'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:46

BarbaLala schreef:
Waar ik een beetje om moet lachen, zijn de reacties van de mensen die doen alsof je heel lang en zorgvuldig mensen moet gaan inspecteren op kettingen en tattoeages voor je aan een reanimatie begint.
Kom op zeg, dat duurt geen minuten jongens, dat is in een paar seconden gepiept. Daarbij, als er omstanders zijn kun je die vragen hierop te checken terwijl jij eventueel al een begin maakt als je dat wil.

Ik vind het echt zeer zorgelijk om te moeten realiseren dat er mensen BHVer zijn vanuit de (mijn inziens) verkeerde motieven; Macht uitoefenen over andermans leven.
Ik kende al wel het BHV-syndroom (mensen die pochen met hun BHV alsof ze Dokter Bernard himself zijn), maar dit, is echt nog veel kwalijker.

als elke seconde telt...
Als je onder iemand zijn winterjas en trui moet graaien heb je al zeker 10-20 seconden verloren.

Onali

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:08

Die winterjas en trui moeten sowieso aan de kant wil je effectief kunnen reanimeren.

Ik snap het volkomen, via mijn werk ook bewoners gezien na zelfmoordpoging en hartstilstand met enorme hersenbeschadigingen.
Echt niet dat ik zo wil eindigen :n

Gun je je ergste vijand nog niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:16

En hoe ga je dat doen? Een jas rits je open, maar dan?

Theorie is mooi hoor. En als er omstanders zijn die een schaar kunnen regelen waarmee je door kleding kan knippen heeft dat de voorkeur natuurlijk. Maar in je eentje zonder omstanders kun je niet rustig aan gaan bellen bij huizen om een schaar te lenen. Niks doen is een zekere dood. En als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Tot de ambulance er is met de materialen om jas, trui en broek aan gort te knippen.

Je weet niet hoe mensen eruit komen. Ik kende iemand, 20min gereanimeerd tot ambulance die nauwelijks restklachten overhield. En het andere uiterste is een kasplantje. Alleen jijzelf kan bepalen of het je het risico waard is.
Van de mensen die reanimatie overleven heeft 80-90% een goede kwaliteit van leven. Maat je kan tot de 10% horen...
https://www.reanimatieraad.nl/alles-ove ... tstilstand.
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-06-23 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:19

Een trui naar boven schuiven of kapot knippen, als je een AED wil aansluiten plak je die ook niet op de kleding.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:20

Bij een AED zit meestal een schaar :) maar die moet wel eerst gehaald worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:21

Onali schreef:
Die winterjas en trui moeten sowieso aan de kant wil je effectief kunnen reanimeren.

Ik snap het volkomen, via mijn werk ook bewoners gezien na zelfmoordpoging en hartstilstand met enorme hersenbeschadigingen.
Echt niet dat ik zo wil eindigen :n

Gun je je ergste vijand nog niet.

Dat lijkt me ook lastig. Hulpverleners die iemand 'redden' die niet meer wil. Zeker als de poging gedaan is en ze op het randje hangen. Dan toch alles op alles zetten. Ik vind dat altijd dubbel. Soms zorgen middelen ervoor dat mensen een dergelijke poging doen maar sommige mensen willen echt niet meer. Waarom moet je daar dan willen redden.

Maar goed, ander topic :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:28

Ik denk en hoop dat als je in je achterhoofd houd dat er ook veel mensen zijn die niet gereanimeerd willen worden (want blijkbaar stijgt het aantal mensen met zo’n ketting), je anders een noodsituatie in stapt dan dat je de intentie en plicht voelt om iedereen te redden.

Ik begrijp het volkomen als iemand niet gereanimeerd wilt worden. Niemand kiest voor het leven, geef mensen dan tenminste de keus over wel of niet blijven of willen leven. Ik heb zelf ehbo+bhv certificaat en ik zal in ieder geval mijn best doen om te onthouden dat niet iedereen gereanimeerd wilt worden en dat reanimeren überhaupt geen garantie biedt op het waardig voortzetten van iemands leven. Een tattoeage is niet altijd makkelijk te ontdekken met kleding, maar een ketting zou je terwijl je mond op mond beademing geeft wel kunnen proberen te voelen met je vingers die over de kin gaan en je kan omstanders vragen hiernaar te kijken.
Mocht ik een statement tegenkomen om niet te reanimeren, dan zou ik absoluut stoppen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:38

Ik snap niet hoe je een niet-reanimeren ketting kan missen.
Heb er nu meerderen gezien en daar staat echt met koeienletters op ‘REANIMEER MIJ NIET’.
Veel mensen dragen hem ook over de bovenkleding heen, echt niet te missen.

Dan stop je toch? Heel bijzonder te lezen dat er hier mensen zijn die niet stoppen omdat ze willen ‘helpen’. Kan je dan niet een keer je reddingsreflex uitzetten en een mens rustig laten sterven?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:09

Mijn ervaring is dat bij een reanimatie vaak ook ambulance, politie en brandweer worden aangestuurd op het moment dat iemand 112 belt. Als iemand NIET gereanimeerd wil worden en dit goed geregeld heeft, dan wordt dit uiteindelijk bij de ambulance ook bekend MITS de identiteit van het slachtoffer bekend is. Ik kijk zelf, tijdens het reanimeren, wel degelijk of iemand een ketting draagt en of dit een "niet reanimeren" ketting is. Ik heb nog geen reanimatie meegemaakt waar de bovenkleding aan blijft: of er nou een AED of apparatuur vanuit de ambulance aangesloten wordt, dit moet op de blote huid. Een tatoeage op de borst of bovenlichaam wordt dus altijd zichtbaar. Daarnaast is, op het moment dat er meer hulpverleners ter plaatse zijn, reanimatie echt een samenwerking: hulpverleners die elkaar aflossen omdat het echt een zware inspanning is. Er is dus in veel gevallen iemand die even zijn handen vrij heeft en die bijvoorbeeld een ketting of tattoo kan signaleren.

Bij mijn laatste reanimatie gaf familie van het slachtoffer aan dat deze persoon niet meer gereanimeerd wilde worden, maar dit was nog niet in zijn medische gegevens vastgelegd. Doorgaan voelt dan echt heel rot en ik was "blij" dat het geen succesvolle reanimatie was. Aan een ieder die dit echt niet wil kan ik dan ook alleen maar de tip geven: laat het vastleggen. En wil je nog meer zekerheid: laat het dan ook op je borst tatoeëren. Ik heb nog niet één reanimatie meegemaakt waarbij dat niet in het oog zou zijn gesprongen. En ja, misschien dat er een BHV-er begint met reanimatie met de kleding nog aan. En ik snap dat die niet eerst begint met zoeken naar een ketting of een armbandje, maar start met levensreddende handelingen. Armbandjes daar let ik zelf ook niet op. Maar voor het aansluiten van apparatuur MOET de kleding uit en dan komt een tattoo of ketting echt wel tevoorschijn. En ik vind dat je dit dan moet respecteren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:13

Charaz schreef:
Een trui naar boven schuiven of kapot knippen, als je een AED wil aansluiten plak je die ook niet op de kleding.

Je schuift een trui niet naar boven om te reanimeren :n. Het is niet nodig en voor de mensen die wel graag gereanimeerd willen worden, telt elke seconde. En met reanimeren alleen wek je niemand weer tot leven, dus je doet ook geen kwaad voor degenen die het niet willen overleven..
Zodra de AED er is, is het een ander verhaal. Maar dan heb je een schaar, want die zit bij de AED in.

Maar dat die ketting altijd te zien is, is niet waar. En dat mensen hem vaak over hun bovenkleding heen dragen, is ook niet waar. Juist veel mensen lopen er niet mee te koop en hebben zon ding onder t-shirt of hemd zitten. Vervolgens stort iemand ter aarde en een beetje ketting hangt in de nek/op de rug. Doet ie overigens helemaal als je hem over je bovenkleding hebt, dus daar gaat je idee van 'overduidelijk zichtbaar'. Daar ga je als niet-professionele hulpverlener gewoonweg niet om zoeken, want die tijd heb je simpelweg niet. En dan zijn er nog kettingen die er ernstig op lijken, de zogenoemde sos kettingen. Voor een leek lastig verschil te zien. En dan is er nog zoiets als cognitieve bandbreedte: wat je doet en wat je kan bedenken zonder enige vorm van druk is echt iets anders dan wat je onder druk doet. En een gemiddeld mens is nou eenmaal van nature in gesteld op overleven en, daarmee, redden.

Het idee van een ander laten zoeken is ook niet realistisch: je bent bezig, druk bezig. Je moet hulp organiseren. Je hebt ruimte nodig. Je moet omstanders bij je vandaan zien je houden. Pietje zegt a, paultje zegt b, omstander 3 zegt weer wat anders. Omstander vier vraagt of je hem ook ergens anders kan neerleggen, want hij wil zijn boodschappen afrekenen/wil tanken/moet er in elk geval er bij. En uiteraard moet er gefilmd worden door de plaatselijke tieners, liefst met de neus er bovenop, zodat het mooi op SM kan. Oh, en ondertussen praat de meldkamer ook nog steeds tegen je. Ruimte staat ook nog eens in no time vol met vrijwilligers hartslag nu. Zie dat maar eens in goede banen te leiden. Terwijl je een leven probeert te redden hè, het is niet alsof je thee aan het drinken bent. En je moet zorgen dat datgene wat je doet, dat je dat goed, zéér goed blijft doen. En dan nog even een omstander gaan vragen of die even onder de persoon wil kijken of daar toevallig een ketting hangt? Sorry, ik zie het echt niet voor me.

Er zijn in de praktijk dus heel veel redenen waardoor je dat ding kan missen. Wat ik lastiger vind is mensen die zeggen 'maar ik vind dat jij gereanimeerd moet worden, dus ik doe het toch.' Dáár zou ik een principieel probleem mee hebben. Maar in the heat of the moment doen we allemaal dingen anders dan we graag zouden willen doen of dan we het geleerd hebben of vinden hoe het zou moeten of.... Voor degene die daar geen enkel begrip voor hebben: hoeveel reanimaties 'in het wild', dus buiten een zorginstelling, hebben jullie actief meegemaakt? En hoe vaak verliep dat exact zoals jij vind dat zoiets moet verlopen?

Op het moment dat politie, ambu, brandweer, mmt twee plaatse zijn, is vaak de rol van de burgerhulpverlener grotendeels afgelopen. Dan is het aan de profs, die de plicht hebben te stoppen zodra de ketting gevonden is een duidelijk bij die persoon hoort.
Maar zeker in initiële fase met enkel burgerhulpverlener is de kans klein dat hij gevonden wordt.

Dat allemaal gezegd door iemand die zelf al jarenlang zon ketting heeft. Momenteel (eigenlijk al best een tijd) draag ik hem niet, maar in het verleden heb ik dat wel gedaan. Zou ik gebaald hebben (op zijn zachtst gezegd) als iemand mij gereanimeerd had als er iets gebeurt was? Absoluut. Zou ik het iemand kwalijk genomen hebben? Nooit.

Dus. Wie er een mening over heeft, of er over wilt praten, klop gerust bij mij aan. Het is geen geheim, Hoewel ook niet iets is dat wijdverbreid bekend is. Maar voor vragen sta ik open. Voor een gesprek ook. Nieuwsgierigheid is ook welkom. Als je alleen je mening wil verkondigen, dan mag je hem voor je houden :j.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:19

Ik denk ook dat daar de nuance zit Snadrem. Ik maak uit je post op dat je professioneel hulpverlener bent (ambulancemedewerkers?)

Jullie zijn geoefend en getraind en ik denk dat in die fase idd een reanimatiewens dmv tattoo of wellicht ketting altijd zichtbaar wordt. Als hulpverlener ben je dan ook verplicht te handelen daarnaar dus prima.

Maar in het stadium ervoor, als een burgerhulpverlener of ongelukkige omstander gaat reanimeren (ongetraind, onvoorbereid en zonder middelen) is het niet realistisch om dezelfde verwachtingen te hebben. Die zal misschien niet zoeken en als hij een ketting tegen komt daar mogelijk niet naar (durven?) handelen.

Ik heb alleen geen idee hoe vaak burgers de hartslag ed weer op gang krijgen voordat ambulance het overneemt.

@lalidan: mooie samenvatting idd. Zo denk ik er ook over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:19

VV ik snap je, maar hoe realistisch is zo'n situatie dan, dat iemand moedwillig tegen de overduidelijke wil van een slachtoffer in zou gaan?

Wat betreft minderjarigen: in hoeverre mogen zij dit voor zichzelf bepalen, en in hoeverre weet jij zeker dat zij dit zelf bepaalt hebben?
Dat maakt het voor mij wel anders.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:23

Hutcherson schreef:
Dat lijkt me ook lastig. Hulpverleners die iemand 'redden' die niet meer wil. Zeker als de poging gedaan is en ze op het randje hangen. Dan toch alles op alles zetten. Ik vind dat altijd dubbel. Soms zorgen middelen ervoor dat mensen een dergelijke poging doen maar sommige mensen willen echt niet meer. Waarom moet je daar dan willen redden.

Maar goed, ander topic :)

Ik snap dat jij je dat afvraagt.
Maar mijn buurmeisje wilde vanuit haar eigen ik echt leven. Enkel het zwarte in haar dwong haar iedere keer weer tot die pogingen.
Keer op keer werd ze weer vanuit gesloten instellingen naar huis gestuurd ondanks ze zelf aangaf, thuis gaat het fout. Jammer maar helaas je 3 maanden zijn voorbij.
Zij was de hupverlener vanuit haar eigen ik wel dankbaar geweest.

Ik heb respect voor mensen die het duidelijk aangeven wat hun keuze is.
Want heel eerlijk ik zou ook niet willen leven als een kasplantje.
Al kan ik me van een bhv´er wel voorstellen dat ze bv zo´n ketting in het eerste stadia missen en gaan reanimeren. Maar het lijkt me wel onwijs moeilijk om te stoppen terwijl er omstanders om je heen staan. Want voor vele zal er wel veel onbegrip uit voortkomen.
Geen idee wat ik in die situatie zou doen, stoppen of half bakken voor de sier doorgaan....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:32

verootjoo schreef:
Ik snap niet hoe je een niet-reanimeren ketting kan missen.
Heb er nu meerderen gezien en daar staat echt met koeienletters op ‘REANIMEER MIJ NIET’.
Veel mensen dragen hem ook over de bovenkleding heen, echt niet te missen.

Dan stop je toch? Heel bijzonder te lezen dat er hier mensen zijn die niet stoppen omdat ze willen ‘helpen’. Kan je dan niet een keer je reddingsreflex uitzetten en een mens rustig laten sterven?

Maar ik begrijp dat er een heleboel niet geldig zijn?

Ik vind eerlijk gezegd dat hier nogal hard geoordeeld wordt over mensen die in crisissituaties kunnen en durven handelen. Ik ben blij dat ze er zijn.
Natuurlijk mag iemand imo zelf aangeven of hij wel of niet gereanimeerd wil worden, maar ik vind het best verwonderlijk als je EIST dat IEDEREEN in ELKE situatie onder ALLE omstandigheden jouw wens ziet, begrijpt, erkent en opvolgt.
Moet het begrip niet een beetje van twee kanten komen?

Snadrem: jij hebt het wel over een iets later stadium.

Lalidan: heel mooi geschreven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:41

Marjo schreef:
Waarom moeten we overal iets van vinden? Als deze persoon dat graag wil is dat haar goed recht. Lekker belangrijk wat onze mening daarover is. Je kan je niet verplaatsen in die persoon en moeilijk oordelen over diens situatie, dus waarom zou je daar moeite voor doen?

Dat je als BHV'er niet actief gaat zoeken naar zo'n ketting begrijp ik overigens ook wel. Beetje l*llig als de persoon komt te overlijden omdat jij zoekt naar een ketting die er niet is. Zodra je ziet dat de persoon zo'n ketting wel heeft, vind ik wel dat je het respect moet hebben om te stoppen :) .

Dat respect heeft elke BHVer ook wel.
Maar je weet nooit in welke omstandigheden je je bevindt.
Als er familieleden of vrienden bij zijn of desnoods andere omstanders die willen dat je doorgaat,, je moet persoon A redden. Alsjeblieft… huilen .. agressief. En jij staat daar in je uppie tegenover.

Ik ben ook maar een simpele kantoor ziel die op een blauwe maandag een cursus gedaan heeft.

Dan mag je echt doorgaan als je je niet veilig voelt om te stoppen.

Ik ben ook BHVer. En mijn instructeur heeft gezegd als BHVer ben je niet verplicht om te stoppen. Natuurlijk als jij je daar bij neer kan leggen dan doe je dat direct! Maar zoiets is makkelijk gezegd dan gedaan. Je hebt geen jaren praktijk ervaring.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:43

Nikass, toch denk ik dat er ook meer aandacht besteed mag worden aan wensen over en gevolgen van reanimatie, juist door burgers die zich inzetten. Zodat mensen niet alleen maar met het idee van alles op alles een noodsituatie ingaan. Toen ik een ehbo en bhv cursus volgde, is er bijvoorbeeld niets verteld over de gevolgen en kansen van reanimatie, daar kwam ik pas later zelf achter. Over kettingen en tattoeages is er ook niets gezegd. Als ik in een noodsituatie kom zal ik mijn uiterste best doen, maar ik vind het wel fijn om in mijn achterhoofd te hebben welke gevolgen er zijn en dat er een toename is van mensen die (om begrijpelijke reden) niet gereanimeerd willen worden.
Ik denk dat het onmogelijk is om altijd iemand zijn wensen te zien, ik zie ook niemand dat hier eisen trouwens, behalve dat als je de kans hebt een ketting te zien of voelen of een omstander bij je te hebben die ook prettig handelt, dat je het dan wel checkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:55

Dat klopt, daar werd tijdens mijn cursus ook niet veel aandacht aan besteed.
Ik ben daar ook wel voorstander van, al denk ik wel dat het het niet makkelijker maakt.
Ik heb daar ook de vraag gesteld over mensen met een ICD. Ik kreeg wel deels antwoord, maar het was ook geen item op de agenda zeg maar.

Dus mijn vraag blijft ook nog staan voor de ervaren mensen hier: zie je dat iemand een ICD heeft? Op zich pas van belang als de AED er is, dus wellicht zie je dan door ontbloot bovenlijf de ICD inderdaad wel. Maar benieuwd of iemand die ervaring heeft?
En heeft een ICD medaillon meerwaarde?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 00:59

Ik heb hem met 29 aangevraagd, ik heb er nooit echt achter gestaan maar vind als mijn hart stopt het genoeg.
Hier is mede ook ptss in het spel.
Mijn omgeving heeft zelf mogen zeggen wat ze erbij voelden en mijn fysio, hart long, heeft gezegd zich ok te voelen bij realistisch reanimeren en snel erbij zijn.
Dat vind ik ook oké, maar ik ben geopereerd in november met niet reanimeren.
Dat is persoonlijk ik weet het maar ik heb er ook geen trek in om er als kasplantje uit te komen.

Ik heb wel een verklaring bij me dat mijn ouders en fysio anders mogen beslissen.
Maar ik heb dus niet tegen close mensen gezegd zoooo hier issie, niet doen.
Ik heb ze hun gevoel hierin laten uiten en eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad.
Vooral omdat ik ze ruimte gaf hun gevoel te delen denk ik en voorkeur.
In ziekenhuizen is het voor mij in principe klaar ondanks dat ik aan de hartbewaking lag na een allergische reactie had ik hem om.
Dan was klaar ook klaar tenzij mijn moeder anders had beslist.
Maar ik denk dat ze dat niet had gedaan.

Ik heb trouwens wel de ‘echte’ die je pas na 6 weken na aanvraag krijgt, id kaart etcetera inscannen ook moet aan kunt vragen.
Dus de ‘enige echte’, kost wat maar ik heb altijd direct een: duidelijk, in ziekenhuizen.
Die hebben ook het liefst dat enkel die mag, mede omdat de wachttijd tot leveren en documenten aanvoeren verplicht is.
Maar het staat er met koeienletters in rood op hoor, ik heb zelf achteraf meer beren op de weg gezien dan nodig.
Iedereen gaf aan er hetzelfde in te staan maar niet een penning te dragen.
Ik heb er wel voor gekozen.
Mijn fysio haalt hem er af voor mij als hij direct na de AED binnen 6 minuten mij aan de praat krijgt voor verdere behandeling.
Maar na 6 minuten of ingeschat doet hij hem ook om en houdt mensen weg die hem willen negeren.

De ‘echte’ gewenste is van patientenfederatie nederland voor artsen en ambulancepersoneel.
Die houden echt niet van dogtags van god weet waar.
Een bedrijf levert binnen 2 dagen max en met foto en handtekening, mijne duurde 6 weken.

Mijne hangt aan een hele groffe ketting trouwens die om mijn hals voelbaar is.
De ketting is zilver en ronde 2 in, hij was van onze zeer geliefde mantelzorgdame.
Mijn oma gevoelsmatig, nu hangt mijne eraan maar mensen dichtbij mogen beperkt reanimeren indien snel en vinden dat oké.
Maar de wettelijke rem moet er voor mij zijn.

Dat hij lelijk is ben ik het wel mee eens trouwens, overigens ben ik ook met zichtbare ketting nog nooit aangesproken erover.
Die ‘schaamte’ hoef je is mijn ervaring niet te hebben geen kip die erop let als jij gewoon bij de appie je booschappen afrekent hoor.
Eerst verstopte ik hem onder mijn shirt nu niet meer tenzij het in de weg zit.

Voor mij is de wettelijke rem iets wat mij rust geeft, en belangrijke mensen hebben ‘spreekrecht’ gehad.
Op de sportschool wilden ze als ik er voor open stond graag weten waarom.
Zodat zij als team er meer rust in konden vinden omdat ik jong ben.
Naast de aed hangen alle bekende geregistreerden met foto van de penning naast de AED.
Bij mij staat erbij dat bij direct ingrijpen kort reanimeren mits realistisch oké is.
En dat ze mijn fysio direct halen die dan daar aanwezig is.
Maar zij stoppen als het geen zin meer heeft of veel teveel schade, dat was oké.
Zij is dus van mijn leeftijd en zei: jou wens is gelijk aan de mijne maar ik draag geen ketting.
Dat is het enige verschil.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-06-23 01:37, in het totaal 4 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 01:10

Snadrem schreef:
Aan een ieder die dit echt niet wil kan ik dan ook alleen maar de tip geven: laat het vastleggen. En wil je nog meer zekerheid: laat het dan ook op je borst tatoeëren. Ik heb nog niet één reanimatie meegemaakt waarbij dat niet in het oog zou zijn gesprongen. En ja, misschien dat er een BHV-er begint met reanimatie met de kleding nog aan. En ik snap dat die niet eerst begint met zoeken naar een ketting of een armbandje, maar start met levensreddende handelingen. Armbandjes daar let ik zelf ook niet op. Maar voor het aansluiten van apparatuur MOET de kleding uit en dan komt een tattoo of ketting echt wel tevoorschijn. En ik vind dat je dit dan moet respecteren.

Zolang de zorgsystemen niet met elkaar communiceren is vastleggen ook geen garantie.
En zelfs als je huisarts het weet en je familie ook dan zijn er echt scenario's waarin toch gereanimeerd wordt. Als je alleen op straat bent weet niemand dit en komen we er (in het beste geval) op de SEH achter, of uren later op de IC. Of de familie raakt thuis in paniek, belt de ambulance en vergeet over het niet-reanimeren te vertellen (niet zo'n zeldzaam scenario als je zou denken...)

En ik heb op de SEH ook weleens een ketting achter de patiënt vandaan gevist bij het draaien of bij het prikken van de arterielijn een armband gevonden. Die zijn dan op straat/onderweg echt niet gezien.

Lalidan geeft een mooie omschrijving van hoe het in de werkelijkheid vaak gaat.
Tel daar nog wat tunnelvisie door stress bij op en je ziet het echt niet, zelfs niet als je hem aan de kant geschoven hebt om de elektrodes van de AED te plakken :+
Bovendien zou ik een leek aanraden om bij twijfel door te gaan tot de hulpdiensten er zijn, besluit om te stoppen kun je maar een keer nemen en als je het gevoel hebt dat je onterecht gestopt bent kunnen mensen daar later flink last van hebben.

Iemand vroeg naar de ICD. Je kunt een pacemaker of ICD-pocket vaak (niet altijd!) zien zitten onder het sleutelbeen, maar van buiten is het niet eenvoudig om het onderscheid te maken.
Kort door de bocht: geeft hij shocks dan is het een ICD die het nog doet en is er wsl een schokbaar ritme. Shockt hij niet dan heb je globaal 3 opties: het is een pacemaker (heb je niets aan op dat moment), het is geen ritmestoornis (dan heeft ICD geen reden om te shocken en geen toegevoegde waarde) of de ICD is kapot/batterij al leeg na meerdere shocks etc.
Je hoeft als hulpverlener overigens niet bang te zijn voor een gevaarlijke stroomstoot door een ICD-shock. Dus geen reden om eerst een paar minuten te kijken wat er gebeurt als je een kastje onderhuids ziet zitten waarvan je niet weet wat het is. Al schrik je je vast kapot als hij onverwacht ontlaadt.

Het 'kasplantje-scenario' is in Nederland overigens echt heel onwaarschijnlijk. Globaal wordt je wakker na stoppen van sedatie en dan kom je er over het algemeen ook redelijk ok uit (korte termijn geheugen/concentratie etc kan wel even in de war zijn, maar herstelt meestal wel weer). Andere uiterste is dat je niet wakker wordt, de tests een betrouwbare slechte uitslag geven en dan kom je na staken van de behandeling gericht op herstel te overlijden. En daar tussenin zit de groep die niet direct wakker is, maar de test ook niet met zekerheid op een slechte uitkomst wijzen. Daar wordt nog even tijd genomen: een deel van die groep wordt wakker en gaat ADL zelfstandig naar huis, een ander deel wordt niet wakker en daar wordt dan op een moment de behandeling gestopt met overlijden tot gevolg.
Ik kan me uit honderden reanimaties echt maar een enkele casus herinneren waarin iemand zonder invasieve ondersteuning stabiele bloedsomloop en ademhaling hield, maar geen herstel van bewustzijn had (vegetatieve status/het beruchte kasplantje). En dat waren vrijwel zonder uitzondering gevallen waarin de besluitvorming om wat voor reden dan ook langer had geduurd dan normaal.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:23

@gomir, vandaar dat ik de combi met de tattoo aangeef. En de tunnelvisie is helemaal waar als er een paar onervaren of een enkele burgerhulpverlener mee doende is. Op het moment dat er meerdere professionals bij zijn zit echter echt niet iedereen (continu) in die tunnelvisie. Maar niet bij iedere reanimatie heb je er een hele handvol ambulancemedewerkers of brandweermannen naast staan, dus inderdaad, de vlieger gaat niet altijd op. Het enige wat je kan doen is zelf zoveel mogelijk maatregelen nemen.

Over jouw opmerking van doorgaan om later niet het idee te hebben onterecht gestopt te zijn: deze onderschrijf ik voor de volle honderd procent. Bij twijfel ga je door!! Pas bij duidelijkheid stop je.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:24

Een ketting of tattoo zal inderdaad niet altijd op tijd worden gezien. Ik begrijp heel goed wat mensen zeggen over de tunnelvisie en stress die komt kijken als je iemand reanimeert. Zo'n tattoo of ketting is dus geen garantie dat je niet gereanimeerd wordt. Maar, en dat is een belangrijke, het is wel je beste optie. Als je de kans wil vergroten dat je niet gereanimeerd wordt, is zo'n tattoo dus zeker behulpzaam en ik kan me voorstellen dat mensen er om die reden voor kiezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:48

Snadrem, hoe komt die info bij ambulancemedewerkers terecht? Ben ff nieuwsgierig :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:58

Dank je Gomir. Reanimatie gewoon starten als iemand een ICD heeft is me bekent.
De ICD handelt in principe altijd éérder dan je als hulpverlener zou kunnen denk ik, dus je zou m wel moeten opmerken. Maar ik vraag me af waarom zijn er dan ICD medaillons, wat hebben die voor meerwaarde?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:00

Dus er zijn mensen die toch doorgaan met reanimeren als ze zo'n tatoeage of ketting vinden?
Voor wie doe je het dan?

Ook die "schijnreanimatie" in het ziekenhuis wat iemand aangaf vind ik echt heel bijzonder.

Zelf jarenlang in een verpleeghuis gewerkt en ook daar zag ik dat soms familie kostte wat het kost hun familielid in leven wilde houden terwijl de cliënt zelf de wilskracht niet meer had en palliatief was. En dan moest je soms toch nog dingen proberen terwijl ook aangegeven werd door een arts dat het misschien niet verstandig was.
Comfortabel maken zou dan het doel moeten zijn maar dan was je soms meer bezig met wat familie dan allemaal nog wilde om hun geliefde maar bij zich te houden.
En ik begrijp het heus. Maar het leven is eindig en dat einde kun je heel veel nog mee doen om het ook een fijn einde te laten worden.

En ja ik heb het zelf mee gemaakt van heel dichtbij.
En voor mij was toch echt het comfort van mijn moeder belangrijker dan dat ik haar zou verliezen. En nog elke dag mis ik haar en heb ik er verdriet van maar haar laatste dagen zijn wel comfortabel geweest ipv allerlei toeters en bellen.

Dus in geval van reanimatie zou ik stoppen als ik een ketting of tatoeage zou tegen komen. Ook als ik al begonnen ben.
Wie ben ik om door te gaan en de wens van iemand die ik niet ken te negerend (ga er even vanuit dat het dan een onbekende is).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:02

Ik vind tattoos zo lelijk dat ik er nog niet dood mee gevonden wil worden. Dus dan zou ik kiezen voor achteraf er uit stappen als je niet weer 100% fit bent en gereanimeerd bent. Bovendien heb je zo nog wel een kans om er geheel fit uit te komen. Dat geheel fit is het criterium voor mij.

Ik denk dat ik zou stoppen bij het vinden van een ketting of tattoo. Dan respecteer je de wens van iemand tenminste. En familie kan boos worden of niet, dan doen ze het zelf maar, net als omstanders. De meeste mensen krijgen een freeze or flight bij stress. Slechts weinigen kunnen dan überhaupt nog handelen.