"Bovaer" in koeienvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:20

Hannanas schreef:
juval schreef:
https://farmersdefenceforce.nl/reduceer ... ODIvZMHaRg

wij zijn direct gestopt met het voeren van Bovaer... helaas zijn wij nooit gewaarschuwd en hebben wisten wij ook niet van de gevaren en voorzorgsmaatregelen die genomen hadden moeten worden. Dit gaat een pittig gesprek worden met RFC en de voerleverancier. :(

Zijn jullie er mee in contact gekomen? Droegen jullie beschermingsmiddelen of niet? En komen er meer boeren mee in aanraking of kan het ook aan een voerrrobot overgelaten worden zonder dat je het bijv inademt? Ben wel benieuwd of er getest is welke hoeveelheid van deze stof in de melk kan worden gedetecteerd.

ja, we komen ermee in aanraking. Het stoft heel erg bij het voerladen, dus het spul komt overal terecht. We dragen geen gezichtsmaskers bij het voerladen, wel overall en handschoenen.

dit is de reactie van DSM:
https://our-company.dsm-firmenich.com/e ... in-uk.html

anjali

Re: "Bovaer" in koeienvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 11:38

Het spul is giftig. Boeren moeten beschermkleding en gezichtsmaskers dragen. Dat is geen gebruik op een boerderij, dan is er iets mis. Overigens, van melk wordt kaas gemaakt, een beroemd Nederlands exportproduct. Als dit Bovaer-gebruik naar buiten komt dan heb je kans dat sommige landen de Nederlandse kaas gaan wantrouwen\niet meer willen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:07

Anjali, bedankt voor het delen, ik had geen idee.
Weer een puntje op de lijst om de traditionele voedselketen te omzeilen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:11

Rizette schreef:
Schapenwol schreef:
85% van de sojaproductie (waar regenwoud voor gekapt wordt) gaat naar veevoeder.

Nederlandse koeien eten vooral ruwvoer maar dat kleine deel aan brokken is alles bij elkaar nog steeds heel veel soja.

Klopt dat is alle afval van de soja wat de mensen niet willen eten. Al dat afval gaat gelukkig naar de koeien, anders werd het weggegooid. Het is goedkoop koeienvoer en het wordt gered van de afvalberg. Soja wat mensen ook willen eten is veel te duur voer voor koeien dan zijn is wel voer van goedkoper is en ook prima.

Om nog even terug te komen over de soja discussie, dat ligt toch echt wel genuanceerder. De sojaschroot is niet perse een "afvalproduct"

https://nieuwscheckers.nl/soja-voor-veevoer-is-geen-restproduct/

Plus dat veel soja GMO is en er op het etiket van voedsel niet vermeld hoeft te worden of een dier GMO producten heeft gegeten. Alleen bij biologisch weet je zeker (voor zover er niet stiekem toch gesjoemeld wordt) dat er geen GMO producten aan de dieren gevoerd worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:28

anjali schreef:
Het spul is giftig. Boeren moeten beschermkleding en gezichtsmaskers dragen. Dat is geen gebruik op een boerderij, dan is er iets mis. Overigens, van melk wordt kaas gemaakt, een beroemd Nederlands exportproduct. Als dit Bovaer-gebruik naar buiten komt dan heb je kans dat sommige landen de Nederlandse kaas gaan wantrouwen\niet meer willen.

Heb je gelezen wat DSM er zelf over zegt?
En blijkbaar gaan de wappies ook aan de haal met dit product, DSM vermeldt zelfs specifiek dat Bill Gates er niks mee te maken heeft

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 14:43

Kinke schreef:
anjali schreef:

Heb je gelezen wat DSM er zelf over zegt?
En blijkbaar gaan de wappies ook aan de haal met dit product, DSM vermeldt zelfs specifiek dat Bill Gates er niks mee te maken heeft

Ja dat heb ik gelezen. Ze durven het te vergelijken met vitaminepreparaten. Nou die zijn bedoeld om de gezondheid van de gebruiker (dier of mens) te verbeteren. En dat is niet het doel van dit goedje, de koe zelf heeft er geen voordeel van en gezondheidsrisico's zijn niet uitgesloten (jongvee en stieren en vleesvee mogen het ook niet hebben) en voor de boeren die het moeten toedienen zelfs al meteen aanwezig. Ben je een wappie als je gewoon voedsel wil zonder chemische troep erin?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:49

Maaike_Indy schreef:
Om nog even terug te komen over de soja discussie, dat ligt toch echt wel genuanceerder. De sojaschroot is niet perse een "afvalproduct"

https://nieuwscheckers.nl/soja-voor-veevoer-is-geen-restproduct/

Plus dat veel soja GMO is en er op het etiket van voedsel niet vermeld hoeft te worden of een dier GMO producten heeft gegeten. Alleen bij biologisch weet je zeker (voor zover er niet stiekem toch gesjoemeld wordt) dat er geen GMO producten aan de dieren gevoerd worden.

Jawel sojaschroot is wel een afval product. Alleen wat veel zeggen over dat het een afvalproduct is van de humane consumptie klopt niet dit geld alleen voor de NGMO sojaschroot die in NGMO voeders wordt gebruikt. De gewone sojaschroot is een aval product van de sojaolie die in de biobrandstof voor vliegtuigen vliegtuigen wordt gebruikt. En de hoeveelheid sojaschroot die beschikbaar komt zal alleen maar stijgen aangezien ze straks over willen op alleen sojaolie ipv combi sojaolie en palmolie.

Daarnaast gebruiken wij in nederland voornamelijk bijproducten in onze veevoeders. Veel meer dan in de meeste andere landen waarvoornamelijk soja mais en tarwe wordt gebruikt. Ons soja gebruik is dan ook een van de laagste van europa. En hele sojabonen gebruiken wij al helemaal vrijwel niet in tegenstelling to bv Duitsland. Die gebruiken voor hun koeienvoer nog wel veel hele sojabonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:24

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:33

Brainless schreef:

Zoals ik al zei is het niet voor menselijke consumptie een afvalproduct maar voor vliegtuigbrandstof.
Ook importeren veevoederbedrijven helemaal niks dit wordt gedaan door grote bedrijven zoals Cargill.

Ook wordt er met dit soort raporten vaak een beetje valsgespeeld. want de schroot is een groter aandeel van de sojaboon dan de olie. Dus ondanks dat het geimporteerd wordt voor de olie, die voor het grootste gedeelte gebruikt wordt voor vliegtuigbrandstof, gebruikt de veehouderij een groter deel van de soja ondanks dat zij eigenlijk het afval krijgen.

Zelfde wordt soms gedaan met co2. wat overblijft is vaak een groter deel dan wat ermee gemaakt wordt dus worden er mee co2 equivalenten toegekend aan het afvalproduct dan aan het orginelen product. Al begint hier nu langzaam verandering in te komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:44

Het lijkt me geen fijn spul als degene die er mee werkt beschermende kleding en dergelijke moet dragen.
En als ik ergens kan kiezen tussen bovaer vrije melkprodukten of met, dan heb ik toch liever die bovaer vrij zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 13:19

germie schreef:
Het lijkt me geen fijn spul als degene die er mee werkt beschermende kleding en dergelijke moet dragen.
En als ik ergens kan kiezen tussen bovaer vrije melkprodukten of met, dan heb ik toch liever die bovaer vrij zijn.

Ik hoop dat er een keurmerk voor komt. Of dat je zeker weet dat het voor biologische melk niet wordt toegepast. Maar in heel veel producten zoals (melk)chocolade zit melk waarbij niet staat wat voor soort melk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:12

dus dat betekent dat, als er uit jarenlang wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er niets van dit product in melk of vlees van de koe terug te vinden is. Dat jullie het alsnog niet vertrouwen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:17

Als spul zo stuift bij toevoegen, en er staat geen waarschuwing op, is dat op zijn minst slordig te noemen, zo niet zelfs nalatig. Echter dat het je longen kan slopen omdat het stof de boel kapot maakt bij inademing (en dat is makkelijk als het zo fijn en droog is), maakt het inderdaad nog niet giftig bij opeten.
Wel is een heel belangrijk punt hier dat er een veel goedkoper, veilig middel al veel langer bestaat, werkt en makkelijk verkrijgbaar is, maar geen winst maakt voor de farmaceut. Op dat punt mag er zeker fors tegengas gegeven worden, ongeacht wat de veiligheid zou zijn. Als winst voorop staat (anders was andere middel wel gepromoot), zijn de risico's voor een ander.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:46

juval schreef:
dus dat betekent dat, als er uit jarenlang wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er niets van dit product in melk of vlees van de koe terug te vinden is. Dat jullie het alsnog niet vertrouwen?

Sommige dingen kan je nu nog niet testen. Kijk naar PFAS. Tot 10 jaar geleden bestonden daar geen testen voor.

Of interactie met andere stoffen. Dat drama met cholesterolmedicatie al vergeten? De DES-dochters?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:44

@juval Kunnen jullie in Nederland de Bovaer of 3NOP los kopen?
Wij boeren in Denemarken en mogen het alleen gemengd kopen, dus door de mineralen, zout etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:50

Nee, hier is get ook gemengd. Wij voer(d)en het door de soja

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:44

https://www.facebook.com/share/p/15mV6N ... tid=WC7FNe
Citaat:
Durf jij te eten wat jij je dieren voorzet?

☠️Dan krijg je van een lezer een link toegestuurd over Bovaer, dat goedje waarvan men bij hoog en laag beweerd dat het in de koe gewoon wordt afgebroken en zo foetsie is...

☠️Bovaer...

☠️Luister vooral het filmpje in deze link.
https://x.com/desunshineband/status/186 ... bLZ26bQoAA

☠️Voor de zekerheid bij de foto's een paar screenshots van de tweet op X en uit het filmpje.

Durf jij te eten wat jij je dieren voorzet? Deze post schreven wij op 3 december, omdat ons voorgevoel over Bovaer niet goed was:
https://www.facebook.com/share/p/XJe4gyCwNn2mfBwv/

Dus... géén complotdenker!

✒️Boerin Schrijft

Bron Boerin Schrijft

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:37

germie schreef:

Dat zegt allemaal niet altíjd iets.
Dier/mens: wij smullen van chocolade. Voor honden kan het dodelijk zijn.
irriterend/gevaarlijk? Ik smul van rode peper in mijn eten. Maar niet in mijn ogen.

Over wat afval is of wanneer iets een restproduct is. Vaak bepaalt de waarde en bruikbaarheid van het product dat. De olie is veel meer waard en veel hoogwaardiger en kan veel ingezet worden. De schroot brengt veel minder op en kan maar voor enkele doelen gebruikt worden. Die soja wordt dan geteeld voor de olie. Want daar zit de opbrengst. Niemand gaat soja telen voor de schroot want dat kan dan niet uit.
Dan noem je iets een restproduct. Ook al bevat het oorspronkelijke product veel of meer dan 50% restproduct.

Als ze hele stukken land afgraven voor ertsen (goud) is de grond die ze wegspoelen gewoon afval/restproduct. Al vinden ze maar 0,5% goud in die grond.

Stro is ook een restproduct. Niemand zaait een akker voor stro. Maar stro heeft wel een groter volume dan het graan wat van het land af komt. Als niemand meer graan afneemt, gaat ook niemand meer tarwe zaaien alleen voor het stro.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 18:29

pol013 schreef:
germie schreef:

Dat zegt allemaal niet altíjd iets.
Dier/mens: wij smullen van chocolade. Voor honden kan het dodelijk zijn.
irriterend/gevaarlijk? Ik smul van rode peper in mijn eten. Maar niet in mijn ogen.

Over wat afval is of wanneer iets een restproduct is. Vaak bepaalt de waarde en bruikbaarheid van het product dat. De olie is veel meer waard en veel hoogwaardiger en kan veel ingezet worden. De schroot brengt veel minder op en kan maar voor enkele doelen gebruikt worden. Die soja wordt dan geteeld voor de olie. Want daar zit de opbrengst. Niemand gaat soja telen voor de schroot want dat kan dan niet uit.
Dan noem je iets een restproduct. Ook al bevat het oorspronkelijke product veel of meer dan 50% restproduct.

Als ze hele stukken land afgraven voor ertsen (goud) is de grond die ze wegspoelen gewoon afval/restproduct. Al vinden ze maar 0,5% goud in die grond.

Stro is ook een restproduct. Niemand zaait een akker voor stro. Maar stro heeft wel een groter volume dan het graan wat van het land af komt. Als niemand meer graan afneemt, gaat ook niemand meer tarwe zaaien alleen voor het stro.

Alles wat jij beschrijft zijn natuurproducten.Maar bovaer is dat niet. Het is een chemisch goedje gemaakt door DSM.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:01

al ons voedsel zit toch vol met 'chemische goedjes' E-nummers om smaak, kleur, geur en houdbaarheid te verbeteren. Die E-nummers hebben ook heel spannende namen.

Wat als het echt werkt en de methaanuitstoot wordt met 30 tot 45% verminderd, dan is dat wel een grote verbetering voor het klimaat.
Wat als het echt zo is dat het volledig afgebroken wordt in de koe, dus dat er echt *wat uit onderzoek blijkt* niets in de melk of het vlees achterblijft.

zou je dan alsnog tegen zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:16

Sojaschroot is echt geen afvalproduct, zou het namelijk niet meer verkocht worden, zou de sojaolie-markt instorten omdat soja niet langer rendabel is, doordat de olieprijs niet ver genoeg kan stijgen om de mindere opbrengst op te vangen. De sojaproductie zou vrijwel direct minimaliseren. Dit in tegenstelling tot tarwestro, wat wel een echt restproduct is. In de jaren dat de stroprijs vrij laag is, zijn er veel akkerbouwers die het stro onderploegen omdat de organische stof meer waard is dan de opbrengst na persen en transport. Ondanks dat stro bijna 50% van het opbrengstgewicht is van een veld tarwe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 19:39

juval schreef:
al ons voedsel zit toch vol met 'chemische goedjes' E-nummers om smaak, kleur, geur en houdbaarheid te verbeteren. Die E-nummers hebben ook heel spannende namen.

Wat als het echt werkt en de methaanuitstoot wordt met 30 tot 45% verminderd, dan is dat wel een grote verbetering voor het klimaat.
Wat als het echt zo is dat het volledig afgebroken wordt in de koe, dus dat er echt *wat uit onderzoek blijkt* niets in de melk of het vlees achterblijft.

zou je dan alsnog tegen zijn?

Ja want ik vertrouw het niet. En die koe die het moet eten heeft recht op zo natuurlijk mogelijk voedsel zonder toevoegingen waar de koe zelf niets aan heeft en die schadelijk kunnen zijn. Het is immers voor de boeren die ermee moeten werken ook schadelijk. Ik vind dat als je methaanuitstoot uit mest wilt verminderen, dat je dat maar in of op de mesthoop moet doen, dus met de mest als die eenmaal UIT de koe is. Strooi daar maar iets op dan maar niet iets wat giftig is want dan is het middel immers erger dan de kwaal! Nou is het wel zo dat ik alleen mesthopen van paardenbedrijven ken ,ik heb geen idee over hoe dat er op een koeienbedrijf uitziet, misschien wil iemand hier me dat wel vertellen.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:12

Methaan komt niet van achteren uit de koe maar van voren. Dus de mest heeft er niet veel mee tedoen.
Als je niet weet waar je over schrijft laat het dan anjali!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:38

En waarom komt het dan precies voor uit die koe? Heeft dat te maken met het dieet? Of doen alle koeien dat gewoon?
En als dat normaal is voor een koe, hoe gezond is het dan voor het dier om dat te willen onderdrukken?

En is het dan eigenlijk vooral symptoombestrijding, omdat het eigenlijke probleem misschien gewoon is dat we te veel uitstoten, onder andere omdat we te veel koeien hebben rondlopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:52

Achterom schreef:
En waarom komt het dan precies voor uit die koe? Heeft dat te maken met het dieet? Of doen alle koeien dat gewoon?
En als dat normaal is voor een koe, hoe gezond is het dan voor het dier om dat te willen onderdrukken?

En is het dan eigenlijk vooral symptoombestrijding, omdat het eigenlijke probleem misschien gewoon is dat we te veel uitstoten, onder andere omdat we te veel koeien hebben rondlopen?

Keuze is (deels) of auto rijden of koeien houden. Komt bij dat hoog productie ook ander voer vraagt. Qua aantallen methaan boerende herkauwers, kunnen herten, etc. er ook wat van, dus een goede bezetting wilde grazers ipv melkkoeien maakt op dat punt niet zo heel veel uit. Goed weidebeheer wel en een stuk kritisch kijken naar hoe komen we van die fossiele brandstoffen en dus toevoegen CO2 af wel.