Arrestatieteam valt Erasmus MC binnen ivm schietincident

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Re: Arrestatieteam valt Erasmus MC binnen ivm schietincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:00

Maar er zal toch wel meer zijn tussen 'doei, veel plezier in de maatschappij' en gedwongen opsluiting?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:20

Eelmo schreef:
Maar er zal toch wel meer zijn tussen 'doei, veel plezier in de maatschappij' en gedwongen opsluiting?

Ja, maar dan moet iemand wel willen. En anders komt er al een zorgmachtiging om de hoek kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:22

Eelmo schreef:
verootjoo schreef:
Edit: ik lees nu dat het een paar dagen voor de uitreiking was.
Hoe hij door de co-schappen is gekomen begrijp ik echt niet.

Misschien uitreiking van de Bachelor? Coschappen starten pas in de Master toch?

Ja dat klopt idd. Ze hadden het wel over artsendiploma dus vandaar dacht ik van de master. Maar dat kan vertekend zijn door de media.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:28

Een VOG hoef je niet voor aanvang van c-AIM te hebben. Slechts een beperkt aantal instellingen vraagt hierom. Gezien de beperkte geldigheid van een VOG zal op de verdeellijst bij een coschap aangegeven worden als een bepaalde instelling een VOG verplicht stelt.

Bron: https://healthacademy-web.radboudumc.nl ... e_fase.pdf

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:14

Een VOG hebben wil toch ook helemaal niks zeggen.
Ook bij iemand die een VOG heeft kan het fout gaan.

Verschrikkelijk weer wat er gebeurt is, heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:22

Mijn broer werkt bij een rioolontstopper, die moest ook een VOG inleveren. Omdat ie bij mensen thuis komt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:27

Een VOG gaat nu toch ook maar over een periode van 2 jaar terug ipv 5 jaar in veel gevallen?

Edit: ik zie 4 jaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:36

Zeeuwsemeid schreef:
Lestrange01 schreef:
Ik vind het zo heftig wat er gebeurd is. Als je daar een patiënt bent en je moet plots geëvacueerd worden. Stel je voor je bent net wakker uit een operatie? Of je bent aan het bevallen? Of je bent echt dodelijk ziek?

Ik had gisteren eigenlijk van 14 tot 15 in het ziekenhuis moeten zijn voor een afspraak met een medewerker. Maar ik heb het de dag ervoor verzet naar de 5de omdat ik anders niet aan mijn paper voor school kon werken. Daar ben ik nu ontzettend blij mee. Niet omdat ik denk dat er wat was gebeurd, maar de stress alleen al was zo angstaanjagend geweest. En ik baalde er nog zo van dat ik het moest verzetten, blijkbaar heb ik geluk gehad.

De operatiekamers zelf hebben isolatiedeuren en zijn bestendig tegen brand, ik denk dat de uitslaapkamer ook wel zoiets heeft. Mijn zusje werkt in het ziekenhuis en ik had een soort van gelijke vraag, maar dan meer als je op de tafel zou liggen wat dan.

Mijn broer is bevriend met een chirurg uit het EMC, die moest gewoon door opereren. Lijkt me echt zwaar, om je in zo'n situatie zo te moeten blijven concentreren.

Over de VOG: ik ben jurist en heb maar 1x een VOG nodig gehad voor mijn werk.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 29-09-23 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:39

Sunnda schreef:
Een VOG gaat nu toch ook maar over een periode van 2 jaar terug ipv 5 jaar in veel gevallen?

En gaat ook niet over alle delicten. Als je nooit mensen hebt mishandeld maar wel bankfraude hebt gepleegd krijg je prima een vog voor werk met mensen.

Tiggs schreef:
Mijn broer is bevriend met een chirurg uit het EMC, die moest gewoon door opereren. Lijkt me echt zwaar, om je in zo'n situatie zo te moeten blijven concentreren.

Ik denk niet dat je op dat moment doorhebt wat er buiten je OK gebeurt. Ze kijken geen nieuws tijdens het opereren.
Iemand anders die in het EUMC werkte schreef in dit topic dat ze ook pas achteraf wist dat dit aan de hand was.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:41

verootjoo schreef:
Sunnda schreef:

En gaat ook niet over alle delicten. Als je nooit mensen hebt mishandeld maar wel bankfraude hebt gepleegd krijg je prima een vog voor werk met mensen.

Tiggs schreef:

Ik denk niet dat je op dat moment doorhebt wat er buiten je OK gebeurt. Ze kijken geen nieuws tijdens het opereren.
Iemand anders die in het EUMC werkte schreef in dit topic dat ze ook pas achteraf wist dat dit aan de hand was.

In dit geval wel, mijn broer was met 'm aan het appen (ik neem aan dat hij nog niet steriel stond...).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:42

Maar goed, chirurg zijn lijkt me ook zonder dit soort zaken veel te stressvol ;)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:45

Er zijn genoeg operatiekamers waar de radio gewoon aan gaat. Althans, die verhalen ken ik vanuit andere ziekenhuizen. Zou wel heel toevallig zijn als daar de radio's ook aan waren op gewone radiozenders. Maar als dat wel zo was dan lijkt mij dat wel een hele vreemde gewaarwording...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:54

verootjoo schreef:
Eelmo schreef:

Misschien uitreiking van de Bachelor? Coschappen starten pas in de Master toch?

Ja dat klopt idd. Ze hadden het wel over artsendiploma dus vandaar dacht ik van de master. Maar dat kan vertekend zijn door de media.

Hmm op 4chan had hij het wel over contact met patiënten en dat niemand ooit over hem had geklaagd, maar hij zegt ook dat er 2,5 jaar lang “smoesjes” werden verzonnen om hem zijn bachelor niet te geven.

De opleiding tot basisarts is schijnbaar 6 jaar: 3 jaar bachelor en 3 jaar master. Dus als hij 2,5 jaar z’n diploma niet kreeg was dit misschien dan toch de uitreiking van de bachelor?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:14

Heb je dan in die 3 jaar geen contact met patiënten? Moet je geen stage lopen? (Zal vast anders heten)
Bij ons op school mogen de stagieres pas de school in als ze een VOG hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:50

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1395 ... labiliteit

De buurman van de dader aan het woord.
Hadden ze maar naar hem geluisterd. Naar de buurvrouw.
Als je zoveel verschrikkelijke dingen met dieren uitspookt :n
De buurman had gelijk, de eerst volgende is een mens.

Hopelijk kan hij er verder goed mee omgaan. Hij Verteld het hier heel dapper, maar heeft wel de buren bebloed gezien en nog proberen te helpen. :knuffel:

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:26

Cookies schreef:
Heb je dan in die 3 jaar geen contact met patiënten? Moet je geen stage lopen? (Zal vast anders heten)

Coschappen zijn de laatste 2 jaar. Tussendoor heb je wel korte stages. VOG is nooit tijdens mijn studie gevraagd. Pas achter toen ik ging werken.
Psychologisch onderzoek is ook niet standaard. Dus dat ze dat gingen doen, is al uitzonderlijk.
Ik las dat hij ook al 10 jaar bezig was met zijn studie. Dat is best lang…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:33

Hij is 32, dus dan ben je al een oude student. Ik was 22 toen ik afgestudeerd was, 5 jarige studie. Die 10 jaar kan dus wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:26

Ginam schreef:
Cookies schreef:

Coschappen zijn de laatste 2 jaar. Tussendoor heb je wel korte stages. VOG is nooit tijdens mijn studie gevraagd. Pas achter toen ik ging werken.
Psychologisch onderzoek is ook niet standaard. Dus dat ze dat gingen doen, is al uitzonderlijk.
Ik las dat hij ook al 10 jaar bezig was met zijn studie. Dat is best lang…

Dat is zeker lang. Meestal raak je na dan je financiering kwijt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:38

De klap komt vaak later.

Hoop dat de andere kinderen van de vrouw goed terecht komen.
Geen moeder en zus meer.

DuoPenotti schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1395 ... labiliteit

De buurman van de dader aan het woord.
Hadden ze maar naar hem geluisterd. Naar de buurvrouw.
Als je zoveel verschrikkelijke dingen met dieren uitspookt :n
De buurman had gelijk, de eerst volgende is een mens.

Hopelijk kan hij er verder goed mee omgaan. Hij Verteld het hier heel dapper, maar heeft wel de buren bebloed gezien en nog proberen te helpen. :knuffel:

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 18:51

Ik heb geneeskunde gestudeerd in Rotterdam, inmiddels al heel wat jaartjes klaar en inmiddels woonachtig aan de andere kant van Nederland, maar het nieuws raakt me enorm.

Tijdens de geneeskunde opleiding die 6 jaar duurt wordt inderdaad niet om een VOG gevraagd. Bij solliciteren er na eventueel wel. Maar dat hangt af van het beleid van de instelling. Grote ziekenhuizen doen dit meestal wel en een kleine huisartsenpraktijk niet. In de brief van het OM gaat het over het diploma basisarts. Dat krijg je na 6 jaar en is dus hetzelfde als je master. In die 6 jaar en met name tijdens de coschappen (stages) wordt je beoordeeld op de Canmeds competenties, samenwerken, maatschappelijk handelen en communicatie zijn hier onderdelen van. Toch blijft zo’n opleiding heel massaal, er starten jaarlijks 400 studenten en als je met de stroom mee gaat en voldoendes haalt voor de tentamens dan val je niet snel op. Stages zijn kort, vaak maar enkele weken, dus ook daar val je niet heel snel op. Toch als je dit zo bij elkaar leest dan snap je niet dat hier niet iemand aan de bel getrokken heeft, op die brief na natuurlijk.

Al met al ontzettend verdrietig

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:35

Ik kan me voorstellen dat het je erg raakt, heleen06.
Je schrijft dat je niet snel opvalt in de coschappen omdat deze maar kortdurend zijn. Ik kan me voorstellen dat dat zo is, als je niet zoveel afwijkt van "het normale". Als je leest welke ideeën hij heeft en welk gedrag hij vertoonde, kan ik mij wel moeilijk voorstellen dat je niet opvalt; hetzij in de coschappen, hetzij tijdens de colleges. Hij zou - in zijn ogen - ook 2 jaar gedwarsboomd zijn door de uni en geeft zelf aan anders te zijn dan de (in zijn woorden) "normies". Dan moet het toch wel iemand opgevallen zijn dat er iets niet pluis is, denk ik dan.

Toen ik nog studeerde (niet voor arts, maar ook wel een zorgrichting aan de uni), zat er bij ons in het eerste (en tweede) jaar ook iemand die psychotisch gedrag vertoonde (tegen zichzelf praten, plots beginnen lachen zonder aanleiding etc.). Die persoon kon ook gewoon starten aan de opleiding en de opleiding verder zetten. Maar wees maar zeker dat die persoon wél opviel. Wij waren met zo'n 800 en tijdens de eerste jaren waren er nog geen stages oid. Iedereen kende, meed die persoon en als gezegd werd "crazy (naam)" dan wist iedereen over wie het ging. Dat was al zo na een week of 2. Die persoon heeft de opleiding niet afgemaakt (niet omdat dat geweigerd werd door de uni, maar wel omdat de problematiek van deze persoon het verder studeren bemoeilijkte).

Het blijft wel een lastige kwestie. Universiteiten kunnen niet aan info van justitie en kunnen / mogen studenten ook niet zomaar weigeren als er op de universiteit geen ernstige incidenten hebben plaatsgevonden. Doen ze dat wel, dan kunnen ze aangeklaagd worden voor discriminatie. Natuurlijk, als hij onaanvaardbaar gedrag stelt tijdens coschappen / stages, kan hij daardoor zakken en op die manier zijn diploma niet meer behalen.
Het lijkt me ook dat eer het OM al een brief stuurt met de vraag hem zijn diploma niet te laten behalen, er wel iets ernstigs mis is. Ik blijf het bijzonder vinden dat ze met dat gegeven niets gedaan hebben en het bij de universiteit gelegd hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:52

Maar wat moet het OM verder als er geen duidelijk strafbaar gedrag plaatsvindt ? Dan is toch ook het enige dat ze kunnen doen de universiteit waarschuwen dat deze persoon niet deugt?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:57

Op zich heeft het openbaar ministerie gedaan wat zij konden: de man strafrechtelijk vervolgen. Dat je in ons rechtssysteem voor dierenmishandeling wegkomt met een taakstraf van veertig uur is ronduit triest. Wel kun je je afvragen waarom niemand in het “veiligheidshuis” de stap heeft genomen om deze man gedwongen te laten opnemen. Maar ja, dan moet wel duidelijk zijn dat de man een gevaar voor zichzelf of anderen is. Zoals op de tv ook werd gezegd: bij dierenmishandeling is de kans groot dat er ook geweld tegen kinderen of een partner wordt gebruikt. Hopelijk gaat dierenmishandeling nu serieuzer genomen worden. Want je kunt je afvragen of als iemand, zoals in België, een pony doodschiet, er geen moment komt dat ook geweld tegen mensen gebruikt gaat worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:11

Jeffrey Dahmer en vele andere seriemoordenaars begonnen met dieren. Dat deze man nog rond liep vind ik onvoorstelbaar en onverantwoordelijk

Ik leef mee met de families en de Rotterdammers die dit hebben moeten aanschouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:11

Ooit, oma vertelt, was de master geneeskunde (heette doctoraal examen) een voorbereiding op het artsexamen.

En dan had het OM de faculteit kunnen tippen: 'dat doctoraal examen is één ding, maar arts, daar hebben wij onze vraagtekens bij'.

Gesteld dat de man heel erg graag arts had willen worden, was het nog net zo goed een enorme klap geweest - maar met de graad drs. geneeskunde kun je nog een hele hoop. (Maar geen patiëntenzorg, want geen arts.)

En wat ik mij vaker af heb gevraagd: heeft de kantonrechter de bevoegdheid om iemand naar het Pieter Baancentrum te sturen...?
(Je hebt als verdachte het recht om niet mee te werken, maar je zit er verplicht zes weken en wordt geobserveerd.)