Eline_S_S schreef:Antheman schreef:Leuk topic!
Ik ben best duurzaam. Eet van eigen bodem; zowel groenten als onkruid.
Ik eet geen gekocht fruit, dit jaar geen appeloogst, dus ik doe t met sap van de bessen en gedroogde vijgen.
Groenten worden weinig ingekocht.
We hebben veel zonnepanelen.
Als ik de oven aandoe, bijv voor mijn zuurdesembrood, stop ik meestal iets bij om te bakken.
Ik douche niet meer dagelijks
het land krijgt regenwater uit de vele tonnen die ik heb
Plastic mijd ik. Ik heb altijd wel ergens een tasje.
Cosmetica en shampoo ed maak ik al zo lang zelf.
Schoonmaakmiddelen maak ik ook zelf, maar de hulp vind t niet prettig, dus voor haar een fles uit de winkel.
Met kleding let ik op. Ik hou van wol, voorheen kocht ik het, nu spin en brei ik het.
Verder met belastende dingen opletten: zo eet ik bijv 2 avocado's per jaar, vlieg ik eens in de 8 jaar.
Wij repareren veel, mijn man vind als je als reparateur ook wel in t repaircafe.
Op t land hergebruik ik alles. De poep wordt compost, zieke bomen houtsnippers.
Het hooi maak ik voor een heel klein gedeelte zelf, met de handDe rest komt van de boer om de hoek en 2 hoeken verder.
Oh, en ik heb geen kinderen. Scheelt ook enorm.
Mag ik vragen hoe jij je eigen shampoo en schoonmaakmiddelen dan maakt?
Nala schreef:Dit vind ik een hele goede! We zoeken steeds naar de duurzamere optie om te kopen en spullen te vervangen, maar dat is vaak juist niet duurzamer.
Ik had toen ik vegan werd een grote drang om alle dierlijke spullen die ik had/droeg te vervangen door vegan spullen, dus mijn leren laarzen/schoenen/tas etc. Nu achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb.
Heeft iemand nog tips voor goede documentaires? Ik heb consumerism al gezien, en the true cost, en alle dier gefocuste documentaires.
Zembla heeft een goede docu over het kippenexperiment! Op Netflix heb je Buy now, Hack your health en ook seaspiracy en cowspiracy. Die laatste twee vind ik wel behoorlijk radicaal gebracht en moet je denk ik met een korreltje zout nemen, maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Ook keuringsdienst van waarde slaat altijd wel de spijker op z’n kop
Edit; op Netflix staat ook een docu over blue zones. Niet specifiek milieugebonden, maar slaat ook zeker op een duurzame leefstijl.
Allemaal al gezien
behalve die van de blue zones, daar ga ik eens naar zoeken!
De rest komt van de boer om de hoek en 2 hoeken verder.

. Toch denk ik dat we óók gebaat zijn bij heel veel mensen die veel goede dingen doen.