopen en toch even wild spotten. Maarja, helaas.
Ook parkeren met de trailer is nu lastiger en als ik lekker met de hond op de meer afgelopen stukjes wil wandelen moet ik daar soms idd eerst 3 kilometer voor wandelen..
maar dat geldt idd voor iedereen.
Vorige week heb ik dus naar geparkeerd bij het bezoekerscentrum, waar ik vroeger nooit zou staan: ik zocht altijd de meer afgelegen kleine parkeerplekken op. De stukjes die nog wat minder bekend waren.
Dus dat voelt ook wel een beetje jammer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:34

Marije_jiplover schreef:
Maar de gebieden die nu afgesloten zijn, zijn niet uitsluitend voor mindervaliden afgesloten.

Iedereen wordt tegengehouden om met gemotoriseerd vervoer door bepaalde gebieden te rijden.

Ik zie mensen met kleine kinderen ook niet 3 km lopen voordat ze op het Rozendaalse Zand lekker kunnen picknicken.

De parkeerplaats bij de Elsberg werd bijvoorbeeld enorm veel gebruikt door ruiters die daar hun trailer parkeerden. Die mogen daar nu ook niet meer met de auto/trailer komen. Mensen met een mountainbike moeten ook verder buiten het gebied parkeren ipv er middenin.
Het is dus imo geen uitsluiting van mindervaliden, het is afsluiting van een gebied voor gemotoriseerd verkeer om de natuur de kans te geven op herstel.

Mijn partner weet nog dat de Burgemeester Bloemersweg, de weg tussen de Beekhuizenseweg/Posbank en de Lange Juffer de doorgaande weg naar Eerbeek was. Heeft hij talloze keren gereden met de auto.
Ik woon hier inmiddels 17 jaar en die weg is voor mij altijd al "fietspad" en verboden voor auto's. Het is dus ook niet nieuw ofzo, dat men besluit dat auto's maar eens niet meer dwars door natuurgebieden heen mogen rijden, maar beter er omheen.

Natuurlijk is het jammer dat gebieden voor alle bezoekers afgesloten worden, of in ieder geval voor bezoekers die niet willen of kunnen lopen/fietsen. Het gevolg is dat het in die gebieden veel rustiger wordt, en de natuur daadwerkelijk kan herstellen.
Het wordt er zoveel rustiger, dat ik zeker weet dat het niet uitsluitend de mindervaliden zijn die het gebied niet meer in gaan.

Het wordt voor álle mensen afgesloten die met de auto of motor willen komen.
En die motoren?
Die mis ik zeker niet in dat gebied.
Er werd daar op zondagen rondjes gereden met sportwagens en motoren dat horen en zien je verging.

Het ruikt nu veel schoner zonder alle uitlaatgassen in het gebied, het is er veel stiller, dus ja, afsluiten voor (alle) auto's werkt.

Plus dat de weg naar de Posbank 200 dagen per jaar wel gewoon open is. Alleen in juli, augustus, weekenden en feestdagen niet. Doordeweeks buiten juli en augustus om dus wel. Het is ook maar waar je naar kijkt. Naar wat niet kan of naar wat wel kan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:37

Dus eigenlijk word je als full time werkende mens die niet op doordeweekse dagen kan gediscrimineerd bij die afsluitingen op de Posbank :P . Nee gekheid natuurlijk, maar het is zoals het is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:40

Is het paviljoen in juli en augustus dan wel te bereiken? Jawel toch ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:41

Muze schreef:
Is het paviljoen in juli en augustus dan wel te bereiken? Jawel toch ?

:j
Daar is het alleen enorm druk. Tenzij je 's ochtends vroeg gaat.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:46

Bij ons op het dorp wordt een voedselbos aangelegd wat aansluiting heeft op bestaande wandelpaden die wel rolstoel en rollator toegankelijk zijn.

Bij het eerste ontwerp gingen ze uit van paden met houtsnippers daar zijn de mensen van het dorp die hierbij betrokken zijn wel tegen in protest gegaan. We willen het voedselbos toegankelijk voor iedereen en juist ook de mensen die wat slechter ter been zijn.

Nu is het plan wel aangepast en worden de hoofdpaden zo aangelegd dat een rolstoel en rollator er over kunnen maar de zijpaden niet. Wat kostentechnisch maar ook vanuit het denkpunt van het voedselbos te snappen is.

Als meedenkers en dorpsbewoners zijn we er op deze manier blij mee. Maar we beseffen ons ook echt wel dat we het niet voor iedereen goed kunnen doen.

Ergens denk ik ook dat veel natuurbeheerders / ontwerpers er gewoon niet aan denken dat mensen die niet of slecht ter been zijn ook willen genieten van de natuur. Daar is nog wel een beetje te winnen.