Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:43

Ik krijg niet de indruk dat het leed in Gaza in NL nu stelselmatig genegeerd wordt door de politiek (m.u.v. 1 partij). Maar hier is echt iets heel anders aan de hand wat minder met Gaza te maken heeft dan je denkt.
Dat onderhuids antisemitisme en intimidatie van andere minderheidsgroepperingen is al jaren aan de gang, vooral in Amsterdam. En daar heeft de (lokale) overheid jarenlang de ogen voor gesloten.
In Nederland geboren Marokkaanse jongeren zitten hier in grote getale ook tussen. 2e en inmiddels ook 3e generatie, als je ziet wat een kleine gastjes ertussen lopen. Die antisemitisme met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Het is in de opvoeding waar het mis gaat.
(Wat natuurlijk niet geldt voor de hele Marokkaanse gemeenschap, uiteraard).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:55

Babootje schreef:
Ik krijg niet de indruk dat het leed in Gaza in NL nu stelselmatig genegeerd wordt door de politiek (m.u.v. 1 partij). Maar hier is echt iets heel anders aan de hand wat minder met Gaza te maken heeft dan je denkt.
Dat onderhuids antisemitisme en intimidatie van andere minderheidsgroepperingen is al jaren aan de gang, vooral in Amsterdam. En daar heeft de (lokale) overheid jarenlang de ogen voor gesloten.
In Nederland geboren Marokkaanse jongeren zitten hier in grote getale ook tussen. 2e en inmiddels ook 3e generatie, als je ziet wat een kleine gastjes ertussen lopen. Die antisemitisme met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Het is in de opvoeding waar het mis gaat.

Niet alleen PVV, maar ook Yesilgoz en Van der Plas doen daar aan mee.

En die 2e en 3e generatie die problemen veroorzaken, daar ligt natuurlijk niet alleen de opvoeding aan ten grondslag.
Het al 20 jaar dagelijks polariseren, discrimineren en uitsluiten en beledigen door met name Wilders, draagt daar zeker aan mee. Zeker omdat het de laatste jaren gewoon geaccepteerd is.

Ik vind het bizar dat in geen enkele talkshow afstand wordt genomen van de afschuwelijke liederen over de kinderen in Ghaza door de Maccabi-hooligans.
Ik hoor alleen maar: het was zo gezellig in het stadion, het zijn allemaal gewone supporters.

De meeste Feyenoordsupporters zijn ook normale mensen. Maar een deel is hooligan en onder invloed en vreselijk agressief.

Het blijft vreselijk wat er gebeurd is, maar pogroms en kristalnacht lijkt mij voorbarig.
Het zal een combinatie zijn van jodenhaat en voetbalhooligans en meerellend tuig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:12

Electra63 schreef:
Babootje schreef:

Niet alleen PVV, maar ook Yesilgoz en Van der Plas doen daar aan mee.

En die 2e en 3e generatie die problemen veroorzaken, daar ligt natuurlijk niet alleen de opvoeding aan ten grondslag.
Het al 20 jaar dagelijks polariseren, discrimineren en uitsluiten en beledigen door met name Wilders, draagt daar zeker aan mee. Zeker omdat het de laatste jaren gewoon geaccepteerd is.

Dat kun je inderdaad op conto van Wilders zetten, maar dat kun je zeker niet zeggen van de rest - het grotere deel - van het politieke landschap die het al die jaren voor het zeggen hebben gehad. En die al die jaren een beleid voerden van theedrinken en pamperen.
En zoveel Marokkanen die het prima doen in NL en succesvol zijn; die hebben zich geen problemen laten aanpraten. Geloof me, opvoeding speelt echt een enorm grote rol. En scholen hebben daar ook een grote rol in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:47

Het theedrinken, altijd verguisd door (extreem)rechts heeft er altijd voor gezorgd, dat het hier nooit uit de hand liep, zoals in de banlieus in Franse steden bijvoorbeeld.

Onderwijs, wordt ook graag op bezuinigd door (extreem)rechts speelt ook een grote rol bij de integratie. Wijkteams/wijkcentra, wijkcoaches ook weg bezuinigd door (extreem)rechts.
Daarbij het openlijk discrimineren door instanties, politici en media draagt niet bij aan integratie.

Mooie oplossing zou zijn dat speciaal onderwijs verdwijnt en alleen nog maar openbaar onderwijs.
Maar ja, de christelijke politieke partijen houden dat tegen.

En natuurlijk de opvoeding, maar dat geldt natuurlijk voor ieder kind.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 15:00

Electra63 schreef:
Het theedrinken, altijd verguisd door (extreem)rechts heeft er altijd voor gezorgd, dat het hier nooit uit de hand liep, zoals in de banlieus in Franse steden bijvoorbeeld.

Frankrijk is een heel ander land en de plek die migranten uit de voormalige kolonies hebben in de maatschappij is heel anders. De armoede is ook groter en veel meer een reden tot verzet, er is weinig toekomstperspectief. Je kan van de Marokkaanse jeugd in Nederland veel zeggen, maar ze zijn niet arm.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:05

Electra63 schreef:
Mooie oplossing zou zijn dat speciaal onderwijs verdwijnt en alleen nog maar openbaar onderwijs.

Speciaal onderwijs staat los van openbaar of christelijk onderwijs.
Ik denk dat je bedoelt dat je voorkeur uitgaat naar geen aanbod van christelijk onderwijs meer?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:23

Goof schreef:
Electra63 schreef:

Ik denk dat je bedoelt dat je voorkeur uitgaat naar geen aanbod van christelijk onderwijs meer?

Excuus, bijzonder onderwijs.
Alle scholen met een religieuze achtergrond/basis.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:41

Popstra schreef:
plus, laten we eerlijk zijn het eigenlijk ook niet te verkopen is dat Nl de kant van Israel steunt! de politiek, de media alles.
Je zal hier maar wonen als Palestijn

Dit ja. Ergste is dat de persoon die antisemitisme het meest in de hand werkt netanyahu zelf is - zijn bizarre regime roept jodenhaat op onder individuen die hem en zijn volgers niet los kunnen zien van de rest van ons die er niets mee te maken willen hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:09

Popstra schreef:
plus, laten we eerlijk zijn het eigenlijk ook niet te verkopen is dat Nl de kant van Israel steunt! de politiek, de media alles.
Je zal hier maar wonen als Palestijn

Soepblik schreef:
Dit ja. Ergste is dat de persoon die antisemitisme het meest in de hand werkt netanyahu zelf is - zijn bizarre regime roept jodenhaat op onder individuen die hem en zijn volgers niet los kunnen zien van de rest van ons die er niets mee te maken willen hebben.

De strijd tussen deze groepen is veel ouder en dieper geworteld.
En natuurlijk maakt Netanyahu dat niet beter. Maar dat geldt ook weer voor beide kanten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:11

Goof schreef:
Electra63 schreef:

Electra63 schreef:
Excuus, bijzonder onderwijs.
Alle scholen met een religieuze achtergrond/basis.

Seculier onderwijs? Met respect naar alle groepen hierin? Ik zou dat geen slechte zaak vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:36

Er komt steeds meer media terug op het voorval..
https://www.facebook.com/share/1DFAZ1sj9c/

De leuzen die overigens op Schiphol geroepen werden waren
,,dat in Gaza geen scholen meer nodig zijn omdat er toch geen kinderen meer waren,,

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:02

Babootje schreef:
Minimaal 2 dagen eerder, voordat de Israelische supporters arriveerden circuleerden er al in telegram groepen oproepen tot een jodenjacht. 1 van die groepen betroffen taxichauffeurs; daarvan hebben een aantal hun taxi ook daadwerkelijk als wapen ingezet door op mensen in te rijden.
Dit was een voor opgezette actie. Joden in elkaar slaan omdat het joden zijn en dus antisemitisme.

@Purny: ik zou niet teveel vertrouwen op berichten waarvan de herkomst niet duidelijk is. Ook over deze gebeurtenis gaat veel nepnieuws rond. En zelfs filmpjes kun je anders laten lijken dan ze zijn.
Alles is in onderzoek bij de politie.

Als we het hebben over nepnieuws vind ik dit wel een héél zwaar verwijt zonder enige vorm van bewijs?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:41

Courses schreef:
Babootje schreef:
Minimaal 2 dagen eerder, voordat de Israelische supporters arriveerden circuleerden er al in telegram groepen oproepen tot een jodenjacht. 1 van die groepen betroffen taxichauffeurs; daarvan hebben een aantal hun taxi ook daadwerkelijk als wapen ingezet door op mensen in te rijden.
Dit was een voor opgezette actie. Joden in elkaar slaan omdat het joden zijn en dus antisemitisme.

@Purny: ik zou niet teveel vertrouwen op berichten waarvan de herkomst niet duidelijk is. Ook over deze gebeurtenis gaat veel nepnieuws rond. En zelfs filmpjes kun je anders laten lijken dan ze zijn.
Alles is in onderzoek bij de politie.

Als we het hebben over nepnieuws vind ik dit wel een héél zwaar verwijt zonder enige vorm van bewijs?

https://www.taxipro.nl/taxi/2024/11/08/ ... sraeliers/

Er zijn aanwijzingen dat taxichauffeurs een grote rol hebben gespeeld in het achtervolgen opdrijven en zelfs aanrijden van Israeli’s. Dit wordt door de politie onderzocht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:01

Ik val in herhaling, maar taxi-chauffeurs komen altijd in grote getale voor elkaar op, als één van hun wordt aangevallen.

Dat was in de jaren 80 al, toen ik naast een taxi-centrale werkte.

En dan nu met de situatie in Ghaza en deze hooligans, dat tegenwoordig veel taxichauffeurs dan nog eens Marokkaan of moslim zijn, is het nog een grotere explosie, denk ik.

Ik vind dit ook een goede column.

https://www.l1.nl/nieuws/2787768/column ... twee-maten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:06

Ik heb met een aantal dingen moeite hoe het nu in de media geframed wordt:

- mishandeling van Israëlische voetbalsupporters, als dit Amsterdam VS Rotterdam zijn dan zouden we spreken over gevechten tussen hooligans of voetbalsupporters, maar nu is het ineens mishandeling? Hoe eenzijdig was het nou echt, of was er ook ‘normale’ voetbalprovocatie vanuit Makabi?
- is het geweld gericht tegen joden of tegen Israëliërs? We noemen het antisemitisme omdat we uitgaan dat veel Israëliërs Jood zijn, maar is dat zo of heeft antisemitisme een sterkere lading aan het artikel?

Van wat ik gevolgd heb is het een reactie op het feit dat Israël ondanks de oorlog toch mee mag doen met voetbal. De oorlog van Israël met buurlanden ligt al gevoelig binnen de Arabische landen, dus had dit niet op voorhand voorspeld kunnen worden? Israël is goed in het verdraaien van woorden en zichzelf in een slachtoffer positie zetten om goedkeuring van de wereld te krijgen, dus de woorden jodenhaat (zijn alle voetbalsupporters Jood?) omdat het provoceren fout ging met de fanatieke aanhangers van Makabi in Amsterdam vind ik een foute aanname. Idd we zien het geweld dat zij verduren, maar we verstaan de provocerende leuzen niet die zij hebben gescandeerd. Die waren niet mis. Net als het aftrekken van Palestijnse vlaggen van huizen waar ze voorbij liepen. Of zou dat geen bewuste actie zijn geweest om hun ‘machtspositie’ in de oorlog met de buurlanden ten toon te stellen? Kijk eens hoe onaantastbaar we zijn in het buitenland?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:14

Electra63 schreef:
Ik val in herhaling, maar taxi-chauffeurs komen altijd in grote getale voor elkaar op, als één van hun wordt aangevallen.

Er werd opgeroepen tot een jodenjacht o a in Telegramkanalen van taxichauffeurs. Dat was 2 dagen VOOR de wedstrijd dus VOORDAT er nog iemand was aangevallen.
Het woord ‘jodenjacht’ werd specifiek daarbij genoemd. Dat maakt het nu juist anders dan alleen maar hooliganisme.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-11-24 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Re: Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:17

Als je wil weten wat er in een stad gaande is, dan moet je in een cafe/snackbar/broodjeszaak/koffiehuis gaan zitten waar veel taxichauffeurs komen. Je bent in een oogwenk op de hoogte wat er speelt.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:22

Juangi schreef:
Ik heb met een aantal dingen moeite hoe het nu in de media geframed wordt:

- mishandeling van Israëlische voetbalsupporters, als dit Amsterdam VS Rotterdam zijn dan zouden we spreken over gevechten tussen hooligans of voetbalsupporters, maar nu is het ineens mishandeling? Hoe eenzijdig was het nou echt, of was er ook ‘normale’ voetbalprovocatie vanuit Makabi?
- is het geweld gericht tegen joden of tegen Israëliërs? We noemen het antisemitisme omdat we uitgaan dat veel Israëliërs Jood zijn, maar is dat zo of heeft antisemitisme een sterkere lading aan het artikel?

Van wat ik gevolgd heb is het een reactie op het feit dat Israël ondanks de oorlog toch mee mag doen met voetbal. De oorlog van Israël met buurlanden ligt al gevoelig binnen de Arabische landen, dus had dit niet op voorhand voorspeld kunnen worden? Israël is goed in het verdraaien van woorden en zichzelf in een slachtoffer positie zetten om goedkeuring van de wereld te krijgen, dus de woorden jodenhaat (zijn alle voetbalsupporters Jood?) omdat het provoceren fout ging met de fanatieke aanhangers van Makabi in Amsterdam vind ik een foute aanname. Idd we zien het geweld dat zij verduren, maar we verstaan de provocerende leuzen niet die zij hebben gescandeerd. Die waren niet mis. Net als het aftrekken van Palestijnse vlaggen van huizen waar ze voorbij liepen. Of zou dat geen bewuste actie zijn geweest om hun ‘machtspositie’ in de oorlog met de buurlanden ten toon te stellen? Kijk eens hoe onaantastbaar we zijn in het buitenland?

Over punt 2, waarom is er expliciet het woord jodenjacht gebruikt in de telegramgroepen - zoals vermeld in de persconferentie - als het niet gericht is naar joodse mensen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:42

Is alles al bewezen dan ?
En wie heeft opgeroepen tot Jodenjacht ? Waren dit taxichauffeurs?
Misschien waren het wel neo-nazi's van de AFD ? Of Russen?
Ik weet het niet, ik heb geen Telegram.

Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld de Telegraaf niet het hele verhaal vertelt en graag het vuurtje opstookt.

Wie weet ?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:55

Electra63 schreef:

Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld de Telegraaf niet het hele verhaal vertelt en graag het vuurtje opstookt.

Wie weet ?

Ik denk dat het misschien handig is om je even in te lezen over telegram. De hele app staat er namelijk om bekend dat het radicalisering in de hand werkt. Er zijn groepen met tien duizenden mensen, met berichten die niet te screenshotten zijn, die na een korte tijd verdwijnen. Dit medium wordt massaal gebruikt door de onderwereld, bijvoorbeeld voor het dealen van drugs. (hoe weet ik dat??? Ik doe een master strafrecht, telegram is een onderdeel in een grote hoeveelheid zaken vanwege de grote mate van anonimiteit).

Dit is ongeveer hoe dit te werk gaat:

- je wordt door je vrienden uitgenodigd om mee te doen aan een groep
- deze groep heeft een bepaald onderwerp, het kan bijvoorbeeld een groep zijn van Marokkaanse mannen, of een groep voor antisemieten, of een groep van nazi's (ja, daar doen ze ook niet heel geheimzinnig over)
- er wordt een oproep geplaatst over een plan dat ze hebben, bijvoorbeeld "vanavond op deze locatie gaan we dit doen"
- er wordt verteld dat deze oproep gedeeld moet worden
- de oproep wordt door de leden van de groep gedeeld via instagram dm's, discord servers, whatsapp, bepaalde tags op twitter (bv in het arabisch, zodat het voor de gemiddelde Nederlander niet te vinden is), TikTok filmpjes

Het hele punt van telegram is dat het anoniem is, wie dus met de originele oproep is gestart? Ik kan met volledige zekerheid zeggen dat ze hier nooit achter gaan komen. Dat is waarom het gebruikt wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:56

Electra63 schreef:

Wie weet ?

Ja daar is bewijs van. Hierdoor wordt het door de politie gezien als een voorbereide aanslag en wordt onderzocht of dit ook onder terrorisme valt.

Zoveel bewijs is er.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:59

Electra63 schreef:

Wie weet ?

De Telegraaf heeft een reputatie hoog te houden en betrouwbaarheid staat niet echt bovenaan het lijstje. Het strekt wat ver om het beestje bij de naam te noemen, maar ze doen weer erg hun best om een krant te zijn die in een bepaalde hoek zit.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:12

Babootje schreef:
Ja daar is bewijs van. Hierdoor wordt het door de politie gezien als een voorbereide aanslag en wordt onderzocht of dit ook onder terrorisme valt.

Zoveel bewijs is er.

Als dat zo is, gaat dit om een lopend onderzoek en het lijkt mij niet dat je daar dit soort uitspraken over kan doen online.

Ik snap sowieso niet helemaal wat het doel is van de posts die je hebt gemaakt met betrekking tot wat voor bewijs er is vanuit bepaalde groepen op Telegram, er is namelijk ook genoeg content te vinden waarin de toedracht van wat er gebeurt is duidelijk zichtbaar wordt. Telegram is een extreem anoniem platform, wat zich daardoor ook leent voor hele radicale uitspraken zonder herleiding. Als er met voorbedachte raadde zaken zijn afgesproken op basis van geloof is dat nooit en nimmer goed te praten, maar laten we vooral niet wegkijken naar de schandelijke vertoning vanuit de Maccabi supporters in de stad, de gedane uitspraken en het feit dat ze dus actief racistische leuzen over de oorlogsmisdaden in Gaza hebben geroepen.

Ik geloof meteen dat er onderzoeken zullen lopen, maar laten we wel alle feiten bij de hand houden. De media framed het als een eenzijdige actie zonder enige provocatie wat inherent onjuist is. Wat iemand anders al eerder aanhaalde: Daar heb ik ook moeite mee. Er circuleren nu ook videos dat Nederlandse vlaggen verbrand worden (of althans, poging tot), dat zegt ook wel genoeg over de manier waarop dit tot stand is gekomen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:38

Op Nieuwsuur trouwens net nog, dat tot vannacht nog "paspoortcontroles" waren, en dat mensen met een joodse achtergrond (of vermoedens daarvan) de taxi zijn uitgezet. Ik vraag me af wat daar dan de reden/motivatie voor was?

https://npo.nl/start/serie/nieuwsuur/se ... 4/afspelen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:52

Het item ging toch meer over de demonstratie die plaatsvond terwijl dat niet mocht?