Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:06

Ibbel schreef:
Hoera, Jezus leeft niet in Gelderland :))

:') _O- _O- _O-

Ik twijfel heel erg. Stem normaal altijd maar ik weet het echt niet meer. Kiescompas was ook niet echt nuttig, het is het (voor mij) allemaal net niet. Of heel erg niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:06

Ik zal mensen die niet stemmen nooit snappen.. Dat is overigens geen aanval, maar zoals ik ergens op pagina 1 dit topic ook al las, als je wil dat er dingen veranderen maar je stemt niet is dat vrij tegenstrijdig. Ik vind het vooral altijd jammer dat mensen hun stemrecht niet gebruiken.

Ik heb oprecht ook niks met politiek heb er zaterdag nog een heel gesprek over gehad met mijn vriend dat ik het allemaal maar onlogisch en ingewikkeld vind hoe het allemaal gaat. Heb 3 keer een stemwijzer gedaan maar daar komen partijen uit waar ik echt niet op wil stemmen dus heb ik de stemwijzer weer ingevuld redelijk open en ben ik aan het einde van de stemwijzer de partijen die het dichtstbij staan bij wat ik heb ingevuld allemaal gaan lezen wat hun standpunten zijn en zo tot een keuze gekomen.

Bij de helft van de stellingen heb ik vaak geen idee waar het over gaat dus heb ik de stemwijzer ingevuld met een soort van hulp volgens mij is dat meer voor jongeren maar het hielp mij het veel beter te begrijpen. Niet waar dit topic over gaat, maar ik ga zeker wel stemmen.
Als je niet stemt moet je ook niet klagen vind ik..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:07

Ik vind het de laatste tijd ook extreem lastig. De punten die ik belangrijk vind zitten bij partijen waar ik andere dingen absoluut niet goed vind. Niet gewoon niet mee eens, maar echt een compleet andere mening. En dan kies je degene die de belangrijke punten hetzelfde hebben (wat geen heel apart standpunt is) en dan is dat het eerste wat ze laten vallen en de punten waar je het niet mee eens bent gaan wel door :+

Voor gemeente heb ik ook andere partijen, zoals al eerder genoemd is kan het lokale beleid van een partij juist goed aansluiten maar landelijk zou ik er echt nooit op willen stemmen. Dat vind ik met deze verkiezingen ook zo moeilijk.

Ik probeer wel altijd te gaan stemmen, als ik er kan komen. Of ik machtig iemand om het voor me te doen. Maar eerlijk, ik snap het gevoel wel dat je niet meer wil gaan. Ik weet dat het belangrijk is, maar voor mijn gevoel is het zo'n zooitje met juist de standpunten waarmee kiezers gewonnen worden meteen laten vallen en partijen die niet samen willen werken en noem maar op. Daardoor krijg je toch het gevoel dat het eigenlijk niks uitmaakt wat het volk wil.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:08

Ik heb de stemwijzers ingevuld en las dan eerst de standpunten, omdat ik zelf geen enkele kennis heb van de onderwerpen (waardoor ik pas een mening vorm als ik de standpunten heb gelezen). Daarbij kwam ik op partijen uit waar ik nog nooit op heb gestemd. De waterschappen zijn wel heel anders dan landelijke politiek, dus ik vermoed dat ik wel een uitstapje zou kunnen maken, maar het voelt een beetje gek. Nu weet ik nog niet 100% zeker of ik wel wil stemmen, omdat ik echt te weinig kennis heb van de standpunten.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 13-03-23 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

secricible schreef:
die zonneweides vind ik echt wel een ding. Hier zeggen ze allemaal dat ze tegen zijn, en ondertussen liggen er binnen fietsafstand van mijn huis al 4 gigantische zonneweides, terwijl bedrijven die hun dak vol willen leggen met zonnepanelen dat niet voor elkaar krijgen want stroomnet is er niet op voorzien.

Meestal worden de vergunningen voor die weides al jaren van tevoren aangevraagd, in de tijd dat er nog genoeg plek op het net was. Als dat hele traject eenmaal gestart is dan zal het wel te duur zijn om af te breken denk ik?
Ook worden/werden de weides soms door bedrijven of particulieren gelegd, dan hebben partijen daar minder over te zeggen zodra de vergunningen zijn goedgekeurd.
Inmiddels worden die vergunningen bijna nergens meer afgegeven, dus zo lang het net niet verzwaard is hoef je je daar niet druk om te maken gelukkig.

Haha, die Jezus Leeft partij :') Ik wist niet dat die nog bestaat.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-03-23 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Janneke2 schreef:
... en het tellen van de stemmen is in principe openbaar.

Aanvragen van hertelling kan ook nog.

Ik ben donderdag ingedeeld als teller. En daar kan inderdaad iedereen bij zijn. Niet dat daar ooit iemand gebruik van maakt.
Wij tellen in onze gemeente met de Craft telmethode. En ik moet zeggen dat dat best goed werkt (2 jaar terug met de gemeenteraadsverkiezingen voor het eerst mee gewerkt). We tellen met een groep van 8 a 10 mensen.

herr_balou

Ibbel schreef:
herr_balou schreef:
Via een app is nog fraude/sabotage gevoeliger. Brrr.
Als IT-er zijnde ben ik heel blij met papier en potlood.

Wel vreemd dat we wel allemaal via apps bankieren en belastingaangifte doen...
Via DigiD is toch niet fraudegevoelig?

Papier en potlood werkt menselijke fouten in de hand bij het tellen. Ik vermoed dat daar een grotere foutenmarge in zit dan we allemaal denken...

Ik gebruik geen apps voor dergelijke zaken en daarbij gaan bankieren en belastingaangifte niet over het bestuur van dit land. Het zal China of Rusland aan de kont roesten wat ik bezit, verdien of op mijn rekening heb staan maar ze doen al allerlei pogingen verkiezingen te beinvloeden en als je computers gaat inzetten voor het stemmen maak je ze het wel heel makkelijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:10

Wellicht dat zonnevelden en kernenergie niet direct tot de provincie-taken behoren, maar dan kom je dus weer in die spagaat: een partij die voor/tegen is, kan wel degelijk via de Eerste Kamer daar mogelijk invloed op uit oefenen.

Dat maakt het wel lastig. Zelfde met de wolf bijvoorbeeld, wie is daar uiteindelijk verantwoordelijk voor? Partijen die echter tegen zijn, zijn partijen die ik op andere vlakken zó niet geschikt vindt dat mijn stem daar sowieso al niet naar toe zal gaan. En zo tob ik nog even verder.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:12

Esmee_RS schreef:
Ibbel schreef:
Papier en potlood werkt menselijke fouten in de hand bij het tellen. Ik vermoed dat daar een grotere foutenmarge in zit dan we allemaal denken...

Dat denk ik niet. Meerdere malen zelf stembureaulid geweest en het tellen gaat ontzettend nauwkeurig. Bij het minste vermoeden dat er iets niet klopt gaat alles opnieuw.

Even je quote fixen.

En ik dacht idd ook dat het tellen behoorlijk nauwkeurig wordt gedaan. Fijn om te lezen dat je dat kunt bevestigen.

dierenfan

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:16

Ik stem wel. Heb helemaal niets met politiek maar het regeert wel.daar waar ik woon dus stem ik. Dan mag ik ook zeuren vind ik haha

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:18

Ik stem wel
Heb paar punten die ik belangrijk vind en die tellen mee voor mij wat persoonlijk is en ook met oog op milieu.

Daarbij ben ik ook nog een dwars dat ik aantal partijen definitief uitsluit ook al zijn ze mijn keuze

FvD zal ik nooit doen PVDA ook niet

Of het helpt ….vast wel als iedereen zich laat horen want de woningnood nu in Nederland gaat nergens over een voorbeeld

Niet stemmen is verloren stem

En machtig mij maar bokkers dan stem ik voor jullie :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:20

Ibbel schreef:
herr_balou schreef:
Via een app is nog fraude/sabotage gevoeliger. Brrr.
Als IT-er zijnde ben ik heel blij met papier en potlood.

Wel vreemd dat we wel allemaal via apps bankieren en belastingaangifte doen...
Via DigiD is toch niet fraudegevoelig?

maar je stem uitbrengen doe je anoniem....door DigID te gebruiken is dat niet meer anoniem natuurlijk.
Misschien is dat de reden waarom men niet voor die optie gaat?

ik stem wel; ik wil absoluut niet dat mijn stem via de restzetels bij een partij terechtkomt waar ik het absoluut niet mee eens ben. En ik stem dus ook niet blanco, again: restzetels en de verdeling daarvan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-03-23 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:20

het is eerst en vooral voor je eigen provincie/waterschappen

in de 1e kamer kan je stem doorslag gevend zijn of een wet er wel of niet erdoor komt, lijkt me niet onbelangrijk.
ik stem deze keer anders, maak er nu een protest stem van

en als je niet gaat stemmen heb je ook geen recht van spreken, denk ik

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:22

Ik stem altijd, vind het eigenlijk een soort van plicht voor iedereen die vandaag de dag leeft.

Niet stemmen, is imo, niet klagen over de huidige politieke samenstelling.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:31

Dat vind ik dan weer een beetje een dooddoener.
Hoe vaak stemmen mensen niet op bepaalde partijen voor hun ideeën en worden deze vervolgens nooit uitgevoerd. Dat geeft mensen het idee dat stemmen weinig nut heeft en zullen soms ook niet meer stemmen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:35

secricible schreef:
Ik vind een "plicht" om te stemmen omdat je toevallig vrouw bent een soort omgekeerd feminisme, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik zou niet weten waarom een vrouw meer plicht zou moeten "voelen" dan een man.

Dit.
En als ik iets fout vind, is het wel stemmen op een vrouw, omdat het een vrouw is 8)7

Je moet stemmen op de beste keuze, niet op geslacht. Dat zegt namelijk precies niets.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:12

Needje schreef:
Hoe vaak stemmen mensen niet op bepaalde partijen voor hun ideeën en worden deze vervolgens nooit uitgevoerd. Dat geeft mensen het idee dat stemmen weinig nut heeft en zullen soms ook niet meer stemmen.
Snap ik hoor, ergens ook logisch.

Maar ik vind dan vervolgens wel je geen recht meer hebt om te klagen :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:13

Klopt te vaak dat ze er niets van bakken. Hun verkiezingsbeloftes de 1e dag al gebroken worden.
Maar niet stemmen dan weet je 100% zeker dat ze niet doen waar je op hoopt.
En inderdaad niet stemmen is ook niet klagen dan...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:14

Ook weer zo'n dooddoener. Omdat je niet gaat stemmen wegens bepaalde redenen zou je niet mogen klagen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:15

SusanH schreef:
Van de waterschappen snap ik niks. Ik heb daar totaal geen kennis van, het is ook totaal niet terug te vinden welke groep waar precies voor staat. Maar ik zag dat de partij waarop ik voor de provincie ook op wil stemmen erbij staat. Dus dan stem ik daar maar op. Ik ben voor het eerst in mijn leven overgelopen naar de rechterkant van het spectrum omdat de partij waar ik eerst op stemde samen gaat met een andere partij. Ik vind dat niks. Daarnaast staan ze voor zaken in mijn directe leefomgeving waar ik het absoluut niet mee eens ben. Het loont echt om dat soort zaken uit te zoeken zoals waar willen ze bouwen, wegen aanleggen, windmolenpark. Wil je dat wel of niet, en dan kijken welke partij daarbij aansluit.

Qua waterschap heb ik nooit op een landelijke partij gestemd en als burger tegen bodemdaling zijnde ook nooit op een partij met binding met de agrarische sector.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:17

Precies, als je niet stemt moet je ook niet zeuren.

Ook ik heb geen partij waar ik het eens ben met 100% van de punten. Maar dan selecteer je welke het zwaarst wegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:17

purny schreef:
Ook weer zo'n dooddoener. Omdat je niet gaat stemmen wegens bepaalde redenen zou je niet mogen klagen?

waarom een dooddoener?

Als je het nergens mee eens bent bestaat blanco stemmen ook.
Maar klagen over dit en dat maar je stem verloren laten gaan, nee dan is ook niet klagen, dan is daar je stem ook niet meer zinnig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:20

Needje schreef:

Ach tja, vroegah hadden we partijen die de sociale revolutie in het partijprogramma dan wel de statuten hadden staan.
Compleet uit de mode inmiddels...

Maar wie destijds op zo'n partij stemde eist doorgaans drommels goed dat die klus niet in een paar jaar gefixt werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:20

Ibbel schreef:
Tja, niet stemmen is niet slim.
Gedeputeerde Staten bepaalt wie de Eerste Kamer vormt, dat weten jullie? En de Eerste Kamer is - kort door de bocht - de Raad van Toezicht van de Tweede.

Maar aangezien de opkomst bij de provinciale statenverkiezingen iedere keer weer een nieuw historisch dieptepunt is (nog nét niet zo diep als stemmen voor Europa) zijn jullie niet de enige.

Risico is wel dat er op een gegeven moment een partij aan de (absolute) macht komt, waarvan iedereen opeens zegt: hoe komen díe nou opeens zo groot?

Mag je zelf bedenken wie ik bedoel... (en da's niet BBB)

Helemaal eens!
Hoop dat mensen dat zich realiseren. Laat asjeblieft je stem wel horen en daarmee tellen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:21

DuoPenotti schreef:
purny schreef:

waarom een dooddoener?

Als je het nergens mee eens bent bestaat blanco stemmen ook.
Maar klagen over dit en dat maar je stem verloren laten gaan, nee dan is ook niet klagen, dan is daar je stem ook niet meer zinnig.

Er zijn mensen die uit principe niet meer stemmen of vanwege geloofsovertuiging.