Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

BrankaZ

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:21

Het is eerder andersom. Er zijn plaatsen waar afsteken verboden is dit jaa, maar de verkoop kan niet worden verboden omdat er geen landelijk verbod is.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:09

Van mij mag het volledig afgeschaft worden. Ik heb nu zo'n angst voor oud en nieuw.
Het wordt zo misbruikt bij ons. Vorige jaar is door een ruzie een grote uitslaande brand ontstaan in een flat.
Ze vonden het grappig om vuurpijlen op het balkon te richten..

Nu hebben wij van de woningstichting een brief gekregen dat de balkons leeg gehaald moeten worden ivm vuurwerk wat erop gegooid wordt. Zodat de kans op brand kleiner wordt.

Politie wil niet eens meer komen als je belt. Of ze komen 3 uur later. En dan zijn ze al weg.

Ik heb nu al nachtmerries.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:29

Ik ben ook altijd bang met oud en nieuw. Slaap de hele nacht niet. Ben bang voor mijn huisje en auto.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:34

Van mij mag het ook afgeschaft voor particulieren en alleen vuurwerkshows rond de jaarwisseling vanuit de gemeente of iets dergelijks.
Echt helemaal geen vuurwerk meer zou ik wel jammer vinden, maar dit onverantwoorde geknal en gegooi van vuurwerk naar dieren en mensen wat je elk jaar terugziet en wat elk jaar wel extremer lijkt te worden, daar ben ik echt wel helemaal klaar mee.

Gisteren weer een bericht op Facebook : Iemand heeft haar 7 maanden oude veulen verloren omdat ze het leuk vonden ernaast te staan knallen met vuurwerk, dier is aan de kletter gegaan, ongelukkig ten val gekomen en klaar.
En zo zijn er elk jaar weer slachtoffers

Sorry , maar ook voor zulke praktijken gewoon mega hoge boetes en gevangenisstraffen gaan uitdelen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:36

Cobra als knutselbom: experts linken explosiegolf aan onze vuurwerkcultuur https://www.nu.nl/nujij/6339418/cobra-a ... ltuur.html

Ik ben voor afschaffen particulier vuurwerk.
Doe gewoon wat grote shows tijdens oud en nieuw in steden en daar blijft het bij.
Het is veel te normaal in Nederland dat je zomaar vuurwerk mag afsteken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:39

Het ding met die cobra's is: die zijn al verboden. Het is de handhaving die zo lastig is.
Ik benijd de politie/hulpdiensten ook echt niet met O&N, wat een ellende zullen zij meemaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:40

Mars schreef:
Het ding met die cobra's is: die zijn al verboden. Het is de handhaving die zo lastig is.
Ik benijd de politie/hulpdiensten ook echt niet met O&N, wat een ellende zullen zij meemaken.

Nee, ik ook echt niet. Bah.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:41

Maar de bron geeft aan dat het gebruik van die cobra's veel toegankelijker is voor jongens in Nederland door onze vuurwerkcultuur. De stap naar illegaal vuurwerk is gemakkelijker te maken. Dus als we de legale vuurwerkcultuur aanpassen kan er in het illegale circuit ook een mogelijke verandering komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:43

Het artikel van nu vind ik wel een logische verklaring. Van legaal vuurwerk overstappen naar de bommen is een kleine stap.
Dus alles verbieden is de eerste stap.

Maak de boetes hoog zo enorm hoog.

En bij rellen richting hulpverlening zouden ze van mij echt aan mogen pakken.
Hard. Heel hard.
Geen gezever later dat de politie grof was. Nee dat is een eigen keuze om daar dan te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:45

Biebz schreef:
Van mij mag het volledig afgeschaft worden. Ik heb nu zo'n angst voor oud en nieuw.
Het wordt zo misbruikt bij ons. Vorige jaar is door een ruzie een grote uitslaande brand ontstaan in een flat.
Ze vonden het grappig om vuurpijlen op het balkon te richten..

Nu hebben wij van de woningstichting een brief gekregen dat de balkons leeg gehaald moeten worden ivm vuurwerk wat erop gegooid wordt. Zodat de kans op brand kleiner wordt.

Politie wil niet eens meer komen als je belt. Of ze komen 3 uur later. En dan zijn ze al weg.

Ik heb nu al nachtmerries.

Dit begrijp ik helemaal :j , het is denk ik twintig jaar geleden dat ik in een stad/ groter dorp voor het laatst O&N heb gevierd. Toen werden er al auto's in de fik gezet en voor mijn gevoel veranderde het na 12en in oorlogsgebied. Dood eng gewoon!

Gelukkig is waar ik nu woon redelijk rustig, maar zorgen om mijn auto en dieren maak ik me ook altijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:46

Het alternatief voor knalvuurwerk komt snel genoeg. Dat noemen ze opkomstplicht voor militaire dienst.
Er wordt echt serieus gesproken dat dat weer ingevoerd wordt.
En ik denk dat het geen slecht idee is, weer wat basisopvoeding voor de jongens en meisjes, terwijl ze tegelijkertijd in groepsverband kunnen aantonen hoe stoer ze zijn, en mooi legaal mogen knallen op de schietterreinen. Ik zeg, win-win.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:46

Van de week een prachtige drone show gezien, er zijn zoveel mogelijkheden om iets moois te realiseren in het donker. Vuurwerk mag van mij afgeschaft worden, geeft altijd meer ellende dan dat het oplevert.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:47

Ik vind het altijd een lastige discussie. De overlast van vuurwerk ben ik ook meer dan zat, maar de overlast wordt niet veroorzaakt door de mensen die zich aan de wetgeving houden. Die overlast komt door het illegaal gebruik van (illegaal) vuurwerk.

Gaat een verbod dat oplossen? Ik denk het niet. Ik denk dat er echt veel duidelijkere wetgeving moet komen dat je hele groepen kan oppakken en vast kan zetten, en niet vrij moet laten omdat het niet duidelijk was wie nou precies het vuurwerk afstak.

Ik steek zelf geen vuurwerk af, ik sta er wat dat betreft wat neutraler in. Ik vind het mooi om naar te kijken. Maar afgelopen zomer heb ik in Disneyland een waanzinnige drone-show gezien en ik zou dat dus ook mooi vinden. Vuurwerk afschaffen? Prima, maar dan wel met een goed alternatief :j

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:03

Wat mij opvalt is dat binnen de politiek dit slechts in december/januari een actueel thema is. Buiten deze 2 maanden om staat het nauwelijks op de agenda. Voor wie geïnteresseerd is in het illegale wereldje en wil weten hoe ontzettend makkelijk je hieraan kunt komen en wie zich hiermee bezig houden raad ik de serie 'Explosief Nederland' aan op Videoland. Ik heb hem met stomme verbazing gekeken en ben geschokt over het gemak waarmee ze handelen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 10:34

Ik heb geen videoland maar heb een stukje gezien met een makelaar in mensen die boem doen. De kille emotieloze woorden %)

Nadeel van dergelijke series is misschien wel dat mensen op ideeen komen -O-

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:36

Marjo schreef:
Ik vind het altijd een lastige discussie. De overlast van vuurwerk ben ik ook meer dan zat, maar de overlast wordt niet veroorzaakt door de mensen die zich aan de wetgeving houden. Die overlast komt door het illegaal gebruik van (illegaal) vuurwerk.

M.i. wordt een deel van de overlast wel veroorzaakt door legaal vuurwerk. Zelfs als men zich houdt aan de uren waarop dat mag en alleen afsteekt wat legaal is, heb je flinke vervuiling en angst bij mens en dier.

Marjo schreef:
Gaat een verbod dat oplossen? Ik denk het niet. Ik denk dat er echt veel duidelijkere wetgeving moet komen dat je hele groepen kan oppakken en vast kan zetten, en niet vrij moet laten omdat het niet duidelijk was wie nou precies het vuurwerk afstak.

Met een verbod gaat de overlast zeker niet meteen stoppen. Ik vrees het in het begin zelfs erger wordt, want je pakt van een groep hun jaarlijkse pleziertje af.
Maar het is wel een stuk duidelijker: alles dat wordt afgestoken is verboden.

Marjo schreef:
Ik steek zelf geen vuurwerk af, ik sta er wat dat betreft wat neutraler in. Ik vind het mooi om naar te kijken. Maar afgelopen zomer heb ik in Disneyland een waanzinnige drone-show gezien en ik zou dat dus ook mooi vinden. Vuurwerk afschaffen? Prima, maar dan wel met een goed alternatief :j

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Ik denk dat als er een alternatief wordt geboden een deel van de mensen dat goed vinden. Een ander deel zal mogelijk in het begin heftig en dwars reageren. Als daar goed op wordt gehandhaafd lukt het hopelijk om van vuurwerk afgestoken door particulieren af te komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:52

Ik denk dat dat vooral de reden is dat ze het nu niet verbieden.
Het gaat eerst erger worden.
Want dat tuig, want dat is het gewoon, gaat dan volle bak rellen.

Maar goed zet het leger maar in. Water kanonnen vol hard aan met blauwe verf.
Doet het zeer, jammer.
Mijn part rubberen kogels.
Elk met blauwe verf kun je in de week daarna ook nog oppakken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:54

Ik zou het wel leuk vinden als de kleine dingen legaal blijven. Tolletjes, fonteintje, zo'n toverstok ding en sterretjes, dat soort dingen. Meer dan dat hoeft van mij niet particulier verkrijgbaar te zijn

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:55

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat dat vooral de reden is dat ze het nu niet verbieden.
Het gaat eerst erger worden.
Want dat tuig, want dat is het gewoon, gaat dan volle bak rellen.

Maar goed zet het leger maar in. Water kanonnen vol hard aan met blauwe verf.
Doet het zeer, jammer.
Mijn part rubberen kogels.
Elk met blauwe verf kun je in de week daarna ook nog oppakken.

Dat is dus een zwaktebod waardoor dit soort dingen blijft bestaan.
Het is een bekend gegeven dat gedrag dat je wil afleren eerst verhevigd (al dan niet na een afzwakking ervan). Dan is het zaak om vol te houden omdat het daarna uitdooft.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:57

DP, dat denk ik dus ook. Mee eens!
Kwestie van de langste adem hebben, en gewoon een aantal jaren keihard aanpakken.

Want zoals het nu gaat met huizen, auto's die exploderen, een mevrouw die haar benen verliest...zeg nou zelf, zo kan het niet meer verder in dit land.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:59

Veel mensen gebruiken het ook als een aanleiding om te rellen helaas, gaat allang niet meer om vuurwerk of oud en nieuw.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:28

Als men hooguit rotjes zou afsteken, niet op mensen/dieren/bezittingen gooien en zich aan de toegestane tijden zou houden hoor je mij nergens over.
Maar het hele jaar door bommen afsteken, bewust schade veroorzaken of gericht naar personen/dieren gooien is gewoon niet oké.
En omdat ze er nu gewoon mee wegkomen want 'geen heterdaad' blijft het gewoon doorgaan.
Dat ene jaar dat er een landelijk vuurwerkverbod was is er de weken ervoor uit protest al extra 'vuurwerk' (lees: bommen) afgestoken op bepaalde dagen en tijden, buiten het normale dagelijkse bommen gooien en met de jaarwisseling zelf ging er ook véél meer de lucht in dan anders.
Kreeg toen ik om 3:30u naar huis fietste met de honden voor op mijn fiets nog vuurwerk naar me gegooid terwijl het normaal rond die tijd zo goed als stil is.

Daarnaast de grote muil die je krijgt als je aangeeft dat je met een bange hond loopt, dat je hem maar beter moet opvoeden terwijl zij de angst alleen maar erger maken door richting jou te gooien.
En dat jij gratis mee geniet van hun vuurwerk en dus prima even de bezem door je straat kunt halen terwijl zij de rotzooi hebben gemaakt.

Komt nog bij dat een groot deel van de extreme bommengooiers die ik hier zie het hele jaar door loopt te janken dat ze geen geld hebben om hun kinderen eten te geven om vervolgens met de jaarwisseling voor duizenden euro's de lucht in te knallen.
Dan gaat er toch ergens iets helemaal verkeerd in je hoofd zegmaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:34

Ik heb gelukkig geen dieren die er erg veel angst voor hebben. Toch ben ik altijd blij als het weer voorbij is en ze de nacht (en periode ervoor) goed door zijn gekomen.

Ik woon in het bos en zie dus ook het effect wat het heeft op de wilde dieren wanneer ik ‘s nachts bij de paarden sta. Heel sneu. Dat in combinatie met alle gehouden dieren die er wel echt angst voor hebben en de ongelukken die er door gebeuren maakt dat het voor mij wel afgeschaft mag worden. Ik vind het sowieso onvoorstelbaar hoeveel geld er de lucht in wordt geknald.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:02

Gelukkig heb ik geen huisdieren meer die bang zijn, maar ik heb 14 jaar een hond gehad die panisch was voor vuurwerk helaas. Daarnaast vind ik de risico's en de vervuiling nog 2 goede redenen om het niet voor particulieren toe te staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:17

superpony schreef:
Toen er een verbod was in 2021 ging er evengoed veel de lucht in, dus denk dat mensen die het wel willen afsteken, dat gewoon zullen doen.

Oké