Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:29

germie schreef:
Dynamisch wordt overigens afgeraden als je vrij veel gas verbruikt. Dus dat durf ik niet aan.

Je kan ook alleen voor je elektriciteit dynamisch afsluiten.

En tussen 18 en 21 uur is de stroom al duurder. Alleen zie je dat niet als je vast of variabel hebt.
Prijzen elektriciteit vandaag:
Afbeelding
(Ik zet om 12 uur de wasmachine aan.)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:37

Lieser schreef:
germie schreef:
Ik heb dus zo'n 1.5 jaar zonnepanelen, 7 stuks. Niet dat ik zo veel nodig heb in m'n eentje, maar ja, ik woon in een eengezinswoning en dus zou het verstandig zijn om voor een heel gezin panelen te plaatsen was toen het advies. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Vanaf half oktober tot eind februari leveren de panelen amper wat op, dus dan moet ik m'n woning nog steeds duur met gas verwarmen. Maar nu is het zonnig en tja, ik wek dus meer op dan ik kan verbruiken. En moet terugleverkosten betalen.
Daarom staat er nu overdag een elektrische 2.5kw kachel te loeien in de woonkamer, wordt het snel warmer dan ik nodig vind (en zet hem dan weer uit), maar nog wek ik meer op dan ik verbruik.

Dus dan kom je op de omgekeerde wereld uit. Waar ik als kind altijd direct het licht uit moest doen omdat het stroom kost, laat ik nu van alles aan. Als ik 's avonds de deur uit ga staat het licht aan. Compleet onzinnig, maar ja, men maakt het er wel naar.

Een compressor om duikflessen te vullen heb ik niet. Dat is in mijn woning niet handig (hoewel het mag overdag, maakt zo'n ding toch ook veel herrie).

Ik ben natuurlijk niet de enige die in deze situatie zit.
Maar waar verspillen jullie nu stroom aan overdag omdat het moet?

[ Afbeelding ]

Helaas is mijn gasverbruik in de winter hoog, daar kan ik niets aan doen (hoewel ik nu na 15 jaar eindelijk de oorzaak gevonden heb denk ik). En ook dan verwarm ik elektrisch bij. Maar dan kost het natuurlijk nog geld.

Je kunt de zonnepanelen gewoon uitzetten als je geen stroom verbruikt. Ik snap niet dat je daar moeite mee hebt. Je zet de verwarming toch ook uit als je het niet koud hebt?
Of heb je dit draadje alleen gestart om eens lekker te klagen over alles?

Wat een domme reactie

_Lorette_

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:40

Het uitzetten van zonnepanelen vind ik helemaal geen gek idee. Ja, je hebt een investering gedaan en ze moeten stroom opleveren, maar als ze meer opleveren dan je gebruikt, dan is het best een idee om de opbrengst terug te brengen naar je eigen verbruik om geen terugleverkosten te hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:41

Ik zou ook nog een goed informeren of dynamisch niet beter voor je is (of iig beter aanvoelt).

Wij hebben ook dynamisch.
Ik heb even gekeken en nu in maart hebben we gemiddeld €0,175 gekregen per kWh.

Maar met een terugleveringsvergoeding zou je onder aan de streep nog steeds niet negatief uit moeten komen wat je krijgt voor je teruggeleverde stroom.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:44

_Lorette_ schreef:
Het uitzetten van zonnepanelen vind ik helemaal geen gek idee. Ja, je hebt een investering gedaan en ze moeten stroom opleveren, maar als ze meer opleveren dan je gebruikt, dan is het best een idee om de opbrengst terug te brengen naar je eigen verbruik om geen terugleverkosten te hebben.

Bij sommige systemen kan het al dat je stroom op negatieve momenten je stroom het net niet op gaat.
Dat zou inderdaad standaard moeten zijn dat wanneer er een teveel aan stroom komt de stroom het net niet op gaat.

Wij wonen naast de Efteling, dus hier wordt zat stroom direct door een grootverbruiker eraf getrokken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 11:06

Lieser schreef:
germie schreef:
Dynamisch wordt overigens afgeraden als je vrij veel gas verbruikt. Dus dat durf ik niet aan.

Hoezo verbruik je veel gas als je zonnepanelen hebt?

Omdat ik verwarm op gas. Koken ook. En mijn cv is niet bepaald energiezuinig helaas, ondanks hr ketel. Warmtepomp is voor mij niet te betalen, een airco heel misschien.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:27

Waarom verwarm je in de winter niet een aantal uren alleen met elektrische verwarming? Dat je dan meer verbruikt dan je opwekt maakt toch niet uit? Dat is juist het voordeel van de salderingsregeling: de optelsom van een jaar gebruikte stroom wegstrepen tegen de optelsom over een jaar opgewekte stroom.
Dan bespaar je een heleboel op gas.
Het teruglevertarief staat hier los van. Die betaal je over elke KW die je opwekt en niet zelf gebruikt, maar terugleverd aan het net.
Waarom je ‘s avonds als het donker is, je licht aanlaat snap ik helemaal niet? Wat is daarvan het voordeel?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:26

germie schreef:
Lieser schreef:

Hoezo verbruik je veel gas als je zonnepanelen hebt?

Omdat ik verwarm op gas. Koken ook. En mijn cv is niet bepaald energiezuinig helaas, ondanks hr ketel. Warmtepomp is voor mij niet te betalen, een airco heel misschien.

Airco's zijn tegenwoordig niet meer zo heel duur :)
Zeker niet als je gaat rekenen wat je gas per maand kost :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:43

mariettek schreef:
Je kunt toch gewoon op hele zonnige dagen de zonnepanelen uitzetten?
Bijvoorbeeld door in de meterkast de groep van de zonnepanelen uit te schakelen. Lijkt mij een stuk duurzamer dan overbodige apparaten te laten branden (die slijten er alleen maar door).

Dat vinden de apparaten niet echt grappig en het uitzetten kan beter op een manier die de omvormer toestaat. Bij overvoltage kunnen electrische apparaten stuk gaan.
https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

Er zijn inmiddels een aantal manieren om je eigen stroomverbruik beter verdeeld te benutten, met wat al is genoemd; wassen etc zodra de zonnepanelen optimaal leveren. Met een P1 meter van o.a. Homewizard kun je precies zien wat je verbruik is etc.
Een thuisbatterij kan ook handig zijn om NOM te krijgen. Met een dynamisch contract kan in de winter het goedkoop laden van de batterij, en het ontladen op piekmomenten helpen met de verdeling. Op FB is een groep Homewizard gebruikers, leuk om te volgen en kennis op te doen van dit soort technologie. Het is nog wel de vraag of de terugverdientijd 'uitkan' maar gezien de onbetrouwbaarheid van de overheid mbt de energievoorziening, en de stijgende kosten is het altijd koffiedik kijken. In elk geval kan het best aardig zijn om zoveel mogelijk gebruik te maken van de eigen zonnepanelen zodra de saldering eraf is, en de terugleverkosten eigenlijk nu al te hoog zijn.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:56

Ik draai op dit soort dagen de hele dag kleine wasjes, vaatwasser gaat aan.

Terugleverkosten. Tja. Het is niet anders. Op mooie, zonnige dagen maar gewoon lekker alles gebruiken :))

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:20

CairnTerrier schreef:

Terugleverkosten. Tja. Het is niet anders. Op mooie, zonnige dagen maar gewoon lekker alles gebruiken :))

Ja maar dan ben ik buiten.... en mn wasmachine aan zetten etc als ik niet thuis ben vind ik niet fijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:13

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:34

CairnTerrier schreef:

terwijl ik dan juist liever buiten ben en de was aan de lijn laat drogen. Op zonnige dagen heb ik minder stroom nodig.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:43

juval schreef:
CairnTerrier schreef:

terwijl ik dan juist liever buiten ben en de was aan de lijn laat drogen. Op zonnige dagen heb ik minder stroom nodig.

Ja, wie blijft met dit mooie weer binnen/thuis ? :D Een timer op apparatuur biedt daarvoor de uitkomst. Op de hoogste piek van de dag zet ik de apparatuur aan. En draaien maar. Vaatwasser, wasmachine, diverse apparatuur opladen etc. Droger durf ik ook niet als ik er niet ben.
Einde middag zet je nog een was aan als je weer thuis bent. Eventueel gecombineerd met de droger. Dan nog stofzuigen en we hebben alles gehad. Dank, gratis energie :D

Een zonnige dag maakt mij eigenlijk heel productief en zorgt voor een opgeruimd huis. Dat is dan wel weer een voordeel :))

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:59

mariettek schreef:
Je kunt toch gewoon op hele zonnige dagen de zonnepanelen uitzetten?
Bijvoorbeeld door in de meterkast de groep van de zonnepanelen uit te schakelen. Lijkt mij een stuk duurzamer dan overbodige apparaten te laten branden (die slijten er alleen maar door).

Verder is het natuurlijk ook ideaal om buren (tegen een grappige vergoeding van af en toe iets lekkers ofzo) hun auto op te laten laden op zonnige dagen.

Was ook mijn eerste gedachte, maar ik begreep dat ze dan nogal snel kapot gaan/overstuur raken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:19

Misschien een bubbelbad of zwembad met pomp voor in de tuin? Extra vriezer in de zomer voor ijs, etc en dan in de winter leegmaken? Wij hebben een grote powerbank die we kunnen opladen (losstaand) op losse zonnepanelen, die gebruiken wij om de auto en motor batterij op te laden. Ik weet niet hoe je terugleverkosten werken? Per maand of kwartaal of per direct? Dan kan een powerbank misschien wel iets helpen als je ‘s avonds wat apparaten omzet?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:24

Ik vermoed dat de aanschaf van allerlei extra apparaten niet opweegt tegen de 'winst'.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:25

Verspillen is geld weggooien. Jij hebt zelf de keuze of je wel of niet teruglevering kosten betaald. Gemiddeld is het in NL zo: vast contract betaal je terug levering kosten en krijg je een hogere vergoeding voor de terug geleverde stroom. Als je die met elkaar verrekend dan heb je gemiddeld een winst van 3 cent per KWh. Bij model contract betaal je geen terug levering kosten en daarom krijg je een vergoeding van gemiddeld 3 cent per KWh. Onder aan de streep is bij teveel terug levering gemiddeld het model contract het voordeligst. De verwachting is dat de winst onder aan de streep daalt naar half cent per KWh bij teveel terug levering.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:14

Nico12 schreef:
Verspillen is geld weggooien. Jij hebt zelf de keuze of je wel of niet teruglevering kosten betaald. Gemiddeld is het in NL zo: vast contract betaal je terug levering kosten en krijg je een hogere vergoeding voor de terug geleverde stroom. Als je die met elkaar verrekend dan heb je gemiddeld een winst van 3 cent per KWh. Bij model contract betaal je geen terug levering kosten en daarom krijg je een vergoeding van gemiddeld 3 cent per KWh. Onder aan de streep is bij teveel terug levering gemiddeld het model contract het voordeligst. De verwachting is dat de winst onder aan de streep daalt naar half cent per KWh bij teveel terug levering.

Maar zelfs dan, levert ht dus nog wel wat op. Al is het maar een halve cent... Dus "extra stroom verbruiken" lijkt me gewoon onzinnig en zonde...

Wij hebben ook zonnepannelen, maar zolang mijn overproductie onderaan de streep nog steeds iets oplevert (al is het maar een halve cent) ga ik niet onnodig stroom verbruiken. Tuurlijk, ik verbruik mijn stroom wel zo veel mogelijk op de momenten dat ik het opwek (nu om alvast te wennen aan het afschaffen van het salderen, straks om mijn zonnepanelen zo optimaal mogelijk te gebruiken). dus ik was overdag, vaatwasser staat overdag aan enz enz.

Maar nee, ik ga niet onnodig meer stroom verbruiken...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:21

Koop een zware game PC met twee watergekoelde videokaarten en ga lekker een potje gamen. Kan je uit ervaring vertellen dat die dingen snel kortemetten maken met je extra stroom :')

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:24

Wij hebben uiteindelijk na lang twijfelen besloten om een thuisbatterij te laten plaatsen. Daar zit een dynamisch contract aan vast en als onze zonnepanelen meer vermogen dan wij of de batterij verbruiken, dan worden onze zonnepanelen uitgeschakeld. Apparaten zoals de wasmachine en de vaatwasser laat ik op zonnige dagen overdag op de timer draaien. En we hebben beneden een (met een app bedienbare) airco laten installeren, die we voor verwarming en koeling gebruiken.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:40

JoT schreef:
Wij hebben uiteindelijk na lang twijfelen besloten om een thuisbatterij te laten plaatsen. Daar zit een dynamisch contract aan vast en als onze zonnepanelen meer vermogen dan wij of de batterij verbruiken, dan worden onze zonnepanelen uitgeschakeld. Apparaten zoals de wasmachine en de vaatwasser laat ik op zonnige dagen overdag op de timer draaien. En we hebben beneden een (met een app bedienbare) airco laten installeren, die we voor verwarming en koeling gebruiken.

Maar als je dynamisch contract hebt, dan is het toch zonde dat de zonnepanelen uitschakelen? Bij dynamisch krijg je toch dan gewoon geld voor het terugleveren (en heb je geen terugleverboete) of is dat niet bij alle aanbieders zo? Kijk als de prijzen negatief zijn snap ik het, maar dat gebeurd op dit moment niet vaak.

Bij Tibber krijg ik geld als ik teruglever. Ik heb bijvoorbeeld gister 0,25 kosten aan verbruik, maar heb 4,70 teruggeleverd. Per saldo ontvang ik dan 4,45

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:14

Ik zit hier ook mee.
8 panelen. Ik verbruik nu 1000 en lever bijna 3000 terug.

Hier komt er een airco denk ik.
En als in de toekomst de thuis batterij wat rendabeler wordt komt die er ook.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:48

Dynamisch contract lijkt me zeker wat als mijn vaste jaarcontract eind 2025 (Greenchoice - straks nagenoeg geen terugleververgoeding meer), bijvoorbeeld Tibber. Maar mijn zonnepanelen (Enphase) zijn niet zomaar uit te schakelen op piekproductie... dat doet me wel echt twijfelen met het idee dat negatieve bedragen vaker voor kunnen komen...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:05

Travel_me schreef:
JoT schreef:

Maar als je dynamisch contract hebt, dan is het toch zonde dat de zonnepanelen uitschakelen? Bij dynamisch krijg je toch dan gewoon geld voor het terugleveren (en heb je geen terugleverboete) of is dat niet bij alle aanbieders zo? Kijk als de prijzen negatief zijn snap ik het, maar dat gebeurd op dit moment niet vaak.

Bij Tibber krijg ik geld als ik teruglever. Ik heb bijvoorbeeld gister 0,25 kosten aan verbruik, maar heb 4,70 teruggeleverd. Per saldo ontvang ik dan 4,45

Er wordt ook stroom doorverkocht inderdaad. Maar op het moment dat het zonnig weer is en alle zonnepanelen in Nederland stroom leveren, als onze thuisbatterij vol is en als we qua verbruik onze zonnepanelstroom niet 100% verbruiken, dan worden (voor zover ik het begrijp, we hebben die batterij + contract pas een paar weken) de zonnepanelen uitgeschakeld om terugleverkosten te voorkomen. En dat zie ik in de zomer ook echt wel gaan gebeuren.