Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wintu schreef:Is het mogelijk om ze tijdens de schemer binnen te zetten Janouk? Enkel met die paar mooie dagen? Zover ik weet vliegen knutten niet zo gauw een stal in. Misschien scheelt het iets?
mysa schreef:Mijn geiten vinden bietenpulp erg lekker, misschien mogen schapen dat ook en kunnen zieke schapen dat wel een beetje wegwerken? Of paardenslobber?
janouk schreef:Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html
Ik lees dat het alleen is toegestaan voor runderen. Maar kan helpen tegen knutten. Ik weet alleen niet of Permethrine giftig is voor schapen. Het is voor bodem dieren, vissen en katten super giftig. En voor knutten.
De veearts is het aan het uitzoeken. Want het zou ze kunnen beschermen.
Z hebben wel clik pour on gehad, maar dat helpt niet tegen knutten
janouk schreef:Ik houd van jullie allebei en ben blij dat jullie meedenken, want net wat horseloverl zegt is het nu super belangrijk dat de schapen blijven eten. En met deze ziekte tasten we in het duister wat de beste oplossing is.
Normaal geef ik mijn schapen geen brood, maar dit zieke schaap is stiekem gek op brood dus krijgt ze nu twee boterhammen met mineralen er in verstopt.........en daar sabbelt ze op.
Ze wil overigens geen wilgentakken eten, terwijl ze er normaal gek op is. De andere schapen hebben ze lekker opgegeten, die hebben nog geen uiterlijke symptomen gelukkig, maar ik vrees het mooie weer de komende dagen.......
Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html
Ik lees dat het alleen is toegestaan voor runderen. Maar kan helpen tegen knutten. Ik weet alleen niet of Permethrine giftig is voor schapen. Het is voor bodem dieren, vissen en katten super giftig. En voor knutten.
Koper schreef:Misschien dat ik nu heel raar denk hoor. Maar komen die knutjes ook door wol heen? Dat lijkt me toch voor een knut best een ambitieuze onderneming, een paard met alleen wat vacht is veel makkelijker lek te steken?
Met andere woorden: moet je het héle schaap beschermen of alleen de wat blotere stukken zoals de kop? In geval van het laatste kun je misschien een fysieke barriere maken? Een soort muts oid?
Ja of anders toch een eczeemdeken van paard verbouwen. Als het bij paarden werkt, waarom dan bij schapen niet? Ik snap dat het niet te doen is als je 400 schapen hebt. Maar wellicht haalbaar voor als het om een klein groepje hobbyschaapjes gaat?
janouk schreef:...
Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html
Horseloverl schreef:Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.
Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend
janouk schreef:Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html
Swifter schreef:Ik vind het aannemelijker dat ze dan al besmet waren als je al symptomen had dan dat het product niet voldoende zou werken. Ik vind het zeker wel de moeite om te testen.
JoyenUnory schreef:Horseloverl schreef:Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.
Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend
Je mag blij zijn met alles wat de zieke schapen nog kunnen eten. Wij hebben er dieren tussen zitten die 5-7 dagen niets kunnen of konden eten omdat de bek teveel pijn doet. Ondanks van alles aanbieden. Dunne wilgentakje heb ik gistermiddag geprobeerd, waren er een aantal die intresse toonde, maar ze krijgen er niets af. Losse blaadjes trokken ze hun neus voor op.
@Horseloverl heeft jouw collega fokker sectie laten verrichten? Onze dekram is van de week opgehaald als studiemateriaal door de GD. Hij is overleden omdat zijn borstkast volgelopen is met vocht en dus eigenlijk is gestikt. Dit beeld hebben we bij al onze overleden dieren gezien. Zodra ze een 'pompende' ademhaling krijgen is de kans klein dat ze 24 uur later nog leven.janouk schreef:Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html
Wij hebben de oude schapen behandeld met Tectonik nadat de eerste 2 bevestigt blauwtong hadden. Helaas zijn inmiddels alle oude schapen ziek dus denk niet dat het afdoende werkt.