Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:37

Wat heftig Sabri! Wat zal je geschrokken zijn. Veel sterkte. Kende je mensen persoonlijk die daar woonden?

pateeke

Re: Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:41

De onzekerheid over hoeveel mensen er mogelijk nog onder het puin liggen en over de oorzaak lijkt me erg lastig. Hopelijk kunnen jullie als buurtbewoners bij elkaar terecht. Vaak zie je dat zoiets de buurt dichter bij elkaar brengt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:42

Suzanne F. schreef:
Wat heftig Sabri! Wat zal je geschrokken zijn. Veel sterkte. Kende je mensen persoonlijk die daar woonden?

Ik ken geen eventuele slachtoffers, mijn buurvrouw wel 2 mensen en nog een vrouw met hond, en zij weet niet of deze nog leven. Ken wel iemand van een beauty salon die erbij betrokken is en de pui kapot is, deze vrouw heb ik ook sterkte gewenst.
Lichtpuntjes van Mariahoeve krijgt ook veel steun uit het hele land dmv de opgezette crowdfunding. Ik ken daar wel mensen van deze organisatie die vooral uit hardwerkende vrijwilligers bestaat. Een van deze vrijwilligers is nog steeds vermist en woonde in de bocht waar het is ingestort.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:12

Net als DP zit dit al in mijn hoofd en doet mij best veel, laat staan als je er zo dicht naast woont... Wat verschrikkelijk om mee te maken, kan mij voorstellen dat adrenaline en angst overheerst bij iedereen die er zo dichtbij betrokken is. Sterkte :(:)

Ach, en je arme kat... Daar ging ook mijn gedachte direct naar huis, naar eventuele huisdieren. Wat sneu dat jou kan zo van slag is :(:)

Heel veel sterkte daar! :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:31

Ook hier erg bezig met het nieuws over de Tarwekamp. Wat vreselijk wat daar is gebeurd. Sterkte ook Sabri.
Ik las net dat ze toch nog hopen om mensen levend onder het puin te vinden.
Is er inmiddels al bekend hoeveel mensen er nog vermist worden?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:33

Wat ik me nog afvraag, er waren meerdere getuigen die een of meerdere kinderen hoorden roepen na de explosie. Is daar al meer over bekend of die al gevonden zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:40

AmyJamess schreef:
Wat ik me nog afvraag, er waren meerdere getuigen die een of meerdere kinderen hoorden roepen na de explosie. Is daar al meer over bekend of die al gevonden zijn?

Nee er is niets bekend over de identiteit van de doden en de gewonden. 5 doden en 5 gewonden, waarvan 2 ernstig heb ik begrepen.
De doneeractie voor de slachtoffers staat op 182.000. (Doel is 250.000) https://www.doneeractie.nl/steun-slacht ... amp/-99230

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:19

wat een verschrikkelijke ramp. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen. Ik hoop dat er niet meer slachtoffers worden gevonden en dat de oorzaak snel bekend wordt.

Sabri en kat :(:) veel sterkte met het verwerken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:52

Babootje schreef:
AmyJamess schreef:

Nee er is niets bekend over de identiteit van de doden en de gewonden. 5 doden en 5 gewonden, waarvan 2 ernstig heb ik begrepen.
De doneeractie voor de slachtoffers staat op 182.000. (Doel is 250.000) https://www.doneeractie.nl/steun-slacht ... amp/-99230

Inmiddels is wel duidelijk dat het slachtoffer dat gisteren als 5e levend uit het puin is gehaald een vrouw is en vrijwilligster is van de stichting "lichtpuntjes van Mariahoeve". Ze is inmiddels in een stabiele toestand.
Ze woonde met haar man op de bovenste verdieping van 1 van de ingestorte flats.
Er staat niets bij over haar man.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:05

Wat is dit afschuwelijk voor alle betrokkenen! Ik ben er gewoon stil van. Ik hoop zo dat ze nu geen doden meer vinden en als er iemand onder het puin vandaan komt, deze persoon nog leeft.

Afschuwelijk dat dit de mensen is overkomen.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 08-12-24 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 14:10

@Sabri, wat intens heftig... Ik kan me levendig voorstellen dat je geen oog dichtdoet. Brrr.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 16:10

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:17

In helmond was er vannacht ook een explosie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:28

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:31

De doneeractie voor de slachtoffers staat op 182.000. (Doel is 250.000) https://www.doneeractie.nl/steun-slacht ... amp/-99230[/quote]

Inmiddels is wel duidelijk dat het slachtoffer dat gisteren als 5e levend uit het puin is gehaald een vrouw is en vrijwilligster is van de stichting "lichtpuntjes van Mariahoeve". Ze is inmiddels in een stabiele toestand.
Ze woonde met haar man op de bovenste verdieping van 1 van de ingestorte flats.
Er staat niets bij over haar man.[/quote]

Haar man wordt nog vermist las ik ergens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:36

StalNollie schreef:
In helmond was er vannacht ook een explosie

maar daar denkt een getuige aan een cobra.
Of dat waar is weet ik natuurlijk ook niet.
https://www.ed.nl/helmond/enorme-klap-v ... ~aff3146d/

In Eindhoven ook al een ontploffing.
Ook daar door vuurwerk.

Ik ben bang dat dat In Den Haag dan niet het geval is gezien het nieuws nu.

Maar vuurwerk, echt compleet verbieden. ja ik weet wat er nu is al illegaal is.
Maar bij dat verbod ook de straffen en boetes zo verschrikkelijk hoog maken dat elk poffertje het voortaan wel uit zijn kop laat wat in huis te hebben. Zo niet dan maar 10 jaar zitten voor het hebben van explosieven en hebben minderjarige het dan de ouders.
Zacht getrut hier in Nederland toch steeds..... aanpakken die sukkels...

Maar goed voor hier waarschijnlijk offtopc boosheid van mij

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:52

Ook hier telkens aan het kijken of er updates zijn. Besef dat wonen in een flat zo ontzettend kwetsbaar kan zijn.
Sabri sterkte :(:) als je het nodig hebt kan je ook altijd contact opnemen met slachtofferhulp. Hopelijk is je kat ook langzaam wat rustiger aan het worden

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:01

Vanochtend ook 3 agenten weer aan de deur ivm het buurtonderzoek, ook nav de auto en vragen persoonlijk aan iedereen hier van deur tot deur hoe het gaat. Men wilde met grote spoed de camerabeelden van mijn benedenbuurman in zijn computer winkel. Hij heeft namelijk een goede camera gericht op de straat waar de vermoedelijk betrokken weggereden auto op te zien kan zijn(of juist niet, ook dat is info). Ik kon ze gelukkig aan zijn telefoonnummer helpen.

Er is inmiddels ook een webcam livestream.

Ik woon zelf in de middelste flat dus die haaks op het gebied staat.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/491611 ... n-den-haag

Dick Schoof met Jan van Zanen kwamen hier om 14.00 uur aan om naar de rampplek te kijken. Zo vreemd wel hoor dat dat hier dan zo voor je huis loopt ook, met zo grote club journalisten eromheen.

Om 19.00 uur een nieuwe persconferentie.

Inmiddels ben ik toch begonnen om de kerstboom op te gaan tuigen.
De getroffen woningen waren eengezinswoningen (tweelaags etages) bovenop een winkelgalerij op de beganegrond.

Vanochtend ook even nog een boodschapje gedaan. En nog even een blokje gelopen, moest me legitimeren omdat er nog een noodbevel is en er alleen omwonenden/hulpdiensten/pers mag komen. Echt naar te zien iemands kledingkast waarvan de kleding nog netjes in de kast hing maar de rest van de woning weg is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:00

Goh, àals dit een aanslag / misdrijf is... echt onbegrijpelijk dat er mensen zijn die zoiets doen en daarbij slachtoffers maken die totaal niets te maken hebben met de dader(s). Diep en diep triest. Als het echt een misdrijf is, valt het te hopen dat de dader(s) gevat worden en streng gestraft wordt (worden).
Ja, ontploffingen door vuurwerk komen ook voor en ik vind inderdaad ook dat dat verboden zou moeten worden, want ieder jaar vallen er vele slachtoffers... maar ik vraag me wel ook af of vuurwerk een explosie zoals die in Den Haag kan veroorzaken. Dan moet het toch echt al wel een grote hoeveelheid zijn, lijkt mij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:04

Ik heb net even naar de livestream gekeken. Elke "hap" die de grote kraan neemt wordt neergelegd, door een heel clubje mensen zorgvuldig bekeken of er iets in zit dat van belang is en zo nee, mag de kleine kraan het aan de kant leggen. Het gaat langzaam zo, maar wel met de grootste zorgvuldigheid zodat alle bewijsmateriaal en meer niet verloren gaat.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:16

pateeke schreef:
Goh, àals dit een aanslag / misdrijf is... echt onbegrijpelijk dat er mensen zijn die zoiets doen en daarbij slachtoffers maken die totaal niets te maken hebben met de dader(s). Diep en diep triest. Als het echt een misdrijf is, valt het te hopen dat de dader(s) gevat worden en streng gestraft wordt (worden).
Ja, ontploffingen door vuurwerk komen ook voor en ik vind inderdaad ook dat dat verboden zou moeten worden, want ieder jaar vallen er vele slachtoffers... maar ik vraag me wel ook af of vuurwerk een explosie zoals die in Den Haag kan veroorzaken. Dan moet het toch echt al wel een grote hoeveelheid zijn, lijkt mij.

Wij zijn recent verhuisd omdat de "bommen" vuurwerk die soms voor en onder ons appartement afgestoken werden, echt niet zuinig waren. Je kon soms de hele boel tot minstens de 3e verdieping voelen trillen. Voor mijn gevoel was het wachten tot daar ook eens de ramen eruit zouden knallen, of erger.
Dus ik vermoed, en ja nu ga ik speculeren, dat je echt geen grote hoeveelheid nodig hebt om de boel goed ontwricht te krijgen. Wel zwaar spul, maar zeker als je weet "waar je mee bezig bent", vermoed ik niet dat dat heel moeilijk of met super grote hoeveelheden hoeft te zijn.

Verder hoop ik vooral dat alle eventuele vermisten snel (levend) gevonden worden en ze er achter komen wat er gebeurt is en de evt. schuldigen te pakken krijgen ;(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:29

pateeke schreef:

Een (illegale) opslag van veel en zwaar vuurwerk wel denk ik. Maar het heeft geen zin daarover te speculeren- er wordt toch gezocht naar een auto die snel wegreed vlak voor de explosie? Het is heel erg dit en het tast je gevoel van veiligheid wel aan zoiets vind ik, dat dit zomaar kan gebeuren in een gewone woonwijk terwijl iedereen ligt te slapen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:32

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:42

Zoals de explosie aanvoelde was dit niet vergelijkbaar met zwaar vuurwerk, zelfs niet de zwaarste klap vuurwerk. Als ik het moet vergelijken dan als op een zeer zware luide onweersklap wat alleen dan secondenlang duurde met erbij een hevige heen en weer schudden.

Wat trouwens ook nog zeer verdacht was is de zaak waar de ontploffing was. Dit was een 'bruidswinkel'. Alleen dan was de winkel nooit open, er hingen enkel buitenlandse lelijk uitziende bruidsjurken op metalen kledingrekken, en stonden er geregeld verfpotten, latex etc in die ruimte. Altijd als ik er langs liep dacht ik waarom moet dit in 'onze wijk' zo lugubere zaak wat duidelijk als een dekmantel diende. En dan zat het er ook al zeker 1.5 jaar. Daarvoor zat er een sportschool, en ook dat was dan fitnessapparatuur zonder dat deze fitnessapparatuur gebruikt werd.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 08-12-24 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:43

Blacky94 schreef:
pateeke schreef:

Wij zijn recent verhuisd omdat de "bommen" vuurwerk die soms voor en onder ons appartement afgestoken werden, echt niet zuinig waren. Je kon soms de hele boel tot minstens de 3e verdieping voelen trillen. Voor mijn gevoel was het wachten tot daar ook eens de ramen eruit zouden knallen, of erger.
Dus ik vermoed, en ja nu ga ik speculeren, dat je echt geen grote hoeveelheid nodig hebt om de boel goed ontwricht te krijgen. Wel zwaar spul, maar zeker als je weet "waar je mee bezig bent", vermoed ik niet dat dat heel moeilijk of met super grote hoeveelheden hoeft te zijn.

Wat ik bedoel is dat vuurwerk inderdaad veel schade kan aanrichten, maar er is nog een verschil tussen de ramen die eruit knallen en een explosie met zoveel schade als deze die ook tot een eind verderop te voelen is. Maar goed, er wordt inderdaad uitgegaan van een misdrijf. En zoals gezegd hoop ik dat ze in dat geval de dader(s) snel vatten.
Wat de oorzaak ook is, het valt te hopen dat er lessen uit getrokken worden zodat zoiets afschuwelijks hopelijk nooit meer voorkomt...