Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rien10 schreef:Ik denk het ook Kaja. Zenderen is ongewenst omdat je dan kunt bewijzen dat er meerdere overlast gevende wolven zijn. En er dus op meerdere wolven ingegrepen moet worden.
Het vangen, verdoven en zenderen van dieren wordt over de gehele wereld aan de lopende band gedaan, maar precies in Nederland moeten er een paar geitenwollen sokken voor gaan liggen. Dan vraag je je inderdaad af wat het doel daarvan is.
rien10 schreef:Ergens -waar, wanneer weet ik niet meer- las ik dat Lelieveld niet denkt dat de wolf naar de randstad/waterleiding duinen gaat. "Want dan moet hij om grote steden heen".
Wie telt er mee af? Komen ze in 2027, 2026, of 2025?
Gevalletje van I told you so.
DuoPenotti schreef:Er zijn hier meedere probleem wolven.
Die leren van elkaar.
Daarom wil men geen zender.
Want dan zie je dat bram van alles uitspookt.
Maar 1 kilometer verder een ander ook.
En dan moeten ze toe gaan geven dat wolven in Nederland een heel fout idee is.
Jessix schreef:Er zijn sowieso al op meerdere locaties nu incidenten geweest met honden. Dus dat gedrag zit al verspreid. Ik denk niet eens dat het aangeleerde hoeft te zijn… de wolf in Harderwijk zal het vast niet van de wolf in Zeist hebben. (Of hij moet dit topic ook volgen?!)
Maar goed, ik zie Bram graag met een zender om gezien hij bij mij in de buurt zit. En natuurlijk komt er daarna weer een volgende, maar laten we alvast stappen zetten met deze. Voor mij is het niet het einddoel maar hopelijk wel een begin.
rien10 schreef:Ergens -waar, wanneer weet ik niet meer- las ik dat Lelieveld niet denkt dat de wolf naar de randstad/waterleiding duinen gaat. "Want dan moet hij om grote steden heen".
tienus63 schreef:Ik was aangenaam verrast hoe ze zich opstelde toen ze in gesprek raakte met baasje en de boer. Ze liet hen uitpraten en drong haar mening niet op en dwong het gesprek niet in een hoek.
Haarbal schreef:Precies, ik denk dat dit 'de aard van het beestje' is. Een hond is een mogelijke bedreiging en een mogelijke prooi, die "leest" voor een wolf denk ik ook meer als bedreiging dan een mens. En mbt het zenderen denk ik dat jullie gelijk hebben, dan valt er een hoop niet meer van tafel te vegen met 'oh maar dat is een incident met 1 enkel individu'. Dan laten ze zich in de keuken kijken en dat willen ze absoluut niet. Wat in hun ogen nou precies het verschil is met vangen en zenderen voor onderzoek snap ik ook niet helemaal![]()
DuoPenotti schreef:tienus63 schreef:Ik was aangenaam verrast hoe ze zich opstelde toen ze in gesprek raakte met baasje en de boer. Ze liet hen uitpraten en drong haar mening niet op en dwong het gesprek niet in een hoek.
Precies dit. Ook aangenaam verrast.
@jessix
Betreft honden denk ik niet dat het aangeleerd is.
Betreft rasters springen wel.
Betreft mensen benaderen voor een groot deel ook.
Als de wolvin schuw is leert ze dat de jongen.
Citaat:Natuurlijke jachtterreinen in Nederland te klein voor de wolf
Een wolf maakt in Nederland zeven keer meer slachtoffers dan in Duitsland. Het aantal aanvallen op landbouwhuisdieren ligt in Nederland ook zeven maal hoger. Dat blijkt uit een vergelijking van de cijfers over aanvallen en slachtoffers. Een ander groot verschil zien we bij het jachtterrein van de wolf. In Duitsland is het jachtterrein zeer ruim en in hogere mate bebost. In Nederland zitten de wolvenroedels op een kluitje in relatief kleine natuurgebieden.
Medio jaren negentig van de vorige eeuw was het nog allerminst zeker dat de wolf zich zou vestigen in Nederland. “Wolven in Nederland? Dat moet je die dieren niet aandoen”, zei wolvenonderzoeker Joep van de Vlasakker destijds in de media. Van de Vlasakker deed veel onderzoek naar de wolf, met name in Oost-Europa en Canada. “Onze natuurgebieden zijn teveel versnipperd. Wolven hebben een groot jachtterrein nodig. Ik zou niet weten welk terrein in Nederland zich daar momenteel voor leent.”
In 2012 werd de visie van Van de Vlasakker nog eens bevestigd door wolvenonderzoekers van Alterra Wageningen UR. Zij schrijven in hun ‘factfinding studie’ dat de vestigingskans van de wolf in Nederland minimaal is. De Wageningse onderzoekers baseerden zich op de ervaringen met de wolf in Duitsland. De wolf vestigt zich niet graag in gebieden met mensen. Daarbij wenst het dier een uitgestrekt rustgebied, zoals grootschalige bossen, heidegebieden of eventueel akkerbouwgebieden.
Onverwachte ontwikkelingen
Tegen de verwachtingen in, blijkt de wolf zich toch vrij snel te vestigen in Nederland. Het aantal wolvenroedels in Nederland wordt thans geschat op tien. Daarvan zitten er zeven op de Veluwe. De wolven vergrijpen zich in toenemende mate aan het vee en het aantal dodelijke slachtoffers loopt steeds sneller op. Dit stemt niet overeen met wat wolvendeskundigen publiceerden vlak voor de intrede van het roofdier. Wolvendeskundige Glenn Lelyveld schreef in 2012 nog: “Wolven mijden mensen en vee over het algemeen, maar het komt voor dat een enkele opportunistische wolf een schaap of geit pakt.” Die visie werd gesteund door andere Nederlandse wolvendeskundigen, die zich onder meer baseerden op de ervaringen in Duitsland en de beschikbaarheid van wild in de Nederlandse natuurgebieden.
Veel meer aanvallen in Nederland
Een wolf valt in Nederland maar liefst zeven keer vaker aan en maakt zeven keer meer slachtoffers onder het vee dan in Duitsland. Dit blijkt uit een vergelijking van de cijfers over wolvenslachtoffers van BIJ12 (Nederland) en haar Duitse evenknie DBBW (Dokumentations- und Beratungsstelle des Bundes zum Thema Wolf).
Het Bundesambt für Naturschutz telde in Duitsland in 2022/2023 in totaal 184 wolvenroedels. In 2022 vielen wolven in Duitsland 1.136 keer landbouwhuisdieren aan, waarbij in totaal 4.366 slachtoffers vielen. In Nederland zijn er in 2023 in totaal 9 wolvenroedels. Die vielen in dat jaar 426 keer landbouwhuisdieren aan, met 1.416 dode dieren als gevolg. Per aanwezige wolvenroedel gaat het in Duitsland om 6 aanvallen met in totaal 24 dode landbouwhuisdieren. Per Nederlandse roedel gaat het om 47 aanvallen met in totaal 157 dode dieren. Een Nederlandse wolf maakt zeven maal meer slachtoffers.
Wolven hebben het in Nederland heel veel vaker op het vee gemunt dan wolven in Duitsland. Hoe komt dat? Pro-wolf-partijen en -politici wijzen slechts naar de boeren in Nederland. Die zouden hun vee veel minder goed beschermen dan boeren in andere wolvenlanden. Die bewering strookt niet met de Duitse data. Het aantal aanvallen was daar steeds veel minder, ook toen het vee nog niet beschermd was. Dat brengt ons bij de vraag of Nederland wel voldoende geschikt jachtterrein kan bieden aan de wolf.
Natuurterrein te klein voor Nederlandse wolf
In Duitsland bevinden de meeste wolvenroedels zich in de Noordoostelijke deelstaten Saksen en Brandenburg, gevolgd door de Noordwestelijke deelstaat Nedersaksen. De wolvenroedels bevinden zich vooral in gebieden met weinig mensen en uitgestrekte bossen. Een Duitse roedel heeft een jachtterrein van gemiddeld zo’n 250 km2.
Op de Veluwe zitten de wolvenroedels veel dichter op elkaar. De huidige zeven roedels moeten het doen met 1.000 km2 natuurterrein, dat is 140 km2 per roedel. In de praktijk hebben de Veluwse roedels hun jachtterrein fors uitgebreid, blijkt uit gegevens van BIJ12. Tot in de wijde omtrek wordt ook gejaagd op vee van boeren. Het jachtterrein van een Nederlandse wolvenroedel blijkt net als in Duitsland, óók zo’n 250 km2 te beslaan: de helft ligt in natuurterrein, de andere helft erbuiten.
Vlak voor de komst van de wolf communiceerden Nederlandse wolvendeskundigen nog dat een wolvenroedel een jachtterrein van 225 – 300 km2 nodig had. Dit komt overeen met wat we in de praktijk zien, zowel in Duitsland als in Nederland. Dat een aanzienlijk deel van het jachtterrein in Nederland buiten natuurgebied zou komen te liggen, werd echter niet gecommuniceerd.
STAF-blad september 2024
De verspreiding van de wolf van het ruime Duitsland naar het krappe Nederland kent een eigenaardig patroon, die vragen oproept. Meer hierover in het STAF-blad van september 2024.
Citaat:10 september 2024/Nederland
Statenlid geschokt door poging Gedeputeerde om rechtszaak over de wolf te beïnvloeden
HEUVELRUG De fractie van de Partij voor de Dieren in Provinciale Staten van Utrecht noemt het ‘schokkend’ dat Gedeputeerde Mirjam Sterk op social media een video van mediabioloog Freek Vonk deelt, waarin hij een lans breekt voor de plannen om een wolf op landgoed Den Treek te vangen en te zenderen.
Sterk deelt de video op de dag (maandag 9 september) dat in de Utrechtse rechtbank een zaak dient waarin twee partijen (Animal Rights en stichting De Faunabescherming) de rechter vragen om een streep te zetten door het voornemen van Gedeputeerde Staten.
Het provinciebestuur maakte onlangs bekend dat het één van de wolven die momenteel op en rond het landgoed bij Leusden verblijven wil vangen om het te zenderen. Het gaat om een wolf die verantwoordelijk zou zijn voor een aantal incidenten, waarbij hij soms heel dicht bij mensen en honden kwam.
RECHTSZAAK
In de rechtszaak, die vanmiddag dient, verzetten de partijen die de zaak aanspanden zich tegen de vergunning die de provincie afgaf om de wolf te vangen, te verdoven en te zenderen. Volgens wolvendeskundige Glenn Lelieveld zou dat vangen met behulp van een ‘pootklem met een zacht omhulsel’ moeten gebeuren, omdat andere methoden niet zouden werken.
In de video van Freek Vonk, die opgenomen werd op het Indonesische eiland Borneo waar Vonk werkzaamheden verricht, roept Vonk Animal Rights en stichting De Faunabescherming op hun verzet tegen de provinciale plannen te staken.
‘GEEN NORMAAL GEDRAG’
Vonk zegt dat het in het belang van iedereen is (van mens en wolf) om de plannen door te zetten. Het provinciale plan om de wolf te vangen past in een poging die wolf weer mensenschuw te maken. Het dier vertoont vrijpostig gedrag dat volgens Vonk geen normaal wolvengedrag is. Normaal gesproken zullen wolven mensen en honden zoveel mogelijk uit de weg gaan, zegt Vonk daarover.
Hij zegt ook te vrezen voor escalatie (een ernstig incident) als er niet wordt ingegrepen. Op zo’n moment is er geen andere optie meer dan te grijpen naar het jachtgeweer om het dier te doden, redeneert Vonk.
‘OPVALLEND’
In een reactie zegt Statenlid Jesseka Bateau het ‘opvallend’ te vinden dat Gedeputeerde Sterk de video van Vonk deelt. ,,Iemand die niets over de zaak in onze provincie weet, geen wolvendeskundige is en niet is gevraagd te adviseren over de omgang met de wolf in deze casus’’, aldus Batteau.
Ze noemt Vonk ‘een mediageniek figuur die bekend staat om zijn (om het zacht uit te drukken) behoorlijk invasieve omgang met dieren in het wild. ,,En die nu met sterk en angstaanjagend taalgebruik invloed lijkt te willen uitoefenen op het oordeel van de rechter’’, schrijft de Woudenbergse.
ONGENUANCEERD
Batteau: ,,Dat staat Vonk natuurlijk vrij, maar dat je zijn ongenuanceerde en gekleurde verhaal vervolgens als provinciaal bestuur collectief deelt op de dag van de rechtszitting vind ik schokkend.’’
,,Waar zijn de gedeelde berichten van het college (van Gedeputeerde Staten, DB) van zeer bezorgde en daadwerkelijk genuanceerde ecologen en wolvendeskundigen die al bijna tien jaar oproepen om tot goed wolvenbeleid te komen: voorlichting, goede preventieve maatregelen, meer natuur en rust voor wilde dieren, waaronder de wolf’’, meent Batteau.
https://www.nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/ ... rehrjek1eg
knollentuin schreef:rien10 schreef:Ergens -waar, wanneer weet ik niet meer- las ik dat Lelieveld niet denkt dat de wolf naar de randstad/waterleiding duinen gaat. "Want dan moet hij om grote steden heen".
Ik vrees deze winter al- als er niks meer te halen valt in de bossen rondom Leusden trekken ze zo onder of boven leiden door, via t groene deel, de duinen in, kunnen ze rechtsaf naar boven.
[ Afbeelding ]
Lijkt mij ondanks de snelweg die er loopt een vrij logische route
Femke_Tweety schreef:Vonk (of je hem nou mag of niet,ik persoonlijk wel)
Heeft
1 gelijk met zijn betoog voor zenderen
2 heeft in Nederland redelijk veel invloed, 1 van de meest bekende, zo niet allerbekendste bioloog,
En zijn filmpje, dat ik mooi genuanceerd en afgewogen vind, kan wel eens een heel belangrijke zijn in hoe 'de gemiddelde persoon' naar de kwestie kijkt.
En dat gaat vervolgens weer invloed hebben op politieke keuzes, en mogelijk hoe rechters ernaar kijken
In die zin ben ik blij met Vonk.
Niet extreem voor de knuffel roodkapje aaaaah wat lief wolf,
Maar ook niet tegen en ze zijn alleeeeen maar slecht en poedersuiker.
Goed afgewogen, verstandig en zoals een wetenschapper betaamd steeds bereid om bij te leren (in dit geval specifiek over de te zenderen wolf) om op basis van echte informatie het plan van aanpak te kunnen bekijken en aanpassen.