Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:33

Winged schreef:
Ik denk niet dat het nodig is om elkaars meningen hierover op het blok te leggen. Iedereen is vrij om te stemmen naar eigen keuze. De discussies over wolven, bio etc etc worden elders op het forum al genoeg gevoerd.

eens
al is het voor mij wel een reden om niet te stemmen op een partij die 25% van de dieren laat verhongeren, tegen ophokken is en dan vervolgens wel antiboer en pro wolf is.
Dat kan niet.... gewoon niet.

Maar zal daar nu over stil zijn want idd andere plekken voor :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:34

Ik stem toch weer de VVD want daar voel ik me het meeste thuis. Waterschap weet ik nog niet.. De stemwijzers die ik heb ingevuld kwamen ook bij de VVD uit. Maar ik wil me nog even iets meer verdiepen in de andere voor ik die keuze definitief maak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:39

Het is zo jammer dat stemwijzers alleen afgaan op de PLANNEN van een partij, op de mooie praatjes.
Zouden ze ook terugkijken en weergeven wat ze werkelijk hebben GEDAAN, dan kan het zomaar zijn dat VVD-stemmers toch bruut ontwaken uit hun blauw-oranje bubbel.

Maar nee, dat doen ze niet, en zo komt het dat VVD keer op keer de grootste is. Ondanks dat we vele debakels en crisis aan hun beleid te danken hebben. Woningcrisis? Stikstofcrisis? Belastingaffaires? Groningen? Arbeidsmigratie? Vluchtelingenopvang? Kwaliteit onderwijs? Participatiewet? Studiebeursdebakel?
De rode draad hierin is toch echt VVD, op tijden bijgestaan door CDA en PvdA.

Of zouden VVD-stemmers net als hun voorman hier geen actieve herinnering aan hebben?
Laatst bijgewerkt door Dees op 14-03-23 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:41

Nou ja dat zou voor meerdere partijen handig zijn, niet alleen voor VVD denk?
wat de plannen waren, wat gelukt is, wat ze hebben laten schieten, wat ze hebben herzien... etc..
dan krijg je denk een veel duidelijker beeld?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:43

Dat zou heel mooi zijn ja :j

Zou zou ik ook liever stemmen op standpunten ipv partijen.
Maar dat zijn er teveel :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:43

Ik vind het wel opvallend dat mensen best wat zaken via de regering willen laten lopen. En wat met je eigen gedrag dan? Daarom vind ik een keuze maken best lastig terwijl ik dit keer irritant goed op de hoogte ben.

Aan dierwelzijn en kleinschaligheid bijdragen door producten uit die filosofie te kopen lijkt mij top.
Dat willen regelen voor heel NL door de regering vind ik dan zelf weer niet zo fijn.

Dus koop ik 'links' maar stem ik dat niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:44

Dees schreef:
Het is zo jammer dat stemwijzers alleen afgaan op de PLANNEN van een partij, op de mooie praatjes.
Zouden ze ook terugkijken en weergeven wat ze werkelijk hebben GEDAAN, dan kan het zomaar zijn dat VVD-stemmers toch bruut ontwaken uit hun blauw-oranje bubbel.

Maar nee, dat doen ze niet, en zo komt het dat VVD keer op keer de grootste is. Ondanks dat we vele debakels en crisis aan hun beleid te danken hebben. Woningcrisis? Stikstofcrisis? Belastingaffaires? Groningen? Arbeidsmigratie? Vluchtelingenopvang? Kwaliteit onderwijs? Participatiewet? Studiebeursdebakel?

Of zouden VVD-stemmers net als hun voorman hier geen actieve herinnering aan hebben?

Dan moet je de stemwijzer van de volkskrant gebruiken, die geeft een uitslag op basis van kiesgedrag van de huidige eerste kamer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:46

sterregoud schreef:
Shenavallie schreef:
Ik vind het juist erg goed dat er nu eens een partij opstaat voor het dierenwelzijn. En dus ook bij paarden.
In eerste instantie wilde ik weer op SP gaan stemmen, maar het valt mij op dat c.q. het lijkt of Lilian Marijnissen het niet helemaal voor elkaar krijgt in de kamer. Haar vader was altijd sterk, vond ik.
Volgens de kieswijzer kom ik dit jaar ook weer volop uit op SP, maar ik twijfel dus nog heel erg.

Maar ze zijn niet voor dierenwelzijn. Bij de OVP zijn ze tegen bijvoeren, ze vinden de paarden en heckrunderen massaal honger laten lijden oké. Dat klopt toch niet ?

Dat klopt, dat las ik later ook en dat vind ik een zeer slecht punt. Maar ik stem sowieso niet op deze partij. Wat ik wel erg goed vind is dat ze het paardenwelzijn in de 'sport' en stalling onder de loep leggen. Daar valt nog heel veel winst (voor met name de dieren) te behalen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:49

superpony schreef:
Ik twijfel nog heel erg. Mocht ik per onderwerp kiezen, zou ik ook niet overal voor dezelfde partij gaan. Het is lastig dat geen enkele partij volledig aansluit bij waar ik achter kan staan. Je zoekt een goede middenweg, maar kan het mezelf niet verkopen als ze bij het 1 ergens voor zijn en ergens anders volkomen tegen als ik daar zelf anders in sta.

Dat is dus ook wat mij in twijfel brengt over wat te kiezen. -O-

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:50

Dank Ibbel, die kende ik nog niet.
Net even gedaan, er komt uit wat ik al wilde stemmen. Toch fijn :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:50

DuoPenotti schreef:
Een partij die dieren laat verhongeren, door een ander dier juist de weidedieren op laat sluiten en zo niet laat creperen met open wonden, maar vervolgens wel wijst naar de bio industrie is voor mij een partij die niet eerlijk is. Daar zit een rare agenda bij.

Je hebt helemaal gelijk, ik heb me later pas verder ingelezen in deze partij en het staat me goed tegen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:51

Ibbel schreef:
Dan moet je de stemwijzer van de volkskrant gebruiken, die geeft een uitslag op basis van kiesgedrag van de huidige eerste kamer.

Ik ben deze even aan het doen...
ook hier loop ik weer aan tegen een simpele ja vs nee vraagstelling.. bijvoorbeeld:

De verstrekking van de abortuspil door de huisarts
dus dan kan je voor of tegen kiezen.
Als je tegen kiest, geef je aan dat iemand niet laagdrempelig naar de huisarts kan. Dus dat klinkt niet oke. Maar als je voor kiest, kan iemand dan nog wel anoniem naar de kliniek?

ik vind dat het dan echt lastig antwoorden wordt, omdat je niet weet of de nuance erin zit...
Hoe moet je daarmee omgaan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:52

Ik stem op Water Natuurlijk en de PVV.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:52

Cer schreef:
Ibbel schreef:

ook hier loop ik weer aan tegen een simpele ja vs nee vraagstelling.. bijvoorbeeld:

Als je tegen kiest, geef je aan dat iemand niet laagdrempelig naar de huisarts kan. Dus dat klinkt niet oke. Maar als je voor kiest, kan iemand dan nog wel anoniem naar de kliniek?

ik vind dat het dan echt lastig antwoorden wordt, omdat je niet weet of de nuance erin zit...

Hoe dacht je dat er gestemd werd in de eerste en tweede kamer? :+
Voor of tegen, meer smaakjes zijn er niet :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:54

Ibbel schreef:
Hoe dacht je dat er gestemd werd in de eerste en tweede kamer? :+
Voor of tegen, meer smaakjes zijn er niet :))

Daar heb je wel een punt .. maar er zit toch vaak uitleg bij die moties?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:54

Voor de mensen die op GroenLinks of PvdA willen stemmen: vergeet niet bij beide partijen het vakje rood te kleuren! Ze gaan immers later samen :+ _O-

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:55

DuoPenotti schreef:
Voor de mensen die op GroenLinks of PvdA willen stemmen: vergeet niet bij beide partijen het vakje rood te kleuren! Ze gaan immers later samen :+ _O-

Mooie manier om je stem ongeldig te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:59

Cer: meestal kan je toch het hele standpunt van de partij op die vraag aanklikken...?
Dat doe ik wel altijd in ieder geval. En meer dan eens blijkt dan een op het eerste gezicht misschien "slechte" mening, in zijn geheel veel beter doordacht dan die popiejopies die alleen maar roepen wat het volk wil horen, zonder dat ze een gedegen plan hebben hoe ze dat voor elkaar denken te krijgen en hoe ze met de "losse eindjes" om denken te gaan.

Daarom vind ik een mening van "Respect voor de boeren, ze zijn zeer belangrijk voor ons land. Maar wanneer zij (of andere bedrijven) een gebied teveel vervuilen, dan moeten we samen toch een oplossing zoeken waarbij zowel natuurherstel als het ondersteunen van de boer in zijn transitie alle aandacht verdienen" een stuk realistischer dan simpelweg roepen "afblijven van de boeren!". En net doen alsof er geen problemen zijn.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-03-23 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:59

Cer schreef:
Daar heb je wel een punt .. maar er zit toch vaak uitleg bij die moties?

Je moet wel een beetje de context van de vragen/de moties/de wetsvoorstellen kennen idd.

In het geval van die abortuspil is dat een wet die éxtra toegankelijkheid geeft. Anders was het wel een wetsvoorstel om abortusklinieken te sluiten.
Dat geldt trouwens voor de meeste wetten en moties. Het zijn vrijwel altijd aanvullingen op. Zeker moties, dat zijn per definitie voorstellen tot wijzigingen/aanpassingen op wetsvoorstellen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:06

Welke stemwijzer ik ook invul, ik kom altijd bij dezelfde partijen uit. Dat zijn ook echt de partijen die ik interessant vind en ik kies degene waarin ik me het meeste kan vinden. Niet omdat een stemwijzer dat zegt maar omdat ik me erin verdiept heb.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:14

pmarena schreef:
Cer: meestal kan je toch het hele standpunt van de partij op die vraag aanklikken...?
Dat doe ik wel altijd in ieder geval. En meer dan eens blijkt dan een op het eerste gezicht misschien "slechte" mening, in zijn geheel veel beter doordacht dan die popiejopies die alleen maar roepen wat het volk wil horen, zonder dat ze een gedegen plan hebben hoe ze dat voor elkaar denken te krijgen en hoe ze met de "losse eindjes" om denken te gaan.

Daarom vind ik een mening van "Respect voor de boeren, ze zijn zeer belangrijk voor ons land. Maar wanneer zij (of andere bedrijven) een gebied teveel vervuilen, dan moeten we samen toch een oplossing zoeken waarbij zowel natuurherstel als het ondersteunen van de boer in zijn transitie alle aandacht verdienen" een stuk realistischer dan simpelweg roepen "afblijven van de boeren!". En net doen alsof er geen problemen zijn.

Klopt en eens :j
bij die van de volkskrant niet, maar dat heeft Ibbel me net uitgelegd :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:17

Ik vind een stemwijzer een prima beginpunt om er achter te komen welke onderwerpen er op tafel liggen, en dan de onderbouwing te lezen van de verschillende partijen waarom zij er "voor of tegen" zijn. Zo leer je meer over het onderwerp, zie je de argumenten van verschillende kanten en kan je je een mening vormen over wat het meest doordacht klinkt :)

Dan blijven er maar een paar partijen over en daarvan lees je dan het verkiezingsprogramma.
Bij welke partij je het gevoel hebt dat ze de meest verantwoordelijke standpunten hebben, kan je dan je keuze maken.

Inderdaad zou je dan eigenlijk ook nog uit moeten zoeken wat ze daadwerkelijk gestemd hebben.
Maar als de visie echt goed onderbouwd is dan denk ik dat het wel goed zou moeten komen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:29

Ibbel schreef:
Dees schreef:

Thanks! Die kende ik nog niet. Fijne stemwijzer.

Op instagram heb je de pagina: checkjestem. Daar staan allerlei moties op met het stemgedrag van partijen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:34

Ik stem BBB 2 x, 1 stem tegen de huidige coalitie, meer zeggenschap in de 1e kamer en ik sta ook achter hun standpunten, plus ze werken goed samen met andere partijen waar ik mij ook in kan vinden.

Plus er zitten voor waterschappen hier prima ervaren kandidaten bij de BBB.
In Limburg weten ze het wel qua water.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:37

Cer schreef:
Ibbel schreef:

Iemand kan nog steeds naar een abortuskliniek zonder verwijsbrief.

Maar er wordt zogezegd een optie toegevoegd.