Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:25

germie schreef:
Ik kan me op zich prima vinden in de negatieve punten van de ts. Daar is niets over gelogen (..).

Gelogen niet (niet door TS), maar een hoop gebaseerd op misinformatie of onwetendheid.
TS heeft echt een heleboel dingen niet goed voor ogen. Als je weg wilt, prima, maar informeer je eerst beter over hoe het echt in elkaar zit en lees je in over hoe dat in andere landen geregeld is. Zo gek is Nederland dan nog niet..

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:29

De meeste mensen die reageren hebben het niet slecht… ik zeg niet dat het in elk ander land beter is maar ik vind nl ook niet meer een idealistisch land.
Het wordt er ook niet beter op. Woningmarkt is gewoon ronduit verdrietig te noemen. Starters kunnen geen hypotheek meer krijgen vanwege de kromme voorwaarden en de stijgende woning prijzen. Huur van €1000 is heel normaal dus voor vele niet te betalen. Inschrijf tijden van gemiddeld 10-15 jaar voor een huurwoning.
Boodschappen kosten rijzen de pan uit terwijl de lonen niet mee gaan. De meeste ouderen kunnen niet eens elke dag normaal eten want ze kunnen het niet meer betalen. Waarvan medicijnen ineens niet meer vergoed worden en ze het zelf moeten betalen maar niet kunnen.
Het is toch erg dat kinderen zonder broodtrommel naar school moeten omdat ouders het niet kunnen betalen. Ja daar wordt nu naar gekeken maar dat het kan is al erg genoeg.
De zorg is ook steeds achteruit aan het gaan. Afspraak bij een huisarts kan soms ps over 2 weken en dan niet over de geestelijke gezondheidszorg te praten waar een jaar wachttijd normaal is. En ja er zijn vast ook landen waarbij het slechter is maar het is er niet op vooruit gegaan.
Meer mensen komen bij een voedselbank terecht dus er zijn meer mensen die niet rond komen. Het land gaat dus achteruit. En ja het is dan weer mooi dat er zoiets in Nederland bestaat maar kijk naar de hele picture.
Er ontstaat een veel grotere kloof tussen mensen die het goed hebben en niet goed hebben.
Dus laten we Nederland ook niet romantiseren ondanks dat het niet allemaal slecht is.

lies

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:30

Al die punten zijn in andere landen niet anders..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:31

Roosje01 schreef:
Eh als ze verkeerd beleggen ben je straks je pensioen kwijt en krijg je niks meer of heb je dat stuk niet meegekregen?

Dat is nu ook zo, en daarom moeten pensioenfondsen aan bepaalde eisen voldoen. 120% dekking bv.

Jessix

Ik ben het niet met je hele opsomming eens maar ik vind Nederland inderdaad niet meer zo leuk. Nou heb ik emigreren altijd wel aantrekkelijk gevonden, dus wie weet ga ik me er eens serieus in verdiepen.

Palmera

Supervixen schreef:
Snel emigreren dan!
Maar ga eerst eens een paar maanden wonen in een leuk land als Burkina Faso, Haïti, Burundi, Siërra Leone of Mali.
Denk dat je dan heel snel ophoudt met zeuren over hoe slecht we het hebben hier.

Want dat zijn de enige landen waarheen men emigreren kan?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:35

veneri schreef:
Ik hoef hier nog niet weg, maar denk er wel steeds meer over na, omdat er steeds meer ingeleverd moet worden op allerlei vlakken. En het gaat nog veel verder. Wat gaat de toekomst brengen? Kunnen jongeren ooit nog het huis uit? Is er nog zorg voor ouderen? Etc etc.
Nederland moet weer worden hoe nederland was.
Uit de EU en eigen land aansturen met een ander kabinet zou daarvoor denk ik een goed begin zijn.
En natuurlijk moeten vluchtelingen geholpen worden. Maar ook dat systeem moet op de schop en moet veel strenger op gecontroleerd worden.

Er is zoveel wat niet meer klopt in nederland,dat maakt dat ik niet meer trots ben op nederland.

Want dat heeft Engeland zo goed gedaan, uit de EU stappen? :Y)
als je een flinke economische crisis wil dan moet je uit de EU stappen als NL zijnde.

Maar naar welke tijd wil je dan terug? Want toen mijn ouders gingen samenwonen was het ook niet normaal dat "kinderen" alleen op zichzelf gingen. Ging iedereen trouwen en dan gelijk samenwonen.. dat is ook vroeger. Ik vraag me echt af waar je naar zoekt. Want NL veranderd ja, maar het veranderd constant.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:38

Als Nederland terug moet naar “hoe het was”, over wanneer heb je het dan? :)

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:41

De toeslagenaffaire is echt gebeurd en in NL werkte ik bij de gemeente en het was echt schrijnend wat die mensen is aangedaan. Dus sommige dingen zijn wel echt uniek voor NL. Als de computer Nee zegt...dan heb je niks. Toeslagen zoals de energietoeslag aan moeten vragen bij de gemeente of zaken als rolstoelen of aanpassingen aan woningen is ook best wel heftig want de gemeente weet alles van je. Maar goed...dan zeggen mensen vaak....ik heb toch niks te verbergen... Nee ik ook niet. Maar gegevens kunnen wel gebruikt worden en dan staat er weer in de krant....mensen uit Wijk A vragen heel veel toeslag aan....of wat dan ook. Geluk worden mensen wel geholpen met het aanvragen maar zou het niet beter zijn als de huur, zorg, kinderopvang, energie of de boodschappen gewoon voor iedereen te betalen zijn zonder toeslag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:43

Lijsken schreef:

Toen ik kind was jaren 60 hadden we pure armoede.
We aten kopvlees en maag van de koe
Veel aardappelen, weinig vlees vis enz.
De was werd op de hand gedaan.of.met gehuurde machine met 6 buren.

Tja koekjes alleen bij een verjaardag enz

Dus nu leven we imo in weelde

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 19:04

candalisa schreef:
De meeste mensen die reageren hebben het niet slecht… ik zeg niet dat het in elk ander land beter is maar ik vind nl ook niet meer een idealistisch land.
Het wordt er ook niet beter op. Woningmarkt is gewoon ronduit verdrietig te noemen. Starters kunnen geen hypotheek meer krijgen vanwege de kromme voorwaarden en de stijgende woning prijzen. Huur van €1000 is heel normaal dus voor vele niet te betalen. Inschrijf tijden van gemiddeld 10-15 jaar voor een huurwoning.
Boodschappen kosten rijzen de pan uit terwijl de lonen niet mee gaan. De meeste ouderen kunnen niet eens elke dag normaal eten want ze kunnen het niet meer betalen. Waarvan medicijnen ineens niet meer vergoed worden en ze het zelf moeten betalen maar niet kunnen.
Het is toch erg dat kinderen zonder broodtrommel naar school moeten omdat ouders het niet kunnen betalen. Ja daar wordt nu naar gekeken maar dat het kan is al erg genoeg.
De zorg is ook steeds achteruit aan het gaan. Afspraak bij een huisarts kan soms ps over 2 weken en dan niet over de geestelijke gezondheidszorg te praten waar een jaar wachttijd normaal is. En ja er zijn vast ook landen waarbij het slechter is maar het is er niet op vooruit gegaan.
Meer mensen komen bij een voedselbank terecht dus er zijn meer mensen die niet rond komen. Het land gaat dus achteruit. En ja het is dan weer mooi dat er zoiets in Nederland bestaat maar kijk naar de hele picture.
Er ontstaat een veel grotere kloof tussen mensen die het goed hebben en niet goed hebben.
Dus laten we Nederland ook niet romantiseren ondanks dat het niet allemaal slecht is.

precies mijn gedachte! Nederland is kapot (aan het gaan)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 19:05

Lijsken schreef:

zo'n 20-25 jaar terug denk ik dan aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:12

veneri schreef:
Nederland is niet meer het vrije land van vroeger.
Normen en waarden veranderen,
de maatschappij veranderd,
Toekomstperspectief veranderd,

Tja, leven is nu eenmaal verandering.

Ik geef toe dat het neoliberaal beleid van vier kabinetten op rij niet leuk zijn.

Maar misschien heb je ook een verwrongen idee van de Nederlandse vrijheid...?
(We hebben hier te lande een traditie hiog te houden als het gaat om vluchtelingen en LHBTI'ers, om eens een dwarsstraat te noemen.)
Citaat:
Uitsluiten van partijen in de 2e kamer

Pardon...????

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:14

Hoe oud ben je TS? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:19

veneri schreef:
Nederland is niet meer het vrije land van vroeger.
Normen en waarden veranderen,
de maatschappij veranderd,
Toekomstperspectief veranderd,
Woningmark
Gedwongen vluchtelingenopvang in een overvol land
Nederlandse cultuur
Klimaatgedram
Plastic verpakking toeslag
Rekeningrijden
Toeslagenaffaire
Groningen
Opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen notabene
Geen vrijheid van meningsuiting meer
Boeren die straks onteigend gaan worden
Gezeur over digitaal geld
Uitsluiten van partijen in de 2e kamer
Weg democratie

We hebben het in NL inderdaad nog niet zo heel slecht. Maar een steeds grotere groep heeft het in NL wel slecht. Het gaat over de hele breedte achteruit en dat is onmiskenbaar. Zeker de mensen met de laatste inkomens kunnen nog nauwelijks rondkomen. Genoeg armoede in NL
De zorg (staat nog niet in het lijstje) wordt ieder jaar duurder. Vooral voor ons want naast Polen en Duitsland betalen wij als burgers individueel zelf het meest voor de zorgkosten en is de overheidsbijdrage het laatgst (Dat is zoals we het nu hebben geregeld met elkaar). Het slechtste besluit van de Overheid ooit is het vermarkten van de zorg geweest.
Nederland staat op de kinderrechtenranglijst naar plaats 20!! terwijl we vroeger de lijst zo ongeveer aanvoerden.
Bezuinigingen ouderenzorg. Mensen die verpleeghuiszorg nodig hebben moeten dat inmiddels ook maar thuis krijgen. Dat is er niet, dus die mensen creperen echt.
De woningmarkt zit op slot. Mijn dochter van 25 en haar vriend beide werkend en beide een goed salaris, kunnen geen huis kopen. Ook niet huren, want huurhuizen zijn er niet voor starters. Terwijl mijn man en ik dat vroeger ook met een "gewoon" salaris op 1 salaris konden.
Voor de kosten van levensonderhoud kun je inderdaad beter verhuizen naar Duitsland. Of Spanje.

En ik vraag me inderdaad af. Als je echt slachtoffer bent van de toeslagenaffaire of je huis is onbewoonbaar geworden door de aardbevingen als gevolg van gaswinning in Groningen; Ben je dan nog zo blij dat je in NL woont? Dan is NL toch ook gewoon een banenrepubliek?

Maar wat ik inmiddels gewoon mis is ruimte. De ruimte die rust geeft. Ik woon in de Randstad. Aan de rand van Den Haag en het is inmiddels zo dat je eigenlijk beter geen huisdieren meer hebt. Behalve cavia of een hamster. Voor alles dat ruimte vraagt is geen plaats meer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:20

Ik moet zeggen dat ik heel erg gerustgesteld word van de reacties van verreweg de meeste bokkers die in dit topic reageren.

Er is zeker werk aan de winkel in NL, maar ik ben blij hier geboren te zijn. We hebben hier werkelijk alles en je kansen liggen voor het oprapen.

Ik vind het serieus heel (en jammer) erg voor je dat je er zo over denkt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:21

veneri schreef:
precies mijn gedachte! Nederland is kapot (aan het gaan)

Nederland is al heel lang kapot, al zo lang en langer als een zekere R. hier de macht heeft gekregen of moet ik zeggen "gegrepen". Jammer genoeg zien meer mensen het niet dan wel o.a. door de slinkse manier waarop er van alles wordt ingevoerd aan regels en wetten. Om nog maar te zwijgen van de privatisering van 1e levensbehoeften waardoor alles onbetaalbaar aan het worden is of al onbetaalbaar is. Dit is een proces wat al vele tientallen jaren in beslag heeft genomen waardoor velen de huidige situatie als "normaal" zien.
Wij denken er ook over om te vertrekken en hebben al wat opties die ik hier overigens niet ga delen.

Geef het volk brood en spelen ( pizza en voetbal) en ze houden hun mond wel. En intussen wordt het leven langzaam maar zeker onmogelijk gemaakt en de groep die het doorheeft is, nu nog, te klein maar wel groeiende. Overigens hoef je het niet slecht te hebben om dit te doorzien.........je hoeft alleen maar je ogen open te doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:28

veneri schreef:
Lijsken schreef:

Google maar eens op politicus Pim Fortuyn. En hoe het land toen dacht.
Dat verschilt niet met wat jij nu denkt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:32

Ik kom zojuist uit mijn Spaanse les, online. Bij gebrek aan meer dan twee leerlingen, werd het anderhalf uur conversatie. Leraar Spaans, jonge veertiger, mede-leerling rijke Amerikaan uit New York van middelbare leeftijd en ik dus, 57, Nederlandse in Spanje.

Onderwerpen: politiek, sociale voorzieningen, armoede, woningtekort en gezondheidszorg. Mijn leraar had vandaag een Nederlandse in de klas die geschokt was over het aantal daklozen in de stad, de gemiddelde jongere in Spanje woont tot ver na zijn dertigste thuis, want lonen zijn laag en kosten stijgen enorm. In Amerika zijn hele stadsdelen overgenomen door mensen die op straat leven. Er zijn enorm veel vluchtelingen uit Zuid-Amerikaanse landen, waar ook geen huisvesting voor is.

Conclusie: Nederland kent zijn problemen, maar ik ben benieuwd waar TS denkt dat het beter is.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:37

Jolliegirl schreef:
Je wilt niet dat nederland mensen opvangt die het in eigen land slecht hebben. Maar zelf wil je wel naar een ander land..

Hypocriet.

En dan wil je ook nog mensen in je topic weigeren...

Jij gaat ooit wel een koekje van eigen deeg krijgen denk ik.

Daar zit wel een groot verschil in. Dat je naar een land gaat en opgevangen wordt waar andere voor de kosten opdraaien of zelfvoorzienend ergens anders gaan wonen.

Verder kan je ook niet de halve wereld hier opvangen. Er moet iets veranderen op de plek waar t mis is. Nu los je niks op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:39

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Google maar eens op politicus Pim Fortuyn. En hoe het land toen dacht.
Dat verschilt niet met wat jij nu denkt.

Oma heeft dat gedoe rond Pim Fortuyn meegemaakt.

Ik vind niet 'dat het hele land toen net zo dacht als TS'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:41

onpaard schreef:
Jolliegirl schreef:
Je wilt niet dat nederland mensen opvangt die het in eigen land slecht hebben. Maar zelf wil je wel naar een ander land..

Hypocriet.

En dan wil je ook nog mensen in je topic weigeren...

Jij gaat ooit wel een koekje van eigen deeg krijgen denk ik.

Daar zit wel een groot verschil in. Dat je naar een land gaat en opgevangen wordt waar andere voor de kosten opdraaien of zelfvoorzienend ergens anders gaan wonen.

Verder kan je ook niet de halve wereld hier opvangen. Er moet iets veranderen op de plek waar t mis is. Nu los je niks op.

Eh: een land waar anderen voor de kosten opdraaien...?

Nou, dan ken jij Nederland niet

Dus dan moest jij misschien maar naar een ander land...? ;) O:) :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:43

Ik heb niets tegen gelukzoeken.

Succes, ts. Ik hoop dat je je dromen zult laten uitkomen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:43

thequeensmum schreef:
Sommige van je punten kan ik me goed voorstellen, andere helemaal niet. Maar wat bedoel je met ‘opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen ?

Ik quote mezelf nog even. Ben echt heel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.
Heb geen idee wat je bedoelt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:46

Janneke2 schreef:
Oma heeft dat gedoe rond Pim Fortuyn meegemaakt.

Ik vind niet 'dat het hele land toen net zo dacht als TS'.

Deze oma heeft het ook meegemaakt. En gelukkig dacht toen het hele land niet zoals TS en ook niet als Pim Fortuyn gelukkig.

Maar nu ook niet hoor, zo groot zijn de partijen die dit soort ideeën bieden gelukkig ook nu niet.