Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:00

Als dit er door komt dan is dit kabinet wat mij betreft al geslaagd.

De compensatie begrijp ik ook niet helemaal als er een afbouwregeling is en het is inderdaad een luxeproduct. Ondernemers kunnen ook gewoon wat anders inkopen. Wel hoop ik dat er goede en veilige alternatieven komen zodat er een soort overgang plaats vindt naar wat anders.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:04

Leuk zo’n verbod, in de essentie voor mij prima maar.. het spul waar je het meest last van hebt (voor mij dan) is nu ook al niet legaal en toch komen mensen eraan en steken het zonder problemen massaal af. Op mij komt het echt over als slechts wat mooie woorden en een paar lettertjes op papier om een achterban blij te maken en zieltjes te winnen. Zolang er niet een heel duidelijk plan is hoe het ook daadwerkelijk te handhaven is heb je hier toch helemaal niks aan? Maar goed, misschien ben ik te pessimistisch ingesteld. Eerst zien dan geloven.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:08

Ik ben er ontzettend blij mee. Al meer dan 10 jaar zoveel spanning voor mn beestjes met O&N. Ik heb niet de illusie dat het de eerste jaren meteen beter is, maar ik durf te hopen op ooit weer een leuke O&N te kunnen vieren. :) En dat de maanden voor O&N leefbaar worden.

Die compensatie eis is echt een giller.... bijna een miljard. Ze zijn wel enorm op hun achterhoofd gevallen dat ze dat durven vragen als branch. Schandalig.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:10

mvdende schreef:
Vreselijk dat verbod!

Hier een absolute vuurwerk liefhebber ( nee, niet het illegale knalvuurwerk) en vind dit echt niet leuk.

En wéér een overheid die zich niet houd aan gemaakte afspraken/ beloften. Vvd enz waren fel tegen vuurwerkverbod. Maar keer op keer op keer draait onze overheid ineens om. Nu het vuurwerkverbod, de salderingsregeling zou blijven enz.

Wanneer houden ze zich eens aan hun verkiezingsprogramma?

Als dit je prioriteiten zijn wat betreft gebroken beloftes moet je je echt afvragen wat je nu echt voor problemen hebt. Er zijn namelijk ook mensen die op straat komen te staan omdat ze de huur van een normaal salaris niet meer kunnen betalen en geen ander huis kunnen vinden. Misschien je daar zorgen om gaan maken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:12

BarbaLala schreef:
Alles maar dan ook alles maken ze kapot ;(
Over 100 jaar is er niets meer van Nederland over.
Wat een poedersuiker elite.

Ben je niet helemaal lekker?
Ga op oud&nieuw eens bij de eerste hulp of brandwonden centrum beverwijk kijken!

pien_2010

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:16

Als de overheid vuurwerk voortaan door deskundigen laat afsteken na toestemming middels vergunning dan wordt het voor iedereen gezellig. Mens en dier. Vuurwerk afsteken is allang verboden in Frankrijk. Ipv zijn er overal professionele vuurwerk shows en ik die een hekel had gekregen aan vuurwerk vind het nu heel erg leuk geworden. Het is zo prachtig!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:17

Het is ook geen traditie, het is pas in NL vanaf de jaren 60/70 meegenomen door de Chinezen.

Ben trouwens wel benieuwd wat ze met carbid schieten willen doen, dat is wel een echte Nederlandse traditie.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:18

Het zou zo maar kunnen betekenen dat ik een keer in januari niet in het ziekenhuis beland met longproblemen.

Herstel zal niet meteen goed te handhaven zijn, maar op een vakantiepark oid zal het misschien direct wel schelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:19

mvdende schreef:
Vreselijk dat verbod!

Hier een absolute vuurwerk liefhebber ( nee, niet het illegale knalvuurwerk) en vind dit echt niet leuk.

En wéér een overheid die zich niet houd aan gemaakte afspraken/ beloften. Vvd enz waren fel tegen vuurwerkverbod. Maar keer op keer op keer draait onze overheid ineens om. Nu het vuurwerkverbod, de salderingsregeling zou blijven enz.

Wanneer houden ze zich eens aan hun verkiezingsprogramma?

Wanneer begrijp jij dat dit een democratie is die het hele volk vertegenwoordigt? (Of iig pretendeert dat te doen)
Blijkbaar is de meerderheid van de 150mensen die in de tweede kamer zitten voor dit besluit.
‘Ze’ houden zich waarschijnlijk in deze aan hun programma en blijkbaar hebben de meesten dit in hun programma alleen degene waar jij op hebt gestemd niet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:21

Ik baal hier best wel van. Ik ian enorm genieten van siervuurwerk. Ja, die knallen vind ik ook niets, dus ik zag liever een verbod voor knalvuurwerk. Ook vraag ik me een aantal dingen af:

Wie gaat de compensatie betalen? (Ongetwijfeld dat er iets anders omhoog gaat, belastingen ofzo?)

Wat gaat de nieuwe melkkoe worden? Het leverd miljarden op, nu valt dat weg, in hoeverre gaan ze dat merken in de staatskas en again, wie gaat dat betalen?

Ik denk dat nog niet veel mensen hebben nagedacht hoe hard ze dit in de portomenee gaan voelen. Het geld moet immers ergens vandaan komen wat de regering nu misloopt.

Fijn, het legale vuurwerk is nu ook verboden, dan krijg je toch juist nog meer overlast van illegaal vuurwerk? Daar is nu al niet op te handhaven, denk je niet dat dit nu een veel groter probleem gaat worden met alle gevolgen van dien?

Ik denk dat het in veel gemeentes gedoogd gaat worden. In mijn gemeente is al een paar jaar een vuurwerkverbod, toch hadden we vuurwerk de hele avond/nacht met oud en nieuw en geen politie die er wat aan deed. Die had wel wat beters te doen.

Gister werd er veel vuurwerk afgestoken, benieuwd of we nu elke avond een showtje krijgen tot het vuurwerk op is. (Ik woon vlakbij een paar kampen die altijd wel ergens een voorraad vuurwerk hebben.)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:22

Heel erg blij mee. Wat een ellende ieder jaar weer, dat vuurwerk dat al zo vroeg begint (oktober zijn er hier al veel knallen) en zo lang door gaat. Mijn hond is er doodsbang voor en om dat iedere keer te moeten aan zien, is vreselijk. Alle wilde dieren die van ellende niet weten waar ze het zoeken moeten. Vuurwerk in handen van particulieren is niet meer van deze tijd en de ellende naar de hulpverleners toe is te beschamend voor woorden.

Voordeel van vuurwerk illegaal maken is dat de handhaving in ieder geval duidelijker is. Niet makkelijker, maar wel duidelijker. Alles wat afgestoken wordt buiten eventuele vuurwerkshows om is niet legaal en dus bestrafbaar. Het zal even duren, maar het zal echt wel uitdoven. Eindelijk. De eerste stap is gezet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:22

Goof schreef:
Ik zou er superblij mee zijn, maar het lijkt me weinig te handhaven.
Bovendien komt het verbod er vanwege de overlast/gevaar/schade/gewonden door vuurwerk dat nu ook al illegaal is en verboden is. Daar gaat dus niets veranderen, dat vuurwerk blijft toch wel.
Je treft er voornamelijk de normale mens mee die met zijn kinderen met o&n wat siervuurwerk wil afsteken.

Dat is dus niet zo. Er gebeuren ook veel ongelukken met consumenten vuurwerk. Zelfs de ME wordt daarmee belaagd vertelde een agent gisteren op Nieuwsuur. Het is niet zo dat er alleen ongelukken en gevaarlijke dingen gebeuren met illegaal vuurwerk. Ik denk juist dat wanneer al het vuurwerk verboden is handhaven veel makkelijker wordt.

Meeste slachtoffers zijn omstanders trouwens, door gewoon siervuurwerk dat legaal gekocht is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:24

Het levert op ja.
Maar als je de politie inzet, brandweer en ambulance inzet er eens af gaat trekken.
Als je de rekeningen in de ziekenhuizen, niet alleen oudejaarsnacht maar ook de vervolg behandelingen er af gaat trekken.
En dan ook nog eens de vernielingen.

Dat betalen wij ook allemaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:25

fohadie schreef:
Ik baal hier best wel van. Ik ian enorm genieten van siervuurwerk. Ja, die knallen vind ik ook niets, dus ik zag liever een verbod voor knalvuurwerk. Ook vraag ik me een aantal dingen af:

Wie gaat de compensatie betalen? (Ongetwijfeld dat er iets anders omhoog gaat, belastingen ofzo?)

Wat gaat de nieuwe melkkoe worden? Het leverd miljarden op, nu valt dat weg, in hoeverre gaan ze dat merken in de staatskas en again, wie gaat dat betalen?

Ik denk dat nog niet veel mensen hebben nagedacht hoe hard ze dit in de portomenee gaan voelen. Het geld moet immers ergens vandaan komen wat de regering nu misloopt.

Hoe levert vuurwerk miljarden op voor de staatskas :?
Enig idee wat het de staatskas kost per jaar…. Wij betalen ook elk jaar voor het repareren van alle schade en de ziektekosten en inzet van hulpdiensten.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:26

Popstra schreef:
BarbaLala schreef:
Alles maar dan ook alles maken ze kapot ;(
Over 100 jaar is er niets meer van Nederland over.
Wat een poedersuiker elite.

Ga op oud&nieuw eens bij de eerste hulp of brandwonden centrum beverwijk kijken!

Ik ben het met Barbalala eens.

Die gewonden komen meestal door IILEGAAL vuurwerk. En dat zal alleen maar erger worden nu er een verbod is op LEGAAL vuurwerk.

En de gemeente shows? Die gaan 9 vd 10x niet door vanwege de weersvoorspellingen (die tot nu toe niet klopten) en sowieso, het zal mij niet verbazen als je meer mensen met drank op achter het stuur krijgt tijdens de jaarwisseling. Men wilt toch vuurwerk zien, ov gaat niet meer en taxi is meestal bezet. Maar dat is weer een ander probleem.

Ik keur dat niet goed, maar het vertrouwen in een gedeelte van de mensheid ben ik allang verloren.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:30

verootjoo schreef:
fohadie schreef:

Hoe levert vuurwerk miljarden op voor de staatskas :?
Enig idee wat het de staatskas kost per jaar…. Wij betalen ook elk jaar voor het repareren van alle schade en de ziektekosten en inzet van hulpdiensten.

Helaas heb ik niet de illusie dat er minder slachtoffers komen, ik ben bang voor juist meer. Vooral de inzet van hulpdiensten zal er niet minder om worden, helaas.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 02-04-25 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:32

Maakt me geen klap uit, betaal met liefde meer als zo’n verbod er komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:33

De meeste van die miljarden euro’s komen uit België of Duitsland.

Dat het ons meer kost interesseert me vrij weinig, heb veel over voor zo’n verbod. En met mij veel mensen blijkbaar aangezien al veel mensen hier er ook helemaal voor zijn.

Waarom denk jij trouwens beter te weten wat er zal gebeuren dan wiskundigen/statistici die de boel doorgerekend hebben :?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:37

Ik ben hier heel blij mee *\o/* Al die ellende voor mens en dier, vreselijk.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:45

fohadie schreef:
De belasting op vuurwerk is 11%. 11% over miljarden euros is heel veel belasting die ergens vandaan moet komen.

En helaas heb ik niet de illusie dat er minder slachtoffers komen, ik ben bang voor juist meer. Vooral de inzet van hulpdiensten zal er niet minder om worden, helaas.

Waar haal je die 11% vandaan? De BTW is 21%, de omzet aan vuurwerk in 2024 zo'n 120 miljoen, tegen de tijd dat je miljarden opbrengst hebt als overheid is ook het vuurwerk al digitaal geworden..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:50

Sorry, ik heb verkeerd gelezen, excuses. Ome Google deed een verlate 1 aprilgrap denk ik. Ik las iets totaal verkeerd.

Heb mijn bericht aangepast.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:56

fohadie schreef:
Popstra schreef:

Ik ben het met Barbalala eens.

Die gewonden komen meestal door IILEGAAL vuurwerk. En dat zal alleen maar erger worden nu er een verbod is op LEGAAL vuurwerk.

En de gemeente shows? Die gaan 9 vd 10x niet door vanwege de weersvoorspellingen (die tot nu toe niet klopten) en sowieso, het zal mij niet verbazen als je meer mensen met drank op achter het stuur krijgt tijdens de jaarwisseling. Men wilt toch vuurwerk zien, ov gaat niet meer en taxi is meestal bezet. Maar dat is weer een ander probleem.

Ik keur dat niet goed, maar het vertrouwen in een gedeelte van de mensheid ben ik allang verloren.

Nee, die gewonden komen niet meestal door illegaal vuurwerk. Net zo goed door legaal vuurwerk. En misschien dat het tijdelijk erger wordt door het verbod, kan zomaar. Echter is het wel vele malen beter te handhaven want oom agent hoeft niet eerst na te gaan of hetgeen wat Pietje afgestoken heeft legaal of illegaal is en kan dus gelijk optreden en zorgen dat Pietje stopt met afsteken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:56

Alleen bij de verzekeraars is al 8 miljoen particuliere vuurwerkschade gemeld in 2024. Tel daarbij op alle schade aan gemeente-eigendommen (prullenbakken, speeltoestellen e.d. ) en de kosten voor de inzet voor de hulpdiensten, dan is het niet moeilijk om te zien dat het ons land alleen maar geld kost in plaats van oplevert.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:59

Ik begrijp de noodzaak van een verbod maar al te goed, maar ik vind het ook erg jammer. Al dat siervuurwerk vind ik toch erg leuk om te zien.

Daarbij hoop ik dat het handhaven ook makkelijker wordt, ik voorzie één grote chaos aankomende oudjaarsnacht :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:59