Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:20

Wat balen dat je zo lang moet wachten. Wij zijn pleeggezin via de Wsg (nu op pauze). Wij hadden een jaar na het aanvragen van het informatiepakket onze eerste plaatsing. Volgens mij hadden we binnen 6 maanden het gehele traject doorlopen. Bij welke organisatie heb jij je aangemeld?

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:21

Hier (Gelderland) veel overlap. Ik heb al kinderen van Pactum (ook opleiding gestart), Lindenhout, WSG en Zozijn opgevangen. Niet omdat ik wisselde hoor maar via de plaatsingen (ander kind van zelfde groep / gezinshuis). De kinderen die nu bij ons wonen betrof echt een crisissituatie dus misschien daarom ook andere condities? We hebben het nooit overwogen om voor volledige plaatsing te gaan dus me ook niet vooraf verdiept in de vereisten. Ik hoop dat ze snel aan de 6 personen voor de cursus zitten, misschien hier nog mensen uit jouw regio die het overwegen? Het is hard nodig en ook met 1 dag of weekend per paar weken kan je een verschil maken!

Zonnetje81

Re: Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 22:29

Crisis is ook anders. Ze zeiden eigenlijk alleen buiten de regio te plaatsen als het anoniem is.

En per regio zal het wellicht sowieso anders zijn.

Ik ben aan het nadenken of ik dit wel wil als er een kans is dat ik 2-3 jaar moet wachten voor er plaatsing is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:20

Zonnetje81 schreef:
Je mag maar 2 dagen werken.

Wat ik mij dan afvraag: hoe doe je dat financieel dan? Met twee dagen werken verdien je niet heel veel, terwijl een kind, zeker eentje die extra zorg nodig heeft, wel veel kost…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:38

Zo jeetje 6 aanmelders in 1 regio klinkt wel als veel inderdaad.... wat jammer dat dat allemaal niet wat vlotter kan....

Poeh ik vind 3 dagen BSO ook wel erg veel hoor, ik weet bijna niemand die dat doet. Nu ligt het er natuurlijk ook maar aan of dat een uurtje is of helemaal tot etenstijd, en hoe leuk ze het daar vinden. Maar kan me voorstellen dat ze liever een wat meer huiselijke situatie willen dan alsnog veel opvang zeg maar.

Zonnetje: zou je het over 2-3 jaar niet meer willen dan...?

Hier vlakbij zit een gezinshuis met 2 ouders die dan diverse kinderen / tieners opvangen in huiselijke situatie. Volgens mij werken ze beiden niet buiten dan dat ze het gezinshuis runnen. En die lijken absoluut niet te struggelen financieel. Maarja meerdere kinderen dat zal ook wel anders zijn dan 1 of 2 kinderen.

Er zijn toch best veel gezinnen waarbij de ouders het met werken zo geregeld hebben dat er vrijwel altijd wel 1 thuis is na school...?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:40

pateeke schreef:
Zonnetje81 schreef:
Je mag maar 2 dagen werken.

Wat ik mij dan afvraag: hoe doe je dat financieel dan? Met twee dagen werken verdien je niet heel veel, terwijl een kind, zeker eentje die extra zorg nodig heeft, wel veel kost…

Je krijgt betaald om voor een pleegkind te zorgen.
Bij volledige zorg is dat ca 25€ per dag en dat loopt op als heeft kind ouder is tot ca 30€ per dag.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:55

Pmarena een gezinshuis zijn proffesionels die krijgen niet alleen een pleegzorgvergoeding ;)

Brainless wat een tarieven joh waar haal je die vandaan?
Dan woon ik namelijk in een verkeerde regio, want zo een hoog bedrag is hier absoluut niet van toepassing geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:56

Ja klopt, die moeten echt aan heel veel dingen voldoen :j

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:52

Een gezinshuis is inderdaad anders dan pleeggezin zijn. Dat kan je beschouwen als je fulltime baan.
Een pleeggezin krijgt inderdaad een bepaald bedrag per maand, maar ik denk echt niet dat dat toereikend is om alles te vergoeden wat de kinderen, die toch vaak ook extra zorg nodig hebben, nodig hebben.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:58

De dagvergoeding is wettelijk bepaald en dus overal hetzelfde. Dat geldt per 24 uur, ook bij weekend en vakantie opvang. Deze wordt per jaar vastgesteld. Sommige organisaties hebben andere tarieven maar deze zijn dan dus hoger. Bedrag is idd stuk hoger dan ‘vroeger’ en geldt per kind.
Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:16

Wij zaten ooit in het traject, heel veel bijeenkomsten met andere ouders die ook mee deden. Heel veel huiswerk ingeleverd, ook onze kinderen werden tijdens de familie dag geobserveerd vandaar de familie dag. Iets wat we graag eerder hadden geweten, dat ze dus gingen observeren. We mochten het traject niet in omdat ze vonden dat onze dochters extra zorg nodig hadden. Een man die geweld had meegemaakt in zijn jeugd en heel vaak aan het huilen was of zelfs weg liep die mocht wel door als pleegouder. Wel mochten we weekend opvang doen maar er waren geen kinderen op de wachtlijst.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 10:48

Ze hadden het inderdaad ook over een dag dat je andere mensen meeneemt, je omgeving. Maar ik wil mijn ouders hier niet bij betrekken. Ik heb lieve vriendinnen die vlakbij wonen en voor deeltijd opvang zie ik dat niet als nodig.

Deze vraag:

Nou als het zo lang duurt voordat er MISSCHIEN een kindje komt dan kan ik mezelf beter focussen op andere zaken. Moeilijk uit te leggen hoe ik dat voel. Als er al geen startdatum is voor een opleiding dan kan ik daar mn leven niet op afblijven stemmen.

Wat betreft de max 2 dagen werken.
Meestal zijn er 2 verdieners waarbij ze elkaar afwisselen met werken of 1 iemand max 2 dagen werkt.
Dan moet dat toch wel kunnen? Als alleenstaande zie ik dat niet voor me terwijl ze zeiden dat er zeker alleenstaanden zijn die voltijds opvangen, nou die hebben zeker een geldboom in de tuin?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:58

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:58

Zonnetje81 schreef:
Ze hadden het inderdaad ook over een dag dat je andere mensen meeneemt, je omgeving. Maar ik wil mijn ouders hier niet bij betrekken. Ik heb lieve vriendinnen die vlakbij wonen en voor deeltijd opvang zie ik dat niet als nodig.

Deze vraag:

Nou als het zo lang duurt voordat er MISSCHIEN een kindje komt dan kan ik mezelf beter focussen op andere zaken. Moeilijk uit te leggen hoe ik dat voel. Als er al geen startdatum is voor een opleiding dan kan ik daar mn leven niet op afblijven stemmen.

Meestal zijn er 2 verdieners waarbij ze elkaar afwisselen met werken of 1 iemand max 2 dagen werkt.
Dan moet dat toch wel kunnen? Als alleenstaande zie ik dat niet voor me terwijl ze zeiden dat er zeker alleenstaanden zijn die voltijds opvangen, nou die hebben zeker een geldboom in de tuin?

Mijn moeder heeft een pleegdochter (voltijds, al sinds ze nog geen jaar was, ze is nu 12) en die werkt gewoon. Meisje gaat van begin af aan ook gewoon naar een kinderdagverblijf en nu dus naar school en de bso. Bij ons zei pleegzorg altijd: net als je (eventuele) eigen kinderen opvoedt. Alleen moet je er rekening mee houden dat er ook tijd gaat zitten in dingen als bezoekregelingen en therapie, maar dat is voor een biologisch kindmeteenrugzak niet anders.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:27

Zonnetje: valt je ook niet onder de regio van oosterpoort?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:25

Tink89 schreef:
Mijn moeder heeft een pleegdochter (voltijds, al sinds ze nog geen jaar was, ze is nu 12) en die werkt gewoon. Meisje gaat van begin af aan ook gewoon naar een kinderdagverblijf en nu dus naar school en de bso. Bij ons zei pleegzorg altijd: net als je (eventuele) eigen kinderen opvoedt. Alleen moet je er rekening mee houden dat er ook tijd gaat zitten in dingen als bezoekregelingen en therapie, maar dat is voor een biologisch kindmeteenrugzak niet anders.

Dat lijkt me een goede manier om ernaar te kijken. Je moet inderdaad rekening houden met therapie, bezoekregelingen enz., maar verder denk ik dat de kinderen graag zo normaal mogelijk behandeld willen worden, een normale gezinssituatie willen hebben enz.

Zonnetje81 schreef:

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Oké, als je met z'n twee bent, snap ik wel dat één van beide niet of maar beperkt kan werken. Maar als je alleenstaand bent, weet ik toch niet hoe je dat doet.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:57

Ik zou proberen er anders naar te kijken.
1 a 2 jaar is lang maar doe dan nu gewoon de dingen die je wil doen.
Als het tegen die tijd nog in je leven past dan kan je altijd nog ja zeggen.

Dit is even los van het feit dat ik het een belachelijke lange tijd vind terwijl er zoveel kinderen op de wachtlijst staan.
En ja dat weet ik zeker, want mij werd gezegd toen ik mij terugtrok als pleegouder dat mocht ik mij weer aanmelden ik rekening moest houden dar er binnen 24 uur beroep op gedaan zou worden.