Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:10

Ik drink heel weinig als ik uit eten ga, 1 drankje, dus aan mij hebben ze niet zoveel.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:25

Flubberboot schreef:
Fitzroy schreef:
Nou, met 7,- voor een fles water vind ik het niet zo gek. Zeker niet als je ook al een fles wijn van 25,- of meer bestelt. Dan mag er best een gratis karaf kraanwater bij imo.

Maar waarom? Die fles wijn heeft ook geld gekost, die glazen hebben geld gekost, het schoonmaken en pouleren kost geld en het brengen kost geld. Als 3 mensen een fles wijn en een karaf water bestellen, moet je vaak al twee keer lopen om het allemaal naar de tafel te brengen, kost ook geld.
Waarom kan dan die karaf ineens gratis omdat je iets anders besteld wat de zaak ook gewoon geld heeft gekost??

Lastig hoor die klanten die alleen maar geld kosten. Ze betalen wel je salaris hoor, beetje service mag je best verlenen, de mensen zijn er voor een leuke avond en een lekkere maaltijd.
Weet ineens weer waarom we liever even de grens over hoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:43

Nielojram schreef:
TS, onthou deze regel de volgende keer dat je weer uiteten gaat:

Ze eten je arm, ze drinken je rijk.

Dit is de horeca-wet.

Palmera schreef:
Nou, dat klopt al heel lang niet meer hoor!

Nav dit topic nog steeds in Nederland zeker.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:49

Persoonlijk zou ik het fantastisch vinden als een restaurant spontaan een karaf(je) kraanwater op tafel zet.

Ik drink meestal wel wijn en andere tafelgenoten pakken graag een cola of wat anders fris. Altijd koffie na maar soms is het tijdens het eten ook lekker om een glas water te hebben.

Laatst in een restaurant ook een fles water bestelf en toen kregen we een fles. Leek heel wat maar na 1,5 glaasje pp was het op. Bleek de inhoud 500ml te zijn :evaw:

Het eten was heerlijk, de service ok en toch voel ik me nog altijd bekocht. Zeker bij alcoholische consumptie zou een karafje kraanwater (tegen kleine servicekost van 1 a 2 euro) standaard moeten zijn.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:35

Esther schreef:
Lastig hoor die klanten die alleen maar geld kosten. Ze betalen wel je salaris hoor, beetje service mag je best verlenen, de mensen zijn er voor een leuke avond en een lekkere maaltijd.
Weet ineens weer waarom we liever even de grens over hoppen.

En dit is dus de reden dat ik niet meer in de horeca werk. Je werkt voor een hongerloontje, je wordt behandeld alsof je minder bent dan anderen en gasten denken altijd dat hun van alles toekomt. Want zij verdienen het toch wel omdat ze door corona al lang niet meer weg zijn geweest of omdat oom piet ziek is geweest en ze daardoor een zware tijd hebben gehad. Mensen zijn enorm egoistisch geworden.

Wanneer ik bij elk ander willekeurig bedrijf in een andere branche iets laat opstellen, maken of wat dan ook. Dan krijg ik daar toch ook geen gratis extra dingen bij. Wanneer ik een verjaardagstaart bestel bij de bakker krijg ik er toch ook geen gratis kaarsjes bij omdat het een verjaardagstaart betreft. Ik kan het wel willen en terecht vinden als extra service, maar voor niets gaat de zon op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:55

N0a schreef:
En dit is dus de reden dat ik niet meer in de horeca werk. Je werkt voor een hongerloontje, je wordt behandeld alsof je minder bent dan anderen en gasten denken altijd dat hun van alles toekomt.

Zou je die frustratie niet beter bij de werkgevers in de horeca neer kunnen leggen? Die betalen uiteindelijk jouw salaris. Gasten zijn daarvoor wel belangrijk, maar kunnen NIET met jou of de vakbond onderhandelen. Werkgevers kunnen dat wel. Volgens mij richt je je boosheid op de verkeerden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:02

Shadow0 schreef:
N0a schreef:
En dit is dus de reden dat ik niet meer in de horeca werk. Je werkt voor een hongerloontje, je wordt behandeld alsof je minder bent dan anderen en gasten denken altijd dat hun van alles toekomt.

Zou je die frustratie niet beter bij de werkgevers in de horeca neer kunnen leggen? Die betalen uiteindelijk jouw salaris. Gasten zijn daarvoor wel belangrijk, maar kunnen NIET met jou of de vakbond onderhandelen. Werkgevers kunnen dat wel. Volgens mij richt je je boosheid op de verkeerden.

Ik werk niet meer in de horeca, maar het gaat meer om het punt dat mensen verwachten dat ze gratis dingen krijgen omdat dat service zou moeten zijn. En indien ze dit niet krijgen, soms expres gaan klagen zodat ze alsnog iets gratis krijgen. Kan er een boek over schrijven :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:08

Zeker, sommige mensen kunnen heel vervelend zijn. Maar je hebt het ook over 'hongerloontje' - en dat is iets waar werkgevers over gaan. En het ging hier over een glaasje water, en dan gaat het niet over onhaalbare hoogtes van service... het gaat om een glaasje water, waarbij mensen gewoon niet het idee willen hebben dat ze aan alle kanten expres worden afgezet. Zo onredelijk is dat nou ook weer niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:13

Het ging ook over service, nu is het wel een beetje off topic maar ik ben echt voor een vlaggetje op je tafel die je omhoog kunt hijsen of een lichtje oid waardoor personeel ziet dat je iets wil. Ik snap dat het druk is maar ik vind het zo awkward om 3 keer te zwaaien en niet gezien te worden :') lijkt mij voor personeel ook fijn als ze kunnen zien welke tafel iets wil. Ik verwacht dan echt niet dat ze er gelijk zijn, maar dan hoef ik zelf niet in de gaten te houden of er een mogelijkheid is om contact te maken.
Ik ben ook niet zo mondig en heb een paar keer heel lang nodig gehad om een rekening te kunnen betalen :P nu loop ik soms maar naar de counter

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:15

Shadow0 schreef:
Zeker, sommige mensen kunnen heel vervelend zijn. Maar je hebt het ook over 'hongerloontje' - en dat is iets waar werkgevers over gaan. En het ging hier over een glaasje water, en dan gaat het niet over onhaalbare hoogtes van service... het gaat om een glaasje water, waarbij mensen gewoon niet het idee willen hebben dat ze aan alle kanten expres worden afgezet. Zo onredelijk is dat nou ook weer niet.

Mijn reactie was enkel gericht op Esther. Die aangaf dat zij als betalende gast het salaris betaalt, dus dat je dan goed je best mag doen en goede service moet verrichten, waaronder dus gratis water.

Over het hele kraanwater verhaal. Bij wijn is het netjes om gratis of voor een kleine toeslag een karaf te serveren. Daarbuiten vind ik dat je sowieso een toeslag mag vragen van een euro of 1,50 of 2 voor een karaf.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:28

N0a schreef:
Shadow0 schreef:

Mijn reactie was enkel gericht op Esther. Die aangaf dat zij als betalende gast het salaris betaalt, dus dat je dan goed je best mag doen en goede service moet verrichten, waaronder dus gratis water.

Over het hele kraanwater verhaal. Bij wijn is het netjes om gratis of voor een kleine toeslag een karaf te serveren. Daarbuiten vind ik dat je sowieso een toeslag mag vragen van een euro of 1,50 of 2 voor een karaf.

Ik heb nergens gezegd dat kraanwater gratis moet zijn, wel dat de gasten voor de omzet zorgen waarvan jouw baas jouw salaris betaald. Er zijn nog steeds mensen voor wie uit eten bijzonder is, die niet wekelijks in een restaurant zitten, jij bent degene die zorgt voor een leuke avond voor je gasten.
En ongetwijfeld zitten er verwende gasten tussen met onredelijke eisen, maar die zijn meestal in de minderheid.

Ik ben zelf ondernemer, gelukkig zonder personeel, dus weet eea van klanten tevreden houden en waar mijn salaris vandaan komt. En als studentenbaan in een horeca omgeving gewerkt dus weet ook hoe het daar werkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:43

Ik vind bij ons in het dorp het kraanwater lekkerder dan welk fles water dan ook. Dat hoeft idd niet gratis te zijn, maar voor de smaak doe je me absoluut geen plezier met fles water.
Meestal krijg je hier in de restaurants overigens gewoon een karaf kraanwater op tafel.

Mijn moeder bestelde ooit eens ergens een glas wijn met een glas kraanwater.
Dat kreeg ze.
Volgende rondje nam de eigenaresse van de tent de drankjes op en mijn moeder bestelde nog een glas wijn en een glas kraanwater en toen werd het pertinent geweigerd, want ze serveerder uitsluitend kraanwater voor het innemen van medicijnen en verder moest het spa blauw zijn (we zaten daar met 16 man te eten en te drinken, 3 gangen, bediening kon veel beter, want bij het hoofdgerecht hebben we echt moeten bedelen om nog een drankje te kúnnen bestellen überhaupt, als ze eens uit zichzelf extra waren komen vragen hadden ze zo 1 of 2 rondjes extra aan drankjes verkocht en bovendien bestelde mijn moeder toch ook gewoon een glas wijn, dus het was niet zo dat ze het restaurant uit zat te knijpen ofzo)
Mijn moeder zei nog dat ze dat het vorige rondje ook gekregen heeft en toen maakte de eigenaresse het nog erger door met mijn moeder in discussie te gaan, i.p.v. achter de schermen haar medewerker erop aan te spreken.

Ik vond dat echt een heel bijzondere manier van doen.

Als een gezelschap in z'n geheel alleen aan het water zou gaan zou ik er meer begrip voor hebben dan nu, juist ook omdat ze echt met gemak 1 of 2 extra rondjes drank hadden kunnen verkopen, als aan de bar met de vaste klantenkring ouwehöeren niet belangrijker was geweest dan even checken of bij die grote groep aan tafel alles naar wens was....

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:47

Ik heb dan geen restaurant maar ik run wel een bedrijf met stukje horeca gedeelte. En ook ik heb het kraan water eruit gehaald, hoeveel mensen wel niet vragen om kraanwater en dan zijn ze nog soort van beledigd ook dat ze ervoor moeten betalen want het komt maar uit de kraan en ze vragen niet om een flesje. Tja ook kraanwater kost ons als bedrijf zijnde geld.

Nee, water verkopen we alleen per flesje voortaan dus. En dat kost dan €2,75. Overigens krijgen mensen wel zonder problemen een glaasje water voor medicatie in te nemen of als ze de koffie weg willen spoelen dan doen we zeker niet moeilijk en hoef je dat glaasje ook echt niet te betalen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:47

Ben ik de enige die het vreemd/niet netjes vind dat je kraanwater gaat bestellen in een restaurant? :+ Ik had als eigenaar gezegd geen kraanwater te serveren maar dat ik wel een fles Sourcy heb. Zou toch te gek zijn, gaat iedereen dadelijk gratis kraanwater bestellen. Terwijl het personeel ook kraanwater aan tafel moet brengen wat geld kost, ook dat glas moet in de afwasmachine wat geld kost etc. Er word gewerkt om geld te verdienen, niet omgekeerd.

Wat ik wel begrijp is dat je om een glaasje water vraagt wegens het slikken van medicijnen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:54

Ik vind het ook wel bijzonder om kraanwater te bestellen eerlijk gezegd :o en vind de prijzen die hier genoemd worden ook echt niet gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:54

Petrichor schreef:
Ben ik de enige die het vreemd/niet netjes vind dat je kraanwater gaat bestellen in een restaurant? :+ Ik had als eigenaar gezegd geen kraanwater te serveren maar dat ik wel een fles Sourcy heb. Zou toch te gek zijn, gaat iedereen dadelijk gratis kraanwater bestellen. Terwijl het personeel ook kraanwater aan tafel moet brengen wat geld kost, ook dat glas moet in de afwasmachine wat geld kost etc. Er word gewerkt om geld te verdienen, niet omgekeerd.

Wat ik wel begrijp is dat je om een glaasje water vraagt wegens het slikken van medicijnen.
Ja, dat is echt een héél realistisch scenario, dat iedereen gratis kraanwater gaat bestellen. Echt een heel steekhoudend argument, vooral ook als je kijkt naar buitenlandse restaurants waar je wél gewoon op verzoek kraanwater krijgt en verreweg de meeste mensen nog steeds fris of alcohol bestellen. :j Ik snap steeds beter waarom buitenlanders soms echt in shock zijn om de klantonvriendelijkheid in Nederland. :')

Maarreh, andere vraag, stel dat ik een gerecht bestel en ik vraag of ze de gekookte wortels/tomaat/patat/whatever achterwege kunnen laten, gaan ze me dan ook korting geven? Of werkt die hele discussie over geld maar één kant op? :))

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:02

Daarom kan je bij ons alles los bestellen. Wil je alleen biefstuk prima, wil je rauwkost erbij dat kan ook. Vrijwel alles is mogelijk.

Behalve kraanwater dan, tenzij gebruik van medicijnen. :D Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat nog nooit iemand zomaar kraanwater bij mij heeft besteld.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:08

Grappig, ik durf te zweren dat servicekosten rekenen voor een glas of karaf water op bonnetjes ook gezeur gaat geven bij het afrekenen. Moet dan de boekhouding op tafel om te verantwoorden dat het bedrag oké en niet teveel is inclusief waterafrekening delen. En wat als je het tafeltje direct naast de bar hebt, dan was bediening minder tijd kwijt dan het gemiddelde in rekening gebracht. En wat als je alleen bent, moet het speciaal voor jou gebracht en niet met andere drankjes efficiënter mee.

Of een o, u besteld water? Mag ik eerst even uw bestelling voor de rest van de avond, want bij fles wijn is de karaf water gratis, bij een hoofdgerecht met voorgerecht ook maar de daghap natuurlijk niet.

Uit eten doe je voor service, gast zijn en bediend worden zonder afruimen/ Afwas etc. Dat kost geld, als ik ga bekommer ik mij niet zo om de kosten.

Neemt niet weg dat ik soms idee heb meer te betalen dan waard was. Maar dat zit hem vaak in kwaliteit eten en oplettendheid van personeel. Ik ben niet voor een vaantje omhoog als je aandacht wil. Goede bediening zoekt zo regelmatig oogcontact dat je je wensen altijd kenbaar kan maken.

En als ik idee heb dat het dus niet waard was kies ik volgende keer andere plek uit om te eten. No big deal, weten we dan ook weer :-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:12

Mkango schreef:
Echt een heel steekhoudend argument, vooral ook als je kijkt naar buitenlandse restaurants waar je wél gewoon op verzoek kraanwater krijgt en verreweg de meeste mensen nog steeds fris of alcohol bestellen. :j Ik snap steeds beter waarom buitenlanders soms echt in shock zijn om de klantonvriendelijkheid in Nederland. :')

Ik denk dat het ook komt door de gemiddelde mentaliteit van de Nederlanders... wat je gratis/goedkoper kan krijgen heeft voorrang op (duurder/meer) betalen.
Mijn ervaring is ook dat veel mensen dan voor de goedkopere optie gaan.. dus hele gezinnen die bv ranja bestellen voor 50 cent per glas wat eigenlijk voor kinderen is bedoeld.

Mensen begrijpen bv wel dat je geen eigen eten/drinken kan nutigen maar willen wel gratis drinken.
(met als kantpunt dat er toch ook nog steeds mensen zijn die wel drinken voor hun kinderen meenemen en een leeg glas vragen :+ ).

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:31

Ik vind gratis kraanwater bestellen ook erg gierig :+ Je betaalt voor de dienst, service en de plek en (kraan)water kost dan ook geld. Het is voor de horeca vaak al zwaar genoeg.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:44

Mkango schreef:
Petrichor schreef:

Ja, dat is echt een héél realistisch scenario, dat iedereen gratis kraanwater gaat bestellen. Echt een heel steekhoudend argument, vooral ook als je kijkt naar buitenlandse restaurants waar je wél gewoon op verzoek kraanwater krijgt en verreweg de meeste mensen nog steeds fris of alcohol bestellen. :j Ik snap steeds beter waarom buitenlanders soms echt in shock zijn om de klantonvriendelijkheid in Nederland. :')

Maarreh, andere vraag, stel dat ik een gerecht bestel en ik vraag of ze de gekookte wortels/tomaat/patat/whatever achterwege kunnen laten, gaan ze me dan ook korting geven? Of werkt die hele discussie over geld maar één kant op? :))

In het buitenland ook nog nooit tegengekomen wat je in NL wel vaak ziet. :D
Van dat 'ons bin zuunig' gedrag, echt gierig en asociaal en dan tota schaamteloos. Dat heb ik in het buitenland nog nooit meegemaakt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 00:05

Brainless schreef:
Ik denk dat het ook komt door de gemiddelde mentaliteit van de Nederlanders... wat je gratis/goedkoper kan krijgen heeft voorrang op (duurder/meer) betalen.
Mijn ervaring is ook dat veel mensen dan voor de goedkopere optie gaan.. dus hele gezinnen die bv ranja bestellen voor 50 cent per glas wat eigenlijk voor kinderen is bedoeld.

[b]Mensen begrijpen bv wel dat je geen eigen eten/drinken kan nutigen maar willen wel gratis drinken.
(met als kantpunt dat er toch ook nog steeds mensen zijn die wel drinken voor hun kinderen meenemen en een leeg glas vragen :+ ).

Haha ja dat heb ik ook wel gezien, of bij een all you can eat op de parkeerplaats allemaal even een bekertje ranja en weer terug naar binnen. Schaamteloos wat mij betreft.

2 week geleden ging ik naar een iftar in een buurthuis, voor de maaltijd betaalde je €5 P.P. dit ging naar de inkoop en de rest werd geschonken aan een goed doel. Het buurthuis rekende voor een karaf kraanwater €1,20 en €2 voor fris. Een dame in een andere rij heeft 15 minuten zitten zeuren hoe belachelijk de prijs van het water was. Let wel drinken was dus de enige inkomstenbron voor het buurthuis. :roll:

Ik bestel niet vaak water in een restaurant, maar het hoeft van mij dan ook echt niet gratis als het uit de kraan komt. Ik vind het wel prettig als het wordt aangeboden naast wijn oid.

Verder: https://www.facebook.com/reel/718534733 ... e&s=TIeQ9V

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:21

Ik vind soms dat er in de horeca meer zaken servicegericht mogen zijn zonder dat de klant daar voor afgeknepen hoeft te worden. Uiteraard heb je mensen die altijd meer willen en zeurpieten, maar zijn dat de klanten die je graag terug wilt hebben? Het overgrote deel van de klanten die niet tevreden zijn lopen weg zonder te klagen en zie je nooit meer terug.

Zelf hebben we ook een bedrijf (wasstraat) waar service erg belangrijk is, zeker in onze regio. Dus ja, wij spuiten gratis matjes af als je ze komt brengen (kost ons ook tijd, water, zeep en het komt nooit uit tussen autos wassen door) en ja, wij zetten met een grote glimlach de auto er in en er uit als klanten het zelf spannend vinden en ja, wij lopen ons hele plein over omdat iemand heeft gevraagd of wij de antenne willen opdraaien.

Dit kost allemaal tijd, gaat soms zelfs ten koste van andere klanten maar we vragen er geen euro extra voor (en krijgen ook echt 0,0 fooi). Het hoort erbij en daarom komen mensen naar ons. Wel hebben wij duidelijke kaders waarin we service verlenen. Zo doen we niet vanbinnen poetsen, stofzuigen of navegen. Zelfs niet als je in een rolstoel zit of slecht ter been. Als alternatief geven we dan de optie dat ze terug kunnen komen op een dag doordeweeks en we voor 20 euro wel wat doen. Maar dan hoeft het niet meer ;)

Dit soort service mis ik vaak in de horeca. De laatste jaren vind ik het erg gedraaid naar de klant als melkkoe en bijbehorende attitude van het personeel waar echt elke stap harder flink beloond moet worden. Ik ben niet zuinig, drink altijd wel een wijntje maar ik kies er de laatste tijd erg vaak voor om thuis wat te drinken ipv nog even op het terras te zitten.

Zoals eerder gezegd, kraanwater hoeft niet gratis maar wel aan een mindere kost. De klanten/tafels die echt alleen maar kraanwater drinken zijn echt minimaal. Als je daar dan verlies op gaat draaien zou ik het hele verdienmodel even onder de loep leggen. Het overgrote deel drinkt alcohol of fris..
Je kan prima bij de voorwaarden zetten op de kaart dat kraanwater enkel geserveerd wordt bij alcoholische consumptie of maaltijd en niet bij een enkel drankje op het terras.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:31

Thincla schreef:
Ik vind gratis kraanwater bestellen ook erg gierig :+ Je betaalt voor de dienst, service en de plek en (kraan)water kost dan ook geld. Het is voor de horeca vaak al zwaar genoeg.

Maar hoezo is dat nou gierig? Ik drink altijd water: thuis, op mijn werk, bij vrienden en uit eten. En als ik dan uit eten ben is het opeens gierig? Ik vind ander drinken gewoon niet lekker, ja een kopje thee achteraf maar niet tijdens het eten. En als ik dan toch water drink is kraanwater toch veel beter want het scheelt in opslag, transport, gebruik van flesjes etc etc

Maar ik ben ook niet te beroerd om voor kraanwater te betalen, ik snap ook dat een karaf, glazen, bediening en afwas geld kosten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:34

Ik hoor best vaak het argument buitenland langskomen. Maar vergeet niet dat je in het buitenland misschien niet hoef te betalen voor het water. Maar dat het vertrekken zonder fooi van minimaal 10% van de bon ook een NoGo is. En dat kan in Nederland dan weer wel. Alhoewel ik dat ook niet heel netjes vind.