Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:30

Oh dat is een mooie column! Erg raar, en helaas ook erg pijnlijk om te lezen. Wat zijn we als land een eind afgegleden zeg...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:21

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:55

Inderdaad een top-column, maar het interesseert de stemmers/aanhangers van deze regering helemaal niet.

Op LinkedIn is nu een discussie geplaatst dat uit een Europees onderzoek is gebleken, dat moslims in Nederland veel meer uitsluiting en racisme/discriminatie ervaren dan in andere landen.
En dat de ggz niet is voorbereid op de gezondheidsrisico's door de discriminatie.

Het lukt mij niet om het rapport te plaatsen.

Afbeelding

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:05

Heb je een link naar de LinkedIn discussie Electra?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:07

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:21

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:45

Mijn man en ik hadden het er gisteren over hoe moeilijk het voor sommige ambtenaren op de ministeries moet zijn, om met dit kabinet met al hun wisselvalligheden om te gaan. Je moet het beleid uitvoeren, ook al sta je er misschien helemaal niet achter. En dan lees ik vandaag het nieuwsbericht dat er bij Asiel en migratie nog maar 1 woordvoerder van de drie over is, een interimmer heeft zelfs voortijdig zijn opdracht terug gegeven:

https://www.ad.nl/politiek/minister-fab ... ~ab6ea375/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:52

Klopt maar Faber is door Wilders ook buitenspel gezet . Dus die heeft geen personeel meer nodig ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:18

BigOne schreef:
Klopt maar Faber is door Wilders ook buitenspel gezet . Dus die heeft geen personeel meer nodig ;)

Waar baseer je dat op?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:05

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

Waar baseer je dat op?

Op alle krantenberichten.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:09

En ze was niet bij de onderhandelingen betrokken, over het nieuwe asiel deal.
Dat vond ik toch wel opmerkelijk. Dan ben je minister van asiel maar zit je er niet bij tijdens de onderhandelingen. Wel je fractie leider Wilders maar Faber werd aan de kant geschoven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:37

Ok dan lees jij duidelijk andere kranten als ik. Ik lees dat Faber geïsoleerd is daar woordvoerders afhaken. Eentje die iemand zou vervangen voor zwangerschapsverlof is eerder afgehaakt, de tweede is de vrouw die met zwangerschapsverlof is gegaan en het rommelt rondom woordvoerders.

Maar dat Wilders haar laat vallen dat heb ik nog nergens gehoord en gelezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:25

pien_2010 schreef:
Ok dan lees jij duidelijk andere kranten als ik. Ik lees dat Faber geïsoleerd is daar woordvoerders afhaken. Eentje die iemand zou vervangen voor zwangerschapsverlof is eerder afgehaakt, de tweede is de vrouw die met zwangerschapsverlof is gegaan en het rommelt rondom woordvoerders.

Maar dat Wilders haar laat vallen dat heb ik nog nergens gehoord en gelezen.

Wilders laat Faber ook niet vallen.
Hij gebruikt Faber als trekpop. Wilders bepaalt en Faber voert uit.
Zij was vorige week niet aanwezig bij de verschillende gesprekken met MP en coalitiepartijen over migratie en asiel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:50

Citaat:
BigOne schreef:

Electra dat herken ik wel. Sorry ik las het bericht van BigOne als dat Wilders haar had laten vallen. En dat is niet zo maar ik zie nu dat ik fout geïnterpreteerd heb. Sorry!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:15

Goed nieuws. Als de politiek het niet doet dan moeten de winkels het maar zelf gaan doen.
In Frankrijk kun je bij ons in de buurt, voor goede redelijke bedragen bij de lidl biologische producten kopen. Vaak bij boeren van vlakbij die bv hun producten aanbieden zonder of weinig gewassen zijn. Dus als consument betaal je een ietwat hogere prijs als bij de niet biologische groente en was je thuis iets meer je groenten zelf.
Nederland gaat nu ook via de lidl afspraken maken met de boeren en dat vind ik een hele goede zaak. Als ketens met minder genoegen nemen en je haalt er bv tussen handelaren uit, dan is het wel te doen voor de consument.
En dan laat de politiek maar achterblijven met hun sibsidies. Ik ben hier positief over hoe lidl dat aanpakt.
In Frankrijk hebben we al veel meer keuze als het om bio gaat voor redelijke prijzen. Nu Nederland nog *\o/*

https://www.ad.nl/economie/lidl-maakt-a ... ~ae7e7473/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:43

Lidl had al een grotere keus biologische en ook vegan producten. En dat wordt nog groter, kun je ook merken aan de reclames van andere supermarkten, die ontdekken ook ineens bio en vegan, goede zaak dat de Lidl het voortouw neemt. De rest moet mee of ze verliezen de slag .
Paar weken geleden was ik in een Rewe supermarkt in Duitsland, bio en gewoon in oneindige rijen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:00

Precies. Want het is natuurlijk onzin om alles maar bij de overheid te leggen. Dus fijn dat nu de mensen zelf het gaan doen. Want de speciaal zaakjes met bio producten zijn gewoon onbetaalbaar. Dus er moet nu echt iets gebeuren en het is tof dat ondanks dat Nederland de subsidie en stimulering maatregelen heeft afgebouwde er toch mensen zijn die vernieuwend bezig durven te zijn en er voor gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:02

De overheid moet iets doen omdat dit soort macht niet zomaar bij de consument ligt. Veel mensen kopen allang bio-spul - maar iedere keer wordt het toch weer ontmoedigd, de markt uit geprijsd, en er wordt zelfs subsidie gegeven aan het promoten van vlees.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:17

Shadow0 schreef:
De overheid moet iets doen omdat dit soort macht niet zomaar bij de consument ligt. Veel mensen kopen allang bio-spul - maar iedere keer wordt het toch weer ontmoedigd, de markt uit geprijsd, en er wordt zelfs subsidie gegeven aan het promoten van vlees.

Maar de overheid doet het niet. Integendeel zelfs en met dit kabinet wordt het alleen maar erger. Dus goed dat het veld het nu zelf gaat doen.
En eens met je als je het ook waardeloos vindt van de overheid. Maar mij geeft het een positieve broost dat het veld en de kopers het nu gewoon zelf gaan doen.
Afwachten is geen optie nl.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:19

Maar Pien, we hebben een minister, Wiersma , die zelf vindt dat biologische leuk zijn zolang ze maar geen land van intensieve bedrijven willen. Volgens haar nemen de biologische boeren teveel ruimte in, dus we hoeven daar weinig tot niets van te verwachten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:24

Met de huidige plannen van dit kabinet, is de kans 5% dat we de klimaatdoelen gaan halen. Was gisteren bij Eva.

Dat is toch schandalig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:37

BigOne schreef:
Maar Pien, we hebben een minister, Wiersma , die zelf vindt dat biologische leuk zijn zolang ze maar geen land van intensieve bedrijven willen. Volgens haar nemen de biologische boeren teveel ruimte in, dus we hoeven daar weinig tot niets van te verwachten.

Dat weet ik. Dus fijn dat boeren, winkels en klanten zelf Biologische producten gaan stimuleren middels produceren, verkopen of kopen. Dit kabinet gaat alleen voor de grotere reguliere bedrijven, dus daar heb je niets aan as biologische boer. Dus top dit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:43

Het valt mij op dat de Lidl in dat opzicht al jaren voorop loopt. Ook met rookwaren niet meer verkopen, daar waren zij de eerste mee volgens mij. Niet wachten op een wet, gewoon zelf invoeren. Best wel tof eigenlijk.

Misschien moet ik er eens boodschappen gaan doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:48

Is een heel mooi initiatief van Lidl.
Een groot probleem van biologisch was tot u toe altijd de veel hogere prijs. Bovendien is het binnen Nederland afzetten ook een uitstekend idee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:50

Ik had een leerzame ochtend vandaag en die wil ik met jullie delen. Eerst wat (onverwachte) migrantencijfers van het CBS:

bijna de helft (48%) van de asielzoekers in Nederland is na 13 jaar weer weg uit Nederland.

de mensen die asiel aanvragen in het kader van gezin (de beroemde nareis) bestaat ook uit mensen die voor de liefde hier naar toe komen, slechts 6% komt achter een eerder aangekomen asielzoeker aan.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/44 ... land-wonen

In het kader van wonen (en vast mijn excuses voor BBB-aanhangers, deze keer was het een reactie op vdPlas maar de andere coalitiepartners beweren dezellfde onzin) een ontluisterend draadje over hoe het werkelijk gaat in de sociale huursector en welke maatregelen er zijn genomen:
https://threadreaderapp.com/thread/1851 ... 48601.html

Vast een cijfertje: tussen 1970 en 1990 werden er gemiddeld 50 duizend woningen per jaar voor de sociale huursector gebouwd, inmiddels is dat nog maar 15 duizend per jaar. Ondertussen worden er wel sociale huurwoningen verkocht (die dus niet meer verhuurd worden).