Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:38

Dat ging puur over per gereden km.
Ook hebben we het over de afgeschreven treinen gehad. Dat doen ze ook best goed.
Over hoe duurzaam windenergie opzich is, hebben we het niet gehad.
Aan de ene kant krijg je veel info, maar net zoveel nieuwe vragen weer.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 16:00

Dank voor je update!
De mening, dus het advies wat jullie gaan uitbrengen aan het eind van de rit kan ik me voorstellen dat die het meest waardevol is als je daarvoor ook zoveel mogelijk kennis en indrukken over het onderwerp verzameld hebt. Maar het is natuurlijk ook wel interessant om mee te nemen hoe je aanvankelijke mening voor de start was, en hoe die zich in de loop van het proces ontwikkeld dus ik begrijp de vraag van Lalidan wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:47

Karina

Re: Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 17:40

Wow.... wat een bedragen. Geen positief stuk zo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:24

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:26

Dit trekt natuurlijk ook alleen maar bijzondere types...
Links banketstaaf, rechts zakkenvullen noemen ze dat.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 21:30

Sunnda schreef:
Dit trekt natuurlijk ook alleen maar bijzondere types...
Links banketstaaf, rechts zakkenvullen noemen ze dat.

Waar doel je precies op? Op degenen die zich hebben aangemeld :? ? Heb je het hele topic gelezen?
Om te reageren op het zakkenvullen: Je krijgt dat bedrag niet hè, als deelnemer. Alleen een vrijwilligersvergoeding van 120 euro per maand, waarvoor je dus wel een half jaar lang elke maand een compleet weekend opgeeft. Dat je hotel, eten&drinken en reiskosten daarnaast worden vergoed lijkt me logisch. Maar zakken vallen er niet te vullen.

Ik heb echt respect voor mensen zoals FrNo die zich hebben opgegeven en ook daadwerkelijk gáán en zich ervoor inzetten. Ik hoopte zo ongeveer net zo hard dat ik wel als dat ik niet uitgekozen zou worden, 'wel' omdat het me wel heel interessant en leerzaam lijkt, een stukje persoonlijke ontwikkeling, maar hoopte net zo hard op 'niet' omdat het toch nogal een commitment is om vrijwillig je tijd in te steken. En het leek het me ook knap vermoeiend door alle prikkels. In ieder geval voor mij als middelbare introvert uit het rustige buitengebied die normaalgesproken dagelijks meer tijd doorbrengt met dieren dan met mensen :D

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:15

Bedankt karina dat je respect voor me hebt.

Wat je zegt klopt qua vergoeding.
(om rijk te worden, kan ik beter niet naar het burgerberaad gaan, maar me op het werk extra laten inroosteren.)

Het zijn inderdaad veel prikkels die je krijgt. Zo ongeveer iedereen is moe na het weekend.

Ik weet dat er achter de schermen een team bezig is om steeds alles te regelen. Hotels, vervoer.
Zorgen dat de juiste info voor ons beschikbaar is.

Tevens zijn / komen er wetenschappers, ik weet niet of die allemaal vrijwollig komen, of een factuur sturen? (En deze mensen moeten ook geregeld worden.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:01

Er zijn toch altijd mensen die wat te klagen hebben. Worden burgers niet betrokken dan is het niet goed, en doen ze hun best om burgers juist wel mee te laten denken, is het ook niet goed :')
En 6 miljoen, dat is 30 cent per inwoner, dus zo veel is dat niet als er vervolgens ook een deel van de ideeën worden gebruikt om Nederland weer een beetje mooier te maken.

Ik vind het ook geweldig dat je je vrije tijd ervoor wil opofferen, FrNo, en hopelijk krijgen jullie echt iets voor elkaar waar heel Nederland mee gebaat is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:12

Dank je 8nnemiek

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:23

belle_boef schreef:
Cowgirl schreef:
Kostbaar grapje dit klimaat gebabbel.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1348965 ... aan-makenv

of als deze niet leesbaar is:

https://archive.ph/tfMrN

Wat een bizar bedrag. Ik ben heel benieuwd hoe hier eea. In uiteen is gezet. 35000€ aan kosten per deelnemer voor 5 weekenden en dan nog niet genoeg hebben.

Daar kan ik leuk van op vakantie, maar in geen 35.000 jaar dat ik voor slechts 10 dagen (want dat zijn 5 weekenden) 35.000 euro ga uitgeven.

Echt absurd. En iedereen kreeg al een cursus van hoe voelen we ons vooral klimaatbewust (oftewel hoe vormen we de mening van tegenstanders alvast om en beinvloeden we de uitkomst). Dat zal dan wel in die 35.000 euro per persoon zitten, maar een dagje cursus kost nog geen 1000 p.p.

En hier betalen we dan met z'n allen belasting voor. En dan ben ik bijvoorbeeld niet eens uitgenodigd. Ik ben echt benieuwd hoe veel mensen tegen maatregelen voor het klimaat zijn, want als het een echte afspiegeling is komt er niets uit en heb je voorstanders en tegenstanders. En zullen er dus ook heel veel voorstellen komen om niets te doen. Of het juist voor de benzinerijder aantrekkelijker te maken.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:23

Ik gok dat weinig mensen echt tegen alle maatregelen zijn, maar gewoon aangeven wat wel en niet haalbaar is.

Ik hoop dat er wat leuks uit gaat komen. @FrNo, ik ben benieuwd naar je verhalen over hoe het is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:53

Ik kwam dit topic al een aantal keren eerder tegen en ik heb toch mijn twijfels.
Ik bedoel het is algemeen bekend dat er vrijwel nooit iets met de meningen van de burger wordt gedaan.
Dus waarom moet hier zoveel belastinggeld in gepompt worden terwijl er naar mijn idee toch niks met de meningen van jullie wordt gedaan?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:02

Cowgirl schreef:

Wat een vooringenomen stuk weer;

Citaat:
Tijdens alle praatsessies is ook een ’psychische ondersteuning’ beschikbaar. Voor gelovigen die zich even terug willen trekken wordt een stilteruimte ingericht en jonge moeders krijgen een kolfkamer tot de beschikking.

Belangrijke focus voor het klimaatberaad is ’het aanbieden van verschillende werkvormen, met aandacht voor diversiteit, inclusiviteit en creativiteit’. Ook is er aandacht voor het vraagstuk: „Hoe ga je met elkaar in gesprek?”

De organisatie laat de borging van ’inclusiviteit en diversiteit’ verder ook vervloeien in de informatie die wordt verstrekt. Zo is de informatie niet alleen in het Nederlands, maar zijn onder andere folders en animaties over het belang van zonnepanelen, windturbines en CO2 óók vertaald naar het Turks, Arabisch en het Engels.

Getver, het is INCLUSIEF en DIVERS. Pas maar op dat er geen transgender in de club zit, iew.

Ik blijf me erover verbazen dat we in een samenleving zitten waarin het niet meer als normaal wordt beschouwd om, 1. je aan de wet te houden (stiltekamers/kolfruimte) en 2. waarin je IEDEREEN wil betrekken, zeker bij zoiets als een burgerforum. Mensen die de Nederlandse taal dus niet geheel machtig zijn worden uitgesloten?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 00:24

Best interessant, in de kritiek lees ik veel aannames. Met name dat de mening van de burger er niet toe zou doen dus het heeft geen zin. Maar dit is geen burgerinitiatief zoals een petitie natuurlijk, het zal niet voor niks opgezet zijn. Ik denk dan: nu wordt er een keer actief onderzoek gedaan naar de mening van de burger en dan is het weer niet goed. Wat zou het alternatief dan moeten zijn?

Ladyingreen schreef:
Mensen die de Nederlandse taal dus niet geheel machtig zijn worden uitgesloten?

Nee, tolken zijn ook onderdeel van het kostenplaatje.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:23

purny schreef:
Ik kwam dit topic al een aantal keren eerder tegen en ik heb toch mijn twijfels.
Ik bedoel het is algemeen bekend dat er vrijwel nooit iets met de meningen van de burger wordt gedaan.
Dus waarom moet hier zoveel belastinggeld in gepompt worden terwijl er naar mijn idee toch niks met de meningen van jullie wordt gedaan?

Misschien hopen ze op nieuwe ideëen waar ze zelf nog niet aan gedacht hadden? Of ze proberen alvast te polsen hoe mensen op bepaalde voorstellen reageren, zodat ze een beeld hebben van wat wel en niet haalbaar wordt gevonden? En anders kan het nog een experiment zijn om na te gaan of mensen bereidwilliger worden als ze eerst meer informatie krijgen over de milieuproblemen (ik brainstorm maar wat :) ).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:42

Karina schreef:
Best interessant, in de kritiek lees ik veel aannames. Met name dat de mening van de burger er niet toe zou doen dus het heeft geen zin. Maar dit is geen burgerinitiatief zoals een petitie natuurlijk, het zal niet voor niks opgezet zijn. Ik denk dan: nu wordt er een keer actief onderzoek gedaan naar de mening van de burger en dan is het weer niet goed. Wat zou het alternatief dan moeten zijn?

Ladyingreen schreef:
Mensen die de Nederlandse taal dus niet geheel machtig zijn worden uitgesloten?

Nee, tolken zijn ook onderdeel van het kostenplaatje.

Echter hebben mensen die een tolk nodig zouden hebben, zich maar heel minimaal, of niet aangemeld.

Er zit niemand bij die een tolk nodig heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:50

Lieser schreef:
Misschien hopen ze op nieuwe ideëen waar ze zelf nog niet aan gedacht hadden? Of ze proberen alvast te polsen hoe mensen op bepaalde voorstellen reageren, zodat ze een beeld hebben van wat wel en niet haalbaar wordt gevonden? En anders kan het nog een experiment zijn om na te gaan of mensen bereidwilliger worden als ze eerst meer informatie krijgen over de milieuproblemen (ik brainstorm maar wat :) ).

Al deze 3 dingen. Hoewel dat laatste geen experiment is, maar gewoon bekend is dat dat zo werkt.

Er is al een tijdje een participatiewet in werking. Dat betekent dat je burgers informeren (stap 1 van de participatieladder) en raadplegen (stap 2) horen te gebeuren. Dat was vroeger natuurlijk eigenlijk al normaal en de bedoeling, maar het ligt nu vast in een wet.
Stap 3 is advies inwinnen (en daar wat mee doen óf heel goed uitleggen waarom een advies niet wordt meegenomen/niet haalbaar is), en afhankelijk van de beperktheid van het project (hoe kleiner, hoe meer participatie mogelijk en gewenst is, bij grote projecten kan dat gewoon niet) kom je uiteindelijk bij de top van de ladder: co-creatie. Samen beslissen én samen 'bouwen'. Dat kan bv prima bij een nieuwe speelplek in een woonwijk, maar is niet mogelijk bij het bouwen van een windpark - om even aan te geven waarom meer participatie alleen bij kleine projecten kan.

Eén van de opvallende dingen van een goed participatieproces is, is dat daaruit heel vaak blijkt dat mensen helemaal niet 'hun zin willen hebben', maar gehoord willen worden en willen begrijpen waarom dingen wel of niet kunnen worden meegenomen. En als je als overheid in jouw project participatie tot en met stap 3 hebt vastgelegd (wanneer je welke stap van participatie wilt hebben, ligt ook vast) dan móet je dus was met die adviezen doen óf heel goede argumenten hebben waarom dat niet kan. Stap 3 is niet vrijblijvend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:08

Cowgirl schreef:

Wat een raar stuk. :') dit kan alleen in de Telegraaf, zo’n vooringenomen, veroordelend en denigrerend stuk :=

Ik begrijp ook niet goed waarom er eerst gezeurd wordt dat dit een eenzijdig beeld gaat geven, en als blijkt dat er goed wordt nagedacht over hoe dit dit niet zal gebeuren er over gezeurd wordt dat er tolken, kinderopvang, hotels en kolfkamers zijn :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:44

verootjoo schreef:
Cowgirl schreef:

Wat een raar stuk. :') dit kan alleen in de Telegraaf, zo’n vooringenomen, veroordelend en denigrerend stuk :=

Ik begrijp ook niet goed waarom er eerst gezeurd wordt dat dit een eenzijdig beeld gaat geven, en als blijkt dat er goed wordt nagedacht over hoe dit dit niet zal gebeuren er over gezeurd wordt dat er tolken, kinderopvang, hotels en kolfkamers zijn :')

Het is helemaal geen raar stuk. Het is raar dat het zo veel geld moet kosten. En de mensen worden eerst al gestuurd in hun mening door een 'cursus' over klimaatverandering. Dat is nooit objectief. Dus het is gewoon 1 grote geldverspillende flop om maar zgn. mensen achter 'klimaat' te krijgen. Klimaatverandering is van alle tijden.
Stop dan eerst eens met oorlogsvoering, dat vervuilt per dag meer dan het gewone volk ooit kan vervuilen. En 1 kind op de wereld zetten kost net zo veel CO2 als wekelijks naar New York op en neer vliegen. Maar daar hoor je ook niemand over.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:04

Nu hebben wij in het burgerberaad de volgende vraag gekregen:

hoe kunnen we als Nederland eten, spullen gebruiken en reizen op een manier die beter is voor het klimaat?

Dus de kwestie qua bv kinderen is hier niet aan de orde

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:13

Onze verzorgingsstaat is ook gebouwd op het feit dat mensen kinderen krijgen.
De bevolking groeit ook niet omdat mensen zoveel kinderen krijgen. Dus ik denk niet dat ze dat onderwerp gaan behandelen.

Interessante vraag.
Ik zou zeggen inzetten op lokaal eten en het verminderen van import. Groenten zoals broccoli sperziebonen groeien hier prima dus waarom moeten die uit Marokko gevlogen worden?
Idem met vlees, heel gek dat wij hier produceren voor heel Europa en dat de Nederlander vlees van overal ter wereld eet.

Qua reizen; investeer in een betaalbaar treinnet in Europa.
Het is superingewikkeld een treinreis te boeken binnen Europa en het is ook nog eens een stuk duurder dan het vliegtuig. Terwijl het de perfecte manier van reizen zou kunnen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:18

FrNo schreef:

hoe kunnen we als Nederland eten, spullen gebruiken en reizen op een manier die beter is voor het klimaat?

Als men al zou beginnen met eten uit de omgeving te halen ipv aan de andere kant van de wereld zou dat al veel schelen.
En ook groente of fruit telen in land X, exporteren naar China om te laten verpakken en dan weer importeren in Nl is kansloos natuurlijk.
Runderen hier verminderen en dan wel rundvlees invoeren uit andere landen, gek toch.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:35

FrNo schreef:

Gewoon blijven vliegen dus. Dat is een vorm van OV, dus goed. Er is geen andere manier om naar de andere kant van de wereld te komen en dat beperken is dus geen doen. Dat moet je ook niet willen.

En als je vindt dat ik als kindervrije dus minder moet reizen, dan is de kwestie van minder kinderen zeker aan de orde. Ik stoot met wat ik ook doe altijd minder uit dan iemand die ook maar 1 kind op de wereld gezet heeft. Dus ben altijd beter voor het milieu dan iemand met kinderen. Het is dus zeker heel relevant.

maar goed, je hoeft dus met reizen niets aan te passen, en het zeker niet duurder te maken.
Als je het over reizen in Nederland hebt, maak het OV goedkoper, in Luxemburg is het gratis. Maar maak het ook efficienter. Ik kan vanuit mijn dorp echt nergens fatsoenlijk komen, het kost altijd meer tijd dan met de auto. Dus de auto moet niet duurder worden, maar als je wilt dat ik die eens laat staan, dan moet je zorgen dat ik net zo snel met het OV ergens kom. Het mag echt geen minuut langer duren. En het moet goedkoper zijn dan de auto.

Spullen gebruiken? Gewoon daar weg halen wat het goedkoopste is. Want ze willen vast horen datj e moet stoppen met Temu en Ali, maar dan moeten ze hier de prijs laten dalen zodat je hier niet minstens 4 keer zo veel betaalt. Kringlopen in Nederland worden al erg duur, dus worden al te populair. Initiatieven als weggeefwinkels zijn goed en moeten gesteund worden.

Eten? Dus gaan we in Nederland rijst verbouwen? Of wil je ons weer terug hebben naar pastinaken en andere vergeten groenten (die niets voor niets vergeten zijn omdat ze gewoon niet lekker zijn). We kunnen prima aardappelen van eigen bodem eten, maar met rijst gaat dat niet. Maar hoe ga je dat dan doen met dingen als pfas op de groenten? (ok, niet dat het in het buitenland beter is met pesticiden e.d.).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:06

Qua eten; meer plantaardig eten en meer lokaal en kringloop landbouw inderdaad. Dus minder veeteelt voor export en meer groente en fruit in eigen land verbouwen.
Waarom doen ze bv zo moeilijk over groente en fruit naar 0% btw, terwijl de verhoging op suikerdranken geen enkel probleem was?

Qua vervoer moet er wat mij betreft meer ingezet worden op thuiswerken. Dat mag best vanuit de overheid gesteund worden. Bepaalde beroepen kunnen met gemak verplicht twee of drie dagen per week thuiswerken. En ook meer geld naar openbaar vervoer. Het zou nooit duurder mogen zijn dan met de auto naar je werk.

Spullen gebruiken, in welk opzicht bedoelen ze dat?