Oorlog Israël

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2558
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:26

Als de Israëlieten, dorpen op jouw grondgebied bouwen, elke economische activiteit onmogelijk maken, drinkwater reserves op Palestijns gebied volledig droog pompen dan blijft er op een gegeven ogenblik weinig keuze.

Ben ik het ermee eens nee ( een oorlog uitlokken), maar Israël en de Israëlische kiezers hebben dit over zichzelf afgeroepen, door te kiezen voor regeringen die het bovenstaande beleid opzetten en uitvoeren.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:03

nikkel schreef:
Als de Israëlieten, dorpen op jouw grondgebied bouwen, elke economische activiteit onmogelijk maken, drinkwater reserves op Palestijns gebied volledig droog pompen dan blijft er op een gegeven ogenblik weinig keuze.

Ben ik het ermee eens nee ( een oorlog uitlokken), maar Israël en de Israëlische kiezers hebben dit over zichzelf afgeroepen, door te kiezen voor regeringen die het bovenstaande beleid opzetten en uitvoeren.

Moet ik even wat filmpjes laten zien wat hamas de afgelopen jaren met heel veel plezier uitgespookt heeft?
Zijn de palestijnen dan nu ook schuldig aan de ellende die hen treft.

Doe je oogkleppen eens af en besef dat waar ook ter wereld veel mensen vrede willen en nu slachtoffer zijn van conflicten die veel groter en verder gaan dan jij hier in NL ooit zal kunnen begrijpen vanuit je luie stoel.

Ilse_123

Berichten: 3788
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:07

Het is vooral gewoon een drama voor de bevolking aan beide kanten die hier helemaal niks mee te maken (willen) hebben maar er letterlijk middenin zitten. Zowel de foute groeperingen in Palestina als de foute groeperingen in Israël zijn daar schuldig aan. En dat dan al bijna een eeuw lang, wat een ellende.

Popstra
Berichten: 13897
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:17

Desty schreef:
Dinsdag stond ik hier nog en heb ik deze foto’s gemaakt. Woensdag hebben de Joodse mensen hier op deze plek mogen bidden onder politie begeleiding die het goedkeurde, en nu is er om deze reden een oorlog gaande. Ik kan het niet bevatten.

[ [url=m/GQAyFq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/45FapR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik pik deze er nog even tussen uit.
Joden die hier onder politie begeleiding gaan bidden.

Pure provocatie!!!
En zo gaat dat constant.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:32

nikkel schreef:
Als de Israëlieten, dorpen op jouw grondgebied bouwen, elke economische activiteit onmogelijk maken, drinkwater reserves op Palestijns gebied volledig droog pompen dan blijft er op een gegeven ogenblik weinig keuze.

Ben ik het ermee eens nee ( een oorlog uitlokken), maar Israël en de Israëlische kiezers hebben dit over zichzelf afgeroepen, door te kiezen voor regeringen die het bovenstaande beleid opzetten en uitvoeren.

Deze dus.
Het hele verhaal gaat uiteindelijk om water, wat zeker in het Midden Oosten op de bon is.
Al de oorlogen draaien uiteindelijk hierom. En dit is al een paar eeuwen aan de gang.

BeFunny

Berichten: 10931
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:38

Wat een discussie weer.

Dit is een gebed zonder eind met weer ongelofelijk veel onschuldige slachtoffers aan beide kanten. Welk geloof zo ook hebben dus is verschrikkelijk voor de bevolking.

Wij zitten hier veilig achter onze schermpjes. Ik kan me niet eens indenken om altijd in die angst te moeten leven.

nikkel
Berichten: 2558
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:49

Popstra, ik ben het 100% met jouw bijdrage eens, waarom moeten de fanaten steeds vaker gaan bidden bij die moskee. Uitlokken (provocatie) is het enige doel.

mysa

Berichten: 10587
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:51

Popstra schreef:
Desty schreef:
Dinsdag stond ik hier nog en heb ik deze foto’s gemaakt. Woensdag hebben de Joodse mensen hier op deze plek mogen bidden onder politie begeleiding die het goedkeurde, en nu is er om deze reden een oorlog gaande. Ik kan het niet bevatten.

[ [url=m/GQAyFq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/45FapR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik pik deze er nog even tussen uit.
Joden die hier onder politie begeleiding gaan bidden.

Pure provocatie!!!
En zo gaat dat constant.


Inderdaad belachelijk. Maar op zich niet eens bedoeld als provocatie misschien. Die ultra-orthodoxen vinden echt dat zij dat recht hebben omdat daar ooit hun heilige tempel zou hebben gestaan. Zo jammer dat het huidige regime ze alle ruimte geeft.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:04

nikkel schreef:
Popstra, ik ben het 100% met jouw bijdrage eens, waarom moeten de fanaten steeds vaker gaan bidden bij die moskee. Uitlokken (provocatie) is het enige doel.

Het is nog veel erger.
De Zionisten willen alles en iedereen die niet tot deze geloofsrichting behoort het land uit hebben.
Ze willen dat Israël een echte Joodse staat is.
Dus Arabieren,christenen, alles moet eruit en als het niet goedschiks gaat dan maar kwaadschiks.

nikkel
Berichten: 2558
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:09

Morganlefay wat je schrijft klopt 100%:
Het is nog veel erger.
De Zionisten willen alles en iedereen die niet tot deze geloofsrichting behoort het land uit hebben.
Ze willen dat Israël een echte Joodse staat is.
Dus Arabieren,christenen, alles moet eruit en als het niet goedschiks gaat dan maar kwaadschiks.

Die stelling laat dus geen enkele ruimte over tot oplossing van de problemen op welke manier dan ook anders dan via oorlog en deportatie.

Zo jammer dat het huidige regime ze alle ruimte geeft.

Dat komt omdat er gekozen is voor regeren met de ultra orthodoxen. Zonder de ultra orthodoxen, had deze regering niet gevormd kunnen worden.

mysa

Berichten: 10587
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:14

Ja, dat laatste klopt. De rest van je betoog kan me niet erg bekoren. Wat jij daar Israël verwijt: heb je het handvest van Hamas wel eens doorgelezen?

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:27

nikkel schreef:
Inderdaad vanaf 1948. Het smerigste is, dat de Palestijnen daar op alle mogelijke manieren door Israël worden afgeklemd. Ik kan mij heel god voorstellen, dat de Palestijnen dat een keer goed zat worden en naar wapens grijpen. Niet dat, dat ook maar iets oplost in deze.

Het feit ligt er dat Israël, gewoon Palestijns gebied geannexeerd heeft en daar steeds meer mensen huisvest: lees bebouwd. Het komt gewoonweg neer op verdringing.

correct. De Israelische premier heeft zelf deze problemen nu veroorzaakt door steeds de Palestijnen te provoceren. Tja dat die mannen van Hamas het nu zat zijn kan ik ook wel begrijpen. Het is trouwens altijd wel een kruidvat in het Midden-oosten al van zolang ik mij kan herinneren. Is het niet Syrië, Libanon, Irak of Iran dan begint het wel weer in Israel. Israel is trouwens ontstaan omdat de Joden een eigen land/staat wilden na WO II. Vroeger heette dat gebied Palestina dus de oorspronkelijke bewoners zijn al sindsdien verdreven van hun land dus kan me voorstellen dat de grond die ze nog hebben wel willen verdedigen.

Janneke2

Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:34

Gelukkig zijn niet alle Israëli's zionist op die manier.

Er zijn zelfs (.. ik vind het volstrekt logisch...) zware ortodoxiem die de hele staat Israël niet erkennen.
Ze vinden dat ze in Palestina leven en hopen op de Messias die de echte staat Israël zal vestigen.

... zo langzamerhand denk ik ook dat er een soort wonder, deus ex machina of de Messias zelf voor nodig is. |(

mysa

Berichten: 10587
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:45

Er hebben altijd wel joden in Palestina gewoond. De grote toestroom is pas na WOII ontstaan. En 'dat Hamas het nu een keer zat is'? Enig idee hoe lang Israël al wordt bestookt door Hamas en Hezbolla? Beide extreme moslimorganisaties, gesteund door meerdere moslimlanden met als grootste leverancier van wapens het 'verlichte' Iran. Het Iran dat zijn eigen burgers onder de knoet heeft en met name vrouwen en meisjes mishandelt en vermoord.
De steun voor Hamas is trouwens helemaal niet zo enorm onder de gewone Palestijnse burgers. Ik zou het op moeten zoeken maar volgens mij een heel kleine meerderheid.

Janneke2

Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:48

Sunnda schreef:
Moet ik even wat filmpjes laten zien wat hamas de afgelopen jaren met heel veel plezier uitgespookt heeft?
Zijn de palestijnen dan nu ook schuldig aan de ellende die hen treft.

Doe je oogkleppen eens af en besef dat waar ook ter wereld veel mensen vrede willen en nu slachtoffer zijn van conflicten die veel groter en verder gaan dan jij hier in NL ooit zal kunnen begrijpen vanuit je luie stoel.


Ik heb een vraag die ik eerlijk gezegd zelf idioot vind klinken.
Houd je vast:
"wat heeft alinea 1 te maken met alinea 2?"

Vwb alinea 1: ik heb een merkwaardige relatie tot het militaire gedoe.
Jarenlang les gehad van militairen, met plezier en respect.
Ik heb weet van oorlog en destructie.
En ik ben pacifist en vredesactivist.

Verder ben ik een steile calviniste, wat inhoudt dat ik gewaarschuwd ben voor zogenaamde 'vrome wensen'.
Echte vrome wensen: daar werk je voor, en hard ook.

En in principe vind ik dat mensen gelijk zijn.
Maar als burger en consumenten in de EU hebben wij vele malen meer invloed op het ontstaan en vooral het in stand houden van conflicten.
(Zo is Nederland één van de grootste wapenhandelaars ter wereld. Kassa!)
'Dat heel veel mensen liever vrede willen', zal best.
Maar ook economische voorspoed voor je tegenstander? Democratie...? Mensenrechten...?
Geen tariefmuren om de EU? Geen handel in goederen gemaakt door kindslaven...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-10-23 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41950
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 10:48

Bij een terreurbewind heb je natuurlijk ook niet veel keuze. Je houdt je mond of je gaat dood, zeg maar.

Janneke2

Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:55

mysa schreef:
De steun voor Hamas is trouwens helemaal niet zo enorm onder de gewone Palestijnse burgers. Ik zou het op moeten zoeken maar volgens mij een heel kleine meerderheid.

Inside information uit Gaza: er zijn oude 'partijlijnen' die nu Hamas steunen, en er zijn oude familielijnen etc die Fatah zijn.
Soms steekt iemand over en dat is heel erg beladen.

Hamas heeft met een staatsgreep en eind aan de democratie in Gaza gemaakt.

Harde, betrouwbare cijfers mbt de mening van de Gazanen over Hamas - ik betwijfel het.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2473
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:37

_San87_ schreef:
Bij een terreurbewind heb je natuurlijk ook niet veel keuze. Je houdt je mond of je gaat dood, zeg maar.

Dit. Het is geen democratie waar de mensen voor de dit regime hebben gestemd.

maaikemuis
Berichten: 5307
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:08

Ik denk dat je weinig echte meningen gaat horen. Maar ik denk dat de situatie zoals gecreëerd in Gaza een uitstekend broeinest is voor radicalisering van mensen. Er is een (bewust) gecreëerd tekort aan alle basisvoorzieningen in Gaza: drinkwater, medische zorg, elektriciteit, voedsel en daarnaast is iedere vorm van economische groei tenietgedaan. De situatie is uitzichtloos en daarmee een uitstekend broeinest voor radicale gedachten en groeperingen. Wanneer aan de andere kant van de hekken ook een regime opstaat dat ook richting radicalisering neigt, dan heb je een enorm explosieve situatie. Zoals ik eerder als zei: het verbaast mij niet dat de boel ontploft. Wat mij wel verbaast is dat het zo groots is en dat het niet opgemerkt is door de veiligheidsdiensten.

En de bevolking aan beide zijden van het hek hebben het nakijken. Beide groepen worden geregeerd door hardliners die niet aan diplomatie doen. Ik ben dan ook bang dat er geen oplossing komt.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:25

maaikemuis schreef:
Zoals ik eerder als zei: het verbaast mij niet dat de boel ontploft. Wat mij wel verbaast is dat het zo groots is en dat het niet opgemerkt is door de veiligheidsdiensten.

Dat is het wel hoor, die hebben dit echt niet gemist.

Dit conflict is al zo oud als de weg naar Rome en een oplossing zal er nooit komen en begrip ook niet. De Joods-Arabische kwestie wordt ook niet hier opgelost, was het maar waar.

Het valt me wel op dat er hier op bokt heel erg zwart-wit wordt gedacht, heel erg in voor en tegen. Je hoeft geen antisemiet te zijn om te begrijpen waarom er bijvoorbeeld steun is vanuit de US voor Israël. Het is dus geen teken van antisemitisme als je er vraagtekens bij zet en je bent ook niet automatisch pro-Palestijns als je in nuances denkt. Andersom ook niet.

Palmera

Berichten: 9495
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:13

Ik denk alleen maar aan vijf zeer vriendelijke Israelische heren die ik afgelopen dinsdag mee had op privé excursie.

Toen we de ellende van de laatste vulkaanuitbarstimg aanschouwden zei ik ze dat ik iig blij mag zijn dat ik alles kwijt ben door natuurgeweld en geen oorlog.

Dat waren ze helemaal met me eens. Ze vertelden zelf over hun eigen onrustige gebied.
En nu dit. Ik hoop dat het ze goed gaat.

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:21

Hamas heeft ook een aanval gepleegd vandaag bij een festival, heb daar beelden van gezien. Zouden meerdere jongeren gedood en ontvoerd zijn

nikkel
Berichten: 2558
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:31

Vergeet niet, dat Israël gedurende de afgelopen 17 jaar, de Gaza strook volledig geblokkeerd heeft. Dan maken de Israëliërs werkelijk alles doelbewust kapot.

Desty

Berichten: 5722
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:36

De Palestijnen houden erg veel (lees: ze weten niet hóe veel) mensen gegijzeld.

Ilse_123

Berichten: 3788
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:45

Desty schreef:
De Palestijnen houden erg veel (lees: ze weten niet hóe veel) mensen gegijzeld.


Niet de Palestijnen, Hamas. De Palestijnse bevolking zit z’n best te doen om bommen te ontwijken.