7 ponies gedood door wolf in Oudehorne Frl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:56

pien_2010 schreef:
Klopt San ik had het aangevuld nog hierboven met een link waarbij ik de quote nog wilde plakken

Ja die aanvulling zag ik later.

Ik vind het allemaal maar bizar strenge regels, als ik eerlijk ben. Ik ben voor bescherming, dus rücksichtlos afschieten gaat mij te ver, maar helemaal niet beheren is onhoudbaar gebleken. Er moet iets gebeuren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:58

Volkomen met je eens. En wat ik het meest trieste vind is dat uiteindelijk de wolf de echte rekening gaat betalen voor dit te slappe beleid. Want eigenlijk had het in een vroeg stadium al beheert moeten worden want iedereen die zich verdiept heeft in de wolf weet hoe het werkt in de natuur.
Maar Eigenlijk zijn er daarvoor al veel te veel wolven.
Dus dat rücksichtslos afschieten wordt meer en meer een verhoogd risico.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:02

Benzz schreef:
AppleSter schreef:
Er zijn steeds incidenten, maar maar heel weinig halen het nieuws. Eerst dat kleine meisje van een BSO, toen de vrouw waarvan de hond werd meegenomen terwijl ze er naast stond, daarna het hondje dat werd doodgebeten vlakbij haar baasje. De puber regio Utrecht (?) die laatst ingesloten werd door een roedel op weg naar school. En de hond in Zandhuizen die op eigen erf werd aangevallen… Legio voorbeelden waarin wolven te dichtbij mensen komen. Maar het is nooit de schuld van de wolf.

Maar dit heeft allemaal het nieuws gehaald. Dus ik begrijp niet zo goed waarop je dit baseert.

Alle slachtoffers in de vorm van schapen, koeien, paarden, pony’s en wat voor dieren dan ook die ik bijna dagelijks verscheurd voorbij zie komen in de appgroepen in mijn omgeving halen het nieuws niet.
Er komt verschrikkelijk veel leed voorbij waar de media z’n ogen voor sluit, tenzij de dieren verscheurd zijn door een hond. Want als het een hond was die een bloedbad aanricht is het “zielig” voor de getroffen dieren…
De berichten die het nieuws wel halen, zoals dat meisje dat gebeten was, wordt gebagatelliseerd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:06

AppleSter schreef:
Alle slachtoffers in de vorm van schapen, koeien, paarden, pony’s en wat voor dieren dan ook die ik bijna dagelijks verscheurd voorbij zie komen in de appgroepen in mijn omgeving halen het nieuws niet.
Er komt verschrikkelijk veel leed voorbij waar de media z’n ogen voor sluit, tenzij de dieren verscheurd zijn door een hond. Want als het een hond was die een bloedbad aanricht is het “zielig” voor de getroffen dieren…
De berichten die het nieuws wel halen, zoals dat meisje dat gebeten was, wordt gebagatelliseerd.

Verwacht je echt dat dat nieuws dagelijks bij de NOS in het journaal komt? De hele wereld staat op zn kop.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:07

pien_2010 schreef:
Wolven zijn inderdaad opportunisten en zullen altijd voor de meest gemakkelijke prooi gaan.
Ik hoop dat niemand gepakt wordt ooit, ook niet "die wappies van Captain" want zij ontkennen alleen de ernst van de situatie maar zijn echt niet schuldig aan dit uit de hand gelopen gedoe met die wolf. Die wolf wordt beschermd vanuit de EU, vermedert zich als een gek en als beschermd soort, tja, dan heeft hij geen vijanden. Dus het evenwicht is totaal weg en vanwege dat beschermde gegeven wordt hij gevaarlijk . Hij leert niet dat hij weg moet blijven van de mensen.
Dat zit toch echt bij de EU.

Misschien iets minder alles door schuiven naar de EU! Op allerlei gebied zijn er EU landen die schijt hebben aan bepaalde afspraken( Hongarije bijv.)
Onze regering moet echt serieus actie ondernemen en maatregelen treffen die werken. Bovendien: wat denk je dat de EU dan doet als NL 'stout' is? Ze komen echt niet met een legermacht onze regering gevangen zetten o.i.d.
Wel hoop bla bla bla natuurlijk, nou en ? gebeurd al jaren en de desbetreffende ondeugende landen zijn nog steeds lid van de EU.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:10

Benzz schreef:
AppleSter schreef:

Verwacht je echt dat dat nieuws dagelijks bij de NOS in het journaal komt? De hele wereld staat op zn kop.

Op zich is het niet raar een paar keer per maand over aanvallen op vee/huisdieren te berichten, toch?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:13

Nee, dat niet. Maar ik vind het bijzonder hoe het nieuws wordt gebracht mbt de wolf. Zoals ik al eerder schreef; Als een hond schapen heeft gepakt is het “zielig” maar ze sluiten hun ogen mbt de extreme aantallen slachtoffers die de wolven maken. En het wordt gebagatelliseerd, continu. De schuld van de eigenaar van de dieren, de schuld van het kind, etc

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:13

pien_2010 schreef:
Volkomen met je eens. En wat ik het meest trieste vind is dat uiteindelijk de wolf de echte rekening gaat betalen voor dit te slappe beleid. Want eigenlijk had het in een vroeg stadium al beheert moeten worden want iedereen die zich verdiept heeft in de wolf weet hoe het werkt in de natuur.

De pony’s hebben het al heel wat zwaarder gehad dan dat de wolf het ooit gaat krijgen.
Bij kundig beheer kan een dier in 1 of enkele tellen dood zijn en is het lijden te overzien.

Deze pony’s zijn door paniek en opjagen door een stroomdraad geklapt, en vervolgens levend aangevreten, en pas later overleden. minuten, of uren helse pijn. Zij betalen de prijs van dit ‘ natuurbeheer’.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 7 ponies gedood door wolf in Oudehorne Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:14

En de eigenaren die hun dierbare dieren zo terugvinden. Traumatisch...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:19

AppleSter schreef:
Nee, dat niet. Maar ik vind het bijzonder hoe het nieuws wordt gebracht mbt de wolf. Zoals ik al eerder schreef; Als een hond schapen heeft gepakt is het “zielig” maar ze sluiten hun ogen mbt de extreme aantallen slachtoffers die de wolven maken. En het wordt gebagatelliseerd, continu. De schuld van de eigenaar van de dieren, de schuld van het kind, etc

Zo ervaar ik het helemaal niet. De berichten die ik lees wordt uberhaupt geen mening gegeven, maar gewoon feitelijk wat er gebeurd is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:19

Suzanne F. schreef:
Wat afschuwelijk zeg. En die wolven fokken maar aan. Dus steeds meer wolven hebben honger. Er moet toch iets gebeuren lijkt me? In ben niet compleet antiwolf maar wel als het er teveel worden en ze dus te weinig eten kunnen vinden in de bossen en dan richting de bewoonde wereld gaan. Dit is echt verschrikkelijk. Arme pony’s. Wat heeft die ene uitgeperst?

Dr foetus in placenta.

Slachtoffer criminaliseren is bij wolven aanvallen ronduit bizar... Het is je eigen schuld, want jij ging met je hond in het bos wandelen terwijl je weet dat er wolven zijn. Het is je eigen schuld, want jij hebt je dieren niet in een volledig afgesloten schuur gestald...16 uur lang. Het is je eigen schuld, want jij ging alleen op de fiets door afgelegen gebied.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:20

sterregoud schreef:
pien_2010 schreef:

De pony’s hebben het al heel wat zwaarder gehad dan dat de wolf het ooit gaat krijgen.
Bij kundig beheer kan een dier in 1 of enkele tellen dood zijn en is het lijden te overzien.

Deze pony’s zijn door paniek en opjagen door een stroomdraad geklapt, en vervolgens levend aangevreten, en pas later overleden. minuten, of uren helse pijn. Zij betalen de prijs van dit ‘ natuurbeheer’.

Klopt ik ben onduidelijk. Indirect wil ik eigenlijk zeggen tegen mensen die tegen elke vorm van beheer zijn, dat ze daarmee de wolf geen dienst bewijzen. Want die gaat van die opvatting het slachtoffer worden ipv dat hij daar gaten bij spint.

Ik ben het absoluut eens met je dat er al veel en veel te veel dieren zijn gedood door de wolf en dat is niet ok.

Dus bedankt voor je reactie want dat schept onduidelijkheid.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:23

Maar wat ik oprecht niet begrijp ( hoe erg ik het ook vind) dat als je in wolvengebied woont, je ponyś snachts buitenlopen. Tuurlijk kunnen ze overdag ook gepakt worden, maar de kans is gewoon vele malen groter snachts. Er moet wat veranderen en die wolven moeten beheerd worden, maar tot die tijd, haal je de boel toch binnen snachts?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:29

Liepen deze 's nachts buiten? Want daar vind ik idd ook wat van, maar dat lees ik nergens terug?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:33

Benzz schreef:
Maar wat ik oprecht niet begrijp ( hoe erg ik het ook vind) dat als je in wolvengebied woont, je ponyś snachts buitenlopen. Tuurlijk kunnen ze overdag ook gepakt worden, maar de kans is gewoon vele malen groter snachts. Er moet wat veranderen en die wolven moeten beheerd worden, maar tot die tijd, haal je de boel toch binnen snachts?

Dit roept iedereen, maar dat is niet altijd haalbaar. Er zijn niet genoeg stallen in Nederland voor alle dieren. Bij ons mogen er ook geen stallen gebouwd worden. Dan sta je. De mijne kan ook niet op stal in de nacht. Nu wel een wolfwerend hek er omheen, maar ik geloof dat we de enige zijn in de omgeving. Maar dat je ze gewoon op stal moet zetten is echt makkelijker gezegd dan gedaan...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:34

Wat ik hier rondom Barneveld zie is dat het gebeurt tussen 7 en 9, en tussen 16-19 uur.
Dus de nachten eigenlijk ‘veilig’. Als mijn paarden in de nacht op stal gaan, dan zou ik ze dus rond half 9 in de ochtend buiten kunnen zetten ivm werk. En dan rond 18 uur weer binnen, na werk. Voor mij zinloos. Plus dat mijn jonge merrie rondjes gaat rennen in haar stal. De afweging is dus of ik haar vrijwel gegarandeerd geblesseerd laat raken, of een kleine kans dat er wolven komen. Enkel, als er wolven komen zijn de gevolgen waarschijnlijk niet te overzien.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:40

Bron Leeuwarder Courant 01/12/2024:
'Wolf richt bloedbad aan onder kudde pony's in Oudehorne.' Boer Jurjen (25) stopt met hobby
Dirk van der Meulen • Vandaag, 17:28 • Heerenveen

De wolf heeft een bloedbad aangericht onder de Shetlanders van Jurjen Jongsma. De boer uit Oudehorne is het beu en doet nu alle pony’s van de hand.

Het beschermde roofdier doodde de afgelopen dagen zeven van zijn twintig Shetlanders. Dat de wolf de dader is, is nog niet officieel vastgesteld, maar de jonge melkveehouder (25) kent geen twijfel. Hij zou niet weten welk ander dier dit op zijn geweten zou kunnen hebben. Bovendien: vorig jaar verloor Jongsma ook al een pony door de wolf. De verwondingen destijds zijn identiek aan die van de afgelopen dagen.
Geen wolvenraster

Het drama begon afgelopen woensdag. Jongsma zag dat de Shetlanders buiten het afgerasterde stukje land verbleven waar ze normaliter de nachtelijke uren doorbrengen. ,,Ik rôp se mar trije bleauwen lizzen.” Zaterdag en zondag was het wederom raak met vier gedode pony’s.

Jongsma beschikte niet over een officieel wolvenraster. Hij was er wel mee bezig om het aan te vragen, maar de afhandeling duurt volgens hem erg lang. Vandaar dat hij zelf een 1,40 meter hoge afrastering had gemaakt met vijf stroomdraden. ,,Mar dat helpt dus ek net. De bisten binne der dwers trochhinne batst.”
Jongsma stopt met hobby

Jongsma stopt met zijn hobby die hij al vanaf zijn zevende uitoefende. ,,Alle ponys geane fuort. Ik bin der klear mei.” Hij volgt daarmee het voorbeeld van zijn oom Jochem Jongsma die onlangs vanwege de wolf afscheid nam van zijn 25 schapen.

Actie voeren voor een strenger wolvenbeleid heeft volgens de melkveehouder uit Oudehorne geen zin. ,,Dan moat earst in minske it libben litte.”
Negen wolven in Zuidoost-Friesland

Volgens de Friese wolvenconsulent Jaap Mekel telt Zuidoost-Friesland negen wolven. Het gaat om twee oudere wolven met zeven jongen. De vorig jaar geboren wolven zijn hier niet meer. Ze zijn of doodgereden of verkast naar Duitsland. ,,Op zich lijkt dat goed nieuws. De wolven verblijven dus liever ergens anders. Dat kan betekenen dat de wolvenschade niet zal toenemen.”

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:53

Benzz schreef:

Mijn pony staat al haar hele leven 24/7 buiten. Op stal zetten is geen optie want dan breekt ze de boel af. Laatst had ik haar vanwege de regen binnen gevoerd, zodat we droog stonden. De deur was even dicht en ze werd direct onrustig. En dat was nog een grote ruimte ipv een box.
En zelfs al zou ik met haar oefenen met op stal staan, het geeft zo’n hoop stress en er is geen garantie dat het ook daadwerkelijk werkt. Zeker als wat MyChoice zegt, dat de nachten relatief veilig zijn, klopt.

Super dat een krant een artikel heeft gemaakt! Ik had al wat kranten/nieuws sites getipt maar ik ben bang dat ze er niks mee gaan doen -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:04

Mijn paarden staan 's nachts in een paddock bij huis. Omheind met gaas en schrikdraad, maar is ook niet echt voldoende, dat weet ik ook wel. Als ik ze op stal zou zetten, staan ze in buitenboxen. Met houten deuren met een hoogte van 1.30. Daar klimmen ze al helemaal makkelijk overheen. Dus hoezo, veilig op stal? Dan moet ik de bovendeuren dus ook nog eens dicht gaan doen. Dan flippen ze vermoedelijk, want dat zijn ze niet gewend. Spijlendeuren bestellen dan maar? En dan staan ze in hun hok van 3x3 en loopt er een wolf buiten die ze wel kunnen zien, maar ze kunnen niet weg. Weten die paarden veel dat die wolf niet door de spijlen kan...

En qua overheid:
Er is geen landelijke overeenstemming over wat wolfproof is qua hekken. Dat betekent dat je de definitie van probleemwolf (=meerdere aanvallen op vee achter veilige hekken) niet kunt nakomen.
Er is geen aantal vastgesteld wat een stabiele populatie zou zijn - zelfs niet in combinatie met de buurlanden. Dat betekent dat je geen beleid kunt maken op overpopulatie. Want je hebt geen minimaal aantal vastgesteld.

Maar vooral: je hebt als overheid kennelijk niet nagedacht toen je de conventie van Bern ondertekende (Zweden heeft dat niet gedaan, en hoeft zich dus niet te houden aan de EU regels), én je hebt als overheid kennelijk ook nog niet bedacht hoe je je evt weer onder zo'n ondertekend convenant uit kunt komen.

En het lijkt mij dat de kortste klap zou zijn dat Den Haag tegen Brussel zegt: je kunt me de bout hachelen met je conventie van Bern.

Ik kan me niet voorstellen dat dat niet kan. Zitten vast sancties aan vast, maar geen enkel contract is niet te verbreken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:09

Dus een afrastering van 5 stroomdraden 140 hoog word dus niet als wolf werend gezien...

Terwijl 120 de aanbeveling is.

Schiet mij maar lek :?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:34

Als dit bij mij op mn land lag liet ik het liggen en kwamen de wolven terug om verder te vreten kregen ze allen lood tussen de ogen!

Echt niet normaal dat we dit zo maar laten gebeuren!

En nu zal ik wel weer een waarschuwing krijgen van een mod..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:40

Wolf ziet gewoon prooi.. of dat nu wild of tam is die onderscheid maken ze niet..

Je zult je dieren zo maar aantreffen al is het je hond kat koe ezel pony of konijn...

7 in een keer, zal wel echt meerdere wolven zijn..

Het is wachten tot ze een keer kind of fietser aanvragen.. war kan je er tegen doen als ze al 7 pony's pakken..

En dan lees ik ook nog 5 draden op 1.40 hoog.. weet niet hoeveel stroom erop stond.

Maar de pony's renden ook dwars erdoor
Laatst bijgewerkt door Christiene op 01-12-24 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:46

pien_2010 schreef:
sterregoud schreef:
Een alarmnummer bellen is een leuk idee Pien. Maar hier in Nederland mogen we dus niets, op wat roepen en geluids en lichtsignalen na.
We moeten nu al leven met meer wolven dan in Noorwegen in het hele land worden toegestaan. We zitten boven de 100…..

En dat is dus het probleem (zie dikgedrukte). Dat moet zsm veranderingen in zo'n dicht bevolkt land. Ik ben voor het systeem in Afrika waar de dieren gezenderd worden die dicht bij de bewoonde wereld leven zodat de boeren gewaarschuwd worden en actie kunnen ondernemen. En dat werkt goed.

Afschieten, dat is het enigste wat helpt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:47

pien_2010 schreef:

Helemaal mee eens, men riep al veel eerder om te gaan beheren, juist ook voor de wolf. Maar het lijkt net of dat stukje veel pro wolf mensen helemaal ontgaat. Dat ze de wolf in deze uiteindelijk geen dienst bewijzen, heeft men schijnbaar niet door. Straks is de situatie onhoudbaar en wordt er uiteindelijk rucksichtlos afgeschoten en dat had allemaal niet gehoeven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:51

Ze hadden de eerste gevestigde al moeten schieten.
En ja dan komt er daarna nog 1. En nog 1.
Maar geen aanfok.
Geen 6 dode wolven dood in een week op de weg.

En geen duizenden levend uit elkaar getrokken dieren.
Geen gebeten kind.
En ook geen gedode en gewonde honden.

Dankzij de natte droom van wat extreem groene.