Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 19:55

Enkel nemen de wolven nu de taak van het lastigvallen van wild over, precies waarvoor honden rond bronsttijd etc aangelijnd moeten zijn :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:05

@mika11, luister dan vooral de laatste aflevering uit de serie Geleidewolf niet.
De gast van deze aflevering dacht exact hetzelfde als jij!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:11

tienus63 schreef:
@mika11, luister dan vooral de laatste aflevering uit de serie Geleidewolf niet.
De gast van deze aflevering dacht exact hetzelfde als jij!

En wat kwam daaruit dan?
Ik heb mijn mening, voor zover het ergens op slaat, bijeen gesprokkeld uit allerlei informatie, theorieën wat er maar over de wolf rond gaat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:15

Ibbel schreef:
Maar dat snapt de EU nog niet zo goed.

Wij hebben afgelopen zomer bij een boerderij in Oostenrijk geweest en daar lopen ook wolven. Maar komen ze te dicht bij de boerderijen, worden ze zonder pardon afgeschoten. Dat is gewoon het beleid. In Nederland worden we geregeerd door lobbygroepen en de millieu-taliban.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:20

Jij schrijft dat je denkt dat de wolf niet de confrontatie zoekt. En dat dacht de gast in de podcast ook. Wist dat er wolven en aanvallen in de directe omgeving waren.
Dat bedoelde ik.

Man wil zijn honden op eigen erf uit laten voor de nacht. Doet de deur open en op 5 meter afstand ziet hij wat langs komen en blijkt zijn Mechelse herder die precies voor hem aan de deur uitging, gegrepen door een wolf.
Zoiets is maand terug in Friesland gebeurd met een Berner Sennen die bij de achterdeur lag gegrepen door een wolf.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:37

Albert schreef:
Ibbel schreef:
Maar dat snapt de EU nog niet zo goed.

Wij hebben afgelopen zomer bij een boerderij in Oostenrijk geweest en daar lopen ook wolven. Maar komen ze te dicht bij de boerderijen, worden ze zonder pardon afgeschoten. Dat is gewoon het beleid. In Nederland worden we geregeerd door lobbygroepen en de millieu-taliban.

Ik ben bang dat dat ook de enige manier is om ze op afstand te houden, ver van boerderijen en vee. En dat is in ons volle land bijna niet mogelijk op een paar iets grotere postzegels natuur na.

Ze zijn hier knettergek, maar dat vind ik toch van heel veel 'beleid' wat niet alleen in de Eu maar ook in Den Haag) gemaakt wordt, met tegenwerking van de diverse natuurorganisaties. Het hang van politieke spelletjes, achterbaks gedoe en verborgen agenda's aan elkaar.

Er ontbreekt nog wel het een en ander aan gezond en nuchter verstand. Met elkaar ruzieën kunnen de politici des te beter...laten ze eens echt aan het werk gaan. Dat scheelt 90% in tijd.

En dat gezonde verstand ontbreekt ook bij sommige natuurbeheerders en RWS die dieren gewoon onder het mom van 'begrazingsprogramma' ongebreideld laten voortplanten met alle gevolgen en slacht van dien. Alleen al het feit dat we voor slechts 30! paarden geen enkel geschikt natuurterrein over hebben zegt al genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:44

Ik heb familie en kennissen in Canada en ook daar worden wolven die zich te dichtbij huizen begeven geschoten.
En ja dus ook als ze vee pakken.

En zo hoort het.
Die halve tamme moeten dat niet doorleren aan de jonge.

En zo doen ook diverse Europese landen het.
Maar hier luistert men alweer naar een klein groepje extremisten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:09

In Oostenrijk moet wel eerst de Landesminister fiat geven voor afschot. Je mag niet zelf lukraak gaan schieten. In Canada en de VS is dat weer anders, verschilt volgens mij ook wel per staat. Maar van wat ik begreep wordt er aan de grenzen van Yellowstone park geschoten op wolven die op de ranches bij vee in de buurt komen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:18

Super vervelend dat je er zo veel stress van ervaart!
Kun je niet een grote binnen/loopstal overwegen? Ik zou iig op zoek gaan naar iets waardoor je weer slaapt.

Probeer de meldingen een beetje los te laten. Het helpt je niks en maakt je alleen nog bezorgder en gestesster.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:18

SusanH schreef:
In Oostenrijk moet wel eerst de Landesminister fiat geven voor afschot. Je mag niet zelf lukraak gaan schieten.

Uiteraard is van "lukraak" schieten geen sprake. Oostenrijk is geen bananenrepubliek. Landesminister is overigens een provinciaal ambt. Het zal per provincie wel wat verschillen, in Steirmark doen ze i.i.g. niet zo heel moeilijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:25

In Tirol ook niet. Vorig jaar op vakantie waren er bij Kufstein koeien aangevallen. Paar dagen later was de wolf dood. Vergunning voor afschot is voor een x aantal dagen/ weken. Hoeveel precies weet ik niet. Wel is het zo dat 1 keer over de schreef gaan genoeg is. Het mag niet volgens de EU. Maar men doet het wel.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:57

TS, ik kan me zo goed voorstellen dat dit hele gedoe met de wolven in NL je stress geeft.

Het zijn er gewoon teveel voor het kleine Nederland.
Hier in Noorwegen worden wolven die te dichtbij bewoonde wereld komen of zich aan schapen tegoed doen ,afgeschoten.
Maar er lopen hier in heel Noorwegen maar ca 80 stuks,in de zuidoostelijke provincies,waar de helft ook nog eens heen en weer beweegt tussen Zweden en Noorwegen.
Ik volg het ook mee wat er in NL gebeurd,want het is van de zotte dat er geen beheer is ,dus ik kan me heel goed de bezorgdheid voorstellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:21

Kunnen we het hier niet beter over de gedachte en emoties hebben en het dieper in gaan op deze problematiek en de aanpak er van in het andere topic over wolven verder voeren!?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 08:00

Ik begrijp je punt maar voor mij heeft het 1 wel met het ander te maken. Als de overheid meer zou doen zou mij dat wel meer rust geven. Natuurlijk ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de veiligheid van je eigen dieren maar daar zitten grenzen aan. Juist die ruimte die daar nu zit, dat machteloze gevoel omdat je daar zelf weinig in kan doen dat is wat mij de meeste stress geeft. Ik kan daar boos, verdrietig en alles tegelijk om worden. Maar het gaat er bij mij in essentie om dat ik een gevoel van machteloosheid, geen controle hebben ervaar. Ik kan mijn dieren niet veilig houden. Dat gevoel heb ik heel erg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:06

Ja, ik zou mij ook beter voelen als wolven schuw gehouden worden. Schuw voor de mens, zodat ze diep in de bossen blijven waar ze horen en er minder confrontaties zullen komen tussen de wolf en de mens en de dieren van de mens. Ik denk dat dit uiteindelijk voor de wolf zelf ook beter is.

Jasmijn: waarom zouden de meldingen dat doen? Ik vind het juist fijn om goed op de hoogte te zijn, zeker als er in de buurt weer aanvallen zijn om extra alert te zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:43

Ik word enorm boos van al die mensen die er niet mee van doen hebben, die aan mensen die er wel mee te maken hebben, wel even vertellen hoe het moet en zich niet aan moeten stellen. Neem maar een hond, zet maar een hek. Enorm boos op mensen die het enkel over boeren of schapen hebben. Je het standaard fout doet of een hekel aan je dieren hebt als je aanval hebt gehad. Dat constante vergelijken met de slacht, mensen die dat voor het schaap hetzelfde vinden.
Maw mensen die nergens iets van weten, niks met vee te maken hebben, doen hier hun zegje over en de overheid laat het geworden. Enorm boos en teleurgesteld en machteloos word je er van. De kloof tussen mensen wordt enkel groter en het platteland mag het weer uitzoeken.

Als ik dan toch eerlijk moet wezen met wat het met me doet :o

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:54

Het gevoel dat Wintu beschrijft geldt voor veel dierhouders!
De grootste groep die de wolf geweldig vindt, heeft zelf geen weidedieren en die groep vertelt even dat we de dieren of maar even op moeten stallen of even achter dikke omheining moet zetten die ook nog eens bijgehouden moet worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:58

Zo enorm met je eens Wintu.
Bij dit soort zaken zouden mensen die er niets mee te maken hebben geen stem mogen hebben of de wolf hier hoort
En zo wel, laat ze maar eens betalen voor alles wat het dier nu kost, wedden dat ze heel snel niet meer willen.

Als je dan geleidewolf luistert met de aflevering van de hond die gewoon een paar meter van de voordeur gegrepen word.
het gaat gewoon niet eens meer om weidedieren, maar om gewoon wonen wat niet eens meer zonder zorgen kan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:04

Die emotie van Wintu kan ik ook alleen maar onderschrijven.
De stoom komt me echt uit de oren als ik sommige makkelijke opmerkingen zie voorbij komen.

En dan over een onderwerp wat je zo gruwelijk dicht aan het hart ligt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 12:08

De machteloosheid inderdaad. Het me schuldig voelen naar mn paarden dat ik ze niet veilig kan achterlaten. Elke keer met naar huis gaan een dikke knuffel geven en zeggen: “Hopelijk tot morgen lieverds.”

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:18

MyChoice schreef:
De machteloosheid inderdaad. Het me schuldig voelen naar mn paarden dat ik ze niet veilig kan achterlaten. Elke keer met naar huis gaan een dikke knuffel geven en zeggen: “Hopelijk tot morgen lieverds.”

:knuffel:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:25

MyChoice schreef:

verschrikkelijk toch |( |( |(

dit is wat de media moet laten zien....

En als eerste bokt op de voorpagina!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:27

Ja idd MyChoiche, dat is het precies.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:35

Het geeft mij echt een stukje rust om niet meer met die angst te hoeven leven maar dat houdt niet in dat ik niet meeleef en meevoel met de angst van anderen. En wellicht zijn er mensen die mij veroordelen omdat ik een nog relatief gezond paard in heb laten slapen. Maar er waren voor mij zoveel redenen om er wel voor te kiezen. En de komst van de wolf heeft daar ook echt wel in meegespeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 13:49

Ben het ook eens met Wintu.

Wat ik doe is mensen die ik ken en familie die allen in de randstad wonen en niks mee krijgen er best vaak op attenderen wat er zich af speelt. Zoals vorige week met dat jongetje die van zn fiets viel en er 7 wolven stonden. Ik heb dat bericht via de app gestuurd.
Ze waren daar best van geschrokken.
Ook deel ik wel eens wat op fb
Heb daar immers ook veel kennisen die ook niks met dieren hebben. Die reageren ook verbaasd.

Wat mij ook op valt is dat Johan Derksen het wekelijks wel aan haalt tijdens de uitzending van VI
Er word enkel dan lacherig over gedaan gevolgd door grapjes. Thats it.
Men neemt het niet zo serieus allemaal.

We moeten zelf veel bekend maken hier over door er over te praten en te laten zien op SM

Wij krijgen uberhoupt meer te zien door ons algoritme.