Particulier paardenhouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Particulier paardenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:05

Ja die caps. Daar verbaas ik mij ook regelmatig over. 1 keer vallen en poef, weg geld.

Oh ik was wel van de setjes maar inmiddels wel zonder beenbescherming en regelmatig in de outlet geshopt. Maar ook daarin ben ik helemaal voorzien op het moment, als ik iets nieuws wil, mag er eerst iets uit :+

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:08

DuoPenotti schreef:
En die er wel op kunnen besparen. Zouden ze paardrijden dag nog leuk vinden? Die modeshow is een onderdeel van hun passie

Dat klopt, maar klaag dan niet dat paardrijden duur is.
Nee de modeshow maakt het prijzig.
En als dat je hobby is , dan kan je dat misschien beter zonder paard doen want dan hou je meer geld over :+
En ja ik beken, ik hou ook van mooie spullen maar leg geen € 100 voor een dekje ,maar ben wel gek op de Sale van mooi merken :')

@wildgirl, ik denk dat je daar wel een punt hebt dat het engels rijden en dan denk ik nog met name de dressuur de mode erg belangrijk is. Gezien en gezien worden.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:11

1500 voor een cap 8)7
Kan ik een heel jaar mijn paarden eten van geven.
Niet belangrijk en ik doe niet mee aan die poppenkast.
Heb de goedkoopste laarsjes synthetisch bij agradi gescoord.
Want ik moet toch altijd over mijn landje door de drek naar mijn rijbaantje.
Oke voor een wedstrijdje heb ik petries.
Maar de voordeligste :D
En dekjes koop ik in de outletjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:13

Ik heb ooit leren rijlaarzen gekocht voor 25 euro. Nieuw.
Toen de ritsen stuk waren en ik die liet vervangen was dat duurder dan de aanschaf _O-

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:15

germie schreef:
Paarden aan huis houden betekent nu officieel een ubn nummer aanvragen (velen hebben het nog niet overigens), en dat is zeker gedoe.

Dat is gratis en binnen 5 minuten geregeld online.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:15

Geweldig haha. Nu moet ik wel zeggen dat ik met mijn 1e paar deniro's ruim 10 jaar!! heb gedaan. Daarna ging om de haverklap de rits kapot. Dus die heb ik wel weer 1 paar opnieuw laten aanmeten, met een klein beetje extra's erop en die gebruik ik alleen bij clinics, lessen elders en wedstrijden. Voor gewone trainingen heb ik 2e hands laarzen gescoord _O-

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:16

DuoPenotti schreef:
Toen de ritsen stuk waren en ik die liet vervangen was dat duurder dan de aanschaf _O-

:') dat is inderdaad wel heel duur, ik schrok me rot de laatste keer dat ik dat liet doen.
Nu besloten naar een andere schoenmaker te gaan, een echte ouderwetse dus ben benieuwd wat ik binnenkort mag aftikken :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:38

Ja was €19 per rits of zoiets. Niet heel veel denk ik.

Met die laarzen was wel grappig.
Ging met iemand anders mee naar ej. Zei nog tegen mijn vriend ik koop niks.

Lagen daar die restant laarzen.
Ik kon dat niet laten.
Stuur dus mijn vrind: ja heb toch leren laarzen gekocht.
Zonder prijs. Hoorde hem bijna grommen door de app heen :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:43

Ik moet zeggen dat ik soms wel naar de dure producten grijp of niet continu zit te kijken naar prijs. Dit omdat ik me in het verleden een paar keer serieus mispakt heb aan goedkoop duurkoop. Dus nu laat ik kwaliteit op bepaalde vlakken wel primeren. Ook omdat ik er wel een soort fierheid uit haal om mijn paard van mooie spullen te voorzien. Maar uiteraard wel binnen bepaalde grenzen, ook ik heb geen geldboom in de tuin. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:17

Als je daar blij van word. Het fijn kunt betalen. Ook lekker doen :j

Ik ben zo'n muts die daar nooit wat om gegeven heeft.
En als ik nu 1 miljoen won ik misschien 1 setje kocht. En nog steeds geen cap van 1500.

Lekkere binnenbak die ook xxl schuilstal zou worden wel. Die luxe zou ik dan graag willen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 01:37

Ik hou van de goede merken, maar dan in de tentenkamp. Eerst happy voor mooi product en dubbel happy met 50-70% korting.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:57

Ik heb ook wel mijn merken maar koop het niet onnodig. Investeer in goede Rambo dekens en daar doe ik dan ook jaren mee. Voor mezelf heb ik jaren lang graag Cavalo rijbroeken gedragen, die met hoge taille en leren zit. Ik had er 2, een bruine en blauwe en deed daar dus ook jaren mee. Schoenen en laarzen van Ariat, maar ik loop ook graag op mijn klompen.

Dus ik investeer wel in goed en soms ook duurder materiaal maar niet vanwege de mode. Die caps… dat snap ik dus ook echt niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:34

Ik maak me ook wel een beetje zorgen. Maar ik kan me ook wel boos maken om mensen die achteloos zeggen dat het maar geen paard moet hebben als je 'het niet kunt betalen' en niet x aan geld op een spaarrekening hebt staan.

Ik kocht mijn paard 20 jaar geleden. Hij was toen een jaar oud. In die 20 jaar is er veel gebeurd. Van 17 ben ik naar 37 gegaan. Ik ben in die tijd chronisch ziek geworden, heb een kleine uitkering inplaats van het mooie loon dat ik had etc.

Allemaal zaken die ik niet kon voorzien. En mijn lieve paard? Die mankeert inmiddels van alles. Al jaren en er komt steeds meer bij. Hij is er absoluut dus geen een die verkocht kan worden oid. Als hij bij mij weg gaat betekent dat ik hem heb laten inslapen. En daar is hij nog veel te levenslustig voor. En dus zijn er periodes geweest dat ik inderdaad spullen uit huis moest verkopen om de dierenarts te kunnen betalen... Antieke stukken die ik niet zomaar kan vervangen. Maar hij is me dat waard.

Oordelen zonder iemands situatie echt te kennen is makkelijk. Over mij en Nilay zeggen dat ik hem weg zou moeten doen is vertellen dat ik hem in moet laten slapen. En als ik dat dan zeg dan is dat toch ook niet helemaal wat mensen bedoelen. Maar wel de realiteit...

Nu heb ik twee paarden aan huis staan, waaronder dus mijn oude trouwe vriend. Ze staan aan huis omdat er geen plek te vinden was waar ik het management rondom zijn gezondheid goed rond kon krijgen. Dat aan huis zetten heeft veel van ons gevraagd financieel qua aanleg van de track en stal, maar ook een tweede paard (ja, ik heb een paard voor mijn paard gekocht). De voerkosten blijven stijgen. Zeker nu Nilay kiezen aan het verliezen is en meer en meer geweekt voer moet krijgen. Ik weet niet hoe lang we het nog vol gaan houden voor hem en dat beangstigd me. Ik wil nog geen afstand nemen van mijn vriend die al meer dan de helft van mijn leven bij me is. Hij is geen product. Hij is deel van mijn familie en daar ga ik ver voor. Maar er is een grens en die komt in zicht. Zijn welzijn staat zeer hoog op de lijst met prioriteiten en zolang het gaat dan gaat het.

Hoe het gaat na hem? Ik weet het nog niet helemaal. Maar ik weet wel dat ook zijn paarden vriendin Roos hoog op mijn prioriteiten lijst staat. Mogelijk komt ze dan ergens in pension... Of er komt een kleine pony (toch echt goedkoper) bij voor haar en de ketting gaat door... We gaan het zien als het zover is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:44

Paarden is voor mij altijd luxe geweest.
Als jonge meid werkte ik tussen de polen op appelgaarden en verdiende zo mijn geld om in de rest van het jaar stalgeld te kunnen betalen.

Ik stond toen op een stal voor €136, jaar 2009, ondertussen kost dezelfde stal €175,- goedkoper kan het niet. Makkelijk te betalen ondertussen, maar voor veel mensen nog veel geld.

Over een paar maanden komen mijn paarden aan huis, iets met hard werken, veel sparen en wat gelukjes tussendoor.

Maar als ik geboren en getogen was rond Amsterdam had het er vast heel anders uitgezien. :+
Lang leve Zeeuws Vlaanderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:50

Malenka
Antieke stukken die je al had moeten verkopen is verdrietig. |(
Maar is niet waar het hier over ging met mensen die 10 setjes hebben en dan de rekening niet kunnen betalen.

Op pension nog stonden 2 meiden.
Die ene had nooit problemen met betalen.
En was voor rest van stal een handige thuiswinkel.
Want die verkocht alles weer voor een prikkie :+
Prima. Niets tegen haar moet ze zelf weten uiteindelijk.

Maar een ander kocht vrolijk een dekje, bandages,bodywarmer en petje.
En de stalhouder die de smid had voorgeschoten kon bedelen om zijn geld. En dat niet 1 keer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:03

Hoezo is een kleine pony goedkoper? Die moeten toch ook naar de hoefsmid, tandarts, DA, eten en poepen!?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:04

Een paard eet zo'n 2% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer.
Me dunkt dat een Shetlander van 100kg dan goedkoper is dan een Shire van 950 kg.
En er komt ook een stuk minder poep uit, wat je weer ergens kwijt moet zien te raken.
En ontwormen kan met 1/10 van wat je in de Shire moet stoppen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:09

De structurele kosten voor een kleine pony zijn wel degelijk lager. Mijn twee paarden nu eten samen 30 tot 40kg ruwvoer per dag. Een kleine pony eet een fractie daarvan.

Ook het werk qua mesten en het composteren daarvan is een stuk minder. Plus dat er minder strooisel nodig is (want minder mest en urine), er minder 'slijtage' is aan de track etc.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:10

Ik denk dat veel mensen er nu tegenaan lopen dat ze lang geleden een paard hebben gekocht, in tijden dat het betaalbaarder was en het nu krap wordt maar het paard onverkoopbaar is door klachten en leeftijd, los van de band die er is.
Toch heel anders dan nu moeten beslissen of je een paard kan aanschaffen of niet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:12

Marije_jiplover schreef:
Een paard eet zo'n 2% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer.
Me dunkt dat een Shetlander van 100kg dan goedkoper is dan een Shire van 950 kg.
En er komt ook een stuk minder poep uit, wat je weer ergens kwijt moet zien te raken.
En ontwormen kan met 1/10 van wat je in de Shire moet stoppen.

Per wormenkuur kan ik 3 pony's doen en een paard maar 1
En zo werk het vaak ook met medicatie die ze krijgen.
Dus ja een kleine pony kan ook duur zijn, maar is vaak in verhouding goedkoper.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:17

Ik heb nu een pony op de omeprazol en ben blij dat ze geen 700 kilo weegt :+ . Maar voor het dierenartsconsult zelf, de hoefsmid, mestonderzoek ed maakt het dan weer niets uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:18

Klopt, de consulten kosten een arts en een hoefsmid net zoveel tijd, dus die kosten zijn wel vergelijkbaar.

Maar idd, bij medicatie als omeprazol maakt het ook heel veel hoe zwaar het paard is, hoeveel kosten het geeft.