Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:Ik krijg niet de indruk dat het leed in Gaza in NL nu stelselmatig genegeerd wordt door de politiek (m.u.v. 1 partij). Maar hier is echt iets heel anders aan de hand wat minder met Gaza te maken heeft dan je denkt.
Dat onderhuids antisemitisme en intimidatie van andere minderheidsgroepperingen is al jaren aan de gang, vooral in Amsterdam. En daar heeft de (lokale) overheid jarenlang de ogen voor gesloten.
In Nederland geboren Marokkaanse jongeren zitten hier in grote getale ook tussen. 2e en inmiddels ook 3e generatie, als je ziet wat een kleine gastjes ertussen lopen. Die antisemitisme met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Het is in de opvoeding waar het mis gaat.
(Wat natuurlijk niet geldt voor de hele Marokkaanse gemeenschap, uiteraard).
Electra63 schreef:Babootje schreef:Ik krijg niet de indruk dat het leed in Gaza in NL nu stelselmatig genegeerd wordt door de politiek (m.u.v. 1 partij). Maar hier is echt iets heel anders aan de hand wat minder met Gaza te maken heeft dan je denkt.
Dat onderhuids antisemitisme en intimidatie van andere minderheidsgroepperingen is al jaren aan de gang, vooral in Amsterdam. En daar heeft de (lokale) overheid jarenlang de ogen voor gesloten.
In Nederland geboren Marokkaanse jongeren zitten hier in grote getale ook tussen. 2e en inmiddels ook 3e generatie, als je ziet wat een kleine gastjes ertussen lopen. Die antisemitisme met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Het is in de opvoeding waar het mis gaat.
(Wat natuurlijk niet geldt voor de hele Marokkaanse gemeenschap, uiteraard).
Niet alleen PVV, maar ook Yesilgoz en Van der Plas doen daar aan mee.
En die 2e en 3e generatie die problemen veroorzaken, daar ligt natuurlijk niet alleen de opvoeding aan ten grondslag.
Het al 20 jaar dagelijks polariseren, discrimineren en uitsluiten en beledigen door met name Wilders, draagt daar zeker aan mee. Zeker omdat het de laatste jaren gewoon geaccepteerd is.
Electra63 schreef:Het theedrinken, altijd verguisd door (extreem)rechts heeft er altijd voor gezorgd, dat het hier nooit uit de hand liep, zoals in de banlieus in Franse steden bijvoorbeeld.
Electra63 schreef:Mooie oplossing zou zijn dat speciaal onderwijs verdwijnt en alleen nog maar openbaar onderwijs.
Maar ja, de christelijke politieke partijen houden dat tegen.
Goof schreef:Electra63 schreef:Mooie oplossing zou zijn dat speciaal onderwijs verdwijnt en alleen nog maar openbaar onderwijs.
Speciaal onderwijs staat los van openbaar of christelijk onderwijs.
Ik denk dat je bedoelt dat je voorkeur uitgaat naar geen aanbod van christelijk onderwijs meer?
Popstra schreef:plus, laten we eerlijk zijn het eigenlijk ook niet te verkopen is dat Nl de kant van Israel steunt! de politiek, de media alles.
Je zal hier maar wonen als Palestijn
Popstra schreef:plus, laten we eerlijk zijn het eigenlijk ook niet te verkopen is dat Nl de kant van Israel steunt! de politiek, de media alles.
Je zal hier maar wonen als Palestijn
Soepblik schreef:Dit ja. Ergste is dat de persoon die antisemitisme het meest in de hand werkt netanyahu zelf is - zijn bizarre regime roept jodenhaat op onder individuen die hem en zijn volgers niet los kunnen zien van de rest van ons die er niets mee te maken willen hebben.
Goof schreef:Electra63 schreef:Mooie oplossing zou zijn dat speciaal onderwijs verdwijnt en alleen nog maar openbaar onderwijs.
Speciaal onderwijs staat los van openbaar of christelijk onderwijs.
Ik denk dat je bedoelt dat je voorkeur uitgaat naar geen aanbod van christelijk onderwijs meer?
Electra63 schreef:Excuus, bijzonder onderwijs.
Alle scholen met een religieuze achtergrond/basis.
Babootje schreef:Minimaal 2 dagen eerder, voordat de Israelische supporters arriveerden circuleerden er al in telegram groepen oproepen tot een jodenjacht. 1 van die groepen betroffen taxichauffeurs; daarvan hebben een aantal hun taxi ook daadwerkelijk als wapen ingezet door op mensen in te rijden.
Dit was een voor opgezette actie. Joden in elkaar slaan omdat het joden zijn en dus antisemitisme.
@Purny: ik zou niet teveel vertrouwen op berichten waarvan de herkomst niet duidelijk is. Ook over deze gebeurtenis gaat veel nepnieuws rond. En zelfs filmpjes kun je anders laten lijken dan ze zijn.
Alles is in onderzoek bij de politie.
Courses schreef:Babootje schreef:Minimaal 2 dagen eerder, voordat de Israelische supporters arriveerden circuleerden er al in telegram groepen oproepen tot een jodenjacht. 1 van die groepen betroffen taxichauffeurs; daarvan hebben een aantal hun taxi ook daadwerkelijk als wapen ingezet door op mensen in te rijden.
Dit was een voor opgezette actie. Joden in elkaar slaan omdat het joden zijn en dus antisemitisme.
@Purny: ik zou niet teveel vertrouwen op berichten waarvan de herkomst niet duidelijk is. Ook over deze gebeurtenis gaat veel nepnieuws rond. En zelfs filmpjes kun je anders laten lijken dan ze zijn.
Alles is in onderzoek bij de politie.
Als we het hebben over nepnieuws vind ik dit wel een héél zwaar verwijt zonder enige vorm van bewijs?
Electra63 schreef:Ik val in herhaling, maar taxi-chauffeurs komen altijd in grote getale voor elkaar op, als één van hun wordt aangevallen.
Juangi schreef:Ik heb met een aantal dingen moeite hoe het nu in de media geframed wordt:
- mishandeling van Israëlische voetbalsupporters, als dit Amsterdam VS Rotterdam zijn dan zouden we spreken over gevechten tussen hooligans of voetbalsupporters, maar nu is het ineens mishandeling? Hoe eenzijdig was het nou echt, of was er ook ‘normale’ voetbalprovocatie vanuit Makabi?
- is het geweld gericht tegen joden of tegen Israëliërs? We noemen het antisemitisme omdat we uitgaan dat veel Israëliërs Jood zijn, maar is dat zo of heeft antisemitisme een sterkere lading aan het artikel?
Van wat ik gevolgd heb is het een reactie op het feit dat Israël ondanks de oorlog toch mee mag doen met voetbal. De oorlog van Israël met buurlanden ligt al gevoelig binnen de Arabische landen, dus had dit niet op voorhand voorspeld kunnen worden? Israël is goed in het verdraaien van woorden en zichzelf in een slachtoffer positie zetten om goedkeuring van de wereld te krijgen, dus de woorden jodenhaat (zijn alle voetbalsupporters Jood?) omdat het provoceren fout ging met de fanatieke aanhangers van Makabi in Amsterdam vind ik een foute aanname. Idd we zien het geweld dat zij verduren, maar we verstaan de provocerende leuzen niet die zij hebben gescandeerd. Die waren niet mis. Net als het aftrekken van Palestijnse vlaggen van huizen waar ze voorbij liepen. Of zou dat geen bewuste actie zijn geweest om hun ‘machtspositie’ in de oorlog met de buurlanden ten toon te stellen? Kijk eens hoe onaantastbaar we zijn in het buitenland?
Electra63 schreef:Is alles al bewezen dan ?
En wie heeft opgeroepen tot Jodenjacht ? Waren dit taxichauffeurs?
Misschien waren het wel neo-nazi's van de AFD ? Of Russen?
Ik weet het niet, ik heb geen Telegram.
Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld de Telegraaf niet het hele verhaal vertelt en graag het vuurtje opstookt.
Wie weet ?
Electra63 schreef:Is alles al bewezen dan ?
En wie heeft opgeroepen tot Jodenjacht ? Waren dit taxichauffeurs?
Misschien waren het wel neo-nazi's van de AFD ? Of Russen?
Ik weet het niet, ik heb geen Telegram.
Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld de Telegraaf niet het hele verhaal vertelt en graag het vuurtje opstookt.
Wie weet ?
Electra63 schreef:Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld de Telegraaf niet het hele verhaal vertelt en graag het vuurtje opstookt.
Wie weet ?
Babootje schreef:Ja daar is bewijs van. Hierdoor wordt het door de politie gezien als een voorbereide aanslag en wordt onderzocht of dit ook onder terrorisme valt.
Zoveel bewijs is er.