Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:17

Blue_Eyes schreef:
mce schreef:
En nu alle gevluchte Syriers terug naar hun thuisland om er voor te zorgen dat er een goede regering komt. Dan was hun vlucht niet voor niets.

Jij hebt het echt niet begrepen...

Dat blijkt,

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:20

Jij hebt het echt niet begrepen...[/quote]

Dat blijkt, dank voor de opheldering.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:30

mvdende schreef:
Sowieso elke "vluchteling" die tijdens verblijf in Nederland (Europa) terug gaat naar het thuisland voor "vakantie" zouden de verblijfspapieren afgenomen moeten worden.

Geloof me, je gaat niet voor je lol even op vakantie naar Syrië maar puur omdat je je ouders jaren niet hebt kunnen zien. En die reis is alles behalve prettig.
Mijn buurvrouw komt uit Syrië. Ze is vorig jaar of het jaar daarvoor terug gegaan.
Ze moest naar Libanon vliegen en vanaf daar met een taxi. Ze kwam lang talloze check points. Dus het was alles behalve een plezierige vakantie.

Dus de opmerking dat ze dan maar de verblijfsvergunning in moeten leveren is kort door de bocht.

Als jij dingen via marktplaats verkoopt zou je dat eigenlijk ook op moeten geven dan. Want dat zijn extra inkomsten.

Dus dat mensen even op vakantie gaan naar land van herkomst is niet zo

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:41

Benzz schreef:
Vaste verblijfsvergunningen kunnen niet worden ingetrokken.

Maar verblijfsvergunning voor bepaalde tijd wel. Die zijn ook afgegeven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:43

Lithya schreef:
Benzz schreef:

Maar dan nog gaat Syrië niet zo snel veilig worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:46

Wat is het toch dat mensen maar meteen Nederland uitgejaagd moeten worden nu een dictator is verjaagd door rebellen? Niemand weet of het land nu wel veilig en stabiel is, maar blijkbaar moeten met gillende spoed daar waar mogelijk verblijfsvergunningen ingetrokken worden.

Ik vrees eerlijk gezegd juist dat er binnenkort een nieuwe stroom vluchtelingen op gang komt omdat de rebellen die Al-Assad hebben verjaagd een Islamitische staat willen oprichten. We zien wat dat in Afghanistan oplevert.

rien10

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:47

Nederland heeft ook dictators. Alleen zijn ze niet aan de macht, maar zitten achter een toetsenbord.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:47

purny schreef:
Maar dan nog gaat Syrië niet zo snel veilig worden.

Dat begrijp ik, maar mijn vraag was naar aanleiding van een opmerking die geplaatst werd: ook al kan ik terug, ik ga niet. Mijn vraag was of je daar een keus in zou hebben wanneer je statushouder voor beperkte tijd bent.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:50

Brainless schreef:
mce schreef:
En nu alle gevluchte Syriers terug naar hun thuisland om er voor te zorgen dat er een goede regering komt. Dan was hun vlucht niet voor niets.

Jeeh die 150.000 vanuit hier (waaronder ook kinderen en ouderen en meerdere met een vaste verblijfsvergunning) die gaan echt de boel uitmaken op 23 miljoen mensen in Syrië :+
edit: en hun vlucht niet voor niks als ze teruggaan? Hun leven redden is al een reden genoeg.

Misschien dat ze de boel niet gaan uitmaken dáár, maar als deze 150.000 mensen terug gaan naar eigen land, dan komen er misschien wat huizen beschikbaar voor de autochtone Nederlander hier!!

En hoeveel van die 150.000 Syrier's in Nederland heeft een betaalde baan, is 100% geïntegreerd in Nederland (dus spreekt vloeiend de Nederlandse taal en doet mee/ houd zich aan de Nederlandse normen en waarden en feestdagen enz.) Betaald netjes alle belasting die een "echte" Nederlander óók Betaald?

Want volgens mij zijn er nog héél héél veel vluchtelingen die géén Nederlands spreken (en hun best daarop ook niet doen) en die volop gebruik maken van alle financiële voordelen die een vluchteling in Nederland krijgt, zonder er iets voor terug te doen, zoals bijdragen aan werk, belasting betalen enz.

Dus ja, dan liever deze 150.000 syriers terug naar Syrië als de burgeroorlog echt over blijkt te zijn.....

En over emigreren, ja, veel Nederlanders emigreren óók! Maar via een "normaal" traject kom je in véél landen maar moeilijk binnen, behalve als je iet meebrengt wat positief is voor dat land. Een flinke zak geld om je eigen broek op te houden of bedrijfsmatige kennis die in het land ontbreekt bijvoorbeeld. Canada/ Australië/Nieuw Zeeland en ook Noorwegen/Finland enz kom je écht écht écht zomaar niet in!

Dus een Syrier (of wie dan ook) die kennis en kunde en een flinke zak geld meebrengt en hier in Nederland iets bij kan dragen aan het land en vanaf dag 1 z'n eigen broek kan ophouden financieel is van harte welkom!!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:51

BrankaZ schreef:
Wat is het toch dat mensen maar meteen Nederland uitgejaagd moeten worden nu een dictator is verjaagd door rebellen? Niemand weet of het land nu wel veilig en stabiel is, maar blijkbaar moeten met gillende spoed daar waar mogelijk verblijfsvergunningen ingetrokken worden.

Ik vrees eerlijk gezegd juist dat er binnenkort een nieuwe stroom vluchtelingen op gang komt omdat de rebellen die Al-Assad hebben verjaagd een Islamitische staat willen oprichten. We zien wat dat in Afghanistan oplevert.

Wellicht dat het feestvieren deze uitspraken aangemoedigd heeft?

Waar ik voor vrees is dat je nu de groep die eerder vluchtte tegenover de groep krijgt waarvoor ze vluchtten. Wat voor situaties gaat dat opleveren. Rustig, veilig en stabiel zal het daar vast nog lang niet worden, als het dat ooit al zal worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:01

Ik ga op mijn handen zitten denk ik.

DE Nederlandse normen en waarden bestaat niet.
Ik hou mij ook niet aan de feestdagen.. ben ik dan geen Nederlander?
Ik betaal geen belasting.. dus ben dan geen "echte" Nederlander?

Die paar landen die je noemt zijn geen "veel" landen, binnen de EU (ook Noorwegen en Finland) mag je gewoon wonen en werken. Daar kom je dus gewoon echt wel in.

En nee geen enkele vluchteling kan vanaf dag 1 zijn eigen broek ophouden DIE HEBBEN NIKS!!!!

Ik weet dat mijn bericht verwijderd gaat worden...
@mvdende
Weet je laat iedereen anders lekker vertrekken die zijn eigen broek niet kan ophouden en ook nog eens commentaar denkt te mogen hebben over mensen die echt hulp nodig hebben.. dan piept men wel anders.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:03

Als ik nou jouw handen vasthoud en jij de mijne, zeggen we geen dingen hier waar we later spijt van krijgenzeggen we hier geen dingen waarvoor we op de vingers worden getikt door een mod.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:04

purny schreef:
mvdende schreef:
Sowieso elke "vluchteling" die tijdens verblijf in Nederland (Europa) terug gaat naar het thuisland voor "vakantie" zouden de verblijfspapieren afgenomen moeten worden.

Geloof me, je gaat niet voor je lol even op vakantie naar Syrië maar puur omdat je je ouders jaren niet hebt kunnen zien. En die reis is alles behalve prettig.
Mijn buurvrouw komt uit Syrië. Ze is vorig jaar of het jaar daarvoor terug gegaan.
Ze moest naar Libanon vliegen en vanaf daar met een taxi. Ze kwam lang talloze check points. Dus het was alles behalve een plezierige vakantie.

Dus de opmerking dat ze dan maar de verblijfsvergunning in moeten leveren is kort door de bocht.

Als jij dingen via marktplaats verkoopt zou je dat eigenlijk ook op moeten geven dan. Want dat zijn extra inkomsten.

Dus dat mensen even op vakantie gaan naar land van herkomst is niet zo

Dat is wel zo, er zaten ook heel wat Palestijnen met een Nederlandse vluchtelingenstatus in Gaza toen vorig jaar de vlam in de pan sloeg daar. En het is verboden voor vluchtelingen om naar hun thuisland af te reizen. Wat mij betreft verliezen die hun status.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/art ... 20gevlucht.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:07

mvdende, ik hoop van harte dat jij nooit hoeft te vluchten voor een oorlog.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:07

_chou schreef:
Maar het is toch gek dat er ook mensen zijn die hier willen blijven omdat ze een leven hebben opgebouwd :?

Wij emigreren toch ook, vind je dat dan ook niet kunnen?

Als wij emigreren moeten we in ons “nieuwe land”’ wel alles zelf betalen. En onze verblijfsvergunning vantevoren aanvragen zo dat je weet of je hem krijgt. Daar zit het verschil.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:08

Lithya schreef:
Morganlefay schreef:
Mij collega is een gevluchte Koerd. Geen haar op zijn hoofd dat hij terug gaat naar Syrie. Hij heeft ook een duidelijke mening over het Turkse staadshoofd.

Maar een oprechte vraag en wellicht dat iemand het antwoord weet. Wanneer alle verblijfsvergunningen worden ingetrokken. Heb je dan wel de keus om te blijven?

Maar een oprecht antwoord: Alle verblijfsvergunningen worden niet zomaar ingetrokken, en dat is maar goed ook. We hebben het over mensen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:08

Er is in mijn dorp een groepje Syriërs dat een eigen winkel bedrijft.
100% vloeiend Nederlands spreken ze niet, maar goed genoeg om gewoon mee te draaien in de maatschappij.
En om belasting te betalen en te voldoen aan de hygiëne wetgeving voor het bereiden van voedsel.

Ik heb een (of misschien inmiddels meer, maar van deze ene weet ik het zeker) Syrische collega, die ook dierenarts is, maar hier in Nederland niet het beroep van dierenarts mag uitoefenen.
Hij heeft dan ook niet dezelfde functie als ik, maar ik heb wel eens met hem zitten praten en ik denk dat ik niet half zoveel kennis heb van ons vak als hij. Dus hoe oneerlijk is dat, dat hij niet als dierenarts mág werken?
Zijn Nederlands is goed volgbaar, maar ook hier nog niet 100% vloeiend. Wel vloeiend Engels, want hij was al gewend om internationaal te werken.

2 voorbeelden van mensen die initieel uit Syrië zijn gevlucht, geen idee of die mensen terug willen, maar die iig van mij echt niet terug zouden hoeven, zelfs al is het straks aantoonbaar voor iedere gevluchte Syriër hartstikke veilig daar.
Die Syrische winkel zit hier denk ik al meer dan 10 jaar. Die mensen hebben echt een bestaan opgebouwd hier. Waarom zouden ze dan weg moeten?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:10

Lithya schreef:
Benzz schreef:

Duitsland heeft per direct alle asielaavragen van Syriers on hold gezet lees ik net.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:10

Tjee, wat een opmerkingen hier zeg -O-

De oorlog is nu echt niet voorbij, het zou kunnen dat het nu pas echt begint.

Ik begrijp niet hoe sommige mensen zo bijzonder anti-empathisch kunnen zijn. Hebben die dan zoveel liefde en aandacht gemist in hun leven |(

Bedenk ook even dat we zelf ook al jaren op het punt van oorlog staan en mogelijk ooit moeten vluchten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:11

Brainless schreef:
Ik ga op mijn handen zitten denk ik.

DE Nederlandse normen en waarden bestaat niet.
Ik hou mij ook niet aan de feestdagen.. ben ik dan geen Nederlander?
    Ik betaal geen belasting.
. dus ben dan geen "echte" Nederlander?

Die paar landen die je noemt zijn geen "veel" landen, binnen de EU (ook Noorwegen en Finland) mag je gewoon wonen en werken. Daar kom je dus gewoon echt wel in.

En nee geen enkele vluchteling kan vanaf dag 1 zijn eigen broek ophouden DIE HEBBEN NIKS!!!!

Ik weet dat mijn bericht verwijderd gaat worden...
@mvdende
Weet je laat iedereen anders lekker vertrekken die zijn eigen broek niet kan ophouden en ook nog eens commentaar denkt te mogen hebben over mensen die echt hulp nodig hebben.. dan piept men wel anders.

Ik neem aan dat je gewoon inwoner van Nederland bent? En werkt of een uitkering hebt? Zo ja, dan betaal je sowieso belasting... inkomsten belasting/ loonbelasting betaal je namelijk altijd, zelfs met een uitkering!

En volgens mij zijn de officiële regels inderdaad dat iedere inwoner van de EU overal mag wonen en werken, maar ik vraag me af hoe gemakkelijk je bijvoorbeeld Luxemburg of Monaco in komt om daar te wonen en/ of werken zonder dat je een hele hele dikke zak eigen geld mee moet nemen.... dat zijn echt landen waar je niet hoeft aan te kloppen om daar te gaan wonen met een door dat land uitgegeven uitkering.

Dus ja. Heb je een zak geld en kan je iets toevoegen aan Nederland ben je van harte welkom om je definitief te vestigen, maar ben je vluchtelingen die vlucht voor oorlog, dan vind ik dat je terug moet keren zodra het enigzins kan!

Edit:

Ons sociale stelsel kan het namelijk niet aan...dat klapt nu al zowat, zeker met de huidige vergrijzing (de babyboomers van na de 2e wereldoorlog) er is een enorm woningtekort en alle sociale voorzieningen zijn niet berekend op nóg meer Nederlanders/ Medelanders.....Nederland is VOL. Opvang in de eigen regio is het allerbeste, dan blijven de vluchtelingen dicht bij thuisland én hun eigen geloof (I de meeste gevallen)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-12-24 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:13

mvdende schreef:
foxy80 schreef:
Ik zie alleen maar meer vluchtelingen komen. Diegenen die hier nu zijn, hebben nog steeds geen reden om terug te gaan (onstabiel land, hier sowieso veilig, betere rechten, gezondheidszorg en studiemogelijkheden - of zoals een Syrier het in de krant stelde: "mijn leven is nu eenmaal hier want mijn kinderen studeren, ik zal hoogstens met mijn pensioen terug keren"). En daar komen nu dus de mensen bij die Assad de hand boven het hoofd gehouden heeft.

Ik zie daar geen vrede komen. Teveel partijen betrokken die allemaal een deel van de koek willen.

Dus is het een economische vluchteling!! Als hij namelijk écht écht gevaar zou lopen in z'n thuisland, zou hij óók niet met z'n pensioen erheen kunnen.....

Sowieso elke "vluchteling" die tijdens verblijf in Nederland (Europa) terug gaat naar het thuisland voor "vakantie" zouden de verblijfspapieren afgenomen moeten worden. Want waarom kan je wél enkele weken op vakantie naar je thuisland maar kan je er niet wonen?? Als het écht zo gevaarlijk is dat je moet vluchten, kan je er óók geen vakantie vieren.....

Ik hoop dat Syrië nu snel tot de "veilige landen" gaat behoren en dat er grondig gekeken gaat worden wie daadwerkelijk nog steeds gevaar loopt in Syrië en wie "het hier in West-Europa wel lekker leven vind", maar wie géén levensgevaar heeft in thuis land/ gebied/ stad

Ik denk toch dat jij een ander beeld van vakantie vieren hebt dan wat die mensen daar doen als ze met gevaar voor eigen leven teruggaan om hun familie te zien/helpen.
Er keren mensen nooit meer terug. Dat is me op mijn lang leve de lol vakantie nooit gebeurd, dat ik in de gevangenis ben gegooid of ben geëxecuteerd.

purny

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:19

Precies, de echtgenoot van mijn buurvrouw kon niet mee, anders werd ie opgepakt. En dat gebeurd of gebeurde met iedere Syrische man. Noem je dat dan nog vakantie mvdende?

Leuke vakantie hoor, om met gevaar voor eigen leven de reis te wagen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:19

"Wij pure Nederlanders..." :r

rien10 schreef:
Nederland heeft ook dictators. Alleen zijn ze niet aan de macht, maar zitten achter een toetsenbord.
Laten we daar heel dankbaar voor zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:23

@Mvdende
Ja je kan gewoon in Luxemburg gaan wonen, en het klopt dat je geen recht hebt op bv bijstand als je gaat emigreren.
En nee ik betaal geen belasting en daarnaast kun je eigenlijk niet zeggen.. ik krijg een uitkering en ik betaal ook gewoon belasting.
Ja er gaat geld vanaf maar het is toch "gratis" geld. En dat bedoel ik niet gemeen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:25

purny schreef:
Precies, de echtgenoot van mijn buurvrouw kon niet mee, anders werd ie opgepakt. En dat gebeurd of gebeurde met iedere Syrische man. Noem je dat dan nog vakantie mvdende?

Leuke vakantie hoor, om met gevaar voor eigen leven de reis te wagen.

Dus dan ga je niet terug als het in het thuisland onveilig is.

Maar kan je wél zonder problemen terug? Dan mag je daar ook blijven vind ik. En het is gewoon óók wettelijk verboden geloof ik om voor "vakantie/ familie bezoek" tijdelijk terug te keren naar het thuisland. En dat is maar goed óók!!

Hier leven van meestal een uitkering maar wél enkele weken terug kunnen naar het thuisland om familie op te zoeken. Als dat kan, is het duidelijk niet zo levensgevaarlijk daar.....