Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:56

friezenfan2 schreef:
Maar dan heb je een waterfilter en geen toegang tot water.
Dan zou je beter flessen water kunnen hebben, heb je meteen ook een optie om je volgende voorraad uit de sloot ofzo in op te slaan.

Nederland waterland....met een goed filter en een schone theedoek oid kan je ook water uit regentonnen, sloten, vee drinkbakken enz drinken. In het herfst/, winter seizoen is er in Nederland over het algemeen water genoeg te vinden.

Anders wordt het tijdens een hittegolf in de zomer, als de sloten droog staan en alleen in de grote wateren nog water te vinden is. Maar dan heb je vaak wel weer dat de zon fel schijnt en je een solar still kan maken. Daarmee krijg je zelfs zoet drinkwater uit zout zeewater en/of vers schoon water uit de meest smeriger bronnen. Daarnaast nog wat waterzuivering tabletten en dan zou ik echt niet bang zijn voor een water tekort in Nederland.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:01

8nnemiek schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik was bij een lezing van Defensie, daar werd ik weer even wakker geschud van het risico dat we daadwerkelijk lopen... Het is écht niet ondenkbaar dat het mis gaat, best in lijn der verwachting zelfs eigenlijk. Bij die lezing ook besloten dat ik géén elektrische auto wil. Blijkbaar is Rusland erg ver met EOV technologie (Electronische Oorlogsvoering) en kunnen ze hele vierkante kilometers platleggen qua verbindingen en communicatie als ze dat willen :brr: Mij niet gezien, als ik wil rijden dan moet ik gewoon kunnen rijden!

Voor een elektrische auto heb je geen verbinding nodig. Die van ons is binnenkort zelfs alle verbindingen kwijt doordat het 2G/3G netwerk eruit gaat :)) Ik vind het juist een veilig gevoel geven dat we via de zonnepanelen kunnen laden, terwijl een tankstation waarschijnlijk niet meer werkt bij een stroomuitval.

Als het gaat over auto's op afstand besturen, dat heeft niks met elektrische auto's te maken. Dat heeft alleen te maken met de communicatie op afstand, dat hebben moderne benzineauto's ook.

Electronische oorlogsvoering op electriche apparatuur gaat heel anders. Je kunt een kleine atoombom op grote hoogte laten ontploffen. Dat geeft relatief weinig materiele schade maar zorgt ervoor dat alle electrische apparaten stuk gaan. Zonnepanelen zijn niet meer functioneel dan…

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:03

Ik vind de situatie voor europa zorgwekkend. Zelf woon ik gelukkig op een mini eilandje, ik ga ervan uit dat de invoer bij oorlog lastig word.
Ik heb 3000L watervoorraad (water dat hier uit de bergen komt dus afsluiten gaar niet makkelijk), en zonnepanelen met eigen batterijen, ik kook met gasflessen dus daarin zie ik geen probleem. Ik heb hier ook vier kippen en alle ruimte om te zaaien. Ik ga wel just in case zaad halen, een extra gasfles en wat rijst/linzen/bonen. En natuurlijk hondenvoer en kippevoer.
Verder maak ík me niet zo druk. Ik woon zeer landelijk, ik kan met wat inspanning zo goed als zelfvoorzienend zijn en dat lange tijd volhouden.

Maar nogmaals, ik ben bang voor wat er met Europa gebeuren kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:11

janderegelaa schreef:
Electronische oorlogsvoering op electriche apparatuur gaat heel anders. Je kunt een kleine atoombom op grote hoogte laten ontploffen. Dat geeft relatief weinig materiele schade maar zorgt ervoor dat alle electrische apparaten stuk gaan. Zonnepanelen zijn niet meer functioneel dan…

Dat gaat dan om de omvormer waarschijnlijk, niet de panelen zelf? Maar aan die zonnepanelen heb je dan sowieso niks, als letterlijk alles waar een chip in zit stuk is :Y) Dan werkt die koelkast/radio/telefoon/auto ook niet meer.

Maar als het echt zó ver zou komen dan hebben we een veel groter probleem dan onze koelkast van stroom voorzien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:32

8nnemiek schreef:
janderegelaa schreef:

Dat gaat dan om de omvormer waarschijnlijk, niet de panelen zelf? Maar aan die zonnepanelen heb je dan sowieso niks, als letterlijk alles waar een chip in zit stuk is :Y) Dan werkt die koelkast/radio/telefoon/auto ook niet meer.

Maar als het echt zó ver zou komen dan hebben we een veel groter probleem dan onze koelkast van stroom voorzien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_e ... etic_pulse

8nnemiek

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:47

En daar staat dan weer dat (moderne) auto’s en kleine electronica er niet of nauwelijks last van hebben :+
Maar alles met een ssd harde schijf gaat stuk..
Maar dan vraag ik me af; veel apparatuur zoals computers/omvormers/laders zitten in een metalen behuizing.. Bij auto’s is dat schijnbaar de reden dat ze niet of nauwelijks gevoelig zijn daarvoor (faraday), dat zou voor andere apparaten toch ook moeten gelden?
Dus eigenlijk weinig aan de hand volgens die wikipedia website.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:02

Dat je mobiel, auto, etc. het doen is fijn, maar als het stroomnet kapot is, maakt dat niet zoveel uit. Zorg bij een EMP of dat nu zon of kern oorzaak heeft is de grote dingen, zoals de transformators die zorgen dat de stroomvoltages correct zijn bv. En die dingen kosten 1-2 jaar om te maken en op de plek te krijgen met alle moderne apparatuur werkende. Als er 10 stuk gaan en er zijn er maar 2-3 in reserve zoals gebruikelijk ...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:08

8nnemiek schreef:
En daar staat dan weer dat (moderne) auto’s en kleine electronica er niet of nauwelijks last van hebben :+
Maar alles met een ssd harde schijf gaat stuk..
Maar dan vraag ik me af; veel apparatuur zoals computers/omvormers/laders zitten in een metalen behuizing.. Bij auto’s is dat schijnbaar de reden dat ze niet of nauwelijks gevoelig zijn daarvoor (faraday), dat zou voor andere apparaten toch ook moeten gelden?
Dus eigenlijk weinig aan de hand volgens die wikipedia website.

Er staat “probably”…

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:14

friezenfan2 schreef:
Maar dan heb je een waterfilter en geen toegang tot water.
Dan zou je beter flessen water kunnen hebben, heb je meteen ook een optie om je volgende voorraad uit de sloot ofzo in op te slaan.

Ik denk dat ik je niet helemaal goed begrijp.
Met een waterfilter kun je bijvoorbeeld slootwater of regenwater filteren zodat het drinkbaar wordt.
Dus als er dan een week geen water uit de kraan zou komen dan kun je zelf water filteren om bijvoorbeeld te drinken, je groenten mee te wassen en je eten mee te koken. Volgens mij moet je rekening houden met 3 liter water per persoon per dag, dat zijn best wel veel flessen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:15

Wij hebben er wel over na gedacht samen. En ik heb wel wat dingen gekocht.
Maar ons huis kan op hout draaien. We hebben een hele ruime voorraad, en ik heb goed drinkbaar grondwater.

Eten hebben we altijd ruim in voorraad. Ik hoop juist niet dat dat ons juist kwetsbaar maakt. De samenleving is raar tegenwoordig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:20

Wat staat er precies in het boekje?

Polar schreef:
Kabayo schreef:
Is er ook een bron? Zie zo snel nergens een bericht er van? Is er echt oorlog dreiging in Scandinavië? En waarom dan?
Natuurlijk kan het altijd dat het escaleert maar vind dit beetje bang praterij (zonder een bron dan hé!).
Bij rijksoverheid staat dat er geen dreiging is in Nederland nu
We hebben allemaal een boekje gekregen wat te doen als er oorlog komt.
Gisteren zijn er 2 kabels vernield, tussen Finland, Duitsland, Zweden en Litouwen als ik het goed heb... het is allemaal vreemd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:21

Zon topic is aan de ene kant goed om over na te denken. En ik ga m'n voorraad ook eens goed bekijken. Maar verder ga ik het niet lezen want ik word er onrustig van :=

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:21

_San87_ schreef:
Trump zit er niet voor altijd en is ook niet vies van een beetje grootspraak.

Nee, ik maak me niet zo'n zorgen over een aanval van Rusland op een NAVO-land. De VS is helemaal niet gebaat bij oorlog in Europa, hoe hard Trump ook schreeuwt.

Nee maar ik vind een periode van 4 jaar, die nog moet beginnen, in de huidige situatie ook niet per se kort eigenlijk.
En dan kan Trump wel van grootspraak houden, uiteindelijk is het nog altijd (in dit geval, gaan we dan maar vanuit) Poetin die maar ergens op een knop hoeft te drukken om toch de pleuris uit te laten breken. En als die maar genoeg het idee heeft dat Amerika denkt ''leef je uit'', acht ik hem nog wel gek genoeg om het te doen ook. Het zou niet de eerste keer zijn dat er (grond)gebied van andere Europese landen getroffen wordt.

Wat ik wel weet, is dat we het van de NL defensie niet hoeven te hebben. Als ik hoor houtje-touwtje dat aan elkaar hangt gaan we daar de oorlog niet mee winnen :')
Verder ga ik met VuurVleugels mee. Er gebeurt echt veel meer (ook op NL grondgebied) dan waar menig burger zich bewust van is. En voor ik voor angsthaas wordt uitgemaakt, ik ben niet per se bang dat hier heel snel wat gebeurt, maar ik denk wel dat het een illusie is om te denken dat ons hier niks kan overkomen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:30

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:40

tamary schreef:
Dat je mobiel, auto, etc. het doen is fijn, maar als het stroomnet kapot is, maakt dat niet zoveel uit. Zorg bij een EMP of dat nu zon of kern oorzaak heeft is de grote dingen, zoals de transformators die zorgen dat de stroomvoltages correct zijn bv. En die dingen kosten 1-2 jaar om te maken en op de plek te krijgen met alle moderne apparatuur werkende. Als er 10 stuk gaan en er zijn er maar 2-3 in reserve zoals gebruikelijk ...

In dat geval is het dus juist wel handig als je deels zelfvoorzienend bent. Als je zonnepanelen en een thuisaccu hebt die blijven werken dan heb je in ieder geval stroom voor oa je vriezer/koelkast/kookplaat enz.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:42

Wat doe je dan in de winter wanneer de zon een stuk minder schijnt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:43

_San87_ schreef:
Wat doe je dan in de winter wanneer de zon een stuk minder schijnt?

In de winter kan de koelkast iig alvast uit en de spullen naar buiten :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:46

Voor noodzakelijke apparatuur is er genoeg zon ‘s winters :j
Op onze boot hebben we één zonnepaneel, en zelfs dat is genoeg voor de koelkast.

Je kan er dan niet op koken/verwarmen/kleding wassen, maar wel bv laptop/telefoon laden, verlichting aan doen ‘s avonds enz.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:49

Ibbel schreef:
Ik zou me eerder druk maken om: wat doe je als het vluchten wordt? Wat neem je mee, hoe ga je weg?

Die 48 uur overleef ik wel, maar ik woon alleen en hoef geen schare kinderen te voeden.

Vluchten ga ik niet aan beginnen, als de situatie zo wordt dat het vanuit het Oostblok hier al zo onveilig wordt dat ik moet vluchten dan zie ik niet zoveel logische opties waarheen. Een vlucht naar de UK zit er dan vast niet meer in en naar Belgie of Duitsland rijden gaat geen zoden aan de dijk zetten qua afstand tot de onrust. Dan moet je al doorrijden richting Zuid-Frankrijk ofzo, dat scenario ga ik niet eens over nadenken en daar passen we ook niet met heel Europa :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:14

Spanje en Portugal zijn bij elkaar 600.000km2, Zuid-Holland is 2.700km2 (land, ook nog 600km2 water) en bevat 3.8 miljoen inwoners. Een grove rekensom geeft dan ruimte in Spanje en Portugal voor 800 miljoen inwoners. Moet lukken als we echt willen, toch? (europa incl. rusland is 750 miljoen inwoners, eu is 450 miljoen inwoners volgens wiki)

Voor de duidelijkheid: nee, ik vind dit geen realistisch scenario. Maar wel grappig om het in verhouding te plaatsen. Daarnaast verwacht ik niet dat als Rusland ons allen naar zuid-europa jaagt, ze opeens stoppen bij de grens van Spanje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:21

8nnemiek schreef:
Voor noodzakelijke apparatuur is er genoeg zon ‘s winters :j
Op onze boot hebben we één zonnepaneel, en zelfs dat is genoeg voor de koelkast.

Je kan er dan niet op koken/verwarmen/kleding wassen, maar wel bv laptop/telefoon laden, verlichting aan doen ‘s avonds enz.

Jouw koelkast heeft ook een electronisch paneel. Die gaat echt stuk. Met een nucleaire puls moet je er vanuit gaan dat 90% van alle electronica kapot is. En als je telefoon nog werkt dan zijn alle masten wel kapot.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:28

Mizora schreef:
Spanje en Portugal zijn bij elkaar 600.000km2, Zuid-Holland is 2.700km2 (land, ook nog 600km2 water) en bevat 3.8 miljoen inwoners. Een grove rekensom geeft dan ruimte in Spanje en Portugal voor 800 miljoen inwoners. Moet lukken als we echt willen, toch? (europa incl. rusland is 750 miljoen inwoners, eu is 450 miljoen inwoners volgens wiki)

Voor de duidelijkheid: nee, ik vind dit geen realistisch scenario. Maar wel grappig om het in verhouding te plaatsen. Daarnaast verwacht ik niet dat als Rusland ons allen naar zuid-europa jaagt, ze opeens stoppen bij de grens van Spanje.

Ruimte is een ding, maar infrastructuur wordt wel een dingetje :+

En ik heb die illusie ook niet, daarom zou ik ook niet aan die reis beginnen.
Ik blijf dan gewoon thuis bij de paarden en dan zie ik wel hoe het afloopt. Als het zo ver komt dat de fysieke dreiging hier vanuit Rusland zo groot wordt dat vluchten nodig wordt heb ik niet zoveel vertrouwen meer in een goede afloop.

Maar kans op aanval op de infrastructuur lijkt me veel groter, al kan dat ook een enorme impact hebben.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:33

Over vluchten: ik vind het bijvoorbeeld op Facebook wel grappig om te zien dat de mensen die het hardst PVV stemmen vanwege die "klote vluchtelingen" er tegelijkertijd volledig vanuit gaan dat andere landen wel op ons zitten te wachten om op te vangen. Want wij zijn beschaafd, ofzo? :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:36

VuurVleugels schreef:
Over vluchten: ik vind het bijvoorbeeld op Facebook wel grappig om te zien dat de mensen die het hardst PVV stemmen vanwege die "klote vluchtelingen" er tegelijkertijd volledig vanuit gaan dat andere landen wel op ons zitten te wachten om op te vangen. Want wij zijn beschaafd, ofzo? :')

Voor een discussie over de PVV moet je in een ander topic zijn.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:01

Ik ben er niet echt bewust mee bezig, maar het noodpakket van de website is hier wel redelijk compleet. Wat extra flessen water inslaan zou geen gek idee zijn, net als meer houdbaar voedsel en hondenvoer.

Voordeeltje van jaren wildkamperen - dingen als een waterfilter en verschillende kookstellen op gas zijn al aanwezig. Tel daar de barbecues en een flinke voorraad houtskool bij op en dan geloof ik dat we ons wel een tijdje kunnen redden. Brood bakken in de dutch oven op de barbecue gaat ook heel prima, meel heb ik op voorraad.