Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:09

Eline_S_S schreef:
Antheman schreef:
Leuk topic!

Ik ben best duurzaam. Eet van eigen bodem; zowel groenten als onkruid.
Ik eet geen gekocht fruit, dit jaar geen appeloogst, dus ik doe t met sap van de bessen en gedroogde vijgen.
Groenten worden weinig ingekocht.

We hebben veel zonnepanelen.

Als ik de oven aandoe, bijv voor mijn zuurdesembrood, stop ik meestal iets bij om te bakken.

Ik douche niet meer dagelijks

het land krijgt regenwater uit de vele tonnen die ik heb

Plastic mijd ik. Ik heb altijd wel ergens een tasje.

Cosmetica en shampoo ed maak ik al zo lang zelf.

Schoonmaakmiddelen maak ik ook zelf, maar de hulp vind t niet prettig, dus voor haar een fles uit de winkel.

Met kleding let ik op. Ik hou van wol, voorheen kocht ik het, nu spin en brei ik het.

Verder met belastende dingen opletten: zo eet ik bijv 2 avocado's per jaar, vlieg ik eens in de 8 jaar.

Wij repareren veel, mijn man vind als je als reparateur ook wel in t repaircafe.

Op t land hergebruik ik alles. De poep wordt compost, zieke bomen houtsnippers.

Het hooi maak ik voor een heel klein gedeelte zelf, met de hand :Y) De rest komt van de boer om de hoek en 2 hoeken verder.

Oh, en ik heb geen kinderen. Scheelt ook enorm.

Mag ik vragen hoe jij je eigen shampoo en schoonmaakmiddelen dan maakt? :)

Nala schreef:
Dit vind ik een hele goede! We zoeken steeds naar de duurzamere optie om te kopen en spullen te vervangen, maar dat is vaak juist niet duurzamer.

Ik had toen ik vegan werd een grote drang om alle dierlijke spullen die ik had/droeg te vervangen door vegan spullen, dus mijn leren laarzen/schoenen/tas etc. Nu achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb.

Heeft iemand nog tips voor goede documentaires? Ik heb consumerism al gezien, en the true cost, en alle dier gefocuste documentaires.

Zembla heeft een goede docu over het kippenexperiment! Op Netflix heb je Buy now, Hack your health en ook seaspiracy en cowspiracy. Die laatste twee vind ik wel behoorlijk radicaal gebracht en moet je denk ik met een korreltje zout nemen, maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Ook keuringsdienst van waarde slaat altijd wel de spijker op z’n kop :D

Edit; op Netflix staat ook een docu over blue zones. Niet specifiek milieugebonden, maar slaat ook zeker op een duurzame leefstijl.

Allemaal al gezien :') behalve die van de blue zones, daar ga ik eens naar zoeken!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:50

Eline_S_S schreef:

ja hoor.

Klimop aftreksel, paardenkastanjes opkoken en baking soda met azijn gebruiken.
Azijn maak ik ook zelf.

Shampoo, zeep, zalf,creme, etc geef ik al jaren workshops in.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:15

Leuk topic, boeiend om te lezen hoe iedereen erin staat en wat mensen wel (of niet) doen.

Ik vind het soms zo ontmoedigend om ermee bezig te zijn. Sta ik dan met m'n ecologische wc-reiniger terwijl bedrijven als Tata Steel met weet ik hoeveel tonnen troep de natuur vervuilen -O-. Toch denk ik dat we óók gebaat zijn bij heel veel mensen die veel goede dingen doen.

Wat we zelf zoal doen:
Ons huis is volledig biobased en met circulaire materialen gebouwd (van materialen als hout, cellulose + schapenwol isolatie, geen plastic/pur etc). We hebben daarbij bewust voor een ecologisch bouwbedrijf gekozen. We hebben een regenwatertank van 5000 liter, daar zijn de toiletten en wasmachine op aangesloten. We doen zoveel mogelijk op de fiets, maar ik heb voor mijn werk ook de auto een aantal keer per week nodig. De meeste woon-werkkilometers rijd ik elektrisch, want hybride auto. We eten nagenoeg geen vlees maar wel kaas en eieren. De baby draagt wasbare luiers, maar we gooien wekelijks nog wel veel plastic verpakkingen weg. Onze gemeente heeft wel een milieuboer die het afval gescheiden ophaalt en plastic+drankpakken gaat in een aparte afvalzak maar ik heb niet de illusie dat dat nou zaligmakend is.

https://myhiddenimpact.com/nl is een leuke test om in kaart te brengen wat je verborgen impact is op de wereld.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:17

Wij zijn zoveel mogelijk bezig met milieu bewust leven.
Als we vlees eten komt het bij de boer vandaan. We weten precies waar het vlees vandaan komt en wat ze hebben gegeten. Dat is restafval van de moestuin waar we groenten van hebben en ook bij helpen. Groenten komen dus van de moestuin. Alles zonder pesticiden enz. Puur natuur, met zand en insecten.
De thermostaat staat op max 17,5 graden. Als we het koud hebben dan trekken we een trui of vest aan.
We hebben een hybride auto maar die staat meer stil dan dat hij rijdt. We doen de meeste dingen op de fiets.
Verder hebben we zonnepanelen voor stroom en warm water. Douchen maximaal 5 minuten en draaien wassen overdag, het liefst als de zon schijnt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:43

Antheman schreef:
Eline_S_S schreef:

ja hoor.

Klimop aftreksel, paardenkastanjes opkoken en baking soda met azijn gebruiken.
Azijn maak ik ook zelf.

Shampoo, zeep, zalf,creme, etc geef ik al jaren workshops in.

Heb je ook een website over dat onderwerp? Of tips voor boeken of online bronnen? Workshop is voor mij niet haalbaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:12

Ik ben allergisch voor alles waar duurzaam voor staat want het is zo’n woke uitgebuit begrip geworden.
Het woord wordt misbruikt door alles en iedereen die te maken hebben met agenda 2030. :=

Ik ben dan ook absoluut niet bezig met duurzaam leven zoals dat wordt gepropageerd.
Wat voor mij belangrijk is, is een comfortabel en goed leven.
De karigheid en het extremisme wat sommige hebben, moet er niet aan denken! Krijg er jeuk van.

tamary

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:17

Ik wil mijn vaste lasten laag houden (ook voor stukje financiele vrijheid en dus minder zorgen), soms helpt duurzaam daar bij en soms niet. Komt ook omdat volgens veel reclames en overheidsacties duurzaam een stekker heeft, maar bv een gewone fiets is duurzamer en goedkoper dan electrisch.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:35

BarbaLala schreef:
Ik ben allergisch voor alles waar duurzaam voor staat want het is zo’n woke uitgebuit begrip geworden.
Het woord wordt misbruikt door alles en iedereen die te maken hebben met agenda 2030. :=

Ik ben dan ook absoluut niet bezig met duurzaam leven zoals dat wordt gepropageerd.
De karigheid en het extremisme wat sommige hebben, moet er niet aan denken! Krijg er jeuk van.

Ik ben het hier mee eens.
Het lijkt soms ook wel een wedstrijdje 'wie kan zichzelf het beste wegcijferen voor een groter goed' ofzo.

Dat gezegd hebbende; ik plant me niet voort, top.
Ik ga overigens liever voor kleinere dingen die direct impact hebben, ik ben zo iemand die andermans troep in het bos opruimt en soms met een halve rugzak vol zooi thuiskomt om het netjes weg te gooien.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:39

Goof schreef:
BarbaLala schreef:

Ik ben het hier mee eens.
Het lijkt soms ook wel een wedstrijdje 'wie kan zichzelf het beste wegcijferen voor een groter goed' ofzo.

Dat gezegd hebbende; ik plant me niet voort, top.
Ik ga overigens liever voor kleinere dingen die direct impact hebben, ik ben zo iemand die andermans troep in het bos opruimt en soms met een halve rugzak vol zooi thuiskomt om het netjes weg te gooien.

Dus dat inderdaad!
En hulde dat je dat doe, dat heeft directe inpact op het milieu en is veel meer waard imo in ieder geval! :)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:42

Wegcijferen voor een groter goed? Nee, zo zie ik dat helemaal niet.
Ik zie het ook niet als wegcijferen, integendeel.
Het is je leven zo proberen te leven dat je zo min mogelijk schade toe brengt aan de aarde/natuur om je heen.
Wat is er verkeerd aan je eigen voedsel verbouwen en natuurvriendelijk(er) proberen te leven?

En bedankt om ons woke te noemen. :j
Citaat:
Woke (uitspraak: [wəʊk]?; Afro-Amerikaans-Engelse variant van woken; wakker geworden) is een term die verwijst naar het zich bewust zijn van racismeproblematiek en sociaal onrecht jegens minderheden in de samenleving.[1]

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:59

Huh wegcijferen? Ik maak keuzes, voor mezelf, waar ik me goed bij voel. En toevallig vind ik het prettig om niet meer zooi te maken dan nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:03

Voor mij persoonlijk zou niet meer op vakantie gaan en mijn auto wegdoen echt opofferen zijn. En een aantal andere dingen ook.
Zelf wat eten verbouwen is natuurlijk alleen maar leuk! :D
En je huis isoleren is alleen maar investering als het goed is, ook prima.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:44

Jezelf het iets minder makkelijk maken zodat de dieren in de natuur er minder last van hebben is niks mis mee. En iets vaker de fiets pakken naar de supermarkt ipv de auto te pakken, als je gezond bent is dat toch niet het jezelf moeilijk maken? Normaal ben ik absoluut niet van 'vroeger was alles beter', maar voor dat de auto te betalen werd voor iedereen deden wij mensen vrijwel alles lopend, met de trekschuit of te paard (die niet iedereen had)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:59

Ik cijfer mezelf niet weg, maar de gemiddeld westerse levensstijl die overduidelijk ten koste van heel veel andere mensen gaat, die daardoor niet eens een greintje comfortabel leven hebben… tja.
Niet echt mijn ding ofzo. :\

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:02

Ik denk dat het ook maar net is wat je belangrijk vindt in het leven en wat je gelukkig maakt. :j
Zoals bijvoorbeeld Thea D op Bokt leeft ontzettend sober, echt alsof ze 200/300 jaar terug in de tijd is gegaan.
Maar als stille meelezer in haar topic heb ik nooit de indruk gekregen dat zij dat als opofferen voelt, het is voor zover ik kan inschatten iets dat haar juist gelukkig maakt.

En wat Verootjoo zegt is voor mij ook een hele grote motivator.

Maar goed, ik denk dat het doel van Barbalala niet persé was om een constructieve discussie te voeren, dus ik zal er niet uitgebreider op in gaan. :(:)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:04

verootjoo schreef:
Ik cijfer mezelf niet weg, maar de gemiddeld westerse levensstijl die overduidelijk ten koste van heel veel andere mensen gaat, die daardoor niet eens een greintje comfortabel leven hebben… tja.
Niet echt mijn ding ofzo. :

Dit dus, niets met wegcijferen te maken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:57

Ik denk ook niet dat degenen die “extremistisch duurzaam” leven het zien als wegcijferen. Ik denk dat ze vinden dat ze fantastisch bezig zijn.
(Plus ik zie de overeenkomsten met (de eveneeens gepushte propaganda agenda van) veganisme.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:06

Lekker negatief zeg. Je doet alsof men zichzelf op de borst klopt omdat men bewuste keuzes maakt. Wat voor het overgrote deel van mensen die zich zorgen maken om milieu/klimaatverandering/dierenwelzijn gewoon niet klopt. En dat heeft niets met woke of imaginaire agenda's te maken.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:10

BarbaLala, jij bent toch zelf ook vegetariër (geweest)? :=

Over pushen en het opdringen van agenda's gesproken trouwens...
Laatst bijgewerkt door Saga op 08-02-25 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:14

BarbaLala schreef:
Ik denk ook niet dat degenen die “extremistisch duurzaam” leven het zien als wegcijferen. Ik denk dat ze vinden dat ze fantastisch bezig zijn.
(Plus ik zie de overeenkomsten met (de eveneeens gepushte propaganda agenda van) veganisme.)

Nja… fantastisch… ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat we zuinig met onze leefomgeving en onze medemensen omgaan.

Klop mezelf ook niet op de borst en voel me totaal niet ‘kijk mij eens’. Zo ben ik ook helemaal niet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:46

Leuk topic! Hier een kinderloos (ki dervrij) stel. Dat is alvast superduurzaam. Sl lang vegetariërs maar sinds januari ook vegan. Groenten en fruit alleen biologisch. Verder tweedehands kleding en in mei gaan we op wandelvakanties met de trein....ben benieuwd!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:49

...en oh ja....toch grappig dat duur aam leven wordt bestempeld als extremistisch. Weet je wat extremistisch is? Dieren eten....en liever woke dan egoïstisch zeg ik dan maar.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:56

Ik hou van de natuur, geniet van de natuur, en draag graag een klein beetje bij aan het behoud van die zelfde natuur... door er zuinig mee om te springen, waar dat kan. Wat ik opoffer, is een berg plastic afval bijvoorbeeld door een simpele aanpassing in de vorm van shampoo en zeepbar. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik mezelf voor dat soort keuzes, of het dak vol zonnepanelen (dat hebben we immers ook gewoon zelf betaald), of het niet hebben van kinderen, op de borst wil kloppen. En ik doe al helemaal niet mee aan agenda's. En nee, heeft ook niets met woke te maken. En ook niet met extremisme... jeetje zeg....

Puur het bewust kiezen voor gezondere alternatieven waar die er zijn.. druppel op een gloeiende plaat waarschijnlijk, maar ik zou me er juist niet goed bij voelen als ik er niet bij na zou denken.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 05:39

Zo jammer dat net als hierboven wordt geschopt tegen duurzaamheid ( want ieuw, woke en zogenaamde propaganda, alles om je eigen verantwoordelijkheid maar niet te hoeven zien), gaat Trump plastic rietjes weer invoeren. Zo blij dat ik geen nageslacht op dd wereld heb gezet....

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 06:28

Hebben jullie nog een duurzaam alternatief voor afwasmachine blokjes?