Noodfonds Energie 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:05

Was het nog gelukt op tijd Dees? Ik zie dat het nu gesloten is

https://www.noodfondsenergie.nl/
Citaat:
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is gesloten
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is er voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Het Noodfonds helpt mensen om energieschulden te voorkomen. Dit jaar was er 56,3 miljoen euro beschikbaar. Het budget was binnen een paar dagen op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:19

Ben zondag gegaan. Helaas toen niet gelukt, klant had DigiD niet voor mekaar.
Meteen aangemeld voor Hulp aan Huis via LSTA. Hopelijk krijgt de klant nog een H-nummer en mag ze met vertraging nog aanvragen.

Nog even spannend dus.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:49

fohadie schreef:
Dees schreef:
Als je in NL een huis bezit, dan is dat vermogen. Maar soms kun je heb je een bijstandsuitkering nodig, ondanks dat je dus een eigen huis hebt.

Wat er dan gebeurd is dat je ipv een bijstandsuitkering een lening van de gemeente krijgt, maandelijks uitgekeerd net zoals de bijstand.

Op enig moment is de waarde van het huis minus de gemeentelijke lening zover gedaald dat het onder het zgn vrije vermogen komt. Op dat moment stopt de lening en krijg je een echte bijstandsuitkering. Wanneer het huis dan verkocht wordt, wordt de gemeentelijke lening afgelost.

Dit is een keiharde regeling. Je leeft nagenoeg onder het minimum, komt voor geen enkele vorm van kwijtschelding in aanmerking maar draait wel op voor de kosten van onderhoud van het huis. Ik ken enkele van dit soort situaties en doorgaans zitten die mensen ècht klem. Huis verkopen klinkt zo simpel, zeker in deze tijd.... maar waar moet je dan gaan wonen?

Vanmorgen bericht in mijn mailbox. Noodfonds gaat spoedig dicht.

Dank voor deze info. Ik dacht alles te weten van uitkeringen ed in Nederland maar blijkbaar toch niet alles.

Maar woont Hevonen ook in Nederland? Want ik dacht altijd dat zij in Scandinavie woonde, maar dan ben ik zeker in de war met een andere Bokker.

En natuurlijk hoeft niemand te vertellen hoe ze rondkomen, maar ik vraag me af als je €1000 bruto per maand hebt, daar nog €350 netto af moet aan energiekosten, hoe je de rest van de vaste lasten betaald, want dat lijkt me onmogelijk. Ik hoop dat iedereen die het hard nodig heeft het ook krijgt en dat jullie niet te laat zijn. Is er bekend wanneer je te horen krijgt of en hoeveel je krijgt?

Ik woon gewoon in Nederland, maar heb wel iets met Finland, dus begrijp de verwarring wel.
En ik kan door mijn leeftijd echt geen lening krijgen zonder fatsoenlijk inkomen.

Ik zit inde versterkingsoperatie (aardbevingen, noord-oostgroningen), en wacht al 6,5 jaar met steeds de halfjaarlijkse definitieve datum (maart of september) waarop ik voor een half jaar tot jaar mijn huis uit moet, en dus alles moet inpakken voor opslag en verhuizing en een oplossing voor 4 landgeiten, drie katten en mijzelf moet zoeken. De onzekerheid is slopend.

Dees

Re: Noodfonds Energie 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Dat is ook echt waardeloos, Hevonen, sterkte.