siskeh schreef:Het filmpje hierboven: hoedan??
Vroeger was alles ook gewoon zo als het was, camera is 1 ding wat er toen simpelweg niet was, net als mobiele telefoons.. Op de juiste manier is dit een vooruitgang en hoeft het niet paraniode te zijn..
Dit is welliswaar wbt een mobieltje, maar weet nog het verhaal dat mn vader een koe met een flinke bloeding had, en vervolgens eerst naar huis moest rennen om mn moeder de dierenarts te laten bellen. Om vervolgens zelf weer terug te rennen om af te wachten tot de dierenarts is gekomen. (Koe heeft het wel gered overigens, maar het was zoveel makkelijker geweest als er een mobieltje was geweest..)
Met camera's zelfde verhaal denk ik... ik kom ook uit een boeren omgeving waarbij het heel normaal was op elkaars spullen te letten en je elkaar goed kent... maar echt wel dat mensen gewoon simpelweg overdag de spullen uit de schuur van de buurman gehaald hebben...je kan nooit 24/7 op iedereen letten.. dat bestaat gewoon niet.
Vroeger hing je ook een briefje aan het hek met je naam, adres en telefoon nummer. Dat doet niemand meer en kan ook niet. Of ze trekken het briefje eraf of ze gaan voor niks bellen, appen en doen.
En dan, wanneer zien mensen echt iets?
Toen een paar jochies in de leeftijd waren om wat uit te dagen heb ik gezegd dat er camera's hangen. Daarna nooit meer gedoe
Aan de voorkant nu 2x jongens betrapt met vuurwerk en aangesproken. Die zijn ook geschrokken en zien we niet meer. Daar hangen nog niet ( genoeg ) camera's om alles te zien, maar wel lampen met bewegingsmelders en dat schijnt toch ook wel goed af te schrikken.