[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:12

Benzz schreef:
[ [url=m/7SRG75.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien dat dit plaatje van Trouw.nl verouderd is...

Of iets links of rechts genoemd wordt interesseert mij echt geen jota.
Ik ga af op standpunten, en nog belangrijker: de onderbouwingen er van.

En dan zie ik dat GL / D66 / CU het op de meeste belangrijke punten heel goed met elkaar zouden kunnen vinden. En dat bij van die kieswijzers steeds deze 3 bovenaan staan bij mij. Bij man trouwens ook, maar die is een fervent D66 stemmer :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:16

beert schreef:
mysa schreef:
Maar wat willen jullie dan?

Om even bij mezelf te blijven: Ik ben het op punten echt heel erg oneens met de gereformeerde partij en de PVV en FvD - achtigen.
Ik moet dan dus niet zeggen waarom? Of in elk geval niet zeggen dat ik niet snap waarom iemand daar op stemt omdat punt X voor mij een gruwel is?

Even mijn mening. De centrale vraag is "waar ga jij op stemmen?" in dit topic. Op het moment dat jij, maar ook anderen, beginnen met "ik vind FvD echt enorm ruk en snap niet dat iemand daarvoor kiest" dan sla je al bij voorbaat een beetje de discussie dicht. Andere (gematigde) forummers zijn dan minder snel geneigd om te vertellen dat ze op bijv FvD stemmen.

Soms is het juist interessanter om je mening op dat vlak niet te geven, zodat anderen wel de ruimte voelen om aan te geven waarop ze stemmen en waarom.

Doe het dan juist andersom, vertel waarom jij juist wel op een bepaalde partij stemt. Dat geeft dit topic ook meerwaarde, want er zijn toch veel zwevers nog.

De 1e bokker in dit topic die kritiek levert is een BBB-stemmer, die linkse stemmers die paarden houden, hypocriet vindt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 09:59

Electra63 schreef:
beert schreef:

Even mijn mening. De centrale vraag is "waar ga jij op stemmen?" in dit topic. Op het moment dat jij, maar ook anderen, beginnen met "ik vind FvD echt enorm ruk en snap niet dat iemand daarvoor kiest" dan sla je al bij voorbaat een beetje de discussie dicht. Andere (gematigde) forummers zijn dan minder snel geneigd om te vertellen dat ze op bijv FvD stemmen.

Soms is het juist interessanter om je mening op dat vlak niet te geven, zodat anderen wel de ruimte voelen om aan te geven waarop ze stemmen en waarom.

Doe het dan juist andersom, vertel waarom jij juist wel op een bepaalde partij stemt. Dat geeft dit topic ook meerwaarde, want er zijn toch veel zwevers nog.

De 1e bokker in dit topic die kritiek levert is een BBB-stemmer, die linkse stemmers die paarden houden, hypocriet vindt.

En dat is de mening van deze persoon. Dat mag. Waarom je er nu expliciet bij wil zetten dat deze persoon BBB stemt? Daarmee impliceer je dat dit de mening van álle BBB stemmers zou zijn? Om de verdeeldheid en polarisatie verder aan te wakkeren?

Ik zeg toch ook niet dat álle Groenlinks-stemmers wolvenliefhebbers zijn?

Raineri

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:03

Juval, je was de eerste die reageerde maar niet de eerste die kritiek leverde. Geloof dat naar een andere post verwezen wordt.

Maar laten we niet zo emmeren erover. Mensen hebben meningen en dat is oké. Vind er ook wat van maar soms is het irrelevant.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:05

Dat klopt Juval.
Maar er wordt gesuggereerd dat linkse stemmers drammers zijn, de discussie laten doodslaan enz.

Dan is toch echt iemand die BBB stemt, die deze discussie in dit topic start, met de opmerking over hypocriet.
Daar wordt dan op gereageerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:10

Electra63 schreef:
Dat klopt Juval.
Maar er wordt gesuggereerd dat linkse stemmers drammers zijn, de discussie laten doodslaan enz.

Dan is toch echt iemand die BBB stemt, die deze discussie in dit topic start, met de opmerking over hypocriet.

Citaat:
Hier ook GL / PVDA, omdat die een goed doordacht, daadwerkelijk toekomstgericht plan lijken te hebben om de problemen aan te pakken waar we met zijn allen mee zitten. Vooral de natuur die we helemaal kapot aan het maken zijn. Denk ook dat die hoek beter op zal komen voor het geheel van natuur & samenleving, en daarmee de situatie van de doorsnee boeren / burgers / buitenlui meer zal verbeteren dan zo'n BBB en dergelijke.

dit was toch echt de eerste krietiek op een andere partij.
En daar komt dan direct de post achetraan die jij nu benoemd met als eerste.... dus....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:17

Friesfanaat schreef:
Voor iedereen die van plan is GL/PVDA te stemmen. Zijn jullie je er van bewust dat ze 1 kieslijst hebben maar dat de stemmen over 2 fracties verdeeld gaan worden?

Zie: https://groenlinkspvda.nl/nieuws/groenl ... kiezingen/

Maar ze hebben wel afgesproken om op dezelfde manier te gaan stemmen.

Ik kan zelf niet stemmen maar heb een familielid gemachtigd.
Ik heb 2 keuzes meegegeven (PvdA en CDA). Wat voor hem het beste voelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:20

Ze vinden dit zelf wel positief lees ik:

Citaat:
GroenLinks-PvdA is een samenwerking tussen de groenen en de sociaaldemocraten. Die samenwerking is er niet voor niets. Klimaatverandering en toenemende ongelijkheid zijn nauw met elkaar verbonden. We kunnen de klimaatcrisis niet met z’n allen aanpakken als miljoenen mensen niet kunnen rondkomen. Daarom willen wij groene en rode politiek samenbrengen. Na de verkiezingen gaan we in de twee fracties aan de slag met één gezamenlijk verkiezingsprogramma. Dit is een unieke kans om zo veel mogelijk van onze plannen te realiseren.

Bron: https://groenlinkspvda.nl/partijvergelijker/d66/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:21

DuoPenotti schreef:
Electra63 schreef:
Dat klopt Juval.

Citaat:
Hier ook GL / PVDA, omdat die een goed doordacht, daadwerkelijk toekomstgericht plan lijken te hebben om de problemen aan te pakken waar we met zijn allen mee zitten. Vooral de natuur die we helemaal kapot aan het maken zijn. Denk ook dat die hoek beter op zal komen voor het geheel van natuur & samenleving, en daarmee de situatie van de doorsnee boeren / burgers / buitenlui meer zal verbeteren dan zo'n BBB en dergelijke.

dit was toch echt de eerste krietiek op een andere partij.
En daar komt dan direct de post achetraan die jij nu benoemd met als eerste.... dus....

Ok, dat had ik niet goed gelezen.

Het is fijn als mensen onderbouwen waarom je op een partij stemt, maar anders- stemmende hypocriet noemen, zet wel de toon.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:38

Electra63 schreef:
Dat klopt Juval.

Ik suggereer dat helemaal niet. Aangezien ik het woord "doodslaan" noemde, lijkt het net of je naar mij verwijst. Maar ik geef antwoord op een bokker die een vraag stelt en een voorbeeld geeft met een bepaalde partij(en). Zowel zij als ik hebben het niet over dat zij links zou stemmen. Dus het is een beetje raar om mijn opmerking zo uit het verband te trekken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:39

Electra63 schreef:

Het is fijn als mensen onderbouwen waarom je op een partij stemt, maar anders- stemmende hypocriet noemen, zet wel de toon.

nee die toon was dus al gezet, maar dat wil je nu nog niet zien.
precies daarom blijven vele stemmers hier weg... alles wat links zegt word goed gepraat of overheen gelezen, wat anders dan D66-GL-PvdA stemt word bekritiseerd.

En dat is geen slachtofferrol, want dat is dan weer het weerwoord, nee dat is gewoon zien wat er al jaren gebeurt. Al tig keer is aangehaald, maar toch niet veranderd...

Dus ook ik verlaat hierbij ook weer het topic, fijne voortzetting met jullie D66-GL-PvdA-ledenbijeenkomst. :D :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:41

DuoPenotti schreef:
Electra63 schreef:

nee die toon was dus al gezet, maar dat wil je nu nog niet zien.
precies daarom blijven vele stemmers hier weg... alles wat links zegt word goed gepraat of overheen gelezen, wat anders dan D66-GL-PvdA stemt word bekritiseerd.

En dat is geen slachtofferrol, want dat is dan weer het weerwoord, nee dat is gewoon zien wat er al jaren gebeurt. Al tig keer is aangehaald, maar toch niet veranderd...

Dus ook ik verlaat hierbij ook weer het topic, fijne voortzetting met jullie D66-GL-PvdA-ledenbijeenkomst. :D :')

Volgens mij zeg ik, dat ik dat niet goed gelezen had.

Je kunt ook gewoon een discussie voeren, zonder je direct aangevallen te voelen.

Hoe doe je dat in het echte leven ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:47

Electra63 schreef:
Volgens mij zeg ik, dat ik dat niet goed gelezen had.

Je kunt ook gewoon een discussie voeren, zonder je direct aangevallen te voelen.

Hoe doe je dat in het echte leven ?

Ik denk eerder gezien je bericht dat jij je aangevallen voelt, want ik er evaar dat zo niet.
Maar heb gewoon geen zin om op de ledenvergadering te zitten waar ik niet bij pas.

Dus stel de vraag even aan jezelf :D :')

:evaw:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:26

anjali schreef:
@Julius Juut: Jij wilt doorberekeningen. Want anders kunnen ze hun plannen niet betalen. Nou, ze zullen momenteel wel aan het doorberekenen zijn want op heel veel zaken willen ze bezuinigen of btw-verhogen enzo. Met als resultaat dat heel veel mensen niet blij worden omdat hun specifieke sector getroffen wordt.Ik word er ook niet blij van. Maar er schijnt wel een forse staatsschuld te zijn .Hoe moet dat dan.

Ja dat moet je dus vragen aan PVV en BBB, want die hebben allerlei zaken beloofd aan de 'burger' zonder het vooraf door te rekenen of anderszins te onderbouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:27

Ik moet zeggen dat ik onderstaande tekst 'hout vindt snijden'.

Citaat:
GroenLinks-PvdA is een samenwerking tussen de groenen en de sociaaldemocraten. Die samenwerking is er niet voor niets. Klimaatverandering en toenemende ongelijkheid zijn nauw met elkaar verbonden. We kunnen de klimaatcrisis niet met z’n allen aanpakken als miljoenen mensen niet kunnen rondkomen. Daarom willen wij groene en rode politiek samenbrengen. Na de verkiezingen gaan we in de twee fracties aan de slag met één gezamenlijk verkiezingsprogramma. Dit is een unieke kans om zo veel mogelijk van onze plannen te realiseren.

Bron: https://groenlinkspvda.nl/partijvergelijker/d66/[/quote]

Waarbij geldt dat "groene politiek" inhoudt, dat boeren fatsoenlijk rond moeten kunnen komen.
Oud standpunt van GL: dat de kartel waakhond anders wordt "afgeregeld" (Albert Heijn/Ahold/ Delhaize - dat mag zo maar, schijnt geen kartel te zijn),
de wens van rood en groen is dat individuele boeren een vuist kunnen maken qua onderhandelingen tegen deze gigant.
De huidige situatie doet mij denken aan de worgwetten van 1903. (Waar de voorloper van de PvdA hard tegen geprotesteerd heeft.)

...het ergste vind ik nog, dat de meeste boeren de huidige idiote situatie maar normaal lijken te vinden.
"Dat je een financierder nodig hebt", tja - ooit was er de Boerenleenbank. Onderling overleg, en geen dwang om telkens weer "door te groeien".
Die dwang komt de afgelopen jaren net niet alleen van de Rabobank, maar de dwang is er wel - en zou er niet hoeven zijn.
DAAR gaat de politiek over.

(... niet over CvdP die de formatie weer een dag ophoudt "want zij gaat het wel even regelen": de bodem is niet belangrijk, de waterkwaliteit niet, nee - alleen het geld. Dus moet de derogatie blijven. Ze zal wel even met de vuist op tafel.
Zo iemand als vertegenwoordiger, ik vind er wat van.)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:36

hwn schreef:
Als Belg kan ik natuurlijk niet kiezen in dit lijstje, maar ik vind het wel vreemd (maar wel prima hoor, begrijp me niet verkeerd) dat er bij de vorige verkiezingen zo rechts gestemd werd, terwijl hier vooral links naar voor komt. Hebben de meesten dan spijt van hun vroegere keuze, of laten de rechtsen zich hier niet horen? (eerlijk gezegd heb ik geen idee waar D66 of zo voor staat)

In mijn omgeving stemmen de meesten rechts en nu voor de Europese verkiezingen weer. In het vorige topic over de verkiezingen zag je veel commentaar op rechtse stemmers voorbij komen.

Ik stem zelf BBB. Het kwam ook bij de stemwijzers telkens naar voren als meest aansluitende partij met daarna de partijen aan de rechterzijde van het spectrum.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 02-06-24 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 11:36

janneke, er staat letterlijk, dat biologische boeren goed rond moeten komen. dit is maar een heel klein percentage van de boeren in Nederland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 11:41

Tiggs schreef:
anjali schreef:
@Julius Juut: Jij wilt doorberekeningen. Want anders kunnen ze hun plannen niet betalen. Nou, ze zullen momenteel wel aan het doorberekenen zijn want op heel veel zaken willen ze bezuinigen of btw-verhogen enzo. Met als resultaat dat heel veel mensen niet blij worden omdat hun specifieke sector getroffen wordt.Ik word er ook niet blij van. Maar er schijnt wel een forse staatsschuld te zijn .Hoe moet dat dan.

Ja dat moet je dus vragen aan PVV en BBB, want die hebben allerlei zaken beloofd aan de 'burger' zonder het vooraf door te rekenen of anderszins te onderbouwen.

zijn de programma's voor de Europese verkiezingen ook doorgerekend? ik kan daar eigenlijk niets over terugvinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:25

beert schreef:
mysa schreef:
Maar wat willen jullie dan?

Om even bij mezelf te blijven: Ik ben het op punten echt heel erg oneens met de gereformeerde partij en de PVV en FvD - achtigen.
Ik moet dan dus niet zeggen waarom? Of in elk geval niet zeggen dat ik niet snap waarom iemand daar op stemt omdat punt X voor mij een gruwel is?

Mee eens! het is beter om het positief te houden . Op een gegeven moment kreeg ik ook de neiging om te gaan vermelden welke partij ik het allerslechtste vond en nooit op zou stemmen, maar ik besloot om dat niet te doen. Het is fijner om de sfeer prettig te houden en respect voor elkaars keuzes te hebben ook al staan die diametraal t.o.v. de jouwe. En inderdaad leer je er nog wat van als je luistert naar de motivaties van anderen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:20

juval schreef:
janneke, er staat letterlijk, dat biologische boeren goed rond moeten komen. dit is maar een heel klein percentage van de boeren in Nederland.

... "biologisch" is de toekomst, dus ja, dat MOET lonen.

Dat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten/anders instellen van de kartel'waakhond'
staat al jaren en jaren in het programma. En is niet beperkt tot biologisch "wat zullen we nu dan toch krijgen".
Zowel de PvdA als GL hebben het niet zo op het kapitalisme.
...nou snap ik dat wie zichzelf ziet als ondernemer daar niet direct om staat te springen.
(Maar ik zie veel boeren eerder als een 19e eeuwse arbeider dan als een ondernemer. Zelf loeihard werken en anderen verdienen aan jouw geploeter.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:09

Dat heet kapitalisme...Ook de vrouw achter de kassa bij de Primark werkt hard en de winst gaat niet in haar zak :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:40

ruitje schreef:
Dat heet kapitalisme...Ook de vrouw achter de kassa bij de Primark werkt hard en de winst gaat niet in haar zak :o

Maar die vrouw bij de Primark is geen ondernemer maar een werknemer. En daarvoor is wel veel geregeld via een waslijst aan sociaal- en arbeidsrecht.
Vakbonden, OR, CAO, pensioenregeling, ziektekosten, werktijden, ARBO arts, bedrijfsmaatschappelijkwerk. Zomaar een greep. En misschien staat er in die CAO een winstdelingsregeling.

Dat zijn regelingen die een boer/zelfstandig ondernemer allemaal niet heeft.

De vrouw bij de Primark hoeft zich geen zorgen te maken over de kosten van huur of hypotheek van het pand, onderhoud, brandveiligheid enz.

De boer moet zich daar wel mee bezig houden en er zal dus een bepaald % winst gemaakt moeten worden. Al is het om apart te zetten voor groot onderhoud, vervangingsinvestering of onvoorziene omstandigheden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:06

GL en PvDA op 1 lijst is eigenlijk verlakkerij omdat ze in het Europees Parlement niet in 1 fractie zitten. En het stemgedrag in het Europees Parlement volgt dat van de fracties waar ze in zitten. Dus hier 1 programma presenteren klinkt hartstikke mooi maar kunnen ze nooit stand laten houden in Brussel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:57

janderegelaa schreef:
GL en PvDA op 1 lijst is eigenlijk verlakkerij omdat ze in het Europees Parlement niet in 1 fractie zitten. En het stemgedrag in het Europees Parlement volgt dat van de fracties waar ze in zitten. Dus hier 1 programma presenteren klinkt hartstikke mooi maar kunnen ze nooit stand laten houden in Brussel.

Ehm, misschien even je ergens in verdiepen...?
De ene helft oid van de lijst komt in de 'rode' fractie terecht, de andere 'helft' in de groene fractie.

De fracties in het EP hebben doorgaans niet zo'n harde fractiediscipline als het cda ooit had.

En er kunnen wat spanningen zijn tussen 'rood versus groen', maar aangezien het bijvoorbeeld hoog tijd wordt dat Hoogovens/Tata vergroent, valt het in de praktijk vaak mee.

Ik zie geen verlakkerij....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:06

janderegelaa schreef:

Dat is toch algemeen bekend? En daarmee ook gelijk geen verlakkerij meer.