Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Flubberboot schreef:Fitzroy schreef:Nou, met 7,- voor een fles water vind ik het niet zo gek. Zeker niet als je ook al een fles wijn van 25,- of meer bestelt. Dan mag er best een gratis karaf kraanwater bij imo.
Maar waarom? Die fles wijn heeft ook geld gekost, die glazen hebben geld gekost, het schoonmaken en pouleren kost geld en het brengen kost geld. Als 3 mensen een fles wijn en een karaf water bestellen, moet je vaak al twee keer lopen om het allemaal naar de tafel te brengen, kost ook geld.
Waarom kan dan die karaf ineens gratis omdat je iets anders besteld wat de zaak ook gewoon geld heeft gekost??
Esther schreef:Lastig hoor die klanten die alleen maar geld kosten. Ze betalen wel je salaris hoor, beetje service mag je best verlenen, de mensen zijn er voor een leuke avond en een lekkere maaltijd.
Weet ineens weer waarom we liever even de grens over hoppen.
N0a schreef:En dit is dus de reden dat ik niet meer in de horeca werk. Je werkt voor een hongerloontje, je wordt behandeld alsof je minder bent dan anderen en gasten denken altijd dat hun van alles toekomt.
Shadow0 schreef:N0a schreef:En dit is dus de reden dat ik niet meer in de horeca werk. Je werkt voor een hongerloontje, je wordt behandeld alsof je minder bent dan anderen en gasten denken altijd dat hun van alles toekomt.
Zou je die frustratie niet beter bij de werkgevers in de horeca neer kunnen leggen? Die betalen uiteindelijk jouw salaris. Gasten zijn daarvoor wel belangrijk, maar kunnen NIET met jou of de vakbond onderhandelen. Werkgevers kunnen dat wel. Volgens mij richt je je boosheid op de verkeerden.
Shadow0 schreef:Zeker, sommige mensen kunnen heel vervelend zijn. Maar je hebt het ook over 'hongerloontje' - en dat is iets waar werkgevers over gaan. En het ging hier over een glaasje water, en dan gaat het niet over onhaalbare hoogtes van service... het gaat om een glaasje water, waarbij mensen gewoon niet het idee willen hebben dat ze aan alle kanten expres worden afgezet. Zo onredelijk is dat nou ook weer niet.
N0a schreef:Shadow0 schreef:Zeker, sommige mensen kunnen heel vervelend zijn. Maar je hebt het ook over 'hongerloontje' - en dat is iets waar werkgevers over gaan. En het ging hier over een glaasje water, en dan gaat het niet over onhaalbare hoogtes van service... het gaat om een glaasje water, waarbij mensen gewoon niet het idee willen hebben dat ze aan alle kanten expres worden afgezet. Zo onredelijk is dat nou ook weer niet.
Mijn reactie was enkel gericht op Esther. Die aangaf dat zij als betalende gast het salaris betaalt, dus dat je dan goed je best mag doen en goede service moet verrichten, waaronder dus gratis water.
Over het hele kraanwater verhaal. Bij wijn is het netjes om gratis of voor een kleine toeslag een karaf te serveren. Daarbuiten vind ik dat je sowieso een toeslag mag vragen van een euro of 1,50 of 2 voor een karaf.
Petrichor schreef:Ja, dat is echt een héél realistisch scenario, dat iedereen gratis kraanwater gaat bestellen. Echt een heel steekhoudend argument, vooral ook als je kijkt naar buitenlandse restaurants waar je wél gewoon op verzoek kraanwater krijgt en verreweg de meeste mensen nog steeds fris of alcohol bestellen.Ben ik de enige die het vreemd/niet netjes vind dat je kraanwater gaat bestellen in een restaurant?Ik had als eigenaar gezegd geen kraanwater te serveren maar dat ik wel een fles Sourcy heb. Zou toch te gek zijn, gaat iedereen dadelijk gratis kraanwater bestellen. Terwijl het personeel ook kraanwater aan tafel moet brengen wat geld kost, ook dat glas moet in de afwasmachine wat geld kost etc. Er word gewerkt om geld te verdienen, niet omgekeerd.
Wat ik wel begrijp is dat je om een glaasje water vraagt wegens het slikken van medicijnen.
Mkango schreef:Echt een heel steekhoudend argument, vooral ook als je kijkt naar buitenlandse restaurants waar je wél gewoon op verzoek kraanwater krijgt en verreweg de meeste mensen nog steeds fris of alcohol bestellen.Ik snap steeds beter waarom buitenlanders soms echt in shock zijn om de klantonvriendelijkheid in Nederland.
Mkango schreef:Petrichor schreef:Ja, dat is echt een héél realistisch scenario, dat iedereen gratis kraanwater gaat bestellen. Echt een heel steekhoudend argument, vooral ook als je kijkt naar buitenlandse restaurants waar je wél gewoon op verzoek kraanwater krijgt en verreweg de meeste mensen nog steeds fris of alcohol bestellen.Ben ik de enige die het vreemd/niet netjes vind dat je kraanwater gaat bestellen in een restaurant?Ik had als eigenaar gezegd geen kraanwater te serveren maar dat ik wel een fles Sourcy heb. Zou toch te gek zijn, gaat iedereen dadelijk gratis kraanwater bestellen. Terwijl het personeel ook kraanwater aan tafel moet brengen wat geld kost, ook dat glas moet in de afwasmachine wat geld kost etc. Er word gewerkt om geld te verdienen, niet omgekeerd.
Wat ik wel begrijp is dat je om een glaasje water vraagt wegens het slikken van medicijnen.Ik snap steeds beter waarom buitenlanders soms echt in shock zijn om de klantonvriendelijkheid in Nederland.
Maarreh, andere vraag, stel dat ik een gerecht bestel en ik vraag of ze de gekookte wortels/tomaat/patat/whatever achterwege kunnen laten, gaan ze me dan ook korting geven? Of werkt die hele discussie over geld maar één kant op?
Brainless schreef:Ik denk dat het ook komt door de gemiddelde mentaliteit van de Nederlanders... wat je gratis/goedkoper kan krijgen heeft voorrang op (duurder/meer) betalen.
Mijn ervaring is ook dat veel mensen dan voor de goedkopere optie gaan.. dus hele gezinnen die bv ranja bestellen voor 50 cent per glas wat eigenlijk voor kinderen is bedoeld.
[b]Mensen begrijpen bv wel dat je geen eigen eten/drinken kan nutigen maar willen wel gratis drinken.
(met als kantpunt dat er toch ook nog steeds mensen zijn die wel drinken voor hun kinderen meenemen en een leeg glas vragen).
Thincla schreef:Ik vind gratis kraanwater bestellen ook erg gierigJe betaalt voor de dienst, service en de plek en (kraan)water kost dan ook geld. Het is voor de horeca vaak al zwaar genoeg.