De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:13

Laatst bijgewerkt door mce op 13-06-25 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:25

Pfft..ik snap de wereld soms echt niet hoor.

Jorex

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:02

Ik kreeg zojuist op Facebook een filmpje te zien van hoe dit paard het nu doet bij zijn nieuwe eigenaresse (ook Grand Prix rijder). Het arme dier krijgt gewoon elke pas een schop met de sporen. En dan erbij vermelden dat hij nu "thriving" is bij de nieuwe eigenaar die hem ook mishandelt met sporen in zijn ribben elke pas. ;(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:07

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 15:08

Jorex schreef:
Ik kreeg zojuist op Facebook een filmpje te zien van hoe dit paard het nu doet bij zijn nieuwe eigenaresse (ook Grand Prix rijder). Het arme dier krijgt gewoon elke pas een schop met de sporen. En dan erbij vermelden dat hij nu "thriving" is bij de nieuwe eigenaar die hem ook mishandelt met sporen in zijn ribben elke pas. ;(

Waar kan ik dat vinden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:11

Ben ook wel benieuwd naar dat filmpje

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:11

Als je zoiets ziet....Damn....

Mag ik iets doms vragen, als je zoiets ziet, dan sta je toch niet te filmen, dan ruk je diegene toch van het paard af? Of het nu een olympische ruiter is of niet....

Paard is totaal afgesloten, het is totaal nutteloos om dan door te meppen als je paard zich afsluit... (sowieso op die manier meppen lijkt me niet echt goed.. hang dan een boksbal op in de kantine als je je af wilt reageren :S)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:17

Maar even he.....

hoeveel pro's hebben jullie in real life dingen zien doen die gewoon echt niet kunnen? Want we zijn nu allemaal gechoqueerd door dit filmpje en de andere filmpjes van bekende ruiters, maar het gebeurd ook gewoon op veel stallen hier in nederland (en uiteraard ook andere landen) en daar hoor je dan niemand over....

Over dit filmpje heb ik weinig aanvulling op de eerdere reacties hier. Ik vind het misselijkmakend en heb na een paar seconden het filmpje uit gezet. Ik kon het gewoon niet meer zien en niet meer aanhoren....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:17

germie schreef:
https://www.dehoefslag.nl/welzijn/welzi ... ard-ongesc

Ik denk dat er bij meerdere topruiters wel paarden via de achterdeur een stal weer verlaten omdat ze niet voldoen. Ook niet elk paard kon door Anky in de rollkur gereden worden.

Zeker weten.
Die het getrek en geschop niet accepteren die zien wij niet.

Als mensen dan zeggen ze rijden enkel de moeilijke die wij niet zouden kunnen rijden ben ik het daar ook niet mee eens.
Ze rijdend juist lieve en vergevingsgezinde paarden.
Want anders liggen ze er dus mee achterover.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 15:20

germie schreef:
https://www.dehoefslag.nl/welzijn/welzi ... ard-ongesc

Ik denk dat er bij meerdere topruiters wel paarden via de achterdeur een stal weer verlaten omdat ze niet voldoen. Ook niet elk paard kon door Anky in de rollkur gereden worden.

De allergrootste vraag is: is een paard niet geschikt of is de ruiter en/of de methode niet geschikt/passend bij het paard? Er zijn nu eenmaal veel sensitievere paarden die niet alles pikken en waarbij je heel anders te werk moet gaan. Zijn ze daardoor niet geschikt? De standaardmethode beleren is niet geschikt voor hen, ze zijn namelijk naast (hoog) sensitief vaak ook heel intelligent en pikken het niet als je niet naar ze luistert.

Als mens zal jij je moeten aanpassen aan je paard en als je dat niet kan en doet, en het paard komt in opstand, is dat dan de schuld van het paard? Nee, dan kom je als ruiter te kort...

In mijn ogen is bij een gevaarlijk paard altijd wat aan de hand: lichamelijk, trauma of een onkundige opleider.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:22

manubres schreef:
Jorex schreef:

Waar kan ik dat vinden?

Ryans horses, dus zijn eigen Facebook (was een suggestie, dus heb gezegd dat ik dat account niet meer wil zien). Oftewel het paard is sindsdien mooi afgesloten (learned helplessness) gebleven en vertoont geen gevaarlijk gedrag meer naar zijn ruiters. |o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:30

ivy_power89 schreef:
Maar even he.....

hoeveel pro's hebben jullie in real life dingen zien doen die gewoon echt niet kunnen? Want we zijn nu allemaal gechoqueerd door dit filmpje en de andere filmpjes van bekende ruiters, maar het gebeurd ook gewoon op veel stallen hier in nederland (en uiteraard ook andere landen) en daar hoor je dan niemand over....

Over dit filmpje heb ik weinig aanvulling op de eerdere reacties hier. Ik vind het misselijkmakend en heb na een paar seconden het filmpje uit gezet. Ik kon het gewoon niet meer zien en niet meer aanhoren....

Niet dit zien doen.
Maar wel eens tegen een bekende ruiter in gegaan.

Ik had een paard. Zelf zadelmak en opgeleid.
En enkele punten in het M Springen.
Paard weigerde nooit. Had ook nooit een zweepje bij hem bij.
Ik zie geen afstanden dus rij een vlot basis tempo en daarin kan een getalenteerd paard in de B en L prima mee komen.
Maar in het M word er van de ruiter verwacht wat meer te kunnen zoals een paard goed kunnen plaatsen.
Dus ik ben gestopt met wedstrijden met hem. Omdat hij het zo graag en goed deed en ik hem in het M ging verprutsen.

Zijn oud eigenaar had lang geen westrijden gereden en wilde graag weer beginnen.
Wat is er mooier dan een paard wat altijd springt?

Niet dus..
In de les bij een bekende ruiter stopte het paard.
En uiteindelijk zei die man, sla hem eens.

Waarop ik direct riep: dat paard word niet geslagen!!

En ik zei dus ook dat paard heeft nooit gestopt dus zoek het maar elders.

Man was gepikeerd.
Moest het maar ff voordoen dan.

En mijn geweldige paardje liet dat ook geweldig zien ❤️

En hij had een dubbel neer gezet.
De eerste met een balk ervoor dus kwam daar automatisch goed. En dan maakte de 2e sprong mij niets uit. Was niet bang van hoogtes.
Dus dikke oxer bovenin.

En toen zei die man niks meer...

Nooit daar meer geweest.
Maar hoop dat hij er van geleerd heeft.
Van dit penny trutje dat vele malen lager reed dan hem.. Maar het gelijk wel had.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:31

ivy_power89 schreef:
Maar even he.....

Oh op een bepaalde stal, als de deuren dicht gingen van de binnenbak en het licht uit, dan wist je al hoever het was. Maar ik was toen 18 en ontzettend blij met mijn baantje in de paarden op zo'n droomstal. Als ik er iets van zei, gegarandeerd dat mijn carriere in de paardensport dan voorbij was in een ogenblik.

En 100% dat dit op veel (klein maar ook groteschalige) trainingsstallen gebeurd. Maar veel mensen grijpen niet meteen in, door freeze of flight reactie. Je gaat er vanuit, dat iemand die zijn brood ermee verdient, veel beter weet hoe zij een paard moeten trainen.

Zo heb ik ook vorig jaar een mishandeling gezien door een zogenaamde "professional", zelfs een deel op film staan (had mijn telefoon op de bakrand gelegd). Ik kon op dat moment niet ingrijpen, daar waar ik zelf les stond te geven in de bak aan een jong meisje, die in paniek was erdoor. We zijn hierdoor van bak verhuisd om de les fijn af te ronden. Na de les wilde ik dus diegene aanspreken, maar die was al met piepende banden vertrokken. Ik heb de eigenaresse de dag erna hierop aangesproken, die gaf aan dat ze het gedrag ook niet normaal vond en zou naar andere opties kijken.... om vervolgens 3 weken later toch maar weer bij dezelfde trainer weer te gaan lessen, en nu nog steeds bij haar lest. Diegene heeft een behoorlijke reputatie in de regio van haar trainingsmethodes, maar mensen blijven maar bij haar lessen. En zo draait de paardensport maar door....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:35

Heb het filmpje even opgezocht, ik dacht eerst ook dat ze hem heel erg zat te prikken maar twijfel toch ook of het niet een kwestie is van dat ze haar benen niet stil kan houden. In ieder geval ziet het er allemaal wel wat zwaarmoedig uit.

https://www.facebook.com/ryanshorses

Op mij komt het paard heel afgesloten en flegmatiek over, zoals ik het lees was het een staker en stond ie voordat hij bij hem kwam bij iemand die hem niet echt aan kon ofzoiets?

Ik denk eigenlijk dat de Hoefslag colum wel treffend is, niet ieder paard is geschikt als dressuurpaard..soms passen ze gewoon niet bij het doel. Wellicht hadden ze hem ook kunnen leren lopen op bosrit ipv zweepslagen..beetje out of the box denken doet wonderen soms.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:42

Hij praat het daar weer goed.
42 slagen praat hij goed want de vriendin was op de ic beland.
Wat hij laat zien is vergelding, boosheid en frustratie. Want die k.t knol had dat zijn vriend aangedaan.

Had hij een paar tikken gegeven was dit niet naar buiten gekomen.
Het is naar buiten gekomen omdat een paard hier niks mee kan. En het simpelweg mishandeling is.

En dan het rijden nu.
Hoe krijg je een paard zo slecht aan het been?
En zij is dan GP ruiter?
Het gemiddelde manege paard heeft nog minder been nodig.

Echt schandalig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:44

pol013 schreef:
manubres schreef:
Ik snap het echt niet als iemand dit nog enigszins goed wil praten. Als je voor dit geen gevangenisstraf krijgt, waarvoor dan wel? Op dierenmishandeling staat 2-3 jaar.

Waar haal jij (alweer) vandaan dat mensen dit goedpraten trouwens?

De man zelf praat het goed.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 15:47

ivy_power89 schreef:
Maar even he.....

Ik heb destijds mijn zelfgefokte ruin zelf thuis beleerd. Maar hij bleef maar flegmatiek en ik dacht dat ik 'te soft' voor hem was omdat ik zoveel liefde had voor dat paard. Ik heb hem toen twee weken naar een ruiter gebracht. Er werd mij gezegd (via de app) dat hij het heel goed deed. Toen ik kwam kijken, staakte hij en wilde niet meer vooruit...daarna werd hij half doormidden geslagen. Op dat moment vond ik het vreselijk, maar dacht ook: misschien heeft hij het nodig omdat hij behoorlijk koppig en eigenwijs leek (ja, ook ik heb onderweg veel lessen geleerd, het is meer dan 10 jaar geleden). Ik heb hem daarna meegenomen.

Kort daarna bleek hij lichamelijk niet in orde en heb ik hem moeten laten inslapen. Ik heb 1000x sorry tegen hem gezegd...als ik er aan denk hoeveel slaag hij kreeg, kan ik nog gaan huilen |(

Ik ben van mening dat niemand op een paard mag gaan zitten die er geen band mee heeft...dat zal al veel leed schelen denk ik.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:50

Je moet nooit uit frustratie slaan. Hooguit een correctie tik bij dreigend gevaar.

En vergelding omdat zijn vriendin op de ic ligt? Er zijn wel meer mensen gewond geraakt tijdens paardrijden, en dat is verdrietig en soms heftig, maar nooit een reden om een dier zo te straffen.
Als het paard echt niet veilig gereden kan worden, is weidepad of evt. slacht veel diervriendelijker.

Deze meneer zou inderdaad een poosje celstraf moeten krijgen,

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:52

@sterregoud
Die vergelding is mijn interpretatie hè.
Dat heeft hij niet gezegd. Maar dat is hoe ik het zie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:52

Nou dat is wat kort door de bocht, heb echt heel veel paarden gereden waar ik geen band mee had maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om ze ergens doorheen te slaan. Juist door wat jij schrijft, er kan altijd iets onderliggends aan de hand zijn.

Ook weleens paarden van lesklanten gehad die zulke heftige reacties gaven op bijvoorbeeld rechtrichten dat ik ze naar de DA heb gestuurd. (en dan bleek er ook wat onderliggends te zijn)

Dus nee, gelukkig is echt niet iedereen zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:53

DuoPenotti schreef:
@sterregoud

Volgens mij is/was het paard een staker..er staat in zijn bericht dat ie niks wilde en altijd al dwars lag vanaf zijn geboorte.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:55

DuoPenotti schreef:
@sterregoud

Daar heb je gelijk in hoor ! Zo vaak slaan is absurd. 1 of 2 lichte tikjes is mijn Max.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:55

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
@sterregoud

Volgens mij is/was het paard een staker..er staat in zijn bericht dat ie niks wilde en altijd al dwars lag vanaf zijn geboorte.

Nou, dan zal er wel iets mee zijn. Medisch of anderszins. Dan dus als weidemaatje of evt slacht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:56

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
@sterregoud

Ja. Maar snap even niet je bericht als quote op mij :)

Maar ja dat staat er.
Ja de reden weten we niet.
Als dat in de hand al was, zoals er staat, zal die eigenaar er geen natuurlijk overwicht op gehad hebben.

En leren we juist niet als het in de hand al niet gaat moet je niet opstappen?

Of leren ze dat daar niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:01

Oh sorry voor de onduidelijkheid, nou ik heb zelf meer het idee dat het slaan is omdat het paard dus geen enkele voorwaartse reactie geeft. Niet zo zeer als vergelding..maar voor de rest helemaal mee eens natuurlijk.

Ik denk ook dat er of iets mee is/ was of gewoon niet geschikt..sommige mensen rijden ze ook met zadelmak maken al in de staak.