Signal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Signal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:08

Ik heb signal al jaren, ik gebruik het alleen zelden. Het was omdat de vriendengroep van m’n ex hun groepsapp daarop had. Maar ik ga toch niet meer met hun mee haha. :+

Ik vind het persoonlijk niet heel erg om te wisselen naar een andere app. Alleen vind ik het lastig omdat de datacenters van Signal in de US staan. Als trump het in z’n bol krijgt dan hebben we alsnog geen toegang ertoe. :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:32

Ja, dat is idd problematisch. Dan blijft die Zwitserse dienst over?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:01

MarlindeRooz schreef:
Ik heb signal al jaren, ik gebruik het alleen zelden. Het was omdat de vriendengroep van m’n ex hun groepsapp daarop had. Maar ik ga toch niet meer met hun mee haha. :+

Ik vind het persoonlijk niet heel erg om te wisselen naar een andere app. Alleen vind ik het lastig omdat de datacenters van Signal in de US staan. Als trump het in z’n bol krijgt dan hebben we alsnog geen toegang ertoe. :+

Als dat zo is maakt het geen verschil volgens mij of je op whapp of signal zit. De cloudact zorgt er dan voor dat de dienst (meta) gegevens moet delen met de Amerikaans inlichtingen diensten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:04

SjonnieZ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als dat zo is maakt het geen verschil volgens mij of je op whapp of signal zit. De cloudact zorgt er dan voor dat de dienst (meta) gegevens moet delen met de Amerikaans inlichtingen diensten

Zover is het nu nog niet. Als de Amerikaanse rechtsstaat tot dat niveau afzakt kunnen we altijd weer verder zien.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:08

musiqolog schreef:
Zover is het nu nog niet. Als de Amerikaanse rechtsstaat tot dat niveau afzakt kunnen we altijd weer verder zien.

Die wet is al enige tijd in werking.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:15

SjonnieZ schreef:
musiqolog schreef:

Die wet is al enige tijd in werking.

Ja, dat wist ik al. Daarom vind ik het zorgwekkend dat Signal datacenter in Amerika heeft.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:33

musiqolog schreef:
SjonnieZ schreef:

Dan ben je al te laat natuurlijk, die data staat er dan al.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:39

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:54

En Huib is momenteel niet negatief. Hij weet echt veel van dit soort dingen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:49

tienus63 schreef:
https://nos.nl/l/2557974
Signal-baas belooft dat ze nooit gegevens zullen delen van gebruikers.
Want aan zich weinig zegt. Telegram's baas zei dat ook tot hij werd opgepakt. En Facebook zegt om je privacy te geven. En Google's eigen slogan was "Do No Evil".

Wat een groot verschil is, zoals eerder gezegd, is dat Signal bewijsbaar (vrijwel) geen gegevens heeft om te delen. En dat is hoe een privacy-vriendelijke dienst hoort te zijn. En daarnaast hebben ze een goed track record wat betreft privacy. Kijk bijv. hoe ze liever landen verlaten dan encryptie breken. Acties spreken meer dan woorden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:19

Ik heb voor de grap eens even weer op Signal gekeken. Ik moest me geheel opnieuw registreren. Want ik had inmiddels een andere telefoon met zelfde nr. Nou, wat een drama app zeg. Ik heb bovenin een bericht staan van Signal over beveiliging, en die blijft 'zwart' als ongelezen staan, krijg je niet weg. Dat vind ik irritant.
Daarnaast staan er dus berichten in van spammers. En ook heel veel: dit account is verwijderd. Dus veel vrienden zijn er juist weer van af gegaan. Als ik nu dus een snelle scan maak hebben zelfs collega's Signal weer verwijderd of is het in onbruik geraakt en vrienden zitten er verder amper op.
Het is 1 chaos met berichten van gebruikers die niet meer actief zijn. En het ziet er niet uit. Ik kan geen nieuwe pincode instellen, kan niet eens vinden waar dat eventueel zou kunnen (en dat had ik voorheen wel).
Dus nee, de app is zelfs zeer gebruiksonvriendelijk geworden. Eerst moet de rest maar overstappen voordat ik overstap.
Telegram werkt dan een stuk fijner naast Whatsapp.
Maar de enige app waar ik dagelijks op kijk is whatsapp.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:38

Bijzonder… ik heb dit allemaal niet. Ook geen spammers.
Ben je mss ooit gehackt geweest waardoor jouw telefoonnummer op het darkweb bekend is?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:04

SjonnieZ schreef:
Ben je mss ooit gehackt geweest waardoor jouw telefoonnummer op het darkweb bekend is?

Ik heb het wel, maar stoor me er wat minder aan.

Ik heb signal ook al heel lang op de telefoon staan, en voor afgelopen week zeker een jaar of 2 niet gebruikt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:11

SjonnieZ schreef:

Nee, volgens zo'n check niet.

Ik heb ook af en toe last van spammers op Telegram.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:57

germie schreef:
SjonnieZ schreef:

Nee, volgens zo'n check niet.

Ik heb ook af en toe last van spammers op Telegram.

Dan zal je nummer toch ergens bekend zijn. Zolang je verder voorzichtig bent hoeft dat overigens geen probleem te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:47

SjonnieZ schreef:
Dan zal je nummer toch ergens bekend zijn. Zolang je verder voorzichtig bent hoeft dat overigens geen probleem te zijn.

Spammers sturen berichten naar willekeurige nummers.
Ze laten gewoon een computer naar oplopende 06 nummers spam sturen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:54

Brainless schreef:
SjonnieZ schreef:

Dat dus. Kun je weinig aan doen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:26

Brainless schreef:
SjonnieZ schreef:

Klopt maar ze moeten wel ergens je nummer vandaan halen. Op het darkweb zijn daarvoor “mooie” lijsten te koop.
Zie het hier ook op het werk. Sommige medewerkers krijgen continu phishingmails, sms-en en berichten andere nooit.
Uit darkweb scans zie je dan ook de 1e categorie steeds voorbij komen op allerlei lijsten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:32

Ze hoeven nergens nummers vandaan halen.
Ze sturen gewoon naar onbekende nummers, bestaat die niet dan komt hij niet aan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:30

Als je het doet om veiligheidsredenen kun je jezelf de moeite besparen.
Is al jaren achterhaald dat het ook onveilig is.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:43

BarbaLala schreef:

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:02

Lokii schreef:
BarbaLala schreef:
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?
Zou ik ook wel willen weten. Voor context: ik werk in de cybersecurity en Signal staat naar mijn weten nog altijd goed bekend en wordt door veel mensen in het veld gebruikt. Dat het al jaren achterhaalt is lijkt mij onzin. De enige die zo zwaar negatief zijn, zijn meestal onbetrouwbare bronnen met hun eigen agenda en extremisten die vallen over de gesloten centrale server (waar in het geval van Signal geen enkele indicatie voor is dat het problemen heeft, en wel genoeg wat het tegendeel aanwijst). Tuurlijk is Signal niet feilloos, maar in de datasecurity is niks dat. Signal is echter wel erg goed.

Telegram is degene die zichzelf prijst op security en privacy waarbij dat onzin is. Wellicht verwar je het daarmee?
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-03-25 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:08

Over het telefoonnummer verhaal hierboven. De waarheid ligt er beetje tussenin. Het klopt dat ze random nummers proberen. Echter, zodra je nummer gelekt is zie je wel extreem veel meer berichten. Dit kan van een datalek komen, maar ook door het reageren op spam waardoor je nummers als "werkent" wordt geflagged. Dit kan het opnemen van een spam call zijn (reden om geen telefoontjes van onbekende nummers aan te nemen), of het accepteren van een chat (danwel het gebruik van een dienst die aan vreemden aangeeft dat berichten aangekomen zijn).

Een niet gelekt nummer kan wel eens spam ontvangen, maar meestal is dit enorm gelimiteerd. Ik heb in jaren slechts 1 poging gehad op Signal. Als er veel spam binnen komt kun je vrij zeker zijn van dat het nummer gelekt is. Enige wat je kan doen is alles negeren en blokeren in de hoop dat op termijn je "flag" als werkend nummer verdwijnt, of het meest effectief: een nieuw nummer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:12

In 5 jaar tijd van zakelijk gebruik van Signal heb ik 2 ongewenste contactverzoeken gehad.
En die heb ik genegeerd, geblokkeerd en verwijderd en meer dan dat niet gedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:47

Ik heb dus in de 2 jaar dat ik niet gekeken heb ook iets van 2 van die spam dingen gehad op signal, maar dat vind ik er 2 teveel.
Ik krijg ze iets vaker op Telegram, maar die blokkeer ik ook gewoon.
Telegram is echt zo veel beter in het gebruik dan Signal. Maar zonder whatsapp kun je gewoon niet en je kunt prima zonder telegram of signal.
Als er een gewone web interface komt voor Signal (en niet dat gedrocht van een app), dan kan ik gewoon een tabblad open zetten en dan werkt het tenminste. OP de telefoon gebruik ik weinig whatsapp, nooit telegram en al helemaal geen signal omdat op de telefoon teksten typen veel te veel tijd kost.