Camera's bij je huis: nuttig of paranoïde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:42

Popstra schreef:
Er werden in onze omgeving veel dure spullen van erven gestolen. Machines. Ik heb eens rond 3 snachts 2 personen op beeld gehad die bij ons stonden te kijken hoe ze op ons erf konden komen. Gewoin vol met hun smoel in beeld. Capuchons op.. beelden aan de politie gemaild. Die konden er niks mee.
Ons hek waren die gasten overigens wel voorbij gegaan. Heb ook een bordje met "hier waak ik" en dan onze Presa er op hangen.
Die leeft niet meer maar laat hem lekker hangen
[ Afbeelding ]

In zo’n geval had ik 112 gebeld om 3 ‘s nachts. Hier ook een heterdaad gehad. In de buurt een golf van inbraken en had ze op beeld. Die zijn in de kraag gevat

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:27

2 jaar terug zijn de kenteken platen van mijn zusje gejat.
Dat was in de nacht van woensdag op donderdag. Mijn auto stond op een halve meter erachter en die platen zaten er nog op.

In het weekeind ervoor sliepen de honden bij mij beneden en mijn zusje was aan het werk. Van zaterdag op zondag.
Mijn hond werd wakker van het geluid van de poort.
Was al helemaal aan het kwispelen en wou na buiten.
Ze gevraagde zich appart dus ik snel wat aangetrokken en de deur open gedaan voor beide honden.
Jiske sprint naar buiten,snuffelt en komt weer met een vraagteken blik terug.
Zelfs bailey ging naar buiten, snuffelde op 1 plek vrij lang en kwam ook weer terug....
Ik heb die nacht tot mijn zusje thuis was geen oog dicht gedaan.

En daarna een tijdje camera's getest. Maar dat beeld was zo bagger.
Toen weer een tijdje zonder... en nu sinds ca 1.5 jaar hebben we 2 camera's gericht op de vooringang en achteringang van het hek.
En nadat iris thuis kwam uit de kliniek zijn er 3 stuks bij de paarden om de harry in de gaten te houden

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:32

Lianne007 schreef:
Popstra schreef:
Er werden in onze omgeving veel dure spullen van erven gestolen. Machines. Ik heb eens rond 3 snachts 2 personen op beeld gehad die bij ons stonden te kijken hoe ze op ons erf konden komen. Gewoin vol met hun smoel in beeld. Capuchons op.. beelden aan de politie gemaild. Die konden er niks mee.
Ons hek waren die gasten overigens wel voorbij gegaan. Heb ook een bordje met "hier waak ik" en dan onze Presa er op hangen.
[ Afbeelding ]

In zo’n geval had ik 112 gebeld om 3 ‘s nachts. Hier ook een heterdaad gehad. In de buurt een golf van inbraken en had ze op beeld. Die zijn in de kraag gevat

Maar in het geval van Popstra stonden ze, als ik het goed begrijp, voor het hek te kijken naar het huis. Hoe verdacht ook; dat is niet strafbaar. Ik snap wel dat de politie er niets mee kan. Het is pas strafbaar als ze over het hek gaan

3timesmom

Re: Camera's bij je huis: nuttig of paranoïde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:50

Nadat hier op 1 april 2020 een gek vond dat hij brand moest komen stichten, hebben wij overal lampen en camera's met detectie geplaatst.
Het lijkt s 'avonds wel een verlicht stadion.
Maar zonder wordt ik paranoia.
Ik kan ook meteen en altijd kijken op mijn phone wat er op het hele erf en er rondom speelt.
Maar ik vind het wel vreselijk dat je tegenwoordig zo je eigendom waar je zo hard voor hebt gewerkt zo moet beveiligen.
Het heeft mijn vertrouwen in mensen enorm naar beneden gehaald.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:41

Lianne007 schreef:
Popstra schreef:
[ Afbeelding ]

We zagen deze beelden pas overdag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:01

Wij hebben ook camera's, als we er niet zijn in huis en ook achter bij de beesten binnen en buiten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:49

Hier ook camera’s. Wij wonen afgelegen vandaar dat ik het fijn vindt om zo nu en dan te kijken hoe het met de dieren gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:12

Ik denk dat camera's zeker wel hun nut hebben. Dat is juist de reden waarom mensen die niet veel goeds van zin zijn op verkenning gaan. Wanneer zijn de bewoners niet thuis, hoe ziet het terrein eruit, waar zijn mogelijke ingangen, hoe goed is alles afgesloten/beveiligd,...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:08

Zo jammer dat camera's nodig zijn. Dat we ons eigenlijk niet gewoon veilig 100% veilig kunnen voelen. Ik snap zeker dat mensen camera's nemen, maar wou dat het niet nodig was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:27

Maar er was vroeger ook controle, alleen lette men toen meer op elkaar en elkaars huis. Mensen kende elkaar beter, wisten snel als er onbekende in de straat waren, veel vrouwen waren de gehele dag thuis, dus dat is ook een vorm van controle.

Met grotere afstanden tot het werk, stellen die beiden werken en dus veel van huis zijn, is de situatie anders.

Nu is er die optie van camera's, maar dat is echt niet opeens paranoïde om ze op te hangen. Er is gewoon veel andere controle weggevallen en dit zijn de moderne oplossingen daarvoor.

En we zijn vast iets meer bezorgd. Het is drukker, mensen klagen sneller over geluid van buren, als dieren buiten lopen is er meer verkeer en noem maar alle gevaren op. Dus voor dieren camera's ophangen is ook iets wat nu een mogelijkheid is, maar past ook bij de huidige tijd.

Mijn ouders hebben geen babyfoon gehad bij ons en ik heb hem 27jr geleden ook niet gehad, maar dat is nu ook vrij standaard geworden.
En dan had ik wel allerlei babygidsen waar lijstjes in stonden wat je moest aanschaffen, wat we dan ook netjes deden.

Nu lopen mensen non stop met camera's rond, zijn continu bereikbaar en kunnen contact maken met bijna de hele wereld. Daar valt ook iets van te zeggen, maar zo kan je over alles iets zeggen.

Er zijn camera's, het geeft veel mensen ene veilig gevoel en dat is prima. Zeker nu met de wolven of als je bijv drachtige merries hebt is het echt ene uitkomst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:24

:=

Gelukkig hebben we dankzij de camera de boom vergoed gekregen van de verzekering..

De oude camera’s wilde uiteindelijk niet meer goed verbinden met de telefoon, dus sinds vandaag hebben we een nieuwe ophangen, en nog twee onderweg.
2K tapo camera’s, en die kwaliteit valt me niet tegen :)
Ik vind het fijn om mijn paard in de gaten te kunnen houden als ik niet thuis ben. Afbeelding

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:39

Zoooo die DHL bestuurder mag van geluk spreken dat die boom er überhaupt stond anders was de bus sowieso op die andere auto's geklapt. Al is het natuurlijk weer minder dat het hier om jouw boom gaat en die gewoon letterlijk omver wordt gereden. Bij zulk soort dingen is het hebben van bewijs op camera echt goud, want dit bedenk je toch niet en zou echt een raadsel zijn geweest (al verraden de bandensporen wel iets, bewijs heb je niet). In jouw geval, dus zéker nuttig! _/-\o_

Waar ik benieuwd naar ben in het geval van je paard, ik kan me voorstellen dat het rust geeft om te weten hoe ze erbij staat (zeker bij bepaalde concrete zorgen), heb je ook (als eventuele keerzijde) dat je er soms meer mee bezig bent dan dat je zou willen? En je daardoor onbewust toch meer zorgen kan gaan maken in je hoofd? Dan denk ik bijv. aan het heel vaak checken van je camerabeelden. Ik heb wel dat als ik bijv. van huis weg ben, ik het echt wel nodig heb om daar elders helemaal in het moment te zijn, ik gok dat als ik beelden zou hebben ik dan toch wel veel daarmee bezig zou zijn en dat mij misschien ook uit de rust of presentie (er echt zijn) in bepaalde momenten (van waar ik op dat moment ben) zou halen.

Ik zie ook andere bokkers als reden geven dat ze bijv. angstig zijn (soms ook echt terecht) en dat camerabeelden rustgevend zijn. Dus daarin ben ik ook benieuwd of het in bepaalde gevallen ook averechts zou kunnen werken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:58

Toen we die boom plat zagen liggen, en de diepe ‘remsporen’ ernaast, dachten we eerst dat er een auto hard had gereden en vooruit onze tuin in was geschoten.. maar we hadden inderdaad niet verwacht dat die sporen kwamen doordat de bestuurder plankgas er vandoor wilde gaan en slippend de tuin uit schoot :+
Inderdaad wel heel blij dat de auto niet door is geschoten tegen de auto’s van mijn ouders die er achter stonden!

Ik heb zelf niet het idee dat ik te vaak op de camera’s kijk. Ik vergeet het eigenlijk ook best vaak. Maar mijn paard is nog wel eens gevoelig voor koliek op natte herfstdagen, dus dat zijn dan momenten waarop ik af en toe denk ‘goh, snel even kijken voor mijn geruststelling’.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:10

Mijn merrie wilde 2jr geleden aan einde dracht opeens graag op stal, dus daar de camera op gericht. Ik keek wel, maar had vooral het geluid aan.
Had haar afwijkende gedrag de laatste dagen gezien en wel zitten waken, maar door de combi geluid en beeld, liep ik voor het echte bevallen naar haar toe toen ze het moeilijk leek te hebben.

Je kan niet overal geluid aan hebben, maar het is tegenwoordig ook waar ik op slaap. Je hoort wel het verschil tussen de normale geluiden en iets afwijkends.

Vroeger hing je nog een briefje met je naam en telefoon nummer bij het hek van de paarden, maar dat doen mensen ook niet meer zo snel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:26

Deze schoot me ook nog te binnen :=
Zonder camera hadden we geen flauw idee gehad..

Gelukkig zijn die hekjes niet heel degelijk _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 22:16

Na iedereens mening en ervaringen te hebben aangehoord, heb ik er voor gekozen om twee camera's op te hangen. Ze liggen nu nog op te laden, maar over een paar dagen ben ik de trotse bezitter van een gemoedsrust verbeterend systeem :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:01

Het filmpje hierboven: hoedan??

Vroeger was alles ook gewoon zo als het was, camera is 1 ding wat er toen simpelweg niet was, net als mobiele telefoons.. Op de juiste manier is dit een vooruitgang en hoeft het niet paraniode te zijn..
Dit is welliswaar wbt een mobieltje, maar weet nog het verhaal dat mn vader een koe met een flinke bloeding had, en vervolgens eerst naar huis moest rennen om mn moeder de dierenarts te laten bellen. Om vervolgens zelf weer terug te rennen om af te wachten tot de dierenarts is gekomen. (Koe heeft het wel gered overigens, maar het was zoveel makkelijker geweest als er een mobieltje was geweest..)

Met camera's zelfde verhaal denk ik... ik kom ook uit een boeren omgeving waarbij het heel normaal was op elkaars spullen te letten en je elkaar goed kent... maar echt wel dat mensen gewoon simpelweg overdag de spullen uit de schuur van de buurman gehaald hebben...je kan nooit 24/7 op iedereen letten.. dat bestaat gewoon niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:07

siskeh schreef:

De sufferd wilde aandacht trekken door met zijn hoef tegen het hekje te tikken.. Tikt het spijltje er tussenuit en blijft er met zijn hoef tussen vast zitten :=
We hebben bewust voor houten hekjes gekozen ipv metaal, voor de veiligheid, en dat bleek geen stom idee dus :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:11

8nnemiek schreef:
siskeh schreef:

De sufferd wilde aandacht trekken door met zijn hoef tegen het hekje te tikken.. Tikt het spijltje er tussenuit en blijft er met zijn hoef tussen vast zitten :=
We hebben bewust voor houten hekjes gekozen ipv metaal, voor de veiligheid, en dat bleek geen stom idee dus :+

Oww echt wat een sufferd :')
Het ziet er voor mij nog uit alsof het spontaan omvalt, maar dr zat dus een kleine actie aan vooraf met "grote" gevolgen..
Zonder camera had je een veel "erger" ongeluk verwacht misschien.
Ik heb ook wel eens mn paard uit de verkeerde paddock gehaald terwijl er ook een houten balk los lag er bij (niet stuk! ) Hoe ze er is gekomen weet ik niet, had ik wel graag geweten.. of dat met een elegante sprong was maar net de balk geraakt of er een soort overheen geklapt... zal het nooit weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:16

We dachten eerst dat ie er vol doorheen was gerend, bommetje op het hekje, met zo'n ravage :+

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:14

Oei, dat busje. Wat een mazzel dat het nog net op camera stond.

Ik ben benieuwd hoe de camera's je bevallen, Vjestagirl.
Zelf heb ik tijdens de Black friday deals 3 camera's van Eufy aangeschaft met Homebase 3 waar alles in op word geslagen.
1x met 8x zoom en 4k met zonnepaneel gaat bij de stallen, waar ik nog een wifibooster moet installeren want het is 50m van huis, net iets te ver.
1x 2k met zonnepaneel op het hek naar mijn erf
1x 2k zonder zonnepaneel met wel een goede accu onder de carport.
Nog niks is vastgemaakt, maar dat ga ik deze week nog wel doen. Maar een camera heb ik al goed kunnen gebruiken om mijn kat in de gaten te houden toen hij niet lekker was en er niemand thuis kon zijn. Hij heeft toen gelukkig alleen maar liggen slapen.

De reden waarom ik camera's heb nu, met spijt dat ik ze niet eerder heb gekocht; mijn overbuurman ziet gelukkig ook veel en heeft mij verteld dat er wel eens vreemde mensen in mijn wei gezien zijn die gewoon over het hek zijn geklommen of die ik even open had gelaten als ik net even een ommetje door het dorp deed. Maar niet zo lang geleden heeft hij ook mensen langs het huis zien lopen naar de achtertuin. Niks gestolen en het leek er op dat ze gewoon nieuwsgierig waren. Maar het ergste was wel dat loonwerkers mijn wei een keer opgereden zijn (toen het hek helaas even niet op slot was) en alles kapot hebben gereden terwijl de paarden er nog liepen met dit als gevolg; Afbeelding
Ze moesten in opdracht van de gemeente de sloot leeg halen, maar dit zou met een maaiboot gebeuren en anders vanaf de andere kant van de sloot en niet via mijn wei waar ik zo zuinig mee ben en geen schouwpad is. Gelukkig kwam ik er achter wie het gedaan heeft en heb ik een vergoeding gekregen. Maar heb wel even flink staan vloeken toen ik er achter kwam. Geen briefje achter gelaten, niks..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:47

ik vind het ook echt nog steeds heerlijk hoor, gisteravond late dienst op mijn werk en dan kan ik als alle deuren van de beestjes dicht zijn (autmatische deuren) even gluren of iedereen binnen is en zo niet dan kan ik thuisfront vragen even te kijken, stuk minder belastend dan elke keer vragen of ze uit voorzorg willen kijken.
Ik zit echt niet de hele dag te loeren maar als het nodig is is het wel fijn.

Overburen hebben recent last gehad van vandalisme en hebben vanuit werk zelfs bewaking gekregen, ben heel blij dat onze auto's ook op hun camera staan, je weet maar nooit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:49

siskeh schreef:

Vroeger was alles ook gewoon zo als het was, camera is 1 ding wat er toen simpelweg niet was, net als mobiele telefoons.. Op de juiste manier is dit een vooruitgang en hoeft het niet paraniode te zijn..
Dit is welliswaar wbt een mobieltje, maar weet nog het verhaal dat mn vader een koe met een flinke bloeding had, en vervolgens eerst naar huis moest rennen om mn moeder de dierenarts te laten bellen. Om vervolgens zelf weer terug te rennen om af te wachten tot de dierenarts is gekomen. (Koe heeft het wel gered overigens, maar het was zoveel makkelijker geweest als er een mobieltje was geweest..)

Met camera's zelfde verhaal denk ik... ik kom ook uit een boeren omgeving waarbij het heel normaal was op elkaars spullen te letten en je elkaar goed kent... maar echt wel dat mensen gewoon simpelweg overdag de spullen uit de schuur van de buurman gehaald hebben...je kan nooit 24/7 op iedereen letten.. dat bestaat gewoon niet.

Vroeger hing je ook een briefje aan het hek met je naam, adres en telefoon nummer. Dat doet niemand meer en kan ook niet. Of ze trekken het briefje eraf of ze gaan voor niks bellen, appen en doen.

En dan, wanneer zien mensen echt iets?

Toen een paar jochies in de leeftijd waren om wat uit te dagen heb ik gezegd dat er camera's hangen. Daarna nooit meer gedoe :D

Aan de voorkant nu 2x jongens betrapt met vuurwerk en aangesproken. Die zijn ook geschrokken en zien we niet meer. Daar hangen nog niet ( genoeg ) camera's om alles te zien, maar wel lampen met bewegingsmelders en dat schijnt toch ook wel goed af te schrikken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:47

Hierboven stond iets dat je de politie niet kan bellen als er mensen zo voor je huis staan te polsen. Nou dat kan dus wel, het is een verdachte situatie en je mag daar gewoon voor bellen.

Wij hebben zo met de politie een internationaal gezochte inbreker gevangen ~~}> (was een paar weken talk of the town _O- )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:20

Oh 100% camera's. Ons huis is Ford Knox 2.0. We hebben negen camera's met bewegingsmelders en alarm, twee op verschillende hoeken op de oprit/voordeur gericht (1 camera op de auto's, 1 camera op de voorgevel), twee langs het huis (1 richting de oprit, 1 op de zijgevel), drie in de tuin (1 op de konijnenren, 1 op de overkapping, 1 richting het huis), 1 op de schuur en twee op het dakterras in verschillende hoeken (1 op de gevel, 1 op de erfgrens naar het terras van de buren, in overleg met hen uiteraard).

Onze kozijnen en deuren zijn van staal. Inbrekers zullen ons huis wel overslaan denk ik, maar het voelt een stuk veiliger wanneer je je kostbare bezit in de gaten kunt houden en meteen ook de buren kunt waarschuwen wanneer je rare bewegingen ziet. Er is hier een paar jaar terug een inbraakgolf geweest en ik wil me veilig voelen in huis.