Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:08

Marjo schreef:
Eén combinatie die (ogenschijnlijk) positiever bezig is? In haakjes, want, dachten we dit niet ook van Charlotte Dujardin?

We moeten niet vergeten dat het filmpje van CdJ van een aantal jaar geleden is en dat zij een ontwikkeling doorgemaakt heeft naar een veel vriendelijkere manier van rijden en - hopelijk ook - trainen.

We - de gehele paardensport - zijn bezig met ontwikkeling en verandering. Dingen waar we 20 jaar geleden nog niet eens over nadachten, zijn inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden. Er wordt getraind met technologie als teugeldrukmweting en is onderzoek gedaan naar de drukpunten bij een paard, waardoor andere types hoofdstellen ontstaan zijn. We weten veel meer van de biomechanica en zijn kritisch naar onszelf en anderen gaan kijken.

Ja, AvG stond bekend om haar rollkur, maar traint ze nog steeds zo?
Kijk ook even naar de jongere generaties met grote inspiratiebronnen zoals Jill Huijbrechts die supervriendelijk rijdt. Featherlight horsemanship. Tristan Tucker (iets oudere generatie maar toch) die wereldwijd mensen inspireert om anders naar hun paard te kijken.

Dat er nog dingen fout gaan, valt niet te ontkennen. Dat moet aangepakt worden, net als in andere sectoren. Maar wij - en de gehele maatschappij - lijken daarbij te vergeten dat dit onderdeel is van de verandering waar we al in zitten.

We zien het, we hebben het erover, mensen worden erop aangesproken en zelfs gediskwalificeerd op basis van een foto op social media. Waar een tiental jaar terug al deze geluiden over dierenwelzijn en paardvriendelijker rijden nog afgedaan werden als "het alternatieve clubje" is de verandering ingezet. En er zullen altijd mensen die zeggen: ik heb het al 40 jaar zo gedaan met goed resultaat, dus ik verander niet.

Maar het merendeel zal - wellicht nadat ze er even aan hebben moeten wennen - deze verandering ook omarmen, omdat het in het belang van de toekomst voor de sport is.

Elke wedstrijdruiter zal competitief willen blijven rijden en als we zorgen dat die competities vriendelijkheid van de ruiter afdwingen, zullen ze wel mee moeten.

Dus inderdaad wat hier al gezegd werd: Kom zelf in actie, word steward of jurylid als je daadwerkelijk bij wil dragen aan de verandering.
Laatst bijgewerkt door LvdO op 10-08-24 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:19

Marjo schreef:
En waarom zit er in de dressuur geen VAR? Die met slow-mo beelden etc. duidelijk kan zien of een oefening wel of niet correct is uitgevoerd?

Die is er al bij dressuur en die wordt vooral ingezet zodra de punten van de 7 juryleden teveel van elkaar afwijken. Tevens zijn op internationale concoursen alle punten per onderdeel van alle juryleden openbaar, vaak al tijdens de proef.

Nico12 schreef:
Tegen paardensport: grotendeels jaloezie. Denk dat we de focus op bijvoorbeeld de voetbalclub moeten richten. Als eerste beginnen met het promoten om voetbal wedstrijden met publiek te verbieden. De agressiviteit, kosten van rellen enz in de voetbalwereld stoort mij wezenloos.

Over de jaloezie is deels waar omdat veel van de kritiek afkomstig is van groepen bij wie de kennis ontbreekt of bij wie het leren paardrijden niet zo goed is gelukt.
Voetbal is een hele dure sport voor de hele bevolking, telkens weer al die kosten en ellende die door de gewone burger vergoed moeten worden.

fransje23 schreef:
Het zou al helpen als paardenmensen zich meer zouden verenigingen in plaats van te wijzen naar een andere tak van sport die slechter zou zijn dan hun eigen tak van sport.

Op die manier kun je gezamenlijk iets naar de buitenwereld uit dragen.
Uit jouw toetsenbord klinkt dit echt heel erg gek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:33

DuoPenotti schreef:
Nederland is een zeik wokieland geworden op veel vlakken. En niemand die eens zegt, kappen nu jullie aanstellers!
Een kleine groep schreeuwers, diegene die vaak de voor en de achterkant niet eens kan herkennen van het paard weten wel te vertellen dat het allemaal zielig is.

Nou dit. Alles slaat door. Dieren, klimaat, lghbt (ofzoiets), opvoeding van kinderen, eten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:35

DuoPenotti schreef:
Nederland is een zeik wokieland geworden op veel vlakken. En niemand die eens zegt, kappen nu jullie aanstellers!
Een kleine groep schreeuwers, diegene die vaak de voor en de achterkant niet eens kan herkennen van het paard weten wel te vertellen dat het allemaal zielig is.

idd 18 miljoen mensen
een heel klein percentage heeft overgewicht, dus overal moeten de suikers eruit, veel van de dingen die ik ooit lekker vond zijn van smaak veranderd hierdoor dat ik ze niet meer hoef. Zogenaamd gezond spul is hot item, poedertjes en drankjes, getver de getver. Prima als een ander zo wil leven en vind dat die daar baat bij heeft, maar moet 18 miljoen mensen dan gelijk verplicht ook zo leven???

Vlees eten idem. De manier waarop, prima dat iemand geen vlees eet maar moet je dat op zo'n agressieve manier uiten en degene die daar niet in mee gaat aanvallen?? En zo zijn er veel meer voorbeelden te vinden.

Lijkt wel of men zich superieur voelt om andere hun wil op te leggen.. Zie maar met de klimaat acties

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:38

Ik vind het héél goed dat de paardensport steeds meer onder druk komt te staan. Het is echt al heel lang de hoogste tijd om de dagelijkse mishandelingen uit te bannen (die door velen nog steeds heel gewoon gevonden worden en zelfs als noodzaak gezien worden om mee te kunnen komen) en vanuit de sport zelf komt het gewoon niet. Dus voer die druk van buitenaf maar flink op, misschien dat er dan eindelijk wél echt beweging komt vanuit de sport zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:41

_San87_ schreef:
Ik snap haar op zich wel. Elisa houdt van de sport, kijkt er graag naar en heeft verstand van paarden en hoe je paardrijdt. Het is dan heel moeilijk te zien waarom anderen zo'n moeite hebben met de sport die jij fantastisch vindt. Waarom snapt die persoon niet hoe een s&t werkt, waarom sporen gebruikt worden, waarom een paard kort in de hals wordt.

Ik had dat ook. Ik vond mensen die het hadden over stang en trens en sporen zijn zielig, ook maar zeurkousen. Lees je in, dacht ik.

Tot ik het om ben gaan draaien. Ipv dit is hoe het is, ben ik me af gaan vragen wáárom iets is zoals het nu is. En ik had daar geen goed antwoord op. Laat staan dat het voor een leek dan begrijpelijk is waarom bepaalde keuzes worden gemaakt (denk aan S&T verplichting, het enorme scala aan bitten dat toegestaan is bij het springen, het gezaag en gesnok in de springring, paarden die met de kin naar de borst worden gereden, enz.).

De paardensport kan niet uitleggen waarom we doen wat we doen.

Niet helemaal zo, ik loop al een behoorlijk tijdje mee. Ben zelf weggegaan bij stallen waar imo twintig jaar geleden niet vriendelijk genoeg getraind werd ondanks dat ik er alle kansen zou hebben om er wel snel succesvol te zijn op hoger niveau in de sport.
Ben voor een andere weg gegaan waarin ik zelf geprobeerd heb zoveel mogelijk kennis te vergaren waarbij paard vriendelijk altijd voorop heeft gestaan. Natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt, maar heb altijd geprobeerd er voor te blijven waken om niet meer open te staan en niet meer te ontwikkelen. Heb zelf nooit aan hokjes denken gedaan en kan een leek nog altijd prima uitleggen waarom er een S&T gebruikt wordt en sporen. Ik heb de tijd van Anky meegemaakt, de tijd van Edward en nu zie ik de tijd van Dinja en de positieve veranderingen in de dressuur sport. Het is niet alleen Dinja, het is ook Marlies, het is ook Emmelie en nog een hele laag daaronder die anders zijn gaan rijden.
Heb zelf verschillende takken van de paardensport beoefend. En ook nooit geschuwd voor alternatieve methoden of grondwerk, freestyle, bitloos..you named it.

Ik stoor me alleen ontzettend aan mensen die hokjesdenken en een enorme tunnelvisie lijken te hebben. Dat zijn degenen die echt alles negatief zien wbt de sport maar totaal niet zien wat ze zelf doen.

Ik denk dan, verbeter de wereld. Begin bij jezelf! Ipv die energie steken in andere afzeiken kun je beter zelf het goede voorbeeld gaan geven, uitdragen etc etc. Maar dat lijkt dan weer te moeilijk te zijn voor dit type mens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:43

Marjo schreef:
Elisa2 schreef:
Ja omdat die trent allang bezig is, kijk naar Dinja van Liere en Rieky Young en de ommezwaai in hun trainen. Alleen dat zien mensen niet, of willen ze niet zien..alles is altijd alleen maar negatief. Terwijl als je ze waarschijnlijk zelf ziet rijden..

Eén combinatie die (ogenschijnlijk) positiever bezig is? In haakjes, want, dachten we dit niet ook van Charlotte Dujardin?

Dat praat Charlotte Fry met Everdale goed? Patrik Kittel en zijn paarse-tongen-paarden? Andreas Helgstrand en zijn trainingsmethodes (waar nu ook weer een Deense amazone door in opspraak is)?
Adrienne Lyle met Helix?

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Dat je zelf niet door hebt dat het kleine percentage wat je nu opnoemt de rotte appels zijn en er ook een heleboel goed gaat en er een heleboel fijne ruiters zijn.Maar dat wil jij niet zien.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:44

speurneusc schreef:
DuoPenotti schreef:

idd 18 miljoen mensen
een heel klein percentage heeft overgewicht,

50%,waarvan 15% extreem. Dus niet echt een heel klein percentage.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:48

JudithGigi schreef:
idd 18 miljoen mensen

50%,waarvan 15% extreem. Dus niet echt een heel klein percentage.[/quote]

daarvan is het bij het overgrote percentage nog eens eigen schuld ook.. valt nou niet onder dat percentage van 50% (kijk een ziekte heb ik het niet over, gaat juist om de niet zieke met overgewicht)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:48

speurneusc schreef:
DuoPenotti schreef:

idd 18 miljoen mensen
een heel klein percentage heeft overgewicht, dus overal moeten de suikers eruit, veel van de dingen die ik ooit lekker vond zijn van smaak veranderd hierdoor dat ik ze niet meer hoef. Zogenaamd gezond spul is hot item, poedertjes en drankjes, getver de getver. Prima als een ander zo wil leven en vind dat die daar baat bij heeft, maar moet 18 miljoen mensen dan gelijk verplicht ook zo leven???

Vlees eten idem. De manier waarop, prima dat iemand geen vlees eet maar moet je dat op zo'n agressieve manier uiten en degene die daar niet in mee gaat aanvallen?? En zo zijn er veel meer voorbeelden te vinden.

Lijkt wel of men zich superieur voelt om andere hun wil op te leggen.. Zie maar met de klimaat acties

Spijker op de kop! En de essentie van wat er onder ligt mist totaal. Het is makkelijker om het eten de schuld te geven dan degene die teveel of slechte dingen eet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:54

speurneusc schreef:
JudithGigi schreef:
idd 18 miljoen mensen

50%,waarvan 15% extreem. Dus niet echt een heel klein percentage.

daarvan is het bij het overgrote percentage nog eens eigen schuld ook.. valt nou niet onder dat percentage van 50% (kijk een ziekte heb ik het niet over, gaat juist om de niet zieke met overgewicht)[/quote]

Dat maakt toch niet uit of het "eigen schuld" is of niet? Overgewicht is overgewicht, en mensen willen graag blijven vreten en tegelijk ook goed bezig zijn, dus dan moet ervoor gezorgd worden dat dat eten gezonder wordt.

Elisa2

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:59

Eh nee, dan moeten ze zelf gezondere producten kopen. Ze doen het ZELF.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:01

Elisa2 schreef:

Tja, 50% creërt vraag naar een bepaald product, producenten leveren. Niet heel gek

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:47

Elisa2 schreef:

...je vergeet even dat zelfs gezond voedsel significant minder gezond is geworden in de afgelopen decennia door bodemuitputting. Magnesium bijvoorbeeld, dat zit nauwelijks nog in (Westerse) landbouwgrond. En dat zelfs 'gezonde' tomatensaus voor pasta een sh*itload aan suiker bevat tegenwoordig.

Sassy4barrel

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 13:58

met voeding snap ik het ook niet helemaal; ze willen dat mensen gezonder eten. Maar toch is het gezonde veel duurder als het ongezonde. Een zak chips kost veel minder als een bakje bosbessen. In de Bio winkel is alles super duur . Gister nog 7 euro betaald voor een klein zakje bio dadels (zag bij de kassa pas hoe duur het was ; stond geen prijsje op en schrok echt) Waarom moet bio zoveel duurder zijn als we gezond eten willen promoten..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 13:59

Cioccolato schreef:
DuoPenotti schreef:

Nou dit. Alles slaat door. Dieren, klimaat, lghbt (ofzoiets), opvoeding van kinderen, eten

Ik stond ook echt te kijken van sommige opmerkingen bij een artikel over een wolf die een shetlander had doodgebeten; zo van de wolf was er eerst. Paard hoort niet thuis in deze samenleving ect ect.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:03

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:

...je vergeet even dat zelfs gezond voedsel significant minder gezond is geworden in de afgelopen decennia door bodemuitputting. Magnesium bijvoorbeeld, dat zit nauwelijks nog in (Westerse) landbouwgrond. En dat zelfs 'gezonde' tomatensaus voor pasta een sh*itload aan suiker bevat tegenwoordig.

Tomatensaus is heel simpel zelf te maken. :-)

Maar dat vergeet ik niet, daar heb je gelijk in. Maar mensen kopen wel graag bewerkte voeding, daar zit vaak enorm veel rotzooi in. Ipv gezonde en verse groenten etc.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 14:05

dierenfan schreef:
Wat mij op valt is dat op social media een berg mensen zeiken om te zeiken en dan ook nog eens een plasje over elkaar moeten plegen.

In het dagelijks leven heb ik 95% tegenovergesteld beeld en gevoel. Zeldzaam negatieve reacties, veel interesse vragen en nog meer complimenten. Het maakt daarbij echt niet uit of dit nu onder het zadel is, aangespannen in enkel of 2 span of dat we (los) grondwerk doen, lange lijnen, weide slepen of gewoon samen wandelen aan halster. Wij doen erg veel met de paarden en dus ook heel diverse activiteiten. Misschien is het omdat het hier nog echt platteland is. Hoewel ook toeristen het machtig mooi vinden.

Nu is hier wel alles recreatief en gericht op samen plezier hebben. Top sport kan ik al lang niet meer bekijken qua paardensport.

Dat is ook wel zo. Op social media zijn mensen sneller negatief dan in real life. Maar toch zie je wel verschil wel op platteland dat mensen positiever zijn omdat ze vaak van jongs af aan wel iets over paarden hebben meegekregen. De " stad mensen" die niets van paarden weten zijn vaak degene die het meest negatief zijn. Als ik met mijn paard ga zwemmen vinden ze dat zielig of denken ze dat hij verdrinkt terwijl de mensen uit de buurt van de stal dan zeggen; oh hebben jullie lekker gezwommen; heerlijk met dit weer even afkoelen :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:19

JudithGigi schreef:
Dat maakt toch niet uit of het "eigen schuld" is of niet? Overgewicht is overgewicht, en mensen willen graag blijven vreten en tegelijk ook goed bezig zijn, dus dan moet ervoor gezorgd worden dat dat eten gezonder wordt.

o dus de mensen die daar totaal geen last van hebben moeten daar dan maar onder lijden?????
ik heb geen gezond voedsel nodig, nog sterker 99% van dat zogenaamde gezonde spul lust ik niet vind ik smerig eet ik ook niet maar ga zo wel gedwongen worden omdat de anderen geen maat kunnen houden

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:14

Cioccolato schreef:
DuoPenotti schreef:

Mag het een toontje minder :') Dat soort bewustwording bestaat alleen maar om de wereld een beetje leefbaarder te maken voor iedereen. Het deel van de mensheid dat overal profijt van heeft en in elk hokje past mag wel eens een stapje opzij doen voor degenen die het minder makkelijk hebben. En ja, dan heb ik het dus o.a. over mensen van de lhbti-gemeenschap en dieren (zoals paarden) die nabij de mens leven. Het verzet wat "doorsnee" mensen nu hiertegen doen is niet alleen vrij triest, maar ook nog eens zeer bekrompen. Verandering hoort erbij, anders hadden we nog steeds in de middeleeuwen geleefd. Je kan er trouwens nog prima voor kiezen om je kop in het zand te steken hoor, maar dan moet je niet verbaasd zijn als steeds meer mensen hierover gaan struikelen ;)

Nog een toevoeging als voorbeeld: Veranderingen die vroeger revolutionair en waarschijnlijk voor velen "schandalig" waren (vrouwenrechten, homorechten, rechten voor mensen van kleur, geen kinderen slaan op school, etc etc) zijn nu voor het grootste deel van de bevolking in het westen doodnormaal. En zo gaat dat waarschijnlijk nog wel met meer dingen gebeuren. En gelukkig maar.
Laatst bijgewerkt door Lynnepinny op 10-08-24 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:17

Jammer voor al die mensen die het wel goed doen, zich inzetten om te verbeteren, dat er nu weer zoveel negatief nieuws is,

zeker we moeten niet weg kijken maar wie vindt de oplossing voor de gordiaanse knoop - verstrengeling van belangen - in de paarden sport??

sport in het algemeen zou weer terug moeten naar de basis zoals het ooit bedoelt was,
nu zie je dat het werk (oke gesponserde sport) is en een lijf - b.v. Femke BOL - kan het opgeven, bij mensen pakken we dat,

bij paarden niet en dan gaan we sleutelen men moet begrijpen dat je vakbekwaam moet zijn om te kunnen sleutelen waar beginnen we dan, aan de basis in de basis sport met edicatie !!

als de woke-ies, activisten, PETA, D&R nu eens de FEI, KNHS/FNRS kantoren gaan bezetten om hun filmpjes kracht bij te zetten met een kant en klaar eisen pakket,

een van die eisen zou - imo - weer kunnen zijn het invoeren van artikel 401 in het FEI reglement, niet het vrijblijven wat er voor in de plats is gekomen

maar die gordiaanse knoop ;)
Laatst bijgewerkt door mce op 10-08-24 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:20

speurneusc schreef:
JudithGigi schreef:

o dus de mensen die daar totaal geen last van hebben moeten daar dan maar onder lijden?????
ik heb geen gezond voedsel nodig, nog sterker 99% van dat zogenaamde gezonde spul lust ik niet vind ik smerig eet ik ook niet maar ga zo wel gedwongen worden omdat de anderen geen maat kunnen houden

Je wordt gedwongen omdat het beter verkoopt. Gewoon de markt dus, niets de schuld van mensen van overgewicht, maar de 'schuld' van hoe mensen gemiddeld de boodschappen doen. Overigens valt er ook nog zat 'ongezonds' te kopen, maar je hebt wel gelijk, het is niet meer 90% veel suiker toegevoegd, je moet opletten als je dat wilt. Het is allemaal leuk en aardig totdat je zelf niet meer bij de norm hoort, dan is het opeens stom.

Voor de duidelijkheid, ik lust geen stevia en verdraag geen haver (wat in enorm veel 'gezonde' producten zit), dus ik ken het gevoel van verpakkingen lezen omdat natuurlijke zoetstoffen beter verkopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:24

Lynnepinny schreef:
Cioccolato schreef:

Mag het een toontje minder :') Dat soort bewustwording bestaat alleen maar om de wereld een beetje leefbaarder te maken voor iedereen. Het deel van de mensheid dat overal profijt van heeft en in elk hokje past mag wel eens een stapje opzij doen voor degenen die het minder makkelijk hebben. En ja, dan heb ik het dus o.a. over mensen van de lhbti-gemeenschap en dieren (zoals paarden) die nabij de mens leven. Het verzet wat "doorsnee" mensen nu hiertegen doen is niet alleen vrij triest, maar ook nog eens zeer bekrompen. Verandering hoort erbij, anders hadden we nog steeds in de middeleeuwen geleefd. Je kan er trouwens nog prima voor kiezen om je kop in het zand te steken hoor, maar dan moet je niet verbaasd zijn als steeds meer mensen hierover gaan struikelen ;)

Nog een toevoeging als voorbeeld: Veranderingen die vroeger revolutionair en waarschijnlijk voor velen "schandalig" waren (vrouwenrechten, homorechten, rechten voor mensen van kleur, geen kinderen slaan op school, etc etc) zijn nu voor het grootste deel van de bevolking in het westen doodnormaal. En zo gaat dat waarschijnlijk nog wel met meer dingen gebeuren. En gelukkig maar.

Er zit wel een groot verschil tussen bewustwording en alles in het negatieve uitvergroten.

Ik denk dat de meeste paarden het nog nooit zo goed hebben gehad als nu. Uiteraard zijn er nog meer verbeteringen nodig maar doorslaan is niet nodig.

Ik denk trouwens niet dat er een deel van de mensheid bestaat die overal profijt van heeft en in elk hokje past. Zijn die er wel dan lijken dat me juist goede voorbeelden voor de rest. Mensen stoppen maar al te graag zichzelf in een hokje. ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:26

mce schreef:
Jammer voor al die mensen die het wel goed doen, zich inzetten om te verbeteren, dat er nu weer zoveel negatief nieuws is,

zeker we moeten niet weg kijken maar wie vindt de oplossing voor de gordiaanse knoop - verstrengeling van belangen - in de paarden sport??

sport in het algemeen zou weer terug moeten naar de basis zoals het ooit bedoelt was,
nu zie je dat het werk (oke gesponserde sport) is en een lijf - b.v. Femke BOL - kan het opgeven, bij mensen pakken we dat,

bij paarden niet en dan gaan we sleutelen men moet begrijpen dat je vakbekwaam moet zijn om te kunnen sleutelen waar beginnen we dan, aan de basis in de basis sport met edicatie !!

als de woke-ies, PETA, D&R nu eens de FEI, KNHS/FNRS kantoren gaan bezetten om hun filmpjes kracht bij te zetten met een kant en klaar eisen pakket,

een van die eisen zou - imo - weer kunnen zijn het invoeren van artikel 401 in het FEI reglement, niet het vrijblijven wat er voor in de plats is gekomen

maar die gordiaanse knoop ;)

Dan moeten die wokies vaak eerst kennis en kunde opdoen om aan de vereiste toelatingseisen te voldoen. :o Daar schort het probleem vaak. O:)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:29

Elisa2 schreef:
Dan moeten die wokies vaak eerst kennis en kunde opdoen om aan de vereiste toelatingseisen te voldoen. :o Daar schort het probleem vaak. O:)

Alsof kennis en kunde wel geaccepteerd worden. Kijk naar de coronatijd waar allerlei wetenschappers als de gebroeders De Witt door het denkbeeldige stadscentrum werden gesleept. Of gedragswetenschappers die aankaarten wat onze omgang met dieren met die dieren doet, in negatieve zin. Is er geen kennis en kunde dan zijn het 'sneue wokies' is er wel kennis en kunde dan zijn het 'sneue wokies onder invloed van links ingestoken complotten'. Tis niet gauw goed voor een bepaalde subgroep...
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 10-08-24 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt