Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:28

Dat het kan, zou kunnen annemiek, maar paar jaar terug bij de hagelstorm hier ging alles op de hoop bij het asbest...
En ze gaan 25 jaar mee.... Althans dat was hier de berekening. Daarna leveren ze veel te weinig meer op.

En elektrische auto, toevallig vorig week nog naar gekeken, voor ons nog onbetaalbaar.

8nnemiek

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:37

De huidige (betere) panelen hebben zelfs 40 jaar garantie :j Die van Sunpower onder andere. Ze geven de garantie dat ze na 40 jaar nog 80% van hun opbrengst hebben! Er is echt behoorlijk veel innovatie op dat gebied.

Zonde dat jullie panelen bij het asbest werden gegooid. Dat is misschien het makkelijkst voor een afvalbedrijf, maar zeker niet nodig. Ze zijn gewoon grotendeels gemaakt van silicium (zand) en aluminium, glas, en wat kabels natuurlijk.

Die EV's worden vanzelf betaalbaar, dat heeft tijd nodig. Dat is niet anders met nieuwe modellen brandstofauto's. Die zijn ook pas betaalbaar voor de meeste mensen als ze al een aantal jaren oud zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:41

8nnemiek schreef:
De huidige (betere) panelen hebben zelfs 40 jaar garantie :j Die van Sunpower onder andere. Ze geven de garantie dat ze na 40 jaar nog 80% van hun opbrengst hebben! Er is echt behoorlijk veel innovatie op dat gebied.

Zonde dat jullie panelen bij het asbest werden gegooid. Dat is misschien het makkelijkst voor een afvalbedrijf, maar zeker niet nodig. Ze zijn gewoon grotendeels gemaakt van silicium (zand) en aluminium, glas, en wat kabels natuurlijk.

Die EV's worden vanzelf betaalbaar, dat heeft tijd nodig. Dat is niet anders met nieuwe modellen brandstofauto's. Die zijn ook pas betaalbaar voor de meeste mensen als ze al een aantal jaren oud zijn.

Maar om te beginnen moet er wel iets gedaan worden aan de capaciteit van het stroomnetwerk. Iets wat vanaf het begin al gedaan had moeten zijn trouwens. Maar hierin faalt de overheid dus jammerlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:44

8nnemiek schreef:

hier liggen sunpower 320wp platen.....
En hebben 25 jaar garantie. dus...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:58

Loretta schreef:
Maar om te beginnen moet er wel iets gedaan worden aan de capaciteit van het stroomnetwerk. Iets wat vanaf het begin al gedaan had moeten zijn trouwens. Maar hierin faalt de overheid dus jammerlijk.

Absoluut! Dat had al lang klaar kunnen zijn als ze direct waren begonnen met kabels leggen toen dat bekend werd :=
Ik vind het ook erg jammer dat daar niemand tot verantwoording wordt geroepen, iemand heeft er destijds gewoon voor gezorgd dat we nu in het hele land met de problemen zitten en in de toekomst misschien het halve land plat komt te liggen..

DP, als ze 25 jaar garantie hebben dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat ze over 25 jaar nog minimaal 80% opbrengst hebben, maar dat kan dus net zo goed 90% zijn, of nog meer. Het was vroeger, en nog steeds, gewoon heel lastig om exact te schatten hoe lang panelen mee gaan, net zoals het 10 jaar geleden heel lastig was om te schatten hoe lang een accu van een EV of een thuisaccu mee gaat. Om voldoende gegevens te verzamelen is gewoon veel tijd nodig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:49

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:

Absoluut! Dat had al lang klaar kunnen zijn als ze direct waren begonnen met kabels leggen toen dat bekend werd :=
Ik vind het ook erg jammer dat daar niemand tot verantwoording wordt geroepen, iemand heeft er destijds gewoon voor gezorgd dat we nu in het hele land met de problemen zitten en in de toekomst misschien het halve land plat komt te liggen..

DP, als ze 25 jaar garantie hebben dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat ze over 25 jaar nog minimaal 80% opbrengst hebben, maar dat kan dus net zo goed 90% zijn, of nog meer. Het was vroeger, en nog steeds, gewoon heel lastig om exact te schatten hoe lang panelen mee gaan, net zoals het 10 jaar geleden heel lastig was om te schatten hoe lang een accu van een EV of een thuisaccu mee gaat. Om voldoende gegevens te verzamelen is gewoon veel tijd nodig.

Die thuisaccu is ook zoiets. Waar ga je die plaatsen. Het lijkt mij toch het meest logische dat die voorlopig een eindje van het huis af geplaatst wordt. Een grote Lithium accu in de woning lijkt me nu niet het meest veilige idee op dit moment.

Nieuwe technelogieen zijn mooi. En de vooruitgang is belangrijk zeker in het opzicht van duurzaamheid. Maar nieuwe technologie komt vaak met risico's en in het begin is het niet altijd helemaal veilig. Dat is niet alleen van deze tijd. Ook vroeger toen dingen die we nu normaal vinden nieuwe waren kwam dit met de nodige kinderziektes die soms gevaarlijk waren.

Ik vond dit wel een leuke documantaire over het begin van de elektriciteit. Nu verbazend hoe ze dat destijds aanlegden. Maar tevens een geshiedenis die zich keer op keer herhaalt met nieuwe zaken.

https://www.youtube.com/watch?v=SkXyCoUCeK0

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:53

Idiote regel. Ik heb 9 panelen op de huurwoning liggen. Daar betaal ik maandelijks €18 voor. €216 per jaar. Ui zit dynamisch bij de anwb. Mochten die dit ook gaan doen dan stop ik met de zonnepanelen. Als ik er ook nog eens 10 tot 20 euro per maand extra voor moet betalen dan is het gewoon niet rendabel en moet ik geld toeleggen.
Als ik bij vd Bron zat dan was ik daar per direct weg geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:55

Loretta schreef:
Die thuisaccu is ook zoiets. Waar ga je die plaatsen. Het lijkt mij toch het meest logische dat die voorlopig een eindje van het huis af geplaatst wordt. Een grote Lithium accu in de woning lijkt me nu niet het meest veilige idee op dit moment.

Nieuwe technelogieen zijn mooi. En de vooruitgang is belangrijk zeker in het opzicht van duurzaamheid. Maar nieuwe technologie komt vaak met risico's en in het begin is het niet altijd helemaal veilig. Dat is niet alleen van deze tijd. Ook vroeger toen dingen die we nu normaal vinden nieuwe waren kwam dit met de nodige kinderziektes die soms gevaarlijk waren.

Ik vond dit wel een leuke documantaire over het begin van de elektriciteit. Nu verbazend hoe ze dat destijds aanlegden. Maar tevens een geshiedenis die zich keer op keer herhaalt met nieuwe zaken.

De meeste thuisaccu's zijn LFP accu's. Die zijn veel veiliger dan de li-ion accu's, dus ook veel minder risico dan bijvoorbeeld je telefoon die 's nachts aan de lader ligt.
LFP accu's zijn zelfs bij doorboren en kortsluiting en overladen gewoon veilig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:02

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:

De meeste thuisaccu's zijn LFP accu's. Die zijn veel veiliger dan de li-ion accu's, dus ook veel minder risico dan bijvoorbeeld je telefoon die 's nachts aan de lader ligt.
LFP accu's zijn zelfs bij doorboren en kortsluiting en overladen gewoon veilig.

Klopt wat je zegt over de telefoon. Daar ben ik ook altijd voorzichtig mee. Ik laad hem dan ook nooit op als ik ga slapen. En leg hem snachts ook altijd op een plek neer waar niet veel brandbare materialen liggen. Het blijft voorlopig nog een vergroot risisco. Maar ik geloof ook wel dat het tzt beter zal worden vooral wanneer Natrium accu's eenmaal zover zijn dat ze voor comercieel gebruik geschikt zijn. Helaas is dat nu nog niet zover.

Over thuis accu's. Er wordt nu ook door sommigen geopperd om auto accu's die te zwak geworden zijn voor in een elektriche wagen dan maar als thuis accu in te zetten. Ik betwijfel of dat een verstandig idee is. Zeker wanneer die in de woning zelf geplaatst gaat worden. Maar weggooien is ook niet erg duurzaam.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:10

Thuisaccu’s worden pas interessant als je voldoende energie op kan slaan die je dan in de herfst/winter kunt gebruiken, ze betaalbaar zijn, een goede levensduur hebben en ze niet veel ruimte meer in beslag nemen. Aldus lief die in deze branche werkt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:13

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken voor huurwoningen. Ik heb ook vier panelen op het dak liggen, maar die zijn door de woningbouwvereniging gelegd. Ik verbruik meer energie dan dat ik teruglever op jaarbasis, dus ik zou het gek vinden als ik daar dan ook weer een heffing over moet betalen -O- .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:20

Lughnassadh schreef:
Thuisaccu’s worden pas interessant als je voldoende energie op kan slaan die je dan in de herfst/winter kunt gebruiken, ze betaalbaar zijn, een goede levensduur hebben en ze niet veel ruimte meer in beslag nemen. Aldus lief die in deze branche werkt.

Ze zijn ook al heel interessant icm een dynamisch contract. Dan kun je namelijk op de goedkoopste dagdelen je accu laden (in de zomer is dat meestal overdag, ‘s winters is dat vaak midden in de nacht) en die stroom gebruiken op de duurste dagdelen, dus ‘s morgens en ‘s avonds. Zo kun je een hoop geld besparen :j

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:25

Wij zitten net in ons prachtige milieuvriendelijke nieuwbouwhuis en de zonnepanelen zitten er net op.... en je raadt het al wij zitten bij Vandebron.

Iemand tips voor een andere energiemaatschappij dan Vandebron? Waar het hopelijk wat langer duurt voordat ze deze ongein hebben doorgevoerd. Wij gaan in ieder geval overstappen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:28

De overheid heeft wat mij betreft al jaren geleden gefaald door het netbeheer te privatiseren. Die netbeheerders hebben 1 belang; hun eigen belang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:48

Netbeheer is toch nog wel een overheidsding, Tennet is iig 100% van de NL staat. De energieleveranciers zijn privaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 12:55

monikje schreef:
Wij zitten net in ons prachtige milieuvriendelijke nieuwbouwhuis en de zonnepanelen zitten er net op.... en je raadt het al wij zitten bij Vandebron.

Iemand tips voor een andere energiemaatschappij dan Vandebron? Waar het hopelijk wat langer duurt voordat ze deze ongein hebben doorgevoerd. Wij gaan in ieder geval overstappen.

Ik lees mee met je vraag :D
Maar zit nu vast bij ze dus hoef voorlopig niet weg. Rond januari pas.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:07

paars schreef:
De overheid heeft wat mij betreft al jaren geleden gefaald door het netbeheer te privatiseren. Die netbeheerders hebben 1 belang; hun eigen belang.

Het netbeheer is helemaal niet privaat. Hoe kom je daar bij?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:18

8nnemiek schreef:
Lughnassadh schreef:

Ze zijn ook al heel interessant icm een dynamisch contract. Dan kun je namelijk op de goedkoopste dagdelen je accu laden (in de zomer is dat meestal overdag, ‘s winters is dat vaak midden in de nacht) en die stroom gebruiken op de duurste dagdelen, dus ‘s morgens en ‘s avonds. Zo kun je een hoop geld besparen :j

Leuk als je tijd over hebt om je leven zo in te richten dat dat kan. Het gros van de mensen heeft dat niet. En voor ons is een dynamisch contract juist niet voordeliger voor nu. Daarbij haal je de investering er zelfs dan nog niet uit. Want in de herfst/winter is de opbrengst alleen enigszins gunstig, voor zover dat kan met het weer hier, als je panelen ideaal liggen. Wij hebben dat bij onze huidige woning maar ook dat hebben veel mensen niet. Want als een thuisaccu echt lonend was geweest dan had er hier allang een gestaan. Wij wonen hier nu een jaar, gelijk panelen laten leggen vorig jaar en echt alles goed uitgezocht. Lief en zijn collega’s raden het nog echt af. Wel verwachten ze dat het de komende jaren interessanter gaat worden voor consumenten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:21

Dat gaat allemaal automatisch hoor. Je kan gewoon instellen dat de accu vanzelf de goedkoopste uren uitkiest en dan automatisch vol laadt. Kan met onze laadpaal ook; die kan ik automatisch laten laden op de zon, of op de goedkoopste tarieven bij een dynamisch contract.

De enige reden dat we nog geen thuisaccu hebben is vanwege de salderingsregeling.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:27

En zo'n accu, wat kost die nu dan?
En die laad voldoende op in de winter om daar in de sombere korte dagen genoeg aan te hebben.
Of werkt die vooral in de zomer goed, wanneer je hem niet nodig hebt.
Of moet je er dan meteen 30 panelen op aansluiten of zo?

robert45

8nnemiek schreef:
Dat gaat allemaal automatisch hoor. Je kan gewoon instellen dat de accu vanzelf de goedkoopste uren uitkiest en dan automatisch vol laadt. Kan met onze laadpaal ook; die kan ik automatisch laten laden op de zon, of op de goedkoopste tarieven bij een dynamisch contract.

De enige reden dat we nog geen thuisaccu hebben is vanwege de salderingsregeling.

Een gemiddelde thuisaccu is 10kwh. Stel je trekt deze elke dag leeg en gaat hem opladen dan kan je tussen de goedkoopste en duurste uren gemiddeld zon 10 cent besparen bij dynamisch. Soms zelfs nog minder. Dat is dus 1 euro per dag in het gunstigste geval. 365 euro per jaar. Reken daar even een aanschafprijs bij je accu voor en je bent 10 jaar bezig met terugverdienen. Mits je accu het na 10 jaar nog doet.

totaal niet realistisch als je geld wil besparen.

Lughnassadh

8nnemiek, mijn lief werkt in deze branch, maakt dit soort berekeningen, tekent dit soort installaties en weet hoe dit soort spul allemaal werkt. Waar de kinderziektes zitten en of het voor een huishouden interessant is. En dat veel dingen ingeregeld kunnen worden weet ik uiteraard ook.
Fijn dat het voor jou wel interessant is of kan zijn. Voor het gros van de mensen is dat nog niet zo.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:28

DuoPenotti schreef:
En zo'n accu, wat kost die nu dan?
En die laad voldoende op in de winter om daar in de sombere korte dagen genoeg aan te hebben.
Of werkt die vooral in de zomer goed, wanneer je hem niet nodig hebt.
Of moet je er dan meteen 30 panelen op aansluiten of zo?

Bespaar je de moeite als je in nederland woont. Het kan hier gewoon echt niet uit. Je kan beter een paar panelen extra leggen voor de winterse dagen. In de zomer heb ik 500-600kwh per maand. In de winter amper 100kwh met 10 panelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:33

Lughnassadh schreef:
8nnemiek, mijn lief werkt in deze branch, maakt dit soort berekeningen, tekent dit soort installaties en weet hoe dit soort spul allemaal werkt. Waar de kinderziektes zitten en of het voor een huishouden interessant is. En dat veel dingen ingeregeld kunnen worden weet ik uiteraard ook.
Fijn dat het voor jou wel interessant is of kan zijn. Voor het gros van de mensen is dat nog niet zo.

Klopt idd. Mijn collega heeft zo'n systeem van accu's omdat hij het interessant vindt. Maar hij zegt ook dat het helemaal niks oplevert en hij er in de winter ook geen fluit aan heeft.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:51

_San87_ schreef:
Netbeheer is toch nog wel een overheidsding, Tennet is iig 100% van de NL staat. De energieleveranciers zijn privaat.

Oh ja, sorry!