Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:De huidige (betere) panelen hebben zelfs 40 jaar garantieDie van Sunpower onder andere. Ze geven de garantie dat ze na 40 jaar nog 80% van hun opbrengst hebben! Er is echt behoorlijk veel innovatie op dat gebied.
Zonde dat jullie panelen bij het asbest werden gegooid. Dat is misschien het makkelijkst voor een afvalbedrijf, maar zeker niet nodig. Ze zijn gewoon grotendeels gemaakt van silicium (zand) en aluminium, glas, en wat kabels natuurlijk.
Die EV's worden vanzelf betaalbaar, dat heeft tijd nodig. Dat is niet anders met nieuwe modellen brandstofauto's. Die zijn ook pas betaalbaar voor de meeste mensen als ze al een aantal jaren oud zijn.
8nnemiek schreef:De huidige (betere) panelen hebben zelfs 40 jaar garantieDie van Sunpower onder andere. Ze geven de garantie dat ze na 40 jaar nog 80% van hun opbrengst hebben! Er is echt behoorlijk veel innovatie op dat gebied.
Zonde dat jullie panelen bij het asbest werden gegooid. Dat is misschien het makkelijkst voor een afvalbedrijf, maar zeker niet nodig. Ze zijn gewoon grotendeels gemaakt van silicium (zand) en aluminium, glas, en wat kabels natuurlijk.
Die EV's worden vanzelf betaalbaar, dat heeft tijd nodig. Dat is niet anders met nieuwe modellen brandstofauto's. Die zijn ook pas betaalbaar voor de meeste mensen als ze al een aantal jaren oud zijn.
Loretta schreef:Maar om te beginnen moet er wel iets gedaan worden aan de capaciteit van het stroomnetwerk. Iets wat vanaf het begin al gedaan had moeten zijn trouwens. Maar hierin faalt de overheid dus jammerlijk.
8nnemiek schreef:Loretta schreef:Maar om te beginnen moet er wel iets gedaan worden aan de capaciteit van het stroomnetwerk. Iets wat vanaf het begin al gedaan had moeten zijn trouwens. Maar hierin faalt de overheid dus jammerlijk.
Absoluut! Dat had al lang klaar kunnen zijn als ze direct waren begonnen met kabels leggen toen dat bekend werd![]()
Ik vind het ook erg jammer dat daar niemand tot verantwoording wordt geroepen, iemand heeft er destijds gewoon voor gezorgd dat we nu in het hele land met de problemen zitten en in de toekomst misschien het halve land plat komt te liggen..
DP, als ze 25 jaar garantie hebben dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat ze over 25 jaar nog minimaal 80% opbrengst hebben, maar dat kan dus net zo goed 90% zijn, of nog meer. Het was vroeger, en nog steeds, gewoon heel lastig om exact te schatten hoe lang panelen mee gaan, net zoals het 10 jaar geleden heel lastig was om te schatten hoe lang een accu van een EV of een thuisaccu mee gaat. Om voldoende gegevens te verzamelen is gewoon veel tijd nodig.
Loretta schreef:Die thuisaccu is ook zoiets. Waar ga je die plaatsen. Het lijkt mij toch het meest logische dat die voorlopig een eindje van het huis af geplaatst wordt. Een grote Lithium accu in de woning lijkt me nu niet het meest veilige idee op dit moment.
Nieuwe technelogieen zijn mooi. En de vooruitgang is belangrijk zeker in het opzicht van duurzaamheid. Maar nieuwe technologie komt vaak met risico's en in het begin is het niet altijd helemaal veilig. Dat is niet alleen van deze tijd. Ook vroeger toen dingen die we nu normaal vinden nieuwe waren kwam dit met de nodige kinderziektes die soms gevaarlijk waren.
Ik vond dit wel een leuke documantaire over het begin van de elektriciteit. Nu verbazend hoe ze dat destijds aanlegden. Maar tevens een geshiedenis die zich keer op keer herhaalt met nieuwe zaken.
https://www.youtube.com/watch?v=SkXyCoUCeK0
8nnemiek schreef:Loretta schreef:Die thuisaccu is ook zoiets. Waar ga je die plaatsen. Het lijkt mij toch het meest logische dat die voorlopig een eindje van het huis af geplaatst wordt. Een grote Lithium accu in de woning lijkt me nu niet het meest veilige idee op dit moment.
Nieuwe technelogieen zijn mooi. En de vooruitgang is belangrijk zeker in het opzicht van duurzaamheid. Maar nieuwe technologie komt vaak met risico's en in het begin is het niet altijd helemaal veilig. Dat is niet alleen van deze tijd. Ook vroeger toen dingen die we nu normaal vinden nieuwe waren kwam dit met de nodige kinderziektes die soms gevaarlijk waren.
Ik vond dit wel een leuke documantaire over het begin van de elektriciteit. Nu verbazend hoe ze dat destijds aanlegden. Maar tevens een geshiedenis die zich keer op keer herhaalt met nieuwe zaken.
https://www.youtube.com/watch?v=SkXyCoUCeK0
De meeste thuisaccu's zijn LFP accu's. Die zijn veel veiliger dan de li-ion accu's, dus ook veel minder risico dan bijvoorbeeld je telefoon die 's nachts aan de lader ligt.
LFP accu's zijn zelfs bij doorboren en kortsluiting en overladen gewoon veilig.
Lughnassadh schreef:Thuisaccu’s worden pas interessant als je voldoende energie op kan slaan die je dan in de herfst/winter kunt gebruiken, ze betaalbaar zijn, een goede levensduur hebben en ze niet veel ruimte meer in beslag nemen. Aldus lief die in deze branche werkt.
monikje schreef:Wij zitten net in ons prachtige milieuvriendelijke nieuwbouwhuis en de zonnepanelen zitten er net op.... en je raadt het al wij zitten bij Vandebron.
Iemand tips voor een andere energiemaatschappij dan Vandebron? Waar het hopelijk wat langer duurt voordat ze deze ongein hebben doorgevoerd. Wij gaan in ieder geval overstappen.
8nnemiek schreef:Lughnassadh schreef:Thuisaccu’s worden pas interessant als je voldoende energie op kan slaan die je dan in de herfst/winter kunt gebruiken, ze betaalbaar zijn, een goede levensduur hebben en ze niet veel ruimte meer in beslag nemen. Aldus lief die in deze branche werkt.
Ze zijn ook al heel interessant icm een dynamisch contract. Dan kun je namelijk op de goedkoopste dagdelen je accu laden (in de zomer is dat meestal overdag, ‘s winters is dat vaak midden in de nacht) en die stroom gebruiken op de duurste dagdelen, dus ‘s morgens en ‘s avonds. Zo kun je een hoop geld besparen
8nnemiek schreef:Dat gaat allemaal automatisch hoor. Je kan gewoon instellen dat de accu vanzelf de goedkoopste uren uitkiest en dan automatisch vol laadt. Kan met onze laadpaal ook; die kan ik automatisch laten laden op de zon, of op de goedkoopste tarieven bij een dynamisch contract.
De enige reden dat we nog geen thuisaccu hebben is vanwege de salderingsregeling.
DuoPenotti schreef:En zo'n accu, wat kost die nu dan?
En die laad voldoende op in de winter om daar in de sombere korte dagen genoeg aan te hebben.
Of werkt die vooral in de zomer goed, wanneer je hem niet nodig hebt.
Of moet je er dan meteen 30 panelen op aansluiten of zo?
Lughnassadh schreef:8nnemiek, mijn lief werkt in deze branch, maakt dit soort berekeningen, tekent dit soort installaties en weet hoe dit soort spul allemaal werkt. Waar de kinderziektes zitten en of het voor een huishouden interessant is. En dat veel dingen ingeregeld kunnen worden weet ik uiteraard ook.
Fijn dat het voor jou wel interessant is of kan zijn. Voor het gros van de mensen is dat nog niet zo.